Elek Város Önkormányzata Képviselő-testületének 5/1995. (II. 27.) önkormányzati rendelete

Elek Város Önkormányzata szervezeti és működési szabályzata a módosításokkal egységes szerkezetben

Hatályos: 2013. 07. 04- 2014. 10. 19

Elek Város Önkormányzata Képviselő-testületének

5./1995. (II. 27.) KT. sz. rendelete

Elek Város Önkormányzata szervzeti és Működési Szabályzata

a módosításokkal egységes szerkezetben

Elek Város Önkormányzata Képviselő-testülete a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 18. §. (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a törvény által biztosított keretek között a helyi közhatalom önkormányzati típusú gyakorlásának részletes szabályait a következők szerint állapítja meg.



I. FEJEZET

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

Az önkormányzat jelképei


1. §.

1./ - Az önkormányzat megnevezése: Elek Város Önkormányzata.

- Az önkormányzat székhelye: Elek, Gyulai út 2.

- Működési területe a Város közigazgatási területe.

2./ Elek Város Önkormányzata a szabadon, demokratikus módon választott képviselôi útján, és a választójoggal rendelkezô lakosok helyi népszavazáson való részvételükkel gyakorolják az önkormányzáshoz való közösségi jogaikat.

3./ Elek Város Önkormányzata önállóan, szabadon, demokratikus módon, széleskörű nyilvánosságot teremtve intézi a város közügyeit, gondoskodik a helyi közszolgáltatásokról, a helyi közhatalom önkormányzati típusú gyakorlásáról.



2. §.

Elek Városben a cigány, a német, a román és a szlovák kisebbséghez tartozók kisebbségi önkormányzatokat hoztak létre, melyek útján gyakorolják kisebbségi kulturális közösségi jogaikat az 1993 LXXVII törvény alapján.

Elek önkormányzata a törvényadta lehetôségek között támogatja a kisebbségi önkormányzatok működését.


3. §.

1./ Az önkormányzat jelképei (címere, zászlója, színei, pecsétje) és azok használatának részletes szabályai külön önkormányzati rendeletben kerülnek megállapításra.

2./ Az önkormányzat a helyi kitüntetések alapításának és adományozásának rendjére külön rendeletet alkot.

3./ A képviselôtestület, bizottságai, a polgármester, a jegyzô és polgármesteri hivatal bélyegzôjén - az (1) bekezdés szerinti rendelettel megállapításra kerülô szabályokra is figyelemmel - a magasabb rangú jogszabályok elôírásainak meghatározásával a Magyar Köztársaság Hivatalos címerét használja.






II. FEJEZET

A KÉPVISELŐTESTÜLET SZERVEZETE, MŰKÖDÉSE

A./ Képviselő-testület


4. §.

A képviselő-testület tagjainak száma a 2010 évi helyi önkormányzati képviselő választás eredményeként: 9 fő. A képviselő-testület tagjainak névsorát a Szervezeti és Működési Szabályzat (a továbbiakban SZMSZ) 1. sz. melléklete tartalmazza.”.


5. §.

1./ A képviselôtestület feladatainak ellátását, hatáskörét, hatósági jogkörét ülésein hozott döntéseivel gyakorolja.

2./  A képviselő-testület a helyi önkormányzatokról szóló törvény alapján az alábbi feladatokat látja el:

a.) Kötelező feladatok:

- egészséges ivóvízellátás,

- óvodai nevelés,

- általános iskolai oktatás és nevelés,

- egészségügyi alapellátás,

- szociális alapellátás,

- közvilágítás,

- helyi közutak fenntartása,

- köztemető  fenntartás,

- a nemzeti és etnikai kisebbség jogai érvényesülésének segítése.

b.) Önként vállalt feladatok:

- településfejlesztés,

- településrendezés,

- az épített és természeti környezet védelme,

- lakásgazdálkodás,

- vízrendezés és csapadékvíz elvezetés,

- csatornázás,

- köztisztaság és a településtisztaság biztosítása,

- gondoskodás a helyi tűzvédelemről, a közbiztonság helyi feladatairól,

- közreműködés a foglalkoztatás megoldásában,

- a gyermek- és ifjúsági feladatokról való gondoskodás,

- közösségi tér biztosítása,

- közművelődési, tudományos, művészeti tevékenység, sport támogatása,

- a gyermek- és ifjúsági jogok érvényesítésével kapcsolatos feladatok,

- a fogyatékos gyermekek oktatása, nevelése, gondozása,

- pszichiátriai betegek ellátása.


6.§.

1./ A képviselő-testület rendes üléseit általában havonta egyszer, a hónap utolsó hétfői napján tartja 16.00 órai kezdettel és legkésőbb 21 óráig befejezi.

2./ Havonkéntinél nagyobb gyakorisággal való ülés összehívásának van helye, ha a megtárgyalásra váró kérdések bonyolultsága vagy mennyisége ezt indokolja.


7.§.

1./ A képviselôtestületi ülést a polgármester hívja össze.

2./A polgármester köteles a képviselő-testületi ülést összehívni 2 képviselő, vagy a képviselő-testület bizottságának napirendi javaslatot is tartalmazó indítványára az indítványban megjelölt időpontra, de legkésőbb 3 munkanapon belül. A rendkívüli ülést a javasolt napirenddel kell megtartani.[1]

3./ A képviselôtestületi ülés helye általában a községháza földszinti tanácsterme.

4./ Halasztást nem tűrô indokolt esetben a képviselôtestület ülése formális meghívó nélkül telefonon és a hivatali kézbesítô útján is összehívható.


8. §.

1./ A képviselôtestület ülése nyilvános, azon bármely állampolgár szabadon részt vehet és engedély alapján felszólalhat. A megjelent szavazópolgárok kérdezési és hozzászólási lehetôségérôl a képviselôtestület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel dönt.

2./ A képviselôtestület

a) zárt ülést tart választás, kinevezés, felmentés, vezetôi megbízás adása, illetôleg visszavonása, fegyelmi eljárás megindítása, fegyelmi büntetés kiszabása és állásfoglalást igénylô személyi ügy tárgyalásakor, ha az érintett a nyilvános tárgyalásba nem egyezik bele; továbbá önkormányzati hatósági, összeférhetet-lenségi és kitüntetési ügy tárgyalásakor;

b) zárt ülést rendelhet el a vagyonával való rendelkezés és az általa kiírt pályázat tárgyalásakor, ha a nyilvános tárgyalás üzleti érdeket sértene.

3./ A zárt ülésen a képviselő-testület tagjain kívül a jegyző, a kisebbségi szószóló továbbá meghívása esetén az érintett és a szakértő vehetnek részt.


Előterjesztések

9. §.

1./ A napirendi pontokhoz írásbeli elôterjesztést kell készíteni. Halaszthatatlan esetekben a polgármester engedélyezheti az írásban foglalt előterjesztésnek és határozati javaslatnak az ülésen történő kiosztását.

2./ Sürgôs döntést igénylô, idôközben felmerült ügyekben szóbeli elôterjesztésnek is helye van. A határozati javaslatot ilyen esetben is írásban kell megfogalmazni.

3./ Az írásbeli elôterjesztésnek általában a következô fôbb részekbôl kell állnia:

-az elôterjesztésben résztvevôk megnevezése,

-annak áttekintése, hogy korábban szerepelt-e napirenden és milyen döntés

 született, ennek végrehajtási eredménye,

-a témakör részletes tárgyalása,

-a meghozandó döntés, esetlegesen több alternatíva indokainak bemutatása,

-második részként egyértelmű és közérthetô határozati javaslat alternatívák

 esetében világosan megkülönböztetetten-,

-a határozati javaslat végrehajtásáért felelôs, a teljesítési határidô és az anyagi forrás megjelölése.


10. §.

A képviselôk, és a meghívottak az ülés írásoso meghívóját és az írásos előterjesztéseket az ülés előtt 7 nappal kapják meg, a hivatali kézbesítő útján, tértivevényes küldeményben.


11. §.

1./  A képviselő-testületi ülésre az írásbeli előterjesztések megküldésével a képviselőkön kívül meghívót kell küldeni:

-a település országgyűlési képviselőinek

-a képviselő-testület bizottságai nem képviselő tagjainak

-az előterjesztés tárgya szerinti előadónak (csak a meghívásuk tárgya szerinti előterjesztést)

-a Békés Megyei Kormányhivatalnak

-a jegyzőnek

-akit a polgármester megjelöl.[2]


2./ A meghívottak a képviselôtestületi ülésen tanácskozási joggal vesznek részt.

3./ A képviselő-testületi ülés meghívóját és az írásbeli előterjesztéseket azok megküldésével egyidejűleg a könyvtárba közszemlére kell tenni.

Személyi ügyeket tárgyaló zárt ülés anyagát csak az illetékes bizottság ülésén, illetve a képviselő-testület ülésén lehet kiosztani, és az ülések végén össze kell azokat szedni. [3]


4./ Az ülés helyérôl, idejérôl, a napirendekrôl a választópolgárokat a Kábeltelevízión tájékoztatni kell.


12. §.

1./ A képviselôtestület üléseit a polgármester vezeti.

2./ A polgármester akadályoztatása esetén a képviselôtestület üléseit az alpolgármester vezeti.

3./ A polgármester és az alpolgármester együttes akadályoztatása esetén a képviselő-testületi ülést a Pénzügyi Bizottság elnöke vezeti.



AZ ÜLÉS SZERKEZETE

Megnyitás


13. §.

1./ Az ülés megnyitását követôen - jelenléti ív alapján - a polgármester számszerűen megállapítja - majd figyelemmel kíséri - az ülés határozatképességét, név szerint az igazoltan és az elôzetes bejelentés nélkül távolmaradt képviselôket.

2./ A képviselő-testület határozatképes, ha az ülésen a megválasztott képviselők több mint a fele jelen van. [4]

3./ Ha a fentiekben megjelölt számú képviselô nincs jelen, akkor az ülés határozatképtelen. A határozatképtelen ülést 8 napon belül ugyanazon napirendek tárgyalásával újra össze kell hívni.

4./ A polgármester kijelöli a jegyzôkönyvvezetôt és a jegyzôkönyv hitelesítésére javaslatot tesz két képviselôre. A jegyzőkönyvhitelesítők elfogadásáról a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel határoz.

5./ A napirendek tárgyalásának megkezdése előtt, napirend előtti felszólalásra a polgármestertől bármely képviselő-engedélyt kérhet, mely felszólalás időtartama a 3 percet nem haladhatja meg.


Beszámoló a két ülés közötti időszakről

14. §.

A polgármester minden ülésen a napirendek elôtt - a végrehajtásért felelôsök jelentése alapján - írásban tájékoztatást ad a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról. Általában írásban tájékoztatást ad az elôzô ülést követôen tett fontosabb intézkedésekrôl, jelentôsebb megbeszélésekrôl. Beszámol a képviselôtestülettől átruházott hatáskörök gyakorlásáról.


Kérdések, interpellációk

15. §.

1./ A képviselő-testület tagjai a képviselő-testület ülésén az önkormányzat hatáskörébe tartozó szervezeti, működési, döntési, előkészítési jellegű felvetésként, vagy tudakozódásként kérdést tehetnek fel.

2./ A kérdésre a megkérdezettnek, amennyiben lehetséges a képviselő-testület ülésén kell választ adnia. A válasznak lényegre törőnek kell lennie, időtartama a 2 percet nem haladhatja meg. Amennyiben az ülésen a válaszadás nem lehetséges, azt 15 napon belül írásban kell megadni.


16. §.

1./ A képviselő-testület tagjai a képviselő-testület ülésén a polgármesterhez, az alpolgármesterhez, a bizotságok elnökeihez, valamint a jegyzőhöz önkormányzati ügyben, interpellációt terjeszthetnek elő.

2./ Az interpellációt a polgármesterhez, főszabály szerint az ülést megelőzően 2 munkanappal előbb kell írásban benyújtani. A polgármester az interpellációt haladéktalanul továbbítja a címzettnek.

 3./ Az interpellációra, amennyiben az lehetséges, az ülésen kell a választ megadni. Amennyiben az ügy bonyolultsága azt megkívánja, vagy az interpellációt a (2) bekezdéstől eltérően, 2 munkanapon belül nyújtották be, a választ 15 napon belül, írásban kell megadni. Ebben az esetben a választ a kövekező ülésen ismertetni kell.

4./ A válasz elfogadásáról a kérdést feltevő interpelláló képviselő maximum 2 percben előadott véleményének meghallgatását követően a képviselő-testület dönt.


A napirend meghatározása

17. §.

A polgármester általában a munkaterv és az ügyrendi bizottság előzetes állásfoglalása alapján tesz javaslatot az ülés napirendjére, a napirendre ugyanakkor bármelyik képviselő javaslatot tehet.

A napirendről a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel dönt.[5]


18. §.

1./ Az ülés napirendjére sürgôsségi indítvánnyal javaslatot tehet a polgármester, a képviselôtestület bizottsága, illetôleg legalább 2 képviselô. [6]

2./ Sürgősségi indítványt - a sürgősség tényének rövid indoklásával – legalább az ülés napján 11 óráig írásban kell a polgármesternél benyújtani.

3./ Ha a polgármester vagy bármely képviselô az azonnali megtárgyalást ellenzi, vitára kell bocsátani és a képviselôtestület a sürgôsség kérdésében egyszerű szótöbbséggel dönt.

4./ A sürgôsség elfogadása esetén az indítványt a képviselôtestület elsô napirendi pontként tárgyalja meg.

5./ A sürgôsség elutasítása esetén a képviselôtestület meghatározza, hogy az indítványt hányadik napirendi pontként vagy melyik késôbbi ülésen tárgyalja meg.


A napirendi pontok vitái

19. §.

1./ Az írásban megküldött elôterjesztéshez megtárgyalása elôtt az elôadó rövid  szóbeli kiegészítést tehet. A szóbeli kegészítés időtartama az 5 percet nem haladhatja meg.

2./ Az elôadóhoz a képviselôtestület tagjai, a tanácskozási joggal meghívottak kérdést intézhetnek, melyre a vita elôtt kell választ adni.

3./ A polgármester minden egyes napirend fölött külön-külön vitát nyit. Egymással összefüggô napirendek összevontan is megtárgyalhatók.

4./ A testületi ülésen megjelent véleményt nyilvánító választópolgároknak általában a hozzászólások lezárása elôtt kell szót adni.

5./ A polgármester vagy bármely képviselô kezdeményezésére vita bezárható. A javaslatról elhangzását követôen nyomban a képviselô-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel dönt.

- A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében - ugyanazon napirend keretében, legfeljebb kétszer - kerülhet sor. A felszólalás időtartama legfeljebb 5 perc. Ugyanazon napirend keretében az ismételt felszólalás időtartama a 2 percet nem haladhatja meg. Az idő túllépése miatt a polgármester megvonja a szót a felszólalótól.

- A képviselő-testület soron kívüli felszólalást is engedélyezhet, melyről vita nélkül, egyszerű többségel dönt. "

6./ [7]

7./ Szavazás elôtt, amennyiben bármely határozati javaslat törvényességét érintôen észrevételt kíván tenni a jegyzônek, szót kell adni.

8./ A polgármester egyenként, elôbb a módosító, kiegészítô javaslatokat, majd az elôterjesztéssel benyújtott határozati javaslatot bocsátja szavazásra.



A SZAVAZÁS MÓDJA

20. §.

A szavazás nyíltan vagy titkosan történik.


21. §.

1./ Nyílt szavazás általában kézfelnyújtással történik.

2./ Bármely képviselô vagy a polgármester indítványára név szerinti szavazást kell tartani.

3./ A név szerinti szavazás úgy történik, hogy a polgármester egyenként olvassa a képviselôk nevét, akik nevük elhangzása után "igen"-nel, "nem"-mel vagy "tartózkodom"-mal szavaznak.

4./ Nyílt szavazás esetén - a polgármesteri hivatal dolgozóinak szükség szerinti bevonásával - a jegyzô gondoskodik a szavazatok megszámlálásáról.


22. §.

1./ A titkos szavazás lebonyolítása, eredményének megállapítása az ügyrendi bizottság feladata.

2./ A titkos szavazás technikai feltételének biztosítása a jegyzô feladata.

3./ A titkos szavazás eredményét a bizottság külön jegyzőkönyvbe foglalja, melyet a képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvéhez kell csatolni.

Határozathozatal

23. §.

1./ A szavazás eredményét a polgármester mindig számszerűen állapítja meg, elôbb a javaslat mellett, majd ellene, és végül a tartózkodók számának megállapításával.

Ezt követôen hirdeti ki a határozatot.

2./ A javaslat elfogadásához a jelen lévô települési képviselôk több mint a felének igen szavazata szükséges.

3./ Minôsített többséggel, legalább a megválasztott képviselôk több, mint a felének szavazatával dönt a képviselôtestület az 1990. évi LXV. tv-ben (továbbiakban Ötv) meghatározott ügyeken túl:

- a képviselôtestület hatáskörének átruházásáról,

- a helyi közügy önálló megoldásának vállalásárük, illetôleg arról történô lemondásról.



24 §.

Határozathozatal után a témára csak a következô ülésen lehet visszatérni, külön elôterjesztésre, amelyet vagy a polgármester tesz, vagy a testület minősített többséggel napirendbe megszavaz.


Feladatok meghatározása a következő üléseg

25. §.

Az ülés végén a képviselô-testület meghatározza a következô rendes ülés idôpontját, a munkaterven kívüli új napirendi pontokat, a bizottságok által megtárgyalandó ügyeket, témákat.


A tanácskozás rendjének fenntartása

26. §.

A képviselő-testület tanácskozása rendjének fenntartása érdekében a polgármester:

- hozzászóláskor megadja, megtagadja, illetve megvonja a szót a jelenlévők bármelyike tekintetében,

- figyelmezteti a hozzászóló, ha eltér a tárgyalt témától vagy a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő a fogalmazás,

- a figyelmeztetés eredménytelensége estén megvonja a szót, aminek következményeként az illető személy ugyanazon ügyben nem szólalhat fel,

- rendre utasítja azt aki a képviselő-testülethez méltatlan magatartást tanúsít, vagy képviselőhöz nem méltó állapotban jelenik meg a képviselő-testületi ülésen,

- a nyilvános ülésen a meghívottak és a megjelent állampolgárok a számukra kijelölt helyeket foglalhatják el és velük szemben is alkalmazandók a rendfenntartásra vonatkozó polgármesteri intézkedések,

- tárgyalási szünetet rendelhet el, a tanácskozás folytatását akadályozó körülmény felmerülésekor, az ülést meghatározott időtartamra félbeszakíthatja vagy berekesztheti. [8]


Jegyzőkönyv, hangfelévtel

27. §.

1./ A képviselő-testület üléséről hangfelvételt és 4 példányban jegyzőkönyvet kell készíteni.

2./ A jegyzôkönyv tartalmazza:

- az ülés helyét, idejét és az ülésen megjelent és távolmaradt képviselôk nevét,

- a jegyzôkönyv-hitelesítôk nevét,

- az elfogadott napirendeket,

- az elhangzott kérdéseket, az arra adott válaszokat,

- a hozzászólások lényegét,

- a hozott határozatok teljes, pontos, szó szerinti szövegét, azok végrehajtásáért felelôs megnevezését és a végrehajtás határidejét.

3./ A jegyzôkönyv elôkészítésérôl a jegyzô gondoskodik. A jegyzôkönyv eredeti példányához mellékelni kell a meghívót, az írásos elôterjesztéseket, az elfogadott rendeletet, a jelenléti ívet.

4./ A jegyzőkönyv egy - mellékletekkel felszerelt - példányát, a zárt ülésrôl készült jegyzôkönyv vagy jegyzôkönyvrészlet kivételével közszemlére kell tenni a város könyvtárában az ülést követô 15 napon belül. A közérdekű adatok és a közérdekből nyilvános adatok megismerésének lehetőségét a zárt ülés tartása esetén is biztosítani kell, az adat nyilvánosságra hozatalával

5./ A képviselô-testületi ülésrôl készült hangfelvétel nem selejtezhető, azt meg kell őrízni.

6./ Az ülésen hozott határozatok szövegét 15 napon belül a képviselôkhöz és a határozatokban érintett intézményekhez, személyekhez el kell juttatni.

7./ A zárt ülésről külön jegyzőkönyv készül, amelybe a választópolgárok nem tekinthetnek bele. A zárt ülés jegyzőkönyvébe, dokumentumaiba a zárt ülésen részvételi jogosultsággal rendelkezők tekinthetnek bele, az érintett és a szakértő csak az őket érintő napirend keretében, amennyiben törvény alapján nem minősülnek illetéktelennek. A zárt ülés jegyzőkönyvét külön kell tárolni úgy, hogy a zárt üléshez fűződő érdek biztosítva legyen.


28. §.

1./ Az önkormányzat rendeleteit a naptári év elejétől kezdődően folyamatos sorszámmal kell ellátni, mögötte feltüntetve kihirdetésének évét, valamint zárójelben hónapját és napját. A rendeletek rövidített megkülönböztető jelzése: Ktr.

2./ Az önkormányzat határozatait a naptári év elejétől kezdődően folyamatos sorszámmal kell ellátni, mögötte feltüntetve meghozatalának évét, valamint zárójelben hónapját és napját. A határozatok rövidített megkülönböztető jelzése: Kt. hat 3./ Az önkormányzati rendeletet a következô módon kell kihirdetni:

- a polgármesteri hivatal hirdetôtábláján és a községi könyvtárban 8 napra közzétenni,

- a közzétételrôl a lakosságot a kábeltelevízió útján ez idô alatt tájékoztatni.


B./ Képviselő-testület bizottságai

29. §.

1./ A képviselôtestület döntéseinek elôkészítésére, a döntések végrehajtásának szervezésére és ellenôrzésére, egyes átruházott hatáskörének gyakorlására állandó bizottságokat hoz létre. A bizottságok nevét, hatáskörét az SZMSZ 2. sz. melléklete tartalmazza.

2./ Bármely képviselô több bizottság tagjává is megválasztható.

3./ A bizottság elnökéül és tagjául a polgármester és az alpolgármester nem választható meg.

A bizottság elnökét a képviselő-testület a bizottság tagjai közül választja meg. A bizottság elnökének akadályoztatása esetén, annak helyettesítésére a bizottság elnökének javaslatára a bizottság minősített többséggel tagjai közül választ elnökhelyettest. [9]

4./ A bizottságok tagjainak számát és személyi összetételét az SZMSZ 2. sz. melléklete tartalmazza.


30. §.

A képviselôtestület esetenkénti feladatokra ideiglenes bizottságot hozhat létre. Megalakításukra, működésükre a bizottságokra vonatkozó szabályokat kell értelem szerűen alkalmazni.


31. §.

1./ A bizottság ülését a bizottság elnöke hívja össze és vezeti. Az elnök akadályoztatása esetén az ülést a bizottság által megválasztott elnökhelyettes hívja össze és vezeti. [10]

2./ A bizottság elnöke köteles összehívni a bizottságot:

- a képviselôtestület határozatára,

- a polgármester indítványára,

- A bizottság tagjainak 1/3-át meghaladó számú bizottsági tag indítványára.

3./ A bizottság tagjainak a meghívót a bizottsági ülés elôtt legalább 3 nappal kell kiküldeni, a megtárgyalandó témák megjelölésével, valamint az esetleges írásbeli anyagokkal.

4./ Azon képviselôk, akik a bizottságnak nem tagjai, a bizottsági ülés idejérôl, a megtárgyalandó témák megjelölésével értesítést kapnak a bizottsági ülés elôtt legalább 3 nappal.

5./ A bizottság ülésén bármely képviselô tanácskozási joggal részt vehet.

6./ A bizottsági ülésre az érintett terület intézményi vezetôit meg kell hívni, akik az ülésén tanácskozási joggal vehetnek részt.

7./ A bizottsági ülésekre meghívót kell küldeni a településen megalakult kisebbségi önkormányzatoknak. A kisebbségek részvételére a bizottsági üléseken a képviselő-testületi ülésekre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

8./ A bizottság határozatképességére, döntéshozatalára a képviselôtestületre irányadó szabályokat kell értelem szerűen alkalmazni.

9./ A bizottság által a képviselôtestület számára készített döntés-elôkészítô elôterjesztésbe a bizottsági ülésen felmerült kisebbségben maradt álláspontot is bele kell foglalni.

10./ A bizottsági ülésekről jegyzőkönyvet kell készíteni. A bizttsági ülésekről készült hagfelvétel nem selejtezhető. A bizottsági ülések jegyzőkönyvét a bizottság elnöke és a jgyzőkönyvvezető írja alá. A jegyzőkönyv készítésére egyebekben a képviselő-testület jegyzőkönyvére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

11./ A bizottságok működésük részletes szabályait ügyrendjükben maguk határozzák meg.


Vezetői testület

31/a. §.

1./ A Vezetői Testület a képviselő-testület állandó bizottságnak nem minősülő speciális szervezete.

A Vezetői Testület a képviselő-testületi ülést előkészítő, a bizottságok tevékenységét összehangoló saját döntési jogkörrel nem rendelkező szervezet.

2./ A Vezetői Testület tagjai:

                a, szavazati joggal: polgármester,
                alpolgármesterek, képviselő-testület
                bizottságának elnökei,

                b, tanácskozási joggal: jegyző,
                aljegyző, pénzügyi csoportvezető, a               tárgyalt napirendi pont előadója.

3./ A Vezetői Testületet a polgármester hívja össze és vezeti.

4./ A testület működésének egyéb szabályait maga állapítja meg a képviselő-testületre továbbá a bizottságokra vonatkozó szabályok figyelembe vételével.


C./ A Polgármester, az alpolgármester, a jegyző az aljegyző

A Polgármester

32. §.

1./ A megválasztott polgármester megbízatását fôfoglalkozásban látja el.

2./ A megválasztott polgármester munkabérét, bérfejlesztését a pénzügyi bizottság javaslatára képviselôtestület állapítja meg.

3./ A polgármester:

- biztosítja az önkormányzat demokratikus működését, széleskörű nyilvánosságát,

- segíti a települési képviselôk, bizottságok munkáját,

- együttműködik a társadalmi szervezetekkel, különösen a lakosság önszervezôdô közösségeivel,

- feladata a településfejlesztés, a közszolgáltatások szervezése,

- ellátja az Ötv-ben, SZMSZ-ben meghatározott feladatait,

- ellátja törvényben vagy annak felhatalmazása alapján a kiadott kormányrendeletben meghatározott feladatait, gyakorolja hatósági hatásköreit,

- tájékoztatja a képviselôtestületet a hivatal munkájáról és ügyintézés helyzetérôl,

- gyakorolja az egyéb munkáltatói jogokat az önkormányzati intézmények vezetôi, és a jegyző felett.

4./ A polgármester negyedévente legalább egy alkalommal, kábeltelevízióban előre meghirdetett fogadóórát tart, általában csütörtöki napon 13 órától 15 óráig.


32/a. §.


1./  A polgármestert évi 25 munkanap alapszabadság és 14 munkanap pótszabadság illeti meg.

2./  A polgármester szabadsága beosztásáról minden év február végéig szabadságolási tervet készít, melyről tájékoztatja a képviselő-testületet. A szabadságolási tervtől indokolt esetben eltérhet.

3./  A polgármester az 5 munkanapot meghaladó időtartamú szabadság igénybevételéről az azt megelőző ülésen tájékoztatja a képviselő-testületet.

4./  Az 5 munkanapnál rövidebb időtartamú szabadság igénybevételéről a polgármester tájékoztatja az alpolgármestert és a jegyzőt.

5./  A polgármester szabadsága ügyviteli feladatainak ellátásáról a jegyző gondoskodik.”



Alpolgármester

33. §.

A képviselő-testület – a saját tagjai közül a polgármester javaslatára, titkos szavazással, a képviselő-testület megbízatásának időtartamára – a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.


34. §.


1./  Az alpolgármester fogadóórát tart minden hét csütörtöki napján 13 órától 15 óráig. Az alpolgármester munkarendjét ezt meghaladóan – annak egyetértésével – a polgármester állapítja meg.

2./ Az alpolgármesterre megfelelően irányadóak a polgármesterre vonatkozó szabályok.”



A Jegyző

35. §.

A képviselôtestület - pályázat alapján - jogszabályban megállapított képesítési követelményeknek megfelelô jegyzôt nevez ki, határozatlan idôre.


36. §.

1./ A jegyzô a polgármester irányításával gondoskodik az önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok ellátásáról.

Ennek keretében:

- elôkészíti a képviselôtestület, a bizottságok elé kerülô elôterjesztéseket,

- ellátja a képviselôtestület, a bizottságok szervezési és ügyviteli tevékenységével kapcsolatos feladatokat,

- gondoskodik a képviselôtestület, a bizottságok üléseinek jegyzôkönyve elkészítésérôl, azt megküldi a közigazgatási hivatalnak,

- rendszeres tájékoztatást ad a képviselôtestületnek, a bizottságoknak, a polgármesternek az önkormányzat munkáját érintô jogszabályokról,

- végzi az önkormányzati rendelet szakmai elôkészítésével kapcsolatos feladatokat, kezdeményezheti rendelet alkotását,

- köteles jelezni a képviselôtestületnek, a bizottságoknak, a polgármesternek ha döntésüknél jogszabálysértést észlel,

- beszámol a képviselôtestületnek a hivatal munkájáról és az ügyintézés helyzetérôl.

2./ A jegyzô:

- vezeti a polgármesteri hivatalt, megszervezi a hivatal munkáját,

- döntésre elôkészíti a polgármester hatáskörébe tartozó államigazgatási ügyeket,

- dönt azokban a hatósági ügyekben, amelyeket a polgármester ad át,

- dönt a hatáskörébe utalt ügyekben,

- rendszeresen ügyfélfogadást tart.

3./ A jegyzô akadályoztatottsága esetén az aljegyzô teljes hatáskörben intézkedik. Az aljegyzô egyéb hatásköreirôl a jegyzô intézkedik.



D./ A Polgármesteri Hivatal

37. §.

1./ A képviselô-testület Polgármesteri Hivatal elnevezéssel egységes hivatalt hoz létre az önkormányzat működésével, az önkormányzati ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos, valamint a jogszabályokban meghatározott államigazgatási feladatok ellátására.

2./ Az önkormányzat a kisebbségi önkormányzatok működését a polgármesteri hivatal útján a következő formában segíti :

- helyiséget biztosít a hivatalos ülésekhez,

- kérésre jegyzőkönyvvezetőt, vagy diktafont biztosít,

- meghívók, előterjesztések, jegyző-könyvek másolásához gépet és papírt biztosít.



38. §.

A Polgármesteri Hivatal belsô szervezeti tagolódását, létszámát, munka és ügyfélfogadási rendjét külön rendelet határozza meg.


39. §.

A képviselô fogadóórát tarthat. Ennek technikai feltételeit a polgármesteri hivatal köteles biztosítani. A fogadóórát annak idôpontja elôtt 10 nappal meg kell hirdetni.


III. FEJEZET

Az Önkormányzat munkaprogramja, munkaterve, költségvetése, vagyona

40. §.

Az egyes feladatok ellátásának sorrendi meghatározásánál a munkaprogram, az ellátáshoz szükséges anyagi eszközök tekintetében pedig az éves költségvetés elôirányzatai a meghatározóak.


A képviselő-testület munkaprogramja éa munkaterve

41. §.

1./ A képviselôtestület a mandátumának idôtartamára munkaprogramot készít, amelyet a polgármester terjeszt elô a választást követô 3 hónapon belül.

2./ A polgármester az elôterjesztést a bizottságok javaslatainak figyelembe-vételével állítja össze.


42. §.

1./ A képviselôtestület munkáját a munkaprogramon alapuló - legalább fél év idôtartamra szóló - munkaterv alapján végzi.

2./ A munkaterv tervezetének elkészítése a polgármester feladata.

3./ A munkaterv tervezetének összeállításához javaslatot kell kérni:

- a képviselôtestület tagjaitól,

- a képviselôtestület bizottságaitól,

- a társadalmi szervektôl,

- a közszolgáltatást nyújtó szervezetektôl,

-az önkormányzati intézmények vezetôitôl,

- a kisebbségi önkormányzatok vezetôitôl.

4./ A munkaterv tartalmazza:

a, a testületi ülések idôpontját,

b, a tervezett napirendek címét,

c, az elôterjesztôk nevét,

d, az egyes napirendekhez meghívandók felsorolását,

e, a napirendi pontokat véleményezô bizottság(ok) megnevezését.


A költségvetés

43. §.

1./ A képviselôtestület a költségvetés tárgyalásának kétfordulós rendjét alakíja ki, majd külön rendelettel állapítja meg a következôk szerint:

- az elsô tárgyaláshoz a kormány által rendelkezésre bocsátott költségvetési irányelvek, az önkormányzat kötelezôen elôírt és szabadon vállalt feladatainak elemzése, helyzetfelmérése alapján gazdasági koncepciót kell összeállítani, ennek keretében:

a, számításba kell venni a bevételi forrásokat, bôvítésük lehetôségeit,

b, meg kell határozni a kiadási szükségleteket, célkitűzéseket, azok gazdaságos, célszerű megoldásait,

c, egyeztetni szükséges az igényeket a lehetôségekkel és ennek alapján meghatározni kielégítésük sorrendjét, alternatíváit, esetleges több évre szóló kihatásait.

- második tárgyalásra - általában közmeghallgatás után - a költségvetési törvény által elôírt részletezésben a költségvetési rendelet-tervezetet kell elkészíteni. Az elsô tárgyalás alapján több változat is készíthetô.

2./ A költségvetésbe az esetleges forráskiesés, többletfeladat, áremelkedés fedezetére tartalékot kell képezni.

2/a A képviselő-testület döntése előtt Elek Város Önkormányzata Érdekegyeztető Tanácsával (továbbiakban ÉT) véleményeztetni köteles.

- a költségvetés rendelettervezetet, illetve a költségvetés módosítását, amennyiben azok a közalkalmazotti illetmény-előmeneteli rendszer pénzügyi fedezetét érintik, valamint

- aközalkalmazottak nagyobb csoportját érintő intézkedés tervezetét.   

3./ A költségvetési évet követôen a polgármester zárszámadási rendelet-tervezetet terjeszt a képviselôtestület elé.


AZ Önkormányzat vagyona

44. §.

Az önkormányzat vagyonáról az önkormányzati tulajdon kialakítását követôen külön rendeletben kerül sor a szabályozás megállapítására.


IV. FEJEZET

Kömeghallgatás, helyi népszavazás, népi kezdeményezés, lakossági fórum

45. §.

1./ A képviselôtestület különbözô lakossági fórumai szervezésérôl munkatervének elfogadásakor dönt.

2./ Közmeghallgatást szükség szerint, de évente legalább 1 alkalommal kell tartani.

3./ A közmeghallgatást, annak idôpontja elôtt legalább 15 nappal meg kell hirdetni.

4./ A közmeghallgatás lebonyolítására mindenben a képviselő-testületi ülés lebonyolításának szabályait kell alkalmazni




Helyi népszavazás

46. §.

A helyi népszavazásban és népi kezdeményezésben való részvételre az a választópolgár jogosult, akinek Eleken állandó lakóhelye van.


47 §.

A helyi népszavazásban és népi kezdeményezésben az vehet részt, aki a helyi önkormányzati választáson választójogosult.


48. §.

1./ Helyi népszavazás kezdeményezésekor a feltett konkrét kérdést úgy kell megfogalmazni, hogy arra egyértelműen lehessen válaszolni. Az aláírásgyűjtő ívek egy példányát az aláírásgyűjtés megkezdése előtt hitelesítés céljából be kell nyújtani a helyi választási iroda vezetőjéhez.

2./ Valamennyi aláírásgyűjtő ívet a helyi népszavazásra javasolt kérdéssel kell kezdeni. Az aláírásgyűjtő íveken fel kell tüntetni a kezdeményező olvasható családi és utónevét, lakcímét, személyi azonosítóját, valamint a kérdéssel azonos oldalon a kezdeményező sajátkezű aláírását.

3./ A helyi népszavazás kitűzésére irányuló kezdeményezést az aláírásgyűjtő ív hitelesítését követő egy hónapon belül egyszer lehet benyújtani a polgármesterhez. A pótlólag benyújtott aláírások érvénytelenek.


49. §.

1./ Az aláírások hitelesítésére a helyi választási bizottság jogosult. A választási bizottság megállapítja a népszavazást érvényesen kezdeményezô választó-polgárok számát.

2./ Az 1. bekezdés szerinti vizsgálat lefolytatására a polgármester a benyújtástól számított 3 napon belül adja át az ajánlóíveket a választási bizottság elnökének.



50. §.

A helyi népszavazás lebonyolítására, eredményének megállapítására – az Ötv-ben, valamint az SZMSZ-ben foglalt eltérésekkel – a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény rendelkezéseit kell értelem szerint alkalmazni.


Helyi népi kezdeményezés

51. §.

1./ A képviselôtestület köteles megtárgyalni minden olyan népi kezdeményezést amelyet legalább 220 választópolgár indítványozott.

2./ A népi kezdeményezéshez az aláírások gyűjtésére és hitelesítésére az SZMSZ népszavazásra vonatkozó szabályait kell értelem szerűen alkalmazni.


V. FEJEZET

Záró rendelkezések


52. §.

1./ Ez a rendelet kihirdetésének napján lép hatályba, egyidejűleg hatályát veszti Elek Város Önkormányzata Képviselô-testülete 15/1991/IX./ sz. szervezeti és működési szabályzatról szóló rendelete.

2./ E rendelet kihirdetésérôl a jegyzô gondoskodik.





Dr. Kerekes Éva                                                                                                                                                Pluhár László

jegyző                                                                                                                                                                 polgármester  




Átvezetett módosítások

8/2003. (V. 26. ) Kt. sz. rendelet

21/2003. (XI. 24.) KT. sz.  rendelet

18/2004. (VI. 28.) sz. rendelete

3./2005. (II. 28.) KT. sz. rendelet

9./2006.(X. 16.) Kt sz. rendelet

3./2007. (II.13.) Kt. sz.rendelet

14/2007.(X.13.) Kt. sz. rendelet

20/2007.(XI.27.) Kt. sz. rendelet

11/2010.(X.13.) Kt. sz. rendelet

9/2011.(IV. 01.) Kt. sz. rendelet

5/2012. (II. 14.) Kt. sz. rendelet






MELLÉKLETEK


1. sz. melléklet

Elek Város 2010. október 3-án megválasztott képviselôi


2. sz. melléklet

Az önkormányzat állandó bizottságai és tagjai


3. sz. melléklet

Állandó bizottságok részletes feladatai.[11]


4 sz. melléklet

A képviselő-testület által átruházott hatáskörök.


5 sz. melléklet

[12]


6. sz. melléklet

Elek Város Önkormányzata Érdekegyeztető Tanácsa Szervezeti és Működési Szabályzata



7. sz. melléklet


Elek Város Önkormányzata alapfeladatként ellátandó feladatok szakfeladat rendje


1. sz. melléklet.


Elek Város Önkormányzata Képviselő-testülete






A képviselő-testület tagjai:



1.

Botásné Popucza Ildikó

Elek, Mátyás kir. u. 36.

2.

Dávid Rémusz

Elek, Gerolzhofen 7.

3.

Gál Attila

Elek, Szent István u. 5.

4.

Dr. Heim Lajosné

Elek, Gyulai út 9.

5.

Pelle László

Elek, Gyulai út 16.

6.

Pluhár László

Elek, Bajcsy-Zs. u. 22.

7.

Sipos Sándor

Elek, Bajcsy-Zs. u. 6/a.

8.

Turóczy András

Elek, Arany J. u. 7/a.

9.

Zsidó Ferenc György

Elek, Kisfaludy u. 20.




2. sz. melléklet


Bizottságok összetétele





Pénzügyi és Szociális Bizottság


Elnök:              Zsidó Ferenc György               Elek, Kisfaludy u. 20.

Tag:                 Sipos Sándor                           Elek, Bajcsy-Zs. u. 6/a.

                        Gál Attila                                 Elek, Szent István u. 5.

Külsős tag:       Málik József                            Elek, Táncsics u. 34.

                        Kecskeméti Mihályné              Elek, Battyhányi u. 29.



Oktatási, Kulturális és Sport Bizottság


Elnök:              Pelle László                             Elek, Gyulai út 16.

Tag                  Dávid Rémusz              Elek, Gerolzhofen 7.

Külsős tag:       Bágy György                           Elek, Mátyás kir. u. 51.



Ügyrendi Bizottság


Elnök:              Turóczy András                       Elek, Arany J. u. 7/a.

Tag:                 Botásné Popucza Ildikó           Elek, Mátyás kir. u. 36.

Külsős tag:       Nánási Mihály                          Elek, Bartók u. 16/a.









3.sz. melléklet.


állandó bizottságok részletes feladatai


A képviselő-testület bizottságai az átruházott feladat- és hatáskörökből eredő feladatokon túl az alábbi fő feladatokat látják el:


Pénzügyi és Szociális bizottság

Pénzügyi feladatok:

- Véleményezi és ellenőrzi:

- a költségvetési beszámolókat,

- a jövőre vonatkozó pénzügyi tervek költségvetési előirányzatait,

- az éves költségvetési terveket, azok végrehajtását,

- az intézmények részére biztosított keretszámok elosztását és felhasználását,

- az önkormányzat bevételi forrásainak körét,

- az önkormányzatot érintő adókkal kapcsolatos tevékenységeket.

- Ellenőrzi az önkormányzat vagyonával való gazdálkodást.

- Véleményezi önkormányzati érdekeltségű gazdasági társaság alapítását, belépés, összeolvadás, kilépés és megszűnés indokoltságát.

- Véleményezi és ellenőrzi az önkormányzati intézmény alapítását, összevonásának és megszűnésének indokoltságát.

- Véleményezi önkormányzati alapítvány létesítését, megszűnését.

- Javaslatot tesz hitelek felvételére, illetve véleményezi az erre irányuló javaslatokat.

- Véleményezi, koordinálja a pénzügyi. gazdasági ellenőrzéseket a polgármesteri hivatalnál, továbbá a helyi intézményeknél.

- Vizsgálja és elemzi az önkormányzati gazdálkodás hatékonyságát.

- Részt vesz a gazdasági program előkészítésében és felülvizsgálatában.

- Ellenőrzi az átruházott pénzügyi, gazdálkodási hatáskörök gyakorlását.

- Részt vesz a pénzügyi kihatású testületi döntések előkészítésében, a végrehajtás ellenőrzésében.

- Véleményt nyilvánít vállalkozás indításáról, illetőleg az abban való részvételről.

- Véleményezi a megállapodás (társasági szerződés, alapító okirat) tervezeteket.

- Közreműködik a befektetési és vállalkozási tevékenység összefogásában, koordinálásában.

- Vizsgálja a vállalkozások foglalkoztatási gondok enyhítését elősegítő módozatait, javaslatot tesz ezekre.

- Véleményezi az önkormányzat gazdasági programját és költségvetését.

- Figyelemmel kíséri és ellenőrzi az önkormányzati vagyon felmérését, nyilvántartásba vételét, a törzsvagyon kimutatását, a vagyonátadás lebonyolítását.

- Javaslatot tesz a vagyon kezelésének módjára.

- Javaslatot tesz a vagyon hasznosításának, a tulajdonosi jogok gyakorlásának formájára és eszközeire.

- Javaslatot tesz a vagyongazdálkodással kapcsolatos érdekeltségi szabályok kialakítására.

- Véleményezi az önkormányzati vagyont érintő más gazdálkodó szervezetek, vállalkozók által benyújtott kérelmeket, megkereséseket.

- Javaslatot tesz kommunális és közüzemi díjak mértékére,

- Véleményezi önkormányzati tulajdon elidegenítését, cseréjét, megterhelését, vállalkozásba való bevitelét, illetve más célú hasznosítását.

- Közreműködik a városrendezési program kidolgozásában, megvalósulása figyelemmel kísérésében és elősegítésében.

- Véleményezi a közterület-használattal összefüggő rendezési elképzeléseket.

- Figyelemmel kíséri a város lakosságának kommunális ellátási, szolgáltatási helyzetét, ellenőrzi az e körbe tartozó ágazati feladatokat végző szervezetek tevékenységét, munkáját, javaslatot tesz átalakításukra.

- Véleményt nyilvánít közműfejlesztési kérdésekben, valamint a lakásépítések területrendezési és építészeti kérdéseiben.

- Véleményt nyilvánít önkormányzati tulajdonú földek elidegenítésével kapcsolatos rendezési tervi és környezetvédelmi kérdésekben.

- Véleményezi a közterület-használati ügyeket.

- Véleményezi az önkormányzati terület-felhasználásokat, beruházásokat.

Szociális feladatok

- Összehangolja a gyermek- és ifjúságvédelmi feladatokat.

- Részt vesz a szociális feladatkörbe tartozó testületi döntések előkészítésében, végrehajtásában, a végrehajtás ellenőrzésében.

- Figyelemmel kíséri és ellenőrzi a város egészségügyi ellátottságát, a gyógyító-megelőző egészségügyi ellátást végző körzeti orvosi, fogorvosi, védőnői szolgálat működését, a közegészségügy helyzetét, valamint a város köztisztasági állapotát.

- Ellenőrzi az egészségügyi intézmények működését, jóváhagyja a szervezeti és működési rendjüket.

- Vizsgálja az egészségügyi intézmények biztonságos tevékenységének színvonalát, a szakmai felkészültséget és az etikai helyzetet.

- Vizsgálja az intézményfejlesztés lehetőségét és erre vonatkozó javaslatot tesz.

- Kapcsolatot tart a tisztiorvosi szolgálattal.

- Figyelemmel kíséri a mozgáskorlátozottak helyzetét

- Javaslatot tesz környezetvédelmi kérdésekben és véleményezi az ide tartozó elgondolásokat.

- Javaslatot tesz  az önkormányzati környezetvédelmi pénzeszközökkel való rendelkezésre és gazdálkodásra.

- Véleményezi az állat- és a növényegészségüggyel kapcsolatos előterjesztéseket”.


Ügyrendi Bizottság

- Folyamatosan figyelemmel kíséri az önkormányzat működését érintő jogszabályokat.

- Lebonyolítja a képviselőtestület hatáskörébe tartozó választásokat, kinevezéseket és titkos szavazásokat.

- Előkészíti az SZMSZ megalkotását, módosítását, kiegészítését és vizsgálja hatályosulását.

- Részt vesz a hatályos képviselőtestületi rendeletek felülvizsgálatában.

- Döntésre előkészíti a választott tisztségviselők, a testületi tagok személyét érintő összeférhetetlenségi ügyeket és más, a képviselőtestület hatáskörébe tartozó személyi döntéseket.

- Ellátja a népszavazás előkészítésének, lebonyolításának feladatait.

- Közreműködik a képviselőtestület nemzetközi kapcsolatainak kialakításában és ápolásában.

- Ellátja a polgármester, valamint az önkormányzati képviselők vagyonnyilatkozatának vizsgálatával kapcsolatos feladatokat.


Oktatási-, Kulturális- és Sport Bizottság

- Véleményezi az oktatási intézmények átszervezését, szerkezet-átalakítását.

- Véleményt nyilvánít intézményvezetők kinevezésekor.

- Ellenőrzi az óvodák, alapfokú , középfokú iskolák, kollégiumok felvételi ügyeit, szakmai munkáját.

- Közreműködik a szabadidősport szervezésében.

- Segíti a diáksport tevékenységet.

- Javaslatot tesz az egyesületi szakosztályok támogatására, segíti a versenysport munkát.

- Javaslatot tesz utcanevek megváltoztatására, emléktáblák elhelyezésére, közterületek elnevezésére.

- Javaslatot tesz kulturális alapítványok kuratóriuma tagjainak személyére.

- Véleményezi közművelődési intézmény létesítését, megszűntetését, átszervezését, vállalati intézmények átvételét.

- Javaslatot tesz intézményvezetők kitüntetésére.

- Javaslatot tesz a város által adományozható díjakra, kitüntetésekre.

- Javaslatot tesz szakmai pályázatok meghirdetésére.

- Javaslatot tesz kulturális rendezvények megtartására, évfordulók megünneplésére.”



4. sz. melléklet

A képviselő-testület által átruházott hatáskörök

A képviselő-testület az alább felsorolt hatásköreit a Szociális Bizottságra ruházza át:

a,) Szociális rászorultság esetén - a szociális alapellátás keretében - a jogosult számára

- időskorúak járadékát,

- rendszeres szociális segélyt,

- lakásfenntartási támogatást,

- ápolási díjat,

- átmeneti segélyt állapít meg, az 1993. évi III. tv-ben, valamint a képviselő-testület szociális rendeletében meghatározott feltételek szerint.

b.) Megszűnteti az 1999. évi III. tv-ben meghatározott feltételek hiányában, vagy jogszabály megsértésével nyújtott szociális ellátást, kötelezi az ellátást jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybevevőt az 1993. évi III. tv-ben meghatározottak szerint a megtérítésre.

c.) Dönt arról, hogy a pénzbeli ellátás helyett természetbeni szociális ellátást nyújt az 1993. évi III. tv-ben meghatározott esetekben.

d.) Megállapíthatja a közgyógyellátásra jogosultságát az 1993. III. tv. 50.§ 1./ és 3./ bekezdésében foglaltakon túl annak is, aki szociálisan rászorult és gyógyszerköltsége olyan magas, hogy azt létfenntartása veszélyeztetése nélkül nem képes viselni.

e.) Biztosítja a személyes gondoskodást az 1993. évi III. tv-ben, valamint a külön jogszabályban a személyes gondoskodást nyújtó szociális intézményekre meghatározott feltételek szerint.

f.) Rendkívüli gyermekvédelmi támogatást állapít meg a GYVT, valamint a városi önkormányzat rendelete szerint.

g.) Dönt a rendkívüli gyermekvédelmi támogatás természetbeni ellátás formájában történő nyújtásáról.

A képviselő-testület az alább felsorolt hatásköreit a polgármesterre ruházza át:

a,) Köteles - tekintet nélkül hatáskörére és illetékességére - átmeneti segélyt, étkezést, illetve szállást biztosítani az arra rászorulóknak, ha ennek hiánya a rászorulónak az életét, testi épségét veszélyezteti.

b.) Szociális rászorultság esetén - a szociális alapellátás keretében - a jogosult számára munkanélküliek jövedelempótló támogatását, az 1993. évi III. tv-ben, valamint a képviselő-testület rendeletében meghatározott feltételek szerint.

c.) Temetési segélyt nyújthat annak, aki a meghalt személy eltemettetéséről gondoskodott, annak ellenére, hogy arra nem volt köteles, vagy tartására köteles hozzátartozó volt ugyan, de a temetési költségek viselése a saját, illetve családja létfenntartását veszélyezteti.

d.) Dönt arról, hogy a pénzbeli ellátás helyett természetbeni szociális ellátást nyújt az 1993. évi III. tv-ben meghatározott esetekben.

e.) Gondoskodnia kell annak a vagyontalan személynek  közköltségen történő eltemettetéséről, akinek nincs, vagy nem lelhető fel tartásra köteles és képes hozzátartozója.

f.) Köteles gondoskodni az életvezetési problémákkal, szociális gondokkal küzdő családok, illetve személyek szociális és mentálhigiénés ellátásáról.

g.) Megállapítja a társadalmi gondozók, valamint az Idősek Klubjában orvosi munkát végzők díjazását.

h.) Rendszeres gyermekvédelmi támogatást állapít meg a GYVT, valamint a városi önkormányzat rendelete szerint.

i.) Dönt a rendszeres gyermekvédelmi támogatás természetbeni ellátás formájában történő nyújtásáról.

j.) Dönt a közterület-használati engedélyezési ügyekben.




6. sz. melléklet

Elek Város Önkormányzati Érdekegyeztető Tanács

Szervezeti és Működési Szabályzata

1. Elek Város Önkormányzati Érdekegyeztető Tanács a munkaügyi kapcsolatok rendszerének városi önkormányzati szintű intézménye, Elek Város képviselő-testületének, mint a költségvetési intézmények fenntartójának, az Intézményvezetői Fórumnak, mint a munkáltatói jogokat gyakorlók képviselőinek és a városi önkormányzat területén reprezentativitással rendelkező szakszervezetek képviselőinek érdekegyeztető fóruma.

2. Működésének célja az önkormányzati és intézményi érdekek, törekvések feltárása, álláspontok egyeztetése, konflikusok kezelése, folyamatos információcsere biztosítása, megállapodások kialakítása, azaz a Kjt. 4. §-ában foglalt jogok gyakorlása.

3.1 Az Érdekegyeztető Tanács tagjai:

Önkormányzati oldal:

Elek Város polgármestere, akadályoztatása esetén alpolgármester


Intézményvezetői Fórum- munkáltatói oldal:


Intézményvezetői Fórum tagjai- munkáltatói jogokat gyakorlók képviselői


Szakszervezeti - munkáltatói oldal:


Elek Város Önkormányzata fenntartásában lévő intézményekben tartott közalkalmazotti választások alapján reprezentatívnak minősült szakszervezetek egy egy képviselője és a MKKSZ Eleki Polgármesteri Hivatal Munkahelyi Szervezete képviselője.

3.2 Az Érdekegyeztető Tanács állandó résztvevője: Elek Város Polgármesteri Hivatala
                                                                                                                       jegyzője.

4. Az Érdekegyeztető Tanács feladata

4.1 A képviselő-testület döntése előtt az önkormányzat a szakszervezetekkel, valamint a három oldal konszenzus megállapodása alapján az Intézményvezetői Fórummal véleményeztetni köteles:

      - A költségvetés koncepciót, a költségvetési rendelet tervezetét, illetve a költségvetés módosítását, amennyiben azok a közalkalmazotti illetmény-előmeneteli rendszer pénzügyi fedezetést is érintik.

      - A közalkalmazottak nagyobb csoportját érintő intézkedés tervezetét,

         - ha jogszabály az egyeztetést előírja, akkor nagyobb csoport fogalma az ott
   meghatározott csoportot, alkalmazotti kört érinti.

         - ettől eltérő esetben:

                         = azonos ágazathoz tartozó intézményi kör (pl: oktatási-nevelési intézmények,
                   szociális intézmények, közművelődési intézmények stb.)

                         = a felek külön megállapodása szerinti közalkalmazotti kört jelenti a nagyobb
                   csoportot.

4.2. Az önkormányzati oldal egyeztethet a szakszervezetekkel az alábbi esetben:

A tárgyaló felek egyeztetést kezdeményezhetnek a képviselő-testület hatáskörébe tartozó olyan tárgykörök rendezésére, amelyekre nézve jogszabály nem ír elő egyeztetési, vagy véleményezési kötelezettséget.

4.3. A tárgyaló felek egyezetésére kijelölt témakörökben megállapodást köthetnek és ajánlásokat dolgozhatnak ki.

4.4. Az Érdekegyeztető Tanács önkormányzati és szakszervezeti oldala kölcsönösen tájékoztatja egymást az önkormányzati célkitűzésekről, térségi programokról, illetve a szakszervezeti érdekképviselet országos és megyei célkitűzéseiről.

5.  Az Érdekegyeztető Tanács működése

5.1 Eljárási szabályok

         Az Érdekegyeztető Tanács üléseit az önkormányzati oldal hívja össze a Polgármesteri Hivatal jegyzője által.

         Az Érdekegyeztető Tanács kötelező napirendjére az önkormányzati oldal tesz javaslatot, a felek nyilatkoznak, hogy milyen további napirendi pontok tárgyalását javasolják.

         A felek önállóan is kezdeményhetik az Érdekegyeztető Tanács ülés összehívását.

         Az önkormányzat 3.1 pontban írt felekkel kötelezően véleményeztetendő témákban a tervezeteket az azokról történő döntés előtt lekésőbb 15 nappal megküldi a véleményezésre jogosult tagoknak.

         Egyéb tárgyalásra javasolt kérdésekben a javaslatot tevő legalább 4 nappal a tárgyalását megelőzően köteles eljuttatni az anyagot a másik tárgyaló félhez.

         Indokol, és a felek által elfogadott esetekben mellőzhető az írásos előterjesztés.

         Az önkormányzat képviselője vezeti az ülést.

         A felek véleményüket jegyzőkönyvbe mondják, melyet az Érdekegyeztető Tanács ülését követő 3 napon belül megküldenek az oldalnak; a jegyzőkönyv tartalmazza a felek között létrejött konszenzust, és az annak alapján létrejött megállapodást, ajánlást.

         A felek közötti megállapodás vagy közös ajánlás elfogadásához a tárgyaló felek egyetértése szükséges. Szakszervezeti oldalon az egyeztetést az érdekegyeztetésben résztvevő szakszervezetek többségi szavazattal alakítják ki.

5.2. A működés feltételei

         Az Érdekegyeztető Tanács személyi, tárgyi, anyagi feltételeiről a Polgármesteri Hivatal gondoskodik.

         Az Érdekegyeztető Tanács ülései jegyzőkönyvének elkészítése a Polgármesteri Hivatal Titkársági szervezési egység feladata, melyet az önkormányzati oldal képviselője, a szakszervezeti oldal ügyvivője, az Intézményvezetői Fórum vezetője és a jegyzőkönyvezető ír alá.

         A jegyzőkönyvet a Polgármesteri Hivatal megküldi a szakszervezeti oldal és az Intézményvezetői Fórum ügyvivőjének, illetve vezetőjének.

         Az önkormányzati oldal biztosítja, ahogy a szakszervezettel kötelezően véleményeztetett kérdések tárgyalásakor a szakszervezeti oldal ügyvivője minden esetben meghívást kapjon Elek Város képviselő-testület ülésére.

5.3. Képviselet

A szakszervezetek tárgyalócsoportjuk élére soros ügyvivőt választanak, aki részt vesz az Érdekegyeztető Tanács munkájának előkészítésében, koordinálásában, összefogja az oldal munkáját, testületi üléseken az oldal nevében véleményt nyilvánít, jogosult a megállapodások aláírására. Az Intézményvezetői Fórumot a megválasztott vezető képviseli. A soros ügyvivő személyéről a szakszervezetek legkésőbb az Érdekegyeztető Tanács ülésén szóban tájékoztatják a tárgyaló partnert.

5.4 Szakértők

A tárgyaló csoportok jogosultak arra, hogy az Érdekegyeztető Tanáccsal kapcsolatos munkájukba szakértőket vonjanak be.

Megállapodás alapján közös szakértő bevonására is sor kerülhet. A szakértő részére az ülést levezető elnök biztosíthat hozzászólási jogot.

6. Záró rendelkezések

6.1. Az Érdekegyeztető Tanács a Szervezeti és Működési Szabályzatát 1999. március 24-i ülésén elfogadta.

6.2. E szervezési és Működési Szabályzat visszavonásig érvényes, módosítását a felek kezdeményezhetik.


Elek, 1999. március 25.


                                                                                                                                                                                              

Szakszervezeti oldal                                                                                                             munkáltatói oldal




________________________________

önkormányzati oldal



7. melléklet

Elek Város Önkormányzata alapfeladatként ellátandó feladatok szakfeladat rendje


  1. 360000 Víztermelés, - kezelés, - ellátás
  2. 370000 Szennyvíz gyűjtése, tisztítása, elhelyezése
  3. 382101 Települési hulladék kezelése, ártalmatlanítása
  4. 382102 Egyéb veszélyes hulladék kezelése, ártalmatlanítása
  5. 522001 Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása
  6. 562912 Óvodai étkeztetés
  7. 562913 Iskolai intézményi étkeztetés
  8. 562917 Munkahelyi étkeztetés
  9. 562920 Egyéb vendéglátás
  10. 682201 Lakóingatlan bérbeadása, üzemeltetése
  11. 682202 Nem lakóingatlan bérbeadása, üzemeltetése
  12. 813000 Zölterület-kezelés
  13. 841127 Helyi nemzetiségi önkormányzatok igazgatási tevékenysége
  14. 841402 Közvilágítás
  15. 841403 Város-, és községgazdálkodás m.n.s. szolgáltatások
  16. 841906 Finanaszírozási műveletek
  17. 841907 Önkormányzatok elszámolásai a költségvetési szerveikkel
  18. 842421 Közterület rendjének fenntartása
  19. 862101 Háziorvosi alapellátás
  20. 862102 Háziorvosi ügyeleti ellátás
  21. 862301 Fogorvosi alapellátás
  22. 869041 Család- és nővédelmi egészségügyi gondozás
  23. 869042 Ifjúság-egészségügyi gondozás
  24. 869051 Környezet-egészségügyi feladatok
  25. 882114 Helyi rendszeres lakásfenntartási támogatás
  26. 882116 Ápolási díj méltányossági alapon
  27. 882121 Helyi eseti lakásfenntartási támogatás
  28. 882122 Átmeneti segély
  29. 882123 Temetési segély
  30. 882124 Rendkívüli gyermekvédelmi támogatás
  31. 882129 Egyéb önkormányzati eseti pénzbeli ellátások
  32. 882201 Adósságkezelési szolgáltatás
  33. 882203 Köztemetés
  34. 890441 Rövid időtartamú foglalkoztatás
  35. 890442 Foglalkoztatást helyettesítő támogatásra jogosultak hosszabb időtartamú foglalkoztatása
  36. 931102 Sportlétesítmények működtetése és fejlesztése
  37. 960302 Köztemető-fenntartás működtetés




[1] Módosította a 9/2011. (IV.01.) Kt. sz. rendelet 1. §-a.

[2] Módosította a 9/2011. (IV.01.) Kt. sz. rendelet 2. §-a.

[3] Módosította a 9/2011. (IV.01.) Kt. sz. rendelet 2. §-a.

[4] Módosította a 9/2011.(IV.01.) Kt. sz. rendelet 3. §-a.

[5] Módosította a 9/2011.(IV.01.) Kt. sz. rendelet 4. §-a.

[6] Módosította a 9/2011.(IV.01.) Kt. sz. rendelet 5. §-a.

[7] Hatályon kívül helyezte a 9/2011.(IV.01.) Kt. sz. rendelete

[8] Módosította a 9/2011.(IV.01.) Kt. sz. rendelet 7. §-a.

[9] Módosította a 9/2011.(IV.01.) Kt. sz. rendelet 8. §-a.


[10] Módosította a 9/2011.(IV.01.) Kt. sz. rendelet 9. §-a.


[11] Módosította a 9/2011.(IV.01.) Kt. sz. rendelet 10. §-a.

[12] Hatályon kívül helyezte a 9/2011.(IV.01.) Kt. sz. rendelet 11. §-a.