Komló Város Önkormányzat Képviselő-testületének 30/2002 (XII.20..) önkormányzati rendelete

A HELYI ADÓK MEGÁLLAPÍTÁSÁRÓL ÉS A HELYI ADÓKKAL KAPCSOLATOS MÉLTÁNYOSSÁGI ELJÁRÁSRÓL

Hatályos: 2016. 01. 02- 2016. 12. 31

KOMLÓ VÁROS ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐ-TESTÜLETE

30/2002(XII.20.)

r e n d e l e t e


A HELYI ADÓK MEGÁLLAPÍTÁSÁRÓL ÉS A HELYI ADÓKKAL KAPCSOLATOS MÉLTÁNYOSSÁGI ELJÁRÁSRÓL

(A 41/2003. (XII.1.), a 30/2004. (XII.1.), a 6/2005. (IV.15.), a 38/2006. (XII.20.), a 31/2007. (XII.14.), 25/2008. (XII.12.), 7/2009. (IV.24.), 25/2010. (XII.17.), 21/2011. (VI.24.), 37/2011. (XII.16.), 26/2012. (XI.30.), 33/2013. (XI.29.), 9/2014. (VI.20.), 19/2014. (XII.05.), 24/2015. (XI.6.) és a 27/2015. (XII.12.) önkormányzati rendeletekkel egységes szerkezetbe foglalt szöveg.)



Komló Város Önkormányzati Képviselő-testülete a város lakosságának mind teljesebb ellátása, az infrastruktúra fejlesztése, környezetvédelmi, belvíz-elvezetési, út-, járdaépítési feladatok ellátása céljából, valamint illetékességi területén a feladatai ellátásához szükséges pénzügyi források kiegészítése érdekében a helyi adókról szóló módosított 1990. évi C. törvény 1. § (1) bekezdésében, valamint a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. tv. 16. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján az alábbi rendeletet alkotja.


I.                 Fejezet

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK


Az adómegállapítás joga és az adókötelezettség

1. §[1], [2]


(1)       Komló Város Önkormányzat Képviselő-testülete (a továbbiakban: Önkormányzat) e rendeletével


a./[3]  vagyoni típusú adóként:                  -    építményadót, telekadót,

b./[4] kommunális jellegű adóként:           -    magánszemélyek kommunális adóját,

                                                                -    idegenforgalmi adót, valamint

c./       helyi iparűzési adót 


vezet be határozatlan időre.


(2)[5]     E rendeletben nem szabályozott kérdésekben a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény (továbbiakban: Htv.) és az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény (továbbiakban: Art.) rendelkezései az irányadóak.



Értelmező rendelkezések

1/A. §[6]

E rendelet alkalmazásában:


1.[7] Állami támogatás: az európai uniós versenyjogi értelemben vett állami támogatásokkal kapcsolatos eljárásról és a regionális támogatási térképről szóló 37/2011. (III. 22.) Korm. rendelet 2. § 1. pontja szerinti támogatás.


2. Bevásárlóközpont: kereskedelmi tevékenységhez szükséges, 550 m² hasznos alapterületet meghaladó egylégterű eladótérrel rendelkező és valamennyi helyiségét számítva 900 m²-t meghaladó hasznos alapterületű épület, épületrész. 


3.[8] Egy és ugyanazon vállalkozás: az 1407/2013/EU bizottsági rendelet 2. cikk (2) bekezdése szerinti vállalkozás.


4. Félszoba: lakóhelyiség, amelynek alapterülete a 6 m²-t meghaladja, de nem éri el a 12 m²-t, ablaka közterületre, udvarra, kertre vagy üvegezett verandára (folyosóra) nyílik.



5. Garázs:     - olyan épület vagy épületrész, amely az ingatlan nyilvántartásban gépjárműtárolóként, garázsként került feltüntetésre, vagy

-         olyan külön bejáratú épületrész, amely kialakításánál fogva sorgarázs funkcióját betöltő épületben van, vagy

-     olyan épület, épületrész, amely jellegénél és kialakításánál fogva gépjármű tárolására alkalmas, függetlenül attól, hogy épülettel egybe van építve.


6. Háztartás: egy lakcímen bejelentett, érvényes lakó- vagy tartózkodási hellyel rendelkező személyek közössége. Nem tartozik a háztartáshoz az a személy, akinek lakó- vagy tartózkodási helyét fiktívvé nyilvánították vagy az erre irányuló hatósági eljárást megindították. 


7. Hozzátartozó: a polgári törvénykönyvről szóló törvény értelmező rendelkezése szerint.


8. Jövedelem: a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló törvény értelmező rendelkezése szerint.


9. Kerti gazdasági épület:

-     az ingatlan nyilvántartásban zártkertként feltüntetett ingatlanra épített épület, vagy

-     (kis)kerthez, gyümölcsöshöz,  szántóhoz vagy egyéb hasonló jellegű földterülethez épített épület.


10. Lakótelek: a helyi belterületi szabályozási tervlapokon lakóterületként jelölt terület-felhasználási egységbe tartozó ingatlan.


11. Sikonda üdülőterülete[9]: a helyi építési szabályzat mellékletében található 10., 11. és 14. szabályozási tervlapokon Üh1 és Üh2 építési övezetbe tartozó területek.


12.[10] Sportcélú telek: helyi szabályozási tervlapokon „különleges terület (sportterület), jele: Ks, Ks1terület-felhasználási egységbe tartozó ingatlanon lévő telek.


13. Szoba: lakóhelyiség, amelynek alapterülete a 12 m²-t meghaladja, ablaka közterületre, udvarra, kertre vagy üvegezett verandára (folyosóra) nyílik.


14. Tröszt utca területe: a Komló, 2413/40. helyrajzi számon nyilvántartott, Tröszt utca elnevezésű ingatlanra csatlakozó telkek.


15. Üdülőtelek: a helyi belterületi szabályozási tervlapokon üdülőterületként jelölt terület-felhasználási egységbe tartozó ingatlan.


16. Zobák Akna területe: Komló, 0244/5, 0244/3 és 0244/2 helyrajzi számokon nyilvántartott ingatlanok.

II.            fejezet

AZ EGYES ADÓKRA VONATKOZÓ KÜLÖNÖS RENDELKEZÉSEK


Vagyoni típusú adó

Építményadó


Adókötelezettség

2. §[11], [12]


(1)       Adóköteles a Komló Város Önkormányzat illetékességi területén lévő építmények közül a lakás és a nem lakás céljára szolgáló épület, épületrész (a továbbiakban együtt: építmény).

(2)       Mentes az építményadó alól a lakás. A vállalkozónak minősülő adóalany kivételével, mentes a lakással kapcsolatos építményadó bevallás-benyújtási kötelezettség alól az adó alanya.

3. § [13], [14]


Adómentesség, adókedvezmény[15]

4. §[16]



(1)[17], [18], [19]     A Htv. 13. §-ban szabályozott mentességeket az Önkormányzat e szakasz (2)-(3) bekezdéseiben foglalt építményadó-kedvezményekkel egészíti ki. A két adókedvezmény együttesen is alkalmazható.

(2)[20], [21]          Az a magánszemély adózó, aki adóév során legalább olyan mértékű idegenforgalmi adót szed – és fizet – be, mint üdülő építménye után kivetett éves adó 50 %-a , üdülő adótárgya után kivetett éves adóból, kérelme alapján 50 %-os adókedvezményben részesül. Az adókedvezmény akkor is igénybe vehető, ha az idegenforgalmi adót az építményadóra kötelezett hozzátartozója szedi és fizeti be.



(3)[22], [23]          Négyzetméterenként 855 Ft tárgyi adókedvezményben részesül azon üdülő építmény, amelyre vonatkozóan az ivóvíz- és csatornaszolgáltató igazolja, hogy rákötötték a rendelkezésre álló csatornarendszerre vagy az érintett ingatlannál nem áll rendelkezésre a csatornarendszer. Amennyiben év közben valósul meg a rákötés, úgy a következő félévtől esedékes építményadóra vonatkozik az adókedvezmény időarányosan. Átemelő szivattyú rákötés érdekében történő beépítése nem tekinthető olyan körülménynek, amely alapján nem áll rendelkezésre a csatornarendszer.


(4)[24]     Mentes az építményadó alól az a magánszemély tulajdonában lévő, országosan védett műemlékké nyilvánított nem lakás építmény, amely nem szolgál tartós üzleti, vállalkozási célt.

5. §[25]


Az adó alapja

6. §[26]


Az adó alapja az építmény m²-ben számított hasznos alapterülete.


Az adó mértéke

7. § [27], [28], [29], [30], [31], [32], [33], [34], [35]


Az adó mértéke adótárgyanként:

a)        üdülő:                                                                    1655 Ft/ m²/év

b)        garázs:                                                          355 Ft/ m²/év

c)        kerti gazdasági épület:                               355 Ft/ m²/év

d)        üzleti (vállalkozási) célt szolgáló építmény:

            da)      Zobák Akna területén lévő,

üzleti (vállalkozási)  célt szolgáló

építmény:                                     1655 Ft/m²/év


            db)      bevásárlóközpont:                       1655 Ft/ m²/év

            dc)                  da) és db) alpontokba nem tartozó,

                        üzleti (vállalkozási) célt szolgáló

                     építmény:                                       560 Ft/ m²/év


e)[36]     járóbeteg ellátást szolgáló egészségügyi

           célú építmény:                                         300Ft/ m²/év.

Telekadó

                                                 Adókötelezettség

7/A. § [37],[38]


Adóköteles Komló Város Önkormányzat illetékességi területén lévő telek.


Az adó alapja

7/B. § [39]


Az adó alapja a telek m²-ben számított területe.


Az adó mértéke

7/C. § [40], [41]


a)        Tröszt utca területén, épülettel 5 %-ot meghaladóan be nem épített 

ingatlanon lévő telek:                                                                      280 Ft/ m²/év,


b)        Tröszt utca területén, épülettel 5 %-ot meghaladóan beépített 

ingatlanon lévő telek, amennyiben az épületben tényleges

gazdasági, üzleti tevékenység folyik az adóév

első napján:                                                                                        10 Ft/ m²/év,


c)        Sportcélú telek:                                                                                     1 Ft/ m²/év,


b)        a)-c) pontba nem tartozó

            telek:                                                                                                    10 Ft/ m²/év.


Adómentesség

7/D. § [42], [43]


(1)[44]    Magánszemély adóalany esetében mentes a telekadó alól az épülettel beépített lakó- és üdülőtelek, továbbá az épülettel vagy pincével beépített kert (gyümölcsös) céljára szolgáló telek, kivéve, ha a felsorolt telkeket vállalkozó üzleti célra hasznosítja.

A vállalkozónak minősülő adóalany kivételével, mentes a jelen bekezdés első mondatában felsorolt telkek utáni bevallás-benyújtási kötelezettség alól az adó alanya.


(2)       Magánszemély adóalany esetében mentes a telekadó alól a beépítetlen kert (gyümölcsös) céljára szolgáló ingatlan- és a beépítetlen lakó- és üdülőtelek adóköteles alapterületének 900 m²-t meghaladó része, kivéve, ha a felsorolt telkeket vállalkozó üzleti célra hasznosítja.


III.  fejezet

KOMMUNÁLIS JELLEGŰ ADÓK


Magánszemélyek kommunális adója

  Adókötelezettség

8. §[45], [46]


(1)[47]    Magánszemélyek kommunális adókötelezettsége terheli a Htv. 24. §-ban meghatározott magánszemélyt.


(2)[48], [49]          Mentes a magánszemélyek kommunális adója alól a nem lakás céljára szolgáló építmény és a telek. A vállalkozónak minősülő adóalany kivételével, mentes a nem lakás céljára szolgáló építménnyel és telekkel kapcsolatos magánszemélyek kommunális adója bevallás-benyújtási kötelezettség alól az adó alanya.

9. §[50]

10. § [51], [52]

Az adó mértéke

11. § [53],[54], [55] ,[56] , [57]


Az adó mértéke lakásonként, lakásbérleti jogonként:


a)        1-1,5 szobás lakás után:                              9.400,- Ft/év

b)        2-2,5 szobás lakás után:                            11.900,- Ft/év

c)        3 és 3-nál több szobás lakás után:                       16.000,- Ft/év

d)[58]     Sikonda üdülőterületén lévő lakás,

annak szobaszámától függetlenül            28.500 ,- Ft/év





Adókedvezmény

12. § [59], [60]


(1)       Adókedvezményben részesül a magánszemély adózó, ha kommunális beruházást hajt végre, vagy ilyen beruházás céljára befizetést teljesít. Ez esetben a saját beruházás számlával igazolt ellenértéke a beruházás befejezésének évében levonható a kivetett és az adott évben esedékessé váló, e rendeletben szabályozott magánszemélyek kommunális adójából.


(2)       Ha a magánszemélyek kommunális adójának éves összege nem éri el a levonható összeget, a levonási jog a megnyíltát követő négy adóévben esedékessé váló magánszemélyek kommunális adójából érvényesíthető. A kommunális beruházás megkezdése előtt kérelemre az Önkormányzat dönti el, hogy az adott kommunális beruházás adókedvezményben részesül-e.

13. § [61], [62], [63]


14. § [64], [65]


Idegenforgalmi adó


Adókötelezettség, adó alapja

15. §[66], [67]


(1)[68]    Idegenforgalmi adókötelezettség terheli azt a magánszemélyt, aki nem állandó lakosként Komló Város Önkormányzat illetékességi területén legalább egy vendégéjszakát eltölt.


(2)[69]   

(3)       Az adó alapja a megkezdett vendégéjszakák száma.



Az adó mértéke

16. § [70], [71], [72]


Az adó mértéke személyenként és vendégéjszakánként 385,- Ft.


17. § [73], [74]





Adóbeszedésre kötelezettek nyilvántartási kötelezettsége

                                                          18. §[75]                 


(1)[76],[77],[78]Az adó beszedésére kötelezett a Htv. 34. § (1) bekezdésében foglalt valamennyi szállásadás esetén nyilvántartást vezet az adóalanyok által eltöltött adóköteles, és adómentes vendégéjszakákról. E nyilvántartásnak – a továbbiakban: vendégnyilvántartás – sorrendben tartalmaznia kell fejlécében az adóbeszedésre kötelezett nevét, lakcímét, adóazonosító számát, szálláshely címét, továbbá az adóalany (vendég) nevét, lakcímét, születési helyét és idejét, anyja nevét, személyi igazolványának, útlevelének vagy egyéb, személyazonosságát igazoló okmányának nevét és számát, érkezésének és távozásának idejét, vendégéjszakák számát, beszedett idegenforgalmi adó kiszámítását és összegét, adómentességének Htv. 31. § szerinti jogalapját és adómentességi nyilatkozatának sorszámát, az adóalany vagy törvényes képviselőjének aláírását.




(2)       Az adómentesség igénybe vételéhez szükséges, hogy a rendelet 1. számú mellékletében foglalt adómentességi nyilatkozatot érkezéskor az adóalany kitöltse és aláírja, továbbá az adóbeszedésre kötelezett adóévenként sorszámozva azokat az adóévet követő öt évig megőrizze. A Htv. 31. § (1) a) pontjában rögzített, életkorhoz kapcsolódó adómentesség igazolásához elegendő a vendégnyilvántartás aláírása.


(3)       Adóellenőrzéskor az adó beszedésére kötelezett köteles az adóellenőrök rendelkezésére bocsátani a vendégnyilvántartást, adómentességi nyilatkozatokat, egyéb jogszabály alapján vezetett vendégkönyvet és minden olyan egyéb iratot, amelyek az eltöltött vendégéjszakákat vagy azok adómentességét igazolják.


18/A. §[79]

IV.   fejezet

HELYI IPARŰZÉSI ADÓ

19. §[80]

20. §[81], [82], [83]


Az adó mértéke

21. §


(1)[84]      Állandó jelleggel végzett iparűzési tevékenység esetén az adó mértéke az adóalap 2 %-a.


(2) [85], [86][87]   A Htv. 37. § (2) bekezdés a)-b) pontjaiban foglalt ideiglenes jellegű iparűzési tevékenység után naptári naponként 5000 Ft az adó mértéke.

Adómentesség

21/A. §[88], [89], [90], [91],[92], [93]


Mentes a helyi iparűzési adó alól a Htv. 39/C. § (2) bekezdésében foglalt vállalkozó akinek/amelynek (vállalkozási szintű) adóalapja nem haladja meg a 2,5 millió Ft-ot.


22. §[94],[95],[96]


Mentes a helyi iparűzési adó alól az a háziorvos, védőnő vállalkozó, akinek az éves vállalkozási szintű adóalapja az adóévben nem haladja meg a 20 millió forintot.


22/A. §[97]

(1) A 21/A.§-ban és 22.§-ban  meghatározott adómentesség formájában nyújtott támogatás csekély összegű támogatásnak minősül, amelyet kizárólag az Európai Unió működéséről szóló szerződés 107. és 108. cikkének a csekély összegű támogatásokra való alkalmazásáról szóló, 2013. december 18-i 1407/2013/EU bizottsági rendelet (HL L 352, 2013. 12.24. l.o) (a továbbiakban 1407/2013/EU bizottsági rendelet) szabályai alapján lehet nyújtani.

(2)       A kedvezményezett az adómentesség következtében megszerzett előnyt ~ az 1407/2013/EU bizottsági rendelet 1. cikke (2) bekezdésének kivételével - nem használhatja az 1407/2013/EU bizottsági rendelet 1. cikkének (1) bekezdésében meghatározott kivételek szerinti célokra, továbbá - az 1407/2013/EU bizottsági rendelet 3. cikk (2) bekezdésének megfelelően – közúti kereskedelmi árufuvarozás ellenszolgáltatás fejében történő végzése céljából teherszállító jármű vásárlására.

(3)  A kedvezményezettnek az 1407/2013/EU bizottsági rendelet 5. cikkének (1) bekezdése
figyelembevételével - az ott meghatározott feltételek teljesítésének megállapítására alkalmas módon - nyilatkoznia kell a részére a támogatás odaítélésének évében és az azt megelőző két pénzügyi évben nyújtott csekély összegű támogatások támogatástartalmáról. A nyilatkozat jelen rendélet 2. mellékletét képezi.

  1. A kedvezményezett és az 1407/2013/EU bizottsági rendelet 2. cikk (2) bekezdése szerinti, egy és ugyanazon vállalkozás részére a folyó pénzügyi évben, valamint az azt megelőző két pénzügyi év során az 1407/2013/EU bizottsági rendelet alapján odaítélt csekély összegű támogatások bruttó támogatástartalma tagállamonként nem haladhatja meg a 200.000 eurónak, közúti kereskedelmi árufuvarozást ellenszolgáltatás fejében végző vállalkozások esetében a 100.000 eurónak megfelelő forintösszeget, figyelembe véve az 1407/2013/EU bizottsági rendelet 3. cikkének (8) és (9) bekezdését is. Az átváltásnál az európai uniós versenyjogi értelemben vett állami támogatásokkal kapcsolatos eljárásról és a regionális támogatási térképről szóló 37/2011. (III. 22.) Korm. rendelet 35. §-a alapján kell eljárni.
  2. Az 1407/2013/EU bizottsági rendelet alapján nyújtott csekély összegű támogatás az Európai Unió működéséről szóló szerződés 107. és 108. cikkének az általános gazdasági érdekű szolgáltatást nyújtó vállalkozások számára nyújtott csekély összegű támogatásokra való alkalmazásáról szóló, 2012. április 25-i 360/2012/EU bizottsági rendeletnek (HL L 114., 2012.4.26., 8. o.) megfelelően nyújtott csekély összegű támogatássál a 360/2012/EU bizottsági rendeletben meghatározott felső határig halmozható. Az 1407/2013/EU bizottsági rendelet szerinti csekély összegű támogatás más csekély összegű támogatásokról szóló rendeleteknek megfelelően nyújtott csekély összegű támogatással az 1407/2013/EU bizottsági rendelet 3. cikkének (2) bekezdésében meghatározott felső határig halmozható.


  1. A csekély összegű támogatás nem halmozható azonos támogatható költségek vonatkozásában vagy azonos kockázatfinanszírozási célú intézkedés vonatkozásában nyújtott állami támogatással, ha a támogatások halmozása túllépi bármely csoportmentességi rendeletben vagy a Bizottság által elfogadott határozatban az egyes esetek meghatározott körülményeire vonatkozóan rögzített maximális intenzitást vagy összeget.
  2. Az önkormányzat adóhatósága írásban tájékoztatja a kedvezményezettet a támogatás bruttó támogatási egyenértékben kifejezett összegéről és arról, hogy az csekély összegűnek minősül. Az igazolás jelen rendelet 3. mellékletét képezi.


(8)       A kedvezményezettnek a támogatáshoz kapcsolódó iratokat az odaítélést követő 10 évig meg kell őriznie, és a támogatást nyújtó ilyen irányú felhívása esetén a támogatott köteles azokat bemutatni. A csekély összegű támogatási jogcímen nyújtott támogatásokról az Európai Bizottság kérésére 20 munkanapon bélül információt kell szolgáltatni.


V.             fejezet

Adóigazgatási és eljárási szabályok

23. §[98]


(1)[99]  


(2)       Az (1) bekezdésben foglalt kivétellel valamennyi e rendeletben szabályozott, adózókat illető adókedvezmény, adómentesség igénybevétele, továbbá adóelengedés vagy adómérséklés kérelemre induló eljárás és a kérelemben foglaltak bizonyítása, igazolása az adózót (kérelmezőt) terhelik.


(3)[100] Adózó az önkormányzati adóhatóság felé teljesítendő adófizetési kötelezettségét – előzetes felhatalmazása alapján – csoportos beszedési megbízással is teljesítheti.


24. § [101], [102]

25. § [103]

26. § [104]

VI.   fejezet

Általános méltányossági adómentesség

27. § [105], [106], [107]


(1)       Adóév során benyújtott kérelme alapján mentes a meg nem fizetett magánszemélyek kommunális adója, építményadó vagy telekadó alól a magánszemély adózó, ha:


a./     a kérelmező és a vele egy háztartásban élő hozzátartozó(i) egy főre számított havi jövedelme nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíj minimális összegét, egyedül élő esetében annak másfélszeresét, és


b./     a kérelmező és a vele egy háztartásban élő hozzátartozó(i)  az országos gépjármű közúti közlekedési nyilvántartásában nem szerepel(nek)személy- vagy tehergépjármű tulajdonosaként, üzembentartójaként, továbbá nem tulajdonosa(i) vagy vagyoni értékű jog jogosultja(i)  garázs ingatlannak, és


c./     a kérelmező és a vele egy háztartásban élő hozzátartozó(i)  nem tulajdonosa(i), vagy vagyoni értékű jog jogosultja(i)  üdülő-, hétvégi ház- vagy egynél több lakásingatlannak, vagy olyan ingó vagy ingatlan vagyonnak – kivéve kerti ház (gazdasági épület) -, amely/amelyek együttes forgalmi értéke  meghaladja a mindenkori öregségi nyugdíjminimum összegének az ötvenszeresét.

(2)      Az adóév során a hetvenedik életévét betöltő vagy hetvenedik életévét betöltött adózó esetén az (1) bekezdés a./ pontjában foglalt egy főre számított havi jövedelem összege helyett 55.000 Ft-ot, egyedül élő esetében 70.000 Ft-ot kell figyelembe venni.


27/A. § [108], [109], [110], [111], [112]

28. § [113],[114], [115], [116]


VII. fejezet

Érdekeltségi rendszer

29. § [117]


(1)       Az adóbevételek minél hatékonyabb beszedése érdekében, az adóterv teljesítése esetén egyhavi illetménynek (bérnek) megfelelő érdekeltségi juttatásban részesül a köztisztviselő, amely kifizetés fedezete az adóév során késedelmi pótlék, mulasztási bírság, adóbírság és végrehajtási költség jogcímén elért bevétel.


(2)       A be nem vallott adók felderítésének ösztönzése céljából, az egyes adók bevallására előírt határidőt követően kivetett, előírt vagy utólagosan megállapított és befizetett adó 50 %-ából, továbbá az adófelderítés során előírt és befizetett mulasztási bírság és adóbírság teljes összegéből fedezetet kell nyilvántartani, amelyből adóévre vonatkozóan legfeljebb egyhavi illetménynek (bérnek) megfelelő adófelderítési érdekeltségi kifizetés illeti meg a köztisztviselőt.


(3)       Időarányosan kell figyelembe venni az (1)-(2) bekezdések alapján számított érdekeltségi juttatást, amennyiben a köztisztviselő ez irányú jogviszonya nem volt folyamatos adóév során, vagy egybefüggően harminc napot meghaladó időszakot töltött táppénzen vagy fizetés nélküli szabadságon.


(4)       Az (1)-(2) bekezdések szerinti érdekeltségi juttatást adóévet követő év március 31-ig kell kifizetni a kifizetéskor vagy a köztisztviselői jogviszony megszűnésekor érvényes havi illetmény (bér) alapulvételével.


(5)       Értelmező rendelkezés e § alkalmazásában:

            1. Adóterv: adóév során a költségvetési számla javára az egyes adónemek, késedelmi pótlék, mulasztási bírság, adóbírság és végrehajtási költség jogcímén átutalt összbevétel, és az önkormányzati adóhatóság év végi zárási összesítőjének - előbbi jogcímekből számított - „Helyesbített folyó évi terhelésének” legalább 90 %-os aránya.





29/A. §[118]


Ez a rendelet a Bizottság Európai Unió működéséről szóló szerződés 107. és 108. cikkének a csekély összegű támogatásokra való alkalmazásáról szóló 1407/2013/EU Bizottsági Rendelet hatálya alá tartozó támogatást tartalmaz.


30. §


(1)             Ez a rendelet 2003. január 1. napjával lép hatályba, ezzel egyidejűleg hatályát veszti a Helyi adók megállapításáról és a helyi adókkal kapcsolatos méltányossági eljárásról szóló 29/1996. (XII.4.) ökr. számú rendelet, valamint az azt módosító 30/1997. (XII.17) ökr., 25/1998. (XII.29.) ökr., a 23/1999. (XII.22.) ökr., 21/2000. (XII.14.) ökr és a 29/2001. (XII.5.) ökr rendelet.


(2)[119] 


Komló, 2002. december 16.

                                                               

         dr. Somogyi Károly  s.k.                                                      Páva Zoltán  s.k.

                       jegyző                                                                    polgármester


























1. melléklet a 30/2002. (XII.20.) önkormányzati rendelethez[120]


ADÓMENTESSÉGI NYILATKOZAT


1. Adóalany (vendég) neve:

Születési helye, ideje:

Anyja neve:

Lakcíme:


2. Adómentesen eltöltött vendégéjszakák száma:


3. Adómentesség jogcíme*:

Ø  Gyógyintézményben fekvőbeteg szakellátás , vagy szociális intézményben történő ellátás miatt.

Ellátást nyújtó intézmény neve és címe, ahol az éjszakákat az adóalany eltölti:


Ø  Közép- és felsőfokú oktatási intézménynél tanulói vagy hallgatói jogviszony miatt.

Annak a komlói középfokú oktatási intézménynek a neve és címe, amellyel tanulói jogviszonyban áll az adóalany:


Ø  Hatóság vagy bíróság intézkedése miatt.

Az intézkedés száma, a rendelkezésének tartalma:


Ø  Szakképzés miatt.

Annak a komlói szakképző intézménynek a neve és címe, amellyel jogviszonyban áll az adóalany:


Ø  Szolgálati kötelezettség teljesítése miatt.

Szolgálati jogviszony megnevezése (pl: köztisztviselői, közalkalmazotti, hivatásos állomány, fegyveres szolgálat):

Szolgálati kötelezettség teljesítésének célja:


Ø  Komlón székhellyel, telephellyel (fiókteleppel) rendelkező vállalkozó munkavállalójának munkavégzése vagy vállalkozási tevékenységének végzése miatt.

Vállalkozó (Munkáltató) neve, adószáma:

Vállalkozó (Munkáltató) komlói székhelyének, telephelyének (fióktelepének) címe:


Ø  Komlón ideiglenes jellegű iparűzési tevékenységet végző vállalkozó munkavállalójának munkavégzése vagy vállalkozási tevékenységének végzése miatt.

FONTOS, hogy kizárólag az adóév során 30 napot (megszakításokkal vagy összefüggően) meghaladó építőipari, vagy természeti erőforrást feltáró, kutató tevékenység tartozik az ideiglenes jellegű iparűzési tevékenységhez! Tehát ebből a célból az első harminc nap NEM TARTOZIK az idegenforgalmi adómentesség kategóriájába!


Vállalkozó (Munkáltató) neve, adószáma:

Vállalkozó (Munkáltató) székhelyének címe:


*A felsorolt adómentességi esetet bekarikázással kell jelölni és annak igazolására meg kell adni a kért információkat.

Ø  A tulajdonos hozzátartozójaként*[121],


-         házastársa

-         bejegyzett élettársa

-         egyeneságbeli rokona

-         örökbefogadott-, mostoha-, neveltgyermeke

-         örökbefogadó-, mostoha-, nevelőszülője

-         testvére

-         élettársa

-         egyeneságbeli rokonának házastársa

-         egyeneságbeli rokonának bejegyzett élettársa

-         jegyese

-         házastársának egyeneságbeli rokona

-         bejegyzett élettárs egyeneságbeli rokona

-         házastársának testvére

-         bejegyzett élettárs testvére

-         testvérének házastársa

-         testvérének bejegyzett élettársa


vagyok.


*A megfelelő rokoni kapcsolatot bekarikázással kell jelölni!


  • Egyházi személy által eltöltött vendégéjszaka

Szállást nyújtó egyházi jogi személy megnevezése, címe:

Nyilatkozat hitéleti tevékenységgel kapcsolatos tartózkodásról:




Kijelentem, hogy az idegenforgalmi adómentességem a fenti jogcímen fennáll, az általam közölt információk a valóságnak megfelelnek.


Komló, 20   .                             .       .

                                                                                             __________________________

                                                                                                         Adóalany aláírása













2. melléklet a 30/2002. (XII.20.) önkormányzati rendelethez[122]



NYILATKOZAT


az Európai Unió működéséről szóló szerződés 107. és 108. cikkének a csekély összegű támogatásokra való alkalmazásáról szóló, 2013. december 18-i 1407/2013/EU bizottsági rendelet (HL L 352., 2013.12.24., 1. o.) szerinti csekély összegű (de minimis) támogatás esetén



1. Kedvezményezett adatai

Név:


Adószám:


Elérhetőség:


Aláírásra jogosult képviselő:


E-mail cím:


(jelölje X-szel )

c Egyesülés a folyamatban lévő és az azt megelőző két adóév során 

c Szétválás a folyamatban lévő és az azt megelőző két adóév során 

Egyesülés, szétválás ideje:


_________   ___________   _________

   (év)             (hónap)           (nap)



Ezúton nyilatkozom, hogy a folyó pénzügyi évben és az azt megelőző két pénzügyi év során a kedvezményezett, továbbá az olyan vállalkozások, amelyekkel a kedvezményezett az 1407/2013/EU bizottsági rendelet 2. cikk (2) bekezdése alapján egy és ugyanazon vállalkozásnak minősül, Magyarországon a következő csekély összegű támogatás(ok)ban részesültek.


Nyilatkozatom arra is kiterjed, hogy a kedvezményezett, továbbá az olyan vállalkozások, amelyekkel a kedvezményezett egy és ugyanazon vállalkozásnak minősül, milyen csekély összegű támogatás(ok)ra nyújtottak be támogatási kérelmet (az elutasított kérelmekről nem kell nyilatkozni, csak azokról, amelyek elbírálása folyamatban van).


Nyilatkozatom a 1407/2013/EU bizottsági rendelet 3. cikk (8)-(9) bekezdéseiben írtak betartásához szükséges adatokat is tartalmazza.[1]


2. Csekély összegű támogatások[2]

Sor-szám

Támogatás jogalapja (bizottsági rendelet száma)

Támogatást nyújtó szervezet

Támogatás kedvezménye-zettje és célja


A támogatást ellenszolgáltatás fejében végzett közúti kereske-delmi árufuva-rozáshoz vette igénybe?

Kérelem benyúj-tásának dátuma[3]

Odaítélés dátuma

Támogatás összege

Támogatás bruttó támogatástartalma[4]

Forint

Euró

Forint

Euró






































3. Adatok az egy és ugyanazon vállalkozásokról

Nyilatkozom, hogy az 1407/2013/EU bizottsági rendelet 2. cikk (2) bekezdése értelmében a kedvezményezett az alábbi vállalkozásokkal minősül egy és ugyanazon vállalkozásnak.

Vállalkozás neve

Adószáma
















Az 1407/2013/EU bizottsági rendelet szerint csekély összegű támogatás nem halmozható azonos elszámolható költségek vonatkozásában nyújtott állami támogatással vagy olyan kockázatfinanszírozási célú intézkedéssel, amelyhez a 1407/2013/EU bizottsági rendelet szerinti csekély összegű támogatást nyújtják, amennyiben az így halmozott összeg meghaladná a csoportmentességi rendeletekben vagy az Európai Bizottság határozatában meghatározott maximális támogatási intenzitást vagy összeget. Ennek megfelelően a kedvezményezett vonatkozásában az alábbiakról nyilatkozom.[5]


Nyilatkozatom arra is kiterjed, hogy a kedvezményezett milyen, a jelen nyilatkozattal érintett csekély összegű támogatás elszámolható költségeivel azonos elszámolható költséget tartalmazó, vagy milyen kockázatfinanszírozási célú intézkedésre nyújtott be támogatási kérelmet, amelyhez a jelen nyilatkozattal érintett csekély összegű támogatást is kéri (az elutasított kérelmekről nem kell nyilatkozni, csak azokról, amelyek elbírálása folyamatban van).


4. Adatok az azonos elszámolható költségek vagy a csekély összegű támogatással azonos célú kockázatfinanszírozási célú intézkedés vonatkozásában nyújtott állami támogatásokra

Sor-szám

Támogatás jogalapja (uniós állami támogatási szabály)

Támogatást nyújtó szervezet

Támogatási kategória

(pl. regionális beruházási támogatás)

Kérelem benyújtásának dátuma[6]

Odaítélés dátuma

Azonos elszámolható költségek teljes összege jelentértéken

Azonos kockázatfinanszíro-zási célú intézkedés vonatkozásában nyújtott állami támogatás bruttó támogatástartalma / azonos elszámolható költségek vonatkozásában nyújtott állami támogatás bruttó támogatástartalma[7]

Maximális támogatási intezitás (%) vagy maximális támogatási összeg

Forint

Euró

Forint

Euró[8]














Nyilatkozom, hogy a kedvezményezett aláírásra jogosult képviselője vagyok, és a fent megadott adatok helyesek.


Hozzájárulok ahhoz, hogy a fenti adatokat a tárgyban illetékes szerveknek az adatkezelő átadja.


Tudomásul veszem, hogy amennyiben a nyilatkozat kelte és a támogatás odaítélése[9] közötti időszakban egyéb csekély összegű vagy a támogatáshalmozás szempontjából figyelembe veendő más támogatást ítélnek oda a kedvezményezett számára, a kedvezményezett erről haladéktalanul – még a jelen nyilatkozat szerinti támogatás odaítélése előtt – értesíteni köteles a támogatást nyújtót, és köteles megfelelően módosított adattartalommal újból kiállítani a jelen nyilatkozatot.


Kelt: 



                                                                              ……………………………..       

                                                                              Kedvezményezett

        (aláírás, pecsét)



Útmutató


Az 1407/2013/EU bizottsági rendelet[10] szerinti, egy és ugyanazon vállalkozás részére a folyó pénzügyi évben, valamint az azt megelőző két pénzügyi év során az 1407/2013/EU bizottsági rendelet alapján odaítélt csekély összegű támogatások bruttó támogatástartalma tagállamonként nem haladhatja meg a 200.000 eurónak, közúti kereskedelmi árufuvarozást ellenszolgáltatás fejében végző vállalkozások esetében a 100.000 eurónak megfelelő forintösszeget[11], figyelemmel az egyesülésre valamint a szétválásra vonatkozó szabályokra[12] is.

  • Mi a bruttó támogatástartalom?
    • A több részletben, éven átnyúlóan fizetendő támogatást az odaítélése időpontjában érvényes értékre kell diszkontálni az odaítélés idején érvényes referencia ráta alkalmazásával.
  • Milyen esetekben tekintendő a támogatást igénylő egy másik vállalkozással egy és ugyanazon vállalkozásnak?
    • Egyik a másikban a részvényesek vagy tagok szavazati jogának többségével rendelkezik, vagy
    • Egyik a másik igazgatási, irányítási vagy felügyeleti testülete tagjainak többségét jogosult kinevezni vagy elmozdítani, vagy
    • Egyik a másik felett szerződés, vagy alapító okiratban vagy társasági szerződés alapján meghatározó befolyást gyakorolhat, vagy
    • Egyik a másik részvényese vagy tagja, a többi részvényessel vagy taggal kötött megállapodás alapján egyedül birtokolja a szavazati jogok többségét
    • Amennyiben a támogatást igénylő a fenti kapcsolatok bármelyikével egy vagy több másik vállalkozáson keresztül rendelkezik, úgy azok vonatkozásában is egy és ugyanazon vállalkozásnak kell tekinteni.
  • Milyen esetben kell alkalmazni a támogatást igénylőre az egyesülés, illetve a szétválás szabályait?
    • Abban az esetben, ha az egyesülésre vagy szétválásra a folyó pénzügyi évben, valamint az azt megelőző két pénzügyi év során került sor.
    •  Az egyesülés által érintett vállalkozásoknak nyújtott valamennyi korábbi csekély összegű támogatást bele kell számítani az egyesülés révén létrejövő, vagy jogutód támogatást igénylő csekély összegű támogatási keretébe. Az egyesülést megelőzően jogszerűen odaítélt csekély összegű támogatás később is jogszerű marad.
    • Ha egy vállalkozás két vagy több vállalkozásra válik szét, a szétválást megelőzően nyújtott csekély összegű támogatást az eredetileg a támogatásban részesülő azon vállalkozásnak kell betudni, amely a csekély összegű támogatással támogatott tevékenységet átvállalta. Ha ennek meghatározására nincs lehetőség, a csekély összegű támogatást a saját tőkének a szétválás tényleges időpontjában érvényes könyv szerinti értéke alapján arányosan el kell osztani a szétválás által érintett vállalkozások között.
    • Annak meghatározásához, hogy az újabb csekély összegű támogatás meghaladja-e az alkalmazandó felső határt, figyelembe kell venni az azon vállalkozások részére nyújtott csekély összegű támogatásokat is, amelyek a kedvezményezettel egy és ugyanazon vállalkozásnak minősülnek.

Halmozódás:

  • Az 1407/2013/EU bizottsági rendelet szerinti csekély összegű támogatás más csekély összegű támogatásokról szóló rendeleteknek megfelelően nyújtott csekély összegű támogatással [pl. az Európai Unió működéséről szóló szerződés 107. és 108. cikkének a mezőgazdasági ágazatban nyújtott csekély összegű támogatásokra való alkalmazásáról szóló, 2013. december 18-i 1408/2013/EU bizottsági rendelet (HL L 352., 2013.12.24., 9. o.) alapján nyújtott mezőgazdasági csekély összegű támogatással]  az 1407/2013/EU bizottsági rendeletben meghatározott 200.000 eurónak, a közúti kereskedelmi árufuvarozást ellenszolgáltatás fejében végző vállalkozások esetében a 100.000 eurónak megfelelő forintösszegig halmozható.


  • Például:

Ha egy kizárólag mezőgazdasági és közúti árufuvarozási tevékenységet végző vállalkozás mezőgazdasági de minimis támogatásnak minősülő 15.000 euró támogatásban részesül, részére a közúti árufuvarozási tevékenységéhez az alacsonyabb 100.000 eurós értékhatárra figyelemmel, 85.000 euró támogatás nyújtható. Amennyiben ez a vállalkozás egyéb tevékenységet (pl. könyvvizsgálat) is végez, úgy rá, már az 1407/2013/EU bizottsági rendelet 200.000 eurós értékhatára vonatkozik, így részére 185.000 euró de minimis támogatás nyújtható.


  • Az 1407/2013/EU bizottsági rendelet alapján nyújtott csekély összegű támogatás az Európai Unió működéséről szóló szerződés 107. és 108. cikkének az általános gazdasági érdekű szolgáltatást nyújtó vállalkozások számára nyújtott csekély összegű támogatásokra való alkalmazásáról szóló 2012. április 25-i 360/2012/EU bizottsági rendeletnek (HL L 114, 2012.4.26., 8-13. o.) (a továbbiakban: 360/2012/EU bizottsági rendelet) megfelelően nyújtott közszolgáltatási csekély összegű támogatással a 360/2012/EU bizottsági rendeletben meghatározott 500.000 eurónak megfelelő forintösszegig halmozható.


  • Amennyiben a halászati és akvakultúra-ágazatban működő valamely vállalkozás az 1407/2013/EU rendelet hatálya alá tartozó egy vagy több ágazatban vagy egyéb tevékenységi körökben is folytat tevékenységet, a halászati és akvakultúra-ágazatba tartozó tevékenységek tekintetében az Európai Unió működéséről szóló szerződés 107. és 108. cikkének a halászati és akvakultúra- ágazatban nyújtott csekély összegű támogatásokra való alkalmazásáról szóló, 2014. június 27-i 717/2014/EU bizottsági rendeletnek (HL L 190., 2014.06.28., 45.o.) megfelelően nyújtott halászati csekély összegű támogatás az 1407/2013/EU bizottsági rendelet alapján nyújtott csekély összegű támogatással az 1407/2013/EU bizottsági rendeletben meghatározott 200.000 eurónak, a közúti kereskedelmi árufuvarozást ellenszolgáltatás fejében végző vállalkozások esetében a 100.000 eurónak megfelelő forintösszegig halmozható.

Ha létező támogatási program másként nem rendelkezik, az euróban meghatározott összegek forintra történő átszámításánál a támogatási döntés napját megelőző hónap utolsó napján érvényes, a Magyar Nemzeti Bank által közzétett, két tizedes jegy pontossággal meghatározott devizaárfolyam alkalmazandó[13].

A feleknek a támogatáshoz kapcsolódó iratokat az odaítélést követő 10 évig meg kell őrizniük, és a támogatást nyújtó ilyen irányú felhívása esetén a támogatott köteles azokat bemutatni. A csekély összegű támogatási jogcímen nyújtott támogatásokról az Európai Bizottság kérésére 20 munkanapon belül információt kell szolgáltatni.




















3. melléklet a 30/2002. (XII.20.) önkormányzati rendelethez[123]



Igazolás csekély összegű támogatásról


Alulírott Komló Város Önkormányzat támogatást nyújtó képviseletében eljárva ezúton igazolom, hogy a …………………………………… (vállalkozás neve) ……………………… .(vállalkozás adószáma), mint az Európai Unió működéséről szóló szerződés 107. és 108. cikkének a csekély összegű támogatásokra való alkalmazásáról szóló, 2013. december 18-i 1407/2013/EU bizottsági rendelet (HL L 352, 2013. 12.24. l.o)  (a továbbiakban: 1407/2013/EU bizottsági rendelet) alapján a következő csekély összegű támogatásban részesül:

Projekt megnevezése: helyi iparűzési adómentesség ……. adóévre

Támogatást nyújtó döntésének száma:

Támogatás odaítélésének időpontja:

A támogatás bruttó támogatástartalma jelenértéken:


A jelen támogatással érintett célra az 1407/2013/EU bizottsági rendelet alapján 200.000  eurónak megfelelő forintösszeg nyújtható.

Jelen igazolást az 1407/2013/EU bizottsági rendelet 6. cikk (1) bekezdése alapján állítottam ki.


Komló,


…………………………………………………………..

Támogatást nyújtó szervezet (aláírás, pecsét)”









[1]

Az egyesülés által érintett vállalkozásoknak nyújtott valamennyi korábbi csekély összegű támogatást bele kell számítani az egyesülés révén létrejövő, vagy jogutód pályázó csekély összegű támogatási keretébe. Az egyesülést megelőzően jogszerűen odaítélt csekély összegű támogatás később is jogszerű marad.


Ha egy vállalkozás két vagy több vállalkozásra válik szét, a szétválást megelőzően nyújtott csekély összegű támogatást az eredetileg a támogatásban részesülő azon vállalkozásnak kell betudni, amely a csekély összegű támogatással támogatott tevékenységet átvállalta. Ha ennek meghatározására nincs lehetőség, a csekély összegű támogatást a saját tőkének a szétválás tényleges időpontjában érvényes könyv szerinti értéke alapján arányosan el kell osztani a szétválás által érintett vállalkozások között.

[2]

Az egyesülésre és szétválásra vonatkozó szabályok, valamint és az egy és ugyanazon vállalkozás fogalma által érintett vállalkozások tekintetében is ki kell tölteni.

[3]

Amennyiben a támogatásról még nem született döntés.

[4]

Az európai uniós versenyjogi értelemben vett állami támogatásokkal kapcsolatos eljárásról és a regionális támogatási térképről szóló 37/2011. (III. 22.) Korm. rendelet [a továbbiakban: 37/2011. (III. 22.) Korm. rendelet] 2. melléklete alapján.

[5]

Itt kizárólag a kedvezményezett tekintetében kell nyilatkozni, az egyesülésre és szétválásra vonatkozó szabályok, valamint és az egy és ugyanazon vállalkozás fogalma által érintett vállalkozások tekintetében nem.

[6]

Amennyiben a támogatásról még nem született döntés.

[7]

A 37/2011. (III. 22.) Korm. rendelet 2. melléklete alapján.

[8]

A 37/2011. (III. 22.) Korm. rendelet 35. §-a alapján kell kiszámítani:

Ha létező támogatási program másként nem rendelkezik, az uniós állami támogatási szabályokban, euróban meghatározott összegek forintra történő átszámításánál a támogatási döntés napját megelőző hónap utolsó napján érvényes, a Magyar Nemzeti Bank által közzétett, két tizedes jegy pontossággal meghatározott devizaárfolyam alkalmazandó.

[9]

A csekély összegű támogatást akkor kell odaítéltnek tekinteni, amikor az alkalmazandó nemzeti jogrendszer értelmében a támogatás igénybevételének jogát a kedvezményezett vállalkozásra ruházzák, függetlenül a csekély összegű támogatás folyósításának időpontjától. Csekély összegű támogatást tartalmazó szerződésnél például ez az időpont általában a szerződés kelte.

[10]

1407/2013/EU bizottsági rendelet 2. cikk (2) bekezdés

[11]

Az átváltásnál az európai uniós versenyjogi értelemben vett állami támogatásokkal kapcsolatos eljárásról és a regionális támogatási térképről szóló 37/2011. (III. 22.) Korm. rendelet 35. §-a alapján kell eljárni.

[12]

1407/2013/EU bizottsági rendelet 3. cikkének (8) és (9) bekezdés

[13]

Az európai uniós versenyjogi értelemben vett állami támogatásokkal kapcsolatos eljárásról és a regionális támogatási térképről szóló 37/2011. (III. 22.) Korm. rendelet 35.§ alapján.