Kunszállás Község Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2020. (I.28.) önkormányzati rendelete
2020. évi költségvetésről
Hatályos: 2020. 10. 27- 2021. 03. 02Kunszállás Község Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2020. (I.28.) önkormányzati rendelete
2020. évi költségvetésről
2020-10-27-tól 2021-03-02-ig
Kunszállás Község Önkormányzata Képviselő-testületének
2/2020. (I.28.) önkormányzati rendelete
Kunszállás Község Önkormányzatának
2020. évi költségvetéséről
Kunszállás Község Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, az Önkormányzat Pénzügyi és Ügyrendi Bizottsága véleményének kikérésével a következőket rendeli el:
I.Fejezet
A RENDELET HATÁLYA
1. §
E rendelet hatálya kiterjed Kunszállás Község Önkormányzata Képviselő-testületére (a továbbiakban: Képviselő-testületére) és szerveire, valamint az önkormányzat által irányított költségvetési szervekre (a továbbiakban: intézmények).
II.Fejezet
A KÖLTSÉGVETÉSÉNEK VÉGREHAJTÁSÁVAL KAPCSOLATOS
RENDELKEZÉSEK
1.A költségvetés főösszegei
2. §
(1) A Képviselő-testület az Önkormányzat 2020. évi költségvetése
Bevételi főösszege: 713.774.449 Ft
Kiadási főösszege: 713.774.449 Ft.
(2) A Képviselő-testület megállapítja, hogy az (1) bekezdés c) pontjában szereplő költségvetési hiány 0 Ft, további intézkedést a rendelet elfogadása időpontjában nem igényel.
(3) A Képviselő-testület az intézmények önkormányzati támogatásának előirányzatát 123.532.606 Ft-ban állapítja meg.
2.A költségvetési főösszegek részletezése
3. §
(1) Kunszállás Község Önkormányzatának 2020. évi összevont költségvetési mérlegét közgazdasági tagolásban az 1.1 melléklet tartalmazza.
(2) A Képviselő-testület az önkormányzat 2020. évi költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok és kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban az 1.2, 1.3, mellékletek szerint hagyja jóvá.
(3) A Képviselő-testület a költségvetési év azon fejlesztési céljait, amelyek megvalósításához adósságot keletkeztető ügylet megkötése válik szükségessé, az 5. melléklet szerint hagyja jóvá.
(4) A Képviselő-testület az önkormányzat 2020. évi beruházási és felújítási előirányzatait- beruházásonként, felújításonként- a 6., 7. melléklet szerint hagyja jóvá.
(5) Az európai uniós forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló programok, projektek bevételeit és kiadásait a 8. melléklet szerint hagyja jóvá.
(6) A Képviselő-testület az Önkormányzat által irányított költségvetési szervek 2020. évi költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait jogcímenként, feladatcsoport, kiemelt előirányzatok szerinti bontásban a 9.1, 9.2. és a 9.3 mellékletek szerint hagyja jóvá.
3.Az átmeneti időszak gazdálkodásának bevételei és kiadásai
4. §
A Képviselő-testület 2020. évi átmeneti gazdálkodásáról szóló önkormányzati rendeletet nem alkotott.
4.Finanszírozási bevételek és kiadások és az ezekkel kapcsolatos hatáskörök
5. §
(1) A Képviselő-testület úgy dönt, hogy esetleges likviditás biztosítása céljából éven belül igénybe vehető folyószámlahitel keretösszegét szükség esetén soron kívüli ülésen állapítja meg
(2) A Képviselő-testület úgy dönt, hogy az (1) bekezdésben foglaltak szerint jár el fejlesztési célra igénybe vehető áthidaló kölcsön esetében is.
(3) A Képviselő-testület az Önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit – az adósságot keletkeztető ügyletek futam idejének végéig vagy a kezesség érvényesíthetőségéig – és a saját bevételeinek várható összegeit a 3. melléklet szerint állapítja meg.
5.Általános és céltartalékok és a felhasználásukhoz kapcsolódó hatáskörök
6. §
A Képviselő-testület kiadásai között 108.596.980 Ft általános tartalékot állapít meg.
6.Tárgyéven túli év kiadási előirányzata terhére történő
kötelezettségvállalás szabályai
7. §
(1) A többéves kihatással járó döntések számszerűsítését – éves bontásban és összesítve – a 11. melléklet tartalmazza.
(2) Tárgyéven túli év kiadási előirányzata terhére történő kötelezettségvállalásra
a) az önkormányzat esetében a Képviselő-testület által az (1) bekezdés szerinti mellékletben
megállapított kiadási előirányzattal,
b) európai uniós forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló projektek esetében a 8. mellékletben szereplő kiadási előirányzattal,
c) az intézmények esetében a tárgyévi költségvetés kiadási előirányzataival megegyező mértékig kerülhet sor.
7.Likviditáskezelés
8. §
Az Önkormányzat a várható bevételek és az időszak elején rendelkezésre álló pénzkészlet együttes összegének alapulvételével a teljesíthető kiadásokról havi ütemezésű finanszírozási tervet, valamint a költségvetési rendelet elfogadását követően likviditási tervet készíthet.
9. §
Az Önkormányzat helyi adó beszedési alszámláin, a pótlék és bírság beszedési alszámlán a negyedév végén rendelkezésre álló összeget a következő munkanapon az Önkormányzat fizetési számlája javára kell utalni, figyelemmel az adószámlák közötti átutalások és adó-visszatérítések teljesíthetőségére. Az egyéb bevételek számlán rendelkezésre álló összeget legkésőbb a tárgyhót követő hónap 10. napjáig kell az Önkormányzat fizetési számlája javára utalni. Az év végén a fenti számlák csak 0 Ft egyenleget mutathatnak.
10. §
A tárgyévet követő években esedékes adósságszolgálatból eredő fizetési kötelezettség teljesítésének biztosítása érdekében tett intézkedések eredményeként jelentkező pénzügyi többletet és az egyszeri bevételeket betétszámlára kell helyezni.
8.A gazdálkodás szabályai
11. §
(1) A költségvetési szervek rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az
intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.
(2) A költségvetési szervek az alapfeladatai ellátását szolgáló személyi juttatásokkal és az azokhoz
kapcsolódó járulékok és egyéb közterhek előirányzataival rendelkeznek.
(3) Valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles belső szabályzatban rögzíteni a működéshez,
gazdálkodáshoz kapcsolódóan a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályokat, a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembevételével, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani. A szabályozásbeli hiányosságért, a felelősség a mindenkori intézményvezetőt terheli.
(4) A közös önkormányzati hivatal az évközi előirányzat-módosításokról a jegyző által elrendelt
formában köteles naprakész nyilvántartást vezetni.
9.A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése
- §
(1) Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul
meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző, az intézmények esetében az intézményvezető felelős.
(2) Az Önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról külső belső ellenőr útján gondoskodik. A
megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.
10.Vegyes rendelkezések
13. §
A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert, hogy az Önkormányzat által fejezeti kezelésű előirányzatokra vagy költségvetési támogatásra benyújtandó támogatási igény esetében – a pályázat benyújtását jóváhagyó, és a saját forrás biztosításáról szóló külön Képviselő-testületi döntés nélkül – az Önkormányzat nevében előzetesen nyilatkozzon a saját forrás biztosításáról azzal, hogy nyertes pályázat esetén a támogatási szerződés megkötéséhez Képviselő-testületi döntés szükséges.
14. §
Az alaptevékenység ellátásához rendelkezésre álló kapacitáskihasználás körébe tartozó tevékenységekhez kapcsolódóan költségkalkulációt kell készíteni. Veszteséges tevékenység nem folytatható. Költségvetési támogatásból nem finanszírozható a szakmai alaptevékenységen felül – a rendelkezésre álló kapacitás igénybevételével – végzett tevékenység.
11.Előirányzatok módosítása, átcsoportosítása a
Polgármesterre átruházott hatáskörben
15. §
(1) A Polgármester a forrásfelhasználásról az 1.1 mellékletben szereplő előirányzatának értékéig jogosult dönteni esetenként 500.000 Ft értékhatárig. Döntéséről a költségvetési rendelet soron következő módosítása alkalmával tájékoztatja a Képviselő-testületet.
(2) A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert az önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítására a működési és a felhalmozási célú támogatások, a működési és a felhalmozási célú átvett pénzeszközök módosított előirányzatán felül pénzügyileg teljesült összeg erejéig, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításra.
12.Az Önkormányzat és Intézményei előirányzatának módosítása a
Képviselő-testület hatáskörében
16. §
Folyamatosan vizsgálni kell az intézmények működési kiadásainak teljesítését, különös tekintettel az áremelkedésekre és a jogszabályi módosításokból származó többletkiadásokra. Ennek megfelelően kezdeményezni kell a szükséges előirányzat módosítást.
17. §
A közhatalmi bevételek, intézményi működési bevételek és felhalmozási bevételek módosított előirányzatán felüli többletbevételüket a Képviselő-testület előzetes engedélyével használhatják fel. Az intézmények a többletbevétel felhasználására irányuló kérelmüket a Polgármesterhez nyújtják be. A Képviselő-testület a többletbevétel felhasználásának engedélyezéséről a költségvetési rendelet módosítása során dönt.
18. §
(1) Azon pótelőirányzatok esetében, amelyek forrása pályázati támogatás, a pótelőirányzatnak az érintett intézmény költségvetésében történő biztosítására csak a pályázat elbírálását követően, a megítélt támogatás összegének erejéig kerülhet sor.
(2) Az (1) bekezdés szerinti forrás illetmény- vagy munkabéremelésre, a meglévő létszám határozatlan időre szóló foglalkoztatással történő növelésére abban az esetben használható fel, és az (1) szerinti többletbevétel ilyen célú felhasználására is csak abban az esetben adható engedély, ha a forrás tartós és a következő évben a költségvetési szerv költségvetésében eredeti előirányzatként megtervezi.
(3) A kiemelt előirányzatok között átcsoportosítást hajtható végre, de az átcsoportosítás nem irányulhat a személyi juttatások előirányzatának növelésére, kivéve, ha a Képviselő-testület azt engedélyezi az előirányzatok jóváhagyásakor még nem ismert jogszabályváltozás miatt.
(4) A költségvetési szerv alaptevékenysége körében szellemi tevékenység szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételére szolgáló kiadási előirányzat csak a személyi juttatások terhére növelhető.
19. §
A beruházási kiadások, felújítások előirányzatának módosítása működési költségtöbbletet nem okozhat. A saját hatáskörben végrehajtott előirányzat-módosítások többlet-támogatási igényt sem a tárgyévi költségvetésben, sem az azt követő években nem eredményezhetnek.
13.Személyi juttatások előirányzatával kapcsolatos rendelkezések
20. §
(1) Az intézmények a személyi juttatások előirányzatának átmeneti megtakarítása terhére tartós kötelezettséget nem vállalhatnak. A személyi juttatások előirányzata felett a kötelezettségvállalási jogkörrel rendelkező intézmény vezetője – e jogkörében eljárva – a Képviselő-testület döntésével megvalósuló feladatváltozás miatt megüresedett álláshelyeket nem töltheti be, az ehhez kapcsolódóan jelentkező megtakarításokat még átmenetileg sem használhatja fel.
(2) Az intézmények a személyi juttatások, a munkaadókat terhelő járulékok és a szociális hozzájárulási adó előirányzatain jelentkező maradvány összegének más kiemelt előirányzatra való átcsoportosítását kezdeményezhetik, azonban a megtakarítások a hatályos jogszabályokat figyelembe véve csak együtt, egymással arányosan módosíthatóak.
(3) A Képviselő-testületek a Kunszállási Közös Önkormányzati Hivatalban az illetményalap mértékét 46.380 forint összegben határozzák meg.
(4) Minden olyan esetben, ahol a jogszabály nem alanyi jogon járó illetménypótlékról, illetménykiegészítésről és kereset-kiegészítésről, valamint juttatásokról rendelkezik, az intézmény vezetője annak megállapítása előtt – a fedezet biztosítása érdekében – köteles a Polgármester előzetes hozzájárulását kérni.
(5) A közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 234. § (3) bekezdése alapján a Közös Önkormányzati Hivatal köztisztviselője
- felsőfokú iskolai végzettség esetén alapilletménye 15 %-ának
- középiskolai végzettség esetén alapilletménye 15 %-ának
megfelelő mértékű illetménykiegészítésre jogosult.
II.Fejezet
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
21. §
- Ezen rendelet a kihirdetése napján lép hatályba, azonban rendelkezéseit 2020. január 1-jétől kell alkalmazni.
- Ezen rendelet 20. § (4) bekezdése 2020. december 31. napján hatályát veszti.
Almási Roland Márk Heródekné Szász Ágota
polgármester jegyző
A rendelet kihirdetve: 2020. január 28.
Heródekné Szász Ágota
jegyző