Sükösd Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének 8/2016. (VI.27.) önkormányzati rendelete

a helyi hulladékgazdálkodási közszolgáltatásról szóló 8/2015.(VII.7.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2016. 06. 28- 2016. 07. 19

Sükösd Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének

8/2016.(VI.27.) önkormányzati rendelete

 a helyi hulladékgazdálkodási közszolgáltatásról szóló 8/2015.(VII.7.) önkormányzati rendelet módosításáról


Sükösd Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testülete a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény 88. § (4) bekezdés a) és c) pontjában meghatározott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 19. pontjában, a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény 35. § (1) bekezdés c)-d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, Ktv. 48.§ (3) környezetvédelmi igazgatási szerv véleményezési jogkörében eljáró véleményének kikérésével a következőket rendeli el:


1. §


Sükösd Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének a helyi hulladékgazdálkodási közszolgáltatásról szóló 8/2015.(VII.7.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: Ör.) a következő 4/A §-sal egészül ki:


„4/A § Az önkormányzat együttműködik a Ht. 32/A. § (1) bekezdésben meghatározott feladatokra Koordináló szervként kijelölt NHKV Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő Zártkörűen Működő Részvénytársasággal (a továbbiakban: Koordináló szerv). Az Önkormányzat jelen rendeleti szabályozással is elősegíti az Országos Hulladékgazdálkodási Közszolgáltatási Tervben foglaltak végrehajtását.”


2.§


A  Képviselő-testület az Ör. 22.§-t hatályon kívül helyezi, helyébe az alábbiakat lépteti:


22. §


(1) Az ingatlanhasználó a teljesített közszolgáltatás alapján számított közszolgáltatási díjat utólagosan, a Koordináló szerv által negyedévente utólag kiállított és megküldött számla alapján köteles megfizetni a Koordináló szerv részére.


(2) A közszolgáltatási díjat tartalmazó számla adataival és összegével kapcsolatban az ingatlanhasználó a Koordináló szervnél írásban kifogást emelhet. A kifogásnak a számla kiegyenlítésére vonatkozó kötelezettség teljesítésére halasztó hatálya nincs. A kifogásra, annak kézhezvételétől számított tizenöt napon belül a Koordináló szerv válaszát megküldi.


(3) A Koordináló szerv a közszolgáltatási díjakra vonatkozó számlákat a 69/2016. (III. 31.) Korm. rendelet 20. § (1) bekezdés szerinti adatszolgáltatás alapján állítja ki.

A közszolgáltató hiányos vagy késedelmes adatszolgáltatása esetén a Koordináló szerv a nem megfelelő adatszolgáltatással érintett ingatlanhasználó tekintetében a Koordináló szerv által legutóbb kiszámlázott közszolgáltatási díjról állít ki számlát. Az ezzel összefüggésben keletkező díjkorrekció esetén minden helytállási kötelezettség a közszolgáltatót terheli. Az így keletkező közszolgáltatási díjkülönbözet pozitív mérlegét a Koordináló szerv a közszolgáltatónak fizetendő esedékes szolgáltatási díjba beszámítja.

A közszolgáltató hiányos vagy helytelen adatszolgáltatásából eredő, a Koordináló szerv által nem megfelelő adattartalommal kiállított számlákkal kapcsolatos valamennyi következményért a közszolgáltatót terheli felelősség.

A Koordináló szerv a 69/2016. (III. 31.) Korm. rendelet 20. § (1) bekezdés szerinti adatszolgáltatásból kiindulva megállapítja azon ingatlanok körét, amelyre nincs közszolgáltatási díjfizetés meghatározva az adatszolgáltatásban, ugyanakkor vélelmezhető, hogy az ingatlannal összefüggésben teljesítés történt. A Koordináló szerv e körben jogosult ingyenesen adatot kérni az illetékes hatóságtól a 69/2016. (III. 31.) Korm. rendelet 20. § (1) bekezdés szerinti adatszolgáltatásból hiányzó ingatlanok és szükséges adataik megállapítása érdekében.

A fentiek szerint rögzített ingatlanok adatait a Koordináló szerv megküldi a közszolgáltatónak, és felhívja a közszolgáltatót, hogy a megküldött ingatlanokon végzett szolgáltatásának megfelelően korrigálja a 69/2016. (III. 31.) Korm. rendelet 20. § (1) bekezdés szerinti adatszolgáltatást legkésőbb az értesítés kézhezvételét követő 8 napon belül.

Ezen korrekciót követően - a közszolgáltató eltérő adatszolgáltatása hiányában - a Koordináló szerv a közszolgáltatási díjat az ingatlantulajdonosnak számlázza ki.

A Koordináló szerv a kiszámlázott és az ingatlanhasználó által határidőn belül ki nem fizetett közszolgáltatási díj behajtása érdekében intézkedik.



(4) Nem tagadhatja meg a közszolgáltatási díj megfizetését az, aki a települési hulladékkal kapcsolatos kötelezettségeit nem teljesíti feltéve, hogy a Közszolgáltató a közszolgáltatást felajánlja, vagy a közszolgáltatás teljesítésére rendelkezésre áll, vagy a teljesítést igazolja. Az ingatlanhasználó – e rendeletben meghatározott kivételekkel – akkor is köteles közszolgáltatási díjat fizetni, ha a Közszolgáltató igazolni tudja, hogy felajánlotta az ingatlanhasználónak a szolgáltatás nyújtását, vagy a szolgáltatás nyújtására rendelkezésre állt.


3.§


Az Ör. kiegészül jelen rendelet 1. és 2. sz. mellékletével.


4.§


E rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba és az azt követő napon hatályát veszíti.


Sükösd, 2016. június 22.



                   ………………………                                                  ………………………….

                            Tamás Márta                                                        Bánné dr. Raffai Gyöngyi

                            polgármester                                                                        jegyző




Záradék:

A rendelet kihirdetésre került 2016. június 27. napján.


                                                                                                        …………………………..

                                                                                                        Bánné dr. Raffai Gyöngyi

                                                                                                                        jegyző





1.melléklet

A hulladék gyűjtésére és szállítására vonatkozó megfelelési követelmények az OHKT szerint




1.Zöldhulladék (biológiailag lebomló) gyűjtése


  • A szolgáltatást egész évben (január 1-től december 31-ig) évente 14 alkalommal biztosítja a közszolgáltató ingatlantól történő gyűjtéssel, amely során január, február, március, április, május, június, július, augusztus, szeptember, október, november, december hónapokban legalább egy alkalmat biztosít, s továbbá ezen felül januárban további kettő alkalmat biztosít (tekintettel a fenyőfagyűjtési kötelezettségre). 2016. évben ez időarányosan jelenti a havi egyszeri gyűjtési alkalmat.
  • A zöldhulladék gyűjtését egész évben a közszolgáltató (január 1-től december 31-ig) nem csak az ingatlantól történő gyűjtéssel, hanem a közszolgáltató által üzemeltetett hulladékudvarba történő átvétellel is biztosítja egész évben, a hulladékudvar nyitvatartási idején belül. E lehetőség a felsorolt hónapokban és legfeljebb 20 km-es távolságban rendelkezésre áll.




2.Közszolgáltatás körébe tartozó elkülönített csomagolási hulladék gyűjtése


  •  A közszolgáltató egész évben (január 1-től december 31-ig) kettő hetente biztosítja a csomagolási hulladék gyűjtését házhoz menő rendszeres járattal.


  • A szelektíven gyűjtött csomagolási hulladék gyűjtését a közszolgáltató egész évben (január 1-től december 31-ig) nem csak az ingatlantól történő gyűjtéssel, hanem a közszolgáltató által üzemeltetett szelektív hulladékgyűjtő szigeten történő gyűjtéssel, hulladékudvarba történő átvétellel is biztosítja egész évben, a hulladékudvar nyitvatartási idején belül.




3.Lomhulladék gyűjtése


  • A lomhulladék gyűjtését a közszolgáltató egész évben (január 1-től december 31-ig) évente kettő alkalommal valamennyi ingatlanhasználó részére házhoz menő rendszerű lomtalanítás keretében biztosítja. A házhoz menő rendszerű lomtalanítás keretében az ingatlanhasználó előzetes telefonos időpont egyeztetés alapján közvetlenül a közszolgáltatónak adja át a lom jellegű hulladékot.


  • A lomhulladék gyűjtését a közszolgáltató egész évben (január 1-től december 31-ig) nem csak az ingatlantól történő gyűjtéssel, hanem a közszolgáltató által üzemeltetett hulladékudvarba történő átvétellel is biztosítja egész évben, a hulladékudvar nyitvatartási idején belül.


2.melléklet


Hulladékok előkezelésének elvégzése


Szolgáltató a KEOP 1.1.1/2F/09-11-2011-0004 számú „Települési Szilárd Hulladék mechanikai-biológiai stabilizálására szolgáló rendszer kialakítása a Homokhátsági Települési Hulladékgazdálkodási Rendszerben” tárgyú pályázat megvalósítása során az alábbi technológiát alkalmazza


Az MBH technológiái a vegyesen gyűjtött települési szilárd hulladék hasznosítható alkotó elemeinek kinyerését, illetve további alternatív hasznosítást (pl. égetést) megelőző kezelésére szolgálnak.

A technológia bevezetésének legfontosabb célja a települési szilárd hulladék biológiai stabilizálása, véglegesen lerakásra kerülő hulladék mennyiségének csökkentése. A lerakott hulladék mennyiségének csökkentésével növelhető a lerakó élettartalma, ami hosszú távon csökkentené az üzemeltetés költségeit, hiszen később válnak szükségessé az új beruházások (új lerakó építése).

A mechanikai-biológiai stabilizálásra szolgáló rendszer révén a szerves hulladék, lerakótól történő eltérítése keretében a papír és biohulladék elkülönített begyűjtését, a szelektíven begyűjtött hulladék válogatását, az elkülönítetten begyűjtött biohulladék anyagában történő hasznosítását (különös tekintettel a komposztálásra és a házi komposztálásra), valamint a mechanikai, illetve mechanikai-biológiai előkezelést, továbbá az előkezelést követő energetikai célú hasznosítását teszi lehetővé.


Technológia rövid leírása:

A kezelőtelepre beérkező hulladékot aprítással, és/vagy rostálással előkészítik, vastartalmát mágneses, nem vas fém tartalmát leválasztják, majd ellenőrzött körülmények között, zárt rendszerben biológiailag stabilizálják (komposztálják). A komposztálás során jelentősen csökken a hulladék nedvességtartalma és leválaszthatóvá válnak a komposztálódott szerves összetevők is. A mechanikailag-biológiailag kezelt hulladék nagy fűtőértékű komponensekben gazdag része hulladékégető műben, egyéb módon felhasználható, a másik része komposztálódik.

A beruházás útján:

  • jól égethető frakció jött létre,
  • házhozmenő szelektív gyűjtés fokozhatóvá vált,
  • komposztálás, zöldhulladékgyűjtés (2000 főnél kisebb településeken házi komposztálás, nagyobb településeken hulladékudvarokba szállítással) szintén fokozhatóvá vált.


A mechanikai-biológiai hulladékkezelés technológiai fázisai a következők:


1.   A beszállított hulladék fogadása

2.   A beszállított hulladék ürítése a mechanikai kezelő csarnokban

3.   A hulladék aprítása

4.   Mágneses leválasztás

5.   Mechanikai kezelés (rostálás)

6.   Mágneses leválasztás

7.   Lég szeparátor

8.   Mechanikai utókezelés (utóaprítás)

9.   Tömörítés

10. Biológiai kezelés, a hulladék stabilizálása

Mellékletek