Gibárt Község Önkormányzat Képviselő-testületének 12/2016.(XII.13.) önkormányzati rendelete

Gibárt Községi Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzata

Hatályos: 2016. 12. 13- 2018. 11. 29

GIBÁRT KÖZSÉGI ÖNKORMÁNYZAT

KÉPVISELŐ-TESTÜLETÉNEK

12/2016. (XII.13.) ÖNKORMÁNYZATI RENDELETE


GIBÁRT KÖZSÉGI ÖNKORMÁNYZATÁNAK

SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATÁRÓL


Gibárt Községi Önkormányzat Képviselő-testülete Magyarország alaptörvényének 32. cikk (1) bekezdés a) pontja, valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. tv.. 53. § bekezdésében, a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. 10.§ (6) bekezdésében, kapott felhatalmazás alapján, Gibárt Község Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 12/2016. (XII.13) önkormányzati rendeletét az alábbiak szerint állapítja meg:



1. §      (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Gibárt Községi Önkormányzat

Székhelye: Gibárt, Széchenyi út 10.

Levelezési címe: Gibárt, Széchenyi út 10.

(2) Az önkormányzat hivatalos honlapjának a címe: www.gibart.hu

e-mail címe: onkorm@gibart.t-online.hu

(3) Illetékességi területe: Gibárt község közigazgatási területe

(4) Az önkormányzat képviselő-testületének megnevezése:

Gibárt Községi Önkormányzatának Képviselő-testülete

(5) A képviselő-testület bizottságának elnevezése: Ügyrendi Bizottság

(6)Az SZMSZ hatálya kiterjed az Önkormányzat Képviselő-testületére, bizottságára, az önkormányzati képviselőkre, a polgármesterre, a jegyzőre, az önkormányzati hivatalra.


2. §      (1) Az önkormányzat jelképei: a címer és a zászló.

(2) Az önkormányzat jelképeit és azok használatának rendjét önálló rendelet állapítja meg.


3. §      Az önkormányzat a helyi kitüntetések és elismerő címek alapítására és adományozására önálló rendeletet alkot.


4. §      (1) A képviselő-testület a helyi közszolgáltatások szervezésében, a területfejlesztésben és gazdaságszervező munkában együttműködik a megyei önkormányzattal, valamint a kistérség önkormányzataival.

(2) A folyamatos és rendszeres kapcsolattartás a polgármester és a jegyző feladata, akik rendszeresen tájékoztatják a képviselő-testületet.


5. §      A képviselő-testület tagjainak száma: 5 fő

A polgármester nevét, az önkormányzati képviselők névsorát az 1. függelék tartalmazza.


6. §      (1) A képviselő-testület munkaterv szerint, de évente legalább 6 ülést tart.

(2) A képviselő-testület ülésére meg kell hívni:

a) a képviselőket,

b) a jegyzőt,

c) a napirendi pontok előadóit

d) a napirend szerint illetékes, az önkormányzatnál bejelentett és hivatalosan bejegyzett önkormányzat területén működő civil szervezetek vezetőit,

e) akit a polgármester a napirendi pontra való tekintettel indokoltnak tart

(3) A meghívottak közül tanácskozási jog illeti meg az ülés valamennyi napirendi pontjához:

a)a jegyzőt

b)akit a polgármester a teljes ülésre meghívott

(4)A napirendhez kapcsolódóan tanácskozási jog illeti meg:

a) a napirendi pont előadóját

b) akit a polgármester a napirendhez meghívott

(5) A képviselő-testület üléseit a polgármesteri, alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatása esetén a korelnök hívja össze.

(6) A testületi ülés meghívóját, illetve az egyes napirendi pontok előterjesztéseit a képviselőknek, a tanácskozási joggal meghívottaknak olyan időpontban kell megküldeni, hogy azt az ülés előtt 5 nappal megkapják. A meghívó és az előterjesztések elektronikusan is továbbíthatóak.

(7) A testületi ülés időpontját, helyét és napirendjét Gibárt Községi Önkormányzat Hivatali Helyiségének hirdetőtábláján, valamint a Gibárt Község hivatalos honlapján közzé kell tenni azzal, hogy a képviselő-testület nyilvános ülés napirendi anyagát (zárt ülés kivételével) a Gibárt Községi Önkormányzat Hivatali Helyiségében meg lehet tekinteni.

(8) A jegyzőkönyvről, annak részeiről ¾a zárt ülésről készült jegyzőkönyvek kivételével¾ az állampolgárok térítési díj ellenében írásban másolatot kérhetnek, mely a polgármester engedélye alapján adható ki. Nem szükséges írásbeli kérelem benyújtása és a polgármester engedélye, amennyiben a kérelmező a képviselő-testület tagja, vagy a polgármesteri hivatalnak hivatalos felhasználására szükséges a kivonat, illetve a másolat.

A kivonat, illetve a másolat a képviselő-testület tagjának költségtérítés-mentesen adható.

(9) A jegyzőkönyvből készített kivonat, másolat, az önkormányzati rendelet, hozott határozat szövegének hitelesítésére a jegyző, távolléte esetén a helyettese jogosult.

(10) Sürgős, halasztást nem tűrő esetben 24 órán belülre is összehívható a képviselő-testületi ülés. Ebben az esetben a rendkívüli ülés telefonon is összehívható. A telefonon történő összehívás esetén a meghívó és az írásos előterjesztés az ülésen kerül kiosztásra, de a sürgősség okát mindenképpen közölni kell.


7. §      (1) A munkatervet a tárgyévet megelőző év december 31-ig a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé.

(2) A munkatervre javaslatot tehetnek:

a)a polgármester

b)a önkormányzati képviselők

c)a jegyző

(3) A munkaterv tartalmazza:

a)a Képviselő-testület üléseinek havi időpontját és napirendjét

b)a tervezett napirendi pontok előterjesztőinek megnevezését


8. §      (1) A képviselő-testület ülését a polgármester vezeti, a polgármesteri és alpolgármesteri tisztség betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatása esetén a korelnök.

(2) A polgármester a testületi ülés vezetése során:

a)megállapítja az ülés határozatképességét

b)javaslatot tesz a jegyzőkönyv hitelesítők személyére (2) fő

c)előterjeszti az ülés napirendjét

d)napirendi pontonként megnyitja, vezeti, lezárja a vitát, szavazásra bocsátja a döntési javaslatokat.

(3) A képviselő-testület a napirendről vita nélkül határoz.

(4) A polgármester vagy bármely képviselő javasolhatja a napirend elnapolását.

A javaslatról a képviselő-testület határoz.


9. §      (1) Előterjesztésnek minősül a munkatervbe felvett és fel nem vett új, napirenden kívüli anyag, a képviselő-testület vagy a képviselő-testület bizottsága által előzetesen javasolt rendelet-tervezet, határozati javaslat, beszámoló és tájékoztató.

(2)A testületi ülésre az előterjesztés írásban vagy szóban kerül benyújtásra. A rendelet-tervezetet, határozati javaslatot akkor is írásban kell benyújtani, ha az előterjesztésre szóban kerül sor.

A polgármester engedélyezheti az írásban foglalt rendelet-tervezetnek, határozati javaslatnak az ülésen történő kiosztását.

(3) Előterjesztést nyújthat be:

a) a polgármester

b) a Képviselő-testület tagjai

c) a Képviselő-testület bizottságának elnöke ¾a bizottság javaslatára

d) a jegyző

e) az önkormányzati intézmények vezetői,

f) tájékoztatók és beszámolók vonatkozásában mindazok a személyek, szervezetek vezetői, képviselői, akiket a Képviselő-testület és a polgármester felkér tájékoztató, beszámoló készítésére


10. §    (1) A képviselő-testület minősített többséggel, soron kívül dönt a sürgősségi indítványról.

(2)A sürgősségi indítványok benyújtásának feltételei:

Sürgősségi indítványt ¾a sürgősség tényének rövid indokolásával¾ legkésőbb az ülést megelőző nap 14 óráig írásban nyújtható be a polgármesternél.

Sürgősségi indítványt nyújthat be: a polgármester, a képviselők, a jegyző.


11. §    (1) A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát, melynek során:

a) az előterjesztő a napirendhez a vita előtt szóban kiegészítést tehet

b) az előterjesztőhöz a képviselő-testület tagjai, a tanácskozási joggal résztvevők kérdéseket tehetnek fel.

(2) A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerül sor. A felszólalás időtartama legfeljebb 5 perc. Ugyanazon napirend keretében az ismételt felszólalás időtartama a 2 percet nem haladhatja meg. Az idő túllépése miatt a polgármester megvonhatja a szót a felszólalótól.

(3) A polgármester soron kívüli felszólalást is engedélyezhet.

(4) Az előterjesztő a javaslatot, illetve az önkormányzati képviselő a módosító javaslatát a vita bezárásáig megváltoztathatja, és a szavazás megkezdéséig azt bármikor vissza is vonhatja.

(5) A vita lezárására a testület bármely tagja tehet javaslatot. E javaslatról a testület vita nélkül határoz. A vita lezárása után a napirend előadója válaszol a hozzászólásokra.

(6) A vita lezárása után, a határozathozatal előtt a jegyzőnek szót kell adni, ha a javaslatok törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.


12. §    (1) Az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként kell szavazásra bocsátani. Először a módosító és kiegészítő indítványokról dönt a testület, az elhangzás sorrendjében, majd a végleges határozati javaslatról.

(2) Szavazni személyesen, igennel, nemmel vagy tartózkodással lehet.

(3) A szavazás nyílt, titkos vagy névszerinti lehet.


13.§     A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik.


14.§     (1) Név szerinti szavazást kell elrendelni bármely képviselő javaslatára, melyről a képviselő-testület vita nélkül határoz.

(2) a) A név szerinti szavazást úgy kell lefolytatni, hogy a jegyző felolvassa a képviselők nevét a jelenléti ív sorrendjében, a jelenlévő képviselők pedig, a nevük felolvasásakor „igen”-nel vagy „nem”-mel szavaznak, vagy tartózkodnak.

b) A szavazatok összeszámlálásáról a jegyző gondoskodik.


15. §    (1) A Képviselő-testület titkos szavazást tarthat:

(2)       A titkos szavazás elrendelésére bármely képviselő javaslatot tehet. A javaslatról a Képviselő-testület minősített többséggel határoz.

(3) A titkos szavazás lebonyolítását az Ügyrendi Bizottság elnöke végzi.

(4) A szavazás borítékba helyezett szavazólapon, szavazóhelyiség és urna igénybevételével történik.


16.§     (1) Az önkormányzati rendelet megalkotását kezdeményezheti:

a) a polgármester,

b) a képviselők,

c) a képviselő-testület bizottságának elnöke,

d) a jegyző

(2) A kezdeményezőnek a rendelet-tervezetet a polgármesterhez kell benyújtania. A polgármester vagy a jegyző ¾az előterjesztés alapján¾ a képviselő-testület következő ülésén állást foglal a rendelet szükségességéről és meghatározza az előkészítés menetét.

(3) Az önkormányzati rendeleteket a képviselő-testület ciklusonként felülvizsgálja. A felülvizsgálatra a képviselő-testület külön bizottságot alakíthat. Amennyiben külön bizottságot nem hoz létre, a felülvizsgálatot az Ügyrendi Bizottság végzi el.

(4) Az önkormányzati rendeletet ki kell hirdetni a Gibárt Községi Önkormányzat Hivatali Helyiségének hirdetőtábláján, illetve fel kell tüntetni a település honlapján.

(5) A minősített többség: 4 fő önkormányzati képviselő egybehangzó szavazata.


17. §    (1) A tanácskozás rendjének fenntartásáról a polgármester gondoskodik, ennek során:

a) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt témától, vagy a tanácskozáshoz nem illő, sértő kifejezéseket használ,

b) rendre utasítja azt a személyt, aki a képviselő-testület tagjához méltatlan magatartást tanúsít.

(2) A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok a számukra kijelölt helyet foglalják el.

A tanácskozás rendjének megzavarása esetén a polgármester rendre utasítja a rendzavarót, ismétlődő rendzavarás esetén pedig lakosság köréből megjelent rendzavarót a terem elhagyására is kötelezheti.

(3) A polgármesternek a rend fenntartása érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani, velük vitába szállni nem lehet.


18. §    A testületi ülésről készített jegyzőkönyv első példányához csatolni kell a meghívót és a mellékleteit, az elfogadott rendeleteket, a jelenléti ívet.



19. §    (1) A polgármester tisztségét társadalmi megbízatásban látja el.

            (2) A polgármester hivatali munkarendje a következő:

Minden hét hétfő, péntek napjain 15.00 órától 17.00 óráig.


20. §    (1) A mindenkori Ügyrendi Bizottság feladatai:

a)Részt vesz a vagyonnyilatkozat-tételi eljárások lefolytatásában.

b)Javaslatot tesz a polgármester tiszteletdíjára és jutalmazására, szabadságának kiadására.

c)Kivizsgálja az összeférhetetlenség megállapítására irányuló kezdeményezést.


21. §    (1) A hivatal ügyintézőjének ügyfélfogadási ideje:

Minden hétköznap 8.00 órától 12.00 óráig.

(2) A polgármester fogadónapot tart minden hét szerda napján 14.30 órától 17.00 óráig.

(3) A jegyző ügyfélfogadást tart minden páratlan hét kedd napján 9.00 órától 10.00 óráig.

(4) Minden egyéb ügyben az Abaújszántói Közös Önkormányzati Hivatal hivatali ügyintézői az alábbi ügyfélfogadási időben fogadják a lakossági ügyfeleket:

a) Az előadók, főelőadók, tanácsosok, fogalmazók, ügyintézők

hétfőn, szerdán 8-tól 15 óráig,

pénteken8-tól 12 óráig tartanak ügyfélfogadást.

b) A pénztár hétfőtől csütörtökig 8-tól 15 óráig,

pénteken 8-tól 12 óráig tart nyitva.

c) Ebédszünet hétfőtől csütörtökig 12-től 12:45-ig tart.

(5) A jegyző Abaújszántói ügyfélfogadási rendje:

A jegyző ügyfélfogadást tart minden hét hétfő és szerdai napján 8.00 órától 12.00 óráig.


22. §    (1) A képviselő-testület évente egy esetben közmeghallgatást tart.

(2) A közmeghallgatás helyéről, idejéről, az ismertetésre kerülő tárgykörökről ¾a megjelölt időpont előtt 5 nappal¾ tájékoztatni kell a lakosságot.


23. §    A képviselő-testület az önkormányzati vagyontárgyak számbavételére, elidegenítésére, megterhelésére, vállalkozásba vitelére, illetőleg más célú hasznosítására önálló rendeletet alkot.


24. §    A költségvetési rendelet elfogadása két fordulóban történik.

a) Az első forduló főbb elemei:

a.a) a Kormány által rendelkezésre bocsátott költségvetési irányelv tartalmának figyelembevétele

a.b) az önkormányzatok részére kötelezően előírt és szabadon felvállalható feladatok körültekintő és alapos elemzése, helyzetfelmérése.

b) A második forduló főbb elemei:

b.a) a munkaértekezletet követően a képviselő-testület megtárgyalja a költségvetési rendelet-tervezetét


25. § (1) A saját intézmények pénzügyi ellenőrzését a képviselő-testület hivatala, valamint az Abaújszántói Közös Önkormányzati Hivatal Belsőellenőrzési Szervezetén keresztül látja el.

(2) Gibárt Községi Önkormányzat által ellátott alaptevékenységének, kormányzati funkciók a 4. sz. függelék szerint módosul.


26. § (1) A Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

(2) Hatályát veszti a Gibárt Községi Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 9/2014. (XI.22.) önkormányzati rendelete.





Soltész István

polgármester



Dr. Lerch Ernő Ottó

jegyző



1. függelék az 12/2016.(XII.13.) önkormányzati rendelethez


GIBÁRT KÖZSÉGI ÖNKORMÁNYZAT KÉPVISELŐ-TESTÜLET TAGJAINAK,

TISZTSÉGVISELŐINEK NÉVSORA, JELÖLŐ SZERVEZETÜK MEGNEVEZÉSE



1.         Polgármester:              Soltész István             független


2.         Alpolgármester:          Eperjesi József            független


Képviselők:


3.         Lehóczki István                                 független

4.         Kun Bertalanné                                  független

5.         Turóczi Szabolcs                                független



2. függelék az 12/2016.(XII.13.) önkormányzati rendelethez


GIBÁRT KÖZSÉGI ÖNKORMÁNYZAT KÉPVISELŐ-TESTÜLET

BIZOTTSÁGÁNAK TAGJAI



Ügyrendi Bizottság 3 fő.


A bizottság elnöke:

Lehóczki István                                 képviselő


A bizottság tagjai:

Kun Bertalanné                                  képviselő

Turóczi Szabolcs                                képviselő

Répásiné Kovács Marianna               külsős tag




3. függelék az 12/2016.(XII.13.) önkormányzati rendelethez


GIBÁRT KÖZSÉGI ÖNKORMÁNYZAT GAZDASÁGI PROGRAMJA


GIBÁRT KÖZSÉGI ÖNKORMÁNYZATÁNAK


GAZDASÁGI PROGRAMJA



2016-2019.


































Jóváhagyta Gibárt Községi Önkormányzatának Képviselő-testülete

2016. december hó 12. napján megtartott képviselő-testületi ülésén

Bevezető

A helyi önkormányzatokról szóló többször módosított 1990. évi LXV. törvény 91. §. /1/ bekezdése előírja, hogy az önkormányzat meghatározza gazdasági programját.

A /6/ bekezdés kimondja, hogy a gazdasági program a képviselő-testület megbízatásának az időtartamára, vagy azt meghaladó időszakra szól. A gazdasági program az önkormányzat részére helyi szinten meghatározza mindazon célkitűzéseket, feladatokat, amelyek a kistérségi területfejlesztési koncepcióhoz illeszkedve - az önkormányzat által nyújtandó kötelező és önként vállalt feladatok biztosítását, fejlesztését szolgálják. A gazdasági program tartalmazza különösen: a fejlesztési elképzeléseket, a munkahelyteremtés feltételeinek elősegítését, a településfejlesztési politika, az adó politika célkitűzéseit, az egyes közszolgáltatások biztosítására, színvonalának javítására vonatkozó megoldásokat, továbbá községek esetében a befektetéstámogatási politika, településüzemeltetési politika célkitűzéseit.


Önkormányzatunk bekerült a leghátrányosabb helyzetű kistérségek közé. A leghátrányosabb helyzetű kistérségek kiemelt támogatást kapnak. Ez erősíti a többi pályázatot, ellentétben a korábbi időszakkal, amikor sok esetben hátrányos volt pályázatok benyújtásánál.

A program összeállítása a többcélú kistérség területfejlesztési koncepciójára és az Új Széchenyi Tervre figyelemmel készült.


Ciklusprogramnak is nevezhető a képviselőtestület által megbízatásuk időtartamára készített és elfogadott munkaokmány.


E testületi program magában foglalja Gibárt község fejlesztésének, helyi közszolgáltatások szervezésének céljait és legfontosabb feladatait. Körvonalazza azokat a helyi közügyeket is, amelyekben a közreműködő – az adott feladatot ellátó - helyi önszerveződő közösségek, valamint vállalkozások támogatást kapnak a képviselő-testülettől.


Felvázolja a közhatalom önkormányzati típusú gyakorlásának fórumrendszerét, a helyi közakarat kifejezésének és megvalósításának elképzelt módozatait, a helyi társadalmi és állampolgári szervezetekkel, szerveződésekkel való együttműködés irányait, a végrehajtásba történő bevonásuk mértékét és módját.


A polgármester-jelöltek és önkormányzati képviselőjelöltek a választás során több, általuk kialakított és meghirdetett programmal léptek fel. Ennek végrehajtásához kérték a választópolgárok támogatását szavazataikon keresztül. A gazdasági program elkészítése során ezért ezeket a programokat foglaljuk egybe, és e nyilvánosságra hozott program megvalósulása alapján ítélheti meg a lakosság a polgármester, a képviselőtestület és annak tagjai tevékenységét.


A ciklusprogram összeállítása során, a prioritások meghatározásánál a jelen helyzetelemzése elengedhetetlen, hiszen a már kialakult körülmények, állapotok határozzák meg a legfontosabb megoldásra váró feladatok körét, a fejlesztési irányvonalat. Nem hagyhatjuk azonban figyelmen kívül gazdasági teljesítőképességünket sem, amely behatárolhatja, illetve időben szakaszolhatja elképzeléseink megvalósítását.


Gibárt települése a 2006-os önkormányzati helyhatósági választások alkalmával „született újra”, hiszen ekkor kapta meg a lehetőséget, hogy Encs várostól leválva ismét önálló település legyen. A „születéssel” együtt járó kezdeti nehézségek leküzdése, a meghatározott települési feladatok mielőbbi felvállalása és hiányzó szolgáltatások beindítása az elmúlt időszakra rányomta a „bélyegét”. Ezen időtartamban a megkezdetett folyamatokat kell tovább folytatni, tovább kell vinni annak érdekében, hogy a település a meglévő lemaradásait ledolgozza, más, térségi települések szintjét elérje a helyi lakosság érdekében.

Meg kell teremteni az önkormányzat és a közös fenntartásban ellátott intézményei működőképességének stabilizálását, és mielőbb megfelelő forrásokat kell teremtenünk.

A forrásteremtést a helyi gazdasági élet élénkítésével, és a turizmus fellendítésével, az európai és az állami források optimális felhasználásával tartjuk megvalósíthatónak.


A közügyek képviseletére, Gibártért, annak lakosságáért felelősséget vállalva, helyi problémák és gondok megoldására a következő javaslatokat tesszük:


I.

Foglalkoztatás


Községünk népességmegtartó erejének szinten tartása nagyon nehéz feladat, de létkérdés. Legégetőbb probléma a munkanélküliek meglévő aránya, ezért minden lehetséges eszközzel továbbra is törekszünk a munkahelyteremtésre és a meglévők megtartására. A fiatalok, a nők, a 45 év felettiek és az etnikai kisebbség munkavállalási lehetőségét kiemelten kezeljük. Meghatározó lehet településünk megközelítését biztosító utak, a közúti híd további biztosítása, és egy valós helyzeten alapuló felnőttképzés, továbbképzés, átképzés.


Az idegenforgalmi fejlesztéseinkkel közvetlenül és közvetve teremtünk megélhetést a lakosságnak. A helyi vállalkozóknak is jelentős szerepe van a foglalkoztatásban, ezért törekszünk velük egy korrekt, kölcsönös érdekeken alapuló, arányos teherviselést biztosító partneri kapcsolatra.

A vállalkozók letelepedését és megerősödését szolgáló feltételek megteremtésére még nagyobb hangsúlyt kell fektetnünk.


II.

Fejlesztések


A települési önkormányzat feladata a település üzemeltetése mellett az infrastruktúra fejlesztése, az elért eredmények megtartása, a színvonal biztosítása. A feladatok felvállalását és rangsorolását a település meglévő adottsága, a kitörési pontok feltárása, a lakosság igénye és az anyagi lehetőségek döntő mértékben befolyásolják.

Kistérségi és regionális együttműködéssel feltétlenül fel kell készülnünk az Európai Uniós pénzek lehívására.

Javaslatunk szerint az alábbi beruházásokra kell a forrást megkeresni, az anyagi fedezetet előteremteni az elkövetkező négy évben:


1./ A település rekonstrukciójának megvalósítása

-

-

-


2./ A Hernád folyó adta turisztikai lehetőségek fokozottabb kiaknázása, kihasználása, üdülőtelkek kialakítása.


3./ Kemping kialakítása, gazdaságos üzemeltetésének megteremtése.


4./ A rendezési terv digitalizálása, - szabályozások módosítása, kiegészítése szükséges.


5./ A csapadékvíz-elvezető árkok és csatornák további rekonstrukciójának tervezése és végrehajtása.


6./ Illegálisan lerakott szeméttelep rekultivációja, a szilárd hulladékkezelés problémáinak megoldása (hulladékudvar kialakítása, szelektív gyűjtés további fejlesztése).


7./ Az önkormányzat intézményi épületeinek akadálymentesítése, energiaracionalizálási felmérése, pályázati forrás esetén megvalósítása.


8./ Korszerű Közösségi Épület kialakítása, melyben a lakosság helyi ügyintézése biztosított, elérhető.


9./Informatikai fejlesztések megvalósítása, akár kistérségi összefogás révén, a szélessávú hálózat adta előnyök további kiaknázása


10./ Egészségügyi és szociális ellátás helyi feltételeinek javítása, korszerűsítése, új ellátási központ kialakítása, falugondnoki szolgálat megszervezése.


11./ A helyi közfeladatok (közvilágítás, köztemető, stb.) folyamatos ellátása, lehetőség szerinti fejlesztése.



III.

Környezetvédelem


A kommunális szilárd hulladékkezelés megvalósítása érdekében már csatlakoztunk az Abaúj-Zempléni Regionális Hulladékprogramhoz. Meg kell oldani a település szilád és folyékony közszolgáltatójának a kiválasztását.

A szeméttelepek rekultivációját elő kell készíteni, tervek alapján keresni kell a pályázati lehetőséget a megvalósításra.

Az állati hulladékkezelést, gyepmesteri szolgáltatást kistérségi összefogással kell megvalósítani.

A hulladékgazdálkodási tervet 2017-ben felül kell vizsgálni.

Gyomnövények (aranka), allergiát okozó növények (parlagfű) ellen szervezetten fellépünk.

A község összképére, tisztántartására, virágosítására különös figyelmet fordítunk.


IV.

Egészségügyi alap- és szakellátás


Az ember mindenki számára fontos a születés pillanatától élete végéig. Ehhez minden körülmények között szükséges továbbra is megfelelő szintű egészségügyi alapellátás biztosítása.

Továbbra is biztosítja az önkormányzat a szűrővizsgálatok és egészségmegőrző programok szervezését, minél több szakorvosi ellátás biztosítását.

Törekedni kell az egészségügyi ellátások helyben történő biztosítására, az egyes alap- és szakellátások lakosság számára történő elérhetőségének biztosítására.


V.

A gyermekek oktatása és nevelése


Az önkormányzat közoktatásának feladat-ellátási, intézményhálózat működtetési és fejlesztési tervét a kialakult pénzügyi helyzethez kell igazítani.  A meglévő gyermeklétszám alapján törekedni kell az óvodai nevelés helyben történő ellátására akár tagóvodai formában, míg iskolai oktatás esetében pedig társulási formában szükséges a feladatot ellátni.

Kiemelt cél a helyi gyermekek ugyanolyan lehetőségeket kapjanak meg, mint a városi társaik, nem induljanak már ebben a korcsoportban jelentős hátránnyal.

Számítunk az egyházak és civil szervezetek segítségére a nevelésben és a kistérségi szakszolgálatra.


VI.

Közművelődés, sport, civil szervezetek, egyházak


A közművelődés biztosítása érdekében célul tűzzük ki egy olyan közösségi hely kialakítását, amely lehetővé teszi, hogy a helyi lakosság megfelelő, méltó körülmények között tudjon tevékenykedni, művelődni, kulturálódni.

A közösségi létesítmény megvalósításához a pályázati feltételeket kiemelten kell figyelni és a lehetőséget azonnal kihasználni a cél érdekében.

A ciklusban megvalósítandó feladatokra községi közművelődési és sport koncepciót kell kidolgozni 2016. év végéig.

A civil szervezetekkel együttműködve, a pályázati források kihasználásával kell törekedni a község múltjának értékeit, hagyományait megőrző tevékenységek ápolása mellett arra, hogy a község szellemi élete, kultúrája egyre gazdagodjon.

A sport, a testedzés szerepe jelentős az egészségmegőrzésben, a személyiség formálásban, de a sport mint a testedzés gyakorlásának intézményesült formája számos egyéb, a társadalom és az egyén szempontjából hasznos funkciót is betölt.

A rendszer valamennyi elemébe (diáksport, verseny- és szabadidősport, utánpótlás-nevelés) a jelenlegi értékek megőrzése és fejlesztése a cél.


A civil szervezetek támogatásával az önkormányzat célja, hogy erősítsük a civil szféra szerepvállalását, melynek érdekében szükséges egy átfogó civil stratégia.


Az egyházak közösségi szerepvállalását nagyra értékeljük és a lehetőségekhez képest anyagilag is támogatjuk.


VII.

Turizmus és községi rendezvények


A községünk egyik kitörési pontja a természeti adottságaink és környezetünk lehetőségeink kihasználása a lakosság javára.

Kiemelt feladatként kezeljük a Hernád folyó által nyújtott turisztikai lehetőségeket, a vadvízi turizmustól a horgászaton át valamennyi vizi kikapcsolódási lehetőséget.

Ennek érdekében mielőbb kempinget kell létrehozni, melynek működtetése során együttműködnénk a helyi vendéglátókkal.

A turizmus terén érdekességként szolgálhat az erőmű, a tanösvény, a közeli földvár.

A civil szervezetekkel együttműködve nagy hangsúlyt fektetünk a konkrét turisztikai programok kidolgozására és a nagyobb települési rendezvényekre: keresni kell a lehetőséget egy hagyományteremtő és érdeklődésre számot tartó települési rendezvény létrehozására, bevezetésére. Emellett a hagyományos települési, állami és vallási ünnepek megtartása nem maradhat el, szintén kiemelt figyelmet kell, hogy kapjon

Meg kell oldani a település saját honlapjának a folyamatos fenntartását, kezelését, illetve szóróanyagok, prospektusok készítését, kiadását.

Továbbra is célunk a turizmus területén a kistérségi együttműködés.

Fokozott figyelmet kell fordítani a határon túli kapcsolatokra, különösen Kassára és környékére, keresni kell a lehetőség testvértelepülési kapcsolatok kialakítására.


VIII.

Idősek, rászorultak ellátása, gondozása


Az idősekre, rászorultakra kiemelt figyelmet kell fordítanunk. A szociális normatívák keretein belül a törvény és az önkormányzat rendeletében meghatározott anyagi támogatásokkal segítjük megélhetésüket. Támogatjuk a nyugdíjas klubokat, a mozgáskorlátozottak helyi csoportját.

Az alapellátásokat (étkeztetés, házi segítségnyújtás) az önkormányzat anyagi lehetőségeihez mérten biztosítja. Egyes szociális ellátásokat az encsi székhelyű Gondozási Központon keresztül tesszük elérhetővé. Együttműködünk a kistérséggel az ellátások bővítésében. Jelenleg a jelzőrendszeres házi segítségnyújtás mellett még egyéb kistérségi ellátásokat kívánunk majd bevezetni.



IX.

Közrend, közbiztonság, közigazgatás, nyilvánosság


A területileg illetékes rendőrség, valamint a helyi lakosság hozzáállásának köszönhetően a közrend és közbiztonság kielégítő és tarthatónak látjuk. A helyzet fenntartásához segítséget nyújtunk. Törekszünk a helyi polgárőrség működőképességének megtartására, a kiépített térfigyelő kamerarendszer további bővítésére, újabb kamerák telepítésére.


A közigazgatásban a társult feladatellátás alapján a polgármesteri hivatal biztosítja a gyors és szakszerű ügyintézést, melyhez a tárgyi feltételeket az önkormányzat garantálja.  A meglévő együttműködéseket a körjegyzőségi feladatellátással kapcsolatosan fenn kell tartani, mivel az Önkormányzat anyagi lehetőségei önálló működtetést nem tesznek lehetővé.

A nyilvánosságot a testületi ülések, közmeghallgatások során a helyi hirdetőtáblákon keresztül biztosítjuk.


Összegzés


A magyar önkormányzatok változó és egyre nagyobb számú feladattal szembesülnek. Egyre több kötelező feladatot kell ellátniuk, a piacgazdaságra való áttérés egyre több követelményt támaszt velük szemben.


A választott gibárti önkormányzati tagok felismerték, hogy új megoldásokra, új ötletekre, kreatív gondolkodásra van szükség, amely e gazdasági program végrehajtásával valósulhat meg.


A közös erőforrás kialakításának lehetősége adott. A tervezet valóra váltásához hozzájárulhatnak az


- egyének – azon szellemi és technikai tudása, amit e közösség tagjaként a közösség szolgálatába állítanak,


- intézmények, civil szervezetek, vallási felekezetek, illetve más állami, vagy egyéb szervezetek munkájukkal, eszközeikkel, berendezéseikkel és más egyéb forrásaikkal,


- üzleti vállalkozások tudásukkal, termékekkel, szolgáltatással, illetve a helyi adó fizetésével, pénzeszközzel is.



Gibárt, 2016. december hó 12. napján.




p.h.


Soltész István

polgármester




4. függelék az 12/2016.(XII.13.) önkormányzati rendelethez


Az önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolása

011130     Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános

                 igazgatási tevékenysége

013320     Köztemető-fenntartás és —működtetés

013350     Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok


016010     Országgyűlési, önkormányzati és európai parlamenti képviselő választásokhoz

                 kapcsolódó tevékenységek


016020     Országos és helyi népszavazással kapcsolatos tevékenységek


041231     Rövid időtartamú közfoglalkoztatás


041232     Start-munka program — Téli közfoglalkoztatás


041233     Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás


041237     Közfoglalkoztatási mintaprogram


045120     Út, autópálya építése


045160     Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása


064010     Közvilágítás


066020     Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások


096015     Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben

104037     Intézményen kívüli gyermekétkeztetés

107051     Szociális étkeztetés


107052     Házi segítségnyújtás


107055     Falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás