Önkormányzat Képviselő-testületének 20/2014.(XII.12.) önkormányzati rendelete
a Fülöpszállás Községi Önkormányzat Szervezeti és Működési szabályzatáról
Hatályos: 2018. 06. 08- 2018. 11. 11Önkormányzat Képviselő-testületének 20/2014.(XII.12.) önkormányzati rendelete
a Fülöpszállás Községi Önkormányzat Szervezeti és Működési szabályzatáról
2018-06-08-tól 2018-11-11-ig
Fülöpszállás Község Önkormányzatának Képviselő-testülete (továbbiakban: Képviselő-testület) az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32.§ (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. tv. 53.§ (1) bekezdéseiben kapott felhatalmazás alapján a Fülöpszállás Községi Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról (a továbbiakban: SZMSZ) a következő rendeletet alkotja:
I.
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
1. §
(1) A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) rendelkezéseit, valamint az önkormányzat számára egyéb jogszabályban megállapított hatásköri, szervezeti és működési szabályokat e rendeletben foglaltakkal együtt kell alkalmazni.
(2) Az önkormányzat megnevezése: Fülöpszállás Községi Önkormányzat.
(3) Az önkormányzat hivatala: Fülöpszállási Polgármesteri Hivatal
(4) Az önkormányzat és a polgármesteri hivatal székhelye: 6085 Fülöpszállás, Kossuth L.u.2.
(5) Az önkormányzat jelképei: a címer, a zászló és a pecsét.
(6) A képviselő-testület a címer és zászló használatára vonatkozó szabályozásáról külön önkormányzati rendeletet alkot.
- A képviselő-testület bélyegzője: körbélyegző, a Magyarország hivatalos címerét ábrázolja középen, a köríven Fülöpszállás Község Képviselő-testülete felirat olvasható, melyet a képviselő-testület és bizottságai üléséről készített jegyzőkönyvek hitelesítésére kell használni.
(8) Az önkormányzat bélyegzője: körbélyegző, a Magyarország hivatalos címerét ábrázolja középen, a köríven Fülöpszállás Községi Önkormányzat felirat olvasható.
(9) A polgármester, a jegyző hivatalos kör alakú pecsétjén középen Magyarország címere van, a köríven pedig a következő felirat olvasható:
- Fülöpszállás Község Polgármestere
- Fülöpszállás Község Jegyzője.
2. §
(1) A képviselő-testület tagjainak száma 7 fő.
(2) A képviselő-testület tagjainak névsorát az 1. számú függelék tartalmazza.
3. §
A polgármester gondoskodik arról, hogy a település lakossága a nemzeti és helyi ünnepeket méltó módon megünnepelhesse. A község önkormányzata a nemzeti ünnepeken túlmenően megrendezi a Fülöpszállási Falunapokat.
4.§
- A lakosság helyben szokásos tájékoztatása a Fülöpszállási Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján keresztül valósul meg.
- Az önkormányzat a lakosság tájékoztatására az (1) bekezdésben foglaltakon túlmenően a www.fulopszallas.hu weboldalt használja fel.
- Az önkormányzat lapjaként jelenik meg időszakonként a Fülöpszállási Újság, melynek főszerkesztőjét a Képviselő-testület választja meg.
II.
AZ ÖNKORMÁNYZAT FELADAT- ÉS HATÁSKÖRE
5.§
(1) A Képviselő-testület egyes hatásköreinek átruházásával, a hatáskör gyakorlásával, a hatáskör visszavonásával kapcsolatosan az Mötv. rendelkezései az irányadóak.
(2) Az átruházott hatáskörben hozott döntésekről a jogosítottak a soron következő munkaterv szerinti Képviselő-testületi ülésen tájékoztatást adnak.
III.
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET MŰKÖDÉSE
6. §
(1) A Képviselő-testület összehívására, az ülés nyilvánosságára, valamint zárt ülés tartására az Mötv. rendelkezései az irányadók.
(2) A képviselő-testület évente legalább 10 ülést tart.
(3) A képviselő-testület éves munkaterv alapján működik, amely meghatározza az ülések számát és időpontját. A munkaterv elkészítése és előterjesztése a polgármester kötelező feladata.
A munkaterv összeállításához javaslatot kell kérni írásban, határidő megjelölésével
a.) a települési képviselőktől,
b.) a képviselő-testület bizottságaitól,
c.) az önkormányzati költségvetési szervek vezetőitől,
d.) a jegyzőtől.
(4) A munkaterv tartalmazza havi részletes bontásban
- az ülések tervezett időpontját,
- a napirendek tárgyát és előterjesztőjét.
- azoknak a napirendi pontoknak a megjelölését, ahol előzetesen bizottsági megtárgyalás szükséges.
A képviselő-testület összehívása
7. §
(1) A Képviselő-testület összehívására és vezetésére az Mötv. rendelkezései az irányadók. Ha a polgármester akadályoztatva van, az ülés összehívásával és vezetésével kapcsolatos feladat- és hatáskörben az alpolgármester helyettesíti.
(2) Egyidejű akadályoztatásuk, vagy a tisztségek betöltetlensége esetén az ülés összehívására és vezetésére a Pénzügyi Bizottság elnöke jogosult.
(3) A képviselő-testület ülését írásbeli (papíralapú vagy elektronikus levél formájú) meghívóval kell összehívni.
(4) A meghívónak tartalmaznia kell
a) az ülés helyét és időpontját,
b) a javasolt napirendeket és azok előadóját,
c) a napirend zárt ülés keretében történő tárgyalását vagy az arra vonatkozó javaslatot.
(5) A képviselő-testületi ülés meghívóját és annak mellékleteit – a rendkívüli ülés kivételével - úgy kell megküldeni, hogy azt a képviselő-testület tagjai, valamint a meghívót a 8. § (1) bekezdésében meghatározott, általános tanácskozási joggal rendelkező tisztségviselők, személyek, az adott napirendhez kapcsolódóan pedig a 8.§ (2) bekezdésében felsorolt személyek, tisztségviselők az ülésnap előtt a kézbesítés napját is beleértve legalább 5 nappal korábban megkapják. A meghívók kézbesítéséről a jegyző gondoskodik.
(6) a) A papír alapú meghívót a képviselő-testület tagjai és a 8.§ (1) bekezdés a) – c) pontjaiban meghatározott tisztségviselők részére helyi kézbesítéssel az e célra rendszeresített kézbesítési ívvel,
b) a 8.§ (2) bekezdés a) – h) pontjaiban meghatározott személyek, tisztségviselők részére az a) pont szerint, a vidéki meghívottak részére postai tértivevényes levélben kell kézbesíteni.
(7) A meghívó mellékletei a napirendek tárgyalásához készített anyagok, előterjesztések. A mellékleteket a (6) bekezdés a) – b) pontja szerint vagy elektronikus levél formájában a képviselő-testület tagjai és a 8.§ (1) – (2) bekezdésben meghatározott személyek részére az általuk írásban megadott e-mail címre kell megküldeni. Zárt ülésen tárgyalandó előterjesztések kizárólag a zárt ülésen részt vevők részére küldhetőek meg papír alapon.
(8) A jegyző gondoskodik az ülés meghívójának a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján történő kihirdetéséről, valamint Fülöpszállás község honlapján történő közzétételéről.
A képviselő-testület ülésére meghívottak
8. §
(1) A képviselő-testületi ülésekre meg kell hívni a képviselő-testület tagjait, valamint állandó és általános tanácskozási joggal
a) a jegyzőt, aljegyzőt ( nyilvános és zárt ülésre)
b) a képviselő-testület bizottságainak nem képviselő tagjait, (nyilvános ülésre)
c) a települési roma nemzetiségi önkormányzat elnökét.
(2) A képviselő-testület nyilvános ülésére tanácskozási joggal – amennyiben az ülésen tárgyalandó napirend az adott személyt, szervezetet érinti – e napirendhez meg kell hívni
a) az önkormányzati intézmények vezetőit,
b) a polgármesteri hivatal napirend szerint illetékes köztisztviselőjét,
c) a választókerület országgyűlési képviselőjét,
d) a Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal kormánymegbízottját,
e) a Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal Kiskőrösi Járási Hivatal vezetőjét,
f) a településen működő civil szervezetek, egyházak, lakossági önszerveződő közösségek képviselőit,
g) a rendőrség képviselőjét.
(3) A képviselő-testület üléseire a napirendekhez, beszámolókhoz kapcsolódóan más személyek, szervezetek képviselői is meghívhatóak.
(4) A (2) – (3) bekezdésben meghatározott meghívottak körét a polgármester az ülés összehívásának előkészítése során határozza meg, a meghívandóakra ezen túl bármely képviselő, illetve a jegyző, aljegyző tehet javaslatot.
(5) A képviselő-testületi ülés írásos előterjesztéseibe, anyagába – a zárt ülés anyagainak kivételével – az (1) bekezdés b), c) pontjában és a (2) bekezdésben meghatározott személyek, valamint a választópolgárok a Polgármesteri Hivatalban az ülés időpontját megelőzően betekinthetnek.
(6) A zárt ülésre készült írásos előterjesztéseket az ülést megelőzően kizárólag a képviselő-testület tagjai, a jegyző, aljegyző és meghívása esetén az érintett és a szakértő részére lehet megküldeni.
Rendkívüli ülés
9. §
- A polgármester rendkívüli ülést hívhat össze, továbbá Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvényben meghatározott esetekben a rendkívüli ülést köteles összehívni.
- Kizárólag halaszthatatlan döntést igénylő - (4) bekezdés d.) pontjában részletezett - ügyekben rendkívüli ülést kell összehívni.
- A rendkívüli ülés szóban és írásban is összehívható, az ülést megelőző 24 órával korábban.
- A képviselő-testület rendkívüli ülését össze kell hívni a
a.) polgármester, alpolgármester
b.) együttesen 2 települési képviselő
c.) a képviselő-testület bizottságának
indítványára.
d.) Össze kell hívni a képviselő-testület ülését, ha jogszabály alapján dönteni kell, vagy ha a község, az önkormányzat jogos érdeke azt megkívánja, ill. a halasztás aránytalan hátrányt okozna.
(5) A rendkívüli képviselő-testületi ülésen csak az a napirend tárgyalható, amire az indítvány vonatkozott.
IV.
A képviselő-testület elé kerülő anyagok tartalmi követelményei és a benyújtásukra vonatkozó szabályok
10. §
A képviselő-testület elé kerülhet:
a.) sürgősségi indítvány
b.) előterjesztés
c.) beszámoló
d.) tájékoztató
e.) képviselői indítvány
f.) interpelláció, kérdés.
Sürgősségi indítvány
11. §
- Sürgősségi indítványt a polgármester, bármely képviselő és a jegyző terjeszthet elő.
- Az indítványt – a sürgősség tényének rövid indokolásával és a szükséges iratok becsatolásával – írásban, az ülést megelőző munkanap 12 óráig a polgármesterhez kell benyújtani.
- A sürgősség elfogadásáról a képviselő-testület vita nélkül határoz. A sürgősség elfogadása esetén a képviselő-testület az indítványt napirendjére tűzi.
(4) Ha a képviselő-testület a sürgősség tényét nem fogadja el, dönt arról, hogy az ügyet mely ülésén tárgyalja.
Előterjesztés
12. §
(1) Az előterjesztés benyújtására jogosult:
- a polgármester,
- a képviselők,
- a bizottságok,
- a jegyző.
(2) A költségvetési, valamint a zárszámadásról szóló rendelet előterjesztője a polgármester.
(3) Az előterjesztés irányulhat rendelet alkotására, vagy határozat meghozatalára.
(4) Az írásos előterjesztések főbb elemei:
- a tárgy pontos meghatározása, annak áttekintése, hogy a téma szerepelt-e már korábban is napirenden, és abban milyen döntés született,
- a meghozandó döntés indokainak bemutatása,
- a tárgykört rendező jogszabályok megjelölése,
- ismertetni kell a testületi döntést indokolttá tevő új körülményeket, összefüggéseket, tényeket és adatokat,
- meg kell jelölni a konkrét feladatokat, a megvalósításhoz szükséges feltételeket,
- az előterjesztés részét képezik a téma átfogó értékelését segítő mellékletek (pl. statisztikai táblák, korábbi határozatok szövege stb.),
- a határozati javaslat tartalmazza a végrehajtásért felelősök nevét, a végrehajtási határidő megjelölését,
- a határozati javaslatban utalni kell az érintett tárgyban korábban hozott határozatok sorsára (hatályon kívül helyezés, módosítás, hatályban fenntartás),
- előterjesztő aláírása.
Beszámoló
13. §
(1) A beszámoló önkormányzati hatáskör gyakorlásáról, a képviselő-testület valamely határozatának végrehajtásáról, az interpelláció kivizsgálásáról, a képviselő-testület és szervei tevékenységéről készíthető írásban.
(2) A beszámoló benyújtására a képviselő-testület határozataiban felelősként megjelölhető személyek –a polgármester, bizottságok elnökei, jegyző, intézményvezetők- továbbá jogszabály alapján beszámolásra kötelezettek jogosultak.
(3) A beszámoló elfogadásáról a képviselő-testület határozatot hoz.
Tájékoztató
14. §
- A tájékoztató olyan információk képviselő-testület elé terjesztését jelenti, amelyek az önkormányzati döntések meghozatalát általános jelleggel támasztják alá.
- Tájékoztató benyújtására a 13. § (2) bekezdésében megjelöltek jogosultak írásban.
- A tájékoztató határozati javaslatot nem tartalmaz, elfogadásáról a képviselő-testület vita és felszólalás nélkül dönt.
Képviselői indítvány
15. §
- A képviselői indítvány javaslatot tartalmaz rendelet vagy határozat meghozatalára, intézkedés megtételére.
- Indítványt bármely képviselő írásban terjeszthet a képviselő-testület elé.
- A képviselői indítvány elfogadásáról a polgármester nem nyit vitát, azonban ahhoz bármelyik képviselő – további javaslat megtételével – csatlakozhat.
- Az indítvány elfogadása esetén a képviselő-testület az ügyet a polgármesternek, a jegyzőnek, az illetékes bizottságnak adja ki a testületi döntés előkészítése céljából.
Interpelláció
16. §
- A képviselő a testületi ülésen a polgármestertől (alpolgármestertől), jegyzőtől, a bizottság elnökétől önkormányzati ügyekben felvilágosítást kérhet.
- A képviselő az interpellációt - lehetőség szerint - az ülés megkezdése előtt írásban a polgármesternek nyújtja be, aki azt továbbítja a címzetthez. Kivételesen az interpelláció a testületi ülésen szóban is előterjeszthető.
- Az interpelláció címzettje a képviselő-testületi ülésen, vagy 15 napon belül írásban az interpellálónak, legkésőbb azonban a soron következő képviselő-testületi ülésen köteles érdemi választ adni.
- A válasz után az interpelláló képviselőnek viszontválaszra van joga, amely nem terjedhet túl az interpellációra adott válasz értékelésén.
- Amennyiben az interpellációra adott választ a képviselő nem fogadja el, a válasz elfogadásáról a képviselő-testület vita nélkül határoz.
- A válasz testületi elutasítása esetén az interpellációt a képviselő-testület részletes vizsgálatra a tárgya szerint illetékes bizottságnak adja ki. A vizsgálatban lehetővé kell tenni az interpelláló képviselő részvételét. Az interpelláció tárgyában a képviselő-testület a bizottsági jelentés beérkezését követő ülésén dönt.
Kérdés
17. §
- A képviselők kérdést intézhetnek a polgármesterhez, alpolgármesterhez, a bizottságok elnökeihez, a jegyzőhöz és az intézmények vezetőihez a feladatkörükbe tartozó ügyekben.
- A kérdést az ülés előtt írásban vagy az ülésen szóban lehet a kérdezetthez előterjeszteni, a napirendi pontok tárgyalását követően.
- A kérdezett - lehetőség szerint- a képviselő-testületi ülésen vagy a soron következő ülésen köteles válaszolni. A válasz felett vita nem nyitható.
IV.
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET TANÁCSKOZÁSI RENDJE
Határozatképesség
18. §
- A polgármester az ülés megnyitása előtt - a jegyző közreműködésével- megvizsgálja a képviselő-testület határozatképességét és kihirdeti az arra vonatkozó megállapítását. A határozatképességet az ülés teljes időtartama alatt figyelemmel kell kísérni.
- A képviselő-testület határozatképességére Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény rendelkezései az irányadók.
- A határozatképtelenség miatt elmaradt testületi ülést 15 napon belül ugyanazon napirend tárgyalására újra össze kell hívni.
A képviselő-testület napirendje
19. §
- A napirend tervezetét a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé. A napirend tervezete tartalmazza a tárgyalandó anyagok tárgyának megjelölését, azok előterjesztőjét.
(2) A polgármester vagy bármely képviselő javasolhatja valamely napirendi pont elhagyását, elnapolását, új napirendi pont felvételét, illetve a tárgyalási sorrend megváltoztatását.
(3) Azokat az előterjesztéseket, amelyek tárgyalását a testület elnapolta, a következő rendes ülés napirendjére fel kell venni, kivéve, ha az elnapolásról hozott határozatában a képviselő-testület másként döntött.
(4) Az ülés napirendjének megállapításáról a képviselő-testület vita nélkül határoz.
A tanácskozás rendje
20. §
- A napirendi pont megvitatását szóbeli kiegészítés előzheti meg az előterjesztő részéről.
- A kiegészítés után az előterjesztőhöz először a képviselők, majd a tanácskozási joggal meghívottak kérdéseket intézhetnek, melyekre az előterjesztő köteles választ adni.
- Ezután a polgármester napirendi pontonként megnyitja és berekeszti a vitát. A hozzászólásra jelentkezőknek a polgármester a jelentkezés sorrendjében adja meg a szót.
- A vita során a képviselők a tárgyalt előterjesztésre vonatkozóan módosító, illetve kiegészítő javaslatokat tehetnek. A módosító és kiegészítő javaslatokat szövegszerűen kell megfogalmazni.
- A vita lezárására, a hozzászólások időtartamának korlátozására bármely képviselő javaslatot tehet. A javaslatról a képviselő-testület vita nélkül határoz.
- A vita lezárása után a napirendi pont előterjesztője válaszol a hozzászólásokra és nyilatkozik arról, hogy az elhangzott kiegészítéseket és módosító javaslatokat elfogadja-e.
- A válasz után a polgármester az elhangzott módosító javaslatokat összefoglalja és szövegszerűen, az eredeti javaslathoz illeszkedő módon ismerteti, annak megjegyzésével, hogy azt az előterjesztő elfogadta-e.
- A bizottság elnöke ismerteti a bizottság napirendi pontra vonatkozó döntését.( véleményét )
- A jegyzőnek minden esetben szót kell adni, ha a törvényességet érintően észrevételt kíván tenni.
A személyes érintettség
21. §
(1) A képviselő személyes érintettségére, azzal kapcsolatos bejelentési kötelezettségére, a döntésből történő kizárására az Mötv. 49.§ (1) – (3) bekezdéseinek rendelkezései az irányadók.
(2) A személyes érintettség bejelentésére vonatkozó kötelezettség elmulasztásának kivizsgálására – annak ismertté válását követően azonnal – a képviselő-testület ügyrendi vizsgálat lefolytatását rendeli el. A vizsgálat lefolytatása a képviselő-testület Pénzügyi Bizottsága hatáskörébe tartozik.
(3) A Pénzügyi Bizottság eljárása során biztosítja az érintett képviselő személyes meghallgatását, bizonyítékai előterjesztését.
(4) A Pénzügyi bizottság eljárásának lefolytatása után a vizsgálat eredményét a képviselő-testület soron következő ülésén előterjeszti. A képviselő-testület külön határozattal dönt a személyesen érintett képviselő részvételével hozott határozat érvényben tartásáról.
Az ülés rendjének fenntartása
22. §
(1) A tanácskozás rendjének fenntartása a polgármester feladata.
(2) Ha a felszólaló személy eltér a napirend tárgyától a polgármester felszólíthatja, hogy térjen a tárgyra. A polgármester megvonhatja a szót, ha a második felszólítása is eredménytelen. Akitől a szót megvonták, ugyanabban az ügyben nem szólalhat fel újra.
(3) A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok a kijelölt helyet foglalhatják el. A tanácskozás rendjének megzavarása esetén a polgármester rendre utasíthatja a megjelenteket, ismétlődő rendzavarásnál kötelezheti az érintetteket a terem elhagyására.
(4) Amennyiben a rendzavarás a tanácskozás folytatását nem teszi lehetővé, a polgármester az ülést meghatározott időre felfüggesztheti. A rendzavarás tényét minden esetben jegyzőkönyvbe kell rögzíteni.
(5) A polgármester bármikor szünetet vagy tárgyalási szünetet rendelhet el.
A szavazás módja
23. §
(1) A döntési javaslat elfogadására, a minősített többséggel meghozandó döntések körére, a minősített többség meglétére Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény rendelkezései az irányadók.
(2) A szavazás általában nyílt szavazással, kézfelemeléssel történik, melynek eredményét a polgármester állapítja meg. A képviselő-testület tagjai “igen”-nel vagy “nem”-mel szavaznak, vagy tartózkodnak a szavazástól. A szavazás eredményének megállapítása céljából a tartózkodók szavazatát a nem szavazatokhoz kell számolni.
Titkos szavazás
24. §
(1) Az Mötv. 46.§ (2) bekezdése szerinti titkos szavazás lefolytatása esetén a lebonyolítás a Pénzügyi Bizottság feladata. Amennyiben ez bármely okból nem lehetséges, a képviselő-testület a feladat ellátására - nyílt szavazással – 3 fős szavazatszámláló bizottságot választ.
(2) A titkos szavazás a jelenléti ív névjegyzékként történő felhasználásával, legalább egy szavazófülke felállításával, a jegyző által elkészített és a Pénzügyi Bizottság vagy a szavazatszámláló bizottság által kiadott szavazólapon történik.
(3) A titkos szavazás eredményét a Pénzügyi Bizottság, ill. a szavazatszámláló bizottság elnöke a képviselő-testület ülésén azonnal kihirdeti és az ülés jegyzőkönyvébe foglaltatja.
(4) A titkos szavazás eredményéről külön jegyzőkönyv készül, melyet az ülésről készült jegyzőkönyvhöz kell csatolni.
Név szerinti szavazás
25. §
(1) A képviselő-testület bármely képviselő javaslatára névszerinti szavazást rendelhet el. A képviselő-testület a névszerinti szavazásra vonatkozó képviselői javaslatról vita nélkül határozattal dönt.
(2) A név szerinti szavazásnál a jegyző egyenként olvassa a testületi tagok nevét, akik nevük elhangzásakor “igen”, “nem” vagy „tartózkodom” nyilatkozattal szavaznak, amelynek eredményét a jegyzőkönyvben rögzíteni kell.
A szavazás rendje
26. §
- A polgármester bocsátja szavazásra az eldöntendő javaslatokat. Egy előterjesztésről általában csak egy határozat hozható. A polgármester először a vitában elhangzott módosító, kiegészítő javaslatokat bocsátja szavazásra, elhangzásuk sorrendjében.
- A képviselő-testület a módosító és kiegészítő javaslatok feletti szavazás lezárása után dönt az eredeti előterjesztés szerinti javaslat képviselő-testület által elfogadott módosításokat is tartalmazó egészéről.
Rendeletalkotás
27. §
(1) Az önkormányzati rendelet alkotására az Alaptörvény, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény, a jogalkotásról szóló törvény, valamint a jogszabályszerkesztésről szóló igazságügyi és rendészeti miniszteri rendelet rendelkezései az irányadóak.
(2) A képviselő-testület állást foglal a rendelet tervezetének előkészítéséről, főbb elveiről. A rendelet előkészítésével megbízhatja valamely bizottságát, vagy az előkészítésre külön bizottságot hozhat létre.
(3) Az önkormányzati rendelet szakmai előkészítése minden esetben a jegyző feladata. A tervezet előkészítéséhez a testület szükség esetén más külső szakértőt is felkérhet.
(4) A rendelet tervezetét a tárgya szerinti illetékes bizottság előzetesen megvitatja. Az SZMSZ-ről, a gazdasági programról, a költségvetésről és a zárszámadásról szóló rendelet-tervezetet valamennyi bizottság megvitatja.
(5) A rendelet-tervezetet előterjesztheti a polgármester, az alpolgármester, a képviselő, a bizottságok, a jegyző és az aljegyző.
(6) Az önkormányzati rendelet megjelölésére a jogszabály kihirdetése során történő megjelöléséről szóló közigazgatási és igazságügyi miniszteri rendelet szabályai az irányadóak.
(7) A rendelet elfogadását követően, annak hiteles szövegét a jegyző köteles megszerkeszteni. Az önkormányzati rendelet aláírására és a kihirdetésével kapcsolatos feladatok ellátására Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény rendelkezése az irányadó.
(8) Az önkormányzati rendeletet a jegyző a megalkotástól számított 8 napon belül a polgármesteri hivatal hirdetőtábláján történő elhelyezéssel hirdeti ki. A rendeletet az önkormányzat honlapján is közzé kell tenni.
(9)A képviselő-testület rendeleteit szükség szerint, de legalább kétévente felülvizsgálja.
(10) Az önkormányzati rendeletekről a jegyző nyilvántartást vezet.
Határozat
28. §
- A határozatot az ülésről készült jegyzőkönyv szó szerint tartalmazza. A határozat magában foglalja a végrehajtásért felelős megjelölését, a végrehajtás határidejét, pénzügyi kihatással járó döntés esetén a pénzügyi fedezet megjelölését.
- A képviselő-testület által hozott határozatok megjelölésére a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelölését szabályozó közigazgatási és igazságügyi miniszteri rendelet szabályai az irányadóak.
- A képviselő-testület normatív határozatának közzétételére a 27.§ (8) bekezdése előírásait kell alkalmazni.
- A képviselő-testület határozatairól a jegyző nyilvántartást vezet.
A képviselő-testületi ülések jegyzőkönyvei
29. §
(1) A képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvvezető által vezetett írásos jegyzőkönyvet kell készíteni, melynek elkészítéséről a jegyző gondoskodik. Az ülésről szószerinti jegyzőkönyv nem készül, de a képviselő írásban is benyújtott hozzászólását a jegyzőkönyvhöz kell mellékelni, valamint véleményét kérésére rögzíteni kell a jegyzőkönyvben az Mötv. 32. § (2) bek. c.) pontja alapján.
(2) A jegyzőkönyv tartalmazza Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvényben meghatározottakon kívül:
- az ülés megkezdésének és befejezésének időpontját,
- az ülés jellegét (alakuló, rendes, rendkívüli, nyilvános, zárt)
- az ülésről távolmaradt képviselők nevét,
- az elfogadott napirendi pontok előterjesztőit,
- külön az ülésen elhangzott javaslatokra és külön az írásban előterjesztett javaslatokra adott szavazatokat.
(3) A jegyzőkönyv mellékletei:
- az ülés meghívója,
- a jelenléti ív,
- az írásbeli előterjesztések, rendelet-tervezetek illetve határozati javaslatok,
- az ülésen megalkotott rendeletek, határozati mellékletek,
- az interpellációk, kérdések, felszólalások szövegét,
- indítványok és sürgősségi indítványok szövegét és indokolását,
- név szerinti szavazás névsora,
- titkos szavazás esetén az eredményt megállapító jegyzőkönyv,
- képviselői kérésre az írásban is benyújtott hozzászólása,
- a képviselői kérdésre adott írásbeli válasz.
(4) A jegyzőkönyvet kettő példányban kell elkészíteni. A jegyzőkönyv aláírására Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény rendelkezései az irányadók.
(5) A jegyző a képviselő jegyzőkönyvben rögzített szó szerinti véleményét a jegyzőkönyv aláírása előtt tartalmilag egyezteti az érintett képviselővel.
(6) A képviselő-testület nyilvános üléséről az önkormányzat hangfelvételt készít.
(7) A zárt ülésről külön jegyzőkönyvet kell készíteni. A zárt ülés jegyzőkönyvét elkülönítetten kell kezelni, betekintésre csak a zárt ülésen részvételi joggal rendelkező személyek illetve törvényben meghatározott szervek, személyek jogosultak. Azon személyek, akit vagy akiket a zárt ülés adott napirendje érint, betekintésre kizárólag a jegyzőkönyv őket érintő részében jogosultak.
(8) A nyilvános ülések jegyzőkönyvei és az előterjesztések megtekinthetők az Önkormányzat honlapján pdf formátumban. A honlapon történő közzétételről a jegyző gondoskodik.
Lakossági fórumok
30. §
(1) A lakossági fórumok a lakosság, a társadalmi szervezetek és gazdálkodó szervek közvetlen tájékoztatását, a fontosabb döntések előkészítésébe való bevonását szolgálják.
(2) A lakossággal való kapcsolattartás formája a
a.) közmeghallgatás,
b.) tájékoztató fórumok és egyéb rendezvények.
Közmeghallgatás
31. §
(1) A képviselő-testület évente legalább egy alkalommal előre meghirdetett közmeghallgatást tart, amelyen az állampolgárok és a településen érdekelt szervezetek képviselői közérdekű kérdést és javaslatot tehetnek.
(2) A közmeghallgatás időpontját és helyét a képviselő-testület határozza meg.
(3) A közmeghallgatás idejéről és helyéről hirdetmény útján legalább 15 nappal korábban a polgármester tájékoztatja a lakosságot.
(4) A közmeghallgatás a képviselő-testület ülése keretében történik.
V.
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET SZERVEZETE
A települési képviselő
32. §
(1) A települési képviselő a választói érdekek képviseletével kapcsolatos jogaira és kötelezettségeire Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény rendelkezései az irányadóak.
(2) A képviselő köteles részt venni a képviselő-testület munkájában. Ha a képviselő a testület, vagy -mint bizottsági tag- a bizottság ülésén nem tud részt venni, ezt a polgármesternek, vagy a bizottság elnökének köteles bejelenteni.
(3) A képviselők és a bizottságok tagjai a munkájukhoz szükséges jogszabályokat és egyéb dokumentumokat a polgármesteri hivataltól igényelhetik, a jegyzőnek történő előzetes bejelentés alapján.
(4) A települési képviselő képviselői munkája során a Polgármesteri Hivatal helyiségeit használhatja, eszközeit díjmentesen igénybe veheti.
(5) A települési képviselő külön önkormányzati rendeletben megállapított tiszteletdíjra jogosult.
A képviselő-testület bizottságai
33. §
(1) A képviselő-testület döntéseinek előkészítésére, a döntések végrehajtásának szervezésére a választási ciklus időtartamára
a) 5 tagú Pénzügyi Bizottságot
b) 5 tagú Oktatási-, Kulturális-, és Sport Bizottságot választ.
(2) A bizottság elnökének és tagjainak megválasztására Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény rendelkezései az irányadóak.
(3) A bizottság a települési képviselők közül elnökhelyettest választhat a bizottság zavartalan működésének biztosítása érdekében.
(4) A bizottság az általa jóváhagyott Ügyrend alapján működik, az Ügyrend elkészítésénél az Mötv. és az önkormányzati SZMSZ előírásait értelemszerűen kell alkalmazni.
(5) A bizottság elnöke az ülések tervezett időpontjáról és napirendjéről a képviselő-testület munkatervének előkészítése során tájékoztatja a polgármestert.
(6) A bizottság éves munkatervét a képviselő-testület munkatervének elfogadását követő 30 napon belül fogadja el.
Az állandó bizottság elnökének és tagjainak
jogai és kötelezettségei
34. §
(1) A bizottság elnöke:
- összehívja és vezeti a bizottság üléseit,
- kiadmányozza a bizottság döntéseit,
- ellenőrzi a bizottság határozatainak végrehajtását, képviseli a bizottságot,
- a bizottsági ülések között munkakapcsolatot tart fenn a képviselő-testület hivatalával és az intézményvezetőkkel.
(2) A bizottság tagjai:
- részt vesznek a bizottság ülésein,
- részt vehetnek a bizottsági döntések előkészítésében, javasolhatják témakörök napirendre tűzését,
- a bizottság elnökének megbízása alapján képviselhetik a bizottságot.
(3) A bizottság nem képviselő tagja külön önkormányzati rendeletben megállapított tiszteletdíjra jogosult.
(4) A bizottsági elnöki tisztség vagy bizottsági tagság megszűnése esetén a képviselő-testület következő ülésén a polgármester tesz javaslatot a tisztség betöltésére, illetve az új tag megválasztására.
Az ideiglenes bizottságok
35. §
- A képviselő-testület meghatározott feladat ellátására, javaslat kidolgozására, bármelyik képviselő kezdeményezésére ideiglenes bizottságot választhat.
- Az ideiglenes bizottság feladatát, megbízatásának terjedelmét, elnevezését, tagjainak számát a képviselő-testület a bizottság létrehozásakor határozza meg.
- A bizottság a feladat elvégzéséről beszámol a képviselő-testületnek. A beszámoló elfogadásával az ideiglenes bizottság megbízatása megszűnik.
- Az ideiglenes bizottság működésére az állandó bizottságokra megállapított szabályok vonatkoznak.
A bizottságok általános feladata, hatásköre
36. §
(1) A bizottságok előzetesen véleményt nyilvánítanak
a) a tárgyévi költségvetési és zárszámadási rendelet-tervezet
b) a képviselő-testület gazdasági programjának tervezete
c) a képviselő-testület éves munkaterv tervezete
bizottsági feladatkört érintő részeiről.
(2) A bizottságok döntenek:
a) ügyrendjük megállapításáról,
b) saját munkatervük megállapításáról, az éves beszámoló elfogadásáról,
c) a képviselő-testület által átruházott önkormányzati és önkormányzati hatósági ügyekben.
(3) A bizottságok évente egyszer beszámolnak a képviselő-testületnek tevékenységükről.
(4) A bizottságok rendszeres kapcsolatot tartanak fenn a feladatkörüket érintő szakterületeken működő intézményekkel, társadalmi szervekkel és a lakosság önszervező közösségeivel.
A pénzügyi bizottság sajátos feladatai
37. §
A pénzügyi bizottság az önkormányzatnál és költségvetési szerveinél
- véleményezi a tárgyévi költségvetési és zárszámadási rendelet-tervezetre vonatkozó előterjesztéseket,
- ellátja az önkormányzat Gazdasági Programja döntésre való előkészítésével kapcsolatos feladatokat, véleményezi a program módosítására vonatkozó előterjesztéseket,
- véleményezi az önkormányzat és költségvetési szerveinél lefolytatott pénzügyi-gazdasági ellenőrzésekkel kapcsolatos jelentésekben foglaltakat és az ezekkel kapcsolatos előterjesztéseket,
- véleményezi a hitelfelvételre vonatkozó előterjesztéseket,
- a képviselő-testület vagy a polgármester felkérésére véleményezi az egyéb pénzügyi- gazdasági tárgyú előterjesztéseket,
- javaslatot tehet bármely önkormányzati feladat ellátásának megszervezésére, megszüntetésére, a feladatellátás személyi, tárgyi feltételei megváltoztatására,
- ellátja az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatának átfogó felülvizsgálatával kapcsolatos teendőket a jegyző közreműködésével, valamint véleményezi az SZMSZ módosítására vonatkozó előterjesztéseket, az ezzel kapcsolatos képviselő-testületi előterjesztések kizárólag az PÜB állásfoglalásával nyújthatóak be,
- szavazatszámláló bizottságként látja el a képviselő-testület hatáskörébe utalt titkos szavazások lebonyolításával kapcsolatos feladatokat, megállapítja a szavazás eredményét,
- véleményezi az önkormányzati képviselők és bizottsági tagok tiszteletdíjára, egyéb juttatásaira vonatkozó előterjesztéseket,
- ellátja a polgármester és a helyi önkormányzati képviselők ellen kezdeményezett összeférhetetlenségi eljárás kivizsgálásával kapcsolatos teendőket, javaslatot tesz az összeférhetetlenség megállapítására vagy alapos indok hiányában annak elutasítására,
- ellátja a polgármester és az önkormányzati képviselők vagyonnyilatkozatainak nyilvántartásával és ellenőrzésével kapcsolatos feladatokat,
- figyelemmel kíséri a képviselők köztartozásmentes adózói adatbázisba történő felvételének megtörténtét, továbbá évente legalább egy alkalommal jelentést készít a képviselő-testületnek az érintettek ezirányú kötelezettsége teljesítéséről,
- a képviselő-testület vagy a polgármester felkérésre véleményezi az önkormányzat által ellátott, egészségügyi alapellátási feladatokat érintő előterjesztéseket,
- ellátja mindazokat a feladatokat, amelyekkel a képviselő-testület esetenként megbízza,
- ügyrendi vizsgálatot folytat le, ha a képviselő személyes érintettség bejelentésére vonatkozó kötelezettségét elmulasztja.
Az oktatási-, kulturális-, és sport bizottság sajátos feladatai
38. §
Az Oktatási-, Kulturális -, és Sport Bizottság
- véleményezi az oktatási, közművelődési intézmények vezetői állásaira benyújtott pályázatokat,
- véleményezi az oktatási, közművelődési intézmények éves szakmai beszámolóiban foglaltakat,
- véleményezi a sporttal foglalkozó civil szervezetek éves beszámolóiban foglaltakat,
- a képviselő-testület vagy a polgármester felkérésére véleményezi az oktatási, közművelődési önkormányzati költségvetési szervek alapítása, megszüntetése, működési feltételeinek megváltoztatása ügyében az Alapító Okiratok, Társulási megállapodások, SZMSZ-ek jóváhagyására, módosítására vonatkozó döntési tervezeteket,
- a képviselő-testület vagy a polgármester felkérésére részt vesz az önkormányzat által ellátott, oktatási, közművelődési és sport alapellátási feladatokat érintő előterjesztések kidolgozásában,
- rendszeresen figyelemmel kíséri az oktatási-, kulturális és sport feladatok ellátási színvonalának alakulását, javaslatot tehet a képviselő-testületnek az ellátási színvonalat javító döntésekre,
- feladatkörében javaslatot tehet önkormányzati feladat ellátásának megszervezésére, megszüntetésére, a feladatellátás személyi, tárgyi feltételei megváltoztatására.
- Ellátja a képviselőtestület által ráruházott hatásköröket.
VI.
POLGÁRMESTER, ALPOLGÁRMESTER, JEGYZŐ, ALJEGYZŐ
Polgármester
39. §
- A polgármester a Fülöpszállás Községi Önkormányzat vezetője, a képviselő-testület elnöke, a község első számú tisztségviselője. Megbízatását főállásban látja el. A polgármester polgármesteri esküjének megfelelően képviseli a képviselő-testületet. Szervezi a településfejlesztést és a közszolgáltatásokat, biztosítja az önkormányzat demokratikus működését, széles körű nyilvánosságát. Tevékenységével hozzájárul Fülöpszállás fejlődéséhez, az önkormányzat szervei munkájának hatékonyságához. Biztosítja a demokratikus helyi hatalomgyakorlás, a közakarat érvényesülését. Gondoskodik a testület működésének nyilvánosságáról, a helyi fórumok szervezéséről, támogatja a lakosság önszerveződő közösségeit, kapcsolatot tart a megyei önkormányzat, az egyházak, a helyi pártok és társadalmi szervezetek, egyesületek, civil szerveződések vezetőivel, a nemzetiségi önkormányzat testületével, az országgyűlési képviselővel. Segíti a települési képviselők, bizottságok munkáját.
- Szervezi az önkormányzat és más szervezetek együttműködését.
- A polgármester – az alpolgármester közreműködésével – összehangolja a bizottságok működését, indítványozhatja azok összehívását, a bizottságok elnökeit egyeztető megbeszélésre összehívhatja.
- A költségvetési szervek vezetőivel egyeztetett költségvetési rendelettervezetet a polgármester a bizottságok elé terjeszti, annak megtárgyalása és véleményezése végett.
- A képviselő-testület által polgármesterre átruházott feladat- és hatáskörök jegyzékét a rendelet 2. számú melléklete tartalmazza.
- Dönt a jogszabály által hatáskörébe utalt ügyekben, hatósági jogkörökben, egyes hatásköreinek gyakorlását átruházhatja.
- Gyakorolja a kinevezési jogkört a jegyző és -a jegyző javaslata alapján- az aljegyző felett.
- A képviselő-testület a polgármestert érintő munkáltatói jogkörében hozott határozatok, jogszabályi rendelkezés végrehajtásával kapcsolatos kiadmányozást és a szabadság engedélyezésével kapcsolatos munkáltatói jogkört az alpolgármester, akadályoztatása, vagy az alpolgármesteri tisztség betöltetlensége esetén a Pénzügyi Bizottság elnöke gyakorolja.
Az alpolgármester
40.§
- A képviselő-testület a polgármester munkájának segítésére és a polgármester helyettesítésére egy fő társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.
- Az alpolgármester a polgármester távolléte és akadályoztatása esetén gyakorolja a polgármestert közvetlenül megillető jogosítványokat.
- Az alpolgármester a polgármestert megillető jogosítványok gyakorlásáról a polgármester akadályoztatásának megszűnését követően haladéktalanul beszámol a polgármesternek.
- Az alpolgármester a polgármester irányításával látja el feladatait.
- Az alpolgármesterre megfelelően irányadók a polgármesterre vonatkozó szabályok.
A jegyző
41.§
A jegyző – a Mötv. 81.§ (3) bekezdésben meghatározott – feladatai körében:
- a polgármester irányításával vezeti a polgármesteri hivatalt, megszervezi annak munkáját,
- rendszeresen tájékoztatást ad a képviselő-testületnek, a bizottságoknak, a polgármesternek az önkormányzat munkáját érintő jogszabályokról,
- tájékoztatja a képviselő-testületet a polgármesteri hivatal munkájáról és az ügyintézésről,
- szervezi a jogi felvilágosító munkát,
- gondoskodik a polgármesteri hivatal dolgozói rendszeres továbbképzéséről,
- gyakorolja a munkáltatói jogokat a polgármesteri hivatal köztisztviselői tekintetében, továbbá gyakorolja az egyéb munkáltatói jogokat az aljegyző tekintetében,
- biztosítja a képviselők munkájának tárgyi és személyi feltételeit,
- előkészíti a képviselő-testületi és a bizottságok elé kerülő előterjesztéseket,
- A költségvetési szervek vezetőivel egyezteti és írásban rögzíti a költségvetési rendelettervezetet.
- Ellátja a képviselő-testület, a bizottságok szervezési és ügyviteli tevékenységével kapcsolatos feladatokat.
Az aljegyző
42.§
(1) A polgármester a polgármesteri hivatalnál, a jegyző helyettesítésére, a jegyző által meghatározott feladatok ellátására – a jegyzőre vonatkozó szabályok szerint, a jegyző javaslatára – aljegyzőt nevez ki.
(2) A jegyzői és aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége illetve akadályoztatásuk esetén helyettesítésüket legfeljebb hat hónapig tartó időtartamra a Polgármesteri Hivatalnál közszolgálati jogviszonyban levő, a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. tv. 247.§ (1) bekezdésében meghatározott általános alkalmazási feltételeknek megfelelő köztisztviselője látja el.
A Polgármesteri Hivatal
43.§
(1) Az önkormányzat az Mötv. 84.§ (1) bekezdésében foglalt feladatok ellátására polgármesteri hivatalt tart fenn Fülöpszállási Polgármesteri Hivatal néven.
(2) A Polgármesteri Hivatal igény és szükség szerint köteles adatot szolgáltatni és jelentést készíteni a képviselő-testületnek és az önkormányzati bizottságnak.
Nemzetiségi önkormányzat
44. §
- A községi önkormányzat a helyi roma nemzetiségi önkormányzat részére biztosítja az önkormányzati működés személyi és tárgyi feltételeit, továbbá gondoskodik a működéssel kapcsolatos végrehajtási feladatok ellátásáról a nemzetiségiek jogairól szóló 2011. évi törvény CLXXIX. törvény alapján kötött, a 3. számú függelékben található együttműködési megállapodás szerint.
- A működési feltételek biztosításával kapcsolatos feladatok végrehajtásáról a Polgármesteri Hivatal gondoskodik.
VII.
Az önkormányzat az önkormányzat vagyona, költségvetése, ellenőrzés
Az önkormányzat vagyona
45.§
Az önkormányzat vagyonára, a vagyongazdálkodás szabályaira vonatkozó legalapvetőbb rendelkezéseket külön önkormányzati rendelet határozza meg.
Az önkormányzat költségvetése, gazdálkodásának ellenőrzése
46.§
- A képviselő-testület az önkormányzat költségvetését rendeletben határozza meg.
- A költségvetési rendelet előkészítésére, tartalmára, elfogadásának rendjére, módosítására és a beszámolásra, valamint az ellenőrzésre az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. tv. valamint a végrehajtására kiadott 368/2011.(XII.31.) Korm. rendelet, a belső ellenőrzésre a költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről szóló 370/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet helyi önkormányzatokra és helyi önkormányzatok által irányított költségvetési szervekre vonatkozó előírásait kell alkalmazni a (3) bekezdésben foglaltak betartásával.
- A költségvetés előkészítése és módosítása során kiemelt szempontok
- a Kormány által rendelkezésre bocsátott költségvetési irányelv tartalmának figyelembevétele,
- az önkormányzat részére kötelezően előírt és szabadon felvállalható feladatok elemzése,
- elemzés és helyzetfelmérés során számításba veendő bevételi források, azok bővítésének lehetőségei; kiadási szükségletek, azok gazdaságos, célszerű megoldásainak felvázolása,
- igények és célkitűzések egyeztetése.
- a munkahelyteremtést és foglalkoztatás bővítést is eredményező fejlesztések vizsgálata
- Az önkormányzat alaptevékenysége keretében ellátott feladatai államháztartási szakágazati besorolását, valamint államháztartási kormányzati funkciók szerinti besorolása felsorolását a 3. számú melléklet tartalmazza.
IX.
VEGYES ÉS ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
Záró rendelkezések
47. §
(1) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg a Fülöpszállás Községi Önkormányzat szervezeti és működési szabályait megállapító 4/2007.(IV.6.) számú önkormányzati rendelet és az azt módosító 7/2008.(IV.10.); 13/2008.(VII.16.); 7/2009.(V.17.); 5/2010.(IV.30); 11/2010.(X.18.); 12/2010.(X.29.); 17/2010.(XII.17.) számú önkormányzati rendeletek hatályukat vesztik.
(3) A szabályzat mellékletei:
1. számú: A képviselői és hozzátartozói vagyonnyilatkozat nyilvántartásának, kezelésének és ellenőrzésének szabályai
2. számú: A képviselő-testület által a polgármesterre átruházott hatáskörök jegyzéke
3. számú: Az önkormányzat alaptevékenysége keretében ellátott feladatai államháztartási szakágazati, valamint államháztartási kormányzati funkciók szerinti besorolása
(4) A szabályzat függelékei:
1. számú: Fülöpszállás Község Képviselő-testületének tagjainak névsora.
2. számú: Fülöpszállás Község Képviselő-testülete által létrehozott bizottságok és tagjainak névsora
3. számú: A Fülöpszállás Községi Önkormányzat és a Fülöpszállási Roma Nemzetiségi Önkormányzat között létrejött együttműködési megállapodás
Fülöpszállás, 2014. december 12.
(Gubacsi Gyula) (Szabóné dr. Somogyi Szilvia)
polgármester jegyző
Záradék:
A rendeletet a képviselő-testület a 2014. december 8-án tartott ülésén fogadta el.
A Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel kihirdetve 2014. december 12-én.
Szabóné dr. Somogyi Szilvia
jegyző