Bács-Kiskun Megyei Önkormányzat Közgyűlése 4/2021. (V. 28.) önkormányzati rendeletének indokolása

a Bács-Kiskun Megyei Önkormányzat 2020. évi költségvetése végrehajtásáról

Hatályos: 2021. 05. 29

a Bács-Kiskun Megyei Önkormányzat 2020. évi költségvetése végrehajtásáról

Általános indokolás

I. Bevételek

Az Önkormányzat összevont adattartalmú beszámolója szerint a 2020. évi teljesült költségvetési bevétel összege 990.604 eFt. A finanszírozási bevétel teljesítése (maradvány igénybevétel, támogatás megelőlegezés) 707.571 eFt összegű volt, így az önkormányzat összes bevétele a Bács-Kiskun Megyei Önkormányzati Hivatalnak (a továbbiakban: Hivatal) nyújtott finanszírozás halmozódás kiszűrését követően 1.698.175 eFt-ra teljesült a rendelet-tervezet 1. mellékletében foglaltak szerint.

A bevételek működési források szerinti megbontását a rendelet-tervezet 2. melléklete, felhalmozási források szerinti megbontását a rendelet-tervezet 3. melléklete tartalmazza.

1. Az Önkormányzat bevételei

Az Önkormányzat bevételeit és kiadásait előirányzat csoportok és azon belül kiemelt előirányzatok szerinti megbontásban a rendelet-tervezet 4. melléklete, feladatonként és kötelező, valamint önként vállalt feladatok szerinti bontásban a rendelet-tervezet 6. és 6/1. melléklete tartalmazza.
Az Önkormányzat összes teljesített bevétele 2020-ban 1.499.176 eFt volt. Ez a módosított előirányzathoz viszonyítva 89,3 %-os teljesítést jelent.
A bevételek teljesülése főbb jogcímek szerint:

Az államháztartáson belülről származó működési célú támogatások bevétele 713.795 eFt. Ebben 307.000 eFt-tal szerepel az Önkormányzat működéséhez nyújtott központi támogatás, ezen túlmenően 355 eFt támogatás érkezett a közszférában foglalkoztatottak 2020. évi bérkompenzációjára, továbbá 16.922 eFt rendkívüli támogatásban részesültünk a megyei önkormányzati tartalékból.
Az európai uniós támogatással megvalósuló EFOP-os, TOP-os és IPA pályázati projektek támogatásainak lehívása az előzetesen tervezettekhez képest alacsonyabb összegben, a megvalósításhoz igazodó ütemben, illetve esetenként utólagosan történt meg. A beérkezett működési célú támogatások összege 379.922 eFt.
Az Önkormányzat 2020. évben több sikeres pályázaton vett részt és nyert el támogatást, így a 2020. évi Hungarikum pályázaton 3.937 eFt, a Zöld Megyeháza projektben 722 eFt, a Kábítószerügyi Egyeztető Fórum pályázaton 2.300 eFt működési célú támogatásban részesült. Emellett az Önkormányzat saját ösztöndíj programjához két helyi önkormányzat 1.800 eFt hozzájárulást biztosított.
Az Önkormányzat a nyári diákmunka programban is részt vett, ennek támogatásaként 837 eFt érkezett a számlánkra.
Összességében a teljesítés mértéke az előirányzotthoz képest 72,5 %.

A működési bevétel kiemelt előirányzat teljesített bevétele 16.320 eFt, amely jelentősen meghaladja a módosított előirányzat összegét. Ennek oka, hogy a tervezéskor még nem volt előre látható, hogy milyen szolgáltatási tevékenységre lesz igény, illetve lehetőség, ezért a tervezés óvatosan törtlént.
A saját bevételeken belül 7.886 eFt összegben teljesültek a szolgáltatási bevételek, melyek a települési önkormányzatok részére, a pályázataikhoz kapcsolódóan végzett szakértői tevékenység eredményeként keletkeztek.
A további bevételekből 2.166 eFt a kiszámlázott Áfa, 2.834 eFt árfolyam nyereség, 3.018 eFt ösztöndíj visszafizetés és 416 eFt egyéb bevétel, mely továbbszámlázott szolgáltatási bevételből, kártérítési bevételből, nevezési díjból, kerekítési bevételből és egyéb bevételi tételekből tevődik össze.

A működési célú átvett pénzeszközök összege 13.683 eFt, mely az Önkormányzat ösztöndíj projektjéhez érkezett vállalkozói befizetések 1.600 eFt-os összegéből, a Bethlen Gábor Alap 2.000 eFt összegű pályázati támogatásából és a Bács-Kiskun Megyei Turizmusfejlesztési és Marketing Nonprofit Kft 10.083 eFt összegű pótbefizetés visszatérítéséből származik.

Felhalmozási célú támogatásként államháztartáson belülről 72.287 eFt bevétel folyt be, melyből az európai uniós pályázatok felhalmozási kiadásaihoz kapcsolódó támogatás összege 70.009 eFt a 6/1. számú táblázatban részletezettek szerint és a Zöld Megyeháza projekt támogatása 2.278 eFt.

Az előző évi maradvány 670.802 eFt összegben került elszámolásra igénybevételként. Ebből a működési célú igénybevétel összege 631.814 eFt, a felhalmozási célú igénybevétel 38.988 eFt volt.

2020 december végén a 2021. évi állami támogatás megelőlegezése címén 12.280 eFt bevétel érkezett az Önkormányzathoz a december havi bérek kifizetésének fedezetére, mely összeget 2021. évben visszafizetési kötelezettség terhel, pénzmaradvány fedezettel.

2. A Hivatal bevételei

A Hivatal bevételeit és kiadásait előirányzat csoportok és azon belül kiemelt előirányzatok szerinti megbontásban a rendelet-tervezet 5. melléklete, feladatonként és kötelező, valamint önként vállalt feladatok szerinti bontásban a rendelet-tervezet 7. melléklete tartalmazza.
A Hivatal teljesített bevétele 2020. évben 386.006 eFt volt, ez a módosított előirányzathoz viszonyítva 93,9 %-os teljesítést jelent.
A bevételek az alábbi főbb jogcímeken realizálódtak:

Államháztartáson belülről származó működési támogatás bevétele 4.818 eFt volt, az előirányzattól kismértékben lemaradva, mely az év során lezajlott időközi választásokra kapott 338 eFt-ból, a Bajai Nemzetiségi Központ energetikai felújítási pályázat 2.307 eFt összegű támogatásából, a családbarát munkahely pályázat 273 eFt-os támogatásából és a térségi jelentőségű kerékpárutak tervezésére elnyert 1.900 eFt összegű támogatásból tevődik össze.

A működési bevétel összege 18.470 eFt, mely az előirányzathoz képest 58,9 %-os teljesítést jelent.
A bevételből 18.100 eFt ingatlan hasznosítási és szolgáltatási bevétel, mely lényegesen kevesebb a tervezettnél. Ennek oka, hogy a járványhelyzet miatt a Székelyvarságban lévő üdülők szinte egész évben kihasználatlanok maradtak, így abból bevétel sem folyt be. Továbbá 370 eFt kiszámlázott Áfa bevétel keletkezett.

Felhalmozási célú támogatásként államháztartáson belülről 150.207 eFt érkezett, ebből 149.100 eFt a térségi jelentőségű kerékpárutak tervezésére, 1.107 eFt pedig a családbarát munkahely pályázat megvalósítására.

Felhalmozási célú átvett pénzeszközök előirányzaton teljesült bevétel 1.025 eFt, mely a dolgozóknak lakásépítéshez és vásárláshoz nyújtott munkáltatói kölcsönök törlesztéséből származott.

Az Önkormányzattól kapott irányító szervi támogatás összege 186.997 eFt, mely 12.169 eFt-tal kevesebb a módosított előirányzat összegénél. A finanszírozás rendelkezésre bocsájtása a működéshez szükséges mértékig történik meg, ezért a működéshez, illetve a fizetési kötelezettségek teljesítéséhez nem szükséges támogatás nem kerül átutalásra a Hivatal számlájára, mely alulfinanszírozottságot eredményezett.

Előző évi maradvány igénybevételére az előirányzattal megegyező mértékben került sor, melynek összege 24.489 eFt. Az igénybe vett összegből 4.709 eFt működési célú, míg 19.780 eFt felhalmozási célú igénybevétel volt.

II. Kiadások

Az Önkormányzat összevont adattartalmú beszámolója alapján a 2020. évben teljesített kiadások összege a Hivatalnak nyújtott intézményfinanszírozás kiszűrését követően 874.853 eFt.
A kiadásokat a rendelet-tervezet 1. melléklete részletezi. A kiadások működési és felhalmozási cél szerinti megbontását a 2. melléklet és a 3. melléklet tartalmazza.

1. Az Önkormányzat kiadásai

Az Önkormányzat költségvetésének teljesített kiadása 852.511 eFt volt, melyet előirányzat csoportok és kiemelt előirányzatok szerinti megbontásban a rendelet-tervezet 4. melléklete tartalmaz. A teljesítés mértéke a módosított előirányzathoz viszonyítva 50,8 %-os mértékű.

A kiadásokból 203.265 eFt személyi jellegű kiadás, 29.576 eFt a munkaadókat terhelő szociális hozzájárulási adó, 203.301 eFt dologi kiadás, 105.817 eFt egyéb működési célú kiadás, 40.438 eFt beruházási kiadás, 60.837 eFt felújítási kiadás. Irányítószervi támogatás jogcímen 186.997 eFt teljesült, további 12.280 eFt pedig a 2019. évben megelőlegezett, 2020. évi állami támogatás visszafizetéseként szerepel a finanszírozási kiadások összegében.

Az Önkormányzat teljesített kiadásainak felhasználási cél szerinti megbontását a rendelet-tervezet 6. melléklete tartalmazza.

A közgyűlés és a bizottságok működésével összefüggésben felmerült összes kiadás 121.856 eFt, melyben a személyi juttatások összege 90.982 eFt, a munkáltatói járulék kiadása 14.245 eFt. Az előirányzotthoz képest a személyi juttatások esetében mintegy 5 %-os, a járulékok esetében közel 20%-os elmaradás mutatkozik, mely a félévkor érvénybe lépett járulékcsökkentés hatására alakult így. E kiadások tartalmazzák a közgyűlés tagjai és a választott tisztségviselők, valamint az Önkormányzatnál alkalmazásban álló, munka törvénykönyve hatálya alá tartozó olyan munkavállalóinak a bér- és egyéb személyi jellegű kiadását 12 hónapra, melyek nem a projektek terhére kerültek kifizetésre, továbbá a működés során felmerült reprezentációs kiadásokat és ezek járulékait.
A dologi kiadások közül a közgyűlési munkával közvetlenül összefüggő működési jellegű kiadásokra 16.629 eFt-ot fordítottunk. Ez tartalmazza többek között a gépkocsi üzemeltetés, karbantartás, bérleti díj, biztosítás, banki költségek, adók és a reprezentációs kiadások áfájának összegét. Teljesítése az előirányzathoz képest 76,7%.

A célfeladatokra összességében 58.124 eFt került felhasználásra, ez az előirányzat 42,6 %-a. A jelentős megtakarítás oka, hogy a veszélyhelyzetben a tervezett előirányzatok felhasználása nem minden esetben volt lehetséges, illetve korlátozottan volt rá mód.
Itt kerültek elszámolásra többek között a külkapcsolatok, az ünnepi rendezvények kiadásai, a megyei marketing kiadások, a művészeti programok költségei, a szakmai programok, a szervezetekben fizetendő tagdíjak, a sajtó- és kommunikációs kiadások, az értéktár bizottság működésével összefüggő kiadások, valamint a különböző szervezetek részére nyújtott támogatások. Itt kerültek kimutatásra továbbá a 2018. és 2019. évi Hungarikum pályázatokkal kapcsolatos kiadások, emellett itt szerepel a turisztikai és térségmarketing és a megyei területrendezési terv módosításának költsége.
A Duna-Tisza Közi Homokhátsági Térségi Fejlesztési Tanács működtetéséhez jóváhagyott támogatás átutalása részben áthúzódik 2021. évre, valamint 2020-tól tagjai vagyunk a Közép-Duna Menti Fejlesztési Tanácsnak, melynek tagdíjfizetési kiadása szintén itt került kimutatásra.
A költségvetésben a közgyűlés 3.000 eFt-os keretet hagyott jóvá az elnök részére saját rendelkezésű felhasználásra. A költségvetési rendelet 6. § (5) bekezdése szerint a keret felhasználásáról az elnök utólagosan, legkésőbb a zárszámadással egyidejűleg tájékoztatást ad a testületnek. Ennek megfelelően az előterjesztéshez csatolt 1. számú táblázat részletesen bemutatja a keretből történt 362 eFt összegű felhasználást.
Előbbieken túl a célfeladatok között szerepel a megyei ösztöndíjprogram kiadása, a Kecskemét Deák téri székház felújításához nyújtott 10.000 eFt összegű hozzájárulás és több, nem európai uniós pályázat megvalósításával összefüggő kiadás.

A rendelet-tervezet 6. melléklete részletesen tartalmazza a célfeladatokra fordított összegeket és a kiadások jogcímeit.

Beruházásokra saját forrásból az elmúlt évben az Önkormányzat költségvetéséből 3.104 eFt-ot fordítottunk, ez a módosított előirányzat 11,6 %-a.
A költségvetésben tervezett gépkocsi és kisbusz vásárlás elmaradása miatt jelentős az előirányzat megtakarítás. A teljesített kiadás egészéből számítástechnikai eszközök beszerzésére került sor.

A felújításokra 2020-ban nem történt felhasználás, a szükséges munkálatok elvégzése áthúzódik 2021-re, így az előirányzat megtakarítás pénzmaradványból történő biztosítása indokolt a 2021. évi költségvetésben.

A projektekkel kapcsolatos kiadásokra az Ökormányzat költségvetéséből 470.150 eFt-ot számoltunk el, ez az előirányzat 69,6 %-a, összehangban a projektek megvalósításának ütemével.
Az európai uniós projektekről a jogszabályi előírásoknak megfelelően külön részletezést tartalmaz a rendelet-tervezet 8. melléklete.

Az Önkormányzat költségvetésében jelentős tartalék előirányzattal zártuk az évet, az általános tartalék előirányzata 74.051 eFt, míg a pályázati előlegek céltartaléka 418.948 eFt.
A pályázati céltartalék felhasználása kötött, a pályázatok adott évben felhasználni nem tervezett támogatási előleg összegei kerülnek elkülönítésre, ezzel biztosítható a projektekhez szükséges fedezet rendelkezésre állása.

A Hivatalnak nyújtott irányítószervi támogatás 186.997 eFt összegben teljesült, mely az előirányzathoz képest 93,9 %-os teljesülést jelent.

Az Áht. előírásainak megfelelően a költségvetésről szóló önkormányzati rendeletben a bevételeket és a kiadásokat meg kell bontani kötelező, önként vállalt és államigazgatási feladatok szerint is. Az Önkormányzatnál államigazgatási feladatok ellátására nem került sor, az önként vállalt és kötelező feladatok szerinti bontást a rendelet-tervezet 6. melléklete tartalmazza. Az önként vállalt feladatok kiadási szükségletét az önként vállalt feladatok bevételei fedezik, tehát a kötelező feladatokra kapott központi források nem kerültek felhasználásra önként vállalt feladatokra, illetve a kötelezően működési célra fordítandó központi támogatás az év során a kötelező feladatainkra került felhasználásra.

2. A Hivatal kiadásai

A Hivatal teljesített kiadása 2020. évben 209.339 eFt volt, mely 50,9 %-a a módosított előirányzatnak. Előirányzat csoportok és kiemelt előirányzatok szerinti megbontását a rendelet-tervezet 5. melléklete tartalmazza.

A kiadásokból 117.780 eFt személyi jellegű kiadás, 19.405 eFt a munkaadókat terhelő szociális hozzájárulási adó, 65.582 eFt dologi kiadás és 6.572 eFt beruházás.

A Hivatal kiadásainak felhasználási cél szerinti teljesítéséről a rendelet-tervezet 7. melléklete tartalmaz adatokat.

A Hivatalnál elszámolt 117.780 eFt személyi jellegű kiadás tartalmazza a Hivatal dolgozóinak személyi és bérjellegű kiadásán felül a reprezentációs kiadásokat. A teljesítés mértéke a jóváhagyott előirányzat 92,7 %-a.

A bérkiadásokhoz kapcsolódóan 19.405 eFt munkáltatói járulék került elszámolásra.

Működési dologi kiadásokra 65.359 eFt-ot fordítottunk, továbbá 218 eFt jóléti kiadás merült fel a dologi kiadási rovaton. Ebben az összegben jelennek meg az önkormányzati tulajdonú, a Hivatal kezelésében lévő épületek üzemeltetési kiadásai és a Hivatal működési feltételeit biztosító egyéb kiadások (pl. informatika, telefon, posta, irodaszer, szolgáltatások, karbantartás, adók, banki költségek).

A Hivatalnál megvalósított beruházásokra 6.572 eFt-ot fordítottunk, melyből megvásárlásra került egy db személygépkocsi, továbbá számítástechnikai és kisértékű tárgyi eszközökök és egyéb felszerelések beszerzése valósult meg.

A hivatali és önkormányzati dolgozók részére a lakásalapból 2020. évben nem került sor munkáltatói kölcsön folyósítására.

A Hivatal bevételeit és kiadásait az Áht. előírásai szerint szintén meg kell jeleníteni önként vállalt, kötelező és államigazgatási feladatok szerinti bontásban, melyet a rendelet-tervezet 7. melléklete tartalmaz. A Hivatal államigazgatási feladatot nem végez, az adatokból pedig látható, hogy az önként vállalt feladatok kiadási szükségletét az önként vállalt feladatok bevételei fedezik.

III. Költségvetési maradvány

Az Önkormányzat és a Hivatal 2020. évi maradványának alakulását az előterjesztéshez csatolt 2. számú táblázat tartalmazza, az ehhez kapcsolódó 2/a és 2/b táblák pedig a maradványt terhelő áthúzódó kötelezettségeket részletezik.

Az Áht. 86. § (5) bekezdése szabályozása szerint az önkormányzati költségvetési szerv esetében az irányító szerv jogosult dönteni a költségvetési szerv maradványának elvonandó és felhasználható összegéről.
Az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet 155. § (1) bekezdése szerint az államháztartás önkormányzati alrendszerébe tartozó költségvetési szerv költségvetési maradványából az irányító szervet megillető rész számítását az irányító szerv határozza meg. A (2) bekezdés értelmében a költségvetési szerv költségvetési maradványát az irányító szerv a zárszámadási rendeletével egy időben állapítja meg és szükség esetén módosítja költségvetési rendeletét.

A 2020. évi elemi beszámolók adatai alapján az Önkormányzat jóváhagyandó költségvetési maradványa 646.655 eFt, a Hivatal maradványának összege 176.667 eFt.
A maradványok felhasználására vonatkozó döntés meghozatala során figyelembe kell venni, hogy a 2021. évi költségvetésről szóló önkormányzati rendelet jelenleg hatályos állapota az önkormányzati költségvetésben 460.267 eFt összegű maradvány igénybevétellel számol, a hivatali költségvetésben pedig 152.380 eFt szerepel.

További felhasználási kötelezettséget jelent az Önkormányzat esetében a 2020. év végén a Magyar Államkincstár által biztosított 2021. évi támogatási előleg 12.280 eFt összegben és további 18.216 eFt áthúzódó kötelezettség a 2/a tábla szerint. Ezek jellemzően dologi kiadásokra szóló kötelezettségek, emellett figyelembe vételre került az elmaradt épület felújítás megvalósítása, továbbá a projekt céltartalék 62.337 eFt összegű korrekció szükséglete.

A Hivatal esetében kötelezettséget jelent a lakásalap számla egyenlegének cél szerinti biztosítása 20.769 eFt összegben és a 2/b táblázat szerint további 3.038 eFt eFt áthúzódó fizetési kötelezettség dologi és munkáltatói járulék kiadásokra. Az áthúzódó kötelezettségek együttes összege így 23.807 eFt.

Fentieknek megfelelően az alábbiak szerint alakul a maradvány felosztása, melynek jóváhagyására a rendelet-tervezet 10. melléklete szerinti azonos tartalommal kerül sor.

A felhasználható maradvány tekintetében a következő javaslatot teszem:

Az Önkormányzat esetében javasolom, hogy a 105.836 eFt szabad maradvány-ból 2.000 eFt kerüljön jóváhagyásra beruházási célra, gép- és eszközbeszerzésre, a fennmaradó 103.836 eFt pedig kerüljön általános tartalékba.
A Hivatal esetében a 480 eFt összegű szabad maradvány kerüljön jóváhagyásra a hivatal költségvetésében a dologi kiadások fedezetére.
Javasolom, hogy a Hivatal alulfinanszírozásának 12.169 eFt összege kerüljön véglegesen elvonásra a Hivatal költségvetéséből.

A szabad maradvány felhasználására vonatkozó döntési javaslatot az előterjesztéshez csatolt határozat-tervezet tartalmazza.
A maradvány jóváhagyással kapcsolatos előirányzat rendezésre a 2021. évi költségvetési rendelet soron következő módosításakor kerül sor.

IV. Kiegészítő információk

Az Áht. 91. § (2) bekezdésének szabályozása alapján a zárszámadás előterjesztésekor a testület részére a tárgyi önkormányzati rendeletben foglaltakon túlmenően tájékoztatásul be kell mutatni szöveges indokolással együtt:

- a pénzeszközök változását,
- a többéves kihatással járó döntések számszerűsítését évenkénti bontásban,
- a közvetett támogatásokat tartalmazó kimutatásokat,
- az önkormányzat adósságállományát lejárat szerinti bontásban,
- a vagyonkimutatást,
- az önkormányzat tulajdonában álló gazdálkodó szervezetek működéséből származó kötelezettségeket, a részesedések alakulását.

Az Önkormányzat és a Hivatal pénzeszközeinek a változását az előterjesztéshez csatolt 3. számú táblázat tartalmazza.
Eszerint az Önkormányzat induló pénzkészlete 665.492 eFt volt, melyhez az év során 828.364 eFt pénzforgalmi bevétel került elszámolásra. A teljesített pénzforgalmi kiadások összege 853.826 eFt volt, ezek eredményeként az Önkormányzat december 31-i záró pénzkészlete 640.030 eFt, melyből 619.752 eFt a forint számlák egyenlege, 20.262 eFt a devizaszámlák egyenlege és 16 eFt a pénztári záró pénzkészlet.

A Hivatal esetében a nyitó pénzkészlet 24.190 eFt volt, ehhez az év során 361.516 eFt pénzforgalmi bevétel és 209.889 eFt pénzforgalmi kiadás teljesült, melyek egyenlegeként a záró pénzkészlet 175.817 eFt.
Ebből az összegből 175.742 eFt a forint számlák egyenlege (ebből lakásalap 20.769 eFt), a pénztári záró pénzkészlet összege pedig 75 eFt.

A közgyűlés többéves kihatással járó döntést 2020. évben csak az Európai Uniós projektek megvalósításával összefüggésben hozott.

Közvetett támogatást az Önkormányzat 2020. évben nem nyújtott.

Az Önkormányzatnak pénzintézet felé fennálló adósságállománya és egyéb tartós kötelezettsége 2020. évben nem volt.

Az Önkormányzat mérlegadatok szerinti vagyonkimutatását az előterjesztéshez csatolt 4. számú táblázat tartalmazza.
A 2020. évi mérlegadatok alapján az Önkormányzat és a Hivatal együttes konszolidált mérleg-főösszege 1.051.102 eFt, ami 187.590 eFt emelkedést jelent az előző évhez képest, ez 21,7 %-os növekedésnek felel meg.
Az eszközökön belül a befektetett eszközök értéke 216.786 eFt, a forgóeszközöké 7.632 eFt, a pénzeszközöké 815.847 eFt.
A befektetett eszközök esetében az előző évhez képest a növekedés mértéke 50,9 %, a forgóeszközök értéke nem változott, míg a pénzeszközök esetében 18,3 %-os növekedés történt.

A befektetett eszközökön belül az immateriális javak esetében 5.031 eFt összegű növekedés, míg az ingatlanok értékében 49.365 eFt-os emelkedés történt az elmúlt évben végrehajtott beruházásoknak, felújításoknak köszönhetően. A gépek, berendezések esetében számítástechnikai és egyéb eszközök beszerzése miatt a mérlegérték az Önkormányzatnál és a Hivatalnál is nőtt .
A pénzforgalmi számlák egyenlegeinek növekedését a pályázati előlegek beérkezése indokolja.

A követelések értéke csökkent az előző évhez képest, részben a Bács-Kiskun Megyei Turizmusfejlesztési és Marketing Nonprofit Kft. részére nyújtott pótbefizetés visszatörlesztésének teljesítése miatt, illetve a Hivatal esetében a lakásalapból nyújtott kölcsönök kinnlevőségének csökkenése okán.

A forrásoldalon a saját tőke összege 772.652 eFt, az előző évi összegnél 31,8 %-kal magasabb.
A kötelezettségek összege 25.692 eFt, az előző évi összegnél kis mértékkel alacsonyabb, melyben 12.280 eFt összeggel szerepel a Kincstár által, a 2020 december havi bérek kifizetéséhez megelőlegezett 2021. évi állami támogatás visszafizetési kötelezettségként.

A passzív időbeli elhatárolások között kerültek kimutatásra a 2020. évet követő időszakra vonatkozó pályázati támogatási előlegekből származó bevételek, illetve a 2020. évet terhelő, de pénzforgalmilag csak a következő időszakban teljesülő kiadások. A mérlegtétel értéke 252.758 eFt.

A vagyon alakulásáról tartalmaz további információt az előterjesztéshez csatolt 5. számú táblázat, mely az ingatlankataszteri adatokat tartalmazza, továbbá a 6. számú táblázat, mely a 0-ra leírt de használatban lévő, illetve használaton kívüli eszközök, a használatban lévő kis értékű immateriális javak, tárgyi eszközök, készletek és kulturális javak 2020. december 31-i állományát mutatja be.

Az Önkormányzatnak mérlegben nem szereplő kötelezettsége és érték nélkül nyilvántartott művészeti, kulturális gyűjteménye nincs.

A mérlegben értékkel szereplő üzemeltetésre átadott eszközök nincsenek.

Az Önkormányzat részesedéseit az előterjesztés 7. számú táblázata mutatja be.
Eszerint 2020. december 31-én az Önkormányzatnak két gazdasági társaságban volt tulajdonrésze. A BKMFÜ Bács-Kiskun Megyei Fejlesztési Ügynökség Nonprofit Kft. kizárólagos tulajdonosa az Önkormányzat, emellett a Duna-Körös-Maros-Tisza Nonprofit Kft-ben 11,33 %-os részesedéssel rendelkezett.

Az Önkormányzatnak a tulajdonában álló gazdálkodó szervezetek működéséből származó, 2020. december 31-én fennálló kötelezettsége nem volt.

A vagyonkimutatáshoz kapcsolódóan tájékoztatásként a 8. számú táblázat mutatja be a függő követeléseket és kötelezettségeket, valamint a biztos (jövőbeni) követeléseket mind az Önkormányzat, mind a Hivatal tekintetében.
Az előterjesztéshez csatolt 9. számú táblázat pedig tartalmazza az Önkormányzat és a Hivatal 2020. évi létszámadatait.