Jánoshalma Városi Önkormányzat Képviselő- testületének 14/2016 (X.24.) önkormányzati rendelete

a talajterhelési díjról és a környezetvédelmi alapról

Hatályos: 2019. 06. 29- 2020. 03. 27

8/2019.(VI.28.) önkormányzati rendelettel egységes szerkezetben


Jánoshalma település Önkormányzatának Képviselő-testülete A környezetterhelési díjról szóló 2003. évi LXXXIX. törvény (továbbiakban Ktd. tv.) 26. §. (4) bekezdése alapján, valamint
A környezetvédelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény 58. §-a alapján a talajterhelési díjról és a környezetvédelmi alapról a következőket rendeli el:


A rendelet célja, hatálya


1. §. A rendelet célja, hogy:

a.) meghatározza a helyi vízgazdálkodási hatósági jogkörbe tartozó szennyvíz elhelyezéséhez kapcsolódó talajterhelési díjjal kapcsolatos

  • megállapítási,
  • bevallási,
  • befizetési,
  • ellenőrzési,
  • adatszolgáltatási,
  • eljárási szabályokat, valamint
  • díjkedvezmények és mentességek eseteit; továbbá


b.) szabályozza az átalány megállapításának szempontjait – a mérési lehetőség hiányában, átalány alapján meghatározandó víz mennyiség megállapítása céljából,


c.) meghatározza a környezetvédelmi alappal kapcsolatos szabályokat.


I. rész


A talajterhelési díjra vonatkozó szabályok


Adókötelezettség


2.§. (1) Talajterhelési díj fizetési kötelezettség azt a kibocsátót terheli, aki a műszakilag rendelkezésre álló közcsatornára nem köt rá, és helyi vízgazdálkodási hatósági engedélyezés alapján szennyvízelhelyezést alkalmaz.


(2)Amennyiben a közcsatornát év közben helyezik üzembe, a díjfizetési kötelezettség a kibocsátót a közcsatorna üzembe helyezését követő 90. naptól terheli.


A talajterhelési díj alapja


3.§. (1) A talajterhelési díj alapjának meghatározásakor


- a szolgáltatott víz mennyiségéből, vagy

- egyedi vízbeszerzés esetén:

- a méréssel igazolt felhasznált, illetve

- mérési lehetőség hiányában az átalány alapján meghatározott víz mennyiségéből kell kiindulni.


4.§. (1) Az adóalap meghatározásakor az 5. §-ban meghatározott vízmennyiséget csökkenti a külön jogszabály szerinti locsolási célú felhasználásra figyelembe vett vízmennyiség.


5.§. (1) A talajterhelési díj alapja csökkenthető azzal a számlákkal igazolt mennyiséggel, amelyet a kibocsátó szennyvíztárolójából, olyan arra feljogosított szervezettel szállíttat el, amely a folyékony hulladék jogszabályi előírások szerinti elhelyezését igazolja.


A talajterhelési díj egységdíja


6.§. (1) A talajterhelési díj egységdíjának mértéke 1200,-Ft/m3.


Területérzékenységi szorzó


7.§. (1) A talajterhelési díj kiszámításakor figyelembe veendő területérzékenységi szorzó (T) az 1,5.


A talajterhelési díj mértéke


8.§. (1) A talajterhelési díj mértékét

- a talajterhelési díj alapja,

- a talajterhelési egységdíj, valamint

- a területérzékenységi szorzó szorzata adja.


(2) A mérési lehetőség hiányában az átalány díjfizetési alapját 30 liter/fő/nap kell meghatározni.


9.§. A talajterhelési díj számításának módja a TTD (éves talajterhelési díj) = E (egységdíj) x A (díjfizetési alap) x T (területérzékenységi szorzó).


A díj megállapítása


10.§. (1) A talajterhelési díjat a kibocsátónak kell megállapítania a tárgyévet követő év március 31-ig.


A díj bevallása


11.§. (1) A talajterhelési díjat a kibocsátónak kell bevallania az 2. mellékletben szereplő nyomtatványon.


  1. A bevallást az önkormányzati adóhatóság által meghatározott formanyomtatványon kell megtenni úgy, hogy az tartalmazza
  • a kibocsátó azonosításához,
  • a talajterhelési díj alapjának, a mentességnek, a kedvezményeknek, a díj összegének megállapításához szükséges adatokat.


(3)A kibocsátó a bevallási kötelezettségének évente, a tárgyévet követő év március 31-ig tesz eleget.


A díj befizetése


12.§.A talajterhelési díjat a kibocsátónak a bevallás és az adó megállapítással egyidejűleg a tárgyévet követő év március 31-ig kell megfizetni a 11732129-15338954-03920000 számú számlára.


Adatszolgáltatási szabályok


13.§. (1) A 1. számú mellékletben meghatározott közszolgáltató a helyi vízgazdálkodási hatósági jogkörbe tartozó szennyvízelhelyezéshez kapcsolódó talajterhelési díj megállapításához és ellenőrzéséhez szükséges adatokat a települési önkormányzat rendelkezésére bocsátja.


(2)[1]Az adatszolgáltatás határideje a tárgyévet követő év február 1. napja.


(3)Az adatszolgáltatás tartalmát szintén a 1. számú melléklet tartalmazza.


Ellenőrzési szabályok


14.§. (1) Az önkormányzati adóhatóság ellenőrizheti a kibocsátók által benyújtott bevallások valódiságát. Az ellenőrzések során először az adatszolgáltatásra kötelezett szolgáltató által rendelkezésre bocsátott adatokat veti össze a kibocsátók bevallásával.


(2)Az adóhatóság ellenőrizheti azt, hogy a kibocsátók eleget tettek-e bevallási, díj-megállapítási és díjfizetési kötelezettségüknek.


(3)Az (1) és (2) bekezdéseken túl az adóhatóságot – A környezetterhelési díjról szóló törvény eltérő rendelkezései hiányában – megilletik Az adózás rendjéről szóló jogszabályban meghatározott ellenőrzési jogosítványok.


Eljárási szabályok


15.§. A helyi vízgazdálkodási hatósági jogkörbe tartozó szennyvízelhelyezéshez kapcsolódó talajterhelési díjjal kapcsolatos adóztatási feladatokat az önkormányzat adóhatósága látja el.


16.§. [2](1) A talajterhelési díj megfizetésére, bevallására, az ehhez kapcsolódó jogkövetkezményekre, a díj megállapítására és a beszedési jog elévülésére, pénzügyi ellenőrzésére, valamint végrehajtására az e rendeletben nem szabályozott kérdésekben A környezetterhelési díjról szóló 2003. évi LXXXIX. törvény, valamint Az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.


(2)[3]      A talajterhelési díj nyilvántartására, kezelésére és elszámolására az e rendeletben nem szabályozott kérdésekben Az önkormányzati adóhatóság hatáskörébe tartozó adók és adók módjára behajtandó köztartozások nyilvántartásának, kezelésének, elszámolásának, valamint az önkormányzati adóhatóság adatszolgáltatási eljárásának szabályairól szóló 37/2015. (XII.28.) NGM rendelet előírásait kell alkalmazni.”


Méltányosság, díjkedvezmény


  1. [4] § Az adózó kérelmére az önkormányzat jegyzője a fizetendő talajterhelési díjat elengedheti vagy mérsékelheti a következők szerint:


a)Méltányosság címén a díjat elengedheti, amennyiben a kérelmező és a vele egy háztartásban élő személyek átlagos jövedelme igazoltan a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegét nem haladja meg.


b)50%-os díjkedvezményben részesítheti, amennyiben a kérelmező és a vele egy háztartásban élő személyek átlagos jövedelme igazoltan a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének kétszeresét nem éri el.


II. rész


A környezetvédelmi alap


17.§. (1) Az önkormányzat a környezetvédelmi feladatainak megoldása, elősegítése érdekében önkormányzati környezetvédelmi alapot hoz létre.

A környezetvédelmi alap bevételei a következők:

  • a települési önkormányzat által jogerősen kiszabott környezetvédelmi bírság teljes összege.
  • a területi környezetvédelmi hatóság által az önkormányzat területén, jogerősen kiszabott környezetvédelmi bírságok összegének 30%-a,
  • a környezetterhelési díjak és az igénybevételi járulékok külön törvényben meghatározott része,
  • az önkormányzati bevételek környezetvédelmi célokra elkülönített összege,


(2)A Képviselő-testületnek a környezetvédelmi alap

  • tervezett felhasználásáról – a költségvetési rendelet megalkotásakor,
  • a tényleges felhasználásáról – a zárszámadás elfogadásával egyidejűleg évente rendelkeznie kell.


18.§. (1) A helyi vízgazdálkodási hatósági jogkörbe tartozó szennyvízelhelyezéshez kapcsolódó talajterhelési díj az önkormányzat környezetvédelmi alapjának bevételét képezi.


(2)Az önkormányzat a talajterhelési díjból származó bevételét – a (3) bekezdésében foglaltak figyelembevételével – a talaj, valamint a felszín alatti víz mennyiségi, minőségi védelmére használhatja fel.


(3)A (2) bekezdés szerinti felhasználásának minősül különösen:

  • a csatornázás,
  • a szennyvíztisztítás,
  • a vízbázis-védelem,
  • a település monitoring kialakítása és működtetése,
  • a tartós környezetkárosodások kármentesítése,
  • a potenciális és tényleges szennyező-források szennyezésének megelőző, illetőleg utólagos műszaki védelme.


Záró és átmeneti rendelkezések


19.§. (1)    E rendelet 2017. január 1-én lép hatályba, egyidejűleg a 10/2011. (VI. 01.) sz. önkormányzati rendelet hatályát veszti.  


(2)   A rendelet kihirdetéséről a jegyző gondoskodik – helyben szokásos módon.


Jánoshalma, 2016. október 20.





     Czeller Zoltán sk.                                                   Dr. Benda Dénes sk.

     polgármester                                                       címzetes főjegyző



Záradék:

A rendelet egységes szerkezetbe foglalva: 2019. június 27.

Hatálybalépés időpontja: 2019. június 28.

Alkalmazása időpontja: 2019. július 1.


                                                                                                   Dr. Benda Dénes

                                                                                                  címzetes főjegyző

[1]

Módosította a 8/2019.(VI.24.) önkormányzati rendelet 1.§, Hatályos: 2019.06.28., Alkalmazása: 2019.07.01.

[2]

Módosította a 8/2019.(VI.24.) önkormányzati rendelet 2.§, Hatályos: 2019.06.28., Alkalmazása: 2019.07.01

[3]

Módosította a 8/2019.(VI.24.) önkormányzati rendelet 2.§, Hatályos: 2019.06.28., Alkalmazása: 2019.07.01.

[4]

Módosította a 8/2019.(VI.24.) önkormányzati rendelet 3.§, Hatályos: 2019.06.28., Alkalmazása: 2019.07.01.