Érsekcsanád Község Önkormányzata Képviselő-testületének 21/2025. (XI. 25.) önkormányzati rendelete
a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2025. 11. 26Érsekcsanád Község Önkormányzata Képviselő-testületének 21/2025. (XI. 25.) önkormányzati rendelete
a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról
[1] Érsekcsanád Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a helyi közügyek intézése körében törvény keretei között maga határozza meg szervezeti és működési rendjét, amelynek során a helyi sajátosságok érvényre juttatása céljából alkotja meg e rendeletet.
[2] Érsekcsanád Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában és Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. Alapvető rendelkezések
1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Érsekcsanád Község Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat).
(2) Az Önkormányzat székhelye: 6347 Érsekcsanád, Dózsa György út 77.
(3) A képviselő-testület hivatalos megnevezése: Érsekcsanád Község Önkormányzatának Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület).
(4) A képviselő-testület hivatalának megnevezése: Érsekcsanádi Polgármesteri Hivatal (a továbbiakban: Polgármesteri Hivatal). Székhelye: 6347 Érsekcsanád, Dózsa György út 77.
(5) Az Önkormányzat hivatalos lapja a Csanádi Hirdető, amelyet havonta minden háztartásba ingyenesen juttat el az önkormányzat.
(6) Az Önkormányzat honlapja: www.ersekcsanad.hu.
(7) A Képviselő-testület szervei:
a) a polgármester,
b) a jegyző,
c) a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság,
d) a Közoktatási, Kulturális és Sportbizottság,
e) a Településfejlesztési Bizottság,
f) az Érsekcsanádi Polgármesteri Hivatal,
g) a Felső-Bácskai Térségi Főépítészi Társulás.
2. Az Önkormányzat jelképei
2. § (1) Az Önkormányzat jelképei: a címer, a zászló és a pecsét.
(2) Az Önkormányzat címere: felül egyenes, alul csücskös talpú címerpajzs. A négyelt címerpajzs bal felső mezőjében, ezüst háttér előtt zöld tölgyleveles makktermés látható. A jobb felső mezőben kék háttér előtt stilizált rózsa motívum látható ezüstszínben, amely a bal alsó mezőben ismétlődik. Jobb alsó mezőjében ezüst háttér előtt zöld sás-nád motívum látható.
(3) Az Önkormányzat zászlója: A zászlóalap 1:2 arányú téglalap, hosszanti mérete 180 cm, hosszanti irányban három részre osztva. Két szélén 22,5 cm széles kék, középen 45 cm széles zöld sáv, amelynek felső harmadában a címer látható, alatta Érsekcsanád felirattal. A zászló A zászlólap vége 10 cm-es szélességben ezüsttel rojtozott.
(4) Az Önkormányzat zászlóját – a nemzeti zászlóval együtt – a polgármesteri hivatal dísztermében kell elhelyezni.
3. Feladatok és hatáskörök
3. § (1) A Képviselő-testület a jogszabályok által hatáskörébe utalt kötelező feladatokon felül önként vállalt feladatokról is gondoskodik.
(2) Az Önkormányzat önként vállalt feladatainak a felsorolását az 1. melléklet tartalmazza.
(3) Az Önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolását a 2. melléklet tartalmazza.
4. § (1) A Képviselő-testület által a polgármesterre átruházott hatáskörök felsorolását a 3. melléklet tartalmazza.
(2) A Képviselő-testület által a bizottságokra átruházott hatásköröket a 4. melléklet tartalmazza.
(3) A Képviselő-testület által a jegyzőre átruházott hatáskörök felsorolását a 5. melléklet tartalmazza.
(4) A Képviselő-testület által a társulásra átruházott hatáskörök felsorolását a 6. melléklet tartalmazza.
(5) A Képviselő-testület az átruházott hatáskör gyakorlását bármikor indokolás nélkül magához vonhatja azzal, hogy az nem minősül hatáskör visszavonásának.
4. A Képviselő-testület szervezete és üléseinek rendje
5. § (1) A Képviselő-testület tagjainak létszáma: 7 fő.
(2) A Képviselő-testület alakuló, rendes, rendkívüli ülést, továbbá közmeghallgatást tart.
(3) A Képviselő-testület évente 12 rendes ülést - havonta a hónap utolsó hetében - tart. Indokolt esetben az utolsó héttől el lehet térni. Az Önkormányzat folyamatos működésének ügyeiben készülő előterjesztéseket a havi rendes ülésekre kell csoportosítani.
(4) Önkormányzati sürgősen eldöntendő ügyekben, változott vagy új törvényi, pályázati határidők miatt, és egyéb önkormányzati érdekből mielőbb meghozandó önkormányzati döntés végett a polgármester rendkívüli ülést hívhat össze.
(5) A Képviselő-testület évente legalább egyszer, előre meghirdetett közmeghallgatást tart, amelyen a lakosság és a helyben érdekelt szervezetek képviselői közérdekű kérdést és javaslatot tehetnek. A közmeghallgatás időpontját a polgármester határozza meg.
5. A Képviselő-testület összehívása
6. § (1) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, a tartós akadályoztatásuk esetérén a Képviselő-testület ülését a korelnök (a legidősebb képviselő) hívja össze és vezeti.
(2) Az alakuló és a rendes ülés meghívóját és az előterjesztéseket a képviselőknek, a tanácskozási és részvételi joggal meghívottaknak olyan időpontban kell elektronikus úton megküldeni, hogy azok az ülés előtt legalább négy nappal megkapják. A meghívót ki kell függeszteni az Érsekcsanádi Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján és az Önkormányzat honlapján is meg kell jeleníteni, továbbá a községben legalább 3 helyen.
(3) Képviselő-testület rendkívüli ülése úgy hívható össze, hogy az ülés meghívóját és az előterjesztéseket a képviselők, a tanácskozási és részvételi joggal meghívottak legalább az ülés előtt megkapják, és a meghívót nem kell kifüggeszteni a rendes ülés meghívójára vonatkozó szabályok szerint. A rendkívüli ülés - rendkívüli esetben - rövid úton telefonon vagy személyesen is összehívható.
(4) A képviselő-testületi ülésre tanácskozási joggal meg kell hívni:
a) a Képviselő-testület tagjait,
b) a bizottságok nem képviselő tagjait,
c) a jegyzőt,
d) az óvoda és mini bölcsőde igazgatóját,
e) a rendőrség helyi megbízottját,
f) a Polgármesteri Hivatal pénzügyi vezetőjét,
g) az Érsekcsanádi Német Nemzetiségi Önkormányzat elnökét,
h) az Érsekcsanádi Roma Nemzetiségi Önkormányzat elnökét,
i) esetenkénti tanácskozási joggal meghívhatók azok, akiknek jelenlétét a polgármester az adott napirendnél indokoltnak tartja.
j) a tevékenységi körüket közvetlenül érintő ügyekben a 7. mellékletben felsorolt önszerveződő közösségeket.
(5) A Képviselő-testület ülésére szóló meghívónak tartalmazni kell:
a) az ülés helyét és időpontját,
b) utalást az ülés típusára (alakuló, rendes, rendkívüli, közmeghallgatás)
c) a javasolt napirendi pontokat,
d) az előterjesztők nevét.
(6) A Képviselő-testület tagjai, a jegyző és a pénzügyi vezető részére valamennyi előterjesztést meg kell küldeni, a többi meghívott részére csak az őket érintő előterjesztéseket kell megküldeni.
(7) A meghívót papír alapon csak annak a meghívottnak kell megküldeni, aki előzetesen jelezte a jegyző felé, hogy ilyen formában is kéri megkapni. Az előterjesztéseket e-mail-ben kell megküldeni a képviselőknek és az Önkormányzat honlapjára is fel kell tenni egyidejűleg letölthető változatban. Képviselői kérésre az előterjesztéseket papír alapon is meg kell küldeni annak, aki előzetesen jelezte a jegyző felé, hogy ilyen formában is kéri megkapni. A rendes testületi üléseken az előterjesztéseket projektoron ki kell vetíteni.
6. Nyilvánosság
7. § A Képviselő-testület ülései - a zárt ülés kivételével - nyilvánosak, azokon bárki részt vehet, de az ülés menetét nem zavarhatja, és a napirend tárgyalásakor csak abban az esetben szólalhat fel, ha erre az ülésvezető engedélyt ad.
7. Az ülés vezetése
8. § A polgármester a testületi ülés vezetése során:
a) megállapítja az ülés határozatképességét,
b) előterjeszti az ülés napirendjét,
c) tájékoztatást ad a lejárt határidejű határozatok végrehajtásának állásáról,
d) tájékoztatást ad az előző képviselő-testületi ülés óta eltelt időszakban végzett munkáról, az előző ülést követő fontosabb eseményekről, intézkedésekről.
8. Az előterjesztés
9. § (1) Előterjesztésnek minősül:
a) a lakosságot vagy annak csoportjait érintő, helyi közügyek körébe tartozó olyan írásbeli javaslat, amelyben a képviselő-testületnek – törvény által kötelező vagy megengedett - rendeletalkotási joga van,
b) a Képviselő-testület hatáskörébe tartozó helyi közügyről vagy egyedi ügyről szóló írásbeli vagy szóbeli indítvány, határozati javaslat,
c) a Képviselő-testület tulajdonosi és felügyeleti joggyakorlásával kapcsolatos beszámoló és tájékoztató, és az ehhez kapcsolódó indítvány vagy kezdeményezés,
d) a Képviselő-testület munkáltatói jogkörébe tartozó ügyekről szóló indítvány, határozati javaslat,
e) a Képviselő-testület feladatkörébe közvetlenül nem tartozó, de helyi közösséget vagy közszolgáltatást érintő ügyekről szóló ismertető, tájékoztató, kezdeményezés.
(2) A célirányos testületi munka érdekében - a Képviselő-testület felügyeleti tevékenységét segítő jelentések, beszámolók és tájékoztatók körét kivéve - az előterjesztés célja mindig valamely önkormányzati feladat - és hatáskört érintő ügy eldöntése. E feltétel hiányában előterjesztett ügyet a képviselő-testület nem tárgyalja. Az előterjesztés akkor is megfelelhet ennek a célnak, ha a benne szereplő témaismertetés és véleménykérés nyomán azonnal nem, de később - további döntés-előkészítést követően - döntés születhet az ügyben.
(3) A testületi ülésre az előterjesztést írásban vagy szóban lehet benyújtani vagy előadni. Rendelet tervezetet előterjeszteni csak írásban lehet. A szóban előterjesztett határozati javaslatot képviselői kérésre írásban kell kiosztani. Sürgős esetben a polgármester engedélyezheti az írásban foglalt előterjesztésnek, határozati javaslatnak az ülésen történő kiosztását.
(4) A Képviselő-testület ülésére előterjesztési joggal rendelkezik
a) a polgármester,
b) az alpolgármester,
c) a jegyző,
d) a Képviselő-testület bizottságai,
e) a Képviselő-testület tanácsnokai,
f) a képviselő,
g) az óvoda és mini bölcsőde igazgatója.
(5) Az előterjesztést a képviselő-testület rendes ülését megelőző hét nappal korábban be kell nyújtani a polgármesternek vagy a jegyzőnek. A napirendre vételről a Képviselő-testület a napirend elfogadásakor dönt.
(6) Az előterjesztések formai és tartalmi követelményei:
a) a tárgy bemutatása,
b) az előkészítésben résztvevők megnevezése,
c) annak megjelölése, hogy a képviselő-testület vagy szervei foglalkozott-e korábban az előterjesztés tárgykörével, ha igen, milyen határozatot hozott és milyen eredménnyel történt meg annak végrehajtása,
d) az eltérő vélemények megjelölése és annak indokai,
e) mindazon körülmények, összefüggések és tényszerű információ feltüntetése, melyek indokolják a meghozandó döntést,
f) a beszámolók és tájékoztatók kivételével tartalmaznia kell a rendelettervezetet vagy határozati javaslatot,
g) az előterjesztésnek alkalmasnak kell lenni a tárgykör valósághű bemutatására, megfelelő következtetések levonására, és a legcélszerűbb döntések kialakítására.
(7) A határozati javaslatnak:
a) kapcsolódnia kell az előterjesztés megállapításaihoz,
b) törvényesnek és végrehajthatónak kell lennie,
c) rendelkezni kell az ugyanabban a tárgykörben korábban hozott és hatályos határozat sorsáról,
d) meg kell jelölni a végrehajtásért felelős személyt,
e) meg kell jelölni a végrehajtás határidejét.
9. Sürgősségi indítvány
10. § (1) Sürgősségi indítványnak minősül minden olyan indítvány, mely az ülés meghívójában nem szerepel.
(2) A sürgősségi indítvány - a sürgősség tényeinek rövid indoklásával - legkésőbb az ülést megelőző nap 10 óráig írásban vagy szóban nyújtható be a polgármesternél. Abban a különös esetben, ha az előterjesztett ügy
a) későbbi tárgyalása jelentős hátrányt okoz,
b) azonnali tárgyalásával veszély, kár vagy egyéb hátrány kerülhető el,
c) megismerése egyszerű, további tanulmányozása beláthatóan nem szükséges és nem igényel további egyeztetést,
akkor a sürgősségi indítvány az ülés kezdetén is előterjeszthető.
(3) Ha a sürgősségi indítvány tárgya szerint valamely bizottság véleményezési jogához kötött, úgy a törvényben meghatározott eseteket kivéve ettől el lehet tekinteni.
(4) A sürgősségi indítvány napirendre vételéről a képviselő-testület az ülés napirendjéről szóló határozatával dönt.
10. A tanácskozás rendje
11. § (1) A polgármester előterjeszti a napirendi tervezetet, amelyről a Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel, vita nélkül határoz.
(2) A jegyző köteles a Képviselő-testületet tájékoztatni, amennyiben az előterjesztés nem a jelen rendeletben foglaltak szerint került előkészítésre vagy az előterjesztéssel kapcsolatban törvényességi észrevétele van. A jegyzőt törvényességi kifogása miatt hátrány nem érheti.
(3) A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön vitát nyit. Javasolhatja egyes napirendek összevont tárgyalását. Vita előtt az előterjesztő az írásbeli előterjesztést szóban kiegészítheti. Az előterjesztőhöz a Képviselő-testület tagjai, a tanácskozási joggal résztvevők kérdéseket tehetnek fel. Az előterjesztő az előterjesztését legkésőbb a határozathozatalt megelőzően visszavonhatja.
(4) Az írásbeli előterjesztést az előterjesztő szóban vagy írásban kijavíthatja, ha névcsere, hibás névírás, szám vagy számítási hiba, vagy más hasonló elírás történt.
12. § (1) A felszólalás szabályai: A vita megkezdése előtt a bizottsági elnökök jogosultak a bizottságok állásfoglalását ismertetni, szólásra a polgármesternél kell jelentkezni.
a) A hozzászólások sorrendjét a polgármester határozza meg.
b) A vita közben ismételt felszólalásra a polgármester adhat engedélyt.
c) Az előterjesztő a határozathozatal előtt a beérkezett módosító indítványokról véleményt mondhat.
d) Azt a felszólalót, aki eltér a tárgytól, a polgármester felszólíthatja, hogy térjen a tárgyra. Kétszeri eredménytelen felszólítás után a felszólalótól megvonhatja a szót. Akitől a szót megvonták, ugyanazon az ülésen, ugyanabban az ügyben nem szólalhat fel újra.
(2) Ügyrendi kérdésben a tárgyalt napirendtől függetlenül bármelyik képviselő vagy a jegyző bármikor szót kérhet. Az ügyrendi határozati javaslatról a napirendi téma tárgyalása közben, a javaslatot követően azonnal és vita nélkül egyszerű többséggel dönt a képviselő-testület.
(3) Ügyrendi észrevételnek, javaslatnak minősül az a hozzászólás, amely nem az eldöntendő ügy konkrét körülményeiről szól, hanem az üggyel kapcsolatos képviselő-testületi eljárásról, így különösen:
a) napirendi pont tárgyalásának elhalasztására, elnapolására vonatkozó javaslat,
b) napirend bizottsági tárgyalásra utalására vonatkozó javaslat,
c) törvényességi észrevétel.
(4) Napirenden nem szereplő, helyi jelentőségű, halaszthatatlan és rendkívüli ügyben az ülés napirendi pontjainak tárgyalása előtt - a felszólalás tárgyát és okát megjelölve - a képviselő öt percben felszólalásra jogosult. A felszólalási szándékot az ülés előtt be kell jelenteni a polgármesternek. A felszólalás tárgyában határozatot hozni akkor lehet, ha a témát a Képviselő-testület a sürgősségi indítvány szabályai szerint napirendre felvette.
13. § (1) A hozzászólásokat követően a polgármester gondoskodik a tanácskozás során elhangzott javaslatok, észrevételek érdemi megválaszolásáról, a vitát lezárja, összefoglalja a vita lényegét, kitér az előterjesztéstől eltérő véleményekre, a határozati javaslatot érintő módosításra, majd szavazásra szólítja a testületet.
(2) A szavazás előtt a jegyzőnek szót kell adni, amennyiben a törvényességet érintően észrevételt kíván tenni.
(3) A vita lezárását vagy a szavazást követően – legfeljebb egy perces időtartamban - személyes megjegyzéssel élhet a Képviselő-testület tagja, ha a vitában az ellene szóló, sérelmesnek vélt megjegyzést vagy félreértést kívánja elhárítani A személyes megjegyzésről vitát nem lehet nyitni.
(4) A vita lezárását követően a szavazás elrendelésétől annak befejezéséig
a) törvényességi észrevételen,
b) (3) bekezdés szerinti szereplő személyes megjegyzésen,
c) személyes érintettség bejelentésén,
d) ügyrendi észrevételen kívül
további hozzászólásnak nincs helye.
14. § A polgármester az ülésen megjelent állampolgároknak, a napirendben szereplő ügyben, a napirend tárgyalásakor hozzászólási lehetőséget adhat. A hozzászólás megadása nem kötelező. A felszólalás időtartama legfeljebb kettő perc. Az Egyebek napirendi pont során hozzászólni kívánó állampolgárnak a hozzászólási lehetőségét és idejét a polgármester szabja meg.
11. A szavazás rendje
15. § (1) A polgármester az előterjesztésben szereplő és a vita során elhangzott döntési javaslatokat egyenként megszavaztatja. A szavazás kézfelemeléssel történik. Előbb a módosító és kiegészítő döntési javaslatok felett kell dönteni. Az egyes módosító vagy kiegészítő javaslatok elutasítása esetén az eredeti javaslatról kell dönteni.
(2) A módosító, kiegészítő döntési javaslatokról a róluk szóló javaslatok sorrendjében kell dönteni.
(3) Nem kell arról a módosító, kiegészítő döntési javaslatról dönteni, amelyet
a) a korábbi módosító, kiegészítő javaslatról hozott döntés már kizárt,
b) az eredeti döntési javaslat előterjesztője elfogad, és ezzel a változtatással kiegészítve kéri előterjesztésének elfogadását.
(4) Először az igent, majd a nemet, végül a tartózkodást kell megszavaztatni.
(5) A Képviselő-testület név szerinti szavazást rendelhet el,
a) ha a polgármester vagy bizottság indítványozza,
b) a Képviselő-testület tagjának javaslatára, ha azt a jelenlévő képviselők többsége ügyrendi döntéssel elfogadja.
(6) Név szerinti szavazás esetén a jegyző ABC sorrendben felolvassa a képviselők névsorát. A képviselők igen vagy nem vagy tartózkodom nyilatkozattal szavaznak. A jegyző a szavazást a névsoron feltünteti, a szavazatokat összeszámolja és a szavazás eredményét - névsorral együtt - átadja a polgármesternek. A szavazás eredményét a polgármester hirdeti ki. A névsort a jegyzőkönyvhöz kell csatolni.
12. Döntéshozatal
16. § (1) A Képviselő-testület akkor határozatképes, ha az ülésen a testület legalább 4 tagja jelen van. A képviselők létszámának az ülésen történő változását a jegyzőkönyvben rögzíteni kell. Amennyiben határozatképtelenné válik a Képviselő-testület az ülés során, úgy az ülést a polgármester felfüggeszti, amíg a határozatképesség helyreáll vagy az ülést bezárja.
(2) A települési képviselő köteles bejelenteni a személyes érintettséget. Nem kell a kizárásról dönteni, ha a személyes érintettségét bejelentő képviselő azt is bejelenti, hogy nem szavaz az ügyben. A személyes érintettség bejelentésére vonatkozó kötelezettség elmulasztása esetén – annak ismertté válását követően a soron következő ülésen – a Képviselő-testület külön határozattal dönt a személyesen érintett képviselő részvételével hozott határozat érvényességéről.
(3) A Képviselő-testület döntéseit általában nyílt szavazással hozza.
17. § (1) A Képviselő-testület titkos szavazást tarthat Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény(a továbbiakban: Mötv.) 46 § (2) bekezdésében meghatározott ügyekben. A titkos szavazás elrendelésére bármely képviselő javaslatot tehet. A javaslatról a Képviselő-testület minősített többséggel határoz.
(2) A titkos szavazás lebonyolításának idejére a polgármester szünetet rendelhet el.
(3) A titkos szavazás a jegyző adminisztratív közreműködésével, az arra kijelölt helyiségben, borítékba helyezett szavazólapon, és urna igénybevételével történik, melynek lebonyolítására a Képviselő-testület alkalmanként 3 fős szavazatszámláló bizottságot (elnököt és 2 tagot) választ a képviselők közül.
(4) A titkos szavazás eredményéről a szavazatszámláló bizottság jegyzőkönyvet készít, mely tartalmazza:
a) szavazás helyét és idejét,
b) a szavazatszámláló bizottság tagjainak nevét és tisztségét,
c) a szavazás körülményeit,
d) a szavazás eredményét,
e) a szavazatszámláló bizottság tagjainak aláírását.
(5) A szavazatszámláló bizottság jegyzőkönyvét a Képviselő-testület ülésének jegyzőkönyvéhez kell csatolni.
(6) A titkos szavazás eredményét a szavazatszámláló bizottság elnöke közli a polgármesterrel, aki kihirdeti a döntést.
18. § (1) A Képviselő-testület a döntéseit egyszerű vagy minősített többséggel hozza.
(2) Az egyszerű többséget igénylő döntésekhez a jelenlévő települési képviselők több mint a felének igen szavazata szükséges.
(3) A minősített többséget igénylő döntésekhez legalább 4 képviselő egybehangzó igen szavazat szükséges. Minősített többség szükséges az Mötv-ben meghatározottakon túl a jelen rendeletben meghatározott ügyek eldöntéséhez.
13. A tanácskozás rendjének fenntartása
19. § (1) A tanácskozás rendjének fenntartása a polgármester, akadályoztatása esetén a Képviselő-testület ülését levezető személy feladata.
(2) A polgármester:
a) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltért a tárgytól, vagy ha a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő a fogalmazása,
b) rendreutasítja azt, aki a Képviselő-testülethez méltatlan magatartást tanúsít,
c) rendreutasítja azt a felszólalót, aki a felszólalás során a Képviselő-testület tekintélyét romboló, vagy valamely képviselővel szemben sértő kifejezést használ,
d) figyelmezteti azt az ülésen jelenlévőt, aki a tanácskozás rendjét magatartásával zavarja,
e) ismételt rendzavarás esetén az ülésterem elhagyására kötelezi a nem képviselő rendzavarót,
(3) Ha a képviselő-testület ülésén olyan rendzavarás történik, amely a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi, a polgármester az ülést határozott időre félbeszakíthatja az ülést bezárhatja.
(4) A polgármesternek a rendfenntartás érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani nem lehet.
14. Széksértés
20. § (1) Széksértés követ el
a) az a képviselő-testületi tag vagy nem képviselő bizottsági tag, aki a tanácskozás méltóságát magatartásával sérti vagy a képviselő-testületi ülésen a Képviselő-testület tagjait sértő kifejezésekkel illeti,
b) az a képviselő, aki a testületi üléstől egymást követő 3 alkalommal indokolatlanul távol marad - ily módon a Képviselő-testület munkájában nem vesz részt.
(2) A széksértés tényének megállapítását – önállóan vagy a polgármester vagy bármelyik képviselő javaslatára – a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság kezdeményezi a Képviselő-testületnél.
(3) A széksértést elkövető személy - a cselekmény súlyától függően - 3000,- Ft-tól 20000,- Ft-ig terjedő rendbírsággal sújtható, vagy tiszteletdíja megvonható. Amennyiben a testületi ülésen széksértést elkövető bántó kijelentését rögtön visszavonja, és a sértettet és a testületet megköveti, a Képviselő-testület eltekinthet a rendbírság kiszabásától.
(4) A megállapított széksértés után a rendbírság összegéről vagy a tiszteletdíj megvonásáról a polgármester indítványára a Képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel dönt. A széksértés tényének, valamint a bírság összegének megállapításáról szóló határozat ellen jogorvoslatnak helye nincs.
(5) A rendbírság összegét nyolc napon belül kell befizetni az önkormányzat költségvetési számlája javára. A bírság befizetésének elmaradása esetén a képviselő vagy bizottsági tag tiszteletdíját a következő folyósítási időponttól a bírság összegével csökkenteni kell.
15. A Képviselő-testület jegyzőkönyve
21. § (1) A Képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni. A zárt ülésről külön jegyzőkönyvet kell készíteni.
(2) A jegyzőkönyv az Mötv. 52. § (1) bekezdésében foglaltakon túl tartalmazza:
a) a távolmaradt képviselők nevét,
b) az előterjesztői kiegészítéseket,
c) a bizottsági véleményeket,
d) a képviselő-testületi ülésen történt fontosabb eseményeket.
(3) A hozzászóló kérésére hozzászólását szó szerint kell rögzíteni a jegyzőkönyvben.
(4) A jegyzőkönyv mellékletei:
a) a meghívó,
b) az előterjesztések,
c) az elfogadott rendeletek,
d) a jelenléti ív,
e) a képviselő írásbeli beadványa.
f) a névszerinti szavazás névsora és a szavazás eredménye,
g) a titkos szavazási jegyzőkönyve.
(5) A nyilvános ülések jegyzőkönyvei egy évig a település honlapján is olvashatóak.
16. A Képviselő-testület döntései és azok jelölése
22. § (1) A Képviselő-testület által hozott rendeleteket a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III.13.) IM rendelet (a továbbiakban: IM rendelet) 11. § (2) bekezdésében foglaltak szerint kell megjelölni.
(2) Az Önkormányzati rendeletek kihirdetéséről és a hatályos önkormányzati rendeletek módosításokkal egységes szerkezetbe foglalásáról a jegyző gondoskodik.
(3) Az Önkormányzati rendelet kihirdetése a Polgármesteri Hivatal belső hirdetőtáblájára történő kifüggesztéssel valósul meg. A kihirdetett rendeleteket a település honlapján is közzé kell tenni.
(4) Az Önkormányzati rendeletet – külön jogszabályban meghatározottakon túl - meg kell küldeni azon szerveknek, szervezeteknek és intézményeknek is, amelyek számára feladat- vagy hatáskört állapít meg.
(5) A Képviselő-testület által hozott határozatok megjelölése tekintetében az IM rendelet 15. §-ában foglaltakat kell megfelelően alkalmazni. A határozatot az ülésről készült jegyzőkönyv szó szerint tartalmazza. A határozat magában foglalja a végrehajtásért felelős megjelölését, a végrehajtás határidejét, valamint indokolt esetben azoknak a felsorolását, akiknek a határozatot meg kell küldeni.
23. § (1) A Képviselő-testület a helyi rendeletalkotást megelőzően a következő témakörökben írja elő a társadalmi egyeztetést: új, átfogó települési rendezési terv és helyi építési szabályzat.
(2) A rendeletalkotás előtt a társadalmi egyeztetést úgy kell biztosítani, hogy legkésőbb a rendelet-tervezetet tárgyaló képviselő-testületi ülés előtt 7 nappal a tervezet szövegét közzé kell tenni a település honlapján és a Polgármesteri Hivatal külső hirdetőtábláján.
(3) A lakosság és a társadalmi szervezetek a tervezettel kapcsolatos írásos véleményüket a tervezetet tárgyaló képviselő-testületi ülést megelőző napig juttathatják el a Polgármesteri Hivatalba.
(4) A Képviselő-testület ülésén a polgármester ismerteti a társadalmi egyeztetés során érkezett írásbeli véleményeket a rendelet tervezetének tárgyalásakor.
17. A helyi önkormányzati képviselő
24. § (1) Az önkormányzati képviselő a település egészéért vállalt felelősséggel képviseli a választói érdekeit.
(2) A képviselő a jogszabályokban rögzített jogok és kötelezettségek mellett:
a) tevékenyen részt vesz a Képviselő-testület munkájában,
b) felszólalhat,
c) indítványt tehet,
d) kérdéseket tehet fel,
e) interpellálhat,
f) írásban vagy szóban bejelenti, ha a Képviselő-testület vagy bizottsága ülésén való részvételben, vagy egyéb megbízatásának teljesítésében akadályoztatva van,
g) olyan magatartást köteles tanúsítani, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre,
h) kapcsolatot tart választópolgárokkal, illetve különböző önszerveződő közösségekkel.
(3) Az önkormányzati képviselőt megbízatásával összefüggő feladatainak ellátásában a Polgármesteri Hivatal folyamatosan segíti.
18. Az összeférhetetlenségi és a vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás
25. § A Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság az Mötv. 37. § (1) bekezdésében szabályozottak szerint átveszi az összeférhetetlenség alapjául szolgáló jogviszonyról, írásban megerősített lemondást, kivizsgálja az önkormányzati képviselők összeférhetetlenségére irányuló kezdeményezést, és ennek alapján javaslatot tesz a Képviselő-testületnek.
26. § (1) A vagyonnyilatkozatok nyilvántartása és ellenőrzése a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság feladata.
(2) A vagyonnyilatkozatokat névvel és dátummal ellátott borítékban kell leadni. Az átvételt a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság elnöke átvételi elismervénnyel igazolja. A vagyonnyilatkozatokat és a kapcsolódó iratokat, az adatvédelmi szabályoknak megfelelően, zárt szekrényben kell tárolni.
(3) A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárást a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottságnál bárki kezdeményezheti. Az eljárás célja a vagyonnyilatkozatban foglaltak valóságtartalmának ellenőrzése.
(4) A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás lefolytatásának csak a vagyonnyilatkozat konkrét tartalmára vonatkozó tényállítás esetén van helye. Ha az eljárásra irányuló kezdeményezés nem jelöli meg konkrétan a vagyonnyilatkozat kifogásolt részét és tartalmát, a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság felhívja a kezdeményezőt a hiány pótlására. Ha a kezdeményező a felhívásnak 15 napon belül nem tesz eleget, vagy ha a kezdeményezés nyilvánvalóan alaptalan, a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság javaslatot tesz a Képviselő-testületnek, hogy az eljárás lefolytatása nélkül utasítsa el a kezdeményezést.
(5) Megfelelő kezdeményezés esetén a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság a vagyonnyilatkozat ellenőrzését elvégzi és ennek eredményét – a vagyonnyilatkozati eljárással kapcsolatos döntés meghozatala céljából – a soron következő Képviselő-testületi ülésre előterjeszti.
19. A tanácsnokok
27. § (1) A Képviselő-testület az erdészeti és mezőgazdasági ágazati ügyek segítésére véleményező, szervező és ellenőrző tevékenység végzése céljából erdő- és mezőgazdálkodási tanácsnoki megbízatást ad.
(2) A Képviselő-testület a község közterületeinek gondozottsága és esztétikai megjelenése érdekében véleményező, szervező és segítő tevékenység végzése céljából községszépítési tanácsnoki megbízatást ad.
(3) A tanácsnok a megbízatását a bizottságokra megállapított szabályok szerint látja el azzal az eltéréssel, hogy – testületi tevékenység híján - ülést nem tart, s a rábízott szakmai ügyekben ellátott tevékenységével a Képviselő-testületet, a bizottságokat és a polgármestert segíti.
(4) A tanácsnokok nevét és feladatait a 8. melléklet tartalmazza.
20. A bizottságok működése
28. § (1) A Képviselő-testület előkészítő, véleményező, összehangoló, szervező és ellenőrző tevékenység végzése céljából, továbbá átruházott hatáskörök gyakorlására bizottságokat hoz létre.
(2) A bizottságok lehetnek állandó bizottságok vagy ideiglenes bizottságok.
(3) Egy képviselő több bizottság tagjának és elnökének is megválasztható.
(4) A bizottság ülését az elnök hívja össze és vezeti. Az elnök távollétében az ülést az elnök által megbízott olyan bizottsági tag vezeti, aki másik bizottság elnöke. A bizottsági ülés meghívóját legalább négy nappal az ülés előtt ki kell küldeni.
(5) A bizottságok működéséhez szükséges adminisztratív feladatok ellátásáról a jegyző gondoskodik.
(6) A bizottságok belső működésük szabályait a jogszabályok és e rendelet keretei között maguk határozzák meg. Amennyiben a bizottságok nem határozzák meg a működésük szabályait, úgy a képviselő-testület működésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
(7) A bizottság előkészíti a Képviselő-testület döntését, szervezi és ellenőrzi a döntések végrehajtását.
(8) A Képviselő-testület bizottságainak feladatot állapíthat meg, döntési jogot adhat és önkormányzati rendeletben hatósági hatáskört állapíthat meg, és a bizottság döntését felülvizsgálhatja. A bizottság dönt a hatáskörébe utalt pénzeszköz felosztásáról.
21. A bizottságok
29. § (1) A Képviselő-testület az alábbi állandó bizottságokat hozza létre:
a) Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság
b) Közoktatási, Kulturális és Sportbizottság,
c) Településfejlesztési Bizottság.
(2) A bizottságok létszámát, feladatait a 4. melléklet tartalmazza.
22. A polgármester
30. § (1) A polgármester a megbízatását főállásban látja el. Államigazgatási tevékenységéért a közszolgálati szabályok szerint felelős.
(2) A Képviselő-testület gyakorolja a polgármester tekintetében a munkáltatói jogokat és állapítja meg a jogszabályok keretén belül az illetményét.
(3) A Képviselő-testület egyes hatásköreinek gyakorlását a polgármesterre ruházza. A polgármesterre átruházott hatáskörök jegyzékét a 3. melléklet tartalmazza. A polgármester személyes érintettsége esetén az adott ügyben a hatáskört a Képviselő-testület gyakorolja.
(4) A polgármester kapcsolatot tart a vármegyei önkormányzat, az egyházak, a helyi pártok és civil szervezetek vezetőivel, és a helyi nemzetiségi önkormányzatok testületeivel.
(5) A polgármester az Mötv. 68. § (2) bekezdése szerint eljárva döntést hozhat olyan körülménynél, amelynek bekövetkezése esetén az Önkormányzatot jelentős anyagi hátrány érné (kiemelkedő közérdek).
(6) A polgármester a Mötv. 68. § (3) bekezdése szerint eljárva döntést hozhat az egészségügyi alapellátást érintő önkormányzati feladat- és hatáskörökben.
23. Az alpolgármester
31. § (1) Az alpolgármester társadalmi megbízatásban látja el tisztségét.
(2) Az alpolgármester minden hónap első szerdáján 13:00 - 15:30-ig óra között tart fogadóórát, amelyről az önkormányzat honlapján hirdetményt tesz közzé.
(3) Az alpolgármester feladatait a polgármester határozza meg.
24. A jegyző
32. § (1) A jegyző, mint a Polgármesteri Hivatal vezetője, szakmailag felelős a jogszabályoknak megfelelő, szakszerű, pártatlan és színvonalas ügyintézés ellátásáért. Törvényességi szempontból figyelemmel kíséri a Képviselő-testület és szervei tevékenységét, s ha a működésnél, döntéseknél jogszabálysértést észlel, köteles azt jelezni.
(2) A Képviselő-testület aljegyzői tisztséget nem alapít az Érsekcsanádi Polgármesteri Hivatalban.
(3) A jegyzői tisztség betöltetlensége, vagy tartós akadályoztatása esetére - legfeljebb 6 hónapra - a polgármester helyettesítéssel bízza meg az Érsekcsanádi Polgármesteri Hivatalban a jegyzői tisztség betöltésére megfelelő végzettséggel rendelkező köztisztviselőt.
25. A nemzetiségi önkormányzatok működésével kapcsolatos szabályok
33. § (1) A Képviselő-testület kapcsolat tart fenn az Érsekcsanádi Német Nemzetiségi Önkormányzattal és az Érsekcsanádi Roma Nemzetiségi Önkormányzattal.
(2) A közvetlen, folyamatos kapcsolat fenntartását a polgármester végzi.
(3) A Képviselő-testület a helyi nemzetiségi önkormányzatok testületi működésének feltételeit az alábbiak szerint biztosítja:
a) testületi ülések megtartására helyiséghasználat a Polgármesteri Hivatal dísztermében,
b) eseti ünnepi alkalmak, találkozók megtartására szükség szerinti helyiséghasználat a Művelődési Házban,
c) ügyviteli, adminisztrációs munka ellátása a Polgármesteri Hivatal – jegyző által kijelölt – nemzetiségi ügyintézője által,
d) telekommunikációs eszközök alkalmi használata a Polgármesteri Hivatalban és a Községi Könyvtárban,
e) Szabadidőpark alkalmi használata előzetes egyeztetés alapján,
f) nemzetiségi önkormányzat közleményeinek megjelentetése a Csanádi Hirdetőben- előzetes egyeztetés alapján.
26. Az Önkormányzat társulásai
34. § A társulásokban az Önkormányzatot a polgármester képviseli. A polgármester akadályoztatása vagy távolléte esetére a társulási ülésen való részvételre és döntéshozatalra - eseti jelleggel - maga helyett írásban megbízhatja a Képviselő-testület tagját, a jegyzőt vagy más település polgármesterét.
27. Közmeghallgatás
35. § (1) A Képviselő-testület évente legalább egyszer a polgármester által meghatározott időpontban előre meghirdetett közmeghallgatást tart.
(2) A közmeghallgatás helyét, idejét, az esetleges ismertetésre vagy tárgyalásra kerülő tárgykörét - a rendezvény előtt legalább 10 nappal - a Képviselő-testület ülésére vonatkozó meghívó szabályai szerint közzé kell tenni.
(3) A közmeghallgatást a polgármester vezeti, melyről jegyzőkönyv készül. Tartalmára, készítésére, a Képviselő-testület jegyzőkönyvére irányadó szabályok érvényesülnek.
(4) A közmeghallgatáson elhangzott kérdésekre lehetőleg azonnal válaszolni kell. Amennyiben a közérdekű kérdés vagy javaslat az ülésen nem válaszolható meg, a meg nem válaszolt közérdekű kérdést és javaslatot a polgármesternek a jegyző közreműködésével meg kell vizsgálnia. A kérdést a polgármester vagy a jegyző 15 napon belül megválaszolja a kérdezőnek. A válaszról a Képviselő-testületet a soron következő ülésén tájékoztatni kell.
(5) Az alábbi ügyekben a Képviselő-testületi döntés előtt közmeghallgatást kell tartani:
a) valamely ügyben legalább 4 képviselő indítványozza,
b) a polgármester indítványozza.
28. Az önkormányzat költségvetése
36. § (1) A Képviselő-testület az éves költségvetését évente az önkormányzat és költségvetési szervei költségvetéséről tárgyú rendeletében állapítja meg.
(2) A Képviselő-testület az éves költségvetéséből az egyesületeknek nyújtott támogatások feltételéül beszámolási kötelezettséget ír elő az egyesületek tevékenységéről, amelyet a támogatás évét követő év január 31. napjáig kell teljesíteni. Ezen feltételt a támogatási szerződésekben szerepeltetni kell.
29. Záró rendelkezések
37. § Hatályát veszti Érsekcsanád Község Képviselő-testületének a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2024. (X. 8.) önkormányzati rendelet.
38. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.