Szabadszállás Város Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2007. (I. 24.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat vagyonáról és a vagyongazdálkodásról
Hatályos: 2007. 08. 29- 2008. 04. 30Szabadszállás Város Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2007. (I. 24.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat vagyonáról és a vagyongazdálkodásról
Szabadszállás Város Önkormányzata képviselő-testülete a helyi önkormányzatokról szóló, többször módosított 1990. évi LXV. törvény (továbbiakban: Ötv.) 16. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján – figyelemmel az Ötv. 79-80. §, 80/A és 80/B. §-aiban, továbbá az államháztartásról szóló, módosított 1992. évi XXXVIII. törvény (továbbiakban: Ahtv.) 108-109. §-aiban foglaltakra – Szabadszállás Város Önkormányzatának vagyonáról, és a vagyongazdálkodásról az alábbi rendeletet alkotja.
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
A rendelet hatálya
1. § E rendelet hatálya kiterjed:
a) Szabadszállás Város Önkormányzatára (továbbiakban Önkormányzat), annak szerveire, továbbá az önkormányzat által alapított költségvetési szervekre (a továbbiakban: intézmények);
b) mindazokra a dolgokra, melyek az Önkormányzat tulajdonában vannak, így az ingatlan és ingó dolgokra, vagyoni értékű jogokra, a gazdasági és közhasznú társaságokban az önkormányzatot megillető részesedésekre, valamint az értékpapírokra (a továbbiakban: önkormányzati vagyon).
Nem terjed ki a rendelet hatálya az önkormányzat tulajdonában lévő lakásokra, ezekről külön önkormányzati rendelet rendelkezik.
Az önkormányzati vagyon
2. § (1) Az önkormányzati vagyon rendeltetése szerint törzsvagyonból és forgalomképes vállalkozói vagyonból áll.
(2) A törzsvagyon körébe tartozó forgalomképtelen és korlátozottan forgalomképes vagyontárgyak körét az Ötv. rendelkezéseinek figyelembevételével e rendelet állapítja meg.
(3) Az Ötv.-ben foglaltakon túlmenően forgalomképtelenek a közterületi ingó vagyontárgyak, a rendezési tervben közcélú hasznosításra kijelölt ingatlanok (e rendelet 1.sz. melléklet 1.p.).
(4) A Ötv.-ben foglaltakon túlmenően korlátozottan forgalomképesek az önkormányzat tulajdonában lévő művészeti alkotások, a közüzemi szolgáltatást végző vállalatok, és a gazdasági társaságok használatába adott önkormányzati vagyon, amely magában foglalja az ingó és ingatlan vagyontárgyakat is (e rendelet 1.sz. mell. 2.p.).
3
(6) Forgalomképes vállalkozói vagyon mindaz a vagyon, amely nem tartozik a 2. § (3)–(4) bekezdés hatálya alá, vagy nem tartozik a törzsvagyon körébe (e rendelet 2. sz. melléklete)
Vagyonnyilvántartás és leltár
3. § (1) Az önkormányzat vagyonáról a mindenkor hatályos jogszabályok előírásainak megfelelő nyilvántartásokat kell vezetni.
(2) Az önkormányzati vagyonkimutatást az éves költségvetési beszámolóhoz (zárszámadáshoz) összesített adatokkal az önkormányzatnak be kell mutatni, melyben szerepeltetni kell az önkormányzati vagyont terhelő kötelezettségeket is.
Az önkormányzati vagyon feletti rendelkezési jog gyakorlásának közös szabályai
A tulajdonosi jogok gyakorlása
4. §
.
4
Az önkormányzati vagyon hasznosításának nyilvánossága
5. § (1) Az önkormányzati vagyont 10.000.000 Ft értékhatár felett értékesíteni, a vagyon használatát, vagy a hasznosítás jogát átengedni csak nyilvános, egyfordulós versenytárgyalás útján a legjobb ajánlatot tevő részére lehet (e rendelet 3. sz. melléklete szerint).
(2) Az 5. § (1) bekezdésében meghatározott értékhatár feletti önkormányzati vagyon értékesítésére, hasznosítására irányuló döntés alapján kiírt versenytárgyalás lebonyolítása Szabadszállás Város Önkormányzatának Pénzügyi és Igazgatási Bizottságának a feladata.
(3) A szerződés megkötésére a polgármester jogosult.
Az önkormányzati vagyon értékének meghatározása
6. § (1) A vagyon értékének megállapítására általában a nyilvántartási érték az irányadó.
(2) Értékesítéskor a vagyon értékét az alábbiak szerint kell megállapítani:
a) értékpapír esetén a névérték alapján,
b) egyéb ingó és ingatlan vagyon esetén 6 hónapnál nem régebbi értékbecslés
alapján.
(3) Ha a szerződés tárgya több vagyontárgy (vagyontömeg), a rendelet értékhatárra vonatkozó rendelkezéseinek alkalmazásakor a vagyontárgyak együttes értéke az irányadó.
(4) Örökölt vagyon esetén a hagyatéki eljárás során megállapított értéket kell a vagyon értékének tekinteni, amennyiben az adó- és értékbizonyítvány 6 hónapnál nem régebbi.
Eljárás a tulajdonos képviseletében
7. § (1) Az önkormányzati vagyont érintő hatósági eljárásban a tulajdonost megillető nyilatkozattételi jogot, továbbá a közigazgatási és bírósági eljárásban az ügyfél jogát a polgármester gyakorolja.
(2) Az önkormányzat jogi képviseletének biztosításáról a polgármester gondoskodik.
5
Az önkormányzati vagyon ingyenes, vagy kedvezményes átruházása,
követelés elengedése
8. § (1) Önkormányzati vagyon tulajdonjogát illetve használati jogát ingyenesen vagy kedvezményesen átruházni – a törvényben meghatározott eseteken kívül – a következő célra lehet:
a) meghatározott céllal más önkormányzatnak,
b) kötelezettségvállalással közérdekű célra,
c) közalapítvány javára,
d) közösségi célra.
(2) Tulajdonjog illetve használati jog ingyenes illetve kedvezményes átruházása előtt a pénzügyi és igazgatási bizottság vizsgálja, hogy az nem sérti-e az önkormányzat érdekeit. Az átruházásról és az átengedésről a pénzügyi és igazgatási bizottság javaslata alapján a képviselő-testület dönt.
(3) Az önkormányzat és szerve csak az alábbi esetekben mondhat le részben vagy egészben
követeléséről:
a) csődegyezségi megállapodásban,
b) bírói egyezség keretében,
c) felszámolási eljárás során, ha a felszámoló által írásban adott nyilatkozat alapján az várhatóan nem térül meg,
d) a végrehajtás során nem vagy csak részben térült meg,
e) ha a követelés igazoltan csak veszteséggel (aránytalan költségráfordítással) érvényesíthető,
f) kötelezettje nem lelhető fel, s ez dokumentumokkal hitelt érdemlően bizonyított.
(4) A döntés meghozatalára a képviselő-testület, költségvetési intézmény esetében
az intézmény vezetője javaslattételre jogosult.
A felajánlott vagyon elfogadása
9. § (1) Ha a vagyonról az önkormányzat javára lemondtak, ezt a lemondásban megnevezett vagyonkezelő elfogadhatja, feltéve, hogy képes az azzal járó kötelezettségek teljesítésére.
(2) Az önkormányzat részére egymillió forint értékhatár felett ellenérték nélkül felajánlott vagyon elfogadásához szükség van a képviselő-testület jóváhagyására. Egymillió forint értékhatár alatt a polgármester dönt.
Rendelkezés az önkormányzati vagyonnal
10. § (1) Az önkormányzatot megilletik mindazon jogok és terhelik is azok a kötelezettségek,
melyek a tulajdonost megilletik, illetve terhelik.
(2) A tulajdonosi jogok gyakorlása a képviselő-testület jogosult az alábbiak szerint:
6
javaslatot a pénzügyi és igazgatási bizottság véleményével együtt a polgármester
terjeszti a képviselő-testület elé döntéshozatal végett.
polgármester jogosult az illetékes tanácsnok javaslata alapján.
belső ellenőrnek ellenőriznie kell. Az ellenőri jelentést a képviselő-testületnek be kell
mutatni.
11. § (1) Az önkormányzat szervei számára a képviselő-testület a vagyoni eszközökre a használat
jogát az alapfeladat ellátásához szükséges mértékben biztosítja.
(2) Az önkormányzat szervei a használat jogánál fogva jogosultak és kötelezettek a vagyoni
eszközök rendeltetésszerű használatára, működtetetésére.
(3) A hasznosítás módja a kötelező feladatok ellátását nem veszélyeztetheti.
(4) Az önkormányzat szervei a használatukban lévő ingatlanokat és ingókat bérbeadás útján
– szabad kapacitásuk terhére – hasznosítják. Erről a szerv vezetője dönthet.
Záró rendelkezések
12. § (1) Az önkormányzat a feladatai ellátásához nem szükséges ingatlanjait, elsősorban bérbeadás útján hasznosítja.
(2) Bérbeadás esetén is a rendelet 3. sz. melléklete szerinti versenyeztetési szabályzatban foglaltak szerint kell eljárni.
7
13. § (1) A rendelet kihirdetése napján lép hatályba, kihirdetéséről a jegyző gondoskodik.
(2) A rendelet a polgármesteri hivatal 16-os számú irodájában munkaidőben megtekinthető, valamint az önkormányzat honlapján, a www.szabadszallas.hu oldalon olvasható.
(3) E rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti:
1. melléklet a 3/2007. (I. 24.) önkormányzati rendelethez
AZ ÖNKORMÁNYZATI TÖRZSVAGYON RÉSZLETEZÉSE
1. FORGALOMKÉPTELEN vagyoni körbe tartoznak
(Ötv.79. § a./ pont);
(egyes állami tulajdonban lévő vagyontárgyak önkormányzati tulajdonba
adásáról szóló 1991. évi XXXIII. Törvény továbbiakban Vtv.) (Vtv.18. § (1)bek.);
2. KORLÁTOZOTTAN FORGALOMKÉPESEK
2. melléklet a 3/2007. (I. 24.) önkormányzati rendelethez
AZ ÖNKORMÁNYZATI FORGALOMKÉPES VAGYON RÉSZLETEZÉSE
3. melléklet a 3/2007. (I. 24.) önkormányzati rendelethez
VERSENYEZTETÉSI SZABÁLYZAT
I.
Általános rendelkezések
1. A szabályzat célja, hatálya és egyéb általános szabályok
1.1. E Versenyeztetési Szabályzat (a továbbiakban: Szabályzat) célja, hogy az önkormányzat tulajdonában lévő vállalkozó ingatlanvagyon leghatékonyabb formában történő hasznosítását és értékesítését elősegítse, a pályázók számára azonos és egyenlő feltételek biztosításával a verseny tisztaságát elősegítse.
1.2. A kiíró a pályázati eljárás során valamennyi ajánlattevő számára egyenlő esélyt köteles biztosítani az ajánlat megtételéhez szükséges információhoz jutás és az alkalmazott versenyfeltételek tekintetében. A kiíró a pályázati felhívás és kiírás tartalmát úgy köteles meghatározni, hogy annak alapján az ajánlattevők megfelelő ajánlatot tehessenek, és a szabályszerűen, időben benyújtott pályázati ajánlatok összehasonlíthatók legyenek.
1.3. Minden ajánlattevőnek joga van a kiíró által rendelkezésre bocsátott valamennyi
információhoz hozzáférni.
1.4. A pályázat útján értékesítésre kerülő ingatlanvagyonról évenként nyilvántartást kell vezetni.
2. Fogalmak és a fogalmakhoz kapcsolódó egyes szabályok
2.1. kiíró (ajánlatkérő): Szabadszállás Város Önkormányzatának képviselő-testülete
2.2. ajánlattevő (pályázó): aki a pályázati felhívás alapján ajánlatot tesz. Az együttes pályázati ajánlattétel céljából alapított ajánlattevői közösség vagy más alkalmi egyesülés (konzorcium) tagjainak felelőssége a pályázati eljárás és a szerződéskötés során egyetemleges;
2.3. nyilvános pályázat: ha az ajánlattevők köre előre meg nem határozható, vagy a meghatározott ajánlattevői körbe tartozók száma nem ismert;
2.4. egyfordulós pályázat: az olyan pályázat, melynek kiírása során a kiíró a részletes tájékoztatóban az összes pályázati feltételt ismerteti, és a kiíró az első fordulóban benyújtott ajánlatok alapján hozza meg döntését;
2.5. értesítés (tájékoztatás): a pályázat szempontjából releváns információt az érintettel levél, telefax, telex vagy távirat útján kell közölni, ekkor a közlést tértivevényes levéllel, illetve az átvételt igazoló más módon is meg kell erősíteni;
2.6. pályázati felhívás: a pályázati kiírás legfontosabb elemeit tartalmazza;
2
II.
A pályázat kiírása
1. A pályázat típusai
1.1. A pályázat nyilvános, egyfordulós.
2. A pályázat kiírása, meghirdetése
2.1. A pályázati felhívást a képviselő-testület döntése alapján a Polgármesteri Hivatal teszi közzé
2.2. A nyilvános pályázati felhívást a Városháza hirdetőtábláján kell kifüggeszteni, és legalább egy megyei napilapban; 20 millió forint értékhatár fölött, egy országos napilapban és egy megyei napilapban kell meghirdetni, valamint az önkormányzat honlapján a www.szabadszallas.hu oldalon közzétenni.
3. A pályázati felhívásnak tartalmaznia kell:
3.1. a pályázatot kiíró szerv megnevezését, székhelyét;
3.2. a pályázat célját, jellegét, továbbá arra vonatkozó utalást, hogy a pályázó titkosan jeligésen (a pályázó neve külön zárt borítékban szerepel) vagy név aláírásával pályázhat-e;
3.3. a pályázat tárgyaként értékesítésre szánt, vagyon megjelölését, az ingatlan-nyilvántartás adatait, összetételét, értékét;
3.4. az ingatlanvagyon jellemző adatait, (fekvés, utca, házszám, rendeltetés, funkció, építhetőség stb.)
3.5. a pályázat tárgyára vonatkozó esetleges elővásárlási jogot,
3.6. az értékesítés feltételeit, beleértve a fizetési feltételeket;
3.7. a pályázati biztosíték megjelölését, rendelkezésre bocsátásának határidejét, és módját, valamint a főkötelezettséget biztosító mellékkötelezettség (bankgarancia, fedezetigazolás) főbb tartalmi kellékeit,
3.8. az ajánlatok benyújtásának helyét, módját, és pontos időpontját;
3.9. a pályázatra vonatkozó kérdések feltevésének, az esetleges további információszerzés helyének megjelölését;
3.10. a kiíró azon kivételes jogának fenntartását, hogy érvényes ajánlatok esetén is a pályázatot eredménytelennek minősítse és egyik ajánlattevővel se kössön szerződést.
3.11. az ajánlatok elbírálásának menetét, szempontrendszerét, külön kiemelve:
3
3.13. a pályázati kiírás és mellékleteinek tartalomjegyzékét;
3.14. az arra való utalást, hogy a pályázati kiírás jelen Versenyeztetési Szabályzat előírásai alapján történik
3.15. A kiíró a pályázati kiírásban előírhatja, hogy az ajánlattevő a szerződéstervezet elfogadásáról nyilatkozzon.
4. Az eljárás szabályai:
4.1. A pályázati eljárás során a kiíró a pályázati feltételeket nem változtathatja meg.
4.2. A pályázaton való részvétel pályázati biztosíték (bánatpénz) adásához köthető, melyet a kiíró által a pályázati tájékoztatóban meghatározott időpontig és módon kell a kiíró rendelkezésére bocsátani.
4.3. A biztosítékot az ajánlatok érvénytelenségének megállapítása, elutasítása esetén vissza kell adni.
4.4. Nem jár vissza a biztosíték, ha a szerződés megkötése az ajánlattevőnek felróható okból hiúsult meg.
4.5. Az ajánlattevők ajánlataikat zártan, cégjelzés nélküli borítékban, 3 példányban - amelyből 1 példányt minden oldalon eredetiben cégszerű aláírással, magánszemélyeknél eredeti aláírással, illetve a meghatalmazott aláírásával ellátva - kötelesek az ajánlatok benyújtására nyitva álló időpontban és helyen, az adott pályázatra utaló jelzéssel, személyesen vagy meghatalmazottja útján benyújtani.
4.6. Az ajánlattevő meghatalmazottja köteles közokirattal vagy teljes bizonyító erejű magánokirattal igazolni képviseleti jogosultságát, illetve annak mértékét.
4.7. Ha a kiírás másként nem rendelkezik egy ajánlattevő csak egy ajánlatot tehet.
4.8. A pályázatra benyújtott ajánlatnak tartalmaznia kell az ajánlattevő részletes és jogilag kötelező erejű nyilatkozatát különösen:
a) a pályázati kiírásban foglalt feltételek elfogadására vonatkozóan,
b) az általa vállalt szolgáltatásokra és kötelezettségekre vonatkozóan,
c) a vételár vagy ellenszolgáltatás összegére vonatkozóan.
4
III.
Az ajánlatok érkeztetése, felbontása, a pályázatok értékelése és elbírálása
1. A pályázatok beérkeztetésére a pályázati felhívásban megjelölt helyen és időpontban kerül sor.
1.1. A pályázatok beérkezése során a kiíró képviselője (az átvevő) az átvétel pontos időpontját rávezeti a pályázatot tartalmazó zárt borítékra, s egyúttal igazolja az átvétel tényét. Az ajánlati dokumentumokat bírálati sorszámmal kell ellátni.
1.2. A határidőben beérkezett pályázatok felbontása a benyújtási határidő lejártát követően történhet.
1.3. A bontás nyilvános.
1.4. Az ajánlatok nyilvános felbontásakor a jelenlevőkkel ismertetni kell az ajánlattevők nevét, székhelyét (lakóhelyét) azonban az ajánlatokkal kapcsolatos további részletek nem hozhatók nyilvánosságra.
2. Az értékelő bizottság
2.1. A pályázatok értékelését, véleményezését Szabadszállás Város Önkormányzatának Pénzügyi Igazgatási és Vagyonbizottsága (továbbiakban PIB) végzi.
5
3. A pályázatok értékelése
3.1. A PIB az ajánlatok felbontása után felvilágosításokat kérhet a pályázókról annak érdekében, hogy a pályázatok értékelése, illetve összehasonlítása elvégezhető legyen.
3.2. A PIB kérdéseit, illetve azokra az érintett pályázó által adott válaszokat írásban kell rögzíteni. Ez nem eredményezheti a pályázati ajánlatban megfogalmazott feltételek megváltoztatását, csak azok értelmezését szolgálhatja.
4. Érvényesség, eredményesség
4.1. Érvénytelen az ajánlat, ha
4.1.1. az ajánlatot a kiírásban meghatározott, illetve szabályszerűen meghosszabbított határidő után nyújtották be,
4.1.2. biztosítékadási kötelezettség esetén a biztosítékot az ajánlattevő nem bocsátotta, vagy nem az előírtaknak megfelelően bocsátotta a kiíró rendelkezésére,
4.1.3. a megvásárolni kívánt vagyon/vagyonrész mértékét és az ajánlati árat (díját) nem egyértelműen határozta meg, vagy más ajánlatához vagy feltételhez kötötte,
4.1.4. az ajánlat a 4.11-4.13. pontokban felsoroltakon túlmenően nem felel meg a pályázati kiírásban, a jogszabályokban, valamint a jelen eljárási rendben foglaltaknak.
4.2. Eredménytelen a pályázat, ha
4.2.1. a kitűzött időpontig egyetlen ajánlat sem érkezett, vagy az ajánlat a pályázati kiírás alapján nem értékelhető,
4.2.2. a beérkezett ajánlatok egyike sem felelt meg a pályázati kiírás követelményeinek,
5. Döntés az ajánlatokról, illetve a pályázatról
5.1. Az ajánlatok érvényességéről, valamint a pályázat eredményességéről a kiíró jogosult és köteles dönteni, figyelemmel a pályázati felhívásban e szabályzatra, illetve e szabályzat rendelkezéseire.
6. A pályázat eredményének közlése és közzététele
6.1. A kiíró a pályázat eredményét a döntést követően haladéktalanul, de legkésőbb 15 napon belül írásban közli valamennyi ajánlattevővel.
6
IV.
A szerződés megkötése
7. A szerződés megkötése
7.1. A kiíró csak azzal a pályázóval köthet szerződést, aki a pályázatot megnyerte.
7.2. A pályázat nyertese az, akit a képviselő-testület nyertesnek nyilvánított.
7.3. A szerződést a pályázat elbírálásáról történt döntéstől számított lehető legrövidebb időn belül kell megkötni, de legkésőbb 30 napon belül.
7.4. Ha a pályázat nyertesével a szerződéskötés meghiúsulna, vagy a szerződés aláírása után a nyertes a szerződésben foglaltakat nem teljesíti - ezért a kiíró a szerződéstől elállhat - vagy a felek felbonthatják azt, úgy a kiíró a korábbi döntése alapján, jogosult a második legkedvezőbb ajánlattevővel szerződést kötni, vagy új pályázatot kiírni.