Madaras Község Önkormányzat Képviselő-testülete 5/2021. (V. 27.) önkormányzati rendeletének indokolása
az Önkormányzat 2020. évi zárszámadásáról
Hatályos: 2021. 05. 28az Önkormányzat 2020. évi zárszámadásáról
Általános indokolás
INDOKOLÁS
az Önkormányzat 2020. évi zárszámadásáról szóló rendelettervezethez
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 87. § értelmében a vagyonról és a költségvetés végrehajtásáról
a) a számviteli jogszabályok szerinti éves költségvetési beszámolót,
b) az éves költségvetési beszámolók alapján évente, az elfogadott költségvetéssel összehasonlítható módon, az év utolsó napján érvényes szervezeti, besorolási rendnek megfelelő záró számadást (a továbbiakban: zárszámadás) kell készíteni.
A törvény 91. §-a alapján:
(1) A helyi önkormányzat költségvetésének végrehajtására vonatkozó zárszámadási rendelet tervezetét a jegyző készíti elő és a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé úgy, hogy az a képviselő-testület elé terjesztését követő harminc napon belül, de legkésőbb a költségvetési évet követő ötödik hónap utolsó napjáig hatályba lépjen. A zárszámadási rendelet tervezetével együtt a képviselő-testület részére tájékoztatásul be kell nyújtani a kincstár 68/A. § szerinti ellenőrzése keretében a helyi önkormányzat éves költségvetési beszámolójával kapcsolatosan elkészített jelentését.
(2) A zárszámadási rendelettervezet előterjesztésekor a képviselő-testület részére tájékoztatásul a következő mérlegeket és kimutatásokat kell bemutatni:
a) a 24. § (4) bekezdése szerinti mérlegeket, kimutatásokat azzal, hogy az előirányzat felhasználási terven a pénzeszközök változásának bemutatását kell érteni,
b) a helyi önkormányzat adósságának állományát lejárat, a Gst. 3. §-a szerinti adósságot keletkeztető ügyletek, bel- és külföldi irányú kötelezettségek szerinti bontásban,
c) a vagyonkimutatást, és
d) a helyi önkormányzat tulajdonában álló gazdálkodó szervezetek működéséből származó kötelezettségeket, a részesedések alakulását.
Madaras község Önkormányzatának Képviselő-testülete a 2/2020. (III. 12.) önkormányzati rendeletben határozta meg az Önkormányzat 2020. évi költségvetését. A rendeletet a Képviselő-testület két alkalommal módosította, az előirányzat változások átvezetéseként.
Eredeti előirányzat | Módosított előirányzat | Teljesítés | Teljesítés | |
Bevételi főösszeg | 1.518.323.523 Ft | 1.803.857.969 Ft | 1.843.578.734 Ft | 102,2 |
Kiadási főösszeg | 1.475.979.473 Ft | 1.803.857.969 Ft | 1.624.284.393 Ft | 90,04 |
A módosított előirányzathoz viszonyítva a bevételek %-ban, a kiadások %-ban teljesültek.
BEVÉTELEK
Működési bevételek:
A működési bevételek a módosított előirányzathoz képest -370.877.091 forinttal kevesebb összegben teljesültek. Ebből:
B1 Működési célú támogatások államháztartáson belülről – a teljesítés a módosított előirányzathoz képest 360.033.320 forinttal kevesebb, melyből Gazdaság Élénkítő Program 99.977.859 Ft teljesítésként a B25 felhalmozási bevételeknél, szennyvíz beruházás fordított ÁFA 265.713.621 Ft szintén a B25 felhalmozási bevételeknél került elszámolásra.
B3 Közhatalmi bevételek – módosított előirányzathoz képest 10.633.568 forinttal kevesebb a teljesítés. Ebből: magánszemélyek kommunális adója 1.489.390 forinttal, iparűzési adó 9.354.482 forinttal maradt el. Iparűzési adó elmaradás elsősorban a vállalkozók COVID helyzet miatti bevételkiesés eredménye.
B4 Működési bevételek – módosított előirányzathoz képest a teljesítés 7.715.414 forinttal több. Ennek okai: készletértékesítés a tervezettnél 4.327.340 forinttal magasabb szinten realizálódott, közvetített szolgáltatások 881.013 forinttal lépték túl a módosított előirányzatot, ellátási díjak 499.282 forinttal haladták meg az előirányzatot, kiszámlázott általános forgalmi adó 1.170.768 forinttal haladta meg az előirányzatot, ÁFA visszatérítés 1.000.000 forinttal elmaradt a tervezettől, egyéb működési bevételek 1.794.555 forinttal meghaladta a tervezetet.
B6 Működési célú átvett pénzeszközök - módosított előirányzathoz képest a teljesítés 7.925.617 forinttal kevesebb. Tartalmazza az alapítványoknak adott visszatérítendő támogatások elszámolásából adódó különbözetet.
Felhalmozási bevételek:
A felhalmozási bevételek a módosított előirányzathoz képest 410.597.856 forinttal magasabb összegben teljesültek. Ebből:
B2 Felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről - 407.235.760 forinttal haladta meg a módosított előirányzatot. Ennek okai: szennyvíz beruházás fordított ÁFA teljesítése 337.233.923 forinttal túllépte a módosított előirányzatot, mely részben a B16 működési támogatáson jelenik meg. Gazdaság Élénkítő Program 99.121.707 Ft teljesítés előirányzata a B16 működési célú támogatáson szerepel.
B5 Felhalmozási bevételek – teljesítés 3.362.096 Ft tartalmazza 3.315.600 Ft étrékben FBH-NP közszolg. Nonprofit Kft. részére értékesített Vaskút külterület 0551/2 hrsz. ingatlan 290/10000-ed részarányt. Három darab használt számítógép értékesítése 46. 496 Ft értékben.
B8 Finanszírozási bevételek – módosított előirányzat és teljesítés egyezően tartalmazza az előző évi maradványt 504.586.008 Ft értékben, valamint az Magyar Államkincstár által nyújtott 2021. évi megelőlegezést 11.661.507 Ft értékben.
KIADÁSOK
Működési költségvetés:
A működési kiadások 118.028.418 forinttal kevesebb összegben realizálódtak az előirányzathoz képest.
Ennek részletezése:
Személyi juttatások: A kiadások 11.176.802 forinttal maradtak el az előirányzathoz képest, a betöltetlen álláshelyekből, táppénzből és betegszabadságból adódóan.
Munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó: 3.669.729 forinttal kevesebb volt a teljesítés az előző pontban részletezettekből adódóan.
Dologi kiadások: 30.508.720 forinttal kevesebb a teljesítés, mint a módosított előirányzat. Jelentősebb elmaradást a több évet érintő projektek okozzák, mint a Három Gererációval az Egészségért program, az EFOP 3.9.2 projekt, a szennyvízcsatorna építése.
Ellátottak pénzbeli juttatásai: teljesítés elmaradás 447.290 Ft. Költséghely a települési lakhatási támogatás és rendkívüli települési támogatás, valamint köztemetés költségeit tartalmazza.
Egyéb működési kiadások: az előirányzathoz képest 72.225.877 forinttal kevesebb a teljesítés. Ebből a felnem osztott tartalék összege 71.602.159 Ft.
Felhalmozási költségvetés:
A felhalmozási költségek a módosított előirányzathoz képest 61.545.158 forinttal kevesebb összegben realizálódtak.
K6 Beruházások: teljesítés 25.630.083 forinttal kevesebb mint a módosított előirányzat. Legjelentősebb elmaradás a TOP-1.1.1 Iparterület kialakítása 29.116.638 Ft elmaradás az előirányzattól.
K7 Felújítások: teljesítés 35.915.075 forinttal kevesebb mint a módosított előirányzat. Legnagyobb elmaradás a TOP-2.1.3 Belvízelvezető rendszer kialakítása 29.843.370 Ft elmaradás az előirányzattól.
K8 Egyéb felhalmozási kiadások: teljesítés megegyezően az előirányzattal tartalmazza az Életünkért – Egymásért Alapítványnak adott visszatérítendő 2.492.410 Ft összegű támogatást.
K9 Finanszírozási kiadások: teljesítés megegyezően az előirányzattal tartalmazza a Magyar Államkincstártól 2019. év végén kapott és 2020. év elején visszafizetett 2020. évi megelőlegezést 10.867.767 Ft összegben.
Az Önkormányzati bevételek és kiadások teljesülését kormányzati funkciónként és költségvetési szervenként a zárszámadási rendelettervezet 4. és 5. melléklete mutatja be.
INDOKOLÁS A MELLÉKLETEKHEZ
1. Önkormányzati (irányitó szervi) konszolidált beszámoló
A konszolidált beszámoló tartalmazza az önkormányzati szintre összevont költségvetési kiadások, költségvetési bevételek, finanszírozási bevételek, finanszírozási kiadások, finanszírozási bevételek, mérleg és eredménykimutatás.
Eredménye: A halmozódások kiszűrése. Az Önkormányzat által az intézmények részére átadott 191.076.276 Ft intézményfinanszírozás, mely az Önkormányzatnál finanszírozási kiadásként, míg az intézményeknél finanszírozási bevételként jelenik meg.
2. 2020. évi összevont (konszolidált) pénzügyi mérleg
Az összevont pénzügyi mérleg olyan kétoldalú kimutatás, mely rovatcsoportonként hasonlítja össze a bevételeket és a kiadásokat előirányzat és teljesítés szinten. A bevételek 102 %-ban, a kiadások 90%-ban teljesültek.
3. Pénzeszközök változásának bemutatása
Bemutatja az Önkormányzat és intézményei bankszámla és pénztári pénzkészletét kétéves bontásban. A forintszámlák egyenlegének csökkenése a felhalmozási célra elkülönített pénzeszközök adott célra történő felhasználását mutatja.
4. Több éves kihatással járó döntések számszerűsítése évenkénti bontásban összesítve
A 2017. év óta induló, több éven át húzódó projekteket tartalmazza a melléklet, évenkénti bontásban. A legjelentősebb beruházás a szennyvízhálózat építése, belvízelvezető rendszer felújítása, önkormányzati épületek energetikai korszerűsítése, EFOP-3.9.2 Humán kapacitás fejlesztése, közösségi közlekedésfejlesztés, iparterület kialakítása, három generációval az egészségért program, START gazdaság élénkítő program. Ezen programok jelentős része 2021. évben fejeződik be.
5. Közvetett támogatásokat tartalmazó kimutatás
Tartalmazza a helyi adók és gépjárműadó elévülés miatti adóelengedést adónemenként, valamint a kérelemre történő, szociális vagyoni helyzetre tekintettel történt méltányossági elengedést.
6. Helyi önkormányzat adósságállománya – lejárat, adósságot keletkeztető ügyletek, bel- és külföldi irányú kötelezettségek szerinti bontásban
Tartalmazza a költségvetési támogatás 2021. évi megelőlegezését, 11.661.507 Ft értékben.
7. Vagyonkimutatás
Bemutatja az önkormányzat és intézményei összevont vagyonmérlegét forgalomképesség szerinti bontásban. Tartalmazza továbbá a 0-ra leírt eszközök bruttó értékét eszközcsoportonként, valamint a 0-s számlacsoportban kimutatott Iskola épület és eszközök, berendezések vagyonkezelésbe adott értékét, és a kulturális javak értékét.
8. Helyi önkormányzat tulajdonában álló gazdálkodó szervezetek működéséből származó kötelezettségek, részesedések alakulása
A melléklet bemutatja az Önkormányzat gazdasági társaságokban való részesedését. Törzstőke 6.700.000 Ft. 2020. évben a részesesdések után osztalék bevétele nem keletkezett az Önkormányzatnak.
9. Adott kölcsönök
A tárgyévet megelőző évben adott kölcsönök összege: 10.325.617 Ft. Az adott kölcsönök visszatérülése 2.025.600 Ft.
A tárgyévben adott kölcsönök összege 2.992.410 Ft. Adott kölcsönök visszatérülése 2.000.000 Ft.
Az Önkormányzat felé a tárgyévet követő évben fennálló tartozás 10.918.027 Ft.
- Iskolás Gyermekekért Közalapítvány (2019.08.15) 1 500 000
- Iskolás Gyermekekért Közalapítvány (2019.10.11) 6 925 617
- Életünkért – Egymásért alapítvány (2020.11.05) 2 492 410
10. Normatív támogatások elszámolása
10/a – 10/d mellékletek bemutatják az Önkormányzat 2020. évi beszámolójában szereplő költségvetési támogatások elszámolásának számszerűsített hatását. Ennek eredménye: az Önkormányzatnak 965.620 Ft visszafizetési kötelezettsége keletkezett.
11. Az Önkormányzat alaptevékenységének szabad maradványa: 11.610.587 Ft.
12. A Madarasi Polgármesteri Hivatal alaptevékenységének szabad maradványa: 1.475.328 Ft.
13. A „Gondviselés Háza” Gondozási Központ alaptevékenységének szabad maradványa: 989.573 Ft.
14. A Madarasi Szivárvány Óvoda alaptevékenységének szabad maradványa: 1.644.872 Ft.
ELŐZETES HATÁSVIZSGÁLAT A RENDELETTERVEZETHEZ
I. A tervezett jogszabály hatásai:
a) társadalmi, gazdasági, költségvetési hatás:
- társadalmi hatása: jelentős,
- gazdasági hatása: jelentős,
- költségvetési hatása: jelentős
b) környezeti és egészségi következmények:
- nincs.
c) adminisztratív terheket befolyásoló hatások:
- az intézményeket terhelő adminisztratív hatása jelentős.
II. A jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei:
- a rendelet megalkotása kötelező,
- a rendelet elmaradásának következménye a jogszabály alkotás elmulasztása miatti törvényességi felhívás lehet.
III. A jogszabály alkalmazásához szükséges feltételek:
- a személyi feltétel: rendelkezésre áll.
- szervezeti feltétel: rendelkezésre áll.
- tárgyi feltétel: rendelkezésre áll.
- pénzügyi feltétel: rendelkezésre áll.