Dávod Önkormányzat Képviselőtestületének 9/2014(XI.28.) önkormányzati rendelete
a képviselőtestület szervezeti és működési szabályzatáról
Hatályos: 2015. 01. 01- 2015. 11. 30Dávod Önkormányzat Képviselőtestületének 9/2014(XI.28.) önkormányzati rendelete
a képviselőtestület szervezeti és működési szabályzatáról
Dávod Önkormányzat Képviselőtestülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következetőket rendeli el:
Általános rendelkezések
1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Dávod Önkormányzat
(2) Az önkormányzat székhelye, pontos címe: 6524 Dávod, Dózsa u. 61.
(3) Az önkormányzat illetékességi területe: Dávod Község közigazgatási területe
(4) Az önkormányzat jelképei: a címer , a zászló és a pecsét.
(5) Az önkormányzat jelképeit és azok használatának rendjét külön rendelet állapítja meg.
(6) Az önkormányzat lapja : a DÁVODI ÉLET, az önkormányzat hivatalos honlapja: www.davod.hu
A képviselőtestület feladata és hatásköre
2. § (1) Az önkormányzat ellátja a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (továbbiakban: Mötv.) 42. §. szerinti feladatokat.
(2) Dávod Község Önkormányzata önként vállalt feladatairól az éves költségvetési rendeletében – a fedezet biztosításával egyidejűleg – dönt.
3. § (1) A képviselőtestület az egyes általa meghatározott hatásköreit átruházhatja az Mötv-ben meghatározott szerveire az Mötv-ben meghatározottak szerint.
(2) Az át nem ruházható hatásköröket az Mötv. 42. §-a határozza meg.
(3) A képviselőtestület a hatáskörgyakorlás átruházásáról, a hatáskör ellátásának módjáról illetőleg visszavonásáról annak felmerülésekor is dönthet.
(4) Az átruházott hatáskörök jegyzékét az 1. sz. melléklet tartalmazza.
A képviselőtestület szervezete és működése
4. § (1) A képviselőtestület tagjainak száma: 7 fő (6 fő képviselő és a polgármester)
(2) A képviselőtestület tagjainak névsorát a 2. sz. melléklet tartalmazza.
(3) A képviselőtestület üléseit általában minden hónap utolsó hétfőjén délután 17 órakor tartja, feltéve, ha a határidők ezt megengedik. Szükség esetén rendkívüli ülést tart. A képviselőtestület éves munkaterv alapján ülésezik. Az ülések helye a polgármesteri hivatal tanácskozó terme. Július és augusztus hónapokban a képviselőtestület csak rendkívül indokolt esetben ülésezik.
(4) A nyilvánosságot a képviselőtestület biztosítja. Amennyiben a nyilvános ülés az érintett hozzájárulásától függ, azt az érintett a képviselőtestület előtt teszi meg úgy, hogy hozzájárulását jegyzőkönyvbe mondja. Megteheti az ülés előtt is egy nyilatkozattal, melyet átad a polgármesternek.
(5) Az Mötv. 46. §. (2) c) pontja szerinti zárt ülés elrendeléséről az ok felmerülésekor, egyedi esetekben dönt.
(6) Zárt ülés tartása esetén a közérdekű adat és közérdekből nyilvános adat megismerését a nyílt ülés jegyzőkönyvének megfelelően biztosítja.
5. § (1) A képviselőtestület éves munkaterv alapján működik, melyet az előző év december 31-ig, illetve az év első ülésén fogad el.
(2) A munkaterv tartalmazza az ülések tervezett időpontját, napirendjét és a napirendek előadóit.
(3) Meghívottak köre:
a) képviselők
b) jegyző /tanácskozási joggal/
c) napirend által érintett személy vagy szerv képviselője
d) a lakosság önszerveződő közösségeinek képviselői feladatkörükben tanácskozási joggal:
6. § (1) Előterjesztésnek minősül a munkatervbe felvett és új, napirenden kívüli anyagok, a képviselőtestület vagy a képviselőtestület bizottsága által előzetesen javasolt rendelet és határozat tervezet, beszámoló és tájékoztató.
(2) A testületi ülésre az előterjesztés írásban vagy szóban kerül benyújtásra.
(3) Írásos előterjesztést kell készíteni:
a) költségvetési, pénzügyi tartalmú napirendekhez,
b) rendeletekhez,
(4) Az írásos előterjesztés tartalma:
Ülések
7. § (1) A képviselőtestület ülését a polgármester és az alpolgármester egyidejű akadályoztatása esetén a Pénzügyi Bizottság elnöke hívja össze és vezeti le. Ebben az esetben a Pénzügyi Bizottság elnöke a polgármesterrel azonos jogokkal és kötelezettségekkel rendelkezik
(2) A közmeghallgatást igénylő napirendeket tárgyaló ülések időpontját, helyét legalább 7 nappal az ülés előtt – a helyben szokásos módon – nyilvánosságra kell hozni.
8. § (1) A polgármester:
9. § (1) Az előterjesztő a napirendhez a vita előtt szóban kiegészítést tehet.
(2) Az előadóhoz a képviselőtestület tagjai, a tanácskozási joggal résztvevők kérdéseket tehetnek fel, amelyre az előadó köteles rövid választ adni. A kérdésre adott válasz elfogadásáról a testület egyszerű szótöbbséggel dönt. Amennyiben a kérdezett valamely kérdésre kielégítő választ adni nem tud, úgy arra 8 napon belül a kérdezőt, soron következő ülésén a testületet írásban kell tájékoztatni.
(3) A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerülhet sor. A polgármester soron kívüli felszólalást is engedélyezhet.
(4) Az önkormányzati bizottság bármely előterjesztéshez javaslatot nyújthat be a képviselőtestülethez.
(5) Az előterjesztő a javaslatot, illetve a települési képviselő a módosító javaslatát a vita bezárásáig megváltoztathatja, és a szavazás megkezdéséig azt bármikor vissza is vonhatja.
(6) A vita lezárására, a hozzászólások időtartamának a korlátozására a testület bármely tagja tehet javaslatot. E javaslatról a testület vita nélkül határoz. A vita lezárása után a napirend előadója válaszol a hozzászólásokra.
10. § (1) A vita lezárása után, a határozathozatal előtt a jegyzőnek szót kell adni, hogy esetleges törvényességi észrevételét megtehesse.
(2) A polgármester az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra. Először a módosító és kiegészítő indítványokról dönt a testület – az elhangzás sorrendjében -, majd az eredeti határozati javaslatról.
(3) Ha az interpelláció benyújtására a képviselőtestület ülését megelőzően legalább 15 nappal sor került, úgy arra az ülésen kell érdemi választ adni.
(4) A képviselőtestület ülésén az interpellációra adott válasz elfogadásáról először az előterjesztő nyilatkozik, majd vita nélkül a testület dönt az elfogadásról.
(5) A képviselőtestületi ülésen megjelent hallgatóknak a hozzászólására a polgármester adhat lehetőséget. Egy személy egyszer és maximum 5 perc időtartamban teheti meg hozzászólását.
11. § (1) A tanácskozás rendjéért a polgármester a felelős.
Határozatképesség, döntéshozatal
12. § (1) A képviselőtestület döntéseit nyílt szavazással hozza: igen, nem és tartózkodás szavazattal. A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik.
(2) Titkos szavazást tarthat az Mötv. 46. § (2) bekezdésében foglalt esetekben. A titkos szavazást a polgármester vagy bármely települési képviselő kezdeményezheti.
(3) A titkos szavazás menete:
a) a képviselők félrevonulnak és szavazólapon szavaznak,
b) a szavazást követően a szavazólapokat összehajtva, urnába helyezik,
(4) A titkos szavazás lebonyolítása a Pénzügyi Bizottság feladata.
13. § (1) A képviselőtestület név szerinti szavazást tart az Mötv. 48. §. (3) bekezdésében meghatározott esetekben.
(2) A név szerinti szavazás módja: a jegyző ABC sorrendben felsorolja a képviselők nevét, akik igennel, nemmel, vagy tartózkodással szavaznak.
(3) A név szerinti szavazást bármelyik képviselő indítványozhatja, erről a testület egyszerű szótöbbséggel dönt.
14. § (1) A képviselőtestület határozatképességére az Mötv. 47. §. (2) bekezdése az irányadó.
A jegyzőkönyv
15. § (1) a) A jegyzőkönyv 2 példányban papíralapon készül:
IV.
Az önkormányzat döntései
16. § (1) A képviselőtestület rendeletet alkot, illetve határozatot hoz.
(2) Rendeletalkotást kezdeményezhetnek:
a) polgármester
b) képviselő
c) bizottság,
d) jegyző,
e) települési nemzetiségi önkormányzat elnöke,
f) civil szervezet képviselője.
(3) A kezdeményezést a polgármesternél kell benyújtani, aki a rendelet szakmai előkészítésével megbízza a jegyzőt.
(4) A jegyző feladatai:
a) közreműködők között a munka elosztása,
b) a tervezetek bizottsági véleményeztetéséről és az észrevételek feldolgozásáról való gondoskodás,
c) az érintett társszervekkel való koordináció,
d) az adminisztrációs munka megszervezése,
e) a tervezet testület előtti megvitatásában való részvétel.
17. § (1) A rendelet kihirdetéséért és az érintettekkel való megismertetéséért a jegyző felelős, melynek módja, hogy a rendeletet a helyben szokásos módon 30 napra ki kell függeszteni.
(2) Az állampolgárok szélesebb körét érintő rendeletek tervezetét legalább 30 napra célszerű közszemlére tenni. Erre a lakosság figyelmét a helyben szokásos módon fel kell hívni. A közszemlére tett rendelet-tervezettel kapcsolatban az érdekeltek írásban kifogást emelhetnek, javaslatot, észrevételt tehetnek. Ezekről a képviselőtestület dönt.
18. § (1) A képviselőtestület határozati döntései kétfélék lehetnek.
a) számozott határozat
19. § (1) A rendeleteket és a számozott határozatokat külön-külön naptári év elejétől kezdődően folyamatos sorszámmal és évszámmal kell ellátni a következők szerint:
a) A rendelet jelölése:
V.
A képviselők jogai és kötelességei
20. § (1) Az önkormányzati képviselői jogokat és kötelezettségeket az Mötv. 32. §-a állapítja meg.
(2) További kötelezettségek:
a) olyan magatartás tanúsítása, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre, a választók bizalmára, mellyel a képviselőtestület és szervei tekintélyét, hitelét óvja.
b) felkérés alapján részvétel a testületi ülések előkészítésében, valamint a különböző vizsgálatokban;
c) a tudomására jutott önkormányzati, szolgálati, üzleti (és magán) titok megőrzése..
d) bejelenteni a képviselőtestületi és bizottsági ülések előtt akadályoztatását.
(3) A képviselőtestület az Mötv. 35. § (1) bekezdése alapján a képviselőknek, a bizottság tagjainak és elnökének tiszteletdíjat állapít meg az alábbiak szerint:
a) A képviselőt havonta 12.000,-Ft tiszteletdíj illeti meg.
b) A képviselőt – amennyiben bizottsági elnöki tisztséget tölt be – havonta 16.000,-Ft tiszteletdíj illeti meg.
c) A képviselőt – amennyiben bizottságnak tagja – havonta 15.000,-Ft tiszteletdíj illeti meg.
d) A nem képviselő bizottsági tagokat havonta 6.000,-Ft tiszteletdíj illeti meg.
(4) A tiszteletdíj elszámolásáról és negyedévenkénti, a negyedévet követő 10. napig történő kifizetéséről a jegyző gondoskodik.
(5) Amennyiben a képviselő, illetve bizottság tagja, elnöke a jegyzőkönyv szerint igazolatlanul hiányzik a képviselőtestület, illetve bizottság üléséről, akkor a tárgyhavi tiszteletdíjának 25 %-a megvonásra kerül.
VI.
Lakossági fórumok
21. § (1) A képviselőtestület évente legalább egy alkalommal, előre meghirdetett közmeghallgatást tart, amelyen az állampolgárok és a településen érdekelt szervek közérdekű kérdést és javaslatot tehetnek.
(2) A közmeghallgatás helyét, idejét a képviselőtestület határozza meg. Ennek kihirdetéséről a helyben szokásos módon a polgármester gondoskodik legalább 7 nappal előbb.
(3) A közmeghallgatás olyan nyilvános testületi ülésnek minősül, ahol az állampolgárok szabadon felszólalhatnak, feltehetik közérdekű kérdéseiket, elmondhatják javaslataikat.
(4) A közmeghallgatás napirendjét a képviselőtestület határozza meg. A napirend előterjesztője általában a polgármester, azonban erre a képviselőtestület más személyt is felkérhet. A közmeghallgatást napirend megjelölése nélkül is meg lehet hirdetni.
(5) A képviselőtestület falugyűlést hív össze a lakosság széleskörű tájékoztatása céljából. A képviselőtestület döntése alapján közmeghallgatás és falugyűlés egyszerre, összevont formában is tartható.
VI.
A képviselőtestület bizottsága
22. § (1) A képviselőtestület 5 fős – 3 fő képviselő, 2 fő nem képviselő - pénzügyi bizottságot választ. A bizottság határozatképességére és határozathozatalára a képviselőtestület működésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
(2) A bizottság ülését az elnök hívja össze és vezeti le, akadályoztatása esetén bármely tag összehívhatja a bizottsági ülést.
(3) A bizottság tagjaira a képviselők és a polgármester tehetnek javaslatot.
(4) A bizottságot elnöke képviseli.
(5) (Pénzügyi bizottság főbb feladatai:
A vagyonnyilatkozat-tételi eljárás szabályai
23. § (1) A vagyonnyilatkozatokat a Pénzügyi Bizottság elnöke vagy általa megbízott tagja veszi át zárt borítékban. A borítékokat a lezárás helyén aláírja. A vagyonnyilatkozatokat egyedi azonosítóval látja el.
(2) A vagyonnyilatkozatok őrzéséről a Polgármesteri Hivatalban a jegyző gondoskodik.
(3) A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárást a Pénzügyi Bizottságnál bárki kezdeményezheti. Az eljárás eredményéről a bizottság tájékoztatja a soron következő ülésen a képviselő-testületet.
(4) Ha az eljárásra irányuló kezdeményezés nem jelöli meg konkrétan a vagyonnyilatkozat kifogásolt részét és tartalmát, a pénzügyi bizottság elnöke felhívja a kezdeményezőt a hiány pótlására. Ha a kezdeményező 15 napon belül nem tesz eleget a felhívásnak, vagy ha a kezdeményezés nyilvánvalóan alaptalan, a bizottság az eljárás lefolytatása nélkül elutasítja a kezdeményezést.
(5) A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás során a Bizottság felhívására a képviselő köteles saját, illetve a hozzátartozója vagyonnyilatkozatában feltüntetett adatokra vonatkozó azonosító adatokat haladéktalanul írásban bejelenteni. Az azonosító adatokat csak a bizottság tagjai ismerhetik meg, azokat az eljárás lezárását követő nyolc napon belül törölni kell.
VII.
Polgármester, alpolgármester, jegyző
24. § (1) A polgármester:
a) megbízatását főállásban látja el, tagja a képviselőtestületnek.
b) ellátja a törvényben, jogszabályban reá ruházott feladat- és hatásköröket,
c) ellátja a képviselőtestület által rendeletben reá ruházott hatásköröket, melyekről a képviselőtestület részére tájékoztatást ad,
d) jogosult saját személygépkocsi használatára és a költségtérítésre.
e) Minden hónap első hétfőjén 8-12 óráig fogadóórát tart.
f) A polgármester tartós távollétének, akadályoztatásának tekintendő, amennyiben 1 hónapot meghaladóan akadályoztatva van tevékenysége ellátásában.
g) Amennyiben a képviselőtestület – határozatképtelenség vagy határozathozatal hiány miatt – két egymást követő alkalommal nem hozott döntést, a polgármester határozatot hozhat az alábbi ügyekben:
25. § A jegyzői és aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén, a tisztség betöltetlensége, illetve akadályoztatása kezdő időpontjától számított 60 napon belül a jegyzői feladatok ellátásra a polgármester a polgármesteri hivatal megfelelő képesítési és alkalmazási feltételeknek megfelelő köztisztviselőjét bízza meg. Amennyiben ilyen köztisztviselő nincs alkalmazásban, akkor más önkormányzat Polgármesteri Hivatalának jegyzőjét bízza meg a jegyzői feladatok ellátásával az akadályoztatás megszűnéséig.
VIII.
A Polgármesteri Hivatal
26. § (1) A képviselőtestület Dávodi Polgármesteri Hivatal néven egységes, önálló hivatalt hoz létre.
(2) A polgármesteri hivatalt a jegyző vezeti.
(3) A jegyző javaslatának figyelembevételével a polgármester előterjesztése alapján a képviselőtestület az alábbiak szerint határozza meg a hivatal ügyfélfogadásának rendjét:
IX.
Társulások
27. § Az önkormányzat az alábbi, az Mötv. IV. fejezetében szabályozottaknak megfelelően létrehozott jogi személyiségű társulásoknak tagja:
1. Dávod-Dunafalva Szociális Intézményfenntartó Társulás
2. Bajai Kistérségi Családsegítő és Gyermekjóléti Intézményfenntartó Társulás
3. Felső-Bácskai Ivóvízminőség-javító Önkormányzati Társulás
4. Homokhátsági Regionális Hulladékgazdálkodási Önkormányzati Társulás
5. Felső-Bácskai Regionális Szilárd Hulladéklerakó Önkormányzati Társulás
X.
Az önkormányzat gazdasági programja
28. § (1) A képviselőtestület a megbízatásának időtartama alatt a gazdasági program alapján működik.
(2) A gazdasági program tervezetének elkészítéséről, valamint a képviselőtestület elé terjesztéséről a polgármester gondoskodik.
Ellenőrzés
29. § Az önkormányzat gazdálkodásának belső ellenőrzéséről külön megállapodás alapján külső szolgáltató bevonásával gondoskodik.
XI.
Helyi népszavazás, népi kezdeményezés
30. § (1) A helyi népszavazást a polgármesternél írásban kezdeményezheti:
1. a települési képviselők ¼-e,
2. a képviselőtestület bizottsága,
3. a helyi társadalmi szervezet vezető testülete,
4. a választópolgárok 25 %-a.
(2) A képviselőtestület köteles kitűzni a helyi népszavazást, ha azt az (1) bekezdés d) pontjában meghatározott számú választópolgár kezdeményezte.
(3) A képviselőtestület köteles megtárgyalni a népi kezdeményezést, amennyiben azt a választópolgárok 10%-a indítványozta.
(4) A helyi népszavazásra és népi kezdeményezésre vonatkozó eljárási szabályokat a választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. törvény tartalmazza.
XII.
Települési Nemzetiségi Önkormányzat
31. § (1) A helyi önkormányzat biztosítja a helyi nemzetiségi önkormányzat működésének feltételeit, melynek végrehajtásáról a polgármesteri hivatal gondoskodik.
(2) A polgármesteri hivatal hivatalos helyiségében biztosítja a testületi működés feltételeit.
(3) A polgármesteri hivatal ellátja a működéséhez szükséges adminisztrációs feladatokat, melyek költségeit az önkormányzat viseli.
(4) A helyi nemzetiségi önkormányzat és az önkormányzat együttműködésének szabályait együttműködési megállapodásban rögzítik.
XIII.
Záró rendelkezések
32. § (1) E rendelet a (2) bekezdés kivételével a kihirdetését követő 3. napon lép hatályba, egyidejűleg hatályát veszti a Dávod Önkormányzat Képviselőtestületének a szervezeti és működési szabályzatáról szóló 3/2011.(III.25.) önkormányzati rendelete.
(2) E rendelet 20. § (3) bekezdése 2015. január 1-én lép hatályba, egyidejűleg hatályát veszti a helyi önkormányzati képviselők tiszteletdíjáról szóló 9/2004.(IV.28.) önkormányzati rendelete.