Beremend Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2021. (XII. 15.) önkormányzati rendelete

a képviselőtestület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 9/2019. (XI. 28.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2021. 12. 16- 2021. 12. 16

Beremend Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2021. (XII. 15.) önkormányzati rendelete

a képviselőtestület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 9/2019. (XI. 28.) önkormányzati rendelet módosításáról

2021.12.16.

Beremend Nagyközség Önkormányzatának Képviselőtestülete a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 143. § (4) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás alapján, Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a képviselőtestület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 9/2019. (XI. 28.) önkormányzati rendeletét az alábbiak szerint módosítja:

1. § A képviselőtestület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 9/2019. (XI.28.) önkormányzati rendelet 4. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„4. § (1) A képviselőtestület a közmeghallgatást nem tartalmazó üléseit az önkormányzati hivatal tanácskozó termében tartja szerdai napokon 8.00 órától. Amennyiben a tárgyalásra kerülő napirend, vagy más körülmény indokolja, a képviselőtestület ülése más időpontra, más helyszínre is összehívható.

(2) Az ülés meghívóját és az előterjesztéseket a képviselőknek, a tanácskozási joggal meghívottaknak és a részvételi joggal jelenlévőknek olyan időpontban kell megküldeni, hogy az ülés előtt legalább 3 nappal megkapják. A helyi kábeltelevízióban közzé kell tenni a testületi ülések időpontját, helyét és napirendjét. A meghívót az önkormányzati hivatal hirdető tábláján is ki kell függeszteni.

(3) A képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább 8 ülést tart. Az ülést 15 napon belüli időpontra össze kell hívni 2 fő települési képviselő, a képviselő-testület bizottságának, valamint a kormányhivatal vezetőjének a testületi ülés összehívásának indokát tartalmazó indítványára. Az indítvány alapján a testületi ülést a polgármester hívja össze a testületi ülés indokának, időpontjának, helyszínének és napirendjének meghatározásával.

(4) A közmeghallgatást igénylő napirendeket tárgyaló ülések időpontját, helyét legalább 15 nappal az ülés előtt a helyben szokásos módon nyilvánosságra kell hozni.

(5) A képviselőtestület üléseire tanácskozási joggal meghívást kapnak:

a) önkormányzati intézmények vezetői,

b) napirend tárgya szerint illetékes személyek,

c) és azon személyek, akik meghívását egy-egy napirendi pont kapcsán a polgármester szükségesnek tart.”

2. § A képviselőtestület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 9/2019. (XI.28.) önkormányzati rendelet 9. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3) Az írásbeli előterjesztést legkésőbb a testületi ülést megelőző 7 napon belül kell a jegyzőhöz eljuttatni, aki a törvényességi észrevételt követően az önkormányzati hivatal útján gondoskodik az előterjesztések továbbításáról.”

3. § A képviselőtestület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 9/2019. (XI.28.) önkormányzati rendelet 19. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) Az írásos jegyzőkönyv az Mötv. 52. § (1) bekezdésében meghatározottakon túl a jegyzőkönyvvezető nevét és beosztását, valamint az ülés bezárásának idejét is tartalmazza.”

4. § A képviselőtestület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 9/2019. (XI.28.) önkormányzati rendelet IX. Fejezete helyébe a következő rendelkezés lép:

„IX. Fejezet

Helyi népszavazás, közmeghallgatás

16. Helyi népszavazás

35. § Helyi népszavazás feltételeit a „népszavazást kezdeményezéséről, európai polgári kezdeményezéséről, valamint a népszavazás eljárásáról szóló 2013. évi CCXXXVIII törvény” szabályozza. Népszavazást Beremend nagyközség választópolgárainak 20%-a kezdeményezhet.”

16/A. A közmeghallgatás

36. § (1) A képviselőtestület évente egy esetben közmeghallgatást tart.

(2) A közmeghallgatás alkalmával az állampolgárok és a településen működő társadalmi szervezetek, civil szerveződések képviselői, közérdekű ügyben, helyi önkormányzati ügyben a képviselőtestülethez, az egyes települési képviselőkhöz, a polgármesterhez, alpolgármesterhez vagy a jegyzőhöz kérdéseket intézhetnek, illetőleg közérdekű javaslatokat tehetnek.

(3) A közmeghallgatás helyéről, idejéről, az esetleges ismertetésre kerülő tárgykörről a községháza hirdetőtábláján, a helyi sajtó útján kell tájékoztatni a lakosságot.

(4) A közmeghallgatást a polgármester vezeti, melyről jegyzőkönyv készül, tartalmára, készítésére, a képviselőtestület jegyzőkönyvére irányadó szabályok érvényesülnek. A jegyzőkönyv összeállításáról a jegyző gondoskodik.”

5. § (1) A képviselőtestület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 9/2019. (XI.28.) önkormányzati rendelet 1. számú. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.

(2) A képviselőtestület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 9/2019. (XI.28.) önkormányzati rendelet 2. számú. melléklete helyébe a 2. melléklet lép.

(3) A képviselőtestület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 9/2019. (XI.28.) önkormányzati rendelet 3. számú. melléklete helyébe a 3. melléklet lép.

6. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

1. melléklet


1. számú melléklet
Polgármesterre átruházott hatáskörök

1. A képviselőtestület a polgármesterre ruházza át az alábbi jogszabályban meghatározott hatáskörei gyakorlását:

1.1. Az önkormányzat mindenkori költségvetésének 0,003%-áig a polgármester pénzügyi ellenjegyzés mellett vállalhat kötelezettséget, ezen összeg felett a képviselőtestület kötelezettségvállalásáról szóló határozata is szükséges.

1.2. Beremend Nagyközség Önkormányzat Képviselőtestületének a pénzbeli és természetbeni támogatásokról, valamint a személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekjóléti ellátásokról szóló 5/2015. (II. 26.) számú rendelet 3. § (1) bekezdés a.) és b.) pontjában meghatározott települési támogatások megállapítását, valamint köztemetés elrendelését.

1.3. Beremend Nagyközség Önkormányzat Képviselőtestületének az önkormányzati vagyonról és a vagyongazdálkodás rendjéről szóló 7/2015. (V. 29.) számú rendelet 7. § (3) bekezdésében, valamint 9. § (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatokat.”

2. melléklet


2. számú melléklet
Az önkormányzati bizottságok ügyrendjéről
Beremend Nagyközség Önkormányzata Képviselőtestülete Szervezeti és Működési Szabályzatában (SZMSZ) foglaltak szerint a meghatározott önkormányzati feladatok ellátására állandó bizottságokat hozott létre.

1. A bizottságok főbb feladatai

1.1. a településfejlesztési, rendezési, idegenforgalmi, turisztikai, kulturális lehetőségeinek, az önkormányzat vállalkozási gazdálkodási, vagyonvédelmi és hasznosítási koncepciójának kialakításában való részvétel;

1.2. a képviselőtestületi döntések előkészítése érdekében megvitatja és állást foglalt a feladatkörébe tartozó ügyekben;

1.3. előkészíti a testület munkatervében meghatározott előterjesztéseket;

1.4. közreműködik a tevékenységi körébe tartozó önkormányzati rendeletek és határozatok tervezeteinek kidolgozásában;

1.5. ellenőrzi feladatkörében a Beremendi Közös Önkormányzati Hivatal munkáját, a képviselőtestületi döntések előkészítését, illetve annak végrehajtását;

1.6. javaslatot tesz a képviselőtestület hatáskörébe tartozó és a bizottság feladatkörét érintő személyi kérdésekben;

1.7. javaslatot tesz, illetőleg eljár a képviselőtestület hatáskörébe tartozó és a bizottság feladatkörét érintő személyi (illetmény, vagyonnyilatkozat, összeférhetetlenség) kérdésekben;

1.8. dönt a hatáskörébe utalt ügyekben;

1.9. együttműködik a többi testületi bizottsággal;

1.10. kezdeményezi a polgármester intézkedését, ha az önkormányzat érdeksérelmét észleli;

1.11. rendszeresen kapcsolatot tart a bizottság elnökök útján a tisztségviselőkkel.

2. A bizottságok döntési jogköre

2.1. A képviselőtestület bizottságaira átruházott hatásköre tovább nem ruházható. A bizottság az átruházott hatáskörben hozott döntésről a képviselőtestület soron következő ülésén köteles tájékoztatást adni.

2.2. A bizottságok átruházott hatáskörben hozott döntéseit, a kapcsolódó feladatokat az önkormányzati hivatal illetékes csoportja készíti elő.

3. A bizottságok működése

3.1. A bizottságok működésére az SZMSZ VI. fejezetében, valamint az alábbiakban meghatározott szabályok vonatkoznak.

3.2. A bizottságok szükség szerint, de legalább 2 havonta üléseznek.

3.3. A napirendeket is tartalmazó bizottsági meghívót és előterjesztéseket a bizottság elnöke a bizottsági ülés napját megelőzően, legkésőbb 3 nappal korábban eljuttatja a bizottsági tagok, valamint egyéb meghívottak részére. (A meghívás szükség esetén szóbeli is lehet.)

3.4. A közös, több bizottsági területet érintő feladatok teljesítése érdekében a bizottságok együttes üléseket tartanak.

3.5. A bizottsági ülésekről az SZMSZ 30. § (3) bekezdése szerint jegyzőkönyvet kell készíteni.

3.6. A hozott határozatokat megfelelő sorszámmal való ellátásáról és nyilvántartásáról gondoskodni kell. A határozatokat a jegyzőkönyvvezetője az ülést követően három munkanapon belül köteles megküldeni a végrehajtásért felelősök részére.

3.7. A bizottságok átadott önkormányzati hatáskörben hozott érdemi döntéseket tartalmazó határozataikat törvényességi véleményezésre a jegyzőhöz mutatják be. Amennyiben a jegyző törvénysértést észlel, úgy azt jelzi a bizottság elnökének.

3.8. A bizottság üléseiről, hozott döntéseiről az elnök havonta, önkormányzati ülésen tájékoztatja a képviselőket.

3.9. A bizottságok működésével kapcsolatos adminisztrációs teendőket az önkormányzati hivatal arra kijelölt dolgozója látja el. A bizottsági ülések napjáról, időpontjáról az elnök úgy tájékoztatassa az érintett dolgozót, hogy a szervezéssel kapcsolatos feladatokat a (3) bekezdésben meghatározottak szerint határidőre el tudja végezni.

4. A Pénzügyi Bizottság főbb feladatai

4.1. Pénzügyi Bizottság az önkormányzatnál és intézményeinél:

4.1.1.véleményezi az éves költségvetési javaslatot és a végrehajtásáról szóló féléves, éves beszámoló tervezeteit;

4.1.1. figyelemmel kíséri a költségvetési bevételek alakulását, különös tekintettel a saját bevételekre, a vagyonváltozás (vagyonnövekedés, -csökkenés) alakulását, értékeli az azt előidéző okokat;

4.1.2. vizsgálja a hitelfelvétel indokait és gazdasági megalapozottságát, ellenőrizheti a pénzkezelési szabályzat megtartását, a bizonylati rend és a bizonylati fegyelem érvényesítését.

4.1.3. lefolytatja a versenytárgyalásokat.

4.2. A pénzügyi bizottság vizsgálati megállapításait a képviselő-testülettel haladéktalanul közli. Ha a képviselő-testület a vizsgálati megállapításokkal nem ért egyet, a vizsgálati jegyzőkönyvet az észrevételeivel együtt megküldi az Állami Számvevőszéknek.

4.3. Javaslatot tesz

4.3.1. a vagyon hasznosításának, a tulajdonosi jogok gyakorlásának formájára és eszközeire;

4.3.2. tenderek kiírására;

4.3.3. kommunális és közüzemi díjak mértéke, közterület-használati, bérleti, használati díjak,

4.3.4. vizsgálja a vállalkozások, foglalkoztatási gondok enyhítését elősegítő módozatait, javaslatot tesz ezek létrehozására.

4.3.5. az önkormányzat pénzügyi támogatásairól szóló önkormányzati rendelet alapján egyesületek, alapítványok, közalapítványok, egyéb szervezetek, egyházak, közfeladatot ellátó intézmények, helyi nemzetiségi önkormányzatok részére kiírt pályázatok elbírálására

4.4. Véleményezi továbbá

4.4.1. önkormányzati érdekeltségű gazdasági társaság alapítását, belépés, összeolvadás, kilépés és megszűnés indokoltságát;

4.4.2. önkormányzati alapítvány létesítését, megszűnését;

4.4.3. az önkormányzat gazdasági programját;

4.4.4. vállalkozások indítását, illetőleg az abban való részvételt;

4.4.5. a 2 millió forint feletti szerződéseket;

4.4.6. biztosítási szerződéseket;

4.4.7. az önkormányzati vagyont érintő más gazdálkodó szervezetek, vállalkozók által benyújtott kérelmeket, megkereséseket;

4.4.8. önkormányzati tulajdon elidegenítését, cseréjét, megterhelését, vállalkozásba való bevitelét, illetve más célú hasznosítását.

4.5. Ellenőrzi

4.5.1. a költségvetési előirányzatok teljesítését;

4.5.2. az önkormányzat vagyonával való gazdálkodást;

4.5.3. az önkormányzati vagyon nyilvántartásának vezetését, a törzsvagyon kimutatását.

4.6. Nyilvántartja és ellenőrzi polgármester és képviselők vagyonnyilatkozatát, és az alábbiak szerint lefolytatja az ezzel kapcsolatos eljárásokat:

4.6.1. tájékoztatást ad vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségről,

4.6.2. biztosítja az igénylő nyilatkozatához, és ez alapján vagyonnyilatkozathoz szükséges dokumentumokat,

4.6.3. az átvett vagyonnyilatkozatok ellenőrzési,

4.6.4. vagyonnyilatkozat határidőben történő elmulasztását követően képviselőtestületet tájékoztatja.

4.7. kivizsgálja és lefolytatja a felmerült – települési képviselőt, vagy bizottsági tagot érintő – összeférhetetlenségi, méltatlansági ügyeket.

5. A Településfejlesztési Bizottság főbb feladatai

5.1. Figyelemmel kíséri és véleményezi

5.1.1. a helyi közlekedés alakulását, az önkormányzat felügyelete alatt álló kommunális tevékenységet folytató vállalatok helyzetét, működését;

5.1.2. a temető fenntartási, üzemeltetési feladatokat, a vízellátást, szennyvízelvezetést és tisztítást, fürdőellátást;

5.1.3. a település lakosságának kommunális ellátási, szolgáltatási helyzetét, ellenőrzi az e körbe tartozó ágazati feladatokat végző szervezetek tevékenységét, munkáját, javaslatot tesz átalakításukra;

5.1.4. környezetvédelmi kérdésekbe tartozó elgondolásokat;

5.1.5. figyelemmel kíséri és ellenőrzi a műemlékvédelemmel kapcsolatos feladatokat;

5.1.6. a közterület-használattal összefüggő rendezési elképzeléseket;

5.1.7. a közműfejlesztési, valamint a lakásépítések területrendezési és építészeti kérdéseket;

5.1.8. a közterület-használati ügyeket;

5.1.9. az önkormányzati terület-felhasználásokat, beruházásokat;

5.2. Közreműködik a településrendezési program kidolgozásában, megvalósulása figyelemmel kísérésében és elősegítésében.

5.3. Kezdeményezi a telekalakítás céljából szükséges munkálatok során okozott kár megtérítését, ha az eljárást hivatalból rendelték el.

5.4. Elősegíti a településfejlesztés - településrendezési tervnek megfelelő - fő irányai érvényesülését.

5.5. Rendelkezik

5.5.1. a közhasználatú zöldterületekkel, a közterületek tisztántartásával és a lombtalanítási akciókkal, valamint a kisebb faluszépítő beruházásokkal kapcsolatos pénzeszközök felhasználásáról;

5.5.2. a közút területén vagy a közút területén kívüli közterületen létesített, illetve kijelölt várakozóhelyeken díj és pótdíj fizetéséről;

5.5.3. az adott költségvetési évre járda - út - híd - árok céljára biztosított pénzeszközök felhasználásról;

5.5.4. az önkormányzati ingatlanok karbantartásával, felújításával kapcsolatos pénzeszközök felett;

5.5.5. a költségvetési rendeletben a temető fenntartási, üzemeltetési, vízellátási, szennyvízelvezetési és tisztítási valamint fürdőellátási feladatokra biztosított pénzeszközök felett.

5.5.6. a közszolgáltatáshoz nélkülözhető vagyon határozott időtartamú bérbeadásáról.

5.6. Dönt az 5.5. pontban meghatározott feladatok végrehajtására rendelkezésre bocsátott költségkeret felhasználásáról.

6. Az Idegenforgalmi, Turisztikai és Rendezvényszervező Bizottság Bizottság főbb feladatai

6.1. Közreműködik

6.1.1. az önkormányzati kulturális rendezvények éves programjának összeállításában,

6.1.2. a kulturális hagyományok és értékek ápolásában,

6.1.3. a közművelődésre szerveződő közösségek tevékenységének, a lakosság életmódjának javítását szolgáló kulturális célok megvalósításának támogatásában,

6.1.4. az ifjúságot érintő önkormányzati fejlesztési feladatok kidolgozásában,

6.1.5. a település kistérségi turizmushoz kapcsolódó adottságainak feltárásában, az erőforrások feltárásában, részt vesz ezek hasznosítását célzó programok, projektek, fejlesztések előkészítésében és figyelemmel kíséri megvalósulásukat,

6.1.6. a helyi kábeltelevíziós műsorok fejlesztésével, működésével kapcsolatos feladatok meghatározásában,

6.1.7. A természeti értékek megőrzésében, fenntartásában.

6.2. Véleményezi

6.2.1. a tevékenységi köréhez tartozó önkormányzati rendeleteket, és képviselőtestület elé kerülő előterjesztéseket,

6.2.2. Beremend honlap frissítését, tovább fejlesztését.

6.3. Összehangolja a sporttal kapcsolatos települési feladatokat.

6.4. Tájékozódik a partnerszervezetek, testületek hasonló tevékenységéről (települési önkormányzatok, regionális szakmai szervezetek), területfejlesztési programokról.

6.5. Gondoskodik

6.5.1. a turisztikai célú fejlesztések összehangolásáról,

6.5.2. helytörténeti múzeum kialakításáról,

6.5.3. Mendele emlékház fenntartásáról, felújításáról, működéséről, tartalommal való megtöltéséről,

6.5.4. Megbékélés kápolna és altemploma funkciójából adódó lehetőségek kiaknázásáról, bővítéséről,

6.5.5. Őslénytani és geológiai kiállítás kialakításáról.

6.6. Figyelemmel kíséri a bánya rekultivációs munkáját, javaslatot tesz a terület hasznosításának módjára.

6.7. Dönt a 6.1. pontban és 6.5. pontban meghatározott feladatok végrehajtására rendelkezésre bocsátott költségkeret felhasználásáról.”

3. melléklet

3. számú melléklet
Önkormányzat hatályos társulásainak felsorolása

Társulás neve:

Társulás tagjai:

Társulás létrejötte:

1

Siklósi Kórház Közhasznú Társaság

Siklós – Harkány -Villány kistérség önkormányzatai

1996. június 20.

2

Mecsek-Dráva Önkormányzat Társulás (hulladékgazdálkodási feladatokra)

14 kistérség önkormányzatai

2004. március 24.

3

Beremendi Gyermekjóléti, Egészségügyi, Szociális és Területfejlesztési Társulás

27 önkormányzat

2013. április 16.

4

Siklósi Mikrótérségi szociális és Gyermekjóléti Intézményfenntartó Társulás (hétvégi ügyelet)

37 önkormányzat

2015. január 1.”