Jánoshalma Városi Önkormányzat Képviselő- testületének 14/2016 (X.24.) önkormányzati rendelete
a talajterhelési díjról és a környezetvédelmi alapról
Hatályos: 2017. 01. 01- 2019. 06. 28Jánoshalma Városi Önkormányzat Képviselő- testületének 14/2016 (X.24.) önkormányzati rendelete
a talajterhelési díjról és a környezetvédelmi alapról
2017-01-01-tól 2019-06-28-ig
Jánoshalma település Önkormányzatának Képviselő-testülete A környezetterhelési díjról szóló 2003. évi LXXXIX. törvény (továbbiakban Ktd. tv.) 26. §. (4) bekezdése alapján, valamint
A környezetvédelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény 58. §-a alapján a talajterhelési díjról és a környezetvédelmi alapról a következőket rendeli el:
A rendelet célja, hatálya
1. §.
A rendelet célja, hogy:
a.) meghatározza a helyi vízgazdálkodási hatósági jogkörbe tartozó szennyvíz elhelyezéséhez kapcsolódó talajterhelési díjjal kapcsolatos
- megállapítási,
- bevallási,
- befizetési,
- ellenőrzési,
- adatszolgáltatási,
- eljárási szabályokat, valamint
- díjkedvezmények és mentességek eseteit; továbbá
b.) szabályozza az átalány megállapításának szempontjait – a mérési lehetőség hiányában, átalány alapján meghatározandó víz mennyiség megállapítása céljából,
c.)meghatározza a környezetvédelmi alappal kapcsolatos szabályokat.
I. rész
A talajterhelési díjra vonatkozó szabályok
Adókötelezettség
2.§.
(1)Talajterhelési díj fizetési kötelezettség azt a kibocsátót terheli, aki a műszakilag rendelkezésre álló közcsatornára nem köt rá, és helyi vízgazdálkodási hatósági engedélyezés alapján szennyvízelhelyezést alkalmaz.
(2)Amennyiben a közcsatornát év közben helyezik üzembe, a díjfizetési kötelezettség a kibocsátót a közcsatorna üzembe helyezését követő 90. naptól terheli.
A talajterhelési díj alapja
3.§.
(1) A talajterhelési díj alapjának meghatározásakor
- a szolgáltatott víz mennyiségéből, vagy
- egyedi vízbeszerzés esetén:
- a méréssel igazolt felhasznált, illetve
- mérési lehetőség hiányában az átalány alapján meghatározott víz mennyiségéből kell kiindulni.
4.§.
(1) Az adóalap meghatározásakor az 5. §-ban meghatározott vízmennyiséget csökkenti a külön jogszabály szerinti locsolási célú felhasználásra figyelembe vett vízmennyiség.
5.§.
(1) A talajterhelési díj alapja csökkenthető azzal a számlákkal igazolt mennyiséggel, amelyet a kibocsátó szennyvíztárolójából, olyan arra feljogosított szervezettel szállíttat el, amely a folyékony hulladék jogszabályi előírások szerinti elhelyezését igazolja.
A talajterhelési díj egységdíja
6.§.
(1)A talajterhelési díj egységdíjának mértéke 1200,-Ft/m3.
Területérzékenységi szorzó
7.§.
(1) A talajterhelési díj kiszámításakor figyelembe veendő területérzékenységi szorzó (T) az 1,5.
A talajterhelési díj mértéke
8.§.
(1) A talajterhelési díj mértékét
- a talajterhelési díj alapja,
- a talajterhelési egységdíj, valamint
- a területérzékenységi szorzó szorzata adja.
(2) A mérési lehetőség hiányában az átalány díjfizetési alapját 30 liter/fő/nap kell meghatározni.
9.§.
A talajterhelési díj számításának módja a TTD (éves talajterhelési díj) = E (egységdíj) x A (díjfizetési alap) x T (területérzékenységi szorzó).
A díj megállapítása
10.§.
(1) A talajterhelési díjat a kibocsátónak kell megállapítania a tárgyévet követő év március 31-ig.
A díj bevallása
11.§.
(1)A talajterhelési díjat a kibocsátónak kell bevallania az 2. mellékletben szereplő nyomtatványon.
(2)A bevallást az önkormányzati adóhatóság által meghatározott formanyomtatványon kell megtenni úgy, hogy az tartalmazza
- a kibocsátó azonosításához,
- a talajterhelési díj alapjának, a mentességnek, a kedvezményeknek, a díj összegének megállapításához szükséges adatokat.
(3)A kibocsátó a bevallási kötelezettségének évente, a tárgyévet követő év március 31-ig tesz eleget.
A díj befizetése
12.§.
A talajterhelési díjat a kibocsátónak a bevallás és az adó megállapítással egyidejűleg a tárgyévet követő év március 31-ig kell megfizetni a 11732129-15338954-03920000 számú számlára.
Adatszolgáltatási szabályok
13.§.
(1)A 1. számú mellékletben meghatározott közszolgáltató a helyi vízgazdálkodási hatósági jogkörbe tartozó szennyvízelhelyezéshez kapcsolódó talajterhelési díj megállapításához és ellenőrzéséhez szükséges adatokat a települési önkormányzat rendelkezésére bocsátja.
(2)Az adatszolgáltatás határideje a tárgyévet követő év március 31. napja.
(3)Az adatszolgáltatás tartalmát szintén a 1. számú melléklet tartalmazza.
Ellenőrzési szabályok
14.§.
(1) Az önkormányzati adóhatóság ellenőrizheti a kibocsátók által benyújtott bevallások valódiságát. Az ellenőrzések során először az adatszolgáltatásra kötelezett szolgáltató által rendelkezésre bocsátott adatokat veti össze a kibocsátók bevallásával.
(2)Az adóhatóság ellenőrizheti azt, hogy a kibocsátók eleget tettek-e bevallási, díj-megállapítási és díjfizetési kötelezettségüknek.
(3)Az (1) és (2) bekezdéseken túl az adóhatóságot – A környezetterhelési díjról szóló törvény eltérő rendelkezései hiányában – megilletik Az adózás rendjéről szóló jogszabályban meghatározott ellenőrzési jogosítványok.
Eljárási szabályok
15.§.
A helyi vízgazdálkodási hatósági jogkörbe tartozó szennyvízelhelyezéshez kapcsolódó talajterhelési díjjal kapcsolatos adóztatási feladatokat az önkormányzat adóhatósága látja el.
16.§.
(1)A talajterhelési díj megfizetésére, bevallására, az ehhez kapcsolódó jogkövetkezményekre, a díj megállapítására és a beszedési jog elévülésére, pénzügyi ellenőrzésére, valamint végrehajtására az e rendeletben nem szabályozott kérdésekben A környezetterhelési díjról szóló 2003. évi LXXXIX. törvény, valamint Az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.
(2)A talajterhelési díj nyilvántartására, kezelésére és elszámolására az e rendeletben nem szabályozott kérdésekben A települési önkormányzat hatáskörébe tartozó adók és adók módjára behajtandó köztartozások nyilvántartásáról, kezeléséről és elszámolásáról szóló 13/1991(V.21.)PM rendelet előírásait kell alkalmazni.
II. rész
A környezetvédelmi alap
17.§.
(1)Az önkormányzat a környezetvédelmi feladatainak megoldása, elősegítése érdekében önkormányzati környezetvédelmi alapot hoz létre.
A környezetvédelmi alap bevételei a következők:
- a települési önkormányzat által jogerősen kiszabott környezetvédelmi bírság teljes összege.
- a területi környezetvédelmi hatóság által az önkormányzat területén, jogerősen kiszabott környezetvédelmi bírságok összegének 30%-a,
- a környezetterhelési díjak és az igénybevételi járulékok külön törvényben meghatározott része,
- az önkormányzati bevételek környezetvédelmi célokra elkülönített összege,
(2)A Képviselő-testületnek a környezetvédelmi alap
- tervezett felhasználásáról – a költségvetési rendelet megalkotásakor,
- a tényleges felhasználásáról – a zárszámadás elfogadásával egyidejűleg évente rendelkeznie kell.
18.§.
(1)A helyi vízgazdálkodási hatósági jogkörbe tartozó szennyvízelhelyezéshez kapcsolódó talajterhelési díj az önkormányzat környezetvédelmi alapjának bevételét képezi.
- Az önkormányzat a talajterhelési díjból származó bevételét – a (3) bekezdésében foglaltak figyelembevételével – a talaj, valamint a felszín alatti víz mennyiségi, minőségi védelmére használhatja fel.
- A (2) bekezdés szerinti felhasználásának minősül különösen:
- a csatornázás,
- a szennyvíztisztítás,
- a vízbázis-védelem,
- a település monitoring kialakítása és működtetése,
- a tartós környezetkárosodások kármentesítése,
- a potenciális és tényleges szennyező-források szennyezésének megelőző, illetőleg utólagos műszaki védelme.
Záró és átmeneti rendelkezések
19.§.
(1) E rendelet 2017. január 1-én lép hatályba, egyidejűleg a 10/2011. (VI. 01.) sz. önkormányzati rendelet hatályát veszti.
(2) A rendelet kihirdetéséről a jegyző gondoskodik – helyben szokásos módon.
Jánoshalma, 2016. október 20.
Czeller Zoltán sk. Dr. Benda Dénes sk.
polgármester címzetes főjegyző
A rendelet kihirdetve:
Jánoshalma, 2016. október 24.
Dr. Benda Dénes
címzetes főjegyző