Nagybaracska Község Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2012.(IX.25.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat vagyonáról és vagyongazdálkodásáról
Hatályos: 2014. 03. 01Nagybaracska Község Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2012.(IX.25.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat vagyonáról és vagyongazdálkodásáról
2014-03-01-tól
Nagybaracska Község Önkormányzata Képviselő-testületének
13/2012.(IX.25.) önkormányzatai rendelete
az önkormányzat vagyonáról és vagyongazdálkodásáról
Nagybaracska Községi Önkormányzat Képviselő-testülete a nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény 3. § (1) bekezdés 6. pontjában, 5. § (2) bekezdés b)-c) pontjában, (11. § (16) bekezdésében, 13. § (1) bekezdésében, 18. § (1) bekezdésében, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 109. § (4) bekezdésében, az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 97. § (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés e) pontjában és (2) bekezdésében, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 107. §-ában, a helyi önkormányzatok és szerveik, a köztársasági megbízottak, valamint egyes centrális alárendeltségű szervek feladat- és hatásköreiről szóló 1991. évi XX. törvény 138. § (1) bekezdés j) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el.
1. Általános rendelkezések
1. §
A rendelet hatálya Nagybaracska Község Önkormányzata (a továbbiakban: önkormányzat) vagyonára terjed ki.
2. §
E rendelet alkalmazásában vagyon
a) a könyvviteli mérlegben kimutatandó vagyon és
b) az államháztartás szervezetei beszámolási és könyvvezetési kötelezettségének sajátosságairól szóló 249/2000.(XI.24.) Korm. rendelet 44/A. § (3) bekezdésében felsoroltak.
3. §
(1) A rendelet hatálya alá tartozó vagyon tulajdonosi joggyakorlója Nagybaracska Községi Önkormányzat Képviselő-testülete. A vagyonra vonatkozó döntési javaslatot a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé.
(2)[1] A rendelet hatálya alá tartozó vagyon működtetésének feladatát – ha jogszabály vagy a képviselő-testület döntése alapján kötött szerződés másként nem rendelkezik – a Nagybaracskai Közös Önkormányzati Hivatal (továbbiakban: Hivatal) látja el.
(3) A (2) bekezdés szerinti feladatellátás során a hasznok szedéséből származó bevételek az önkormányzatot illetik meg.
2. Az önkormányzat vagyona
4. §
(1) Az önkormányzat tulajdonában álló nemzeti vagyon külön része a törzsvagyon, amely forgalomképtelen vagy korlátozottan forgalomképes.
(2)[2] Nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű nemzeti vagyonnak minősül a Nagybaracska Község Önkormányzata Képviselő-testületének a Homokhátsági Regionális Szilárdhulladék Kezelési Konzorcium Tulajdonközösség által a Homokhátsági Hulladékgazdálkodási Rendszer keretében ISPA, majd KA beruházás során beszerzett, illetőleg megvalósított és kapcsolódó önkormányzati tulajdonú vagyon kezelésének és hasznosításának feltételeiről szóló 18/2013.(XII.5.) önkormányzati rendelet 3. § (1) bekezdése szerinti vagyon.
(3)[3] Az önkormányzat kizárólagos tulajdonában lévő törzsvagyonát az 1. melléklet, korlátozottan forgalomképes törzsvagyonát a 2. melléklet tartalmazza.
(4) Forgalomképes üzleti vagyon minden olyan önkormányzati vagyon, amely nem tartozik a törzsvagyonba. Az önkormányzat üzleti vagyonának vagyonelemeit a 3. melléklet tartalmazza.
(5) Ha törvény másként nem rendelkezik az önkormányzati vagyon e rendelet szerinti besorolásának megváltoztatásáról Nagybaracska Községi Önkormányzat Képviselő-testülete (a továbbiakban: képviselő-testület) dönt.
3. Az önkormányzat vagyonával való rendelkezési jogok
5. §
(1) A rendelet hatálya alá tartozó vagyonra vonatkozó ügyekben a képviselő-testületet a polgármester képviseli.
(2) A képviselő-testület az alább felsorolt tulajdonosi jogok és kötelezettségek tulajdonosi joggyakorlására a polgármestert hatalmazza fel:
a) a képviselő-testület által szövegszerűen elfogadott szerződések aláírása;
b) a képviselő-testület szerződéskötésről szóló döntése alapján, amennyiben a testület a szerződést nem szövegszerűen fogadta el, az önkormányzati határozat keretei között a szerződés szövegének megállapítása, elfogadása, a szerződés aláírása;
c) az önkormányzat vagyonának, továbbá jogos érdekeinek védelme céljából szerződés felbontására, vagy megszüntetésére irányuló jognyilatkozatok megtétele, az önkormányzat igényeinek érvényesítését célzó jognyilatkozatok kiadása;
d) az önkormányzati igények érvényesítése, az önkormányzat jogvédelme érdekében közigazgatási, peres vagy nemperes eljárás megindítása;
e) közművezetékek elhelyezése céljára vezetékjogot, szolgalmi jogot, vagy közérdekű használati jogot biztosító szerződések megkötése;
f) az önkormányzat, mint jogosult javára vezeték-, szolgalmi- és használati jogot biztosító szerződések megkötése;
g) közműhálózat bővítéséhez, illetve karbantartásához szükséges tulajdonosi hozzájárulás megadása;
h) az önkormányzati vagyonra vonatkozó biztosítási szerződés megkötése;
i) szerződéskötés termőföld bérbeadására, hasznosítására.
(3) A polgármester a költségvetés féléves és éves beszámolójának tárgyalásakor köteles beszámolni a képviselő-testületnek a (2) bekezdés szerinti felhatalmazáson alapuló tevékenységéről.
4. Az önkormányzati vagyon tulajdonjogának átruházása
6. §
(1) Az önkormányzat tulajdonában álló nemzeti vagyon tekintetében az éves központi költségvetésben meghatározott értékhatár feletti nemzeti vagyon tulajdonjogát átruházni csak versenyeztetés útján lehet.
(2) A nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény (a továbbiakban: Nvtv.) 13. § (1) bekezdésében meghatározott értékhatárt az éves központi költségvetésben meghatározott összegként nevesített egyedi bruttó forgalmi érték képezi.
(3)[4]
(4) Az (1) bekezdésben meghatározott értékhatár feletti vagyon nyilvános tárgyaláson történő értékesítésének szabályait e rendelet 3. mellékletét képező versenyeztetési szabályok tartalmazzák.
5. Az önkormányzati vagyon hasznosítása
7. §
(1) Az önkormányzat tulajdonában álló nemzeti vagyon tekintetében az éves központi költségvetésben meghatározott értékhatár feletti nemzeti vagyont hasznosítani csak versenyeztetés útján lehet.
(2) Az Nvtv. 11. § (16) bekezdésében meghatározott értékhatárt az éves központi költségvetésben meghatározott összegként nevesített egyedi bruttó forgalmi érték képezi.
(3) A rendelet hatálya alá tartozó vagyonelemeket a képviselő-testület határozattal jelöli ki hasznosításra az alábbi tartalommal:
- a vagyonelem meghatározása, ingatlan esetén helyrajzi számának megjelölése,
- forgalmi értékének megjelölése,
- a hasznosítás módja,
- a pályázati feltételek meghatározása.
(4) Az (1) bekezdésben foglalt értékhatárt nem meghaladó vagyonelem hasznosítását versenyeztetni nem kell, azonban a hasznosítási lehetőséget nyilvánosan közzé kell tenni az önkormányzat honlapján.
(5) Az (1) bekezdés alapján a versenyeztetést e rendelet 4. mellékletét képező szabályzat pályázatra vonatkozó rendelkezéseit kell értelemszerűen alkalmazni.
6. Az önkormányzati vagyon megterhelése, vállalkozásba vitele
8. §
(1) Az önkormányzat forgalomképes üzleti vagyonát meg lehet terhelni illetve vállalkozásba vihető.
(2) Az önkormányzat forgalomképes üzleti vagyonának megterhelésének, vállalkozásba vitelének, gazdasági társaságban való részvételének rendelkezési jogát – értékhatártól függetlenül – a képviselő-testület gyakorolja.
7. Vagyonkezelői jog létesítése és átengedése
9. §
(1) Vagyonkezelői jogot létesíteni kizárólag az Nvtv. 3. § (1) bekezdés 19. pont b) alpontjában felsorolt vagyonkezelők részére önkormányzati közfeladat átadásához kapcsolódva akkor lehet, ha az biztosítja a feladatellátás feltételeinek hatékony biztosítását, a vagyon állagának és értékének megőrzését, védelmét, illetve a vagyon értékét növeli.
(2)[5] Az önkormányzat vagyonkezelői jogot a kötelező önkormányzati feladatellátást szolgáló vagyoni elemekre létesíthet.
(3) Az önkormányzati vagyont kezelő szerv a rábízott vagyonról – az önkormányzat közfeladatainak sérelme nélkül – a hatályos jogszabályok, valamint a vagyonkezelési szerződésben foglaltak szerint gondoskodik.
10. §
(1) A képviselő-testület dönt a vagyon vagyonkezelői jogának ellenérték fejében történő átadásáról. A feladatellátás átadását célzó döntést megelőzően részletes elemzést kell készíteni, mely keretében értékelni kell a célt szolgáló vagyon állapotát, alkalmasságát, annak működtetési, várható felújítási és fejlesztési költségeit, s mindezeknek az önkormányzati költségvetésre gyakorolt hatását is.
(2) A képviselő-testület értékhatárra tekintet nélkül a vagyonkezelői jog átengedéséről az önkormányzat honlapján, és a helyben szokásos módon való hirdetéssel, a legjobb ajánlattevő javára dönt.
(3) A vagyonkezelői jog értékének meghatározása piaci értéken történik.
11. §
(1) Vagyonkezelői jogot ingyenesen átengedni a következő vagyonkezelőknek lehet:
a) költségvetési szerv vagy önkormányzati intézménynek,
b) önkormányzati társulásnak.
(2) Az önkormányzat az (1) bekezdésben megjelölt vagyonkezelők részére a vagyont ingyenesen a következő közfeladatok esetében adhatja kezelésbe:
a) óvodai ellátás
b) alapfokú nevelés, oktatás
c) szociális ellátás
12. §
(1) A vagyonkezelés ellenőrzése az alábbi módon történik:
a) az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 70. § (1) bekezdés b) pontja figyelembe vételével a belső ellenőrzés keretében,
b) a vagyonkezelők éves beszámoltatásával, melynek keretében elkészítik az általuk kezelt vagyonra vonatkozó vagyonkimutatást, és ismertetik a vagyongazdálkodási terv adott időszakra vonatkozó teljesülését.
(2) Az (1) bekezdés a) pontja szerinti ellenőrzéseket az önkormányzat éves ellenőrzési tervében szerepeltetni kell.
8. Az önkormányzat követeléseiről való lemondás
13. §
(1) Az önkormányzat követeléseiről – mint az önkormányzati vagyon részéről – való lemondás jogát a képviselő-testület gyakorolja az adósok, vevők és egyéb követelések vonatkozásában, amennyiben az érintett követelés eléri a 100.000.- Ft összeghatárt.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott követelésről csak akkor lehet lemondani, ha
a) az nem veszélyezteti az önkormányzat likviditását,
b) a követelés érvényesítése érdekében indított eljárás során a követelést részben vagy egészben nem lehet behajtani, és remény sincs a követelés későbbiekben való behajtására,
c) a követelés érvényesítése, behajtása bizonyítottan a követelés összegét meghaladó költségekkel jár,
d) a bíróság bevonásával történő behajtás során – figyelembe véve az a) és b) pontokban foglaltakat – a követelésről való lemondásról bírói egyezség történt,
e) a felszámolási eljárás vagy a csődeljárás során a követelést részben vagy egészben nagy valószínűséggel pénzügyileg nem lehet realizálni, vagy a csődeljárás során – figyelembe véve az a) és b) pontokban foglaltakat – csődegyezségi megállapodást kötöttek,
f) bizonyított, hogy a követeléssel érintett szervet, személyt nem lehet elérni vagy fellelni.
(3) A követelésről való lemondás magában foglalja az egész követelésről való lemondást, valamint a követelés egy részéről való lemondást.
9. Vagyon ingyenes megszerzése
14. §
Az ingyenesen felajánlott vagyon elfogadásáról – értékhatártól függetlenül – a képviselő-testület dönt.
10. A vagyon nyilvántartása, vagyonkimutatás
15. §
(1)[6] Az önkormányzat a tulajdonában lévő vagyontárgyakról a jogszabályokban meghatározott módon folyamatos nyilvántartást, vagyonkatasztert vezet. Az önkormányzat vagyonát a hatályos jogszabályok alapján a Hivatal tartja nyilván.
(2) A vagyonkimutatás az önkormányzat tulajdonában – a költségvetési év zárónapján – meglévő vagyoni állapot szerinti kimutatása, melynek célja az önkormányzati vagyontárgyak tételes kimutatása.
(3) A vagyonkimutatásban szerepeltetni kell az önkormányzati vagyont terhelő kötelezettségeket is.
11. Záró rendelkezések
16. §
(1) Ez a rendelet 2012. október 1-jén lép hatályba.
(2) Hatályát veszti Nagybaracska Községi Önkormányzat Képviselő-testületének az önkormányzat vagyonáról, és a vagyongazdálkodás szabályairól szóló 3/2009.(IV.15.) Kt. rendelete.
(3)[7] A Képviselő-testület a vaskúti 0551/2 helyrajzi számon nyilvántartott ingatlan és felépítménye önkormányzat tulajdonában álló tulajdoni hányadának értékesítési eljárására vonatkozó hatáskörét a Felső-Bácskai Szilárd Hulladéklerakó Önkormányzati Társulásra ruházza át.
Nagybaracska, 2012. augusztus 15.
Király Sándor sk. Tóth Istvánné sk.
polgármester jegyző
A rendelet kihirdetve: Nagybaracska, 2012. szeptember 25.
Tóth Istvánné sk.
jegyző
[1] Módosította a 6/2014.(II.28.) önkormányzati rendelet 1.§-a. Hatályos 2014. március 1-től.
[2] Módosította a 6/2014.(II.28.) önkormányzati rendelet 2.§-a. Hatályos 2014. március 1-től.
[3] Módosította a 7/2013.(V.27.) önkormányzati rendelet 1.§-a. Hatályos 2013. június 1-től.
[4] Hatályon kívül helyezte a 7/2013.(V.27.) önkormányzati rendelet 4.§-a. Hatálytalan 2013. június 1-től.
[5] Módosította a 6/2014.(II.28.) önkormányzati rendelet 3.§-a. Hatályos 2014. március 1-től.
[6] Módosította a 6/2014.(II.28.) önkormányzati rendelet 4.§-a. Hatályos 2014. március 1-től.
[7] Megállapította a 6/2013.(V.6.) önkormányzati rendelet 1.§-a. Hatályos 2013. május 7-től.