Csávoly Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2025. (II. 26.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2025. évi költségvetéséről

Hatályos: 2025. 03. 01- 2025. 03. 01

Csávoly Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2025. (II. 26.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2025. évi költségvetéséről

Hatályos: 2025. 03. 01- 2025. 03. 01

[1] A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111. § (2) bekezdés alapján a helyi önkormányzat gazdálkodásának alapja az éves költségvetése, melyből finanszírozza és látja el törvényben meghatározott kötelező és önként vállalt feladatait,

[2] Csávoly Községi Önkormányzat éves költségvetése a települési szolgáltatások működtetését és a településfejlesztési célok megvalósítását egyaránt lehetővé tevő, kiegyensúlyozott gazdálkodás elve szerint került összeállításra,

[3] Csávoly Községi Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében, a Magyarország 2025. évi központi költségvetéséről szóló 2024. évi XC. törvény 64. § (5) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, e rendelet 6. § (1) bekezdése tekintetében Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 143. § (4) bekezdés h) pontjában, e rendelet 9. § (1) bekezdése tekintetében az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 109. § (6) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) és f) pontjában, a helyi önkormányzatok és szerveik, a köztársasági megbízottak, valamint az egyes centrális alárendeltségű szervek feladat- és hatásköréről szóló 1991. évi XX. törvény 138. § (1) bekezdés b) pontjában, e rendelet 6. § (1) bekezdése, 8. § (6) bekezdése és a 12. § tekintetében Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 41. § (9) bekezdésben, e rendelet 6. § (2) bekezdése tekintetében Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 68. § (4) bekezdésben, e rendelet 9. § (1) bekezdése tekintetében az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 85. §‑ban, e rendelet 11. § (4) és (5) bekezdése tekintetében az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 97. § (2) bekezdésben meghatározott feladatkörében eljárva, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 120. § (1) bekezdés a) pontban meghatározott feladatkörében eljárva, a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 7/2024. (XII. 13.) önkormányzati rendelet 1. melléklete 2.1. pontjában meghatározott véleményezési jogkörében eljáró meghatározott feladatkörében eljáró Csávoly Községi Önkormányzat Képviselő-testülete Pénzügyi Bizottsága véleményének kikérésével a következőket rendeli el:

1. Általános rendelkezések

1. § E rendelet hatálya Csávoly Községi Önkormányzatra (a továbbiakban: önkormányzat) és szerveire, az önkormányzat által fenntartott költségvetési szervekre (a továbbiakban: intézmények), valamint önkormányzati támogatásban részesített magánszemélyekre és szervezetekre, az önkormányzat többségi tulajdonában álló gazdasági társaságokra terjed ki.

2. A költségvetés kiadásainak és bevételeinek főösszege

2. § (1) Csávoly Községi Önkormányzat Képviselő-testülete (a továbbiakban: képviselő-testület) az önkormányzat

a) 2025. évi költségvetésének kiadási főösszegét 3 107 381 475 Ft-ban, ezen belül

aa) a tárgyévi költségvetési kiadások összegét 2 985 369 375 Ft-ban,

ab) a finanszírozási kiadások összegét 122 012 100 Ft-ban,

b) 2025. évi költségvetésének bevételi főösszegét 3 107 381 475 Ft-ban, ezen belül

ba) a tárgyévi költségvetési bevételek összegét 318 803 919 Ft-ban,

bb) a finanszírozási bevételek összegét 2 788 577 556 Ft-ban,

c) 2025. évi költségvetésének egyenlegét 0 E Ft-ban

állapítja meg.

(2) A képviselő-testület a költségvetés főösszegén belül

a) a működési célú bevételeket 318 803 919 Ft,

b) a működési célú kiadásokat 280 737 008 Ft,

c) a felhalmozási célú bevételeket 0 Ft,

d) a felhalmozási célú kiadásokat 2 704 632 367 Ft

összegben hagyja jóvá.

3. A költségvetés egyes előirányzatainak megállapítása

3. § (1) Az önkormányzat 2025. évi összevont költségvetési mérlegét, a költségvetési bevételek és költségvetési kiadások előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok szerinti bontásban az 1. melléklet tartalmazza.

(2) 2025. évre a 2. § (2) bekezdés b) és d) pontban meghatározott kiadási főösszeget előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok szerinti bontásban, intézményenként a 2. melléklet tartalmazza.

(3) 2025. évre a 2. § (2) bekezdés a) és c) pontban meghatározott bevételi főösszeget előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok szerinti bontásban, intézményenként a 3. melléklet tartalmazza.

(4) Az önkormányzat nevében végzett felújítási célokra a képviselő-testület 2025. évben a 4. mellékletben meghatározott tartalommal 39 826 992 Ft-ot fordít.

(5) Az önkormányzat nevében végzett beruházások és egyéb felhalmozási célú kiadások 2025. évi kiadási előirányzatát a képviselő-testület 2 664 805 375 Ft-ban állapítja meg, amely az 5. mellékletben meghatározott feladatokra fordítható.

(6) A képviselő-testület az intézmények (2) bekezdés szerinti megállapított kiadási előirányzatához az önkormányzat által engedélyezett éves intézményenkénti létszámkeretet a 6. melléklet szerinti tartalommal állapítja meg.

(7) Az önkormányzat kezességvállalásait a 7. melléklet tartalmazza.

(8) 2025. évre az európai uniós támogatással megvalósuló programok, projektek bevételeit, kiadásait, valamint az önkormányzaton kívüli ilyen projektekhez történő hozzájárulásokat a 8. melléklet tartalmazza.

(9) A rendelet 9. melléklete tartalmazza az önkormányzat 2025. évi előirányzat felhasználási tervét.

(10) A rendelet 10. melléklete tartalmazza az önkormányzat többéves kihatással járó döntések számszerűsítését évenkénti bontásban és összesítve.

(11) A rendelet 11. melléklete tartalmazza az önkormányzat 2025. évi közvetett támogatásainak kimutatását.

(12) A képviselő-testület a 12. melléklet szerint határozza meg saját bevételeinek és adósságot keletkeztető ügyleteiből eredő fizetési kötelezettségeinek a költségvetési évet követő három évre várható összegét.

(13) A képviselő-testület az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 29/A. § szerinti tervszámoknak megfelelően a költségvetési évet követő három év tervezett bevételi előirányzataink és kiadási előirányzatainak keretszámait főbb csoportokban, és az ezen tervszámoktól történő esetleges eltérés indokait a 13. melléklet szerint határozza meg.

4. A költségvetés végrehajtásának szabályai

4. § (1) Az önkormányzat által irányított költségvetési szerv a Csávolyi Napközi Otthonos Óvoda és Bölcsőde.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott önállóan működő költségvetési szervek gazdálkodási feladatait a Felsőszentiváni Közös Önkormányzati Hivatal Csávolyi Kirendeltsége látja el. A Csávolyi Napközi Otthonos Óvoda és Bölcsőde költségvetését a 14. melléklet, 15. melléklet és a 16. melléklet tartalmazza.

(3) A polgármester az év közben az Országgyűlés, a Kormány vagy valamely költségvetési fejezet vagy elkülönített állami pénzalap által biztosított pótelőirányzatról tájékoztatja a képviselő-testületet. A képviselő-testület – az első negyedév kivételével – negyedévenkénti hatállyal dönt a költségvetési rendelet ennek megfelelő módosításáról, de a december 31-i hatállyal módosító költségvetési rendelettervezetet legkésőbb a költségvetési szerv számára a költségvetési beszámoló irányító szervhez történő megküldésének külön jogszabályban meghatározott határidejéig kell képviselő-testület elé terjeszteni.

(4) Az önkormányzat nevében pénzügyi fedezet hiányában kötelezettség nem vállalható, feladat végrehajtása nem kezdhető meg.

(5) A bevételi előirányzatok kizárólag azok túlteljesítése esetén növelhetők, a költségvetési bevételek tervezettől történő elmaradása esetén azokat csökkenteni kell.

(6) A bevételek teljesülésének elmaradása esetén a polgármester a kiadási előirányzatok felhasználását az önkormányzat előirányzat felhasználási tervének adataihoz igazodva korlátozza.

(7) Bevételkiesés esetén – a likviditásra gyakorolt hatás mértékére figyelemmel – a polgármester elsősorban a kötelezettséggel nem terhelt egyszeri kiadások, a speciális célú támogatások, a nem kötelező feladatok előirányzatának felhasználását korlátozza.

(8) Amennyiben év közben a gazdálkodás feltételeiben olyan kedvezőtlen változások következnek be, amelyek a költségvetés végrehajtását alapvetően veszélyeztetik, a polgármester az önkormányzat költségvetési gazdálkodásának stabilizálása, a likviditás megőrzése érdekében – a képviselő-testület utólagos jóváhagyása mellett – a teljes önkormányzati körben a kötelezettségvállalási (pénzfelhasználási) jogköröket felfüggesztheti vagy korlátozhatja, az elfogadott költségvetés keretein belül a szükséges átmeneti, pénzügyi folyamatokat szigorító intézkedéseket megteheti.

5. A finanszírozási célú pénzügyi műveletek szabályozása

5. § (1) A képviselő-testület az évközi többletigények, valamint az elmaradt bevételek pótlására 2025. évben 13 431 389 Ft összegű általános tartalékot képez. Az általános tartalék szolgál a váratlan, előre nem tervezhető intézményi kiadásokra is.

(2) A felújítási és felhalmozási feladatok megvalósítása során elért sajátforrás-megtakarítást az általános tartalékba kell helyezni.

(3) A képviselő-testület 2025. évben a rendkívüli szociális krízishelyzetre tekintettel nyújtott települési támogatás kiadásaira 1 000 000 forint összegű céltartalékot képez Krízisalap néven.

(4) A képviselő-testület 2025. évben a Vagyonkezelési alap elkülönített összege 13 550 000 Ft.

(5) Az ingatlanértékesítésből származó bevétel kizárólag ingatlanvásárlásra, ingatlanfelújításra, ingatlannal kapcsolatos költségekre számolható el.

(6) 2025. évben nem várható olyan fejlesztés, amelynek megvalósításához a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény 3. § (1) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügylet vagy kezességvállalás kikötése válik vagy válhat szükségessé.

6. A költségvetés végrehajtásával kapcsolatos rendelkezések

6. § (1) A civil és egyéb szervezetek támogatása előirányzattal való rendelkezésre a képviselő-testület a Pénzügyi Bizottságot hatalmazta fel. Az előirányzat az államháztartáson kívüli forrás átvételéről és a civil és egyéb szervezetek támogatásáról szóló önkormányzati rendelet előírásai szerint használható fel.

(2) Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 68. § (4) bekezdésében meghatározott értékhatár eseteként legfeljebb 400 000 Ft, 2025. évre összesen 800 000 Ft. A forrásfelhasználásról a soron következő ülésen tájékoztatja a képviselő-testületet.

(3) Az (1) bekezdésben meghatározott támogatások folyósítására kizárólag támogatási szerződés alapján kerülhet sor. A felhasználás ellenőrzése a támogatásról rendelkezni jogosult bizottság feladata.

(4) Az önkormányzat által támogatott szervezetek és magánszemélyek tartalmi és pénzügyi elszámolási kötelezettséggel tartoznak a részükre juttatott céljellegű, pályázati összeg rendeltetésszerű felhasználására vonatkozóan az államháztartásról szóló törvény, továbbá az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló Korm. rendelet, valamint az államháztartáson kívüli forrás átvételéről és a civil és egyéb szervezetek támogatásáról szóló önkormányzati rendelet szerint.

7. § (1) A 2025. évben a köztisztviselőket és a polgármestert 400 000 Ft/fő, Csávoly Községi Önkormányzatnál foglalkoztatott munkavállalókat 200 000 Ft/fő, míg a közalkalmazottakat 300 000 Ft/fő összegben Cafetéria-juttatás illeti meg.

(2) A hivatal köztisztviselőinek illetményalapja a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 132. §-ában foglaltaktól eltérően 46 380 Ft.

8. § (1) Az év közben realizálódó – nem céljellegű –, 200 000 Ft-ot elérő intézményi többletbevétel felhasználásáról a képviselő-testület dönt. Az intézmények a jóváhagyott bevételi előirányzaton felüli, pénzügyileg realizált intézményi működési többletbevételt a képviselő-testület hatáskörében végrehajtott előirányzat-módosítást követően használhatják fel.

(2) Az (1) bekezdés alapján végrehajtott előirányzat-módosítással éven túli, tartós kötelezettségvállalás költségvetési fedezete nem biztosítható.

(3) A költségvetési előirányzatok tervezett összegét meghaladó, pénzügyileg teljesített bevételként 2025. évben a 2025. december 31-ig befolyt bevétel vehető figyelembe.

(4) Az intézmények évközben a tervezett vagy a módosított előirányzatot meghaladó többletbevételükből – e §-ban foglaltak figyelembevételével – az éves személyi juttatások és az azzal összefüggő munkaadókat terhelő járulékok előirányzatát legfeljebb

a) a többletbevétellel összefüggő feladat elvégzéséhez szükséges, nem a személyi juttatások körébe tartozó közvetlen kiadásoknak az adott bevételből történő teljesítése után fennmaradó összeg erejéig,

b) szerződés esetén, az abban meghatározott összeggel

emelhetik.

(5) Nem emelhető a személyi juttatások előirányzata az intézményi ellátási díjak, az alkalmazottak térítése, az alkalmazott, a hallgató, a tanuló kártérítése és egyéb térítése, a felhalmozási és tőke jellegű bevételek, továbbá az átvett pénzeszközök előirányzatot meghaladó többletéből, kivéve, ha a bevétel a személyi juttatásból teljesítendő kiadást szolgál, vagy a megkötött szerződés, megállapodás költségterve személyi célú kifizetéseket tartalmaz.

(6) Az intézmények finanszírozása – az államháztartáson kívülről kapott támogatásból megvalósuló feladatok kivételével – az előirányzat felhasználási ütemterv szerint történik. Az intézmények kiadásainak fedezetét – a saját bevételek figyelembevétele mellett – hetente két alkalommal, keddi és csütörtöki munkanapokon kell a szükséges mértékig az önkormányzat fizetési számlájáról átvezetni.

(7) Az intézményeknél megüresedő álláshely költségvetési előirányzata a megüresedéssel egyidőben zárolásra kerül. A zárolás feloldásáról átruházott hatáskörben a Pénzügyi Bizottság dönt. A zárolt álláshely előirányzata csak a zárolás feloldása után használható fel.

9. § (1) Az intézmények a házipénztárból készpénzes kifizetésként teljesíthetik

a) a készlet- és a kis értékű tárgyi eszköz beszerzéseket 100 000 Ft egyedi értékig,

b) a kiküldetési kiadásokat,

c) az ellátottak pénzbeli juttatásait,

d) az illetmény-kifizetés kivételével az egyes személyi juttatások nettó összegének kifizetését 150 000 Ft-ig.

(2) Építési, szerelési jellegű beruházást, felújítást – a Csávoly Községi Önkormányzat kivételével – saját lebonyolításában intézmény nem végezhet.

10. § (1) A maradvány-elszámolás során az intézményektől elvonásra kerül

a) a költségvetési támogatás – feladatelmaradás miatt – fel nem használt része,

b) a gazdálkodási szabályok megsértéséből származó maradvány.

(2) A maradványkimutatást a 17. melléklet tartalmazza.

11. § (1) Intézmény a saját feladatkörében és nevében kizárólag a képviselő-testület hozzájárulása, jóváhagyása alapján nyújthat be pályázatot, kivéve, ha a pályázat 100%-ban támogatással finanszírozott és a nevezési díj vagy más, a pályázat benyújtásáért fizetendő összeg nem haladja meg a 100 000 Ft-ot. Önkormányzat által benyújtandó pályázat benyújtásához a képviselő-testület hozzájárulása vagy jóváhagyása szükséges.

(2) Az önkormányzat és az intézmények által benyújtott pályázatokra vonatkozó képviselő-testületi előterjesztésekben be kell mutatni a pályázati önrészek, valamint a támogatások előfinanszírozásának pénzügyi feltételeit.

(3) Amennyiben az (1) bekezdés alapján az intézményi pályázat benyújtásához képviselő-testületi jóváhagyás nem szükséges, az intézményvezető legkésőbb a pályázat benyújtásával egyidejűleg a polgármester útján tájékoztatja az önkormányzatot a pályázat benyújtásáról, a pályázat tartalmáról, a pályázat benyújtásáért fizetendő díj mértékéről és a pályázattal kapcsolatosan felmerülő egyéb lényeges kötelezettségekről.

(4) Az intézmény vezetője – a szerződés meghiúsulását kivéve – az államháztartás számviteléről szóló 4/2013. (I. 11.) Korm. rendelet 1. § (1) bekezdés 1. pontban meghatározott behajthatatlan követelésről lemondhat. Amennyiben a behajthatatlan követelés értéke a 100 000 Ft-ot meghaladja, a lemondás érvényességéhez a polgármester előzetes engedélyét be kell szerezni.

(5) Az önkormányzat esetében a behajthatatlan követelésekről történő lemondás 500 000 forint értékhatárig a polgármester, 500 000 forintot meghaladó, de 1 000 000 forint között a Pénzügyi Bizottság hatáskörébe tartozik. 1 000 000 forintot meghaladó behajthatatlan követelésről a képviselő-testület jogosult lemondani.

(6) A behajthatatlan követelésekről történő lemondásról a döntéshozó a következő ülésen tájékoztatja a képviselő-testületet.

12. § Az intézmények társadalmi szervezetet, alapítványt nem támogathatnak.

7. Vegyes és záró rendelkezések

13. § A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti az önkormányzat 2023. évi költségvetéséről szóló 1/2023. (III. 2.) önkormányzati rendelet és az önkormányzat 2022. évi költségvetésének végrehajtásáról szóló 6/2023. (V. 8.) önkormányzati rendelet.

14. § A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 7/2024. (XII. 13.) önkormányzati rendelet 11. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„11. § A képviselő-testület a munkatervben meghatározottak alapján – július és augusztus hónap kivételével – havonta egy alkalommal, lehetőség szerint minden hónap utolsó csütörtöki napján rendes ülést tart a székhelyén lévő tanácskozóteremben.”

15. § A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 7/2024. (XII. 13.) önkormányzati rendelet 3. melléklete a 18. melléklet szerint módosul.

16. § Ez a rendelet a kihirdetését követő harmadik napon lép hatályba.

18. melléklet a 3/2025. (II. 26.) önkormányzati rendelethez

1. A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 7/2024. (XII. 13.) önkormányzati rendelet 3. melléklet 2.61. pontja helyébe a következő pont lép:

„2.61. 104060 A gyermekek, fiatalok és családok életminőségét javító programok (kivéve: tanoda)”