Ladánybene Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2025. (XI. 25.) önkormányzati rendeletének indokolása

a helyi adókról

Hatályos: 2026. 01. 01

Ladánybene Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2025. (XI. 25.) önkormányzati rendeletének indokolása

2026.01.01.
a helyi adókról
Végső előterjesztői indokolás
Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény 29. § (1) bekezdése alapján fizetési kötelezettséget előírni, a fizetésre kötelezettek körét, a fizetési kötelezettség mértékét, a kedvezmények, mentességek körét és mértékét megállapítani kizárólag törvényben, vagy törvény felhatalmazása alapján önkormányzati rendeletben lehet, kivéve ha az Európai Unió kötelező jogi aktusa vagy nemzetközi szerződés eltérően rendelkezik. A 32. § alapján fizetési kötelezettség terhet növelő, a kedvezményt, mentességet megszüntető vagy korlátozó jogszabály kihirdetése és hatálybalépése között legalább 30 napnak el kell telnie. A fentieknek megfelelően a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény (továbbiakban: Htv.) rendelkezései alapján az adótételeket az adóév megkezdése előtt, legkésőbb 2025. november 30. napjáig vizsgálhatjuk felül.
A képviselő-testület által bevezetett:
1. magánszemélyek kommunális adója,
2. hely iparűzési adó helyi adók
rendeletet a képviselő-testület a 15/2015. (XI. 27.) önkormányzati rendeletében vizsgálata felül, s új egységes szerkezetű önkormányzati rendeletet alkotott.
A helyi adók mértékén a képviselő-testület bevezetése óta, 1995. évtől nem változtatott.
A Htv. 7. § g) pontja szerint az önkormányzat adómegállapítási jogát korlátozza az, hogy az adóalap fajtáját, az adó mértékét, a rendeleti adómentességet és adókedvezményt úgy állapíthatja meg, hogy azok összességükben egyaránt megfeleljenek a helyi sajátosságoknak, az önkormányzat gazdálkodási követelményeinek és az adóalanyok széles körét érintően az adóalanyok teherviselő képességének (a továbbiakban: arányosság elve).
A Htv. 6. § c) pontja szerinti mértékét – a Htv-ben meghatározott felső határokra, illetőleg a törvény 16. § a) pontjában a 22. § a) pontjában, a 26. § -ában, a 33. §-ának a) pontjában meghatározott felső határoknak 2005. évre a KSH által 2003. évre és az adóévet megelőző második évig eltelt évek fogyasztói árszínvonal változási szorzatával növelt összegére (a felső határ és a felső határ növelt összege együtt: adómaximum) figyelemmel – megállapítsa.
A Pénzügyminisztérium tájékoztatása szerint a valorizációs mértékek az alábbiak szerint változtak 2025. január 1. napjától:
magánszemélyek kommunális adójának felső határa 45.592,6 Ft/adótárgy,
helyi iparűzési adó 2,0 %.
A 2026. január 1. napjától a valorizációs mértéket jelenleg nem ismertjük, azonban az előző értékeknél magasabb összegek.
Fenti leírtak figyelembe vételével a magánszemélyek kommunális adójának adómértékét javasoljuk 3.000 Ft-ról 6.000 Ft-ra emelni.
A kedvezmények, mentességek mértékén változtatni nem javasoljuk, amely az alábbiak szerint alakul:
50 %-át kell megfizetnie az életvitelszerűen helyben lakó tulajdonosnak, haszonélvezőnek, vagy bérlőnek, ha
1. 65. életévet betöltött egyedülálló személy,
2. 70. évet betöltött házaspár, ha mindketten betöltötték,
3. csak egy nyugdíjjal és más rendszeres jövedelemmel nem rendelkező házaspár, korhatár nélkül.
Helyi iparűzési adó:
2026. évi adóerőképességünk bemutatása:

Adóalap

2026. évi adóerőképesség

2 537 124 085 Ft

35 519 737 Ft

Adómérték: az adóalap 1,5 %-a.
Kedvezmények, mentességek: Mentes az adó megfizetése alól a vállalkozó háziorvos, védőnő, ha a vállalkozási szintű iparűzési adóalapja az adóévben a 20 millió forintot nem haladja meg, figyelemmel a „de minimis” szabályokra. A kedvezmény mértéke a 2025. adóévet követő évtől 40 millió forintra emelkedik.
További kedvezmény, mentesség bevezetését nem javasoljuk.
Összegzés:
A Helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény az önkormányzat adómegállapítási jogával kapcsolatban együttes vizsgálati feltételként, kötelezettségként előírja, hogy az arányosság elve betartása mellett határozathatja meg az adóalap fajtáját, az adó mértékét, a rendeleti adómentességet és adókedvezményt. Előterjesztésemben részletesen bemutattam a bevezetett adók fajtáit, mértékét, az adórendeletben biztosított kedvezményeket, mentességeket.
A fentiek alapján egyértelműen megállapítható, hogy az adórendeletünk felülvizsgálatakor – az arányosság elve mellett – a fokozatosság elvét is követnünk kell.
A lakosság legszélesebb körét a bevezetett adófajtáink közül a magánszemélyek kommunális adója érinti. Az adó mértékét bevezetése óta nem módosította a T. Képviselő-testület, melynek a legfőbb oka a lakosság közteherviselő képessége.
Az adó mértékének emelése az önkormányzati bevételek csökkenése miatt már elkerülhetetlen.
Az önkormányzati rendelet átláthatósága miatt javaslom e tételek ne rendelet módosítással kerüljenek elfogadásra, hanem új önkormányzati rendeletet alkosson a képviselő-testület.
Fent leírtak alapján kérem a Tisztelt Képvisel-testületet, hogy az előterjesztésben foglaltakat vitassa meg, s a rendelet-tervezetet fogadja el.