Békés Város Önkormányzata Képviselő-testületének 28/2025. (XII. 11.) önkormányzati rendelete
A 2026. évi átmeneti gazdálkodásról
Hatályos: 2026. 01. 01Békés Város Önkormányzata Képviselő-testületének 28/2025. (XII. 11.) önkormányzati rendelete
A 2026. évi átmeneti gazdálkodásról
[1] A rendelet célja Békés Város Önkormányzata 2026. évi átmeneti gazdálkodásának rendezése, mely felhatalmazást ad arra, hogy az Önkormányzat és költségvetési szervei a bevételeiket folytatólagosan beszedhessék, kiadásaikat teljesíthessék.
[2] Békés Város Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörben, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában és az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 25. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. § (1) A rendelet hatálya Békés Város Önkormányzatára, valamint Békés Város Önkormányzatának irányítása alá tartozó költségvetési szervekre terjed ki.
(2) Békés Város Képviselő-testülete felhatalmazza a polgármestert, valamint a költségvetési szervek vezetőit, hogy Békés Város Önkormányzatának (a továbbiakban: Önkormányzat), és a költségvetési szerveinek bevételeit a hatályos jogszabályi keretek között beszedje, és kiadásait – külön eljárás nélkül – az előző évi kiadási előirányzatokon belül folytatólagosan teljesítse.
2. § (1) Az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervek, a saját hatáskörű önkormányzati működési feladatok, az önkormányzat tulajdonában álló gazdasági társaságok részére nyújtandó működési támogatások, az évente ismétlődő rendszeres és egyéb támogatások, pénzeszköz-átadások 2026. évi finanszírozása az átmeneti gazdálkodás időszakában az előző évi eredeti kiadási előirányzatok 80 %-án belül, időarányosan teljesülhet.
(2) A 2026. január 1-től esedékes bérintézkedések a költségvetési intézmények, a polgármesteri hivatal és az önkormányzat dolgozóit érintően az átmeneti gazdálkodás időszakában végrehajthatóak.
(3) Az eseti önkormányzati támogatás csak akkor folyósítható, ha a támogatásban részesülő a vele kötött megállapodásban rögzített – törvény által előírt – előző évről szóló számadási kötelezettségnek eleget tett, és nyilatkozik arról, hogy esedékessé vált és még meg nem fizetett köztartozása nincs.
3. § Az átmeneti gazdálkodás időszakában az önkormányzat 2025. évre tervezett beruházási, felújítási feladatainak 2026. évi kifizetései a 2026. évre jóváhagyott előirányzatok maradványain belül teljesíthetők a már megkötött szerződések pénzügyi áthúzódásainak megfelelően. A folyamatban lévő, több éves pénzügyi kihatással járó, pályázathoz kapcsolódó feladatok tárgyévi ütemére kifizetések a korábbi években vállalt kötelezettségnek megfelelően teljesíthetők.
4. § A 2026. évi költségvetési rendelet megalkotásáig új működtetési, beruházási, felújítási feladat nem indítható, azokra kötelezettség nem vállalható a hiba- és balesetveszély-elhárítási feladatok kivételével.
5. § A polgármester a központi szabályozással, forrásbővítő pályázatokkal összefüggő, illetve a Képviselő-testület által korábban elhatározott, pénzügyi kihatással járó intézkedéseket a 2026. évi költségvetési rendelet megalkotása előtt megteszi, valamint az eredményes közbeszerzési szerződéseket a 2026. évi költségvetési rendelet megalkotása előtt megköti.
6. § Az új költségvetési rendeletbe az átmeneti gazdálkodás időszakában teljesített kiadásokat és beszedett bevételeket be kell illeszteni.
7. § Ez a rendelet 2026. január 1-jén lép hatályba.