Mohács Város Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2000. (IV. 28.) önkormányzati rendelete

a gyermekvédelem rendszeréről

Hatályos: 2013. 12. 02- 2017. 02. 12

(Egységes szerkezetben a módosításáról szóló 19/2013.(XII.2.),11/2012.(IV.2.), 5/2009.(III.2.), 47/2007.(XII.22.), 1/2006.(II.13.), 22/2005.(X.3.), 16/2004.(VI.1.), 1/2003.(II.3.), 2/2001.(I.31) ör-rel)


[1][2]Mohács Város Képviselő-testülete a helyi önkormányzatokról szóló 1997. évi LXV. törvény 16. §-ának (1) bekezdésében, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (a továbbiakban: Gyvt.) 18. §-ának (1)-(2) bekezdésében, 19.§ (5) bekezdésében, 21. §-ának (1) bekezdésében, 29. §-ának (1) bekezdésében, továbbá 131. §-ának (1) bekezdésében, 148. §-ának (7) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján a gyermekvédelmi helyi rendszeréről a következőket rendeli el:


A rendelet célja és hatálya


1.§ E rendelet célja, hogy Mohács város közigazgatási területén megállapítsa azokat az alapvető szabályokat, amelyek szerint az önkormányzat segítséget nyújt a gyermekek törvényben foglalt jogainak és érdekeinek érvényesítéséhez, illetve gondoskodik a gyermekek veszélyeztetettségének megelőzéséről és megszüntetéséről, a hiányzó szülői gondoskodás pótlásáról, valamint a gyermekvédelmi gondoskodásból kikerült fiatal felnőttek társadalmi beilleszkedéséről.

2.§ (1) [3]A rendelet hatálya kiterjed a Mohács város közigazgatási területén tartózkodó magyar állampolgárságú, valamint - ha nemzetközi szerződés másként nem rendelkezik - a letelepedési vagy bevándorlási engedéllyel rendelkező, továbbá a magyar hatóságok által menekültként elismert gyermekre, fiatal felnőttre és szüleire, a munkavállalók Közösségen belüli szabad mozgásáról szóló 1612/68/EGK tanácsi rendeletben meghatározott jogosulti körbe tartozó személyre, amennyiben az ellátás igénylésének időpontjában érvényes tartózkodási engedéllyel rendelkezik. A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás tekintetében a rendelet hatálya kiterjed az Európai Szociális Kartát megerősítő országok állampolgárainak a külföldiek beutazásáról és tartózkodásáról szóló 2001. évi XXXIX. törvény rendelkezései szerint jogszerűen Magyarországon tartózkodó gyermekeikre is.

(2) E rendelet szerint kell eljárni az (1) bekezdésben meghatározott személyeken kívül a Mohács város területén tartózkodó nem magyar állampolgárságú gyermek védelme érdekében is,  ha az intézkedés elmulasztása a gyermek veszélyeztetettségével vagy elháríthatatlan kárral járna.


Gyermekjóléti ellátás formái


3.§ (1) A gyermekek védelmét az önkormányzat pénzbeni, természetbeni, illetve személyes gondoskodás keretébe tartozó gyermekjóléti alapellátásokkal biztosítja.

(2) a) Pénzbeni és természetbeni ellátás:

aa) [4][5]a rendszeres gyermekvédelmi [6]kedvezmény,

ab) [7]önkormányzati segély.

b) Személyes gondoskodás keretébe tartozó gyermekjóléti alapellátás:

ba) a gyermekjóléti szolgáltatás,

bb) a gyermekek napközbeni ellátása,

bc) a gyermekek átmeneti gondozása.

(3) [8][9]

4.§ [10][11][12]


Rendkívüli gyermekvédelmi támogatás


[13]5. §


A személyes gondoskodás keretébe tartozó gyermekjóléti alapellátások

Gyermekjóléti szolgáltatás


6. § Az önkormányzat a gyermekjóléti szolgáltatások keretében

a) gyermekjóléti szolgálatot,

b) a gyermekek napközbeni ellátására bölcsődét, óvodát, iskola-napközis foglalkozást biztosít,

c) a gyermekek átmeneti gondozására gyermekek és családok átmeneti otthonában való elhelyezést szervez és közvetít, továbbá helyettes szülői hálózatot működtet.


Általános szabályok


7. § (1) A személyes gondoskodás igénybevétele – a Gyvt. eltérő rendelkezésének hiányában - önkéntes, az ellátást igénylő vagy törvényes képviselője (a továbbiakban: kérelmező) kérelmére történik.

(2) A kérelmező a személyes gondoskodás körébe tartozó ellátás igénybevételére irányuló kérelmet az adott intézmény vezetőjénél nyújthatja be, aki azt saját hatáskörében elbírálja.

(3) Ha az intézményvezető nem intézkedik a személyes gondoskodás igénybevételéről, a kérelmet haladéktalanul megküldi a képviselő-testületnek.

(4) A személyes gondoskodás feltételeiről a kérelem benyújtásakor a kérelmezőt tájékoztatni kell.

(5)  A személyes gondoskodást nyújtó ellátás megkezdése előtt az ellátásra jogosult gyermeket és törvényes képviselőjét tájékoztatni kell:

a) az ellátás tartalmáról és feltételeiről,

b) az intézmény által vezetett reá vonatkozó nyilvántartásokról,

c) az intézmény házirendjéről,

d) a fizetendő térítési, illetve gondozási díjakról.

(6) Az ellátásra jogosult köteles:

a) az (5) bekezdésben foglalt tájékoztatás tudomásulvételéről nyilatkozni,

b) az intézményi nyilvántartásokhoz adatokat szolgáltatni,

c) a jogosultsági feltételekben, illetve nyilvántartott adataiban bekövetkezett változásokról nyilatkozni,

d) a Gyvt. által meghatározott esetekben térítési, illetve gondozási díjat fizetni.


Gyermekjóléti szolgálat


8. § (1) A gyermekjóléti szolgálat szervezési, szolgáltatási és gondozási feladatokat lát el a védőnői szolgálattal és a gyermekvédelemben szerepet kapott intézményekkel együttműködve.

(2) A szolgálat feladatai különösen:

a) a településen élő gyermeket szociális helyzetének folyamatos figyelemmel kisérése, az e célja létrejött észlelő rendszer  koordinálása,

b) tájékoztatás a gyermek jogairól, részükre biztosított támogatásokról, az ezekhez való hozzájutás segítése,

c) közreműködés a védelembevétel folyamatában környezettanulmánnyal, írásos javaslat tétellel, a védelembe vett gondozási- nevelési tervének elkészítésével,

d) a nevelési oktatási intézmények gyermekvédelmi feladatai, ellátásának segítése, iskolai és szociális munka szervezése és koordinálása,

e) az önkormányzat gyermekvédelmi rendelete hatályosulásának folyamatos figyelemmel kísérése, új ellátások bevezetésének kezdeményezése,

f) felkérésre környezettanulmány készítése, illetve az örökbe fogadni szándékozók körülményeinek vizsgálata,

g) szabadidős programok szervezése.


Bölcsőde


9. § (1) A bölcsőde alapellátásként a családban nevelkedő három éven aluli gyermekek napközbeni ellátását, szakszerű gondozását és nevelését biztosítja.

(2) A bölcsőde az alapellátáson túl szolgáltatásként időszakos gyermekfelügyelettel, speciális tanácsadással vagy más gyermeknevelést elősegítő szolgáltatásokkal segíti a családokat.

(3) A bölcsődei ellátás megszűnik annak a nevelési évnek a végén, amikor a gyermek harmadik életévét betölti, kivéve, ha a gyermek testi, vagy szellemi fejlettsége alapján még nem érett az óvodai nevelésre. Utóbbi esetben a bölcsődei nevelés egy évvel meghosszabbodik.                             

[14](4) A bölcsődében a gyermek gondozására, nevelésére, nappali felügyeletére és a vele történő foglalkozásra (együtt: gondozására) fizetendő intézményi térítési díj összege 0 Ft.


[15]Családi napközi


9/A.§ (1) Az önkormányzat a családban nevelkedő gyermekek napközbeni ellátásáról – a gyermek 20 hónapos korától 3. életévének betöltéséig – családi napközi megszervezésével gondoskodik, melynek keretében a gyermekek részére az életkoruknak megfelelő nappali felügyeletet, szakszerű gondozást, nevelést, étkeztetést és foglalkoztatást biztosít.

[16](2) A gyermekek napközbeni ellátása a Park Utcai Körzeti Óvoda Szőlőhegyi Tagóvodájában és a Park Utcai Körzeti Óvoda Bári Tagóvodájában működő családi napközi fenntartásával valósul meg.

[17](3) A Park Utcai Körzeti Óvoda Szőlőhegyi Tagóvoda Családi Napközijének keretében biztosított személyes szolgáltatás intézményi térítési díja 25 Ft/óra. Az étkezésért fizetendő térítési díj 290 Ft.

A Park Utcai Körzeti Óvoda Bári Tagóvoda Családi Napközijének keretében biztosított személyes szolgáltatás intézményi térítési díja 3000 Ft/hó. Az étkezésért fizetendő térítési díj 340 Ft.


Helyettes szülők


10. § A helyettes szülői hálózatot az önkormányzat az állami normatívák igénybevételével a Mohács Kistréségi Családsegítő- és Gyermekjóléti Társuláson keresztül szervezi és működteti.


[18]Térítési díj mérséklése és elengedése


10/A.§ (1) Gyermekétkeztetés esetén a gyermek és a tanuló nappali oktatásban történő részvételéig a törvényes képviselő kérelmére az intézményi térítési díjat a Gyvt-ben meghatározott esetkörökön túl

a) mérsékelni kell (további) 50%-kal abban az esetben, ha a kérelmező családjában az 1 főre jutó jövedelem nem éri el a megállapítás időpontjában érvényes öregségi nyugdíj legkisebb havi összegének 80%-t,

b) teljes egészében el kell engedni abban az esetben, ha a kérelmező családjában az 1 főre jutó jövedelem nem éri el a megállapítás időpontjában érvényes öregségi nyugdíj legkisebb havi összegének 40%-át.

(2) [19]A települési önkormányzat részére szociális gyermekétkeztetés céljából nyújtott [20]kedvezmény igénylésének, folyósításának és elszámolásának részletes szabályairól szóló 6/2005. (VI.20.) ICSSZEM-BM-PM együttes rendeletben meghatározott kedvezmény azoknak az 1-4. évfolyamon nappali rendszerű iskolai oktatásban részt vevő tanulóknak jár, akik részére rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény került megállapításra, továbbá akik az (1) bekezdés (a) és (b) pontja alapján kedvezményre jogosultak.

(3) [21]A térítési díj mérséklésére, illetve elengedésére való jogosultságot a törvényes képviselő a kérelem benyújtásakor a 32/1993.(II.17.)Korm. rendelet szerinti jövedelemnyilatkozattal és mellékleteivel, vagy a polgármesteri hivatal által kiadott jövedelemigazolással igazolja.

(4) [22]A térítési díj csökkentésére vonatkozó kérelmet a nevelési év, tanév kezdete előtt kell kérni. Jogosultság esetén a kedvezmény attól a naptól jár, amikortól azt a nevelési-oktatási intézmény vezetője megállapította. Az étkezési térítési díj csökkentésére való jogosultság feltételeit a nevelési-oktatási intézmény évente két alkalommal (február 15-ig, szeptember 15-ig) kötelezően felülvizsgálja.


Vegyes és záró rendelkezések


11. § (1) E rendelet 2000. május 1. napján lép hatályba, rendelkezéseit a folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.

(2) Az e rendeletben nem szabályozott kérdésekben a Gyvt.-ben, illetve a végrehajtására kiadott kormányrendeletekben foglaltakat kell alkalmazni.

(3) [23]A képviselő-testület a rendszeres [24] gyermekvédelmi támogatással kapcsolatos hatásköreit az önkormányzat és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 23/1998.(XI.20.) ör-ben foglaltak szerint a polgármesterre ruházza át. A polgármester által hozott döntés ellen a kézhezvételt követő naptól számított 15 napon belül a képviselő-testülethez lehet fellebbezni.

(4) [25]A közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény 71.§-ának (3) bekezdésében meghatározott egyszerűsített határozat rendszeres [26] gyermekvédelmi támogatás megállapítása esetén hozható meg.

(5) [27]E rendelet hatálybelépésével egyidejűleg a gyermekvédelem helyi rendszeréről szóló 11/1998. (IV.23.) ör., valamint az azt módosító 3/2000.(II.18.) ör. hatályát veszti.

[1]

Módosította az 1/2003.(II.3.) ör.

[2]

Módosította a 16/2004.(VI.1.) ör.

[3]

Módosította a 16/2004.(VI.1.) ör.

[4]

Módosította a 2/2001.(I.31.) ör.

[5]

Módosította a 16/2004.(VI.1.) ör.

[6]

Módosította az 1/2006.(II.13.) ör.

[7]

Módosította a 19/2013.(XII.2.) ör.

[8]

Módosította a 16/2004.(VI.1.) ör.

[9]

Hatályon kívül helyezte az 1/2006.(II.13.) ör.

[10]

Módosította a 2/2001.(I.31.) ör.

[11]

Módosította a 16/2004.(VI.1.) ör.

[12]

Hatályon kívül helyezte az 1/2006.(II.13.) ör.

[13]

Hatályon kívül helyezte a 19/2013.(XII.2.) ör.

[14]

Beiktatta a 11/2012.(IV.2.) ör.

[15]

Beiktatta a 47/2007.(XII.22.) ör.

[16]

Módosította az /2009.(III.2.) ör.

[17]

Módosította az 5/2009.(III.2.) ör.

[18]

Beiktatta az 1/2003.(II.13.) ör.

[19]

Beiktatta a 22/2005.(X.3.) ör.

[20]

Módosította az 1/2006.(II.13.) ör.

[21]

Jelölését módosította a 22/2005.(X.3.) ör.

[22]

Jelölését módosította a 22/2005.(X.3.) ör.

[23]

Beiktatta a 22/2005.(X.3.) ör.

[24]

„és a rendkívüli” szövegrészt hatályon kívül helyezte a 19/2013.(XII.2.) ör.

[25]

Beiktatta a 22/2005.(X.3.) ör.

[26]

„és rendkívüli” szövegrészt hatályon kívül helyezte a 19/2013.(XII.2.) ör.

[27]

Jelölését módosította a 22/2005.(X.3.) ör.