Szarvas Város Önkormányzat Képviselő-testülete 5/2021. (III. 12.) önkormányzati rendeletének indokolása

Szarvas Város Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2021. (III.12.) önkormányzati rendelete Szarvas Város Önkormányzatának 2021. évi költségvetéséről

Hatályos: 2021. 03. 13

Szarvas Város Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2021. (III.12.) önkormányzati rendelete Szarvas Város Önkormányzatának 2021. évi költségvetéséről

Általános indokolás

Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. Tv. (továbbiakban: Áht.) 24. §.(3) bekezdése szerint, a jegyző által előkészített költségvetési rendelet-tervezetet a polgármester a központi költségvetésről szóló törvény hatályba lépését követő 45. napig nyújtja be a Képviselő-testületnek.

Magyarország 2021. évi központi költségvetéséről szóló 2020. évi XC. törvény (továbbiakban: Költségvetési törvény) 2021.01.01-jén lép hatályba. Ennek értelmében a költségvetési rendelet benyújtására előírt határidő 2021. február 15-e.

A 368/2011 (XII.31.) Korm.rend. (továbbiakban: Ávr) 27. §.(1) bekezdésében foglaltaknak megfelelően a költségvetési szervek vezetőivel a rendelet-tervezet költségvetési intézményekre vonatkozó keretszámai egyeztetésre kerültek, az egyeztetett keretszámokat tartalmazza a rendelet-tervezet.

Az önkormányzat 100%-os tulajdonában lévő gazdasági társaságaival az ellátandó önkormányzati feladatok tekintetében a költségvetésben tervezett előirányzatok szintén egyeztetésre kerültek, az előző évektől eltérően nem személyesen, hanem oly módon, hogy a beküldött dokumentáció került áttekintésre, egyeztetésre a koncepcióban megfogalmazottak szerint.

A rendelet-tervezet készítésekor figyelembe vettük a költségvetési koncepció iránymutatásait, a rendelkezésre álló Költségvetési törvényt, a hatályos egyéb jogszabályokat, a képviselő-testület döntéseit, valamint az önkormányzat 2020. évi I-IV. negyedéves teljesítési adatait.

Az elmúlt évekhez képest a tervezést az alábbiak befolyásolták:

2021. évben nem az önkormányzatot illeti meg a gépjárműadó bevétel (a 2020. évi tervezéshez képest 42 millió Ft adóbevétel csökkenés mutatkozik).

Idegenforgalmi adóbevétel szintén nem került tervezésre, miután a Kormány a 696/2020. (XII.29.) Korm. rendelete szerint a vészhelyzet megszűnéséig továbbra sem kell az idegenforgalmi adót megfizetni. Ugyanakkor a megállapított, de be nem szedett adót a vállalkozásoknak be kell vallaniuk az önkormányzati adóhatósághoz, mely alapján az önkormányzat vissza nem térítendő támogatást igényelhet. Ezért a tervezetben 12 millió Ftos kiegészítő állami támogatás került tervezésre.

Iparűzési adóbevételünket jelentősen csökkentettük (620 millió Ftról 270 millió Ft-ra), miután a 639/2020. (XII.22.) Korm. rendeletértelmében a mikro-, kis- és középvállalkozások helyi iparűzési adómértékét 1%-ban rögzíti, ezért számításaink szerint mintegy 250 millió Ft adóbevétel csökkenés keletkezik az önkormányzatnál. Várhatóan a 25 ezer alatti lakosságszámú települések esetén ez az adóbevétel kiesés kiegészítő állami támogatásként megtérülhet, ezért – az idegenforgalmi adóhoz hasonlóan – tervezésre került 250 millió Ft összegben. Egy nagyadózó esetén önrevízió miatti adóvisszafizetés, és prognosztizálható adócsökkenés mintegy 100 millió Ft-os további adóbevétel csökkenést eredményezhet, melyből ellentételezésként mintegy 50 millió Ft kiegészítő támogatás került tervezésre.

A működési tartalékunkban évek óta képzünk a következő évre vonatkozó egyensúlyi alapot, melynek összege 2020ban 460 millió Ft volt, 2021-re 322 millió Ft került elkülönítésre az elmaradt adófeltöltés miatt.

A vírushelyzettel kapcsolatos kormányzati döntések értelmében intézményeink, gazdasági társaságaink bevétele is jelentősen lecsökkent, zárva van a Fürdő, a Művelődési Központ, a Múzeum. A Gyermekélelmezési Nkftt bevételeit csökkenti a középiskolákban – bizonytalan ideig tartó – online oktatás, ugyanakkor kiadásait növeli a higiéniai okokból szükséges egyszer használatos ételhordó edények biztosítása.

A költségvetés I. fordulóját követően született döntés a minimálbér és a garantált bérminimum emelésének összegéről, így a tervezett béreket és járulékokat felül kellett vizsgálni.

A költségvetés II. fordulója 86.072 e Ft működési hiánnyal számolt, mely ellentmond a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111. § (4) bekezdésének, mely szerint a költségvetési rendeletben működési hiány nem tervezhető. Továbbá finanszírozási bevételként hitel felvétele csak a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvényben foglaltakkal összhangban történhet.

A minden intézményt érintő közfoglalkoztatási programok hatósági szerződési 2021. március 1től 2022. február 28-ig terjedő időszakra megkötésre kerültek, melyek bevételeit és kiadásait mintegy 152 millió Ft-os összegben e rendelet-tervezet már tartalmazza.

A fentiek figyelembevételével átdolgozásra került Szarvas Város Önkormányzatának 2021. évi költségvetés tervezete oly módon, hogy bevételi oldalon 50 millió Ft kiegészítő állami támogatás emelkedés történt a várható iparűzési adó kiesésének kompenzálására. Kiadások tekintetében mintegy 36 millió Ft csökkentés történt, úgymint a térfelirat készítésének, a DAREH működési hozzájárulásának, az önkormányzati tulajdonú Kftktől elvont 2020. évi támogatás maradványból történő kivezetésének érvényesítésével. Továbbá a 73/2021. (II.18.) sz. határozat értelmében a Zöld város pályázathoz 19.343 e Ft önerő összeggel csökkentésre került a felhalmozási tartalék.

A rendelettervezet kiegészül a 2. §. (7) bekezdésével, mely szerint az önkormányzat 100%-ban önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságainak év közben képződő működési többletbevételeit (pályázati támogatás, egyéb működési támogatás) a 2/a mellékletben nevesített működési támogatásba be kell számítani. A működési támogatás folyósításának, elszámolásának részletes szabályait megállapodásban kell rögzíteni. Ezzel a szabályozás a Kft-k folyamatos ellenőrzését, illetve a dupla finanszírozás elkerülését is szolgálja.

A fentiek figyelembevételével a 2021. évi költségvetés tervezete 4.568.490 e Ft főösszeggel készült el. Mind a bevételek, mind a kiadások esetében a lehetőségek és a kötelezettségek lettek figyelembe véve.

A kiemelt előirányzatok az alábbiak szerint alakultak a tervezetben.

Bevételek alakulása:

Önkormányzatok működési támogatásai előirányzat 1.199.591 e Ft, amely tartalmazza feladatonkénti megosztásban az állami támogatásokat, továbbá kiegészítő támogatásként tervezésre került 12 millió Ft idegenforgalmi adó és 300 millió Ft iparűzési adóelmaradás miatti támogatás is.

Az államit támogatásokról részletes kimutatás az indoklás mellékleteként csatolásra került, mely tartalmazza koncepcióban bemutatott bevételek és a miniszteri döntések alapján véglegesnek tekinthető állami támogatások összegét is. 2020. évi támogatáshoz képest változás, hogy 2021. évben megszűnt a beszámítás nevű állami támogatás elvonás, helyette szolidaritási hozzájárulás címen történik elvonás, amely a kiadási oldalon – egyéb elvonások – jogcímen került tervezésre 122.712 e Ft összegben.

Egyéb működési célú támogatások bevételeinek előirányzata 229.482 e Ft, amely tartalmazza az előző évről áthúzódó, illetve a 2021. március 1-vel kezdődő közfoglalkoztatási programok, a gyerekház, és a mezőőri szolgáltatás támogatását, a gyomaendrődi hulladéklerakó bérleti díját, a kistérségi iroda munkaszervezetésnek bevételeit, valamint a TOP-CLLD, az EFOP-1.5.3-16-2017-00064 Humán szolgáltatások fejlesztése Szarvas térségben, a KEHOP-1.2.1-18-00105 Klímastratégia kidolgozása, illetve a Helyi értékteremtés partneri együttműködéssel (Agóra) pályázatok támogatását.

Egyéb felhalmozási célú támogatások bevételeinek előirányzata 282.519 e Ft, amely tartalmazza a ROHU48 "Határmenti katasztrófahelyzetek...", TOP-3.1.1-16-BS1-2017-00013 Kerékpáros közlekedés fejlesztés Szarvason és Békésszentandráson, a Szent Klára Gyógyfürdő turisztikai fejlesztése, valamint a külterületi utak felújítása pályázatok támogatását.

Közhatalmi bevételek előirányzata 405.150 e Ft összegben került tervezésre, amely tartalmazza az építményadó bevételét 130.000 e Ft-ban, az iparűzési adót 270.000 e Ft-ban, a talajterhelési díjat 2.000 e Ft-ban, egyéb közhatalmi bevételeket 3.150 e Ft-ban. A Polgármesteri Hivatalnál ebből 50 e Ft került tervezésre. Az előző évihez képest 404 millió Ft-tal került csökkentésre az előirányzat az indoklás bevezetőjében részletezett indokok miatt.

Működési bevételek előirányzata 402.060 e Ft-ban került tervezésre, melyből Szarvas Város Óvodája és Bölcsődéje bevétele 1.718 e Ft, mely a bölcsődei étkezési térítési díjak összege. A Tessedik Sámuel Múzeum bevételi előirányzata intézményi bevétele 5.882 e Ft. A Városi Könyvtáré 1.125 e Ft-ban került tervezésre. A Családsegítő Központ bevétele 150 e Ft. A Polgármesteri Hivatal működési bevétel 2.500 e Ft-ban került tervezésre. Az önkormányzat tulajdonosi bevétele 108.242 e Ft, az intézményi működési bevétel 282.443 e Ft, mely tartalmazza a „Zöld város” TOP pályázathoz kapcsolódóan 54.000 e Ft, a „Pavilon TOP pályázatnál 82.875 e Ft ÁFA visszaigénylés bevételét is. Osztalékbevétel nem került tervezésre.

Működési célú átvett pénzeszközök előirányzata 1.882 e Ft, amely a Körösök Völgye Vidékfejlesztési Egyesület előfinanszírozás visszatérülésének összege.

Felhalmozási célú átvett pénzeszközök előirányzata 33.836 e Ft, amely a belvíz támogatások megtérüléséből, a korábban értékesített önkormányzati bérlakások törlesztő részletéből származnak. Továbbá tervezésre került pályázatokhoz nyújtott támogatások visszatérülése is, úgymint a Szarvas Kóbor Kutyáiért Egyesülettől 4.668 e Ft, a Szarvasi Jégkorong Egyesülettől 5.048 e Ft, valamint a KOMÉP energetikai pályázatához nyújtott 23.920 e Ft.

Pénzforgalom nélküli bevételként 2.013.970 e Ft került tervezésre, mely tartalmazza a közfoglalkoztatási programokra kapott előlegek összegét 3.128 e Ft-ban (Hivatal 1.216 e Ft, Óvoda 757 e Ft, Múzeum 520 e Ft, a Családsegítő Központnál 635 e Ft), továbbá a Könyvtár TOP pályázatának maradványa 3.887 e Ft, a Múzeum régészeti maradványa 15 millió Ft.

Mindezek mellett az önkormányzatnál további 1.991.955 e Ft maradvány is tervezésre került az alábbiak szerint:

adatok Ft-ban

közfoglalkoztatás 2021.02.28-ig támogatás

17 917 078

állami előleg 2021. évi

35 503 612

Körös-szögi Nkft. maradvány

500 000

Jókai u. felújítás

61 538 460

TOP-3.2.1-16-BS1-2018-00090 Közfogl. és Közbizt. Centrum energetikai korszerűsítése

1 243 000

TOP-3.2.1-2016-BS1-2017-00039 Lengyel Palota és Polgármesteri Hivatal energetikai korszerűsítése

1 505 585

385/2020.(IX.24.) TOP-3.1.1-16-BS1-2017-00013 Kerékpáros közlekedés önerő (14.586.279 Ft, Bsztandrás megtérít ebből 1.220.872 Ft-ot)

14 586 279

TOP-3.1.1-16-BS1-2017-00013 Kerékpáros közlekedés fejlesztése Szarvason és Békésszentandráson

309 534 883

303/2020.(VIII.27.) Erzsébet ligeti pavilon felújítás közbesz. szakértő (Imperial Tender Kft.) 2.540.000 Ft pályázatból, 1.905.000 Ft tartaléból önerő

1 905 000

301/2020.(VIII.27.) Erzsébet ligeti pavilon felújítás műszaki ellenőr (OROS-HÁZ Kft.) 3.175.000 Ft pályázatból, 1.651.000 Ft tartaléból önerő

1 651 000

TOP-1.2-1-16-BS1-2018-00010 Pavilon

306 945 000

ROHU48 "Határmenti katasztrófahelyzetek kezelését szolgáló integrált válaszrendszerek kialakítása"

4 383 555

TOP-3.2.1-16-BS1-2017-0041 Szarvas Város Geotermikus Rendszer fejlesztése II. ütem

21 259 813

420/2020.(X.22.) Klímastratégiai projekt projektmenedzsment KBC Békés Megyei T. Nkft. 317.600 Ft, ebből önerő 67.310 Ft

67 310

EFOP-1.2.11-16-2017-00060 Esély Otthon maradvány

56 753 674

EFOP-1.5.3-16-2017-00064 Humán szolgáltatások fejlesztése Szarvas térségben

35 255 848

TOP-2.1.2-16-BS1-2017-00010 Zöld város

320 876 201

TOP-2.1.2-16-BS1-2017-00010 Zöld város

8 112 000

Cervinus Teátrum Nkft. tartalék keret

14 500 000

TDM tartalék keret

2 168 000

2021. évi egyensúlyi alap

322 257 968

Kockázatkezelési tartalék

293 707 660

40/2015. (II.19.) Lakossági útépítéshez forrás biztosítás 10.000.000 Ft (visszavonva); 54/2017. (II.16.) 25% lakossági önerő, forrás 20.000.000 Ft, 485/2017. (VII.21.) +2.500.000, 77/2018. (II.22.) + 9.066.295, + 374/2018 (VI.21.) Dr. Melich u. kivitelezés 9.060.490 Ft - kock.kez.tart-ból) (2018.III.RM. lakosságtól átvett pénzeszköz 2.607.656 Ft), 646/2018. (XI.22.) Szilvafa utcai útépítés 25% önerő 1.752.434 Ft (kock.kez.tartalékból) (IV. RM. lakosságtól átvett pe. 1.134.844 Ft, 133/2018. (III.22) Csokonai u. útépítés tervezés és engedélyeztetés (Körös-Szigma Bt.) 252.000 Ft ), 2018. V. RM lakosságtól átvett pe. 252.500 Ft, Szilvafa u. -500.000 Ft (Komép), 2019. II. RM. -103.600 Ft, 2019.III. szakhatósági díjak -551.820, lakossági hozz. 702.600 Ft, 2019. IV. RM. Dobó u. - 11.905.894 Ft + ÁFA, Csokonai u. -9.112.500 Ft + ÁFA, Dr. Melich u. -8.257.500 Ft + ÁFA, lakosság hozzáj. +509.250 Ft, 317/2019. (VI.20.) -895.350 Ft műszaki ell., 2020.II. RM lakosságtól átvett pénzeszk. 420.970 Ft, 2020.IV. 1.378.650-1287500, 2020. V.RM +64.770, átvezetés +4.456.211

7 422 683

135/2018. (III.22) Malom u. útépítés tervezés és engedélyeztetés (Körös-Szigma Bt.) 269.400 Ft

301/2015.(VI.18.) Piac tömb átfogó fejlesztése tanulány terv készítés (Építészeti Műhely Kft.)

1 905 000

507/2015.(XI.19.) 2014-2020 pályázati ciklusra tervek, tanulmányok előkészítésére elkülönített összeg (623/2017.IX.14.) 762.000 Ft) + 2018. évi maradványból 10.000.000 Ft, 2019. II.RM. 3.282.694 Ft, III. RM 891.620 Ft, IV. RM 1.866.891 Ft, 2020.II. RM 634.551 Ft, zártkert pályázat támogatás + 2.500.000 Ft, + NKA víziszínház támogatása 2.500.000 Ft. III.RM -1.336.941 Ft, V.RM -827.915 Ft

65 613

212/2020.(VI.25.) VP6-7.2.1-7.4.1.2-16 "Külterületi helyi közutak fejlesztése" 1. célterület pályázat többlet önerő 1. rész

2 335 989

213/2020.(VI.25.) VP6-7.2.1-7.4.1.2-16 "Külterületi helyi közutak fejlesztése" 1. célterület pályázat többlet önerő 2. rész

400 046

275/2020. (VII.31.) Honvédelmi Sportközpont közmű infrastruktúra tervezés (Kövimet Kft.)

2 476 500

290/2020. (VIII.27.) Fürdőfejlesztés vázlatterv és költségvetés (Építészeti és Mérnöki Kft.)

1 905 000

531/2020. (XII.15.)TOP.3.2.1-16-BS1-2017-00041 Termál II. energetikai tanúsítvány és auditori jelentés (Szabó Eszter EV)

200 000

53/2016.(II.18.) Sportfejlesztési tartalék (10.000.000 Ft - 1.000.000 Ft sportpálya irányító torony karbantartása III.RM.) 2017. évi adó telj. Miatt + 8.469.000 Ft, +3.000.000 Ft (hat. Visszavonás miatt) (2018.IV.RM adótöbblet 5% = 9.412.459 FT) (2018. V. RM adótöbblet 5%= 12.996.042 Ft), 2019. III. 2,5 M, 2019. IV. RM. 10.484.750 Ft, 2019. V. RM. 10.415.942 Ft),2020.IV.Rm 2.000.000 Ft, 2020.V.RM 3.268.079

2 651 780

353/2019.(VII.26.) Szarvasi Footbal Club működési támogatás (2019. III. - 5.220.984 Ft, V. -3.017.954 Ft)

761 062

123/2020. (III.19) Fő téri tornaterem - Marathon Taneszköz Sport Kft

415 709

28/2021. (I.21) Szarvasi Futball Club támogatása Erzsébet Ligeti Sportcentrum (12.000.000 Ft)

12 000 000

282/2016.(V.19.) Településrendezési eszközök kötelező módosítása keretösszeg (2016., 2017., 2018. évben tervezni!!!) (392/2016. (VI.23.) -1.400.000 Ft), 314/2017. (V.18.) 285.000 Ft, 523/2017.(VII.31) Építészeti és Mérnöni Műhely Kft. 3.556.000 Ft, 2017. III. RM. -1.200.000 Ft, 2018. IV. RM -3.556.000 Ft) 1/2021. (I.05.) -12.759.000 Ft elvonás

10 000 000

444/2016.(VIII.18.) ingatlan vételi ajánlat (Kossuth u. 52.) 2095/A/3. és 2095/A/4. hrsz. 260/2017. (IV.27.) határozattal további 700.000 Ft

8 700 000

29/2017.(I.19.) Kossuth tér 2. átalakítás engedély terveinek elkészítése (Építészeti és Mérnöki Műhely Kft.)

2 476 500

30/2017.(I.19.) Polgármesteri Hivatal Béke 1. bővítéséhez engedély terveinek elkészítése (Építészeti és Mérnöki Műhely Kft.)

2 984 500

53/2017.(II.16.) orvoshiány megoldására ösztöndíj keret

5 000 000

111/2017.(III.10.) Modern zenei kreatív ház kialakítása, engedélyes terv (Kompakt Design Mérnöki Kft.)

1 200 000

198/2017.(IV.19.) Interreg Románia-Magyarország V. program Sólyomkővárral benyújt. pály."A természeti és kulturális örökség megőrzése, védelme és fejl." Önerő: 10.150 € (árfolyam 2017.04.18. 312,92 Ft)

3 176 138

231/2017.(IV.27.) Interreg Románia-Magyarország V. program - Békés Megyéért Vállalkozásfejl. Alapítvány "Gallicoop kereszteződés" körforg. Megvalósításhoz hozzájárulás

329 000

516/2017.(VII.31.) TOP-1.2.1-16 "Társadalmi és környezeti szempontból fenntartható turizmusfejlesztés" Palánkvár terv (Szarvasi Városterv Kft.) ha nyer, elszámolható

1 841 500

516/2017.(VII.31.) TOP-1.2.1-16 "Társadalmi és környezeti szempontból fenntartható turizmusfejlesztés" Szent István park felújítása, parti bástya terv (Szarvasi Városterv Kft.) ha nyer, elszámolható

1 397 000

90/2018.(II.22.) szarvasi felsőoktatási intézményben tanuló nappali tagozatos diákok részére támogatási keret (2018. IV. RM (45 fő) 2.250.000 Ft)

2 750 000

196/2018.(IV.19.) Kossuth u. 44. és 46. -ból telekrész megvásárlására ajánlat kb. 3.540.000 Ft

3 540 000

452/2018.(VIII.03.) napelempark mérési műszaki terv (Wernervill Kft) (2020. IV. -6.586.500)

6 286 500

Szarvasi Ált. Informatikai Kft. 2017. évi osztalékbevétel többlet

88 611

Szarvasi Ált. Informatikai Kft. 2018. évi osztalékbevétel előleg

58 038 345

715/2018.(XII.20.) Tudományos és Technológiai Park pályázat előkészítés (Ipari-, Tudományos-, Innovációs és Technológiai Parkok Egyesülete (2019.III. - 3.276.600 Ft) (2020.III.RM. 5.461.000)

2 184 400

327/2020.(VIII.27.) Üdülő sétány 4.

5 164 000

375/2020.(IX.24.) Vasút u. 4. ingatlan megvásárlása max. 2.200.000 Ft

2 200 000

398/2020.(X.22.) kültéri fitnesz eszközök telepítése (EFOP - Humán szolg.) KOMÉP

3 816 350

424/2020.(X.22.) Kacsató pályázat elkészítése Előkészítés, szakértés: 1.524.000 Ft, üzleti terv 3.175.000 Ft (ha nyer, elszámolható) (Aditus)

4 699 000

433/2020.(X.22.) Szarvas, Arborétum u. 1. ingatlanvásárlás (2020-ban 5.000.000 Ft, 2021-ben 12.800.000 Ft)

12 800 000

435/2020.(X.22.) Szarvas, Vasút u. 4. ingatlanvásárlás

7 400 000

457/2020.(XI.19.) Fenntartható Energia és Klíma Akcióterv (Energiaklub)

3 479 800

537/2020.(XII.15.) Honvédelmi sportközpont közmű bekötések (Eon. 2.086.356 Ft, 2020.V.RM), NKM Zrt. 6.377.864 Ft, Alföldvíz Zrt. 615.776 Ft és 484.569 Ft)

7 478 209

gépjármű parkolók kialakítása

-564 300

203/2019.(IV.25.) Széchenyi u. 2. takarófal készítés - keretösszeg

1 000 000

559/2019. (XI.21.) INTERREG Duna Tr. Program (Helyi értékek megerősítésének fejlett, partneri együttműködésen alapuló megoldásai" önerő

1 372 081

639/2019. (XII.19.) TOP-3.2.1-16-BS1-2018-00090 Közbiztonsági Centrum és Közfog. Központ ép. Energetikai fejlesztése projektmen. 635.000 Ft-ból (Vaskúti Közterületfenntartó Nkft.)

95 250

TOP-3.2.1-16-BS1-2017-00040 Fürdő, Gyerm.élelm., Vízisz. sporttelep energ.korsz. Tám.szerz. szerinti tartalék

539 750

TOP-1.1.3-15-BS1-2016-00023 Piac (H)

27 823 993

TOP-1.2.1-15-BS1-2016-00025 Múzeum (H)

36 761 039

TOP-4.2.1-15-BS1-2016-00020 Családsegítő (H)

14 113 627

TOP-3.2.1-16-BS1-2017-00041 Termál II. pályázatban

2 540 000

TOP-4.1.1-15-BS1-2016-00027 (Háziorvosi rendelők fejlesztése) további támogatás

9 167 174

EFOP-1.2.11-16-2017-00060 Szarvas hazavár!

1 273 883

TOP-3.2.1-16-BS1-2018-00090 Közbiztonsági centrum tartalék

444 500

további útépítések tartaléka

412 970

vírus vésztartalék (2020.II.RM -4.233.782 Ft)(III.RM. 69.000 Ft)

5 683 319

Járásszékhely múzeum támogatása

776 014

Kubinyi pályázat támogatása

1 051 000

Kockázatkezelési tartalék szabad maradványa

1 648 125

512/2013 Melis György szobor állításához önerő+nevezési díj (Operamúzeumra szánt pénz)

1 114 146

515/2013 Múzeumnak felhalm.kiadásra átcsoportosítás

117 768

Jegykiadó rendszer létrehozása 3 helyszínen (3 db pénztárgép beszerzése 2016-ban 525.780 Ft)

43 810

Bútor vásárlása (40 db szék, 2 db asztal) (felhasználva 160/2015. IV.23.) hat. alapján 1.396.800 Ft

73 958

2018-2020. évi területalapú és egyéb MVH támogatás

6 518 257

Ipari Park (Inkubátorház) 2016.12.31-i bankszámla egyenlege (39.062.741 Ft), 2017.12.31-i bankszámla egyenlege 50.407.712 Ft (459/2018. (VIII.03.) átcspo. 39.800.033 Ft)

10 607 679

Uniós pályázatok szláit érintő kamatbevételek 2016.12.31.

45 874

bérlakások bevétele

5 252 537

Múzeum Ruzicskay közgyüjtemény működési kiadásai

229 259

Ruzicskay Alapítvány pénzkészlet

280 360

Mobilitási Hét támogatása 2016-2019. év

1 562 325

Legjobb önkormányzati gyarkolat program támogatása

336 400

FIABCI pályázat nevezési díj (5.000 euro)

1 575 000

közfoglalkoztatás 2019.02.28-ig támogatás

9 599 638

közmunka program működési bevétele

6 262 545

Erdélyi Attila munkássága - elkülönített keret - 2016.12.31-ig fel nem használt rész (Múzeum) 849.398 Ft - II.RM: - 388.531 Ft

460 867

Szabó László játékkiállításra madvány - elkülönített keret - 2016.12.31-ig fel nem használt rész (Múzeum) 329.469 Ft - II.RM: -86.680

242 789

Szociális földprogram működési bevétele

2 308 562

Régészeti bevételi miatti megtérülés tartaléka

1 661 884

610/2017. (IX.14.) "Mindennapi hőseink" képeskönyv támogatása (Kiss János)

50 000

Visegrádi 21830204. sz. projket

1 763 251

ROHU179 "Adminisztratív híd…" támogatása

1 381 952

2020. november havi kulturális ágazati pótlék

466 017

Kistérség maradványa

5 490 860

tüdőgyulladás elleni védőoltás maradványa

7 640 586

önkormányzati bér+járulék maradvány

4 030 950

polgármesteri alap maradványa

835 156

Gyógy-Termál maradványa

21 349 529

Gyógy-Termál maradványa köt.

34 373 000

Komép maradványa

32 525 992

Cervinus Teátrum VP6-19.2.1-54-10-19 pályázatához támogatás

1 700 000

Maradvány 2021. I+II. forduló

1 991 955 109

Kiadások alakulása az 5. számú melléklet szerint:

Működési kiadások előirányzata 2.792.538 e Ft.

Személyi juttatásokra 938.313 e Ft összeget terveztünk. Az előirányzat tartalmazza a jogszabályokon alapuló besorolás szerinti béreket, az áthúzódó, és a 2021. március 1-vel induló közfoglalkoztatás, illetve a pályázatok kiadásait.

A munkaadót terhelő járulékok és szoc.hj.adó előirányzata 141.421 e Ft, amely a személyi juttatások arányában került tervezésre.

Dologi kiadások előirányzata 806.435 e Ft összegben került tervezésre. A 2. melléklet intézményi almellékleteiben láthatóak a feladatonkénti megbontások, illetve a támogatási szerződésekkel rendelkező folyamatban lévő pályázatokhoz kapcsolódó dologi kiadások.

Kamatfizetési előirányzatunk 5 000 e Ft, amely megegyezik a 2020. évi előirányzattal.

Az ellátottak pénzbeli juttatásának előirányzata a 32.404 e Ft. Az előző évihez hasonlóan a részletes szociális költségvetés-tervezet az indokláshoz csatolásra került.

Egyéb működési kiadások előirányzata 854.205 e Ft, amely tartalmazza egyrészt a szolidaritási hozzájárulás összegét 122.712 e Ft összegben, a Körös-szögi Kistérség Többcélú Társulásának nyújtott önkormányzati és állami támogatást 314.595 e Ft-ban, illetve a nemzetiségi önkormányzatoknak nyújtott támogatást a 2020. évivel azonos szinten 4.574 e Ft-ban. (A szlovák nemzetiségi önkormányzatnál 3.174 e Ft összegű, a roma nemzetiségi önkormányzatnál 1.400 e Ft összegű a támogatás.)

Az ifjúsági és sportfeladatok támogatása 28.000 e Ft összegben került az előirányzatok közé. A polgárőrség részére 1.500 e Ft a működési támogatás. A Szarvas Kóbor és Elveszett Kutyáiért Állatvédő Egyesület 2.700 e Ft összeggel került a rendelet-tervezetbe. A Civil szervezetek támogatási kerete 2.000 e Ft.

A költségvetési koncepció elfogadásával a képviselő-testület úgy határozott, hogy a 100%-ban önkormányzati tulajdonú KFT-ink támogatási igénye nem haladhatja meg a 2020. évi szint 80%-át, megfelelő költség és bérgazdálkodás mellett törekedniük kell a kiegyensúlyozott működésre. Mindegyezek figyelembevételével a KOMÉP NKft. közfeladatok ellátására 143.417 e Ft támogatás került tervezésre. A Cervinus Teátrum Nkft-nek a Művelődési Központ működtetéséhez 58.800 e Ft, a Színház működtetésére 11.000 e Ft támogatás kerül biztosításra. A Körös-szögi Nonprofit Kft. részére 4.600 e Ft, a Gyógy-Termál Nkft. támogatása 44.000 e Ft támogatás került beépítésre. A Gyermekélelmezési Kft. részére a vírushelyzet miatt kialakult likviditási problémák kezelésére, a biztonságos működésre 17 millió Ft lett tervezve. A 2020. évben kötelezettséggel terhelt működési támogatások is tervezésre kerültek. Az újonnan alakult Turisztikai Kft. 12 millió Ft-os támogatással került a költségvetés-tervezetbe.

A fejlesztési tartalék 494.566 e Ft-tal került tervezésre, melynek forrása a 2020. évi maradvány, illetve pályázati visszatérülések összege. (11/a melléklet).

A működési tartalék 19.760 e Ft-tal került tervezésre, melynek forrása a 2020. évi maradvány, illetve közfoglalkoztatási pályázati előleg összege. (11/b melléklet).

Beruházások előirányzata 403.103 e Ft, amely tartalmazza minden intézménynél kisértékű tárgyi eszköz beszerzést, az Óvodánál, a Múzeumnál, a Család- és Gyermekjóléti Központnál 100-100 e Ft, a Könyvtárnál 3.349 e Ft könyvbeszerzésre. Az önkormányzatnál a 12.700 e Ft-ot, a hivatalnál 25.400 e Ft-ot berendezések beszerzésére, valamint informatikai beruházásokra.

Továbbá a nyertes pályázatokhoz kapcsolódó kiadásokat az alábbiak szerint:

adatok e Ft

TOP-3.1.1-16-BS1-2017-00013 Kerékpáros közl. fejlesztése Szarvas-Bszta.

121 245

TOP-1.2.1-16-BS1-2018-00010 Pavilon

36 319

KEHOP-1.2.1-18-00105 Klímastratégia kidolgozása

736

TOP-2.1.2-16-BS1-2017-00010 Zöld város

127 559

Szent Klára Gyógyfürdő turiszikai fejlesztése

66 040

ROHU48 "Határmenti katasztrófahelyzetek ..."

359

Víziszínház bástyák és páholyok kialakításához engedély és kiviteli tervek

6 096

Felújítások előirányzata 771.925 e Ft, mely a nyertes pályázatainkat tartalmazza az alábbiak szerint:

adatok e Ft

Alföldvíz Zrt. vízrekonstrukciós munkái

45 000

TOP-3.1.1-16-BS1-2017-00013 Kerékpáros közl. fejlesztése Szarvas-Bszta.

119 709

TOP-1.2.1-16-BS1-2018-00010 Pavilon

272 361

EFOP-1.5.3-16-2017-00064 Humán szolg. fejlesztése Szarvas térségben

7 205

TOP-2.1.2-16-BS1-2017-00010 Zöld város

254 963

Jókai u. felújítása

61 538

bérlakások felújítása

11 000

Egyéb felhalmozási célú kiadások előirányzata 25.952 e Ft, melyből Szarvas Város Szlovák Önkormányzatának pályázatához önerő biztosítása 3.692 e Ft, a Szarvasi Római Katolikus Szent Klára Plébánia tetőcseréjére 1.000 e Ft, illetve a TOP-3.2.1-16-BS1-2017-00041 Termál II. pályázati támogatás visszafizetését 21.260 e Ft.

Felhalmozási hitel törlesztés előirányzata 44.902 e Ft. (3. melléklet)

ÁHT-on belüli megelőlegezésként 35.504 e Ft került tervezésre, ami a 2021. évi állami támogatásának előlege.

Az önkormányzati létszámnál 315,5 fővel terveztünk, melyből 108 fő közfoglalkoztatott a hatósági szerződések alapján.