Kunbaja Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 4/2013 . (III.4.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat és intézményei 2013. évi költségvetéséről

Hatályos: 2013. 09. 16- 2013. 11. 28


Kunbaja Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Önkormányzat pénzügyi stabilitása, a kötelező- és az általa önként vállalt feladatok maradéktalan ellátásának biztosításának érdekében – figyelemmel a Magyarország helyi önkormányzatokról szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény, valamint Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény, Magyarország 2013. évi központi költségvetéséről szóló 2012. CCIV. törvény, államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011.(XII.31.) Kormány rendelet rendelkezéseire – az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23 § (1) bekezdése alapján az Önkormányzat 2013. évi költségvetéséről az alábbiakat rendeli el.


  1. FEJEZET



ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK


A rendelet célja


1. §


A rendelet célja Kunbaja Község Önkormányzata (továbbiakban: önkormányzat), 2013. évi költségvetése – mint az önkormányzat gazdálkodási alapja- egyensúlyának, és a közpénzekkel való szabályszerű, áttekinthető, gazdaságos, hatékony, eredményes és ellenőrizhető gazdálkodásának biztosítása. Az e rendeletben meghatározott bevételi előirányzatok azon teljesítésének kötelezettségét, a kiadási előirányzatok pedig – a bevételi előirányzatok teljesítésének figyelembevételével – azok felhasználásának jogosultságát jelentik.


Értelmező rendelkezések és hivatkozó rövidítések


2.§

(1) E rendelet alkalmazásában:


a) előirányzat-átcsoportosítás: a rendelet kiadási előirányzata főösszegének változatlansága mellett, a kiadási előirányzatok egyidejű csökkentésével és növelésével végrehajtott módosítás,

b) előirányzat módosítás: a jóváhagyott kiadási előirányzat csökkentése vagy növelése a bevételi előirányzatok egyidejű növelése vagy csökkentése mellett,

c) likvid hitel: a naptári éven belül visszafizetendő hitel, ideértve a pénzforgalmi (fizetési) számlához kapcsolódóan nyújtott hitelt is,

d) zárolás: a kiadási előirányzatok felhasználásának időlegesen, feltételhez kötötten történő korlátozása, felfüggesztése.


(2) E rendeletben alkalmazott további jogszabályi hivatkozások rövidített megjelölése:


a) Áhsz.: az államháztartás szervezetei beszámolási és könyvvezetési kötelezettségének sajátosságairól szóló 249/2000 (XII.24.) Korm. rendelet

b) Áht.: államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény

c) Áht.vr.: államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011.(XII.31.) Kormány rendelet

d) Költségvetési tv.: Magyarország 2013. évi központi költségvetéséről szóló 2012. CCIV. törvény

e) Nv.tv.: a nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény

   f) Ötv.: a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény

g) Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény


3.§


A rendelet hatálya a Képviselő – testületre és annak bizottságaira, a Polgármesteri Hivatalra és az Önkormányzat intézményeire terjed ki.


Az Önkormányzat költségvetési szervei:

      a) Önállóan működő és gazdálkodó költségvetési jogkörrel felruházott költségvetési szerv

- Polgármesteri Hivatal, 2013. 03. 01. napjától Kunbajai Közös Önkormányzati Hivatal


b) Önállóan működő költségvetési szerv

           - „Szivárvány” Szociális Szolgáltató Központ


II. FEJEZET


RÉSZLETES RENDELKEZÉSEK


A rendelet szerkezete, mellékleteinek tartalma


4. §


A Képviselő-testület – az Áht. 23. § (2) bekezdésében foglalt rendelkezések alapján – a költségvetés táblarendszerét e rendelet mellékleteinek szerkezetében és a 1.- 8 számú mellékletek szerint alakítja ki és hagyja jóvá. Az önkormányzat 2013. évi I. féléves, valamint I-III. negyedéves gazdálkodásáról szóló beszámoló és tájékoztató, továbbá a 2013. évi zárszámadás benyújtására a Képviselő-testület részére – a teljesítési adatokkal kiegészítve- ezen szerkezetben történik.


5. §


Az Áht. 23. § (2) bekezdés a) pontja rendelkezésének megfelelően az Önkormányzat költségvetési bevételeit és kiadásait előirányzat-csoportonként és kiemelt előirányzatonkénti bontásban e rendelet 1. sz. melléklete tartalmazza.


6. §


A Képviselő-testület az egyes címek költségvetését a következők szerint határozza meg:

a) Az Önkormányzat intézményi kiadásait a 2/A sz. melléklet szerint hagyja jóvá.

b) A  Polgármesteri Hivatal, 2013. 03. 01. napjától Kunbajai Közös Önkormányzati Hivatal

 szakfeladatonkénti (címenkénti) kiadásait a 2/B sz. melléklet rögzíti.

c) A „Szivárvány” Szociális Szolgáltató Központ kiadásait a 2/C sz. melléklet tartalmazza.


7. §


Az önkormányzatnak jelenleg több éves kihatással járó feladata – ezen belül a hitelállomány törlesztése –nincs.

8.§


Az Áht.vr. 24.§ (3) bekezdésében foglalt rendelkezés alapján a költségvetési szervek engedélyezett létszámkeretét, és ezen felül a közfoglalkoztatottak létszámát a rendelet 3. sz. melléklete tartalmazza.


9. §


A Képviselő-testület a 2013. évi költségvetés előirányzat felhasználási ütemtervét e rendelet 4. sz. mellékletében foglaltak szerint hagyja jóvá.


10. §


(1) A Képviselő-testület – figyelemmel az Áht. 23. § (2) bekezdés c) pontjában foglalt előírásra az Önkormányzatra, az önállóan működő és gazdálkodó valamint az önállóan működő költségvetési szervek együttes 2013. évi költségvetését:

795 668 ezer Ft költségvetési bevétellel

683 970 ezer Ft költségvetési kiadással

-37 610 ezer Ft működési egyenleggel,

-74 088 ezer Ft fejlesztési egyenleggel


 állapítja meg.

 11. §


A Képviselő-testület – az Áht. 6. § (3) bekezdésében foglaltak alapján – a 2013. évi költségvetés kiemelt kiadási előirányzatait:

240.099 ezer Ft működési költségvetéssel

                   ebből:

  • kötelező feladatokra

92.663 ezer Ft személyi juttatással

22.396 ezer Ft munkáltatói járulékkal

      64.074 ezer Ft dologi kiadással

59.696 ezer Ft önkormányzat által folyósított ellátással,


  • önként vállalt feladatokra

  1 270 ezer Ft önként vállalt működési célú kiadással


493 919 ezer Ft felhalmozási költségvetéssel

                   ebből:

önként vállalt feladatra

  555.569 ezer Ft beruházási kiadással

állapítja meg.

12. §


A Képviselő-testület a költségvetési szervek kiadási-, ezen belül a kötelező kiemelt előirányzatait, valamint a költségvetési szervek támogatását a 6. sz. melléklet szerint állapítja meg.

13. §


A Képviselő-testület az Önkormányzat költségvetésében szereplő támogatásokat 7. sz. melléklet szerint hagyja jóvá.

14.§


A Képviselő-testület az Áht.vr. 24.§ (1) bekezdés b) pontja ba) alpontjában foglalt rendelkezés alapján:

a) a beruházási előirányzatokat a rendelet 8. sz. melléklete szerint hagyja jóvá.


A költségvetés végrehajtásának szabályai


15.§


Az e rendeletben meghatározott címek közötti átcsoportosítást, a 2/A-2/C mellékleten belül a költségvetési szervek közötti személyi juttatásnövelést csak a Képviselő-testület engedélyezhet.


16.§


A 2013. évi költségvetés terhére kötelezettségvállalás tárgyévi kifizetésre- a saját bevételek teljesülési ütemére figyelemmel- előirányzaton belül vállalható. Tárgyéven túli kötelezettség csak olyan mértékben vállalható, amely a kötelezettségvállalás időpontjában ismert feltételek mellett az esedékesség időpontjában a rendeltetésszerű működés, az Önkormányzat kötelező feladatainak maradéktalan ellátása, a feladatellátás veszélyeztetése nélkül finanszírozható.


17.§


(1) Alapítványok, egyesületek és más civil szervezetek az Önkormányzat e célra elkülönített költségvetési előirányzatai terhére kizárólag írásbeli kérelemre, megállapodás alapján részesülhetnek önkormányzati támogatásban.


(2) A támogatott szervezet a támogatás összegével köteles elszámolni.

Az (1) bekezdés alapján kötendő megállapodásban meg kell határozni a támogatás célját, a támogatással való elszámolás feltételeit és módját és ehhez kapcsolódóan a számadás nem teljesítése esetére visszafizetési kötelezettséget kell előírni. Amennyiben a finanszírozott vagy támogatott szervezet, az előírt számadási kötelezettségének határidőre nem tesz eleget, és a támogatási szerződés alapján további támogatási összegre is jogosult lenne, támogatását fel kell függeszteni, és fel kell szólítani a már kifizetett támogatás visszafizetésére.


(3) A támogatásról és az elszámolás feltételeiről szóló megállapodás aláírására a polgármester jogosult.

18.§


A kisösszegű követelés értékhatára 100 ezer Ft. Ezzel összhangban a 100 ezer Ft egyedi beszerzési ár, előállítási érték alatti immateriális javak, tárgyi eszközök beszerzési- vagy előállítási költsége folyó kiadásként egy összegben elszámolható. Az immateriális javak, tárgyi eszközök kis értékű- éven belül amortizálandó- eszköznek tekintendők.


19. §


(1) Az előirányzatok módosítása, átcsoportosítása lehet csak az adott költségvetési évben érvényesülő (a továbbiakban: egyszeri) vagy a költségvetési éven túl tartósan érvényesülő (a továbbiakban: tartós).


(2) A költségvetési bevételek a bevételi előirányzatokon felül is teljesíthetők.


(3) A bevételi előirányzatok kizárólag azok túlteljesítése esetén növelhetők, és a költségvetési bevételek tervezettől történő elmaradása esetén azokat csökkenteni kell.


(4) A helyi önkormányzati költségvetési szerv bevételi és kiadási előirányzatai a Kormány rendeletében meghatározott esetekben, saját hatáskörben módosíthatók, a kiadási előirányzatok egymás között átcsoportosíthatók. A polgármester a költségvetési szerv saját hatáskörében végrehajtott előirányzat-módosításokról, átcsoportosításokról a Képviselő-testületet harminc napon belül tájékoztatja.


(5) Ha az önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei elmaradnak a tervezettől, e tényről a Polgármester a Képviselő-testületet tájékoztatja.


(6) A Képviselő-testület – az első negyedév kivételével negyedévenként, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés – a helyi önkormányzatot érintő módon meghatározott hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a Képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.


(7) Többletbevétel felhasználása annak mértékéig történhet.


20. §


(1) A Képviselő-testület a költségvetési szervek, költségvetési támogatását – figyelemmel a költségvetési szervek saját bevételeinek teljesítésére is – a feladatellátáshoz szükséges kiadások esedékességének megfelelő ütemben biztosítja.


(2) A Képviselő-testület az Önkormányzat költségvetési egyenlegének a tervezettől eltérő, kedvezőtlen alakulása esetén a költségvetési szervek támogatási előirányzatait és az egyéb támogatásokat – a (3)-as bekezdésben foglalt kivételekkel- zárolhatja, csökkentheti, törölheti.


(3) A Képviselő-testület a társadalmi szervezetek költségvetési támogatását időarányosan, esedékességének megfelelő ütem biztosítja.


(4) A zárolás nem vonatkozhat:


a) az európai uniós források , vagy más támogatások igénybevételével megvalósuló projektekhez biztosítandó önkormányzati támogatás


b) meghatározott személyi juttatások és járulékaik finanszírozásához szükséges önkormányzati támogatás


c) a részben vagy teljes körűen fejlesztési célú hitel igénybevételével megvalósuló beruházások, felújítások, valamint


d) a segélyek

előirányzataira.


(5) A Képviselő-testület a (2) bekezdésben meghatározott zárolás feloldásáról vagy a zárolt összegnek megfelelő előirányzat csökkentéséről, törléséről legkésőbb a költségvetési év zárását megelőzően dönt.


21. §


(1) Az önállóan működő, és önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervek feladataik ellátásához pályázatot nyújthatnak be. A pályázat csak olyan feladatra nyújtható be, amelyet a szervezet alapító okirata tartalmaz. A pályázat beadásának további feltétele, hogy a szükséges önrész rendelkezésre álljon. Az önrészt az intézmény saját költségvetésén belüli átcsoportosítással vagy az Önkormányzat Képviselő-testülete biztosíthatja.


(2) Az (1) bekezdés szerinti pályázat benyújtásához minden esetben vizsgálni kell a megvalósítandó cél jövőbeni kiadási vonzatát.

A hozzájárulás olyan cél megvalósításához adható meg, amely a következő években önkormányzati finanszírozási többletigényt nem igényel.


(3) A közvetlen pénzbeli támogatás felajánlás elfogadásáról a költségvetési szerv vezetője köteles tájékoztatni a polgármestert.


(4) Az önállóan működő intézmények vezetői, a költségvetési év során pályázatból vagy egyéb támogatásból keletkező többletbevételeiről a Képviselő-testületet tájékoztatni kötelesek. A többletbevétel felhasználását a Képviselő-testület adott feladat ellátására engedélyezheti.

22.§


(1) A Polgármester a költségvetési rendelet 1. sz. mellékletében meghatározott kiadások terhére – olyan előre nem látható feladatok finanszírozására, amelyek megoldása azonnali döntést igényel  - a folyó költségvetési előirányzatok terhére a költségvetési évben összesen 1.000.000,- Ft (Egy millió forint) erejéig átcsoportosítást hajthat végre. Az esetenkénti átcsoportosítás mértéke az 500.000,- Ft (Ötszázezer forint) összeget nem haladhatja meg.


(2) Az (1) bekezdésben foglalt, átruházott hatáskörben hozott átcsoportosításnál a polgármester a soron következő testületi ülésen köteles beszámolni, egyidejűleg a költségvetési rendelet módosítására javaslatot tenni.


(3) A polgármester az Önkormányzat átmenetileg szabad pénzeszközeit – ide nem értve az állami költségvetésből származó hozzájárulásokat és támogatásokat- Államilag garantált értékpapír vásárlására fordíthatja vagy a számlavezető és más pénzintézetnél betétként lekötheti.


(4) Államilag garantált értékpapír vásárlás esetén az értékpapírt a pénzintézettől vagy a pénzintézet többségi tulajdonában lévő értékpapír forgalmazó cégtől jogosult megvásárolni.


(5) A polgármester a (3) bekezdés alapján gyakorolt tevékenységéről negyedévente utólag tájékoztatást ad az Ügyrendi és Gazdasági Bizottságnak.


(6) Hitelműveletekkel kapcsolatos döntés, a Képviselő-testület hatáskörébe tartozik.


23. §


(1) A Polgármesteri Hivatal köztisztviselői a Ktv. 49/F § alapján Cafetéria juttatásra jogosultak, a Képviselő-testület által, - a törvényi keretek között- meghatározott mértékben. A juttatás igénybevételéről és elszámolásáról a SZJA tv. előírásai figyelembevételével, külön szabályzatban kell rendelkezni.


(2) Az előirányzatok felhatalmazás nélküli túllépése az intézményvezetők fegyelmi és anyagi felelősségre vonását vonja maga után.


(3) Az „Üvegzseb” törvény által előírt, nettó 5 millió Ft-ot elérő vagy azt meghaladó értékű árubeszerzésre, építési beruházásra, szolgáltatás megrendelésére, vagyonértékesítésre, vagyonhasznosításra, stb. vonatkozó szerződéseket, azok megnevezését, tárgyát, a szerződést kötő felek nevét, szerződési értéket, a határozott időre kötött szerződés időtartamára, valamint ezen adatok változására vonatkozó információkat a település honlapján, a szerződés létrejöttét követő 60 napon belül teszi közzé.


(4) A Képviselő-testület a 2013. évben a nem normatív, céljellegű, működési és fejlesztési támogatások kedvezményezettjeinek a nevére, a támogatás céljára, összegére, továbbá a támogatási program megvalósítási helyére vonatkozó adatok közzétételét 200.000.- Ft-ot meg nem haladó értékhatár alatt mellőzi.


24.§


(1) A normatív állami hozzájárulások igényléséhez az intézményvezető által szolgáltatott adatok 5 %-nál nagyobb mértékű eltéréséért az adatszolgáltató intézmény vezetője felelős.


(2) A jegyző köteles a normatív állami hozzájárulás, az évközi többletigény vagy lemondás, valamint a költségvetési gazdálkodásról szóló beszámolók kitöltött adatlapjait a Magyar Államkincstárnak történő leadásuk, vagy megküldésük előtt az érintett intézmény vezetőjével egyeztetni, valamint aláírásukkal igazolni kell.


(3) Az önállóan működő intézménynél tervezett bevételek esetleges elmaradása nem vonja automatikusan maga után a költségvetési támogatás növekedését.


(4) Az önállóan működő intézmény a költségvetési évet meghaladó időtartamú kötelezettségeket nem vállalhat.


(5) Az intézmény költségvetésének takarékos – maradványérdekelt gazdálkodási szemléletű végrehajtásáért- az alapellátás sérelme nélkül- a létszám-előirányzat betartásával az intézmény vezetője a felelős.


25. §


(1) A költségvetésről és a zárszámadásról szóló rendelettervezetek benyújtásával egyidejűleg az előterjesztő köteles a Képviselő-testület részére tájékoztató jelleggel, szöveges indokolással együtt mérlegeket, kimutatásokat az alábbi tartalommal beterjeszteni:


a) a költésvetés előterjesztésekor:

aa) az Önkormányzat összes bevételét, kiadását, az előirányzat- felhasználási tervét, és a bevételek, kiadások címrend szerinti felosztását, valamint a működési és felhalmozási célú bevételek és kiadások alakulását .

ab) az Önkormányzat összevont mérlegét előzetes adatok alapján

ac) a többéves kihatással járó döntések számszerűsítését évenkénti bontásban, valamint összesítve

ad) a közvetett támogatásokat

ae)a feladatmutató változását

af) a felújítási előirányzatok célonként, a felhalmozási kiadások feladatonként és egyéb rendelkezések

ag) az éves kötelezettségvállalás felső határát

ah) az európai uniós forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló projektek bevételei, kiadásai, valamint az ilyen projektekhez az önkormányzaton kívüli hozzájárulások


b) a zárszámadás előterjesztésekor:

ba) az Önkormányzat összes bevételét, kiadását, pénzeszköz-változását

bb)az Önkormányzat adósságállományát lejárat, hitelezők szerinti bontásban

bc)az Önkormányzat összevont mérlegét

bd)az Önkormányzat vagyonkimutatását

be) a többéves kihatással járó döntések számszerűsítését évenkénti bontásban, valamint összesítve

bf) a közvetett támogatásokat


A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése


26.§


(1) A költségvetés végrehajtását a költségvetési szerveknél a Bácsalmási Kistérségi Többcélú Társulás ellenőrzi az éves ellenőrzési munkatervben foglaltak szerint. Az ellenőrzéstapasztalatairól a polgármester legkésőbb a zárszámadási rendelettervezet előterjesztésekor köteles a Képviselő-testületet tájékoztatni.


(2) A költségvetési szervek vezetői kötelesek gondoskodni saját belső ellenőrzésük megszervezéséről.



Kunbaja, 2013. március 4.



         Franzné Lakner Éva                                           Szöllősi Csaba

                  polgármester                                                    mb. jegyző





Kihirdetve: 2013. március 4.




                                                                           Szöllősi Csaba

                                                                               mb. jegyző