Máza Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2022. (II. 23.) önkormányzati rendelete
Máza Község 2022. évi költségvetéséről
Hatályos: 2022. 02. 24- 2023. 05. 29Máza Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2022. (II. 23.) önkormányzati rendelete
Máza Község 2022. évi költségvetéséről
Máza Község Önkormányzatának képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjaiban meghatározott feladatkörében eljárva az önkormányzat 2022. évi költségvetéséről az alábbi rendeletet alkotja:
1. A rendelet hatálya
1. § A rendelet hatálya kiterjed Máza Község Önkormányzatának Képviselőtestületére (a továbbiakban: Képviselő-testület).
2. Az önkormányzat 2022. évi költségvetése
2. §
A képviselő-testület az önkormányzat 2022. évi költségvetési kiadási és bevételi főösszegét 205.698.824,- forintban állapítja meg (1.melléklet)
3. § (1) Az önkormányzat 2022. évi költségvetési bevételei kiemelt előirányzatonként: Bevételek mindösszesen: 205.698.824,-
a) Önkormányzatok költségvetési támogatása 41.211.235,-
b) működési és felhalmozási célú támogatásértékű bevétel, 99.277.473,- amelyből:
ba) elkülönített állami pénzalapból 10.000.000,-
bb) társadalombiztosítás pénzügyi alapjaiból 5.602.800,-
bc) helyi önkormányzattól 0,-
bd) nemzetiségi önkormányzattól 0,-
be) többcélú kistérségi társulástól 0,-
bf) jogi személyiségű társulástól 0,-
bg) térségi fejlesztési tanácstól az államháztartás központi alrendszerén
bg) belülről kapott EU-s forrásból származó pénzeszközből 83.674.673,-
bh) központi kezelésű előirányzatok 0,-
c) közhatalmi bevétel 5.037.000,- amelyből:
ca) helyi adók (iparűzési adó) 5.000.000,-
cb) átengedett központi adók (gépjárműadó) 0,-
cc) pótlék 37.000,-
d) intézményi működési bevétel 9.000.000,-
e) felhalmozási bevétel 0,-
f) Egyéb működési bevételek 0,-
g) előző évi pénzmaradvány igénybevétel 45.120.095,-
h) vis-maior támogatás 0,-
i) felhalmozási célú kölcsönök visszatérülése 0,-
4. § (1) Az önkormányzat összesített 2022. évi kiemelt kiadási előirányzatai az alábbiakban meghatározott tételekből állnak össze, azaz Kiadások mindösszesen: 205.698.824,-
a) működési kiadások előirányzatra 72.969.572,- amelyből:
aa) személyi jellegű kiadások 33.501.291,-
ab) munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó 3.277.352,-
ac) dologi jellegű kiadások 25.635.480,-
ad) önkormányzat által folyósított ellátások 4.707.000,-
ae) egyéb működési célú kiadások 4.200.000,-
af) felújítások 0,-
ag) felhalmozási kiadások 0,-
ah) finanszírozási kiadások 1.648.449,-
b) tartalék: 132.729.252,-ebből általános tartalék: 15.149.750,- ebből céltartalék: 117.579.502,-
határoz meg.
(2) A helyi önkormányzat által a lakosságnak juttatott támogatásai, szociális, rászorultság jellegű kiadásai:
a) települési létfenntartási támogatás 360.000,- Ft
b) temetési segély 800.000,- Ft
c) beiskolázási segély 2.400.000,- Ft
d) lakásfenntartási támogatás 800.000,- Ft
e) gyógyszertámogatás 300.000,- Ft
f) születési segély 400.000,- Ft
g) köztemetés 500.000,- Ft
h) első lakáshoz való jutás támogatás 1.750.000,- Ft
i) önkorm.által saját hatáskörben adott természetbeni ellátás 3.562.000,- Ft (karácsonyi csomag időseknek, gyermekeknek, mikuláscsomag)
j) Bursa Hungarica 350.000,-Ft
k) szünidei gyermekétkeztetés 190.950,- Ft
5. § (1) A képviselő-testület az önkormányzat 2022. évre – közfoglalkoztatottak nélküli – létszám előirányzatát az alábbiak szerint állapítja meg:
a) átlagos statisztikai állományi létszám: 4 fő
b) az év utolsó napján foglalkoztatott záró létszám: 4 fő
(2) A közfoglalkoztatottak éves létszám-előirányzata: 9 fő
(3) Az önkormányzatnál közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatott dolgozók munkabérét a közalkalmazottak jogállásáról szóló törvényben foglaltak alapján állapítja meg.
6. § Az önkormányzat költségvetésében az általános tartalék 15.149.750,- Ft-ban állapítja meg, mely az év közben váratlanul jelentkező, költségvetésbe be nem épített kiadások fedezetéül szolgál. Pályázatok írására, beadására szükséges tervek elkészítésére: 2.000.000,- Ft céltartalékban.
3. A költségvetés készítésére, végrehajtására és módosítására vonatkozó szabályok
7. § (1) Az Önkormányzat a Képviselő-testület által jóváhagyott költségvetés alapján, a vonatkozó jogszabályok előírásaira és belső szabályzataikra tekintettel gazdálkodik a gazdaságosság, a hatékonyság és eredményesség szempontjait figyelembe véve.
8. § (1) A költségvetésben jóváhagyott bevételi és kiadási előirányzatok módosítására, valamit a kiadási és bevételi előirányzatok átcsoportosítására a jogszabályokban meghatározott esetekben és módon van lehetőség
(2) Amennyiben a tervezett bevételek elmaradnak, a tervezett kiadások nem teljesíthetők.
(3) A költségvetési évben létrejött bevételi többlet felhasználásáról a Képviselő-testület dönt.
9. § (1) Az év közben engedélyezett központi pótelőirányzatok felosztásáról, ha az érdemi döntést igényel, a Képviselő-testület dönt a költségvetési rendelet módosításával.
(2) Az (1) bekezdésben nem szereplő központi pótelőirányzatok miatti költségvetési rendelet módosítását a negyedévet követő első Képviselő-testületi ülésre kell beterjeszteni.
(3) Az önkormányzat költségvetését rendeletmódosítással a Képviselő-testület változtathatja meg. A költségvetési rendeletet a Képviselő-testület negyedévente módosítja. A likviditási tervet a költségvetési rendelet-módosításokkal együtt módosítja a képviselő-testület, indokolt esetben ettől gyakrabban
(4) Amennyiben a költségvetési év közben az Országgyűlés, a Kormány, illetve valamely költségvetési fejezet vagy elkülönített állami pénzalap az önkormányzat számára pótelőirányzatot biztosít, arról a polgármester a Képviselő-testületet negyedévente tájékoztatni köteles.
(5) Az önkormányzat által nem tervezhető, többletbevételként jelentkező forrásokat, és feladat elmaradásból eredő előirányzat maradványt elsődlegesen a tervezett bevételi elmaradás pótlására, illetve a működési hitel visszafizetésére kell fordítani.
10. § (1) A köztisztviselői illetmény alap 2020. január 01-től: 46.380,- Ft-ra változik.
(2) A képviselő-testület cafetéria-juttatás éves keret összegét a polgármester részére a nem rendszeres személyi juttatás részeként, azon belül 450.000,- Ft/fő-ben állapítja meg. A megállapított összeg a munkáltató által megfizetendő SZJA-t és EHO-t is magába foglalja.
11. § Pályázat benyújtásához a Képviselő-testület előzetes hozzájárulása szükséges. Minden esetben ki kell mutatni a kérelmezett program, fejlesztés, pályázat rövid és hosszú távú költségvetési kihatásait. A szükséges önerő biztosításáról, valamint a pályázat benyújthatóságáról a Képviselő-testület dönt.
12. § (1) A Képviselő-testület a társadalmi önszerveződő közösségek, sport-, és egyéb egyesületek, civil szervezetek alapítványok, egyházak részére pénzbeli támogatást nyújthat az erre a célra a költségvetésben elkülönített alapok terhére
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott támogatások folyósítására a támogatott szervezettel az Önkormányzat nevében megkötött támogatási szerződés aláírását követően kerülhet sor. A támogatási szerződésnek rendelkezni kell legalább a támogatás felhasználására, elszámolására, a nem cél szerinti felhasználás jogkövetkezményeire vonatkozóan.
(3) A támogatásban részesítettek a támogatási szerződésben rögzített időpontig, legkésőbb a tárgyévet követő január 31-ig kötelesek elszámolni a támogatás felhasználásáról. A Máza Községi Bányász Fúvószenekarért Alapítvány a támogatási évről szóló pénzügyi beszámoló elfogadása után képviselőtestületi ülésen köteles beszámolni a támogatás felhasználásáról.
(4) Az elszámolási kötelezettséget nem teljesítő támogatottak újabb támogatást nem kaphatnak a kötelezettség teljesítéséig.
13. § (1) A polgármester a hatályos jogszabályi előírások szerinti gyakorisággal és időpontokban beszámol az önkormányzat gazdálkodásának helyzetéről.
(2) Az önkormányzat a pénzmaradványát az éves beszámoló készítésekor állapítja meg és hagyja jóvá.
(3) Többletfeladat csak a forrás és előirányzat egyidejű biztosításával vállalható.
4. Pénzgazdálkodás, pénzellátás szabályai
14. § A Képviselő-testület Máza Község Önkormányzata számlavezető pénzintézetéül továbbra is a Takarékbank Zrt. Szászvári Fiókját jelöli ki.
15. § (1) Az önkormányzat átmenetileg szabad pénzeszközeinek lekötéséről 3 millió forintig – a gazdálkodás folyamatos biztosítása mellett – a képviselő testület a Polgármester hatáskörébe utalja.
(2) A szabad pénzeszközök hasznosításáról a Képviselő-testületet a gazdálkodással kapcsolatos beszámolókkal egyidejűleg tájékoztatni kell.
(3) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy rendkívüli esetben két testületi ülés között hatáskörében eljárva, a költségvetési szabályoknak megfelelően – utólagos tájékoztatási kötelezettség mellett – 500.000,- Ft-ig döntsön.
(4) Az élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető elemi csapás, illetőleg következményeinek elhárítása érdekében (veszélyhelyzetben) a polgármester az önkormányzat költségvetése körében átmeneti intézkedéseket hozhat, amelyről a Képviselő-testület legközelebbi ülésén köteles beszámolni.
5. A költségvetési hiány, a hiány finanszírozásának módja
16. § (1) Az önkormányzati gazdálkodás során az év közben létrejött hiány finanszírozási módja a hitelfelvétel a számlavezető pénzintézettől, illetve a helyi önkormányzatok kiegészítő támogatásának igénylése.
(2) Hitel csak a Képviselő-testület döntése után vehető fel, a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény előírásainak figyelembe vételével.
(3) A Képviselő-testület az átmeneti likviditási problémák kezelésére hozzájárul 4.000 e Ft erejéig folyószámlahitel felvételéhez.
(4) Az (1) bekezdésben rögzített hitel tekintetében a Képviselő-testület azok visszafizetésére kötelezettséget vállal, kijelenti, hogy a hitel visszafizetését és a kapcsolódó terheit a költségvetésében megtervezte.
17. § A Képviselő-testület 16. §-ban rögzített hiteleken kívüli rövidlejáratú, valamint hosszú lejáratú hitel felvételéről esetenként külön dönt.
18. § A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy a 2022. évi költségvetési rendelet elfogadásáig az önkormányzat bevételeit beszedje és a legszükségesebb kiadásokat teljesítse. A felhatalmazás az új költségvetési rendelet hatályba lépésének napján megszűnik.