Kunbaja Község Önkormányzat Képviselő-testülete 2/2021. (V. 28.) önkormányzati rendeletének indokolása

az Önkormányzat 2020. évi költségvetésének végrehajtásáról

Hatályos: 2021. 05. 31

az Önkormányzat 2020. évi költségvetésének végrehajtásáról

Részletes indokolás

Az 1–9. §-hoz és az 1–18. melléklethez

Kunbaja Község Önkormányzata 2020. évi beszámolója

Általános indokolás

Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV törvény (továbbiakban: Áht.) 91. §. (1) bekezdésében foglaltak szerint a jegyző által előkészített zárszámadási rendelettervezetet a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé úgy, hogy az a képviselő-testület elé terjesztést követő harminc napon belül, de legkésőbb a költségvetési évet követő ötödik hónap utolsó napjáig hatályba lépjen. A veszélyhelyzet kihirdetéséről szóló 27/2021.(I.29.) Korm. Korm. rendelettel kihirdetett veszélyhelyzetben a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdésében biztosított felhatalmazás alapján a Képviselő-testület feladat - és hatáskörét a polgármester gyakorolja.

Az Önkormányzat 2020. évi zárszámadásáról szóló rendelet megalkotása indokolt annak érdekében, hogy a 2020. évi kötelezettséggel terhelt maradványok 2021. évi költségvetési évre történő áthozatala megtörténhessen.

Kunbaja Község Önkormányzatának Képviselő-testülete 2020. március 11-én fogadta el az 1./2020. (III.11.) önkormányzati rendeletet Kunbaja Község Önkormányzata 2020. évi költségvetéséről.

Kunbaja Község Önkormányzata 2020. évi költségvetéséről szóló 1/2020.(III.11.) rendelet végrehajtásáról, a költségvetésben meghatározott feladatok, bevételi és kiadási előirányzatok teljesítéséről, az önkormányzat vagyoni helyzetéről, a normatívák alakulásáról az alábbiak szerint számolunk be:

A jóváhagyott előirányzatokat már márciusban felülírta a járványügyi helyzet, a COVID-19 vírus elleni védekezés gazdasági hatása Kunbaját sem kerülte el. Jelentős bevétel kieséssel kell számolnunk főként a helyi adók területén. A Járvány Elleni Védekezési Alap létrehozása miatt elvonásra került az önkormányzatoktól a gépjármű adó 40%-a. A járvány elleni védekezési költségek további összegeket emésztettek fel. Törekedtünk a pályázati lehetőségek kihasználására, a rendkívüli önkormányzati támogatások elnyerésére. A 2020. évi költségvetés előirányzatait, teljesítési adatait, egyéb a zárszámadáshoz kapcsolódó információkat a rendelet tervezet mellékletei részletesen bemutatják.

Feladatellátás:

Intézményi szintű feladatellátások alakulása:

Aranyfürt Óvoda és Mini Bölcsőde

A 2020-es évben az óvodai ellátást biztosító intézményünk a 2018. évben kialakított struktúra szerint működött. A 2 csoportos óvoda mellett 7 fővel működik a mini bölcsődei csoport.

A gyermekétkeztetést biztosító konyha 2017. január 1. óta a Kunglobál Foglalkoztató és Szolgáltató Közhasznú Nonprofit Kft közreműködésével látja el a feladatát.

2020. nevelési év adatai:

Csoportok száma: 2

Beíratott gyermekek száma: 52 fő

45 főből 7 fő SNI-s, így a számított létszám: 52 fő.

Mini Bölcsőde:

Csoportok száma: 1

Beíratott gyermekek száma: 7 fő,

Az SNI-s, BTMN-s kisgyermekekkel utazó fejlesztőpedagógus, gyógypedagógus foglalkozik, heti négy órában megbízási szerződéssel (ezen feltételek megléte szükséges a megfelelő normatíva igényléshez).

Az óvoda személyi ellátottsága:

Óvodapedagógus: 4 fő. Nevelőmunkát segítő: 2 fő. Az Önkormányzat közfoglalkoztatás keretében 1 fő takarítónőt biztosít. A bölcsőde tekintetében: 2 fő közalkalmazott (1 fő kisgyermekgondozó, 1 fő bölcsődei dajka).

A kisgyermekek óvodai életét a kompetencia alapú Pedagógiai Program alapján a gyermek egyéni sajátosságait figyelembe véve a helyi sajátosságokra adaptáltan szervezzük.

Óvodánk mindennapi életéhez és nevelőmunkánkhoz a Fenntartó Önkormányzat minden szükséges feltételt biztosít.

Óvodában kétnyelvű német nemzetiségi nevelés folyik. A megfelelő óvodapedagógus létszám lehetővé teszi, hogy a törvényi előírásoknak megfelelően mindkét csoportban nemzetiségi óvónő is tevékenykedjen, nevelje a kisgyermekeket.

A nevelési év fő feladata az egészséges és környezettudatos életmódra nevelés. Ezen feladat a mindennapok gondozási és nevelési tevékenységeit is áthatja. Úgy szervezzük a csoportok Heti rendjét, valamint Napirendjét, hogy az életkori sajátosságokon felül ezen ismereteket tudatosítsuk, rögzítsük a kisgyermekekben, megvalósítva a játékban való tanulást.

Ünnepeink, rendezvényeink, programjaink:

A járványügyi helyzetre tekintettel, a lakosság egészségének védelme érdekében bevezetett kormány intézkedések nem tették lehetővé szokásos közösségi ünnepeink hagyományok szerinti megtartását. A nyári időszakban volt lehetőség közösségi ünneplésre, a községünk a vonatkozó előírásoknak megfelelően tudott ünnepelni.

Kapcsolatrendszerünk a járványügyi intézkedések megtartásával működött partnereinkkel.

A Védőnő rendszeresen látogatja a kisgyerekeket. Fontos a kapcsolattartás a Szivárvány Szociális Szolgáltató Központ munkatársaival, a különböző Szakszolgálatokkal.

Az iskolával, az Igazgató Asszonnyal, az iskola Pedagógusaival megfelelő a kapcsolatunk.

A német hagyományok ápolásában legfőbb támaszunk a Kunbajai Német Önkormányzat és a Német Hagyományőrző Egyesület.

Eszköz ellátottságunk megfelelő. Folyamatosan bővítjük, pótoljuk őket. A kis értékű eszközbeszerzésként a poharak, tálcák, cseréjére szükség van, valamint nagyon fontos az ablakok árnyékolása a mind forróbb nyári időjárás miatt. Az udvar felújítását pályázati lehetőségek kihasználásával kívánjunk megvalósítani.

Óvodapedagógusaink folyamatosan önképzéssel, valamint továbbképzéseken való részvétellel fejlesztik tudásukat. Ezen felül a központilag érkező szakmai anyagokat, továbbképzési lehetőségeket a neten keresztül továbbítom kolléganőim számára.

Valljuk, hogy az óvodai élet meghatározó a kisgyermekek szocializációjában. Nevelési rendszerünk alapintézménye, melyben szeretetteljes, biztonságos, nyugodt környezetben neveljük a kisgyermekeket, akkor építeni lehet az itt szerzett ismeretekre, élményekre, emlékekre.

Szivárvány Szociális Szolgáltató Központ

Az intézmény látja el a településen a szociális és gyermekjóléti alapellátás szolgáltatásait az alábbiak szerint:

gyermekjóléti szolgálat

családsegítés

házi segítségnyújtás

szociális étkeztetés

időskorúak nappali ellátása.

Az intézményi feladatellátás folyamatos, melynek alapja a Szakmai Program. A szolgáltatások kapacitáskihasználtsága közel 100 %-os, a működési engedélyben foglalt engedélyezett létszámkeretet maximálisan kihasználjuk.

A szociális étkeztetést a Kunglobál Kft biztosítja.

Házi segítségnyújtás:

Engedélyezett létszám: 22 fő

2020. évi átlagos létszám: szociális segítés: 0 fő

személyi gondozás: 20 fő

Szociális étkeztetés

Engedélyezett létszám: 100 fő

2020. évi átlagos napi ellátotti létszáma: 94 fő

Idősek Klubja:

Engedélyezett létszám: 28 fő

2020. évi átlagos napi ellátotti létszám: 26 fő

A Központ működéséhez a Fenntartó Önkormányzat minden segítséget biztosít.

Az épület karbantartása és felújítása folyamatos. A feladatok ellátásához 1 db kisteherautót bocsátott az Önkormányzat a rendelkezésre. Az idősek szállítását (bankba, bevásárolni) szintén az Önkormányzat által biztosított buszok segítségével oldjuk meg.

Az intézmény 6 főnek biztosít munkát. 4 fő gondozónő, 1 fő szociális munkás, 1 fő intézményvezető. A gépkocsivezetőt napi 4 órában az Önkormányzat, 4 órában a Központ foglalkoztatja. Az Önkormányzat közfoglalkoztatás keretében 1 fő takarítónőt biztosít.

Kunbajai Közös Önkormányzati Hivatal

Az Önkormányzat Tataháza Község Önkormányzatával hozta létre a KÖH-t. Az hivatal feladata, hogy a lakosság részére biztosítsa az igazgatási szolgáltatások elérhetőségét, illetve ellássa az önkormányzatok és intézményeik adminisztrációjával kapcsolatos teendőket.

A KÖH létszám 12 fő, melyből, amelyből 11 fő köztisztviselő és 1 fő hivatalsegéd.

Helyi Önkormányzat és kapcsolódó szakfeladatok:

A civil szervezetek több fontos feladatot látnak el a település életében. Működésüket támogatja az önkormányzat.

Polgármesteri hatáskörben méltányossági alapon és helyi rendelet alapján részesülnek ellátásban a rászoruló lakosok.

A közfoglalkoztatással kapcsolatos szakfeladatok a START közmunkaprogram és a hosszabb távú közfoglalkoztatás költségeinek elkülönítésére szolgálnak

A város és községgazdálkodás szakfeladatra könyveljük az intézményekhez és a közvetlenül nem elszámolható ingatlanok és gépek felmerült költségeit.

Bevételek és kiadások alakulása

Kunbaja Község Önkormányzatának 2020. évi költségvetésének a pénzforgalmi mérlege

teljesített bevételi főösszege: 668.180.732 Ft (teljesített előirányzat)

teljesített kiadások főösszege:614.792.318 Ft (teljesített előirányzat)

Bevételek alakulása

Működési bevételek

Intézményi működési bevételek:

Az intézményi működési bevételek alakulása:

intézmény megnevezése

eredeti előirányzat

módosított előirányzat

teljesítés

Kunbaja Község Önkormányzata

24.700.000-

67.066.308-

56.555.019-

Aranyfürt Óvoda és Mini Bölcsőde

0

13.458-

13.458-

Kunbajai Közös Önkormányzati Hivatal

0

67.411-

67.411-

Szivárvány Szociális Szolgáltató Központ

10.408.350-

13.743.377-

13.743.377-

összesen:

35.108.350-

80.890.554-

70.378.265-

A működési bevételink jelentős részét a konyha által biztosított szociális étkeztetés bevétele teszi ki. A gyermekétkeztetés - mint kötelezően ellátandó feladat – térítési díj bevétele az ingyenes étkeztetés miatt alacsony.

Az Önkormányzat bevételei elsősorban a naperőmű termelése, illetve a továbbszámlázott szolgáltatások ellenértéke.

Beszámoló a 2020. évi adóbevételek alakulásáról

I. Az adók rendszere

Az Önkormányzatok feladatellátását a saját bevételek, az állami támogatások, valamint az átengedett központi adók biztosítják. Az önkormányzati autonómia szempontjából kiemelkedő jelentősége van a saját bevételeknek. Ezen belül helyezkednek el a helyi adók, mely teljes egészében az önkormányzat bevételét növeli. Az önkormányzat által beszedett központi adók (gépjárműadó, talajterhelési díj, a termőföld bérbeadásból származó jövedelemadó, adók módjára behajtott bírságok, szabálysértési bírságok, közigazgatási bírságok egy része) eltérő mértékben szintén az önkormányzatot illeti meg.

A helyi adókról szóló 1990. évi C. tv. (Htv.) rendelkezései alapján és keretei között a képviselő testület dönt a helyi adók (helyi iparűzési adó és magánszemélyek kommunális adója) fenntartásáról, az alkalmazott adómértékekről, kedvezményekről és mentességekről. Önkormányzat széleskörű döntési szabadsággal rendelkezik a helyi adók szabályozása során. Az önkormányzatoknak rendeleteik megalkotása során figyelembe kell venni a helyi sajátosságokat, az önkormányzat gazdálkodási követelményeit és az adóalanyok teherviselő képességét.

A képviselő testület a 2020. évben sem változtatott a helyi adók mértékén, amit a vonatkozó járványhelyzethez kapcsolódó központi intézkedések szerint meg sem tehetett volna.

Helyi adóbevételek alakulása 2020.

Az adóbevételek alakulását (tervezett, tényleges és befolyt bevétel) az alábbi táblázat mutatja.

Eredeti előirányzat
(Ft)

Módosított előirányzat (Ft)

Bevétel (Ft)

Helyi adók

17.750.000-

8.510.000-

8.448.102-

Gépjármű adó

3 100 000-

0

0

Önkormányzat összesen

20.850.000-

8.510.000-

8.448.102-

Magánszemélyek kommunális adója:

Kommunálisadó-kötelezettség terheli azt a magánszemélyt, aki a helyi önkormányzat területén lakás tulajdonjoggal rendelkezik, vagy ezzel kapcsolatos vagyoni értékű joggal, illetve nem magánszemély tulajdonában álló lakás bérleti jogával. Adóalanynak minden esetben az a személy minősül, aki az év első napján az ingatlannak a tulajdonosa, haszonélvezője, vagy bérlője. Abban az esetben, ha több tulajdonosról van szó, akkor a tulajdonostársak a tulajdoni hányadaik arányában kötelesek megfizetni az összeget. Az adó évi mértéke lakás, családi ház, lakásbérleti jogviszony esetén 2.500,- Ft

A helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény (Htv.) szerint az adó évi mértékének felső határa adótárgyanként, illetőleg lakásbérleti jogonként 18 000,- Ft.

Iparűzési adó:

Az iparűzési adó fizetés sajátossága, hogy az adózók éves bevallása során számolnak el az előző évben március 15. és szeptember 15. valamint december 20-ig befizetett előleggel szemben.

Továbbra is jelentős nagyságot mutatnak a megszűnő, illetve eltűnt vállalkozások, akiktől nem lehet az adókat még végrehajtási eljárásban sem beszedni.

A felszámolási eljárás megindulását követően az önkormányzati adóhatóságnak nincs lehetősége a tartozás behajtására. A felszámolási eljárás végéig, majd ettől számítottan a követelés elévüléséig (5 év) az adóhatóság köteles nyilvántartani a tartozásokat, növelve ezzel a hátralékot.

Gépjárműadó

A Járvány Elleni Védekezési Alap létrehozása miatt elvonásra került az önkormányzatoktól a gépjármű adó 40%-a.

A gépjárművek központilag, egységes szabályok alapján kerülnek adóztatásra. Az önkormányzat ezt befolyásolni nem tudja. Az adó az okmányiroda adatai alapján kerül megállapításra.

A gépjárműadóról szóló 1991. évi LXXXII. törvény (Gjt) alapján a személygépkocsik és a motorkerékpárok után fizetendő gépjárműadót a gépjármű teljesítménye és gyártási éve, tehergépjármű esetén pedig az önsúly és raksúly határozza meg.

A gépjármű adó hátralékos állomány is nagyszámban tartalmaz behajthatatlan tételeket, melyek felszámolás és megszűnés alatt álló vállalkozások, cégek maradványai valamint magánszemélyek esetében a nem rendezett tulajdonviszonyokból adódnak.

Késedelmi pótlék

A pótlék állomány nagyságát nagyban befolyásolja, hogy a nem működő vállalkozások tartozásaira képződő késedelmi pótlék és a már régen eladott, de tulajdon jogilag nem rendezett gépjárművek pótléka is ezt az állományt növeli, ami egy év alatt többszörösére nőhet. Természetesen ezek a tőketartozással együtt behajthatatlanok, de szintén 5 évig nyilvántartandók.

Önkormányzatok költségvetési támogatása

Az önkormányzat bevételeinek jelentős hányadát az állami támogatások adják, melyek az alábbiak voltak:

Működési célú támogatások államháztartáson belülről (eFt.-):

megnevezése

eredeti előirányzat

módosított előirányzat

teljesítés

Helyi önkormányzatok működési támogatása

90 277

91 058

91 058

Települési önkormányzatok egyes köznevelési feladatainak támogatása

30 652

33 633

33 633

Települési önkormányzatok szociális gyermekjóléti és gyermekétkeztetési feladatainak támogatása

44 446
26 341

49 649
25 260

49 649
25 260

Települési önkormányzatok kulturális feladatainak támogatása

1 955

2 627

2 627

Működési célú központosított előirányzatok

0

12 765

12 765

Elszámolásból adódó bevételek

0

1 702

1 702

Önkormányzatok működési támogatásai

193 673

216 695

216 695

Átvett pénzeszközök

Működési célra átvett pénzeszközök között a fogorvosi (2020. 09.30-ig) és védőnői szolgálatra kapott finanszírozást, a közfoglalkoztatás támogatást tartjuk nyilván.

Felhalmozási bevételek

Felhalmozási célú átvett pénzeszközök között a beruházásokra nyert támogatásokat könyveltük évközben.

Kiadások alakulása

Működési kiadások:

A működési kiadások módosított előirányzata 435 478 e Ft volt, a teljesülés pedig 389 196 e Ft. Minden intézmény törekedett a takarékos gazdálkodásra. A kiemelt előirányzatok teljesülését az alábbi táblák mutatják:

Személyi juttatások alakulása (Ft.-):

megnevezése

eredeti előirányzat

módosított előirányzat

teljesítés

Kunbaja Község Önkormányzata

53.505.756-

81.391.996-

70.211.688-

Aranyfürt Óvoda és Mini Bölcsőde

28.728.792-

36.249.340-

28.734.536-

Kunbajai Közös Önkormányzati Hivatal

43.798.307-

50.293.907-

43.217.285-

Szivárvány Szociális Szolgáltató Központ

19.649.753-

24.086.492-

21.159.898-

összesen:

145.682.608-

192.021.735-

163.323.407-

Munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó alakulása:

megnevezése

eredeti előirányzat

módosított előirányzat

teljesítés

Kunbaja Község Önkormányzata

8.869.668-

16.764.193-

8.722.991-

Aranyfürt Óvoda és Mini Bölcsőde

5.027.539-

6.237.539-

4.736.339-

Kunbajai Közös Önkormányzati Hivatal

7.664.704-

9.424.704-

7.200.486-

Szivárvány Szociális Szolgáltató Központ

3.438.707-

4.381.790-

3.418.084-

összesen:

25.000.618-

36.808.226-

24.077.900-

Dologi kiadások alakulása:

megnevezése

eredeti előirányzat

módosított előirányzat

teljesítés

Kunbaja Község Önkormányzata

81.045.858-

138.592.267-

135.307.485-

Aranyfürt Óvoda és Mini Bölcsőde

5.904.023-

10.566.475-

10.121.365-

Kunbajai Közös Önkormányzati Hivatal

5.797.024-

5.852.024-

5.523.284-

Szivárvány Szociális Szolgáltató Központ

15.033.414-

24.668.414-

24.573.139-

összesen:

107.780.319-

179.679.180-

175.525.273-

Ellátottak pénzbeli juttatásainak (segélyek) alakulása:

megnevezése

eredeti előirányzat

módosított előirányzat

teljesítés

Kunbaja Község Önkormányzata

2.400.000-

2.400.000-

1.764.625-

Aranyfürt Óvoda és Mini Bölcsőde

Kunbajai Közös Önkormányzati Hivatal

Szivárvány Szociális Szolgáltató Központ

összesen:

2.400.000-

2.400.000-

1.764.625-

Egyéb működési célú kiadások (támogatásértékű kiadások, pénzeszköz átadások) alakulása:

A módosított előirányzat összege 24 569 eFt. A teljesítés 24 505 eFt.

E soron szerepel többek között a különböző társulásokat megillető támogatás és a civil szervezetek részére történő támogatás nyújtása is.

2020. évben a civil szervezetek részére nyújtott támogatás által biztosított volt olyan feladatok ellátása is, melyet jelentős civil szerveződés útján biztosítottak a lakosság részére, ilyen volt például a sportolási tevékenységek ellátása.

Felhalmozási kiadások

2020. évben a felhalmozási kiadások módosított előirányzata 243 274 eFt volt, a teljesítés 218 170 eFt (mely tartalmazza a beruházási célú áfa kiadást is).

Az önkormányzatnak 2020. évben adósságot keletkeztető ügylete és éven túli hitele nem volt.

Elmondhatjuk, hogy 2020. évben is törekedtünk az intézményeink működtetése mellett a takarékos gazdálkodásra, a pályázati lehetőségek maximális kihasználására.