Sükösd Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének 8/2016. (VI.27.) önkormányzati rendelete
a helyi hulladékgazdálkodási közszolgáltatásról szóló 8/2015.(VII.7.) önkormányzati rendelet módosításáról
Hatályos: 2016. 06. 28- 2016. 07. 19Sükösd Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének 8/2016. (VI.27.) önkormányzati rendelete
a helyi hulladékgazdálkodási közszolgáltatásról szóló 8/2015.(VII.7.) önkormányzati rendelet módosításáról
2016-06-28-tól 2016-07-19-ig
Sükösd Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének
8/2016.(VI.27.) önkormányzati rendelete
a helyi hulladékgazdálkodási közszolgáltatásról szóló 8/2015.(VII.7.) önkormányzati rendelet módosításáról
Sükösd Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testülete a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény 88. § (4) bekezdés a) és c) pontjában meghatározott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 19. pontjában, a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény 35. § (1) bekezdés c)-d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, Ktv. 48.§ (3) környezetvédelmi igazgatási szerv véleményezési jogkörében eljáró véleményének kikérésével a következőket rendeli el:
1. §
Sükösd Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének a helyi hulladékgazdálkodási közszolgáltatásról szóló 8/2015.(VII.7.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: Ör.) a következő 4/A §-sal egészül ki:
„4/A § Az önkormányzat együttműködik a Ht. 32/A. § (1) bekezdésben meghatározott feladatokra Koordináló szervként kijelölt NHKV Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő Zártkörűen Működő Részvénytársasággal (a továbbiakban: Koordináló szerv). Az Önkormányzat jelen rendeleti szabályozással is elősegíti az Országos Hulladékgazdálkodási Közszolgáltatási Tervben foglaltak végrehajtását.”
2.§
A Képviselő-testület az Ör. 22.§-t hatályon kívül helyezi, helyébe az alábbiakat lépteti:
22. §
(1) Az ingatlanhasználó a teljesített közszolgáltatás alapján számított közszolgáltatási díjat utólagosan, a Koordináló szerv által negyedévente utólag kiállított és megküldött számla alapján köteles megfizetni a Koordináló szerv részére.
(2) A közszolgáltatási díjat tartalmazó számla adataival és összegével kapcsolatban az ingatlanhasználó a Koordináló szervnél írásban kifogást emelhet. A kifogásnak a számla kiegyenlítésére vonatkozó kötelezettség teljesítésére halasztó hatálya nincs. A kifogásra, annak kézhezvételétől számított tizenöt napon belül a Koordináló szerv válaszát megküldi.
(3) A Koordináló szerv a közszolgáltatási díjakra vonatkozó számlákat a 69/2016. (III. 31.) Korm. rendelet 20. § (1) bekezdés szerinti adatszolgáltatás alapján állítja ki.
A közszolgáltató hiányos vagy késedelmes adatszolgáltatása esetén a Koordináló szerv a nem megfelelő adatszolgáltatással érintett ingatlanhasználó tekintetében a Koordináló szerv által legutóbb kiszámlázott közszolgáltatási díjról állít ki számlát. Az ezzel összefüggésben keletkező díjkorrekció esetén minden helytállási kötelezettség a közszolgáltatót terheli. Az így keletkező közszolgáltatási díjkülönbözet pozitív mérlegét a Koordináló szerv a közszolgáltatónak fizetendő esedékes szolgáltatási díjba beszámítja.
A közszolgáltató hiányos vagy helytelen adatszolgáltatásából eredő, a Koordináló szerv által nem megfelelő adattartalommal kiállított számlákkal kapcsolatos valamennyi következményért a közszolgáltatót terheli felelősség.
A Koordináló szerv a 69/2016. (III. 31.) Korm. rendelet 20. § (1) bekezdés szerinti adatszolgáltatásból kiindulva megállapítja azon ingatlanok körét, amelyre nincs közszolgáltatási díjfizetés meghatározva az adatszolgáltatásban, ugyanakkor vélelmezhető, hogy az ingatlannal összefüggésben teljesítés történt. A Koordináló szerv e körben jogosult ingyenesen adatot kérni az illetékes hatóságtól a 69/2016. (III. 31.) Korm. rendelet 20. § (1) bekezdés szerinti adatszolgáltatásból hiányzó ingatlanok és szükséges adataik megállapítása érdekében.
A fentiek szerint rögzített ingatlanok adatait a Koordináló szerv megküldi a közszolgáltatónak, és felhívja a közszolgáltatót, hogy a megküldött ingatlanokon végzett szolgáltatásának megfelelően korrigálja a 69/2016. (III. 31.) Korm. rendelet 20. § (1) bekezdés szerinti adatszolgáltatást legkésőbb az értesítés kézhezvételét követő 8 napon belül.
Ezen korrekciót követően - a közszolgáltató eltérő adatszolgáltatása hiányában - a Koordináló szerv a közszolgáltatási díjat az ingatlantulajdonosnak számlázza ki.
A Koordináló szerv a kiszámlázott és az ingatlanhasználó által határidőn belül ki nem fizetett közszolgáltatási díj behajtása érdekében intézkedik.
(4) Nem tagadhatja meg a közszolgáltatási díj megfizetését az, aki a települési hulladékkal kapcsolatos kötelezettségeit nem teljesíti feltéve, hogy a Közszolgáltató a közszolgáltatást felajánlja, vagy a közszolgáltatás teljesítésére rendelkezésre áll, vagy a teljesítést igazolja. Az ingatlanhasználó – e rendeletben meghatározott kivételekkel – akkor is köteles közszolgáltatási díjat fizetni, ha a Közszolgáltató igazolni tudja, hogy felajánlotta az ingatlanhasználónak a szolgáltatás nyújtását, vagy a szolgáltatás nyújtására rendelkezésre állt.
3.§
Az Ör. kiegészül jelen rendelet 1. és 2. sz. mellékletével.
4.§
E rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba és az azt követő napon hatályát veszíti.
Sükösd, 2016. június 22.
……………………… ………………………….
Tamás Márta Bánné dr. Raffai Gyöngyi
polgármester jegyző
Záradék:
A rendelet kihirdetésre került 2016. június 27. napján.
…………………………..
Bánné dr. Raffai Gyöngyi
jegyző
1.melléklet
A hulladék gyűjtésére és szállítására vonatkozó megfelelési követelmények az OHKT szerint
1.Zöldhulladék (biológiailag lebomló) gyűjtése
- A szolgáltatást egész évben (január 1-től december 31-ig) évente 14 alkalommal biztosítja a közszolgáltató ingatlantól történő gyűjtéssel, amely során január, február, március, április, május, június, július, augusztus, szeptember, október, november, december hónapokban legalább egy alkalmat biztosít, s továbbá ezen felül januárban további kettő alkalmat biztosít (tekintettel a fenyőfagyűjtési kötelezettségre). 2016. évben ez időarányosan jelenti a havi egyszeri gyűjtési alkalmat.
- A zöldhulladék gyűjtését egész évben a közszolgáltató (január 1-től december 31-ig) nem csak az ingatlantól történő gyűjtéssel, hanem a közszolgáltató által üzemeltetett hulladékudvarba történő átvétellel is biztosítja egész évben, a hulladékudvar nyitvatartási idején belül. E lehetőség a felsorolt hónapokban és legfeljebb 20 km-es távolságban rendelkezésre áll.
2.Közszolgáltatás körébe tartozó elkülönített csomagolási hulladék gyűjtése
- A közszolgáltató egész évben (január 1-től december 31-ig) kettő hetente biztosítja a csomagolási hulladék gyűjtését házhoz menő rendszeres járattal.
- A szelektíven gyűjtött csomagolási hulladék gyűjtését a közszolgáltató egész évben (január 1-től december 31-ig) nem csak az ingatlantól történő gyűjtéssel, hanem a közszolgáltató által üzemeltetett szelektív hulladékgyűjtő szigeten történő gyűjtéssel, hulladékudvarba történő átvétellel is biztosítja egész évben, a hulladékudvar nyitvatartási idején belül.
3.Lomhulladék gyűjtése
- A lomhulladék gyűjtését a közszolgáltató egész évben (január 1-től december 31-ig) évente kettő alkalommal valamennyi ingatlanhasználó részére házhoz menő rendszerű lomtalanítás keretében biztosítja. A házhoz menő rendszerű lomtalanítás keretében az ingatlanhasználó előzetes telefonos időpont egyeztetés alapján közvetlenül a közszolgáltatónak adja át a lom jellegű hulladékot.
- A lomhulladék gyűjtését a közszolgáltató egész évben (január 1-től december 31-ig) nem csak az ingatlantól történő gyűjtéssel, hanem a közszolgáltató által üzemeltetett hulladékudvarba történő átvétellel is biztosítja egész évben, a hulladékudvar nyitvatartási idején belül.
2.melléklet
Hulladékok előkezelésének elvégzése
Szolgáltató a KEOP 1.1.1/2F/09-11-2011-0004 számú „Települési Szilárd Hulladék mechanikai-biológiai stabilizálására szolgáló rendszer kialakítása a Homokhátsági Települési Hulladékgazdálkodási Rendszerben” tárgyú pályázat megvalósítása során az alábbi technológiát alkalmazza
Az MBH technológiái a vegyesen gyűjtött települési szilárd hulladék hasznosítható alkotó elemeinek kinyerését, illetve további alternatív hasznosítást (pl. égetést) megelőző kezelésére szolgálnak.
A technológia bevezetésének legfontosabb célja a települési szilárd hulladék biológiai stabilizálása, véglegesen lerakásra kerülő hulladék mennyiségének csökkentése. A lerakott hulladék mennyiségének csökkentésével növelhető a lerakó élettartalma, ami hosszú távon csökkentené az üzemeltetés költségeit, hiszen később válnak szükségessé az új beruházások (új lerakó építése).
A mechanikai-biológiai stabilizálásra szolgáló rendszer révén a szerves hulladék, lerakótól történő eltérítése keretében a papír és biohulladék elkülönített begyűjtését, a szelektíven begyűjtött hulladék válogatását, az elkülönítetten begyűjtött biohulladék anyagában történő hasznosítását (különös tekintettel a komposztálásra és a házi komposztálásra), valamint a mechanikai, illetve mechanikai-biológiai előkezelést, továbbá az előkezelést követő energetikai célú hasznosítását teszi lehetővé.
Technológia rövid leírása:
A kezelőtelepre beérkező hulladékot aprítással, és/vagy rostálással előkészítik, vastartalmát mágneses, nem vas fém tartalmát leválasztják, majd ellenőrzött körülmények között, zárt rendszerben biológiailag stabilizálják (komposztálják). A komposztálás során jelentősen csökken a hulladék nedvességtartalma és leválaszthatóvá válnak a komposztálódott szerves összetevők is. A mechanikailag-biológiailag kezelt hulladék nagy fűtőértékű komponensekben gazdag része hulladékégető műben, egyéb módon felhasználható, a másik része komposztálódik.
A beruházás útján:
- jól égethető frakció jött létre,
- házhozmenő szelektív gyűjtés fokozhatóvá vált,
- komposztálás, zöldhulladékgyűjtés (2000 főnél kisebb településeken házi komposztálás, nagyobb településeken hulladékudvarokba szállítással) szintén fokozhatóvá vált.
A mechanikai-biológiai hulladékkezelés technológiai fázisai a következők:
1. A beszállított hulladék fogadása
2. A beszállított hulladék ürítése a mechanikai kezelő csarnokban
3. A hulladék aprítása
4. Mágneses leválasztás
5. Mechanikai kezelés (rostálás)
6. Mágneses leválasztás
7. Lég szeparátor
8. Mechanikai utókezelés (utóaprítás)
9. Tömörítés
10. Biológiai kezelés, a hulladék stabilizálása