Szabadszállás Város Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2025. (III. 11.) önkormányzati rendelete
a pénzbeli és természetben nyújtott szociális ellátások, valamint a szociális szolgáltatások helyi szabályairól
Hatályos: 2025. 03. 12Szabadszállás Város Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2025. (III. 11.) önkormányzati rendelete
a pénzbeli és természetben nyújtott szociális ellátások, valamint a szociális szolgáltatások helyi szabályairól
[1] Szabadszállás Város Önkormányzata Képviselő-testülete tiszteletben tartja a helyi választópolgárok közösségének önkormányzáshoz való jogát, amelyet a választópolgárok közössége demokratikus választáson leadott szavazata alapján a település egészéért vállalt felelősséggel, közvetett módon gyakorol. A helyi közügyek intézésének, azaz a lakosság közszolgáltatásokkal való ellátásának, illetve a helyi hatalom önkormányzati típusú gyakorlásának szervezet és működési kereteit – az Alaptörvénybe foglalt államcélok megvalósításának követelményével, valamint a jogszabályokban meghatározott jogaival és kötelezettségeivel összhangban- az önkormányzati jogok kiteljesítése, a demokratikus működés feltételeinek megteremtése, a település önfenntartó képességének biztosítása, és a helyi közösség öngondoskodásra való képességének erősítése érdekében
[2] Szabadszállás Város Önkormányzata Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 10. § (1) bekezdésében, 25. § (3) bekezdés b) pontjában, 26. §-ában, 32. § (1) bekezdés b) pontjában, 32. § (3) bekezdésében, 45. § (7) bekezdésében, 60. § (4) bekezdésében, 62. § (2) bekezdésében, 92. § (1)-(2) bekezdésében, 132. § (4) bekezdésében, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 151. § (2f) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8a. pontjában biztosított feladatkörében eljárva, Szabadszállás Város Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2014.(XI.26.) önkormányzati rendelet 54. § (1) bekezdés c) pontjában biztosított véleményezési jogkörében eljáró Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság véleményének kikérésével a következőket rendeli el:
Általános rendelkezések
1. A rendelet célja
1. § A rendelet célja – a helyi sajátosságoknak megfelelően, az önkormányzat teherbíró képességének figyelembevételével – a gyermekeket nevelő családok szociális biztonságának megőrzése, a lakhatással kapcsolatos rendszeres kiadások viseléséhez támogatás nyújtása, az időskorúak megsegítése, az egészségi állapot megőrzéséhez és helyreállításához kapcsolódó kiadások csökkentése, a krízishelyzetek kezelése.
2. A rendelet hatálya, hatásköri rendelkezések
2. § (1) A rendelet hatálya kiterjed Szabadszállás Város közigazgatási területén életvitelszerűen élő, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény ( a továbbiakban: Szt.) 3. § (1)-(3) bekezdésében meghatározott személyekre.
(2) A képviselő-testület a települési támogatással kapcsolatos feladat és hatáskörének gyakorlását a jegyzőre ruházza át.
(3) A képviselő-testület a köztemetéssel kapcsolatos feladat és hatáskörének gyakorlását a polgármesterre ruházza át.
3. Eljárási rendelkezések
3. § (1) E rendelet alkalmazásában az egyes ellátási formáknál használt fogalmakat az Szt. 4. §-a szerint kell értelmezni.
(2) A jövedelem számításánál irányadó időszak, az igazolás módja, valamint a jövedelem számítása tekintetében az Szt. 10. § (2)-(5) bekezdésében foglaltak szerint kell eljárni.
(3) Az e rendeletben szabályozott eljárás megindítása történhet kérelemre, illetve hivatalból.
(4) A rendeletben szabályozott ellátások iránti kérelmet a Polgármesteri Hivatal szociális feladatokat ellátó szervezeti egységéhez kell benyújtani a megfelelő formanyomtatványon.
(5) A kérelemhez mellékelni kell:
a) a kérelmező, valamint a vele egy családban lakó személyek vonatkozásában az érvényes személyi azonosító igazolvány vagy személyazonosságot igazoló más érvényes hatósági igazolvány másolatát,
b) a személyi azonosítót és lakcímet igazoló hatósági igazolvány másolatát,
c) a társadalombiztosítási azonosító jelet igazoló hatósági igazolvány másolatát, adókártya másolatát,
d) a kérelem benyújtását megelőző hónap jövedelméről igazolást, tárgyévi nyugellátásról szóló éves értesítőt, valamint az utolsó havi nyugellátásról szóló postai szelvényt vagy folyószámla kivonatot,
e) vállalkozásból származó jövedelem esetén lezárt adóévről az állami adóhatóság által kiadott igazolás, a le nem zárt időszakra vonatkozóan a könyvelői igazolás vagy a vállalkozó nyilatkozata,
f) társadalombiztosítási ellátás esetében a havi járandóságról szóló igazolást,
g) munkanélküli esetén az illetékes Munkaügyi Kirendeltség által kiadott igazolást arról, hogy a kérelem benyújtásakor a kérelmező regisztrált álláskereső,
h) a szülői felügyeleti jog egyik szülő általi gyakorlása esetén az erre vonatkozó okiratot,
i) a 18. életévét betöltött gyermek esetén a tanulói jogviszony nappali tagozaton való fennállását igazoló iskolalátogatási igazolást,
j) a gyermektartásdíj megállapításáról szóló jogerős bírósági ítélet másolatát,
k) valamint az egyes támogatási formák megállapításához külön előírt egyéb igazolásokat.
(6) Amennyiben a jövedelemre vonatkozó nyilatkozatban foglaltak a Hivatal tudomása, vagy környezettanulmány alapján vitathatók, alkalmazni kell a vélelmezett jövedelem számítására vonatkozó szabályokat.
(7) Az e rendelet szerinti ellátásban részesülő a jogosultság feltételeit érintő lényeges tények, körülmények megváltoztatásáról 15 napon belül köteles értesíteni az ellátást megállapító szervet.
4. § A megállapított támogatás folyósításáról a Polgármesteri Hivatal Pénzügyi Irodája gondoskodik, elsősorban az ügyfél folyószámlájára történő átutalással.
Települési támogatások
4. Lakásfenntartási támogatás
5. § (1) A lakásfenntartási támogatás a szociálisan rászoruló családok részére a család tagjai által lakott ingatlan fenntartásával kapcsolatos rendszeres kiadásaik viseléséhez nyújtott hozzájárulás.
(2) 1 Lakásfenntartási támogatás nyújtható annak a személynek, akinek a családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alapnak a 150 %-át, egyedülálló esetében a 200 %-át.
(3) vagyona sem neki, sem a vele közös háztartásban élőknek nincs.
(4) Az (1) bekezdésben meghatározott támogatás legfeljebb a kérelem benyújtását követő hónap első napjától kezdődően, egy évre állapítható meg.
(5) A támogatás havi összege 3.000 Ft.
(6) Lakásfenntartási támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek számától.
(7) Ha a lakásfenntartási támogatásban részesülő személy lakcíme a támogatás folyósításának időtartama alatt megváltozik, vagy a jogosult meghal, a változás, illetve a haláleset hónapjára járó támogatást a korábban illetékes folyósító szerv teljes összegben folyósítja, de a támogatás további folyósítását meg kell szüntetni.
5. Rendkívüli települési támogatás
6. § (1) A Képviselő-testület a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére eseti jelleggel rendkívüli települési támogatást nyújt.
(2) Az (1) bekezdés alkalmazásában létfenntartási gond, illetve rendkívüli élethelyzet az Szt. 45. § (4) bekezdésében foglaltakon túl:
a) az egészségmegőrzés érdekében az egészségbiztosítás által nem, vagy csak részben támogatott egészségügyi szolgáltatás igénybevétele, ha a szolgáltatás díja a nyugdíjminimum 30%-át meghaladja;
b) ha a kérelmező önmaga és családja fenntartásáról más módon nem tud gondoskodni és a kialakult helyzet életüket, testi épségüket veszélyezteti;
c) nyugdíjkifizetése valamely ok miatt késik (nyugdíjazás elhúzódása, rokkantsági fok megállapítása);
d) ha a kérelmező alkalmanként jelentkező többletkiadások, különösen betegség, haláleset vagy egyéb, előre nem látható esemény miatt saját és családjában élők létfenntartása veszélyeztetett.
(3) A rendkívüli települési támogatás iránti kérelem benyújtásakor:
a) a hajléktalanság tényét hajléktalan személyeket ellátó intézmény igazolásával,
b) a kórházi kezelést az érintett egészségügyi intézmény igazolásával,
c) a gyógyszerköltséget a gyógyszertár igazolásával,
d) az egészségügyi szolgáltatás igénybevételét az érintett egészségügyi szolgáltató igazolásával,
e) a fűtés költségét a fűtési szolgáltató igazolásával vagy számlával,
f) temetést a költségeiről kiállított számlával kell bizonyítani.
(4) 2 Rendkívüli települési támogatás állapítható meg annak a személynek, akinek családjában az egy főre jutó jövedelem a szociális vetítési alapnak a 130%-át, egyedül élő esetén a 150%-át nem haladja meg.
(5) A támogatás összegét a kérelmező életkörülményeinek figyelembevételével úgy kell megállapítani, hogy az hathatós segítséget nyújtson a rászorulónak úgy, hogy az egyszeri települési támogatás összege: maximum 20.000 Ft-ig terjedhet.
(6) Rendkívüli települési támogatásként temetési segély állapítható meg annak a személynek, aki az elhunyt személy eltemettetéséről gondoskodott.
(7) Az eltemettető az elhunyt személy temetési költségeihez való hozzájárulás miatt igényelt támogatás iránti kérelmet a temetés napját követő 30 napon belül nyújthatja be.
(8) A temetési segély feltétele, hogy az elhunyt személy utolsó bejelentett lakóhelye a településen legyen, valamint az elhunyt személy eltemettetéséről gondoskodó kérelmező személy is bejelentett lakóhellyel rendelkezzen a településen, továbbá közte és az elhunyt személy között hozzátartozói viszony álljon fenn.
(9) A temetési segély összege a helyben szokásos legolcsóbb temetés költségének 10%-a.
(10) 3 A helyben szokásos legolcsóbb temetés költsége 95 000.-Ft.
(11) Rendkívüli települési támogatásban egy családban élők esetén egyszerre csak egy személy részesülhet.
(12) Rendkívüli települési támogatás állapítható meg jövedelemhatárra tekintet nélkül az alábbi esetekben:
a) igazolt, krónikus, hosszantartó betegségből adódó nagyobb összegű váratlan vagy nem tervezhető kiadások,
b) igazolt krízishelyzet:
elemi csapás (pld. tűzkár), természeti csapás (pld. árvíz) stb.
(13) A (12) bekezdésben foglalt esetekben a megállapított segély összege maximum 50.000.-Ft lehet.
(14) A rendkívüli települési támogatás természetbeni szociális ellátásként is nyújtható.
(15) Természetbeni ellátás formái jellemzően a következők lehetnek:
a) a település élelmiszert forgalmazó boltjaiban kizárólag közvetlen fogyasztásra alkalmas élelmiszerek vásárlására jogosító utalvány, és / vagy
b) tisztálkodószer, tüzelő vásárlására jogosító utalvány, és / vagy
c) élelmiszert, illetve tartós élelmiszert tartalmazó csomag.
(16) Rendkívüli települési támogatás eseti jelleggel, évente legfeljebb 2 alkalommal adható.
(17) A megállapított támogatás folyósításáról a Polgármesteri Hivatal Pénzügyi Irodája gondoskodik, elsősorban az ügyfél folyószámlájára történő átutalással.
(18) Nem jogosult rendkívüli települési támogatásra az a kérelmező, akinél a környezettanulmány felvétele során megállapításra kerül, hogy az adott lakcímen életvitelszerűen nem a kérelmező és általa a kérelemben megjelölt személyek laknak, továbbá, ha a kérelmező lakókörnyezete rendezettségének biztosítására vonatkozó alábbi kötelezettségnek - tartós akadályoztatás esetét kivéve - nem tesz eleget:
a) a kérelmező nem gondoskodik az általa életvitelszerűen lakott lakás vagy ház kerítéssel határos útingatlanig terjedő közterületen lévő árok, nyitott csatorna, folyóka, áteresz tisztántartásáról, a csapadékvíz akadálytalan elfolyásának biztosításáról,
b) a kérelmező nem gondoskodik az általa életvitelszerűen lakott lakás vagy ház kerítéssel határos útingatlanig terjedő közterületen a járda és a közterület tisztán tartásáról,
c) a kérelmező nem gondoskodik az általa életvitelszerűen lakott lakás vagy ház udvarának és kertjének gaz- és gyommentesítéséről, tisztántartásáról.
6. Személyes gondoskodást nyújtó ellátások
7. § (1) Az Önkormányzat a szociálisan rászoruló személyek részére biztosítja a következő személyes gondoskodást nyújtó szociális alapszolgáltatásokat:
a) tanyagondnoki szolgáltatás,
b) étkeztetés,
c) házi segítségnyújtás,
d) családsegítés,
e) nappali ellátás.
(2) Az Önkormányzat az alábbi személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátásokat biztosítja:
a) gyermekek napközbeni ellátása,
b) gyermekjóléti szolgáltatás.
(3) 4 Az önkormányzat az (1) bekezdés a) pontja szerinti feladatot a Gazdasági-Műszaki Ellátó és Szolgáltató Szervezet útján látja el, az (1) bekezdés b) – e) pontban felsorolt feladatokat az Alapszolgáltatási Központ keretében biztosítja.
(4) A családsegítés és a gyermekjóléti szolgáltatás az Alapszolgáltatási Központ keretein belül működő önálló intézményegység a Család- és gyermekjóléti Szolgálat keretében működik.
(5) A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások igénybevétele önkéntes, az ellátást igénylő kérelmére történik. Ha az ellátást igénylő cselekvőképtelen, a kérelmet a törvényes képviselője terjeszti elő. A kérelmet az adott intézmény vezetőjénél kell előterjeszteni. Szabadszállás város fenntartásában működő szociális gondoskodást nyújtó ellátás igénybevételét az intézményvezető intézkedése alapozza meg. Amennyiben az ellátást igénylő, illetve törvényes képviselője az intézményvezető döntésével nem ért egyet, úgy 8 napon belül a polgármesterhez fordulhat.
(6) Szociális étkeztetés szempontjából:
a) életkora miatt rászoruló az a személy, aki személyi azonosításra alkalmas okmány bemutatásával igazolja, hogy 65. életévét betöltötte,
b) egészségi állapota miatt rászorulónak kell tekinteni azt a személyt, aki a háziorvos vagy kezelőorvos igazolása szerint önmaga ellátásáról részben vagy teljesen gondoskodni nem tud,
c) fogyatékossága miatt rászorulónak kell tekinteni a súlyosan fogyatékos személyt, aki a súlyos fogyatékosságát az Szt. 65/C. § (6) bekezdése szerint igazolja,
d) pszichiátriai betegsége, vagy szenvedélybetegsége miatt rászorulónak kell tekinteni azt a személyt, aki fekvőbeteg gyógyintézeti kezelést nem igényel, és pszichiátriai- vagy szenvedélybetegségét a kezelőorvos által kiállított szakvéleménnyel igazolja.
(7) Az intézményvezető a személyes gondoskodást nyújtó ellátást az igénylővel kötött megállapodás alapján biztosítja.
(8) A megállapodás kötelező tartalmi elemei:
a) a szolgáltatás nyújtásának helye,
b) az ellátás időtartama,
c) a térítési díj összege, megfizetésének módja, határideje:
Az ellátást igénybe vevő a személyi térítési díjat köteles megfizetni a GAMESZ pénztárában minden tárgyhónapban.
d) a megállapodás megszűnésének esetei.
(9) A személyes gondoskodást nyújtó ellátások külön eljárás keretében való (gyorsított) igénybevétele lehetséges:
a) ha az igénybe vevő önmaga ellátására teljesen képtelen és nincs olyan hozzátartozója, aki az ellátásáról vagy az ellátás igénybevételéről gondoskodna,
b) orvosi szakvélemény szerint vagy a szociális állapot romlása miatt soron kívüli ellátás szükséges.
(10) Az intézményvezető külön eljárás nélkül köteles ellátást nyújtani annak az igénylőnek, akinek a késedelem az életét, egészségét, testi épségét veszélyeztetné.
(11) Az ellátást az intézményvezető megszünteti
a) a jogosultsági feltételek megszűnésekor,
b) az ellátott halála esetén,
c) ha szolgáltatás fenntartása nem, vagy más ellátási forma indokolt,
d) ha az igénybe vevő az ellátást lemondja.
(12) Az ellátás megszüntetését írásba kell foglalni és arról az igénybe vevőt értesíteni, aki 8 napon belül panaszával a polgármesterhez fordulhat. A panasz elbírálásáig az ellátás nem szüntethető meg.
(13) Ha az étel lakásra történő szállítása közös háztartásban élő személyek részére történik, a kiszállításért fizetendő személyi térítési díjat csak egy személyre lehet megállapítani.
(14) Térítésmentes ellátásban kell részesíteni azt a jogosultat, aki jövedelemmel nem rendelkezik.
(15) A személyes gondoskodást nyújtó ellátásokért fizetendő intézményi térítési díjakat e rendelet 2. melléklete határozza meg.
7. Bölcsődei ellátás
7/A. § (1) A bölcsődei ellátás a Szabadszállási ÁMK Tóth Erzsébet Óvoda, Bölcsőde intézményegység keretében működtetett bölcsőde (6080 Szabadszállás, Honvéd út 28.) útján történik.
(2) A bölcsődei ellátás abban az esetben vehető igénybe, ha a gyermek eltartója Szabadszállás város közigazgatási területén lakóhellyel rendelkezik, illetve Szabadszállás város közigazgatási területén munkaviszonyban vagy munkavégzésre irányuló jogviszonyban áll.
(3) A bölcsődei ellátás igénybevételére irányuló kérelmet a Szabadszállási ÁMK vezetőjéhez kell benyújtani.
(4) A bölcsődei felvételről az intézményegység vezető dönt a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (továbbiakban: Gyvt.) 41. § (2) bekezdésében, a 42/a. §-ában és a 43. § (3) bekezdésében foglalt szempontok szerint.
(5) Ha a kérelmező, illetve törvényes képviselője az intézményegység vezetőjének (4) bekezdés szerinti döntését vitatja, az arról szóló értesítés kézhezvételétől számított 8 napon belül a polgármesternek címzett, de a Szabadszállási Polgármesteri Hivatalhoz benyújtott írásbeli jogorvoslati kérelmet adhat be.
(6) A bölcsődei ellátás megszűnik:
a) a bölcsődei nevelési év végén (augusztus 31.), ha a gyermek a 3. életévét betöltötte,
b) orvosi javaslat mellett a 4. életévének betöltését követő augusztus 31-én,
c) szakértői bizottság szakvéleménye alapján felvett és gondozott sajátos nevelési igényű gyermek 6 éves korában,
d) ha a szülő nem kívánja gyermeke számára a szolgáltatást igénybe venni,
e) ha orvosi szakvélemény alapján a gyermek egészségi állapota miatt bölcsődében nem gondozható,
f) ha a gyermek magatartása veszélyezteti a többi gyermek egészségét.
(7) A gyermekek napközbeni ellátása keretében biztosított étkeztetés intézményi térítési díját e rendelet 2. melléklete tartalmazza.
(8) 5 A bölcsődei gondozási díjat a rendelet 2. melléklete tartalmazza.
8. Tanyagondnoki szolgáltatás
8. § (1) 6 Az önkormányzat a tanyagondnoki szolgáltatást saját szervezetével a Gazdasági-Műszaki Ellátó és Szolgáltató Szervezet keretében biztosítja.
(2) A tanyagondnoki szolgálat szakmai tevékenységét szakmai program alapján végzi.
(3) A tanyagondnok közreműködik az önkormányzat szociális feladatainak teljesítésében. Munkája során szociális és szolgáltatás jellegű feladatokat lát el.
(4) Szabadszállás Város közigazgatási területén a tanyagondnoki szolgáltatás az I. körzet-Balázspusztai körzetben működik.
9. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.