Tompa Város Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2013. (VII. 16.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat vagyonáról
Hatályos: 2014. 03. 05- 2015. 01. 13Tompa Város Önkormányzat Képviselő-testületének 10/2013.(VII.16.) rendelete
az önkormányzat vagyonáról
2014-03-05-tól 2015-01-13-ig
Tompa város Önkormányzatának Képviselő-testülete, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés e) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva valamint az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, tekintettel Magyarország helyi önkormányzatairól szóló, 2011. évi CLXXXIX. törvényben (továbbiakban: Mötv.), a nemzeti vagyonról szóló, 2011. évi CXCVI. törvényben (a továbbiakban: Nvtv.) foglaltakra –– a következőket rendeli el:
A rendelet célja
1.§.
E rendelet célja, hogy meghatározza Tompa Város Önkormányzatának (a továbbiakban: Önkormányzat) a vagyonát, és a hatálya alá tartozó vagyonelemekkel való gazdálkodás szabályait.
A rendelet hatálya
2.§.
(1) A rendelet hatálya kiterjed:
- Tompa Város Önkormányzatának Képviselő-testületére
- A Képviselő-testület bizottságára
- Az Önkormányzata Hivatalára
- Az önkormányzati vagyont használó önállóan működő költségvetési szervekre
- Az önkormányzat által alapított gazdasági társaságra.
(2) A rendelet hatálya kiterjed Tompa Város Önkormányzata tulajdonában lévő – tulajdoni hányad nagyságától, illetve a részesedés mértékétől függetlenül – az alábbi vagyontárgyakra, vagyon elemekre:
- ingatlanok
- ingó vagyontárgyak
- vagyoni értékű jogok
- értékpapírok, pénzügyi eszközök
- társasági részesedések.
(3) E rendelet hatálya nem terjed ki az önkormányzat tulajdonában lévő lakásokra és helyiségek bérletére, az elővásárlási joggal érintett bérlakások értékesítésére, melyre a vonatkozó külön önkormányzati rendeletet kell alkalmazni.
(4) E rendelet hatálya nem terjed ki az önkormányzat tulajdonában lévő közterületek tulajdonjogot nem érintő hasznosítására. Ezek használatának engedélyezésére és közterületek használatba adására a tárgyat szabályozó külön önkormányzati rendeletet kell alkalmazni.
(5) Az Önkormányzat tulajdonában levő, az állami fenntartású köznevelési intézmények feladatainak ellátását szolgáló ingatlan és ingó vagyon esetében, amely a Klebersberg Intézményfenntartó Központ (a továbbiakban: KIK) ingyenes használatába került, a rendelet szabályait csak annyiban lehet alkalmazni, amennyiben a KIK-kel kötött szerződés megengedi.
(6) E rendelet hatálya nem terjed ki a közbeszerzésről szóló törvény hatálya alá tartozó
közbeszerzésekre.
Az önkormányzat vagyona
3.§.
(1) Az önkormányzat forgalomképtelen, valamint korlátozottan forgalomképes törzsvagyonát az Nvtv-ben meghatározott vagyonelemek képezik.
(2) A törzsvagyon körébe tartozó vagyon forgalomképtelen, vagy korlátozottan forgalomképes. A törzsvagyonhoz nem tartozó üzleti vagyon forgalomképes.
(3) Forgalomképtelen törzsvagyon a nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény (a továbbiakban: Nvtv.) szerinti kizárólagos önkormányzati tulajdonban álló vagyon, valamint törvény vagy rendelet által nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű nemzeti vagyonnak minősülő vagyoni elemek. A forgalomképtelen törzsvagyon körébe tartoznak a rendelet 1. mellékletében meghatározott önkormányzati tulajdonú vagyontárgyak.
(4) A forgalomképtelen törzsvagyonnal a tulajdonos Önkormányzat csak a Nvtv.-ben meghatározott korlátozásokkal rendelkezhet.
(5) Az önkormányzati vagyon (törzsvagyon és üzleti vagyon) elemeinek felsorolását a 147/1992.(XI.16.) Korm. rendelet alapján vezetett ingatlanvagyon kataszter tartalmazza forgalomképesség szerinti bontásban.
(6) A képviselő-testület nem minősít az önkormányzati vagyonból vagyonelemet nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű nemzeti vagyonnak.
(7) Önkormányzati vagyontárgy megszerzése esetén a tulajdonba vétellel egyidejűleg dönt a képviselő-testület a vagyontárgy törzsvagyonba, vagy üzleti vagyonba történő besorolásáról.
(8) A képviselő-testület – ha magasabb szintű jogszabály eltérően nem rendelkezik – indokolt esetben dönthet a vagyontárgy forgalomképességének megváltoztatásáról.
(9) A (8) bekezdés szerinti, forgalomképes kategóriába történő átminősítésre azzal a feltétellel kerülhet sor, ha az adott önkormányzati vagyontárgy közszolgáltatási jellege, illetve közcélú funkciója már megszűnt, vagy az a jövőben önkormányzati közszolgáltatási, illetve közcélú feladatellátást nem szolgál.
(10) Önkormányzati vagyontárgy megszerzése esetén a tulajdonba vétellel egyidejűleg dönteni kell a vagyontárgy (9) bekezdésben foglaltak szerinti besorolásáról e rendelet mellékletének módosítására, kiegészítésére vonatkozó előterjesztéssel és rendelet-tervezettel.
Tulajdonosi jogok gyakorlása, hatáskörök
4.§.
- Az önkormányzatot a jogszabályban foglalt eltérésekkel megilletik mindazok a jogok, és terhelik mindazok a kötelezettségek, amelyek a tulajdonost megilletik, ill. terhelik. Az önkormányzatot megillető tulajdonosi jogok gyakorlásával kapcsolatos feladatok és jogosítványok a képviselő-testületet illetik meg.
- A képviselő-testület tulajdonosi jogait és feladatait az e rendeletben meghatározottak szerint a polgármesterre ruházza.
- A képviselő-testület hatáskörébe tartozik:
- az ingatlanok, továbbá az 1 millió Ft könyv szerinti értéket meghaladó értékű ingóságok értékesítése, megterhelése, használatba adása, gazdasági társaságba történő bevitele
- gazdasági társaság alapítása
- A polgármester hatáskörébe tartozik:
- tulajdonosi döntések alapján szerződések megkötése, ellenőrzése, azzal kapcsolatos jognyilatkozatok megtétele
- közműszolgáltatók részére közmű elhelyezése céljára szolgáló létesítmények elhelyezéséhez tulajdonosi hozzájáruló nyilatkozat megadása, ezzel kapcsolatos szerződések, megállapodások aláírása
- mezőgazdasági hasznosítású területek haszonbérbe adása
- gazdasági társaságokban meglévő önkormányzati tulajdonú tőkerészesedéshez kapcsolódó tagsági jogok gyakorlása
- leselejtezett tárgyi eszköz tulajdonjogának átruházása, amennyiben az a közfeladat ellátásához nem szükséges
Vagyonkezelői jog
5. §.
- Az önkormányzati közfeladatok hatékonyabb ellátása érdekében a Képviselő-testület a
tulajdonában lévő nemzeti vagyonra a Mötv. valamint az Nvtv. rendelkezései szerint vagyonkezelői jogot létesíthet. Közfeladat átadásához kapcsolódó vagyonkezelői jog létesítéséről, a vagyonkezelési szerződés megkötéséről való döntés a Képviselő-testület át nem ruházható hatásköre.
- Vagyonkezelői jogot az önkormányzati közfeladat átadásához kapcsolva ellenérték fejében, hogy a vagyonkezelő a feladatellátással összefüggő jogokat, kötelezettségeket átvegye.
- Az Önkormányzat különösen az alábbi közfeladatokhoz kapcsolódva tartja lehetségesnek a
vagyonkezelői jog létesítését:
- egészséges ivóvízellátással és a csatornaszolgáltatással,
- az általános iskolai oktatással és neveléssel kapcsolatos feladatok ellátására.
(4) Közszolgáltatások ellátásához szükséges, önkormányzati tulajdonban lévő korlátozottan forgalomképes és forgalomképes ingó- és ingatlanvagyon kezelésbe adása vagyonkezelési szerződéssel történik.
(5) A vagyonkezelési szerződés kötelező tartalmi elemeit az Nvtv. és a Mötv. vagyonkezelésre
vonatkozó szabályai határozzák meg.
- A vagyonkezelési szerződésnek – figyelemmel az önkormányzati közfeladatra és az
ahhoz kapcsolódó önkormányzati vagyon sajátos jellegére – tartalmazni kell:
- A vagyonkezelő által kötelezően ellátandó önkormányzati közfeladat és az ellátható
- egyéb tevékenységek meghatározását, kikötve, hogy a vagyonkezelő a közfeladaton
- kívüli egyéb tevékenységet csak olyan módon és mértékben láthat el, hogy az ne veszélyeztesse az átadott közfeladat ellátását,
- A közfeladat ellátása érdekében a vagyonkezelésbe adott eszközöknek a helyi
- önkormányzat számviteli nyilvántartási adataival megegyező tételes jegyzéket értékéve együtt,
- A vagyonkezelői jog megszerzésének ellenértékét, illetve az
- Ingyenesség tényét, a vagyonkezelésbe vett vagyon tekintetében az önkormányzati vagyonnal kapcsolatos adatszolgáltatási kötelezettségek teljesítésének módját és formáját,
- Az önkormányzat költségvetését megillető – a vagyonkezelésbe adott vagyon kezeléséből származó – befizetések teljesítésére, a vagyonkezelésbe adott vagyon elszámolására vonatkozó rendelkezéseket,
- A vagyonkezelésbe adott vagyonnal való mérhetően eredményes gazdálkodásra
vonatkozó előírásokat, a vagyonkezelési szerződés időtartamát
Vagyonkezelői jog gyakorlása
6.§.
- A vagyonkezelő a rábízott vagyont – az önkormányzat kötelező feladatainak sérelme nélkül – e rendelet és a hatályos jogszabályok szerint, illetve a vagyonkezelési szerződésében foglaltak szerint a jó gazda gondosságával kezeli.
- A vagyonkezelő az Nvtv-ben, a Mötv-ben, és a Ptk-ban előírt kötelezettségeken túl köteles
- a rábízott vagyon biztosítására,
- fenntartásával, üzemeltetésével, karbantartásával kapcsolatos feladatok ellátására,
- önkormányzati vagyonnal kapcsolatos nyilvántartási és adatszolgáltatási kötelezettségek teljesítésére,
- a vagyonkezelői jog ellenértékeként meghatározott pénzösszeg vagy más ellenszolgáltatás szerződés szerinti megfizetésére illetve teljesítésére.
- A vagyonkezelő az átvállalt feladatok ellátását saját szervezete útján,- vagy a szerződésében foglalt felhatalmazással – más személyek közreműködésével látja el. A közreműködő eljárásáért úgy felel, mintha maga járt volna el.
- A vagyonkezelő köteles évente egyszer a tárgyévet követő év február 15-éig a vagyonkezelésébe adott ingatlanvagyon tárgyévi változásairól az Önkormányzat ingatlanvagyon-kataszter vezetésével megbízott szervezeti egységnek a megfelelő bizonylatokat, dokumentumokat átadni.
- Amennyiben a vagyonkezelésbe átadott vagyon, illetve annak meghatározott eleme bármely okból alkalmatlanná válik a vagyonkezelő által vállalt közfeladat ellátására, illetve a feladat ellátására való szükségessége megszűnik, a vagyonkezelő köteles a polgármestert 8 napon belül értesíteni. A vagyonkezelésből való kivonásról, a szerződés módosításáról a Képviselő-testület dönt.
Vagyonkezelői jog ellenőrzése
7.§.
(1) A vagyonkezelőt megillető jogok gyakorlását, annak szabályszerűségét, célszerűségét a Mötv..109. § (8) bekezdésében foglaltak figyelembevételével a Polgármester - a Polgármesteri Hivatal közreműködésével - ellenőrzi.
(2) A tulajdonosi ellenőrzés célja az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodás vizsgálata, különösen: az önkormányzati vagyonnyilvántartás hitelességének, teljességének és helyességének biztosítása,továbbá a jogszerűtlen, szerződésellenes, vagy a tulajdonos érdekeit sértő, illetve az önkormányzatot hátrányosan érintő vagyongazdálkodási intézkedések feltárása és a jogszerű állapot helyreállítása.
(3) A Polgármester, illetve a Polgármester felhatalmazásával a Polgármesteri Hivatal a tulajdonosi ellenőrzés keretében jogosult:
- az ellenőrzött szerv az önkormányzati tulajdonba tartozó, vagyonkezelésében álló ingatlan területére belépni,
- az ellenőrzés tárgyához kapcsolódó iratokba és más dokumentumokba, elektronikus adathordozón tárolt adatokba - a külön jogszabályokban meghatározott adat- és titokvédelmi előírások betartásával
- betekinteni, azokról másolatot, kivonatot, illetve tanúsítványt készíttetni,
az ellenőrzött vagyonkezelő vezetőjétől és bármely alkalmazottjától írásban vagy szóban
- felvilágosítást, információt kérni.
(4) A Polgármester, illetve a polgármester felhatalmazásával a Polgármesteri Hivatal a tulajdonosi ellenőrzés során köteles:
- jogait úgy gyakorolni, hogy az ellenőrzött vagyonkezelő tevékenységét és rendeltetésszerű működését
- a lehető legkisebb mértékben zavarja,
- tevékenységének megkezdéséről az ellenőrzött vagyonkezelő vezetőjét az ellenőrzés megkezdése előtt legalább 3 nappal tájékoztatni,
- megállapításait tárgyszerűen, a valóságnak megfelelően ellenőrzési jelentésbe foglalni és a jelentéstervezetet, valamint a végleges jelentést az ellenőrzött vagyonkezelő vezetőjének megküldeni.
Vagyonkezelői jog megszűnése
8.§.
(1) A vagyonkezelői jog megszűnését a Mötv.109.§ (10) bekezdése, a Nvtv.11.§ (4) bekezdése
szabályozza.
(2) A vagyonkezelő, a kezeléséből kivont vagyon Önkormányzat részére való birtokba adására köteles, azt nem tagadhatja meg, feltételhez nem kötheti. A vagyonkezelői jog megszűnése nem veszélyeztetheti a kötelező önkormányzati feladat folyamatos ellátását.
(3)A vagyonkezelői jog megszűnésekor a vagyonkezelő köteles gondoskodni a jog ingatlan –
nyilvántartásból való törléséről.
Önkormányzati közfeladat ellátása üzemeltetés, illetve használat útján
9.§.
(1) Amennyiben a vagyonkezelői jog létesítését a jogszabályi rendelkezések nem teszik
lehetővé, illetve az Önkormányzat a feladatát egyedi döntés alapján nem vagyonkezelő útján kívánja ellátni, úgy a Képviselő-testület a közfeladat ellátására vonatkozó megállapodás megkötésével a feladatellátáshoz szükséges önkormányzati vagyont üzemeltetésre, vagy használatra adja át.
(2) Használatra olyan kizárólagos-vagy többségi önkormányzati tulajdonban lévő gazdasági társaságának, az Önkormányzat alapításával működő társulásának, továbbá önkormányzati érdekből államháztartáson belüli költségvetési szervnek, egyháznak, valamint más szervezeteknek, amely megfelel az Nvtv-ben meghatározott kitételeknek.
Önkormányzati intézmények használatában lévő vagyonnal kapcsolatos szabályok
10.§.
- Az intézmény vezetője köteles gondoskodni az intézmény használatában lévő ingatlanok karbantartásáról, az elhasználódott ingóságok pótlásáról. Az intézmény vezetője ezeket a kiadásokat a költségvetési tervezés folyamatában írásos előterjesztésben jelzi.
- Az intézmény használatában lévő ingatlan felújításáról a képviselő-testület költségvetési rendeletében dönt.
- Az intézmény használatában lévő ingatlan szabad kapacitása bérbeadás útján az épület funkciójával összhangban álló tevékenység folytatására hasznosítható. A bérbeadás feltételeinek megállapítása és a bérleti szerződés megkötése az intézményvezető feladata.
A vagyoni érték meghatározása
11.§.
6. § (1) Az önkormányzat vagyonának értékesítése esetén a vagyontárgy értékét:
- ingatlan vagyon és vagyoni értékű jog esetén a jogszabályok szerint jogosultsággal rendelkező szakértő által készített, három évnél nem régebbi értékbecslés alapján lehet dönteni.
- Ingó vagyon esetében a könyv szerinti nyilvántartási érték
- Tagsági jogot megtestesítő értékpapír esetén:
ca) a Budapesti Értéktőzsdén jegyzett vagy forgalmazott értékpapír a tőzsdei árfolyamon,
cb) társasági részesedés esetén a társaság előző évi mérlegében szereplő üzleti értékelés alapján,
cc) egyéb esetekben névértéken, vagy egyéb jogszabályokban meghatározott értékelési szempontok szerint
(2) Vagyontárgyak egyéb hasznosítása esetén a vagyontárgy értékén a 12 havi, ennél rövidebb hasznosítása esetén 12 hónapra számított bérleti, használati díjat kell érteni./ ingatlanvagyon-kataszteri nyilvántartásban meghatározott érték
(3) Ha a szerződés tárgya több vagyontárgy, a rendelet értékhatárra vonatkozó rendelkezéseinek alkalmazásakor a vagyontárgyak együttes értéke az irányadó.
(4) A képviselő-testület a polgármester javaslata alapján jogosult a vagyontárgy értékét az értékbecsléstől eltérően megállapítani.
A versenyeztetési eljárás szabályai
12.§.
7. § (1) Önkormányzat vagyonát elidegeníteni – ha törvény kivételt nem tesz – 10 millió forintos értékhatár felett csak nyilvános – indokolt esetben zárkörű – versenytárgyaláson vagy pályázat útján, a legjobb árajánlatot tevő részére lehet.
(2) 10 millió forintos értékhatár felett, törvényben meghatározott értékhatárig, versenytárgyalás vagy pályázati eljárás ismételt megtartása nélkül is elidegeníthető az önkormányzat vagyona – legalább a versenytárgyaláson meghatározott induló áron -, amennyiben az elidegenítést megelőző 4 hónapon belül megtartott nyilvános versenytárgyaláson ajánlat tevő nem jelentkezett.
8. § (1) A versenytárgyalási felhívást a versenytárgyalás, a pályázati felhívást az ajánlatok benyújtására megjelölt időpontot megelőzően legalább 15 nappal az önkormányzat hivatalos honlapján közzé kell tenni és ki kell függeszteni az önkormányzat hirdetőtábláján.
(2) A versenytárgyaláson, pályázati eljárásban azon természetes személyek vagy átlátható szervezetek vehetnek részt, akiknek:
- nincs az önkormányzat felé adó- és egyéb (pl. bérleti díj, közterület-használati díj) tartozásuk, és az erről szóló igazolásukat a versenytárgyalás megkezdésekor bemutatják, valamint
- ha a versenytárgyalási felhívásban ez feltételként szerepelt, a versenytárgyalási biztosítékot legkésőbb a versenytárgyalás megkezdéséig a felhívásban megjelölt módon megfizetik, és ezt a versenytárgyalás megkezdésekor igazolják.
(3) A versenytárgyalási felhívásnak tartalmaznia kell:
- a versenytárgyalás tárgyának pontos megjelölését
- a versenytárgyalás helyét és idejét
- az esetleges versenytárgyalási dokumentáció beszerzésének helyét és feltételeit
- tájékoztatást arról, hogy csak az vehet részt a versenytárgyaláson, aki a (2) bekezdésben leírt feltételeknek megfelel
- a versenytárgyalás nyertesére vonatkozó ajánlati kötöttség határidejét.
(4) A pályázati felhívásnak tartalmaznia kell:
- a pályázat tárgyának pontos megjelölését
- az esetleges pályázati dokumentáció beszerzésének helyét és feltételeit,
- a pályázat elbírálásánál alkalmazott elveket, bírálati szempontokat,
- a pályázati ajánlat benyújtásának módjára vonatkozó szabályokat, így különösen azt, hogy a pályázatokat írásban, hány példányban kell benyújtania, pályázati ajánlat benyújtásának helyét és idejét
- tájékoztatást a csatolandó mellékletekről, igazolásokról (így különösen arról, hogy a pályázónak önkormányzatunk felé adó- és egyé – pl. bérleti díj, közterület-használati díj – tartozása nincs, illetve ha a pályázatban bánatpénz letétét feltételül szabták, a bánatpénz letétéről szóló igazolást
- a pályázatbontás szabályait, az eredményhirdetés helyét és idejét
- a pályázat nyertesére vonatkozó ajánlati kötöttség határidejét.
(5) A versenytárgyalás és a pályázati eljárás lebonyolításáról a jegyző gondoskodik. A versenytárgyalásról szóló felhívás a versenytárgyalás időpontjáig, a pályázati felhívás a pályázat benyújtására nyitva álló határidőig visszavonható, a visszavonást a meghirdetéssel azonos módon kell közzétenni.
(6) A versenytárgyalásról jegyzőkönyvet kell készíteni, és annak másolatát a versenytárgyalás valamennyi résztvevőjének át kell adni.
Vagyon értékesítése
13.§.
- A képviselő-testület az 1 millió Ft-nál nagyobb értéket képviselő üzleti vagyon értékesítése esetén nyilvános pályázatot ír ki, amelyet legalább a város honlapján meg kell hirdetni.
- A pályázati eljárás eredményeként azzal a pályázóval köthető szerződés, aki a pályázatot megnyerte, mert összességében az önkormányzatnak a legmegfelelőbb ajánlatot tette. A pályázatot a képviselő-testület bírálja el.
- A korlátozottan forgalomképes, ill. 1 millió Ft-nál kisebb értéket képviselő vagyon értékesítése esetén a képviselő-testület dönthet a meghirdetés szükségességéről.
- Az önkormányzati vagyon értékét a képviselő-testület a könyv szerinti nyilvántartási érték alapján állapítja meg.
- A vagyon értékesítésekor a képviselő-testület a piaci érték meghatározása érdekében szakértőt vehet igénybe.
..
A leltározás végrehajtása
14.§.
Az önkormányzat tulajdonában lévő, könyvviteli mérlegben kimutatott eszközök leltározása 2 évente történik.
Záró rendelkezések
13.§.
(1) Ez a rendelet 2013. július 17. napján lép hatályba.
(2) Egyidejűleg hatályát veszti a 8/1998.(V.19. ) rendelet.