Komló Város Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2024. (III. 6.) önkormányzati rendelete

Komló Város Önkormányzat 2024. évi költségvetéséről és végrehajtásának rendjéről

Hatályos: 2024. 03. 08- 2024. 04. 30

Komló Város Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2024. (III. 6.) önkormányzati rendelete

Komló Város Önkormányzat 2024. évi költségvetéséről és végrehajtásának rendjéről

2024.03.08.

Komló Város Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében biztosított eredeti jogalkotói hatáskörében, a 13. § tekintetében az anyakönyvi eljárásról szóló 2010. évi I. törvény 96. §-ban kapott felhatalmazás alapján, a 14. § tekintetében a lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló 1993. évi LXXVIII. törvény 2. számú mellékletében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában biztosított feladatkörében eljárva a 2024. évi költségvetésről és végrehajtásának rendjéről a következőket rendeli el:

1. A rendelet hatálya

1. § A rendelet hatálya kiterjed az önkormányzat és intézményei költségvetési gazdálkodására, továbbá az e rendelet terhére támogatott vállalkozásokra, egyéb szervezetekre, magánszemélyekre.

2. A címrend

2. § (1) Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (továbbiakban: Áht.) 23. §-a szerinti címrendet az 5. melléklet tartalmazza.

(2) Az önállóan és részben önállóan gazdálkodó költségvetési szervek külön-külön alkotnak egy-egy címet.

3. Az önkormányzat bevételei és kiadásai

3. § (1) A város 2024. évi költségvetésének fő előirányzatait az 1. melléklet tartalmazza az alábbi főösszegek mellett:

a) bevétel főösszege: 6.253.916.101 Ft

b) kiadás főösszege: 6.562.785.417 Ft

c) hitelfelvétel (hiány): 308.869.316 Ft

(2) A költségvetés felhalmozási célú előirányzatait - beleértve a beruházási, felújítási, fejlesztési célú pénzeszköz-átadási előirányzatokat a 3. melléklet tartalmazza az alábbi főösszegek mellett:

a) bevétel főösszege: 494.678.520 Ft

b) kiadás főösszege: 803.547.836 Ft

c) hitelfelvétel (hiány): 308.869.316 Ft

(3) A költségvetés működési bevételeit és kiadásait a 2. melléklet tartalmazza az alábbi főösszegek mellett:

a) bevétel főösszege: 5.759.237.581 Ft

b) kiadás főösszege: 5.759.237.581 Ft

c) hitelfelvétel (hiány): 0 Ft

(4) Az Áht. 23. §-ban előírt kiemelt előirányzatok:

a) személyi jellegű kiadások: 1.996.057.662 Ft

b) munkaadókat terhelő járulékok: 287.585.020 Ft

c) dologi jellegű kiadások: 1.787.403.532 Ft

d) felhalmozási kiadás és pénzeszköz-átadás 703.149.036 Ft

e) speciális támogatások 0 Ft

f) egyéb kiadások: 1.788.590.167 Ft

g) költségvetési létszámkeretet: 304 főben állapítja meg.

h) a közfoglalkoztatottak éves létszám előirányzatát 114 főben állapítja meg.

(5) A kiemelt előirányzatokat költségvetési szervenként az 5. melléklet tartalmazza.

(6) Komló Város Önkormányzat Városgondnokság (továbbiakban: Városgondnokság) költségvetésében dologi előirányzatként közutak fenntartására és vízkár elhárításra 52.438.000 Ft előirányzat biztosított, mely tartalmazza a hó- és síkosságmentesítési szolgáltatás igénybevételére betervezett 14.000.000 Ft-ot. A Városgondnokság dologi előirányzatán belül 8.500.000 Ft a közvilágítási lámpatestek karbantartására szolgál fedezetként. Ezen túlmenően 8.000.000 Ft dologi előirányzat kerül elkülönítésre a Városgondnokság intézmény dologi előirányzatán belül, mely az egyéni választókerületi képviselők egyetértésével használható fel. Továbbá 10.000.000 Ft dologi előirányzat kerül tervezésre a közterületi hulladékgyűjtő edényzet bérletére, illetve ezek ürítési és ártalmatlanítási költségeire.

(7) A költségvetés fejlesztési hiányának fedezetét 308.869.316 Ft összegű fejlesztési hitel biztosítja, amely előzetes kormányzati engedélyhez kötött. A kormányzati engedély 49.308.261 Ft tekintetében biztosított. A költségvetés működési hiányát többletbevétel ellensúlyozza. A 804.664.828 Ft többlettámogatás a települési önkormányzatok rendkívüli önkormányzati támogatása (továbbiakban: REKI) jogcímén nyerhető el. A felvételre kerülő fejlesztési hitel tárgyévi fizetési kötelezettségeinek fedezetére 30.398.800 Ft tőke és 70.000.000 Ft kamatkiadás jogcímen betervezett dologi előirányzat szolgál. A hitelekkel kapcsolatos következő évekre áthúzódó kötelezettségek fedezete az adott évi önkormányzati adóbevételek terhére biztosított.

4. Az önkormányzat bevételei

4. § (1) Komló Város Önkormányzat (továbbiakban: Önkormányzat) 2024. évi bevételeinek részletezését a 4. melléklet tartalmazza, ebből kiemelve az általános és ágazati feladatok támogatását a 16. melléklet mutatja be .

(2) A helyi adóbevétel 1.324.000.000 Ft, amely az adósságszolgálaton túl teljes egészében a működési kiadások fedezetéül szolgál.

5. Az önkormányzat kiadásai

5. § (1) Az Önkormányzat működési, fenntartási előirányzatait önállóan és részben önállóan gazdálkodó költségvetési szervenként az 5–9. mellékletek tartalmazzák. Az intézményvezetők a költségvetés-tervezési és adatszolgáltatási feladataik keretében gondoskodnak - a jóváhagyott kiemelt előirányzatokon belül, az Áht. 102-103. §-ai figyelembevételével - az intézményi elemi költségvetések előírt határidőre és szerkezetben történő elkészítéséről, továbbá a kapcsolódó kötelező adatszolgáltatás benyújtásáról. A rendszeres személyi juttatás előirányzat maradványa jutalmazásra fordítható.

(2) A bérfizetés határideje a tárgyhót követő 5. nap. Amennyiben ez munkaszüneti napra esik, úgy az azt követő munkanap.

(3) Az egyéb személyi jellegű juttatások keretösszegét a rendszeres személyi jellegű juttatásokon belül az intézményi elemi költségvetésekben szereplő összegben kell megállapítani. A keretösszegen belül az intézményvezetők szabályozzák a cafeteria juttatásokat. A megállapított keretösszegek a munkáltató által fizetett adó és járulékösszegeket is tartalmazzák. A Közszolgálati Szabályzatban a köztisztviselői juttatások mértékét az e rendeletben megállapított összeghatárokon belül kell szabályozni. A cafeteria juttatások kifizetési határideje 2024. szeptember 30.

(4) A lakóház-felújítási előirányzat összege 16.000.000 Ft. A felújítási feladatok tekintetében a Pénzügyi, ellenőrzési és gazdasági bizottság dönt a „városi felújítási keret” terhére a szükséges beavatkozások előirányzatának biztosításáról. Havária helyzet esetén a polgármester utólagos beszámolási kötelezettség mellett, legfeljebb 1.000.000 Ft egyedi összeg felhasználását engedélyezheti. A „városi felújítási keret” kizárólag önkormányzati tulajdonú ingatlanokhoz kapcsolódóan használható fel olyan károsodások, meghibásodások elhárítására, amelyek az intézményi folyamatos működést, illetve a rendeltetésszerű használatot gátolnák, különös tekintettel a balesetveszély elhárítására.

(5) A felhalmozási, felújítási és fejlesztési célú pénzeszközátadás előirányzatokat a 11. melléklet, az önkormányzat EU-s projektjeit a 13. melléklet tartalmazza. Az önkormányzat felhalmozási kiadásait rovat szerinti bontásban a 12. melléklet tartalmazza.

(6) Az Önkormányzat többéves kötelezettségvállalásait a 14. melléklet tartalmazza. A hitelekhez kapcsolódó egyenleg, illetve törlesztési adatokat a 15. melléklet tartalmazza. A 17. melléklet az intézmények 2024. évi állami támogatáson felüli önkormányzati támogatásának alakulását mutatja be.

(7) Az Önkormányzat által adott kedvezmények számszerűsített adatait a 19. melléklet, az előirányzat felhasználási ütemtervet a 20. melléklet tartalmazza.

(8) A nem költségvetési szervek támogatására nyújtható 175.000.000 Ft pályázati keretösszeget a 18. melléklet tartalmazza. Az adott támogatások tekintetében az Államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII.31.) Korm. rendelet VI. fejezetében foglaltak és a Komló Város Önkormányzat államháztartáson kívülre nyújtott támogatásairól szóló 24/2018. (XI.30.) önkormányzati rendelet szerint kell eljárni. Szervezetek, magánszemélyek számára önkormányzati támogatás csak megállapodás alapján nyújtható. A támogatás felhasználásáról minden támogatott köteles 2025. január 15-ig elszámolni.

(9) Az Önkormányzat által nyújtott nem normatív, céljellegű, fejlesztési támogatások kedvezményezettjeinek nevére, a támogatás céljára, összegére, továbbá a támogatás helyére vonatkozó adatokat a helyben szokásos módon közzé kell tenni a támogatás megállapítását követő 60 napon belül. A közzétételt követően 5 évig biztosítani kell az adatok hozzáférhetőségét. A közzétételi kötelezettség nem vonatkozik a 200.000 Ft alatti támogatásokra.

6. § (1) A költségvetés tartaléka 593.585.587 Ft, részletezése a 10. mellékleten szerepel, amelyből:

a) működési általános tartalék: 0 Ft

b) működési tartalék: 593.585.587 Ft

(2) A képviselő-testület által jóváhagyott 1.508.459 Ft tartalék előirányzat felhasználására a polgármester jogosult.

6. A költségvetés végrehajtásának szabályai

7. § (1) A költségvetési gazdálkodás biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős. A költségvetésben meghatározott bevételek beszedéséről, a jóváhagyott kiadások teljesítéséről, a költségvetés végrehajtásáról a polgármester, valamint az önkormányzat költségvetési szerveinek vezetői gondoskodnak.

(2) Az Önkormányzat intézményei az e rendeletben meghatározott kiemelt előirányzatokon belül kötelesek gazdálkodni. Az általános és ágazati feladatok támogatásának évközi elszámolásából adódó lemondási kötelezettség teljes összege az érintett intézmény költségvetési kiadását csökkenti.

(3) Az Önkormányzat esetében a (2) bekezdésen túl kötelezően tervezni kell a működési és fejlesztési hitelek kamatait, amelyek előirányzatának módosítására legkorábban a féléves beszámoló benyújtásával egyidejűleg - a tényleges teljesítés függvényében - kerülhet sor.

(4) Technikai átcsoportosításként kell figyelembe venni a központi pótelőirányzatokat, támogatásokat, amelyeket megjelölt céllal biztosítanak az Önkormányzat számára. A központi előirányzat-növekedésekről - az első negyedév kivételével - negyedévente kell a képviselő-testületet tájékoztatni.

(5) Alapítványi és közérdekű kötelezettségvállalást intézmény csak a képviselő-testület hozzájárulásával tehet.

(6) Költségvetési szervek csak a képviselő-testület egyedi határozata alapján adhatnak át pénzeszközt más gazdálkodó szervezetek részére az e rendeletben megállapítottakon felül.

(7) Az ellátottakról gondoskodó intézmények az általános és ágazati feladatok támogatásának igénylését képező mutatószámokról kötelesek az elszámoláshoz szükséges naprakész jogszabály szerinti nyilvántartást vezetni.

(8) A költségvetés végrehajtásáért a költségvetési intézmények vezetői felelősek. A költségvetési szerv, ha az alaptevékenysége lehetővé teszi, vállalkozási tevékenységet folytathat.

(9) Az önkormányzat intézményei a tartozásállomány figyelemmel kíséréséhez minden hó 10-ig adatot szolgáltatnak a Komlói Közös Önkormányzati Hivatal (továbbiakban: Hivatal) részére a meglévő adósságállományról. Az önálló, részben önálló intézmény vezetője 5 napon belül köteles tájékoztatni a Hivatal Titkársági irodáját az üres álláshelyekről.

(10) A kiemelt előirányzatok módosítását az intézmények kérelme alapján a képviselő-testület engedélyezi.

(11) Az intézmények számára megállapított költségvetési előirányzat nem léphető túl, év közben a végrehajtás érdekében pótlólagos igény nem nyújtható be. E rendelkezés megsértése esetén az intézmény vezetőjével szemben fegyelmi eljárást kell kezdeményezni.

(12) Az intézmények kötelesek racionális gazdálkodás révén megtakarítást elérni és szükség esetén ennek érdekében szervezési és szervezeti intézkedéseket kezdeményezni. Az önállóan, részben önállóan gazdálkodó intézmény vezetője a költségvetési rendelet elfogadását követő 30 napon belül intézkedési tervet nyújt be a képviselő-testületnek. Az intézkedési terv tartalmazza az e rendeletben meghatározott kiemelt előirányzatok betartásához, végrehajtásához szükséges tárgy évi intézkedéseket és azok létszám- és pénzügyi vonzatát.

(13) A költségvetési gazdálkodás átmeneti nehézségeinek megoldása érdekében 2024. évben legfeljebb 200.000.000 Ft likvid hitel, illetve pályázati előfinanszírozásra szolgáló célhitel vehető igénybe.

(14) Fejlesztési kiadás teljesítése, illetve ezt megelőzően fejlesztési kiadással járó megrendelés, valamint az e tárgyú szerződés megkötése csak abban az esetben lehetséges, ha az adott kiadás bevételi forrása - a Pénzügyi, Ellenőrzési és Gazdasági bizottság által nevesített bevétel vagy hitelkeret - ténylegesen rendelkezésre áll.

(15) A nem lakás célú ingatlanértékesítés többlet bevételeit általános tartalékba kell helyezni. Ezen összeg felhasználásáról a képviselő-testület a félévi tényszámok figyelembevételével legkorábban a szeptemberi rendes ülésén dönt. Az ezen felüli bevételi többlet a hiány csökkentését szolgálja.

(16) A fejlesztési mérlegben felsorolt célokon túlmenően új fejlesztés csak a rendelkezésre álló 11. mellékleten tervezett előirányzatok terhére végzett előirányzat-átcsoportosítás fedezete mellett indítható. A felhasználásra a pályázati bírálatok sorrendjében kerül sor. Amennyiben a keret kimerül, úgy további fejlesztések tekintetében tárgyévi kötelezettség nem vállalható, így a kérelem visszavonására, vagy a fejlesztés 2025-re történő átütemezésére kell sort keríteni. A képviselő- testület a fejlesztési kiegészítő támogatások folyósítását követően, legkorábban a júniusi testületi ülésen felülvizsgálja a fejlesztési kiadásokat.

(17) Ha az adóbevétel az előirányzattól a negyedéves teljesítési adatok alapján időarányosan 5%-nál nagyobb mértékben elmarad, a polgármester a felhalmozási kiadásokat, illetve a működési pénzeszköz-átadásokat ideiglenesen felfüggesztheti a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett.

(18) A polgármester utólagos beszámolási kötelezettség mellett az alábbi okokból dönthet a költségvetési rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatok módosításáról, kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról:

a) tárgyévi többletbevételek előirányzati átvezetése,

b) célhoz, feladathoz kötött többletbevételekhez kapcsolódó kiadási előirányzatok módosítása,

c) egyedi testületi döntések költségvetési rendeleten történő átvezetése,

d) intézményi költségvetéseket érintő céljellegű központi és pályázati előirányzatok módosulásával, illetve teljesülésével kapcsolatos bevételi és kiadási előirányzatok módosítása,

e) a Magyar Államkincstárral folytatott egyeztetések során felmerült technikai jellegű előirányzat-változások átvezetésének jóváhagyása.

(19) A költségvetés stabilitása érdekében a rendkívüli önkormányzati támogatás (REKI) iránti igény végleges, Magyar Államkincstár által befogadott összegének közléséig felfüggesztésre kerül a közfoglalkoztatási tartalék, a tulajdonosi mögöttes felelősség tartalékok felhasználása. Az átmeneti gazdálkodás során felhasznált tartalékok visszapótlásáról – elsődlegesen a befolyt adóbevételek terhére – gondoskodni kell.

(20) A polgármester jogosult az önkormányzat folyamatos likviditásának biztosítása érdekében, az intézmények működőképességét nem veszélyeztető mértékben, az időarányostól elmaradó finanszírozás folyósításáról intézkedni. A polgármester jogosult továbbá időarányostól elmaradó működési támogatás folyósítására külső szervezetek részére utólagos beszámolási kötelezettség mellett.

(21) Az intézmények szerződéssel le nem kötött felhalmozási előirányzatai csak a polgármester előzetes írásos engedélyével használhatóak fel 2024. szeptember 30-ig.

(22) A személyi jellegű juttatás és járulék előirányzatok terhére a költségvetési rendelet elfogadásakor már lekötött előirányzatok terhére teljesíthető kifizetés. Az üres és év közben megürülő álláshelyek betöltését a polgármester engedélyezi. A korlátozás nem vonatkozik a jogszabályon vagy pályázati vállaláson alapuló és/vagy pályázati forrásból 100 %-ban finanszírozott juttatásokra.

(23) A Városgondnokság közutak fenntartása, vízkárelhárítás, valamint közvilágítás, lámpatest karbantartás és közterületi hulladékgyűjtő edényzet bérletének és ürítési költségének fedezete jogcímen betervezett előirányzatai utólagosan, a tényleges felhasználásnak megfelelően kerülnek finanszírozásra. A kiadások pénzügyi ütemezése során a felhasználás nem haladhatja meg az időarányosat.

(24) Külföldi kiküldetés csak a képviselő-testület engedélyével történhet.

(25) A polgármester jogosult a pályázatok kapcsán támogató által előírt visszafizetési kötelezettségeket saját hatáskörben 1.000.000 Ft értékhatárig teljesíteni. A költségvetési rendeletbe pályázati visszafizetési keret, államháztartáson belüli felhalmozási célú támogatások adott fejlesztési célhoz kapcsolódó előirányzatai, illetve a működési célú pénzeszköz átadások kapcsolódó előirányzatai terhére utólagos beszámolási kötelezettség mellett.

(26) Évközi céljellegű energetikai többlet támogatás elnyerése esetén, azt az adott feladat ellátási hely felé automatikusan tovább kell adni. A többlet vagy a költségvetési rendeletben biztosított saját forrás csökkentésére, vagy ahol eredeti forrás e célra nem került jóváhagyásra, ott évközi többlettámogatásra fordítandó az előirányzatok egyidejű saját hatáskörű átvezetése és utólagos beszámolási kötelezettség mellett.

7. Közös önkormányzati hivatal gazdálkodására vonatkozó külön szabályok

8. § (1) A Hivatal gazdálkodására a 7. § (1)–(24) bekezdésekben foglaltakat kell alkalmazni.

(2) A Hivatalban foglalkoztatott köztisztviselők illetményalapja 2024. január 1-től a 2025. évi költségvetés elfogadásáig 46.380 Ft.

(3) Az önkormányzat és a Hivatal kötelezettségvállalásának és utalványozásának rendjét szabályzatban kell megállapítani.

8. A gazdálkodás átmeneti szabályozása

9. § (1) A polgármester a gazdálkodás folyamatosságának biztosítása érdekében 2025. január és február hónapjaiban a 2024. évi költségvetés működési, támogatási előirányzatának 2/12 részét jogosult a költségvetési szervek és a feladat-ellátási szerződés keretében intézményi ellátást nyújtó szervezetek részére folyósítani, illetve felhasználásáról gondoskodni. A szezonális hatások figyelembevételével a rezsi jellegű kiadási előirányzatok, illetve a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások nagyobb arányban használhatók fel. A havi finanszírozásban részesített sportszervezetek átmeneti gazdálkodás keretében történő finanszírozásáról a polgármester jogosult intézkedni a 2024. évi előirányzat 2/12-e erejéig.

(2) A polgármester elrendelheti mindazon kiadásokat, amelyek nem tartoznak az előző év működtetési, támogatási körébe, de teljesítésük indokolt. E jogot kifizetési jogcímenként 1.000.000 Ft értékhatárig gyakorolja. Az így kifizetett összegek a 2025. évi költségvetés részét képezik.

(3) A polgármester az átmeneti gazdálkodás során hozott intézkedéseiről és azok pénzügyi kihatásáról a következő évi költségvetés tárgyalásának II. fordulójára benyújtott előterjesztés keretében számol be és gondoskodik azoknak az e rendeletben történő beépítéséről.

9. Záró rendelkezések

10. § (1) Ez a rendelet – a (2) bekezdésben foglalt kivétellel – a kihirdetését követő napon lép hatályba.

(2) A 14. § és a 21. melléklet 2024. május 1-jén lép hatályba.

11. §1

12. §2

13. §3

14. §4

21. melléklet a 4/2024. (III. 6.) önkormányzati rendelethez5

1

A 11. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

2

A 12. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

3

A 13. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

4

A 14. § a 10. § (2) bekezdés alapján 2024. május 1-jén lép hatályba.

5

A 21. melléklet a 10. § (2) bekezdés alapján 2024. május 1-jén lép hatályba.