Tompa Város Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2025. (II. 14.) önkormányzati rendelete
Tompa Város Önkormányzata Képviselő-testületének Tompa Város 2025.évi költségvetéséről
Hatályos: 2025. 02. 15Tompa Város Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2025. (II. 14.) önkormányzati rendelete
Tompa Város Önkormányzata Képviselő-testületének Tompa Város 2025.évi költségvetéséről
[1] Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111. § (2) bekezdés alapján a helyi önkormányzat gazdálkodásának alapja az éves költségvetése, melyből finanszírozza és látja el törvényben meghatározott kötelező, valamint a kötelező feladatai ellátását nem veszélyeztető önként vállalt feladatait,
[2] Tompa Város Önkormányzatának éves költségvetése a települési szolgáltatások működtetését és a településfejlesztési célok megvalósítását egyaránt lehetővé tevő, kiegyensúlyozott gazdálkodás elve szerint került összeállításra,
[3] Tompa Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, Magyarország 2025. évi központi költségvetéséről szóló 2024. évi XC. törvény 64. § (5) bekezdése és az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény, az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII.31.) Kormányrendelet, a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény, valamint Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény előírásaira figyelemmel, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 120. § (1) bekezdés a) pontjában biztosított véleményezési jogkörében eljáró Pénzügyi Bizottság véleményének kikérésével a következőket rendeli el:
1. A rendelet hatálya
1. § A rendelet hatálya a képviselő-testületre, annak bizottságaira, a polgármesteri hivatalra és az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervekre (intézményekre) terjed ki.
2. A költségvetés bevételei és kiadásai
2. § (1) A képviselő-testület az önkormányzat 2025. évi költségvetését:
a) 1 366 022 678 Ft költségvetési bevétellel,
b) 548 726 056 Ft finanszírozási bevétellel,
c) 1 506 022 678 Ft költségvetési kiadással,
d) 408 726 056 Ft finanszírozási kiadással,
ezen belül 1 558 793 Ft tartalékkal állapítja meg.
(2) A Képviselő-testület az intézmények önkormányzati támogatásának előirányzatát 408 726 056 Ft-ban állapítja meg.
(3) A Képviselő-testület az önkormányzati köztisztviselők illetményalapját 85 000 Ft-ban állapítja meg.
(4) Az (1) bekezdésben megállapított költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását önkormányzat és intézményei összesen, továbbá a finanszírozási bevételeket és kiadásokat a rendelet 1. melléklet és 2. melléklete alapján határozza meg a képviselő-testület.
(5) A működési és felhalmozási bevételek és kiadások előirányzatai mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten a 3. és a 4. melléklet részletezi.
3. A költségvetés részletezése
3. § A Képviselő-testület az önkormányzat 2025. évi költségvetését részletesen a következők szerint állapítja meg:
a) Az Önkormányzat költségvetésében szereplő beruházási és felújítási kiadásainak feladatonkénti részletezését a 5. és 6. melléklet szerint határozza meg.
b) A 2. § (1) bekezdésében megállapított bevételek és kiadások önkormányzati, polgármesteri hivatali, továbbá költségvetési szervenkénti megoszlását, költségvetési szervenként 7. 8. 9. 10. mellékletek szerint határozza meg.
c) A képviselő-testület a kiadások között 1 558 793 Ft általános tartalékot állapít meg.
4. Az előirányzatok módosítása
4. § (1) Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 34. § (2) alapján a polgármester az önkormányzat költségvetési rendeletében megjelenő bevételek és kiadások módosítását, valamint a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítását, a képviselő-testület döntése nélkül, saját hatáskörében hajthatja végre.
(2) A költségvetési szerv a költségvetése kiemelt előirányzatain belüli rovatok között átcsoportosítást hajthat végre.
(3) A képviselő-testület a költségvetési rendelet 4. § (1)–(2) bekezdései szerinti előirányzat-módosítás, előirányzat-átcsoportosítás átvezetéseként - az első negyedév kivételével -, negyedévenként, a döntése szerinti időpontokban, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét.
(4) Amennyiben az önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.
(5) A képviselő-testület által jóváhagyott költségvetési főösszeget valamennyi költségvetési szerv köteles betartani. Az előirányzat túllépés fegyelmi felelősséget von maga után.
5. A gazdálkodás szabályai
5. § (1) A költségvetési szervek rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.
(2) A költségvetési szervek az alapfeladatai ellátását szolgáló előirányzatokkal a munkamegosztási megállapodásban foglaltaknak megfelelően rendelkezik.
(3) A Tompai Polgármesteri Hivatal (a továbbiakban: Hivatal), valamint az intézmények évközi előirányzat-módosításairól a jegyző által elrendelt formában köteles a Hivatal naprakész nyilvántartást vezetni.
(4) Tompa Város Önkormányzat tervezett létszámát a 11. melléklet tartalmazza.
6. Átmeneti gazdálkodás
6. § A 2025. évi költségvetési rendelet megalkotásáig – átmeneti gazdálkodás időtartama – a 2024. évről áthúzódó kiadások teljesültek és a 2025. évi eredeti előirányzat időarányos részét meghaladóan kiadás nem teljesült, valamint a bevételek beszedése megtörtént. A 2025. évet érintő beszedett bevételek és teljesült kiadások a 2025. évi költségvetési rendelet eredeti előirányzatába beépítésre kerültek.
7. A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése
7. § (1) Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző, az intézmények esetében az intézményvezető felelős.
(2) Az Önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról a Hivatal útján gondoskodik. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.
8. Záró és átmeneti rendelkezések
8. § A rendelet rendelkezéseit 2025. január 1. napjától kell alkalmazni
9. § Ez a rendelet 2025. február 15-én lép hatályba.