SELLYE VÁROS ÖNKORMÁNYZAT KÉPVISELŐ-TESTÜLETÉNEK 5/2014.(II.07.) önkormányzati rendelete

Sellye Város Önkormányzatának 2014.évi költségvetéséről

Hatályos: 2014. 09. 16- 2015. 03. 31

SELLYE VÁROS ÖNKORMÁNYZAT KÉPVISELŐ-TESTÜLETÉNEK 5/2014.(II.07.) önkormányzati rendelete

Sellye Város Önkormányzatának 2014.évi költségvetéséről

2014.09.16.

Sellye Város Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32.cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32.cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a követezőket rendeli el:

1. §

A rendelet hatálya

(1) A 2014.február 1. és 2014. június 30. között pótelőirányzatként biztosított állami támogatások, átvett pénzeszközök, valamint a saját bevételek előirányzatának növelése miatt a költségvetési rendelet 2. § (1) bekezdésében megállapított
Költségvetési bevételét
142.242 E Ft-tal
Költségvetési kiadását
142.052 E Ft-tal
módosítja és az önkormányzat 2014. évi
módosított költségvetési bevételét 974.472 E Ft-ban
módosított költségvetési kiadását 1.024.171 E Ft-ban
a költségvetési egyenleg összegét
-ebből működési
felhalmozási 49.699 E Ft-ban
28.963 E Ft
20.736 E Ft
állapítja meg.
(2) A kiadási főösszegen belül a módosított kiemelt előirányzatokat
906.992 E Ft Működési költségvetés módosított kiadásai
239.299 E Ft Személyi juttatások
47.823 E Ft Munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó
147.059 E Ft Dologi kiadások
52.988 E Ft Ellátottak pénzbeli juttatásai
419.823 E Ft Egyéb működési célú kiadások
1.452 E Ft - ebből: Elvonások és befizetések
0 E Ft Garancia- és kezességvállalásból kifizetés ÁH-n belülre
0 E Ft Visszatérítendő támogatások, kölcsön nyújtása ÁH-n belülre
0 E Ft Visszatérítendő támogatások, kölcsön törlesztése ÁH-n belülre
393.785 E Ft Egyéb működési célú támogatások ÁH-n belülre
0 E Ft Garancia- és kezességvállalásból kifizetés ÁH-n kívülre
2.500 E Ft Visszatérítendő támogatások, kölcsön nyújtása ÁH-n kívülre
0 E Ft Árkiegészítések, támogatások
0 E Ft Kamattámogatások
22.086 E Ft Egyéb működési célú támogatások ÁH-n kívülre
115.555 E Ft Felhalmozási költségvetés módosított kiadásai
97.775 E Ft Beruházások
83.941 E Ft - ebből: EU-s forrásból megvalósuló beruházás
16.990 E Ft Felújítások
0 E Ft - ebből: EU-s forrásból felújítás
790 E Ft Egyéb felhalmozási kiadások
0 E Ft - ebből: Garancia- és kezességvállalásból kifizetés ÁH-n belülre
0 E Ft Visszatérítendő támogatások, kölcsön nyújtása ÁH-n belülre
0 E Ft Visszatérítendő támogatások, kölcsön törlesztése ÁH-n belülre
0 E Ft Egyéb működési célú támogatások ÁH-n belülre
0 E Ft Garancia- és kezességvállalásból kifizetés ÁH-n kívülre
790 E Ft Visszatérítendő támogatások, kölcsön nyújtása ÁH-n kívülre
0 E Ft Lakástámogatás
0 E Ft Egyéb felhalmozási célú támogatások ÁH-n kívülre
1.624 E Ft Tartalék
0 E Ft Finanszírozási kiadások
jogcímenkénti megoszlásban állapítja meg, melyet az 1.1 - 8. számú mellékletek részletezik.
(3) A 2014.február 1. és 2014. június 30. között pótelőirányzatként biztosított állami támogatások, átvett pénzeszközök, valamint a saját bevételek előirányzatának növelése miatt a költségvetési rendelet 2. § (1) bekezdésében megállapított
Költségvetési bevételét
142.242 E Ft-tal
Költségvetési kiadását
142.052 E Ft-tal
módosítja és az önkormányzat 2014. évi
módosított költségvetési bevételét 974.472 E Ft-ban
módosított költségvetési kiadását 1.024.171 E Ft-ban
a költségvetési egyenleg összegét
-ebből működési
felhalmozási 49.699 E Ft-ban
28.963 E Ft
20.736 E Ft
állapítja meg.
(4) A kiadási főösszegen belül a módosított kiemelt előirányzatokat
906.992 E Ft Működési költségvetés módosított kiadásai
239.299 E Ft Személyi juttatások
47.823 E Ft Munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó
147.059 E Ft Dologi kiadások
52.988 E Ft Ellátottak pénzbeli juttatásai
419.823 E Ft Egyéb működési célú kiadások
1.452 E Ft - ebből: Elvonások és befizetések
0 E Ft Garancia- és kezességvállalásból kifizetés ÁH-n belülre
0 E Ft Visszatérítendő támogatások, kölcsön nyújtása ÁH-n belülre
0 E Ft Visszatérítendő támogatások, kölcsön törlesztése ÁH-n belülre
393.785 E Ft Egyéb működési célú támogatások ÁH-n belülre
0 E Ft Garancia- és kezességvállalásból kifizetés ÁH-n kívülre
2.500 E Ft Visszatérítendő támogatások, kölcsön nyújtása ÁH-n kívülre
0 E Ft Árkiegészítések, támogatások
0 E Ft Kamattámogatások
22.086 E Ft Egyéb működési célú támogatások ÁH-n kívülre
115.555 E Ft Felhalmozási költségvetés módosított kiadásai
97.775 E Ft Beruházások
83.941 E Ft - ebből: EU-s forrásból megvalósuló beruházás
16.990 E Ft Felújítások
0 E Ft - ebből: EU-s forrásból felújítás
790 E Ft Egyéb felhalmozási kiadások
0 E Ft - ebből: Garancia- és kezességvállalásból kifizetés ÁH-n belülre
0 E Ft Visszatérítendő támogatások, kölcsön nyújtása ÁH-n belülre
0 E Ft Visszatérítendő támogatások, kölcsön törlesztése ÁH-n belülre
0 E Ft Egyéb működési célú támogatások ÁH-n belülre
0 E Ft Garancia- és kezességvállalásból kifizetés ÁH-n kívülre
790 E Ft Visszatérítendő támogatások, kölcsön nyújtása ÁH-n kívülre
0 E Ft Lakástámogatás
0 E Ft Egyéb felhalmozási célú támogatások ÁH-n kívülre
1.624 E Ft Tartalék
0 E Ft Finanszírozási kiadások
jogcímenkénti megoszlásban állapítja meg, melyet az 1.1 - 8. számú mellékletek részletezik.
(5) Az (1) bekezdésben megállapított költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási bevételeket és kiadásokat a rendelet 1.1. melléklete alapján határozza meg a képviselő-testület.
(6) A bevételek és kiadások előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban az 1.2. melléklet szerint állapítja meg.
(7) A működési és felhalmozási bevételek és kiadások előirányzatai mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten a 2.1. és a 2.2. melléklet részletezi.
(8) A működési hiány belső finanszírozásának érdekében a képviselő-testület a 49.509 E Ft összegű előző év költségvetési maradványának igénybevételét rendeli el.

3. §

.

Költségvetési létszámkeret

(1) A Képviselő-testület az önkormányzat összesített létszámkeretét 77 főben állapítja meg az alábbiak szerint:
Sellyei Közös Önkormányzati Hivatal: 29 fő teljes és 3 fő részmunkaidős
Sellyei Művelődési Ház, Könyvtár és Muzeális Intézmény: 4 fő
Sellye Város Önkormányzat: 7 fő
Sellye Város önkormányzat közfoglalkoztatottak: éves átlag 34 fő

4. §

A költségvetés részletezése

A Képviselő-testület az önkormányzat 2014. évi költségvetését részletesen a következők szerint állapítja meg:
(1) Az Önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit a 3. melléklet részletezi.
(2) Az Önkormányzat saját bevételeinek részletezését az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához a 4. melléklet tartalmazza.
(3) Az Önkormányzat 2014. évi adósságot keletkeztető fejlesztési céljait az 5. melléklet részletezi.
(4) Az Önkormányzat költségvetésében szereplő beruházások kiadásainak beruházásonkénti részletezését a 6. melléklet szerint határozza meg.
(5) Az Önkormányzat költségvetésében szereplő felújítások kiadásait felújításonként a 7. melléklet szerint részletezi.
(6) Az EU-s támogatással megvalósuló programokat és projekteket, valamint az önkormányzaton kívül megvalósuló projektekhez való hozzájárulást a 8. melléklet szerint hagyja jóvá.
(7) A 2. § (1) bekezdésében megállapított bevételek és kiadások önkormányzati, közös hivatali, továbbá költségvetési szervenkénti megoszlását, és az éves (engedélyezett) létszám előirányzatot és a közfoglalkoztatottak létszámát költségvetési szervenként, feladatonként a 9.1, 9.2, 9.3 mellékletek szerint határozza meg.
(8) A Képviselő-testület a több éves kihatással járó döntések számszerűsített hatásait éves bontásban , összesített célok szerint a 10. melléklet szerint hagyja jóvá.
(9) A Képviselő-testület a közvetett támogatásokat, azok jellege, mértéke, összege, illetőleg kedvezményezettje szerinti részletezettséggel a 11. melléklet szerint hagyja jóvá.
(10) A képviselő-testület az önkormányzat előirányzat-felhasználási tervét a 12. melléklet szerint hagyja jóvá.
(11) A képviselő-testület a 2014.évben céljelleggel juttatott támogatásokat a 13. melléklet szerint hagyja jóvá.

5. §

.

Általános és céltartalékok

(1) A Képviselő-testület az önkormányzat általános működési tartalékát 2.581 E Ft , valamint a felhalmozási céltartalékát 0 E Ft összegben állapítja meg.
(2) A Képviselő-testület 1.000 E Ft általános tartalék felhasználásáról történő döntést a polgármester hatáskörébe ruházza át.
(3) A (2) bekezdésben foglaltak alapján hozott döntésekről a Rendelet módosításával egyidejűleg a képviselő-testületnek be kell számolni.

6. §

A költségvetés végrehajtásának szabályai

(1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.
(2) Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.
(3) A költségvetési hiány csökkentése érdekében évközben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.
(4) A költségvetési szerveknél a jutalmazásra fordítható és kifizethető összeg nem haladhatja meg a rendszeres személyi juttatások előirányzatának 1 %-át. Ennek fedezetére a személyi juttatások évközi megtakarítása és a személyi juttatások előirányzatának növelésére fordítható forrás szolgálhat.
(5) A költségvetési szerv vezetője köteles a tartozásállományról adatot szolgáltatni. A költségvetési szerv az általa lejárt esedékességű elismert tartozásállomány tekintetében – nemleges adat esetén is – negyedévente a tárgynegyedévet követő hó 20-ig az önkormányzat jegyzője részére köteles adatszolgáltatást teljesíteni.
(6) Kiegészítő támogatás igényléséről a működőképességet veszélyeztető helyzet esetében a polgármester gondoskodik, külön képviselő-testületi döntés alapján.
(7) A finanszírozási bevételekkel és kiadásokkal kapcsolatos hatásköröket a Képviselő-testület gyakorolja.

7. §

Az előirányzatok módosítása

(1) Az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a képviselő-testület dönt.
(2) Az állampolgárok élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető elemi csapás, illetőleg következményeinek az elhárítása érdekében (veszélyhelyzetben) a polgármester a helyi önkormányzat költségvetése körében átmeneti intézkedést hozhat, amelyről a képviselő-testület legközelebbi ülésén be kell számolnia.
(3) A (2) bekezdésben meghatározott jogkörben a polgármester az előirányzatok között átcsoportosítást hajthat végre, egyes kiadási előirányzatok teljesítését felfüggesztheti, a költségvetési rendeletben nem szereplő kiadásokat is teljesíthet. Az átruházott hatáskörű előirányzat-módosítási jogkör 2014. december 31-ig gyakorolható.
(4) A képviselő-testület a jóváhagyott kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát – a (2) bekezdésben foglaltakat kivéve - minden esetben fenntartja magának.
(5) A költségvetési szerv a költségvetése kiemelt előirányzatai és a kiemelt előirányzaton belüli rovatok között átcsoportosítást hajthat végre.
(6) A képviselő-testület a költségvetési rendelet 6. § (4) és (5) bekezdés szerinti előirányzat-módosítás, előirányzat-átcsoportosítás átvezetéseként - az első negyedév kivételével - negyedévenként, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés a hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.
(7) Amennyiben az önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.
(8) A képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat valamennyi költségvetési szerv köteles betartani. Az előirányzat túllépés fegyelmi felelősséget von maga után.

8. §

A gazdálkodás szabályai

(1) A képviselő-testület a köztartozásmentes, átlátható társadalmi önszerveződések, civil közösségek részére pénzbeli támogatást nyújt. Az önkormányzat költségvetéséből támogatott szervezetek legkésőbb a költségvetési évet követő év március 31-ig kötelesek – megállapodásban foglaltak szerint - a részükre céljelleggel juttatott összegek rendeltetésszerű felhasználásáról elszámolni. A közös önkormányzati hivatal pedig ellenőrizni köteles, hogy a felhasználás a célnak megfelelőn és jogszerűen történt-e. A szervezetek a költségvetési rendeletben meghatározott előirányzatot nem léphetik túl és az önkormányzati támogatásokat csak a támogatói megállapodásban, üzleti tervben rögzített feladatokra használhatják fel visszafizetési kötelezettség terhe mellett.
(2) Az önkormányzat költségvetési rendeletében jóváhagyott beruházások, felújítások lebonyolítása a közbeszerzési törvény, valamint az önkormányzat beruházási szabályzatának előírásai szerint történhet.
(3) A költségvetés folyamatos ellenőrzését, felügyeletét a képviselő-testület a féléves, háromnegyed éves és éves beszámoló keretében a rendelkezésre álló központi és intézményi adatok alapján végzi.
(4) Az önkormányzat az államháztartás pénzeszközei felhasználásáról, az államháztartáshoz tartozó vagyonnal történő gazdálkodással összefüggő nettó 5 millió Ft-ot elérő vagy azt meghaladó mértékű - árubeszerzésre, építési beruházására, szolgáltatás megrendelésre, vagyon-értékesítésre, vagyonhasznosításra, vagyon vagy vagyoni értékű jog átadására, valamint koncesszióba adásra vonatkozó szerződések megnevezését (típusát), tárgyát, a szerződő felek nevét, szerződés értékét, a határozott időre kötött szerződés tartalmát valamint az említett adatok változásaira vonatkozó adatokat Sellye Város Önkormányzat a (ide értve a költségvetési szerveket is) honlapján (www.sellye.hu) teszi közzé a szerződés kötést követő 60 napon belül.

9. §

Az intézményi gazdálkodás szabályai

(1) A költségvetési szerveknek a jóváhagyott éves költségvetés alapján, a vonatkozó jogszabályokban, valamint az alapító okiratukban meghatározott követelmények és feltételek érvényesítésével kell működniük és gazdálkodniuk a gazdaságosságra, a hatékonyságra és az eredményességre vonatkozó előírások, a gazdálkodási, számviteli szabályok maradéktalan betartása és az ellenőrizhetőség szempontjainak biztosítása mellett.
(2) A képviselő-testület felhatalmazza az önkormányzati költségvetési szerveket a költségvetésben előírt bevételek beszedésére és a jóváhagyott kiadások teljesítésére.
(3) A költségvetési szervek a képviselő-testület által jóváhagyott költségvetés fő összegét és a kiemelt előirányzatokat köteles betartani.
(4) A költségvetési szerveknél létszámnövekedést csak a képviselő-testület engedélyezhet. Az átmenetileg betöltetlen álláshelyekre jutó személyi juttatások előirányzatával úgy kell gazdálkodni, hogy az álláshely az év bármely időpontjában betölthető legyen.
(5) A költségvetési szervek részére a finanszírozást az önkormányzat a nettó finanszírozási rendszer szabályai szerint havi ütemezésben, de a kiadások és a költségvetési bankszámla egyenleg ismeretében bocsátja rendelkezésre. Az intézmények finanszírozása az intézmény által elkészített likviditási terv alapján történik.
(6) A költségvetési szerveket megillető, meghatározott célra kapott állami támogatás, valamint a működési célú bevétel az összeg címzettjének – a számlára érkezést követően – továbbutalható.
(7) A költségvetési szervek 2014. évi költségvetési előirányzatai a Rendeletben meghatározottakhoz képest változhatnak a képviselő-testület évközi döntése értelmében : a jóváhagyott bevételi előirányzatain felüli többletbevétel, a felülvizsgált és a jóváhagyott előző évi pénzmaradvány összegével, továbbá a tartalékok, központilag kezelt működési és felhalmozási kiadások felosztásával biztosított pótelőirányzatok összegével.
(8) A költségvetési szervek előirányzat-módosítási hatáskörében bevételi és kiadási előirányzatának főösszegét, a kiemelt előirányzatokat és a megfelelő részelőirányzatokat felemelheti az előző évi pénzmaradványából a képviselő-testület jóváhagyása után.
Az intézmények pénzmaradványát a képviselő-testület a zárszámadási rendeletében hagyja jóvá, melyet beépít az önkormányzat költségvetésébe.
Az intézményt a saját hatáskörében végrehajtott előirányzat-módosítással összefüggésben bejelentési kötelezettség terheli. A változásokról a képviselő-testületet a polgármester 30 napon belül tájékoztatja. A képviselő-testület ez alapján módosítja a költségvetési rendeletet a 7. §-ban foglaltak szerint.
(9) A költségvetési szerv - indokolt esetben - kérheti a részére jóváhagyott kiemelt előirányzatok közötti átcsoportosítást. Működési célú előirányzatok felhalmozási célra történő átcsoportosítása csak rendkívül indokolt esetben kérhető akkor, ha az intézmény vezetője nyilatkozik, hogy az átcsoportosítás kapcsán működési többletigénye nem lesz.
(10) Intézményi működési bevételi többlet felhalmozási célra történő felhasználása csak akkor engedélyezhető, ha az intézmény vezetője nyilatkozik, hogy az év folyamán működési többletigénye nem lesz.
(11) A költségvetési szervek a saját költségvetésükből olyan felhalmozási kiadásokat, amelyek a tárgyévben, vagy a következő években működési többlettel járnak, kizárólag a képviselő-testület előzetes engedélyével teljesíthetnek. Az intézmény vezetője köteles a képviselő-testületi döntést megelőzően a közös önkormányzati hivatal pénzügyi osztályával a felhalmozásra fordítandó kiadások hatásáról /különösen a működési kiadásokról/ a részletes számításokat egyeztetni és felelős az abban foglaltak betartásáért.
(11) A költségvetési szervek a jóváhagyott kiemelt előirányzatokon belül az egyes részelőirányzatok között saját hatáskörben átcsoportosítást hajthatnak végre. Ezzel kapcsolatosan bejelentési kötelezettség az intézményt nem terheli.
Az adók és egyéb befizetési kötelezettségek előirányzatai csak akkor csökkenthetők, ha az intézmény a vonatkozó jogszabályok szerinti éves fizetési kötelezettségeinek maradéktalanul eleget tud tenni.
(12) Amennyiben az önkormányzatnak abból származik visszafizetési kötelezettsége a 2013. évi állami támogatás elszámolása során, mert az intézmény neki felróható ok miatt téves adatot szolgáltatott a feladatmutatók felmérésekor, annak következményét - támogatás csökkentését - az adott intézmény viseli.
(13) Valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles belső szabályzatban rögzíteni a működéshez, gazdálkodáshoz kapcsolódóan a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályokat, a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembe vételével, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani. A szabályozásbeli hiányosságért, a felelősség a mindenkori intézményvezetőt terheli.
(14) A közös hivatal, valamint a költségvetési szervek az évközi előirányzat-módosításokról a jegyző által elrendelt formában kötelesek naprakész nyilvántartást vezetni.

10. §

A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése

(1) Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző, az intézmények esetében az intézményvezető felelős.
(2) Az Önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról független belső ellenőr útján gondoskodik. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.

11. §

Záró és vegyes rendelkezések

(1) A 2014. évi költségvetés végrehajtására az e Rendeletben nem szabályozott kérdésekben az államháztartásról szóló 2011.évi CXCV. törvény, valamint az államháztartási törvény végrehajtásáról szóló 368/2011.(XII.31.) Korm. rendelet előírásai az irányadók.
(2) Jelen Rendelet kihirdetése napján lép hatályba, rendelkezéseit azonban a 2014. költségvetési évre, 2014. január 01. napjától alkalmazni kell.
(3) A Rendelet kihirdetéséről a jegyző gondoskodik.