Kunbaja Község Önkormányzat Képviselő-testülete 2/2021. (V. 28.) önkormányzati rendeletének indokolása
az Önkormányzat 2020. évi költségvetésének végrehajtásáról
Hatályos: 2021. 05. 31az Önkormányzat 2020. évi költségvetésének végrehajtásáról
Részletes indokolás
Az 1–9. §-hoz és az 1–18. melléklethez
Kunbaja Község Önkormányzata 2020. évi beszámolója
Általános indokolás
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV törvény (továbbiakban: Áht.) 91. §. (1) bekezdésében foglaltak szerint a jegyző által előkészített zárszámadási rendelettervezetet a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé úgy, hogy az a képviselő-testület elé terjesztést követő harminc napon belül, de legkésőbb a költségvetési évet követő ötödik hónap utolsó napjáig hatályba lépjen. A veszélyhelyzet kihirdetéséről szóló 27/2021.(I.29.) Korm. Korm. rendelettel kihirdetett veszélyhelyzetben a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdésében biztosított felhatalmazás alapján a Képviselő-testület feladat - és hatáskörét a polgármester gyakorolja.
Az Önkormányzat 2020. évi zárszámadásáról szóló rendelet megalkotása indokolt annak érdekében, hogy a 2020. évi kötelezettséggel terhelt maradványok 2021. évi költségvetési évre történő áthozatala megtörténhessen.
Kunbaja Község Önkormányzatának Képviselő-testülete 2020. március 11-én fogadta el az 1./2020. (III.11.) önkormányzati rendeletet Kunbaja Község Önkormányzata 2020. évi költségvetéséről.
Kunbaja Község Önkormányzata 2020. évi költségvetéséről szóló 1/2020.(III.11.) rendelet végrehajtásáról, a költségvetésben meghatározott feladatok, bevételi és kiadási előirányzatok teljesítéséről, az önkormányzat vagyoni helyzetéről, a normatívák alakulásáról az alábbiak szerint számolunk be:
A jóváhagyott előirányzatokat már márciusban felülírta a járványügyi helyzet, a COVID-19 vírus elleni védekezés gazdasági hatása Kunbaját sem kerülte el. Jelentős bevétel kieséssel kell számolnunk főként a helyi adók területén. A Járvány Elleni Védekezési Alap létrehozása miatt elvonásra került az önkormányzatoktól a gépjármű adó 40%-a. A járvány elleni védekezési költségek további összegeket emésztettek fel. Törekedtünk a pályázati lehetőségek kihasználására, a rendkívüli önkormányzati támogatások elnyerésére. A 2020. évi költségvetés előirányzatait, teljesítési adatait, egyéb a zárszámadáshoz kapcsolódó információkat a rendelet tervezet mellékletei részletesen bemutatják.
Feladatellátás:
Intézményi szintű feladatellátások alakulása:
Aranyfürt Óvoda és Mini Bölcsőde
A 2020-es évben az óvodai ellátást biztosító intézményünk a 2018. évben kialakított struktúra szerint működött. A 2 csoportos óvoda mellett 7 fővel működik a mini bölcsődei csoport.
A gyermekétkeztetést biztosító konyha 2017. január 1. óta a Kunglobál Foglalkoztató és Szolgáltató Közhasznú Nonprofit Kft közreműködésével látja el a feladatát.
2020. nevelési év adatai:
Csoportok száma: 2
Beíratott gyermekek száma: 52 fő
45 főből 7 fő SNI-s, így a számított létszám: 52 fő.
Mini Bölcsőde:
Csoportok száma: 1
Beíratott gyermekek száma: 7 fő,
Az SNI-s, BTMN-s kisgyermekekkel utazó fejlesztőpedagógus, gyógypedagógus foglalkozik, heti négy órában megbízási szerződéssel (ezen feltételek megléte szükséges a megfelelő normatíva igényléshez).
Az óvoda személyi ellátottsága:
Óvodapedagógus: 4 fő. Nevelőmunkát segítő: 2 fő. Az Önkormányzat közfoglalkoztatás keretében 1 fő takarítónőt biztosít. A bölcsőde tekintetében: 2 fő közalkalmazott (1 fő kisgyermekgondozó, 1 fő bölcsődei dajka).
A kisgyermekek óvodai életét a kompetencia alapú Pedagógiai Program alapján a gyermek egyéni sajátosságait figyelembe véve a helyi sajátosságokra adaptáltan szervezzük.
Óvodánk mindennapi életéhez és nevelőmunkánkhoz a Fenntartó Önkormányzat minden szükséges feltételt biztosít.
Óvodában kétnyelvű német nemzetiségi nevelés folyik. A megfelelő óvodapedagógus létszám lehetővé teszi, hogy a törvényi előírásoknak megfelelően mindkét csoportban nemzetiségi óvónő is tevékenykedjen, nevelje a kisgyermekeket.
A nevelési év fő feladata az egészséges és környezettudatos életmódra nevelés. Ezen feladat a mindennapok gondozási és nevelési tevékenységeit is áthatja. Úgy szervezzük a csoportok Heti rendjét, valamint Napirendjét, hogy az életkori sajátosságokon felül ezen ismereteket tudatosítsuk, rögzítsük a kisgyermekekben, megvalósítva a játékban való tanulást.
Ünnepeink, rendezvényeink, programjaink:
A járványügyi helyzetre tekintettel, a lakosság egészségének védelme érdekében bevezetett kormány intézkedések nem tették lehetővé szokásos közösségi ünnepeink hagyományok szerinti megtartását. A nyári időszakban volt lehetőség közösségi ünneplésre, a községünk a vonatkozó előírásoknak megfelelően tudott ünnepelni.
Kapcsolatrendszerünk a járványügyi intézkedések megtartásával működött partnereinkkel.
A Védőnő rendszeresen látogatja a kisgyerekeket. Fontos a kapcsolattartás a Szivárvány Szociális Szolgáltató Központ munkatársaival, a különböző Szakszolgálatokkal.
Az iskolával, az Igazgató Asszonnyal, az iskola Pedagógusaival megfelelő a kapcsolatunk.
A német hagyományok ápolásában legfőbb támaszunk a Kunbajai Német Önkormányzat és a Német Hagyományőrző Egyesület.
Eszköz ellátottságunk megfelelő. Folyamatosan bővítjük, pótoljuk őket. A kis értékű eszközbeszerzésként a poharak, tálcák, cseréjére szükség van, valamint nagyon fontos az ablakok árnyékolása a mind forróbb nyári időjárás miatt. Az udvar felújítását pályázati lehetőségek kihasználásával kívánjunk megvalósítani.
Óvodapedagógusaink folyamatosan önképzéssel, valamint továbbképzéseken való részvétellel fejlesztik tudásukat. Ezen felül a központilag érkező szakmai anyagokat, továbbképzési lehetőségeket a neten keresztül továbbítom kolléganőim számára.
Valljuk, hogy az óvodai élet meghatározó a kisgyermekek szocializációjában. Nevelési rendszerünk alapintézménye, melyben szeretetteljes, biztonságos, nyugodt környezetben neveljük a kisgyermekeket, akkor építeni lehet az itt szerzett ismeretekre, élményekre, emlékekre.
Szivárvány Szociális Szolgáltató Központ
Az intézmény látja el a településen a szociális és gyermekjóléti alapellátás szolgáltatásait az alábbiak szerint:
gyermekjóléti szolgálat
családsegítés
házi segítségnyújtás
szociális étkeztetés
időskorúak nappali ellátása.
Az intézményi feladatellátás folyamatos, melynek alapja a Szakmai Program. A szolgáltatások kapacitáskihasználtsága közel 100 %-os, a működési engedélyben foglalt engedélyezett létszámkeretet maximálisan kihasználjuk.
A szociális étkeztetést a Kunglobál Kft biztosítja.
Házi segítségnyújtás:
Engedélyezett létszám: 22 fő
2020. évi átlagos létszám: szociális segítés: 0 fő
személyi gondozás: 20 fő
Szociális étkeztetés
Engedélyezett létszám: 100 fő
2020. évi átlagos napi ellátotti létszáma: 94 fő
Idősek Klubja:
Engedélyezett létszám: 28 fő
2020. évi átlagos napi ellátotti létszám: 26 fő
A Központ működéséhez a Fenntartó Önkormányzat minden segítséget biztosít.
Az épület karbantartása és felújítása folyamatos. A feladatok ellátásához 1 db kisteherautót bocsátott az Önkormányzat a rendelkezésre. Az idősek szállítását (bankba, bevásárolni) szintén az Önkormányzat által biztosított buszok segítségével oldjuk meg.
Az intézmény 6 főnek biztosít munkát. 4 fő gondozónő, 1 fő szociális munkás, 1 fő intézményvezető. A gépkocsivezetőt napi 4 órában az Önkormányzat, 4 órában a Központ foglalkoztatja. Az Önkormányzat közfoglalkoztatás keretében 1 fő takarítónőt biztosít.
Kunbajai Közös Önkormányzati Hivatal
Az Önkormányzat Tataháza Község Önkormányzatával hozta létre a KÖH-t. Az hivatal feladata, hogy a lakosság részére biztosítsa az igazgatási szolgáltatások elérhetőségét, illetve ellássa az önkormányzatok és intézményeik adminisztrációjával kapcsolatos teendőket.
A KÖH létszám 12 fő, melyből, amelyből 11 fő köztisztviselő és 1 fő hivatalsegéd.
Helyi Önkormányzat és kapcsolódó szakfeladatok:
A civil szervezetek több fontos feladatot látnak el a település életében. Működésüket támogatja az önkormányzat.
Polgármesteri hatáskörben méltányossági alapon és helyi rendelet alapján részesülnek ellátásban a rászoruló lakosok.
A közfoglalkoztatással kapcsolatos szakfeladatok a START közmunkaprogram és a hosszabb távú közfoglalkoztatás költségeinek elkülönítésére szolgálnak
A város és községgazdálkodás szakfeladatra könyveljük az intézményekhez és a közvetlenül nem elszámolható ingatlanok és gépek felmerült költségeit.
Bevételek és kiadások alakulása
Kunbaja Község Önkormányzatának 2020. évi költségvetésének a pénzforgalmi mérlege
teljesített bevételi főösszege: 668.180.732 Ft (teljesített előirányzat)
teljesített kiadások főösszege:614.792.318 Ft (teljesített előirányzat)
Bevételek alakulása
Működési bevételek
Intézményi működési bevételek:
Az intézményi működési bevételek alakulása:
intézmény megnevezése | eredeti előirányzat | módosított előirányzat | teljesítés |
Kunbaja Község Önkormányzata | 24.700.000- | 67.066.308- | 56.555.019- |
Aranyfürt Óvoda és Mini Bölcsőde | 0 | 13.458- | 13.458- |
Kunbajai Közös Önkormányzati Hivatal | 0 | 67.411- | 67.411- |
Szivárvány Szociális Szolgáltató Központ | 10.408.350- | 13.743.377- | 13.743.377- |
összesen: | 35.108.350- | 80.890.554- | 70.378.265- |
A működési bevételink jelentős részét a konyha által biztosított szociális étkeztetés bevétele teszi ki. A gyermekétkeztetés - mint kötelezően ellátandó feladat – térítési díj bevétele az ingyenes étkeztetés miatt alacsony.
Az Önkormányzat bevételei elsősorban a naperőmű termelése, illetve a továbbszámlázott szolgáltatások ellenértéke.
Beszámoló a 2020. évi adóbevételek alakulásáról
I. Az adók rendszere
Az Önkormányzatok feladatellátását a saját bevételek, az állami támogatások, valamint az átengedett központi adók biztosítják. Az önkormányzati autonómia szempontjából kiemelkedő jelentősége van a saját bevételeknek. Ezen belül helyezkednek el a helyi adók, mely teljes egészében az önkormányzat bevételét növeli. Az önkormányzat által beszedett központi adók (gépjárműadó, talajterhelési díj, a termőföld bérbeadásból származó jövedelemadó, adók módjára behajtott bírságok, szabálysértési bírságok, közigazgatási bírságok egy része) eltérő mértékben szintén az önkormányzatot illeti meg.
A helyi adókról szóló 1990. évi C. tv. (Htv.) rendelkezései alapján és keretei között a képviselő testület dönt a helyi adók (helyi iparűzési adó és magánszemélyek kommunális adója) fenntartásáról, az alkalmazott adómértékekről, kedvezményekről és mentességekről. Önkormányzat széleskörű döntési szabadsággal rendelkezik a helyi adók szabályozása során. Az önkormányzatoknak rendeleteik megalkotása során figyelembe kell venni a helyi sajátosságokat, az önkormányzat gazdálkodási követelményeit és az adóalanyok teherviselő képességét.
A képviselő testület a 2020. évben sem változtatott a helyi adók mértékén, amit a vonatkozó járványhelyzethez kapcsolódó központi intézkedések szerint meg sem tehetett volna.
Helyi adóbevételek alakulása 2020.
Az adóbevételek alakulását (tervezett, tényleges és befolyt bevétel) az alábbi táblázat mutatja.
Eredeti előirányzat | Módosított előirányzat (Ft) | Bevétel (Ft) | |
Helyi adók | 17.750.000- | 8.510.000- | 8.448.102- |
Gépjármű adó | 3 100 000- | 0 | 0 |
Önkormányzat összesen | 20.850.000- | 8.510.000- | 8.448.102- |
Magánszemélyek kommunális adója:
Kommunálisadó-kötelezettség terheli azt a magánszemélyt, aki a helyi önkormányzat területén lakás tulajdonjoggal rendelkezik, vagy ezzel kapcsolatos vagyoni értékű joggal, illetve nem magánszemély tulajdonában álló lakás bérleti jogával. Adóalanynak minden esetben az a személy minősül, aki az év első napján az ingatlannak a tulajdonosa, haszonélvezője, vagy bérlője. Abban az esetben, ha több tulajdonosról van szó, akkor a tulajdonostársak a tulajdoni hányadaik arányában kötelesek megfizetni az összeget. Az adó évi mértéke lakás, családi ház, lakásbérleti jogviszony esetén 2.500,- Ft
A helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény (Htv.) szerint az adó évi mértékének felső határa adótárgyanként, illetőleg lakásbérleti jogonként 18 000,- Ft.
Iparűzési adó:
Az iparűzési adó fizetés sajátossága, hogy az adózók éves bevallása során számolnak el az előző évben március 15. és szeptember 15. valamint december 20-ig befizetett előleggel szemben.
Továbbra is jelentős nagyságot mutatnak a megszűnő, illetve eltűnt vállalkozások, akiktől nem lehet az adókat még végrehajtási eljárásban sem beszedni.
A felszámolási eljárás megindulását követően az önkormányzati adóhatóságnak nincs lehetősége a tartozás behajtására. A felszámolási eljárás végéig, majd ettől számítottan a követelés elévüléséig (5 év) az adóhatóság köteles nyilvántartani a tartozásokat, növelve ezzel a hátralékot.
Gépjárműadó
A Járvány Elleni Védekezési Alap létrehozása miatt elvonásra került az önkormányzatoktól a gépjármű adó 40%-a.
A gépjárművek központilag, egységes szabályok alapján kerülnek adóztatásra. Az önkormányzat ezt befolyásolni nem tudja. Az adó az okmányiroda adatai alapján kerül megállapításra.
A gépjárműadóról szóló 1991. évi LXXXII. törvény (Gjt) alapján a személygépkocsik és a motorkerékpárok után fizetendő gépjárműadót a gépjármű teljesítménye és gyártási éve, tehergépjármű esetén pedig az önsúly és raksúly határozza meg.
A gépjármű adó hátralékos állomány is nagyszámban tartalmaz behajthatatlan tételeket, melyek felszámolás és megszűnés alatt álló vállalkozások, cégek maradványai valamint magánszemélyek esetében a nem rendezett tulajdonviszonyokból adódnak.
Késedelmi pótlék
A pótlék állomány nagyságát nagyban befolyásolja, hogy a nem működő vállalkozások tartozásaira képződő késedelmi pótlék és a már régen eladott, de tulajdon jogilag nem rendezett gépjárművek pótléka is ezt az állományt növeli, ami egy év alatt többszörösére nőhet. Természetesen ezek a tőketartozással együtt behajthatatlanok, de szintén 5 évig nyilvántartandók.
Önkormányzatok költségvetési támogatása
Az önkormányzat bevételeinek jelentős hányadát az állami támogatások adják, melyek az alábbiak voltak:
Működési célú támogatások államháztartáson belülről (eFt.-):
megnevezése | eredeti előirányzat | módosított előirányzat | teljesítés |
Helyi önkormányzatok működési támogatása | 90 277 | 91 058 | 91 058 |
Települési önkormányzatok egyes köznevelési feladatainak támogatása | 30 652 | 33 633 | 33 633 |
Települési önkormányzatok szociális gyermekjóléti és gyermekétkeztetési feladatainak támogatása | 44 446 | 49 649 | 49 649 |
Települési önkormányzatok kulturális feladatainak támogatása | 1 955 | 2 627 | 2 627 |
Működési célú központosított előirányzatok | 0 | 12 765 | 12 765 |
Elszámolásból adódó bevételek | 0 | 1 702 | 1 702 |
Önkormányzatok működési támogatásai | 193 673 | 216 695 | 216 695 |
Átvett pénzeszközök
Működési célra átvett pénzeszközök között a fogorvosi (2020. 09.30-ig) és védőnői szolgálatra kapott finanszírozást, a közfoglalkoztatás támogatást tartjuk nyilván.
Felhalmozási bevételek
Felhalmozási célú átvett pénzeszközök között a beruházásokra nyert támogatásokat könyveltük évközben.
Kiadások alakulása
Működési kiadások:
A működési kiadások módosított előirányzata 435 478 e Ft volt, a teljesülés pedig 389 196 e Ft. Minden intézmény törekedett a takarékos gazdálkodásra. A kiemelt előirányzatok teljesülését az alábbi táblák mutatják:
Személyi juttatások alakulása (Ft.-):
megnevezése | eredeti előirányzat | módosított előirányzat | teljesítés |
Kunbaja Község Önkormányzata | 53.505.756- | 81.391.996- | 70.211.688- |
Aranyfürt Óvoda és Mini Bölcsőde | 28.728.792- | 36.249.340- | 28.734.536- |
Kunbajai Közös Önkormányzati Hivatal | 43.798.307- | 50.293.907- | 43.217.285- |
Szivárvány Szociális Szolgáltató Központ | 19.649.753- | 24.086.492- | 21.159.898- |
összesen: | 145.682.608- | 192.021.735- | 163.323.407- |
Munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó alakulása:
megnevezése | eredeti előirányzat | módosított előirányzat | teljesítés |
Kunbaja Község Önkormányzata | 8.869.668- | 16.764.193- | 8.722.991- |
Aranyfürt Óvoda és Mini Bölcsőde | 5.027.539- | 6.237.539- | 4.736.339- |
Kunbajai Közös Önkormányzati Hivatal | 7.664.704- | 9.424.704- | 7.200.486- |
Szivárvány Szociális Szolgáltató Központ | 3.438.707- | 4.381.790- | 3.418.084- |
összesen: | 25.000.618- | 36.808.226- | 24.077.900- |
Dologi kiadások alakulása:
megnevezése | eredeti előirányzat | módosított előirányzat | teljesítés |
Kunbaja Község Önkormányzata | 81.045.858- | 138.592.267- | 135.307.485- |
Aranyfürt Óvoda és Mini Bölcsőde | 5.904.023- | 10.566.475- | 10.121.365- |
Kunbajai Közös Önkormányzati Hivatal | 5.797.024- | 5.852.024- | 5.523.284- |
Szivárvány Szociális Szolgáltató Központ | 15.033.414- | 24.668.414- | 24.573.139- |
összesen: | 107.780.319- | 179.679.180- | 175.525.273- |
Ellátottak pénzbeli juttatásainak (segélyek) alakulása:
megnevezése | eredeti előirányzat | módosított előirányzat | teljesítés |
Kunbaja Község Önkormányzata | 2.400.000- | 2.400.000- | 1.764.625- |
Aranyfürt Óvoda és Mini Bölcsőde | |||
Kunbajai Közös Önkormányzati Hivatal | |||
Szivárvány Szociális Szolgáltató Központ | |||
összesen: | 2.400.000- | 2.400.000- | 1.764.625- |
Egyéb működési célú kiadások (támogatásértékű kiadások, pénzeszköz átadások) alakulása:
A módosított előirányzat összege 24 569 eFt. A teljesítés 24 505 eFt.
E soron szerepel többek között a különböző társulásokat megillető támogatás és a civil szervezetek részére történő támogatás nyújtása is.
2020. évben a civil szervezetek részére nyújtott támogatás által biztosított volt olyan feladatok ellátása is, melyet jelentős civil szerveződés útján biztosítottak a lakosság részére, ilyen volt például a sportolási tevékenységek ellátása.
Felhalmozási kiadások
2020. évben a felhalmozási kiadások módosított előirányzata 243 274 eFt volt, a teljesítés 218 170 eFt (mely tartalmazza a beruházási célú áfa kiadást is).
Az önkormányzatnak 2020. évben adósságot keletkeztető ügylete és éven túli hitele nem volt.
Elmondhatjuk, hogy 2020. évben is törekedtünk az intézményeink működtetése mellett a takarékos gazdálkodásra, a pályázati lehetőségek maximális kihasználására.