Madaras község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2012. (IX.27.) önkormányzati rendelete
a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról
Hatályos: 2012. 10. 01- 2013. 12. 31Madaras Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2012. (IX. 27.) önkormányzati rendelete
a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról
Madaras község Önkormányzatának Képviselő-testülete a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 16. §-ának (1) bekezdésében, valamint a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 26. §-ban, 32. § (1) és (3) bekezdésében, valamint 92. § (1) és (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. Pénzbeli ellátások
1. § A szociális rászorultságtól függő pénzbeli ellátások irányi kérelmet Madaras község Önkormányzatának Polgármesteri Hivatalánál lehet benyújtani, szóban vagy írásban.
2. § (1) Az aktív korúak ellátására jogosult személy az ellátásra való jogosultság időtartama alatt rendszeres szociális segélyre jogosult, és mentesül a közfoglalkoztatásban történő részvételi kötelezettsége alól – a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Szt.) (1) bekezdés a) – c) pontjában meghatározottakon túl, ha
a) legalább 30 %-os mértékű egészségkárosodást szenvedett, vagy
b) gyermeket vár, vagy
c) háztartásában nagykorú, tartósan beteg, intézményi ellátásban nem részesülő hozzátartozó ápolását, gondozását végzi, feltéve, hogy gondozó és gondozott madarasi lakóhellyel rendelkezik és az ápolás okán ápolási díjban senki nem részesül.
d) közfoglalkoztatásra irányuló munkaviszonyt azért nem létesített, mert a foglalkozás-egészségügyi vizsgálaton 12 hónapon belül legalább 2 alkalommal „nem alkalmas” minősítést kapott.
(2) Az (1) bekezdés d.) pontja vonatkozásában hozzátartozó - a jegyes kivételével - a Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény 685. § b.) pontjában meghatározott személyi kör, tartósan beteg az a személy, aki előreláthatólag három hónapnál hosszabb időtartamban állandó ápolást, gondozást igényel.
(3) Az (1) bekezdésében felsorolt esetekben az eljárás kérelemre vagy hivatalból indul. A kérelemhez csatolni kell:
a) az (1) bekezdés a) pontja vonatkozásában a Nemzeti Rehabilitációs és Szociális Hivatalnak az egészségkárosodás minősítését tartalmazó érvényes szakhatósági állásfoglalását vagy szakvéleményét,
b) az (1) bekezdés b) pontja vonatkozásában nőgyógyász szakorvos igazolását vagy a terhes-gondozási kiskönyv másolatát,
c) (1) bekezdés c) pontja esetén a háziorvos igazolását arról, hogy az ápolt tartósan beteg, állandó gondozást, ápolást igényel.
3. § (1) Az aktív korúak ellátására jogosult, rendszeres szociális segélyben részesülő, egészségkárosultnak nem minősülő személy az ellátás folyósításának feltételeként köteles együttműködni a „Gondviselés Háza” Gondozási Központ Családsegítő Szolgálatával (Madaras, Dózsa Gy. u. 5.), mint az önkormányzat által együttműködésre kijelölt szervvel.
(2) Az együttműködési kötelezettség keretében az (1) bekezdésben szereplő személy köteles a rendszeres szociális segélyre való jogosultságát megállapító határozat jogerőre emelkedésétől számított 15 napon belül az együttműködési szervnél nyilvántartásba vetetni magát.
(3) Az együttműködésre kijelölt szerv
a) figyelemmel kíséri, hogy a (1) bekezdés szerinti személy a rendszeres szociális segélyre való jogosultságot megállapító határozat jogerőre emelkedését követő 15 napon belül nyilvántartásba vetette-e magát, a nyilvántartásba vétel elmulasztása esetén megvizsgálja a mulasztás okát,
b) tájékoztatja a rendszeres szociális segélyben részesülő személyt a beilleszkedési program menetéről, típusairól, az együttműködés szabályairól,
c) a rendszeres szociális segélyre jogosult személy bevonásával kidolgozza az egyéni élethelyzethez igazodó beilleszkedési programot,
d) folyamatosan kapcsolatot tart a rendszeres szociális segélyre jogosult személlyel és legalább háromhavonta személyes találkozás útján figyelemmel kíséri a beilleszkedési programban foglaltak teljesítését,
e) legalább évente írásos értékelést készít a beilleszkedést segítő program végrehajtásáról,
f) tájékoztatja a Jegyzőt a nyilvántartásba-vétel elmulasztásáról, a beilleszkedést segítő program elfogadásának, vagy aláírásának megtagadásáról és az együtt nem működés tényéről a mulasztás tényének bekövetkezésétől számított 5 munkanapon belül.
(4) A beilleszkedést segítő program az együttműködésre kötelezett személy szociális és mentális állapotához igazodik.
(5) Az együttműködésre kötelezett személy szociális helyzetének és mentális állapotának felmérése az együttműködésre kijelölt szerv feladata.
(6) A beilleszkedést segítő program típusai:
a) álláskeresés, elhelyezkedésben segítség nyújtása,
b) foglalkoztathatóság javítása, felkészítés álláskeresésre,
c) oktatásban, képzésben való részvétel elősegítése,
d) más ellátásra való jogosultság megszerzése,
e) szintentartás, társadalmi integráció elősegítése.
(7) Ha az együttműködésre kötelezett személy együttműködési kötelezettsége teljesítésében ténylegesen akadályozott, ennek okát köteles haladéktalanul, de legfeljebb az akadályozó körülmény bekövetkezésétől számított 5 napon belül személyesen, vagy meghatalmazott útján szóban, vagy írásban bejelenteni az együttműködésre kijelölt szervnek.
(8) Ha az együttműködésre kötelezett személy az együttműködés időszaka alatt a folyamatos kapcsolattartást érintően határidőt, vagy határnapot mulaszt, az együttműködésre kijelölt szerv
a) 5 napon belül írásban új határidőt, vagy határnapot jelöl ki részére, vagy
b) 5 napon belül családlátogatás keretében vizsgálja meg a mulasztás okait és személyesen adja át az újabb határidőt, vagy határnapot tartalmazó levelet az együttműködésre kötelezett személy részére.
(9) Ha az együttműködésre kötelezett személy az együttműködésre kijelölt szerv által megjelölt határidőben vagy határnapon az együttműködésre kijelölt szervnél történő személyes megjelenését önhibából ismételten elmulasztja, az együttműködésre kijelölt szerv határidő utolsó napjától (határnaptól) számított 5 munkanapon belül írásban jelzi a Jegyzőnek az együttműködési kötelezettség megszegésének tényét.
(10) Az együttműködési kötelezettség megszegésének tekintendő, ha az (1) bekezdés szerinti személy neki felróható okból:
a) az együttműködésre kijelölt szervnél a rendszeres szociális segélyre való jogosultságot megállapító határozat jogerőre emelkedését követő 15 napon belül nyilvántartásba vételre nem jelenik meg, vagy nyilvántartásba-vételét megtagadja,
b) a beilleszkedést segítő programról szóló írásos megállapodást nem köti meg az együttműködésre kijelölt szervvel,
c) a beilleszkedési programba foglalt kötelezettségeit nem teljesíti,
d) az együttműködésre kijelölt szervvel tartandó folyamatos kapcsolattartás érdekében a szerv által megjelölt határidőket, határnapokat – a (9) bekezdésében foglalt eljárási szabályok alkalmazása mellett - elmulasztja.
4. § (1) Az önkormányzat Képviselő-testülete átmeneti segélyt nyújt, ha:
a) a kérelmező családjában az egy főre számított havi családi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét, egyedül élő esetén annak 150 %-át,
b) a kérelmező valamint a vele közös háztartásban élő közeli hozzátartozó vagyonnal nem rendelkezik.
(2) Alkalmankénti segély adható:
a) létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzet fennállása esetén
b) alkalmanként jelentkező többletkiadások támogatására.
(3) A (2) bekezdés a) pontja alkalmazásában rendkívüli élethelyzetnek tekinthető különösen:
a) elemi kár,
b) súlyos betegség, kórházi kezelés.
(4) Rendkívüli élethelyzet fennállása esetén a segély összege 5.000,- Ft.
(5) A (2) bekezdés b) pontja alkalmazásában alkalmanként jelentkező többletkiadás különösen:
a) gyógyszerköltség,
b) egészségbiztosítás által nem vagy csak részben támogatott egészségügyi szolgáltatás
c) egyéb, a létfenntartást szolgáló többletkiadás (ruházkodás, élelmezés költségéhez való hozzájárulás, közüzemi díjak).
(6) Alkalmanként jelentkező többletkiadás esetén a segély összege egyedi rászorultságtól függően esetenként 2.000 - 4.000,- Ft.
(7) A havi rendszerességgel megállapított átmeneti segély havi 2.000,- forint összegben adható.
(8) Az átmeneti segélyre való jogosultság megállapításáról átruházott hatáskörben a polgármester dönt. Az átmeneti segély a határozat jogerőre emelkedését követően a házipénztárból kerül kifizetésre.
5. § Az Szt-ben felsorolt eseteken túl a jegyző közgyógyellátásra való jogosultságot állapíthat meg a szociálisan rászorult személynek feltéve, hogy:
a) havi rendszeres gyógyító ellátásának költsége az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegnek 25 %-át meghaladja, továbbá
b) családjában az egy főre jutó jövedelem nem éri el az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át, egyedül élő esetén 200 %-át.
2. Szociális szolgáltatások
6. § (1) Az Önkormányzat a szociálisan rászorultak részére az alábbi személyes gondoskodást nyújtó ellátásokat biztosítja:
a) szociális alapszolgáltatások:
aa) tanyagondnoki szolgáltatás
ab) étkeztetés
ac) házi segítségnyújtás
ad) családsegítés
ae) jelzőrendszeres házi segítségnyújtás
af) nappali ellátás
b) személyes gondoskodás keretébe tartozó szakosított ellátások
ba) ápolást, gondozást nyújtó intézményi ellátás - idősek otthona
(2) Madaras község Önkormányzata a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásokat – a jelzőrendszeres házi segítségnyújtás kivételével - az általa fenntartott "Gondviselés Háza" Gondozási Központ (székhelye: Madaras, Báthori u. 11.) útján biztosítja.
(3) A jelzőrendszeres házi segítségnyújtás biztosítása a Bajai Többcélú Kistérségi Társulás által fenntartott Kistérségi Humán Szolgáltató Intézménnyel (6500 Baja, Árpád tér 1.) kötött szerződés alapján történik.
(4) A személyes gondoskodásért fizetendő térítési díjak mértékét a rendelet 1. számú melléklete határozza meg.
7. § (1) A tanyagondnoki szolgálat által ellátott közvetlen, személyes szolgáltatást nyújtó alapfeladatok:
a) a közreműködés
aa) az étkeztetésben,
ab) a házi segítségnyújtásban,
ac) a közösségi és szociális információk szolgáltatásában;
b) az egészségügyi ellátáshoz való hozzájutás biztosítása, így
ba) a háziorvosi rendelésre szállítás,
bb) az egyéb egészségügyi intézménybe szállítás,
bc) a gyógyszerkiváltás és a gyógyászati segédeszközökhöz való hozzájutás biztosítása;
c) az óvodáskorú, iskoláskorú gyermekek szállítása, így
ca) az óvodába, iskolába szállítás,
cb) az egyéb gyermekszállítás
(2) A tanyagondnoki szolgáltatás által ellátott közvetlen, kiegészítő lakossági szolgáltatások:
a) a közösségi, művelődési, sport- és szabadidős tevékenységek szervezése, segítése,
b) az egyéni hivatalos ügyek intézésének segítése, lakossági igények továbbítása,
c) az egyéb lakossági szolgáltatások, illetve az (2) bekezdés a) pontjában meghatározottakon kívüli egyéb alapszolgáltatások biztosításában való közreműködés.
(3) A tanyagondnoki szolgálat által ellátott, az önkormányzati feladatok megoldását segítő, közvetett szolgáltatások:
a) az ételszállítás önkormányzati intézményekbe
aa) naponta részt vesz az étkeztetést igénybe vevők részére az étel kiszállításában,
ab) gyermekétkeztetés megvalósítása érdekében naponta részt vesz az étel óvodák részére történő kiszállításában,
ac) naponta szállítja az ételt az Idősek Otthonába,
b) az önkormányzati információk közvetítése a lakosság részére,
c) a tanyagondnoki szolgálat működtetésével kapcsolatos teendők ellátása,
d) nyugdíjas korúak szállítása.
8. § (1) Az étkeztetés vonatkozásában szociálisan rászorult az a személy, aki:
a) 62 éven felüli, vagy
b) háziorvosi igazolás alapján egészségügyi állapota miatt önellátásra részben vagy egészében képtelen, vagy
c) háziorvosi vagy szakorvosi igazolás alapján fogyatékosságban, pszichiátriai vagy szenvedélybetegségben szened, vagy
d) a népesség-nyilvántartás, illetve környezettanulmány alapján hajléktalannak minősül.
9. § A szociális szolgáltatásokért fizetendő személyi térítési díjat a tárgyhónapra kell megfizetni, a tárgyhó utolsó napjáig. A térítési díjak beszedéséről az intézményvezető gondoskodik.
10. § (1) Madaras község Helyi Szociálpolitikai Kerekasztalának tagjai: Madaras község Önkormányzatának Polgármestere, Jegyzője; a "Gondviselés Háza" Gondozási Központ vezetője; Családsegítő Szolgálat családgondozója; Gyermekjóléti Szolgálat családgondozója; Ügyrendi-Önkormányzati Bizottság Elnöke, az „Ezüst Évek” Idősek Otthona képviselője.
(2) A Szociálpolitikai Kerekasztal ülésének összehívásáról, az ülés vezetéséről a "Gondviselés Háza" Gondozási Központ vezetője gondoskodik.
3. Záró rendelkezések
11. § (1) A rendelet 2012. október 1-én lép hatályba. A rendelet kihirdetéséről a jegyző gondoskodik.
(2) A rendelet kihirdetésével egyidejűleg hatályát veszti a 11/2007. (X. 15.) Ör. rendelet, és az azt módosító 7/2008. (IV. 03.) Ör. rendelet, 6/2009. (IV. 30.) Ör. rendelet, 8/2009. (VI. 25.) Ör. rendelet, 16/2009. (XI. 26.) Ör. rendelet, 16/2010. (XII. 16.) Ör. rendelet, 5/2012. (III. 02.) Ör. rendelet, 7/2012. (III. 29.) Ör. rendelet.
(3) A folyamatban lévő ügyekben a 11/2007. (X. 15.) Ör. rendelet rendelkezései az irányadóak.
1. melléklet a 14/2012. (IX. 27.) önkormányzati rendelethez
2. melléklet a 14/2012. (IX. 27.) önkormányzati rendelethez