Kővágószőlős Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2015 (II.25.) önkormányzati rendelete
a szociális ellátások helyi szabályairól
Hatályos: 2018. 10. 17- 2019. 07. 26Kővágószőlős Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2015 (II.25.) önkormányzati rendelete
a szociális ellátások helyi szabályairól
Kővágószőlős Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában foglalt feladatkörében eljárva, a szociális igazgatásról szóló, többször módosított 1993. évi III. tv. (továbbiakban: Szt.) 45. § (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a következő rendeletet alkotja:
Általános rendelkezések
A rendelet célja
A rendelet hatálya
1. § A rendelet hatálya kiterjed:
(1) Kővágószőlős községi önkormányzat közigazgatási területén élő lakóhellyel rendelkező magyar állampolgárokra, a bevándorlási engedéllyel rendelkező személyekre, a letelepedési engedéllyel rendelkező személyekre, valamint a magyar hatóságok által menekültként elismert személyekre.
(2) Az Szt.6. §-ában meghatározott, az önkormányzat illetékességi területén tartózkodó hajléktalan személyekre, amennyiben a hajléktalan személy az ellátás igénybevételekor nyilatkozatában Kővágószőlős község közigazgatási területét tartózkodási helyként megjelölte.
Eljárási rendelkezések
2. § Az e rendeletben szabályozott pénzbeli és természetbeni szociális ellátások megállapítása és a szociális alapszolgáltatások igénybevétele iránti kérelmeket a Kővágószőlősi Közös Önkormányzati Hivatalnál (továbbiakban: Hivatal) 7673 Kővágószőlős, Rákóczi u. 34. szám alatt lehet írásban előterjeszteni. A kérelem formanyomtatványon vagy szabad megfogalmazású kérelem formájában nyújtható be.
3. § (1) A kérelmező a kérelmében saját, valamint a vele egy háztartásban lakó személyek adatairól, jövedelmi viszonyairól köteles nyilatkozni, továbbá a jövedelmi adatokra vonatkozó bizonyítékokat a kérelem benyújtásával egyidejűleg kell becsatolnia.
4. § (1) A rendszeres ellátások folyósítása havonta utólag, kifizetése minden hónap 5-ig, készpénzben házipénztárból vagy szolgáltatóhoz történő utalással. Nem rendszeres ellátások kifizetése a határozat jogerőre emelkedésétől számított 15 napon belül házipénztári kifizetéssel történik. A házipénztárból történő azonnali kifizetés a döntést követően, létfenntartást veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került személy esetében történhet.
(2) A polgármester vagy a jegyző döntése ellen a kézhezvételtől számított 15 napon belül a képviselőtestülethez lehet fellebbezni. A fellebbezést a hivatalnál kell benyújtani. A hivatal a fellebbezést a szükséges iratok becsatolásával a képviselőtestület soron következő ülése elé terjeszti.
(3) A képviselőtestület döntése ellen a kézhezvételtől számított 30 napon belül keresettel lehet élni az illetékes bíróságnál. A pert az önkormányzat ellen kell indítani.
5. § (1) Amennyiben a pénzbeli és természetbeni ellátás iránti kérelemben előadott életkörülmények vizsgálata kapcsán a kérelem megalapozott elbírálása szükségessé teszi, az igénylőnél környezettanulmányt kell készíteni.
(2) Nem kell környezettanulmányt készíteni az igénylőről, ha életkörülményeit a Hivatal már bármely ügyben 6 hónapon belül vizsgálta és azokban lényeges változás nem feltételezhető.
(3) A Hivatal a kérelem benyújtásakor saját adatbázisa (adónyilvántartás, ingatlan-nyilvántartás stb.) alapján vizsgálja kérelmező és vele közös háztartásban élő személyek vagyoni helyzetét
(4) A képviselő-testület által szabályozott támogatási formákat csak az veheti igénybe, illetve az kaphatja:
1. akinek nem áll fenn köztartozása (adótartozás) az önkormányzattal szemben
2. önhibáján kívül került rossz szociális helyzetbe
3. értékesíthető vagyonnal (az Szt. 4 §-a szerinti)1 nem rendelkezik.
6. § A rendszeres települési támogatás, települési lakhatási támogatás, települési gyógyszertámogatás, a támogatás jellegénél fogva, egészben vagy részben természetbeni szociális ellátás formájában is nyújtható. A folyósítás módjáról az ellátást megállapító, határozatában rendelkezni kell.
7. § A szociális ellátásra való jogosultság elbírálásához, ha a kérelmező életvitele alapján vélelmezhető2, hogy a jövedelemigazolásban feltüntetett összegen felül egyéb jövedelemmel is rendelkezik, a kérelmező kötelezhető arra, hogy családja vagyoni viszonyairól a 63/2006.(III.27.) Korm. r. 1. sz. melléklete szerinti formanyomtatványon nyilatkozzék. (E rendelet 2. számú melléklete).
8. § A szociális ellátásra jogosultság esetén a jogosultságot érintő jog és kötelezettség megállapítására, továbbá a hatósági ellenőrzésre az Ákr. rendelkezéseit kell alkalmazni.
9. § (1) A szociális ellátások megállapításáról a jegyző, a képviselő-testület, vagy a képviselő-testület által átruházott hatáskörben a polgármester határozattal dönt.
(2)
a) A döntésre jogosult a határozatát az Ákr. alapján hozza meg.
b) A képviselő-testület a szociális ellátásokkal kapcsolatos alábbiakban felsorolt hatáskörét a jegyzőre ruházta át:
ba) Települési ápolási díj
bb) Települési gyógyszertámogatás
bc) Lakhatáshoz kapcsolódó kiadások támogatása
Szociális rászorultságtól függő pénzbeli ellátások
10. § Szociális rászorultság esetén a jogosult számára a települési önkormányzat képviselő-testülete az Szt.- ben, illetve e rendeletében meghatározott feltételek szerint
a) rendszeres települési támogatást és
b) rendkívüli települési támogatást állapít meg.
Rendszeres települési támogatás
Lakhatáshoz kapcsolódó kiadások támogatása
11. § (1) A lakhatási támogatás a szociálisan rászorult személyeknek, családoknak az általuk lakott lakás fenntartásával kapcsolatos rendszeres kiadásaik (közüzemi díjaik) viseléséhez nyújtott hozzájárulás (Kérelem benyújtására e rendelet 3. sz. melléklete szolgál).
(2) A jegyző lakhatási támogatást nyújt annak a személynek, akinek
|
J-0,5 NYM |
|
18. évét betöltött tartós beteg ápolására nyújtható támogatás, települési ápolási díj
12. § (1) A jegyző települési ápolási díjat állapíthat meg annak a hozzátartozónak, aki 18. életévét betöltött tartósan beteg személy ápolását, gondozását végzi és akinek a háztartásában az egy főre számított havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %- át, valamint
Ápolási kötelezettség teljesítésének ellenőrzése
13. § (1) Az ápolást végző személy, ápolási díjra való jogosultságát meg kell szüntetni akkor, ha az ápolást végző személy a kötelezettségét nem teljesíti.
(2) Akkor nem teljesíti az ápolást végző személy az ápolási kötelezettségét, ha az ápolást végző személy több egymást követő napon nem gondoskodik:
a) Az ápolt személy alapvető gondozási, ápolási igényének kielégítéséről, különösen
Települési Gyógyszertámogatás
14. § (1) A jegyző évente maximum 4 esetben a létfenntartást veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan, vagy tartósan létfenntartási gondokkal küzdő személy részére gyógyszertámogatást állapít meg, ha a jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori összegének 200 %-át nem haladja meg.
(2) Gyógyszertámogatásra jogosult az a személy, aki legalább három hónapon keresztül folyamatosan gyógyszert szed és az elfogyasztott gyógyszerek után fizetett térítési díj meghaladja a családban egy főre jutó jövedelem 5%-át.
(3) A gyógyszertámogatást igénylő személy, a körzeti orvosi rendelőben igazolt, vagy a gyógyszertárban e rendelet 5. számú melléklete szerinti gyógyszerfogyasztást igazoló lapon nyújtja be. Az igazoló lap mellé csatolni kell a vásárolt gyógyszerekhez tartozó pénztárblokkot, nyugtát, esetleg számlát.
(4) A támogatást első alkalommal történő igényléskor a hivatalban igazolja a család, kereső tagjainak jövedelmét.
(5) A Hivatal negyedévente – a leadott – igénylőlapok alapján a kifizetett gyógyszerköltség 70%-át, de maximum havonta 5.000,- Ft-ot a támogatott igénylőnek visszatéríti.
(6) A támogatást a jegyző egy évre állapítja meg. A kérelem ismételten benyújtható.
(7) A Hivatal a támogatásban részesülő személyekről és a kifizetett támogatásokról nyilvántartást vezet.
(8) A támogatással bármilyen módon történő visszaélés, a támogatás megszüntetését vonja maga után. A rosszhiszeműen felvett támogatást köteles az igénylő visszatéríteni.
Rendkívüli települési támogatás
15. § (1) A település képviselő-testülete rendkívüli települési támogatásban részesíti (rendkívüli sürgős esetben, a polgármester telefonon keresztül is kérheti a testület tagjainak véleményét két testületi ülés közt)
16. § (1) A települési támogatás egyszeri összegét a rászorultsághoz igazodóan 5 – 15. 000,- Ft-ig terjedő összegben lehet megállapítani, és naptári éven belül legfeljebb 4 alkalommal.
(2) Különös méltánylást érdemlő esetben az egyszeri kifizethető összeg legfeljebb maximum 5 000.-Ft. Az ilyen kifizetésről a polgármester a soron következő ülésen beszámol a képviselő-testületnek. A kifizetés naptári évében egy család részére kifizetett átmeneti segélyek összege ebben az esetben sem haladhatja meg a 20 000,-Ft-ot.
(3) A megállapított támogatás folyósítása készpénzben történik. Amennyiben az ügy összes körülményeire tekintettel feltételezhető, hogy a kérelmező a készpénz-támogatást nem a rendeltetésének megfelelően használja fel, a segélyt részben vagy egészben, közvetlen számlakiegyenlítés formájában kell adni.
(4) A rendkívüli települési támogatás megállapítását követően a természetbeni ellátás – jogosult számára történő biztosításáról, az ellátás megszervezéséről a jegyző gondoskodik.
(5) Települési támogatás kérelemre vagy hivatalból – különösen nevelési-oktatási intézmény, gyámhatóság, továbbá más családvédelemmel foglalkozó intézmény, illetve természetes személy vagy a gyermekek érdekeinek védelmét ellátó társadalmi szervezet kezdeményezésére – is megállapítható.
(6) A települési támogatás kifizetése házipénztár útján történik. A kérelem benyújtására e rendelet 6. sz. melléklete szolgál.
Települési temetési segély
17. § (1) A Képviselő-testület, települési támogatásként, temetési segélyt nyújthat annak a helybeli lakosnak, aki meghalt személy eltemettetéséről gondoskodik.
(2) Temetési segély nem állapítható meg annak a személynek, aki a hadigondozásról szóló 1994. évi XLV. Tv. alapján temetési hozzájárulásban részesül.
(3) A temetési segély összege 20.000,- Ft.
(4) A temetési segély iránti kérelmet (e rendelet 6. sz. mellékletén lehet benyújtani) a haláleset bekövetkezésétől számított 60 napon belül kell előterjeszteni. A kérelemhez a halotti anyakönyvi kivonat és a temetési számla másolatát csatolni kell. A temetési számlát a támogatást kérő nevére kell kiállítani.
(5) Amennyiben a kérelem elbírálásához szükséges információk rendelkezésre állnak a döntés lehetőleg azonnal meghozatalra kerül, egyébként az eljárási határidő l5 nap.
Természetben nyújtott szociális ellátások
Szociális tűzifa támogatás
18. § (1) A települési támogatás természetben szociális ellátás formájában is nyújtható, szociális célú tüzelő (tűzifa vagy szén) formájában.
(2) A természetbeni támogatás megállapításakor előnyben kell részesíteni azt a jogosultat, aki a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény szerinti
a) aktív korúak ellátására jogosult,
b) időskorúak járadékára jogosult vagy
c) települési támogatásra (e támogatásban részesülők közül különösen a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viselésével kapcsolatos támogatásban részesül) vagy aki
d) a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvényben szabályozott halmozottan hátrányos helyzetű gyereket nevel.
(3) Háztartásonként legfeljebb 5 m3 tűzifa vagy 10 q szén biztosítható.
(4) A szociális célú tüzelőanyag mennyisége a támogatott kérelmek arányában egységesen kerül meghatározásra.
(5) Szociális célú tüzelőanyag támogatás ugyanazon háztartásonként csak egy jogosultnak állapítható meg.
(6) A szociális célú tüzelő átvételét a jogosult átvételi elismervény aláírásával igazolja.
Köztemetés
19. § A polgármester az Sztv. 48. §-ában meghatározottak szerint gondoskodik köztemetésről.
Személyes gondoskodást nyújtó ellátások
20. § A személyes gondoskodás keretében tartozó szociális alapellátási formák a következők:
a) szociális étkeztetés
b) házi segítségnyújtás
c) családsegítés
Az ellátások igénybevétele
21. § (1) E rendeletben felsorolt személyes gondoskodást nyújtó alapellátások keretében az ellátást biztosító intézménybe történő felvétel, valamint az ellátások igénybevétele iránti kérelmet a hivatalhoz illetve az intézmény vezetőjéhez kell benyújtani a 9/1999.(XI.24.) SZCSM. Rendelet 1. sz. melléklete szerinti formanyomtatványon. (E rendelet szerinti 1. számú melléklet)
(2) A jogviszony keletkezéséről és az ellátás iránti kérelemről az étkeztetés kivételével a szolgáltató központ vezetője dönt. Szociális étkeztetési kérelemről a polgármester dönt.
(3) Külön eljárás nélkül akkor biztosítható ellátás, ha indokolt az igénylő azonnali ellátása. Az írásos kérelmet és a jövedelemigazolást ebben az esetben is mellékelni kell.
(4) Az intézményvezető illetve a polgármester külön eljárás nélkül ellátásban részesíti azt, aki a 9/1999.(XI.24.) SZCSM rendelet 15. § (1) bekezdésében foglalt feltételeknek megfelel.
Étkeztetés
22. § Az Önkormányzat a rászorultak szociális étkeztetéséről a Pécsi Többcélú Agglomerációs Társulás látja el.
Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás
23. § A jelzőrendszeres Házi segítségnyújtás feladatait a Pécsi Többcélú Agglomerációs Társulás látja el.
Családsegítés
24. § Az önkormányzat családsegítési feladatát a Pécsi Többcélú Agglomerációs Társulás látja el.
Záró rendelkezések
25. § (1) E rendelet 2015. március 1. napján lép hatályba. Hatályba lépésével egyidejűleg a Kővágószőlős Község Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2014.(X. 15.) önkormányzati rendelete a pénzbeli és természetbeni szociális ellátásokról hatályát veszti.
(2) Az e rendeletben nem szabályozott kérdésekben a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény, és e törvény végrehajtására hozott jogszabályok rendelkezéseit kell alkalmazni.
Szt. 4 § (1) bekezdés b) vagyon: ha e törvény másként nem rendelkezik, az a hasznosítható ingatlan, jármű, továbbá vagyoni értékű jog, amelynek ba) külön-külön számított forgalmi értéke, illetőleg összege az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének harmincszorosát, vagy bb) együttes forgalmi értéke az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének a nyolcvanszorosát meghaladja azzal, hogy a szociális rászorultságtól függő pénzbeli és természetbeni ellátások jogosultsági feltételeinek vizsgálatánál nem minősül vagyonnak az az ingatlan, amelyben az érintett személy életvitelszerűen lakik, az a vagyoni értékű jog, amely az általa lakott ingatlanon áll fenn, továbbá a mozgáskorlátozottságra tekintettel fenntartott gépjármű.
Szt. 10. § (6) bekezdés: Ha az önkormányzat annak jegyzője vagy a járási hivatal hivatalos tudomása vagy környezettanulmány lefolytatása alapján a kérelmező életkörülményeire tekintettel a 10. § (1) bekezdés szerinti jövedelemnyilatkozatban foglaltakat vitatja, felhívhatja a kérelmezőt az általa lakott lakás, illetve saját és a családja tulajdonában álló vagyon fenntartási költségeit igazoló dokumentumok benyújtására. Abban az esetben, ha a fenntartási költségek meghaladják a jövedelemnyilatkozatban szereplő jövedelem 50%-át, a jövedelem a fenntartási költségek figyelembevételével vélelmezhető.
Gyvt. 67/A. § (1) Hátrányos helyzetű az a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre jogosult gyermek és nagykorúvá vált gyermek, aki esetében az alábbi körülmények közül egy fennáll: