Elek Város Önkormányzata Képviselő-testületének 20/2023. (IX. 25.) önkormányzati rendelete

Elek Város Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2023. 10. 02- 2023. 10. 31

Elek Város Önkormányzata Képviselő-testületének 20/2023. (IX. 25.) önkormányzati rendelete

Elek Város Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról

2023.10.02.

Elek Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. Fejezet

Általános rendelkezések

1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Elek Város Önkormányzata.

(2) Az önkormányzat székhelye: 5742 Elek, Gyulai út 2.

(3) Az önkormányzati testület hivatalos megnevezése: Elek Város Önkormányzatának Képviselő-testülete.

(4) Az önkormányzat hivatalának

a) hivatalos megnevezése: Eleki Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban: Hivatal),

b) hivatalos rövidített megnevezése: Eleki KÖH.

(5) Az önkormányzat működési területe: Elek város közigazgatási területe.

(6) Az önkormányzat által fenntartott intézmények:

a) Elek Város Óvoda-Bölcsőde,

b) Napközi Konyha,

c) Eleki Naplemente Idősek Otthona,

d) Reibel Mihály Városi Művelődési Ház és Könyvtár.

1. Az önkormányzat jelképei, kitüntetései

2. § (1) Az önkormányzat jelképei: címer, zászló, díszpecsét.

(2) Az önkormányzat jelképeinek részletes leírását, valamint azok használatának rendjét az Elek címerének és zászlójának alkotásáról szóló 1/1993. (III. 1.) önkormányzati rendelet tartalmazza.

(3) Az önkormányzat a helyi kitüntetések alapítását és adományozásának rendjét az „Elekért” kitüntetés alapításáról szóló 2/1993. (III. 1.) önkormányzati rendeletben, „Az Év Pedagógusa” kitüntetés alapításáról szóló 13/1997. (X. 27.) önkormányzati rendeletben, az „Elek Város Díszpolgára” kitüntető cím adományozásáról szóló 13/2009. (VI. 30.) önkormányzati rendeletben, az Eleki Sportért kitüntetés alapításáról szóló 2/2022. (II. 28.) önkormányzati rendeletben határozza meg.

2. Hazai és nemzetközi kapcsolatok

3. § Elek Város Önkormányzata az alábbi településekkel tart fenn testvértelepülési, illetve partnerségi kapcsolatot:

a) Alerheim (Németország),

b) Borossebes (Románia),

c) Gerlingen (Németország),

d) Gerolzhofen (Németország),

e) Igazfalva (Románia),

f) Laudenbach (Németország),

g) Leimen (Németország),

h) Nagykapos (Szlovákia),

i) Ottlaka (Románai).

3. Nyilvánosság, lakossági tájékoztatás

4. § (1) Az önkormányzati rendeletek helyben szokásos módja az Eleki Közös Önkormányzati Hivatal hirdetőtábláján való közzététel.

(2) A lakosság tájékoztatása - az (1) bekezdésben meghatározott módon kívül - különösen az alábbi módokon történik:

a) Elek város hivatalos honlapja (www.elek.hu),

b) Elek TV,

c) Elek az én városom című újság,

d) Elek az én városom facebook oldal.

(3) Az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény 1. mellékletében meghatározott általános közzétételi lista a település hivatalos honlapján kerül közzétételre.

(4) A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 52. § (3) bekezdése szerint a képviselő-testület előterjesztései és jegyzőkönyvei, valamint a zárt ülésen meghozott képviselő-testületi döntések a város hivatalos honlapján kerülnek közzétételre

4. Együttműködés a lakossággal

5. § (1) Elek Város Önkormányzata elismeri, lehetőségeihez mérten támogatja és együttműködik önszerveződő közösségekkel, civil szervezetekkel. Tevékenységi körükben ezen szervezetek képviselői tanácskozási joggal részt vehetnek a képviselő-testület, illetve bizottságok ülésein.

(2) A település lakosságát, életét, helyzetét jelentő fontosabb kérdések képviselő-testületi ülés előtti megvitatására – összhangban az önkormányzati rendeletekben meghatározottak szerint – lakossági fórum tartható.

(3) A lakossági fórum időpontját a polgármester határozza meg, figyelemmel arra, hogy annak meghirdetése az ülés napját megelőző legalább 5 nappal megtörténjen.

(4) A lakossági fórum vezetésére a képviselő-testületi ülés vezetésére irányadó szabályok alkalmazandók.

5. Az önkormányzat hivatalos lapja

6. § Az önkormányzat hivatalos lapja az Elek az én városom című ingyenes, közérdekű havilap.

II. Fejezet

Az önkormányzat feladat- és hatásköre

7. § (1) Az önkormányzat az Mötv. 10. § (2) bekezdésében meghatározottak alapján az 1. mellékletben meghatározott önként vállalt feladatokat látja el, amennyiben a rendelkezésre állnak a feladat ellátásához szükséges anyagi, személyi és tárgyi feltételek, valamint az alaptevékenységéhez kapcsolódó eszközök gazdaságos működtetése indokolttá teszi.

(2) Az önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolását a rendelet 2. melléklete tartalmazza.

(3) Az önkormányzat, az általa ellátandó feladatait a rendelet 1. § (6) bekezdésében meghatározott költségvetési szervein, gazdálkodó- és nonprofit szervén (Eleki Hulladékgazdálkodási Nonprofit Kft.) keresztül látja el.

(4) A képviselő-testület szerveire átruházott hatáskörök jegyzékét a rendelet 3. melléklete tartalmazza.

III. Fejezet

A képviselő-testület, a képviselő-testületi ülés

6. A képviselő-testület létszáma, ülésformáinak meghatározása

8. § (1) A képviselő-testület tagjainak száma 7 fő.

(2) Az Mötv. 53. § (1) bekezdés e) pontja szerinti nyilvánosság biztosításának minősül a rendes képviselő-testületi ülések élő közvetítése.

(3) A képviselő-testületi ülés formái:

a) alakuló ülés,

b) rendes ülés,

c) rendkívüli ülés,

d) ünnepi ülés,

e) közmeghallgatás.

7. Az alakuló ülés

9. § (1) Az alakuló ülést a polgármester hívja össze, nyitja meg és vezeti. Az alakuló ülés lebonyolításáról a jegyző részletes forgatókönyvet készít.

(2) A képviselő-testület alakuló ülésére meg kell hívni:

a) a Helyi Választási Bizottság elnökét és tagjait,

b) a Békés Vármegyei Kormányhivatalt vezető főispánt,

c) a Békés Vármegyei Kormányhivatal Gyulai Járási Hivatalának hivatalvezetőjét;

d) a térség országgyűlési képviselőjét,

e) a jelölő szervezetek képviselőit,

f) a helyi önkormányzati képviselőket,

g) a bizottságok nem képviselő tag jelöltjeit,

h) a települési nemzetiségi önkormányzatok elnökeit,

i) a jegyzőt,

j) önkormányzati intézmények, szervezetek, egyházak vezetőit.

(3) Az alakuló ülés napirendi pontjai - törvényben meghatározottaknak és a helyi sajátosságoknak megfelelően - különösen:

1. Ünnepélyes megnyitó:

a) polgármester köszöntője,

b) Himnusz.

2. A Helyi Választási Bizottság elnökének közreműködésével:

a) tájékoztató a választás eredményéről,

b) megbízólevelek átadása, a képviselők és a polgármester eskütétele.

3. A polgármesteri program ismertetése.

4. A polgármester illetményének és költségtérítésének jogszabály szerinti megállapítása.

5. A szervezeti és működési szabályzatáról szóló önkormányzati rendelet módosítása.

6. Alpolgármester(ek) választása, eskütétele.

7. Az alpolgármester(ek) illetményének, költségtérítésének, illetve tiszteletdíjának jogszabály szerinti megállapítása.

8. A bizottsági elnökök és tagok, valamint a nem képviselő bizottsági tagok eskütétele.

9. Megbízás adása a szervezeti és működési szabályzatról szóló önkormányzati rendelet teljes körű felülvizsgálatára valamint az önkormányzat gazdasági programjának elkészítésére.

10. A képviselő-testület megalakulásának bejelentése.

(4) Az alakuló ülésre egyebekben a rendes ülés szabályai az irányadók.

8. A rendes ülés

10. § (1) A képviselő-testület az általa elfogadott éves munkatervben meghatározottak szerint tartja rendes üléseit. A rendes ülések időpontja lehetőség szerint az adott hónap utolsó hétfője, kezdete 16.00 óra. Július és augusztus hónapokban a testület rendes ülést nem tart.

(2) Az ülések helye általában a Városháza Díszterme.

9. A munkaterv

11. § (1) A munkaterv-tervezetet a polgármester – a jegyző javaslatainak figyelembevételével - terjeszti elő a decemberi rendes képviselő-testületi ülésre jóváhagyásra. A munkatervet úgy kell elkészíteni, hogy az tartalmazza az ülés időpontját, a tárgyalandó témákat, az előadó nevét, illetve a véleményező bizottságok nevét.

(2) A munkaterv tervezetének összeállításakor javaslatot kell kérni:

a) az önkormányzati képviselőtől,

b) az önkormányzat bizottságainak elnökeitől,

c) az önkormányzati intézmények, nonprofit szervezet vezetőitől,

d) a nemzetiségi önkormányzat képviselő-testületétől,

e) a jegyzőtől,

f) a térség országgyűlési képviselőjétől,

g) a Békés Vármegyei Kormányhivatalt vezető főispántól,

h) a Békés Vármegyei Kormányhivatal Gyulai Járási Hivatala hivatalvezetőjétől,

i) a településen működő egyéb intézményektől, civil szervezetektől, egyházaktól.

(3) A munkatervben nem szereplő egyéb napirendi pontok felvételére a képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert.

10. A rendkívüli ülés

12. § (1) Halasztást nem tűrő, indokolt esetben a polgármester rendkívüli ülést hívhat össze. Rendkívüli ülést a polgármester saját döntése szerint is összehívhat.

(2) A rendkívüli ülés napját és az ülés kezdetének időpontját a polgármester határozza meg.

(3) A rendkívüli ülés meghívójának tartalmaznia kell az ülés helyének és napjának, kezdési időpontjának, a tervezett napirend(ek) tárgyának, előadójának megjelölését.

(4) Rendkívüli ülés esetén a képviselő-testület ülése formális meghívó nélkül telefonon és a hivatali kézbesítő útján is összehívható.

(5) A rendkívüli ülésre előterjesztett javaslat tárgyalásának nem feltétele az ügyben feladatkör szerint érintett bizottság véleményének előzetes beszerzése.

(6) A rendkívüli ülésre az előterjesztést elkészültét követően haladéktalanul elektronikusan hozzáférhetővé kell tenni, amennyiben erre nincs mód, a rendkívüli ülésen írásban ki kell osztani.

(7) A rendkívüli ülés lebonyolítására egyebekben a rendes ülés szabályai az irányadók.

11. Közmeghallgatás

13. § (1) A képviselő-testület évente két alkalommal - május és november hónapban - közmeghallgatást tart.

(2) A közmeghallgatás helyéről, időpontjáról legalább 15 nappal korábban tájékoztatót kell megjelentetni Elek város hivatalos honlapján, és az Elek TV-ben.

(3) A közmeghallgatás lebonyolítására a képviselő-testületi ülés lebonyolítására vonatkozó szabályokat kell alkalmazni azzal, hogy egy személy egy témában maximum 5 perc időtartamban szólhat hozzá.

(4) A kérdező által feltett kérdésre a választ a polgármester, az érintett képviselő vagy a polgármester által kijelölt személy helyben, vagy ha arra nincs lehetőség, 15 napon belül írásban adja meg.

12. A képviselő-testületi ülés összehívása

14. § (1) A képviselő-testület üléseit a polgármester, távollétében az alpolgármester írásbeli meghívóval hívja össze.

(2) Az ülést úgy kell összehívni, hogy a meghívót a képviselők és a meghívottak az ülés előtt legalább 5 nappal megkapják; a képviselők elektronikus úton, az egyéb meghívottak elektronikus úton, vagy a hivatali kézbesítő útján, illetve postai úton tértivevényesen.

(3) A napirendek dokumentumait (előterjesztések és azok mellékletei) a meghívó mellékleteként 5 nappal a képviselő-testületi ülés előtt elektronikus úton kézbesíteni kell a képviselő-testület tagjainak és a bizottságok tagjainak.

(4) A polgármester és az alpolgármester egyidejű akadályoztatása esetén a képviselő-testület ülésének összehívásával és vezetésével kapcsolatos feladatokat az Ügyrendi, Társadalmi Kapcsolatok, Kulturális és Sport Bizottság elnöke látja el.

(5) A képviselő-testületi ülés meghívójának tartalmaznia kell az ülés helyének és napjának, kezdési időpontjának, a tervezett napirend(ek) tárgyának, előadójának megjelölését.

(6) Amennyiben valamely előterjesztés nem a képviselő-testületi meghívóval együtt kerül elektronikusan megküldésre, a meghívóban a napirendi pont címe mellett „Az előterjesztés később kerül kiküldésre/ülésen kerül kiosztásra” kifejezést kell szerepeltetni, és az előterjesztést elkészültét követően haladéktalanul elektronikusan meg kell küldeni a képviselő-testület tagjainak, valamint a bizottsági tagoknak.

(7) Amennyiben „Az előterjesztés később kerül kiküldésre/ülésen kerül kiosztásra” kifejezéssel jelölt előterjesztés a véleményező bizottság soron következő üléséig nem készül el, az előterjesztés képviselő-testületi tárgyalásának nem feltétele az ügyben feladatkör szerint érintett bizottság véleményének előzetes beszerzése.

13. A képviselő-testületi ülésre meghívottak köre

15. § (1) A képviselő-testület ülésére az alábbi személyeket, szervezeteket kell meghívni:

a) a képviselőket,

b) a tisztségviselőket (polgármester, alpolgármester, jegyző, aljegyző),

c) a nemzetiségi önkormányzatok elnökeit,

d) az osztályvezetőket,

e) az önkormányzat által alapított egyszemélyes, és többségi tulajdonú gazdasági társaságok ügyvezető igazgatóját,

f) az önkormányzati intézmények vezetőit,

g) az érdekképviseleti szervek vezetőit az őket érintő kérdésekben,

h) az egyes napirendek által érintetteket,

i) a Hivatal szakembereit a szakterületüket érintő kérdésekben.

(2) A meghívottak - a 15. § h), i) és j) pontjaiban foglaltak kivételével - a képviselő-testület ülésén tanácskozási joggal vesznek részt.

(3) A 15. § h), i) és j) pontjaiban foglaltak az őket érintő napirend tekintetében tanácskozási joggal rendelkeznek.

(4) A képviselő-testület egyszerű többséggel bármely jelenlévőnek tanácskozási jogot adhat.

14. A képviselő-testület ülésének rendje

16. § (1) Az ülés megnyitásakor a polgármester megállapítja a megjelentek számát, az ülés határozatképességét, név szerint az igazoltan és előzetes bejelentés nélkül távol maradt képviselőket, majd:

a) javaslatot tesz a jegyzőkönyv-hitelesítőkre két képviselő személyében, a jegyzőkönyv-hitelesítőkről a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű többséggel határoz,

b) javaslatot tesz az ülés napirendi pontjaira, azok sorrendjére,

c) beszámol a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról, valamint az előző ülés óta történt fontosabb eseményekről,

d) napirendi pontonként megnyitja, vezeti, lezárja és összefoglalja a vitát,

e) napirendi pontonként szavazásra bocsátja a határozati javaslatot, rendelet-tervezetet,

f) bezárja az ülést.

(2) Határozatképtelenség esetén a testületi ülést 8 napon belül ugyanazon napirendi pontok megtárgyalására újra össze kell hívni, aminek módjára a rendelet 14. §-ban foglaltakat kell alkalmazni.

(3) A polgármester minden napirendet külön-külön nyit meg. Az előterjesztő kiegészítése után először a bizottságok véleményét kéri. Ezt követően megnyitja a vitát.

(4) A vita során - a jelentkezések sorrendjének figyelembe vételével - a képviselők, a tanácskozási joggal meghívottak, illetve az egyéb tanácskozási joggal rendelkezők szólhatnak a tárgyhoz.

(5) Egy képviselő egy adott napirendhez két alkalommal szólhat hozzá, hozzászólásonként maximum 3 perc időtartamban. A polgármester mérlegelést követően további egyszeri, maximum 3 perc hozzászólási lehetőséget biztosíthat. További hozzászólásokra csak a képviselő-testület döntése alapján van lehetőség.

(6) A hozzászólás során a képviselői kérdésre a kérdezett köteles választ adni. A választ követően a képviselő folytathatja a hozzászólást.

(7) A képviselő-testület vita közben - egyszerű többséggel - tanácskozási joggal nem rendelkezőknek is szót adhat, maximum 3 perces időtartamban.

(8) A vitában elhangzó személyes tartalmú megjegyzésre az érintett képviselőnek joga van a napirendi pont lezárása után legfeljebb 1 perc időtartamban észrevételt tenni.

(9) Ha a polgármester ezt nem veszi figyelembe, az érintett képviselő kívánságára e tárgyban a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű többséggel határoz. Viszontválasznak helye nincs.

(10) Az ülésen megjelent állampolgároknak a tárgyhoz tartozó kérdésben a polgármester egyszeri hozzászólási jogot biztosíthat. A hozzászólás időtartama ez esetben sem haladhatja meg a 3 percet.

(11) A képviselő-testületi ülésen jelen lévő személyek kötelesek a tanácskozás méltóságát tiszteletben tartani, olyan jellegű tetszést, vagy nem tetszést, amely zavarhatja mások hozzászólását nem nyilváníthatnak, kötelesek a részükre kijelölt székeken helyet foglalni.

(12) A polgármester köteles gondoskodni a képviselő-testület ülése rendjének fenntartásáról. A rend fenntartása érdekében alkalmazható eszközök:

a) Képviselő általi rendzavarás esetén:

aa) Figyelmezteti, majd ismétlődő esetben megvonja a szót attól a képviselőtől, aki a tárgytól eltér, már elhangzottakat indokolatlanul ismétel,

ab) Figyelmezteti, majd ismétlődő esetben megvonja a szót attól a képviselőtől, aki nem helyi érdekű ügyben szól hozzá,

ac) Rendre utasítja, majd ismétlődő esetben megvonja a szót attól a képviselőtől, aki a Képviselő-testület tekintélyéhez méltatlan kifejezést, vagy másokat sértő fogalmazást használ,

ad) Figyelmezteti, majd ismétlődő esetben rendreutasítja azt a képviselőt, aki olyan magatartást tanúsít, mellyel zavarja a Képviselő-testület munkáját.

b) Egyéb rendzavarás esetén a képviselő-testületi ülésen jelenlévő meghívottakat vagy más megjelenteket a tanácskozás rendjének bármilyen módon történő megzavarása esetén rendreutasíthatja. Amennyiben a rendzavarás folytatódik, vagy újra megismétlődik, a rendbontókat az ülésterem elhagyására kötelezi.

(13) A polgármester a tanácskozás folytatását lehetetlenné tévő rendzavarás esetén az ülést határozott időre félbeszakíthatja.

(14) A polgármesternek a (12)–(13) bekezdésben foglalt, a rend fenntartása érdekében tett, indokolt intézkedéseiről a képviselő-testület nem nyit vitát, azokkal kapcsolatban felszólalásnak helye nincs.

(15) Ha a polgármester ugyanazon képviselőtől a (12) bekezdés aa)-ac) alpontjaiban foglalt rendzavarás miatt ugyanazon ülésen egy alkalommal már megvonta a szót, vagy a képviselőt a (12) bekezdés ad) alpontjában foglaltak miatt, ugyanazon ülésen egy alkalommal már rendreutasította, a képviselő ismételt rendzavarása esetén indítványozhatja az érintett tárgyhavi bruttó alapdíjának 10 %-os csökkentését. Az indítványról a képviselő-testület vita nélkül minősített többséggel dönt.

(16) Ha a napirendhez több hozzászólás nincs, a polgármester a vitát lezárja.

(17) Bármelyik képviselő javasolhatja a vita lezárását, melyről a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű többséggel dönt.

(18) A vita lezárása után szót kell adni:

a) legfeljebb 3 percben azoknak, akik felszólalási szándékukat a vita lezárása előtt jelezték, és hozzászólási lehetőségüket még nem használták fel,

b) zárszóként legfeljebb 2 percben az előterjesztőnek,

c) a vitában elhangzó személyes tartalmú megjegyzésre az érintett képviselőnek legfeljebb 1 perc időtartamban.

15. Napirend

17. § (1) A polgármester az adott ülés napirendi pontjainak tervezésénél figyelembe veszi a munkatervben az ülésre meghatározott napirendeket, a korábbi üléseken tett napirendi javaslatokat, továbbá a Hivatal javaslatait.

(2) A polgármester a napirendek összeállítása során az alábbi tárgyalási sorrendet veszi figyelembe:

a) jelentés a lejárt idejű határozatok végrehajtásáról,

b) a polgármester beszámolója a két ülés között történt fontosabb eseményekről,

c) beszámolók, tájékoztatók,

d) a rendeletalkotása irányuló előterjesztések,

e) határozati javaslatot tartalmazó előterjesztések,

f) az előterjesztő által visszavont, de a képviselő-testület által napirenden tartott előterjesztés

g) a zárt testületi ülést igénylő előterjesztések.

(3) Az olyan napirendeket, amelyekhez előadó vagy vendég várható, lehetőség szerint az ülés elején kell napirendre tűzni.

(4) A (2) bekezdésben meghatározott sorrendtől a képviselő-testület a polgármester javaslatára eltérhet, melyről egyszerű többséggel határoz a képviselő-testület.

(5) A polgármester a javasolt napirend ismertetésével nyitja meg a tanácskozást. A napirendekről a képviselő-testület egyszerű többséggel határoz.

(6) Minősített többséggel vehető napirendre a meghívóban nem szereplő, illetve a bizottság által nem tárgyalt előterjesztés.

(7) A képviselő-testület a napirendek sorrendjének meghatározásáról történő döntést követően, egyszerű többséggel változtathat.

16. Sürgősségi indítvány

18. § (1) A képviselő-testületi meghívóban nem szereplő előterjesztést „sürgősségi indítvány” megjelöléssel akkor lehet tenni, ha a döntés meghozatala az adott ülésen jogszabály rendelkezése alapján, vagy az ügy fontosságára, sürgősségére tekintettel, vagy önkormányzati érdeksérelem megelőzése érdekében indokolt.

(2) Sürgősségi indítvánnyal rendelettervezet csak akkor tűzhető napirendre, ha a rendeletalkotási kötelezettséget magasabb szintű jogszabály írja elő olyan határidővel, hogy a jogszabályi előírás másképp nem teljesíthető.

(3) Az (1)–(2) bekezdésben meghatározott feltételek fennállása esetén a polgármester, az alpolgármester, a bizottsági elnök, a jegyző, valamint az aljegyző javasolhatja sürgősségi indítvánnyal valamely téma napirendre tűzését.

(4) A sürgősségi indítványként benyújtásra kerülő előterjesztést elkészültét követően haladéktalanul elektronikusan hozzáférhetővé kell tenni a képviselő-testület tagjainak.

(5) Amennyiben írásbeli benyújtásra nincs mód, sürgősségi indítvánnyal előterjesztés szóban is tehető, azonban a határozati javaslatot a döntéshozatal előtt írásban ki kell osztani.

(6) A sürgősséggel történő tárgyalásról a képviselő-testület egyszerű többséggel határoz.

(7) A sürgősségi indítvánnyal előterjesztett javaslat tárgyalásának nem feltétele az előzetes bizottsági vélemény beszerzése.

17. Ügyrendi javaslat

19. § (1) Az ügyrendi javaslat a képviselő-testületi ülés vezetésével, rendjével összefüggő, a tárgyalt napirendi pontot érdemben nem érintő, eljárási kérdésekre vonatkozó javaslat.

(2) A képviselők az ülés során bármikor tehetnek ügyrendi javaslatot, és részükre e tárgyban soron kívül szót kell adni.

(3) Az ügyrendi javaslat két részből áll. Az első rész, melynek időtartama maximum 30 másodperc a javaslat ismertetése, a második rész annak indokolása, szintén 30 másodperc időtartamban. Ha az első részből nem válik nyilvánvalóvá a felszólaló javaslata, a polgármester megvonja a szót.

(4) Az ügyrendi javaslatról, formai dolgok esetén a polgármester egy személyben dönthet, egyéb esetben a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű többséggel dönt.

18. Módosító indítvány

20. § (1) Módosító indítványt az adott napirendnél a szavazás megkezdéséig lehet előterjeszteni a polgármesterhez.

(2) A módosító határozati javaslatokat szó szerint, döntéshozatalra alkalmas módon kell megfogalmazni.A módosító indítványnak tartalmaznia kell a napirend címét, a módosító indítvány szövegét, valamint írásbeli indítvány esetén az indítvány benyújtójának aláírását. Az indítványban az eredeti javaslatot nem kell ismételni.

(3) A módosító indítvány elfogadásához – amennyiben jogszabály másként nem rendelkezik - az eredeti határozati javaslatra előírt szavazati többség szükséges.

(4) Képviselő-testületi ülésenként egyszer, valamennyi képviselő kérhet 5 perc ún. „olvasási” szünetet. Kérés esetén ezt a polgármester elrendeli, de egy napirendnél csak egyszer lehet elrendelni.

(5) A módosító javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra a polgármester úgy, hogy előbb a módosító indítványokról időrendi sorrendben, majd az előterjesztésben szereplő, az elfogadott módosításokkal egységes szerkezetben lévő határozati javaslatról dönt a képviselő-testület.

19. Az előterjesztés

21. § (1) A napirendi pontokhoz írásbeli előterjesztést kell készíteni.

(2) Az írásbeli előterjesztésnek általában a következő főbb részekből kell állnia:

a) az előterjesztés tárgya, az ülés időpontja,

b) annak áttekintése, hogy ez a tárgy korábban szerepelt-e napirenden, és milyen döntés született, annak megtörtént-e a végrehajtása,

c) a témakör részletes kifejtése,

d) a meghozandó döntés, vagy döntési alternatívák, azok indokolása,

e) egyértelműen megfogalmazott határozati javaslat(ok), rendelet esetén rendelet-tervezet,

f) a döntés végrehajtásáért felelős, valamint a teljesítési határidő, ha szükséges, az anyagi forrás megjelölése.

22. § (1) Előterjesztés megtételére jogosult:

a) települési képviselő,

b) tisztségviselő,

c) a képviselő-testület bizottsága,

d) nemzetiségi önkormányzatok elnökei,

e) osztályvezetők,

f) intézményvezetők,

g) önkormányzati gazdasági társaság vezetője, felügyelő bizottságának elnöke,

h) akit a képviselő-testület felkér.

(2) Az előterjesztő a képviselő-testület munkatervében nem szereplő, a meghívóban feltüntetett előterjesztést visszavonhatja. Az előterjesztést ennek ellenére a képviselő-testület minősített többséggel napirenden tarthatja.

20. A szavazás

23. § (1) A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik.

(2) A szavazatok megszámlálásáról a jegyző gondoskodik.

(3) A szavazatok összeszámlálása után a jegyző megállapítja a javaslat mellett, ellene szavazók, végül a tartózkodók számát.

(4) A szavazat utólagos módosítására nincs lehetőség.

(5) Az Mötv.-ben szabályozott eseteken túlmenően minősített többségű szavazással eldöntendő ügyek:

a) az önkormányzat ingatlanvagyonának elidegenítése,

b) helyi adó megállapítása,

c) új önként vállalt feladat vállalása, valamint arról történő lemondás,

d) önkormányzati vagyon feletti ingyenes rendelkezés, az önkormányzat vagyonrendeletében meghatározott kivétellel,

e) fenntartói és tulajdonosi jogkörből adódó hatósági ármegállapítás (étkezési-, közterület-használati díj),

f) döntés hosszú lejáratú hitel felvételéről, kötvény kibocsátásról,

g) képviselő-testületi hatáskörök átruházása, döntési jog átadása,

h) önkormányzati kitüntetések és egyéb elismerő címek adományozása, visszavonása,

i) közbeszerzési eljárással, versenyeztetéssel kapcsolatos döntések,

j) költségvetést érintő ügyek.

(6) A név szerinti szavazásnál a jegyző ABC sorrendben felolvassa a képviselők névsorát, a képviselők „igen”-nel, „nem”-mel, vagy „tartózkodom”-mal szavazhatnak.

(7) A jegyző a szavazatokat a névsorban feltünteti, összeszámolja és kihirdeti az eredményt.

(8) A név szerinti szavazáshoz igénybe vett névsort a jegyzőkönyvhöz kell csatolni.

(9) A képviselő-testület bármely képviselő javaslatára, egyszerű többséggel hozott határozata alapján titkos szavazást tarthat az Mötv. 46. § (2) bekezdésében foglalt esetekben.

(10) A titkos szavazás lebonyolítása, eredményének megállapítása az Ügyrendi, Társadalmi Kapcsolatok, Kulturális és Sport Bizottság feladata (szavazatszámláló bizottság). Az elnököt távollétében a bizottság elnökhelyettese, annak távollétében annak tagja helyettesíti.

(11) A titkos szavazás szavazólapon történik. A szavazás lebonyolításának technikai feltételeit a jegyző biztosítja.

(12) A szavazatszámláló bizottság a szavazásról jegyzőkönyvet készít. A jegyzőkönyvet a bizottság tagjai és a jegyzőkönyvvezető írják alá.

(13) A szavazás eredményéről a bizottság elnöke beszámol a Képviselő-testületnek. A szavazás eredményét a jegyző nyilvános ülésen ismerteti.

(14) Amennyiben a képviselő-testület tagja adott ügyben elmulasztja a személyes érintettsége bejelentését, a képviselő-testület bármely tagjának javaslatára, minősített többséggel hozott határozata alapján a képviselő-testület a képviselő tiszteletdíját 10 %-kal, legfeljebb 12 havi időtartamra csökkentheti.

21. Az önkormányzati rendelet

24. § (1) Önkormányzati rendelet megalkotását kezdeményezhetik:

a) a képviselő-testület tagjai,

b) a képviselő-testület bizottságai,

c) nemzetiségi önkormányzat,

d) jegyző, aljegyző,

e) a Hivatal osztályvezetői.

(2) A javaslatokat a jegyzőhöz írásban kell benyújtani az előterjesztésre vonatkozó szabályok alapján.

(3) A rendeleteket külön-külön, a naptári év elejétől kezdődően folyamatos sorszámmal és évszámmal kell ellátni. A rendelet nyilvántartás naprakész vezetéséért a jegyző felelős.

(4) Az elfogadott rendeletet a jegyző a Hivatal hirdetőtáblájára 15 napra függeszti ki.

22. Az önkormányzati határozat

25. § (1) Bármely képviselő az előterjesztésekre vonatkozó előírások szabályainak figyelembe vételével kezdeményezheti határozat meghozatalát.

(2) Az indítványnak indokolást kell tartalmaznia.

(3) Az indítványt a benyújtástól számított 30 napon belül, de legkésőbb a benyújtásától számított 2. képviselő-testületi ülésen napirendre kell tűzni.

(4) Az elfogadott határozatokat külön-külön a naptári év elejétől kezdődően folyamatos sorszámmal és dátummal (év, hó, nap) kell ellátni. A határozat tartalmazza a képviselő-testület által meghozott döntést – közérthetően és egyértelműen megfogalmazva –, a határidő és a felelős megjelölését.

(5) Az önkormányzati határozatok nyilvántartásának naprakész vezetéséért a jegyző felel.

23. A jegyzőkönyv

26. § (1) A jegyzőkönyvet az Mötv. 52. § (2) bekezdésében meghatározottakon túl két jegyzőkönyv-hitelesítő írja alá.

(2) A jegyzőkönyv mellékletei az ülésen készült jelenléti ív, a meghívó, az előterjesztések, az elfogadott és kihirdetett rendelet, titkos szavazásról készült jegyzőkönyv, az ülés időtartama alatt keletkezett egyéb dokumentumok.

(3) A választópolgárok a képviselő-testület nyilvános üléséről készült jegyzőkönyvének Elek város honlapjára e célból feltöltött példányába betekinthetnek.

(4) A jegyzőkönyv eredeti példányát a Hivatal az (2) bekezdésben meghatározott mellékletekkel együtt évente bekötteti.

(5) A rendes képviselő-testület üléséről videófelvétel, a rendkívüli és zárt ülésről hangfelvétel készül, melynek elkészíttetéséről a Hivatal gondoskodik. A képviselő-testület tagjainak írásbeli kérésére, a hangfelvétel alapján szó szerinti jegyzőkönyvet, jegyzőkönyvrészletet kell készíteni.

(6) A zárt ülés jegyzőkönyve 2, a nyilvános ülés jegyzőkönyve 3 példányban készül.

(7) A jegyzőkönyveket és a hangfelvételeket tartalmazó adathordozókat az erre a célra rendszeresített zárható helyiségben, időbeli sorrendben kell tárolni.

24. Kérdés, interpelláció

27. § (1) Bármely képviselő a képviselő-testületi ülésen a polgármestertől, az alpolgármestertől, az állandó bizottságok elnökeitől, valamint a jegyzőtől a hatáskörébe tartozó ügyekben felvilágosítást kérhet.

(2) A képviselő által feltett kérdésre az ülésen, vagy - amennyiben ez nem lehetséges - 15 napon belül írásban választ kell adni.

(3) Bármely képviselő az önkormányzat feladat- és hatáskörébe tartozó ügyben a polgármesterhez, az alpolgármesterhez, az állandó bizottságok elnökeihez, valamint a jegyzőhöz interpellációt intézhet.

(4) Interpellációval a képviselő-testület csak a rendes ülésen a főbb napirendi pontok után, a bejelentések előtt foglalkozik.

(5) A képviselők ülésenként csak 1 interpellációt nyújthatnak be.

(6) Az interpelláció teljes szövegét legkésőbb az ülést megelőző 5 munkanappal előbb írásban kell benyújtani a címzetthez és a polgármesterhez. Emellett lehetőséget kell adni az ülésen a szóban történő előadására. Az 5 munkanapos határidő elmulasztása esetén az interpelláció nem tárgyalható. Ha a képviselő az interpellációt továbbra is fenntartja, azt újra be kell nyújtania.

(7) Az interpelláció ideje legfeljebb 3 perc, az arra adott válasz elfogadásáról szóló nyilatkozat időtartama legfeljebb 1 perc lehet.

(8) Az interpellációra az ülésen szóban, vagy legkésőbb 15 napon belül írásban érdemi választ kell adni, és azt el kell juttatni minden képviselőhöz.

(9) Amennyiben az interpellációra adott választ a képviselő nem fogadja el, a képviselő-testület annak elfogadásáról vita nélkül, egyszerű többséggel dönt.

(10) Ha az interpellációra adott választ a Képviselő-testület sem fogadja el, a polgármester további vizsgálat céljából a kérdést a hatáskörrel rendelkező bizottság elé utalja.

(11) A képviselői kérdésekre az interpellációra vonatkozó szabályokat kell alkalmazni azzal az eltéréssel, hogy a kérdéseket 2 munkanappal a testületi ülés előtt a polgármesterhez írásban kell benyújtani, továbbá a képviselő-testület a kérdés elfogadásáról nem szavaz.

IV. Fejezet

Az önkormányzat tisztségviselői, a képviselő-testület szervei

25. Az önkormányzati képviselők

28. § (1) A képviselő köteles jelezni a polgármesternek vagy a jegyzőnek legkésőbb a képviselő-testület ülésének megkezdését megelőzően 1 órával írásban vagy elektronikus úton, ha a képviselő-testület ülésén való részvételben, illetve egyéb megbízatása teljesítésében akadályoztatva van. A képviselő köteles jelezni írásban, elektronikusan vagy szóban a bizottság elnökének, ha a bizottság ülésén való részvételben akadályoztatva van.

(2) Igazoltan van távol az ülésről az a képviselő, aki távollétét az ülés előtt az (1) bekezdésben foglaltak szerint bejelentette. A be nem jelentett távollét igazolatlannak minősül.

(3) A képviselők a választópolgárokkal való kapcsolattartás módját, gyakoriságát egyénileg határozzák meg.

(4) A képviselői munkához szükséges, a Hivatal által ellátott feladatokhoz kapcsolódó tájékoztatásigénylést vagy egyéb, a képviselői munkához kapcsolódó kérést a jegyzőhöz kell írásban vagy elektronikusan benyújtani, melyre felkészülést nem igénylő ügyekben legkésőbb 3 munkanapon belül, alaposabb felkészülést vagy intézkedést igénylő ügyekben legkésőbb 30 napon belül tájékoztatást kell adni.

(5) A képviselő az igényelt anyagokat elektronikusan kaphatja meg a jegyzőtől, vagy annak utasítására a Hivatal feladatkör szerint érintett szervezeti egységének vezetőjétől.

(6) A képviselők juttatásait a helyi önkormányzati képviselők, bizottsági elnökök és tagok tiszteletdíjáról és természetbeni juttatásairól szóló 20/2003. (XI. 24.) önkormányzati rendelet tartalmazza.

26. A képviselő-testület bizottságai

29. § (1) A képviselő-testület a következő állandó bizottságokat hozza létre:

a) Pénzügyi, Szociális és Településfejlesztési Bizottság (5 fő),

b) Ügyrendi, Társadalmi Kapcsolatok, Kulturális és Sport Bizottság (5 fő).

(2) A képviselő-testület egy konkrét feladat ellátására ideiglenes bizottságokat hozhat létre.

(3) Az ideiglenes bizottság tagjainak megválasztására ugyanazok a szabályok vonatkoznak, mint az állandó bizottságok esetében.

(4) Az ideiglenes bizottság megszűnik, amennyiben a létrehozásának alapjául szolgáló ok, vagy feladat megszűnik, az időpont, vagy esemény bekövetkezik.

(5) A megszűnés esetén az azt követő testületi ülésen a bizottság elnöke köteles a bizottság működéséről, és annak eredményéről a Képviselő-testületnek beszámolni.

(6) A bizottság ülését a bizottság elnöke hívja össze és vezeti. Az elnök akadályoztatása esetén ezt a feladatot - a bizottság által e célra megválasztott - elnökhelyettes végzi el. A Pénzügyi, Szociális és Településfejlesztési Bizottság üléseit lehetőség szerint a rendes ülést megelőző hét szerdáján 14.00 órai kezdettel, az Ügyrendi, Társadalmi Kapcsolatos, Kulturális és Sport Bizottság üléseit a rendes ülést megelőző hét szerdáján 16.00 órai kezdettel tartja.

(7) A bizottság elnöke köteles az ülést összehívni:

a) a képviselő-testület határozatára,

b) a polgármester indítványára,

c) a bizottság tagjai 1/4-nek indítványára.

(8) A bizottság képviseletében a bizottság elnöke jár el. A bizottság tagja kizárólag a bizottság döntése alapján, a döntésben meghatározott terjedelemben járhat el a bizottság képviseletében.

(9) Az átruházott hatáskör gyakorlásáról a bizottság elnöke a tárgyévet követően, legkésőbb a zárszámadás elfogadásáig beszámol a képviselő-testületnek.

(10) A bizottság ülésén bármely képviselő tanácskozási joggal vesz részt.

(11) A bizottságok működésére egyebekben a képviselő-testület működésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni azzal az eltéréssel, hogy a bizottság ülésenként csak egy jegyzőkönyv-hitelesítőt választ.

(12) A bizottságok együttes ülést is tarthatnak. Együttes bizottsági ülés tartása esetén a bizottságok levezető elnököt választanak. Az együttes ülés összehívására, a bizottságok határozatképességre és határozathozatalára a bizottságok működésére vonatkozó általános szabályokat kell alkalmazni.

(13) A bizottságok részletes feladat- és hatásköreit e rendelet 4. melléklete tartalmazza.

27. A polgármester

30. § (1) A polgármester a megbízatását főállásban látja el.

(2) A polgármester havonta legalább egy alkalommal, Elek város honlapján és a Hivatal hirdetőtábláján meghirdetett időpontban fogadóórát tart, általában a keddi napon 13.00 órától 15.00 óráig.

28. Az alpolgármester

31. § A képviselő-testület legfeljebb 2 fő társadalmi megbízatású alpolgármestert választ a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére. Feladatkörüket a polgármester határozza meg, valamint kijelöli a távolléte esetén őt helyettesítő személyt.

29. A jegyző és aljegyző

32. § (1) A jegyző a Hivatal vezetőjeként

a) gondoskodik a képviselő-testületi és bizottsági előterjesztések előkészítéséről,

b) ellátja a képviselő-testület, a bizottságok szervezési és ügyviteli tevékenységével kapcsolatos feladatokat,

c) törvényességi észrevételt tehet.

(2) Az aljegyző

a) helyettesíti a jegyzőt akadályoztatása esetén a testületi üléseken, elősegíti a jegyző hivatalvezetői munkáját,

b) részt vesz a képviselő-testület elé kerülő előterjesztések, határozati javaslatok előzetes törvényességi vizsgálatában.

(3) A jegyző és az aljegyző együttes távolléte esetén a Hivatal Igazgatási Osztályának vezetője látja el a jegyzői feladatokat.

(4) A jegyzői és az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén - legfeljebb hat hónap időtartamra - a Hivatal Igazgatási Osztályának vezetője látja el a jegyzői feladatokat.

33. § A vagyonnyilatkozat-tételre kötelezett személyek meghatározását az 5. melléklet tartalmazza.

30. A Hivatal

34. § A Hivatal működésének szabályait, eljárási rendjét a Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata tartalmazza.

31. Nemzetiségi önkormányzatok

35. § A képviselő-testület a települési nemzetiségi önkormányzatok számára a velük kötött közigazgatási szerződésben foglalt részletes szabályok szerint biztosítja a feladatuk ellátásához szükséges irodahelyiséget, továbbá ellátja a Hivatal útján a működésükkel, gazdálkodásukkal összefüggő - bejelentési, nyilvántartási, adatszolgáltatási, dokumentumkészítési, ellenjegyzési, érvényesítési - feladatokat. Ezen működési és gazdálkodási feladataik ellátásához biztosítja a személyi és tárgyi feltételeket.

V. Fejezet

Záró rendelkezések

36. §1

37. § Ez a rendelet 2023. október 1-jén lép hatályba.

1. melléklet a 20/2023. (IX. 25.) önkormányzati rendelethez

Elek Város Önkormányzata által ellátott önként vállalt feladatok

1. Szociális és egészségügyi ellátás

1.1. önkormányzati lakáscélú támogatások nyújtása;

1.2. tanévkezdési támogatás;

1.3. felsőfokú tanulmányokat támogató szociális ösztöndíj;

1.4. természetbeni támogatások, tartós élelmiszercsomagok biztosítása

1.5. szociális célú tüzelő biztosítása a rászoruló családoknak;

1.6. újszülöttek támogatása;

1.7. lakhatási támogatás;

1.8. gyógyszertámogatás;

1.9. a nem állami fenntartású civil szervezetek támogatása.

2. Köznevelés

2.1. Nyári napközbeni ellátás megszervezése;

2.2. közreműködés az általános és középiskolai ifjúsági, szabadidős és tehetséggondozó rendezvények szervezésében;

2.3. óvodás korosztály részére városi szintű tematikus napok szervezése;

2.4. pedagógusok, vezetők elismeréséhez kapcsolódó rendezvények szervezése;

2.5. a köznevelés terén az önkormányzat által vállalt eseti feladatok.

3. Közművelődési, közgyűjteményi feladatok

3.1. Közművelődési megállapodások megkötése egyes kulturális intézményekkel, szervezetekkel;

3.2. néptáncműhelyek támogatása;

3.3. különböző kulturális események, találkozók, kulturális közösségek, alkotók, alkotóműhelyek támogatása;

3.4. közterületi művészeti alkotások, emléktáblák, névtörténeti táblák elhelyezése;

3.5. történelmi és kulturális kiemelt évfordulók alkalmából rendezvények szervezése;

3.6. a Települési Értéktár Bizottság működtetése;

3.7. a közművelődés terén az önkormányzat által vállalt eseti feladatok.

4. Sport, ifjúsági terület

4.1. Sportszövetségek alapvető működési feltételeinek segítése;

4.2. a sportszakember-képzésben és -továbbképzésben való közreműködés;

4.3. a sportági és iskolai területi versenyrendszerek kialakításának segítése, illetve az e körbe tartozó sportrendezvények lebonyolítása;

4.4. a sportorvosi tevékenység feltételeinek biztosításában való közreműködés;

4.5. az állami sportinformációs adatszolgáltatással összefüggő feladatok ellátása;

4.6. a sport népszerűsítésében, a mozgásgazdag életmóddal kapcsolatos sporttudományos felvilágosító tevékenység szervezésében való közreműködés;

4.7. sportszervezetek részére önkormányzati támogatás nyújtása (közvetlen anyagi támogatás, lakások bérlőkijelölési jogának biztosítása, sportlétesítmények ingyenes biztosítása, közterületek ingyenes vagy kedvezményes biztosítása sportrendezvényekhez);

4.8. sportolók közvetlen anyagi támogatása, díjazása, jutalmazása;

4.9. sportrendezvények (sporttal kapcsolatos rendezvények) szervezése, lebonyolítása, más partnerek által szervezett sporteseményekben való szerepvállalás;

4.10. ifjúsági szervezetek, tevékenységek, programok pénzügyi támogatása;

4.11. ifjúsági koncepció alkotása és végrehajtása;

4.12. ifjúsági közösségi tér működtetése, támogatása;

4.13. az ifjúsági területen az önkormányzat által vállalt eseti feladatok.

5. Településfejlesztési, településrendezési, környezetvédelmi, városüzemeltetési feladatok

5.1. Elek Város lakóinak életminőségét javító, kötelező feladatnak nem minősülő beruházások megvalósítása;

5.2. építészeti értékek helyi védelme;

5.3. helyi jelentőségű természeti értékek védetté nyilvánítása, fenntartása;

5.4. közterület-felügyelet és mezei őrszolgálat működtetése;

5.5. egyházi temetők fenntartásának támogatása;

5.6. karácsonyi díszkivilágítás üzemeltetése, felújítása, fejlesztése;

5.7. településképi véleményezési eljárás lefolytatása;

5.8. településképi bejelentési eljárás lefolytatása;

5.9. térfigyelő rendszer kialakítása, működtetése.

6. Egyéb feladatok

6.1. Az önkormányzat által vagy közreműködésével létrehozott közalapítványok működésének segítése;

6.2. a helyi média támogatása;

6.3. helyi lap kiadásának támogatása;

6.4. egyéni és társas vállalkozások támogatása;

6.5. helyi kis- és középvállalkozások számára támogatás nyújtása;

6.6. a Közgyűlés által biztosított költségvetési keretek és feltételek mellett vállalkozások támogatása a működési nehézségek leküzdése érdekében;

6.7. településmarketing-feladatok ellátása;

6.8. városi ünnepségek szervezése;

6.9. ünnepekhez kötődő vásárok szervezése;

6.10. környezetvédelmi szempontok érvényesítése az önkormányzati beruházások során;

6.11. költségvetésben tervezetten anyagi támogatás nyújtása a városban működő civil szervezeteknek, nemzetiségi önkormányzatoknak és egyházaknak;

6.12. városi kitüntetések és elismerések alapítása, adományozása;

6.13. külföldi helyi önkormányzatokkal – együttműködési megállapodáson alapuló – kapcsolat fenntartása.

6.14. városi polgárőr egyesületek támogatása;

6.15. Reprezentáció, ajándékozás;

6.16. más országban kialakult fegyveres konfliktusra, illetve humanitárius katasztrófára tekintettel a rászorultak támogatása.

2. melléklet a 20/2023. (IX. 25.) önkormányzati rendelethez

Elek Város Önkormányzata alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolása

Kormányzati funkció száma

Kormányzati funkció megnevezése

011130

Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége

013320

Köztemető-fenntartás és -működtetés

013350

Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok

013360

Más szerv részére végzett pénzügyi-gazdálkodási, üzemeltetési, egyéb szolgáltatások

016020

Országos és helyi népszavazással kapcsolatos tevékenységek

031030

Közterület rendjének fenntartása

041233

Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás

042130

Növénytermesztés, állattenyésztés és kapcsolódó szolgáltatások

042180

Állat-egészségügy

045160

Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása

047120

Piac üzemeltetése

047410

Ár- és belvízvédelemmel összefüggő tevékenységek

051040

Nem veszélyes hulladék kezelése, ártalmatlanítása

052080

Szennyvízcsatorna építése, fenntartása, üzemeltetése

062020

Településfejlesztési projektek és támogatásuk

063020

Víztermelés, -kezelés, -ellátás

064010

Közvilágítás

066010

Zöldterület-kezelés

066020

Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások

072111

Háziorvosi alapellátás

072112

Háziorvosi ügyeleti ellátás

072311

Fogorvosi alapellátás

074031

Család és nővédelmi egészségügyi gondozás

074032

Ifjúság-egészségügyi gondozás

074040

Fertőző megbetegedések megelőzése, járványügyi ellátás

081030

Sportlétesítmények, edzőtáborok működtetése és fejlesztése

081071

Üdülői szálláshely-szolgáltatás és étkeztetés

082091

Közművelődés - közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése

082092

Közművelődés - hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása

084020

Nemzetiségi közfeladatok ellátása és támogatása

091140

Óvodai nevelés, ellátás működtetési feladatai

096015

Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben

102023

Időskorúak tartós bentlakásos ellátása

104031

Gyermekek bölcsődében és mini bölcsődében történő ellátása

105020

Foglalkoztatást elősegítő képzések és egyéb támogatások

106020

Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások

107070

Menekültek, befogadottak, oltalmazottak ideiglenes ellátása és támogatása

107080

Esélyegyenlőség elősegítését célzó tevékenységek és programok

3. melléklet a 20/2023. (IX. 25.) önkormányzati rendelethez

A képviselő-testület szerveire átruházott hatáskörök jegyzéke

1. A polgármesterre átruházott feladat- és hatáskörök

1.1. Köteles - tekintet nélkül hatáskörére és illetékességére - önkormányzati segélyt, étkezést, illetve szállást biztosítani az arra rászorulóknak, ha ennek hiánya a rászorulónak az életét, testi épségét veszélyezteti.

1.2. Halaszthatatlan esetben települési támogatást nyújt a rászoruló személynek, ha az megfelel a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvényben (a továbbiakban: Szoctv.) és a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 12/2021. (IX. 30.) önkormányzat rendeletében foglalt feltételeknek, az említett jogszabályokban foglaltak szerint. Halaszthatatlan esetnek minősül: haláleset bekövetkeztekor azonnali intézkedést igénylő esetben, rendkívüli élethelyzet esetén azonnali intézkedést igénylő esetben. Rendkívüli élethelyzetnek minősül elemi kár, és egyéb katasztrófahelyzet bekövetkezte (pl.: tűzeset) amennyiben a késedelem elháríthatatlan kárral járna.

1.3. Gyógyszervásárlásra támogatást nyújt, ha az orvos szakvéleménye szerint életmentő, illetve azonnali alkalmazást kíván.

1.4. Egészségügyi egyéb vészhelyzet esetén támogatást nyújt, ha a késedelem súlyos vagy maradandó egészségkárosodással járna.

1.5. Köteles gondoskodni az életvezetési problémákkal, szociális gondokkal küzdő családok, illetve személyek szociális és mentálhigiénés ellátásáról.

1.6. Gondoskodik az elhunyt személy közköltségen történő eltemettetéséről, méltányosságot gyakorol a köztemetés költségeinek részletekben történő megfizetése kapcsán.

1.7. Gondoskodik a jogok, tények, terhek ingatlan-nyilvántartásba történő bejegyzéséről, törléséről, módosításáról.

1.8. Dönt a közösségi együttélés alapvető szabályairól és ezek elmulasztásának jogkövetkezményeiről szóló 16/2013. (X. 1.) önkormányzati rendeletben meghatározott közigazgatási bírság kiszabásáról.

1.9. Dönt a jogszabály erejénél fogva az önkormányzat hatáskörébe utalt településképi bejelentési eljárásban.

1.10. Elek Város Önkormányzata Képviselő-testületének Elek Város településképének védelméről szóló 15/2018. (IX. 25.) önkormányzati rendeletében meghatározott településképi követelmények teljesítése érdekében kötelezési eljárás lefolytatása, és szükség esetén kötelezés kibocsátása.

1.11. A településképi a kötelezés végrehajtásának elmulasztása esetén bírság kiszabása.

1.12. Az önkormányzat vagyonáról szóló 8/2013. (V. 8.) önkormányzati rendelet alapján

1.12.1. a tulajdonosi jog gyakorlója döntései alapján a szerződéseket megköti,

1.12.2. ellenőrzi a szerződésben foglaltak teljesítését és indokolt esetben megteszi azokat a jognyilatkozatokat, amelyek szerződés felbontására vagy megszüntetésére irányulnak, vagy érvényesíti az önkormányzat igényeit, ideértve bírósági eljárás megindítását is,

1.12.3. önállóan elutasít olyan szerződési ajánlatokat, amelyek elfogadása jogszabályi rendelkezéssel, vagy önkormányzati határozatban előírtakkal ellentétes lenne,

1.12.4. közműszolgáltatók részére közművezetékek elhelyezése céljára vezetékjogot, vagy szolgalmi jogot, vagy használati jogot önkormányzati ingatlanokon olyan mértékig biztosít, amelyek az érintett ingatlanok rendeltetés szerinti felhasználását nem befolyásolják,

1.12.5. vezeték-, szolgalmi- és használati jogot biztosító szerződéseket az önkormányzat, mint jogosult javára egymillió forint értékhatárig önállóan megköt,

1.12.6. hozzájárul közterület használatához, vagy erre szerződést köt, ha a használat közterületként nyilvántartott földrészlet rendeltetésének megfelelő használatát biztosítja.

1.13. A követelések elengedésének eseteiről szóló 13/2015. (VI. 30.) önkormányzati rendelet alapján dönt a behajthatatlan követelések zárszámadást megelőzően elvégzett felülvizsgálat során a tárgyévi költségvetési törvényben kötelezettként megállapított értékhatárt el nem érő, kisösszegű, be nem hajtható követelések törléséről 100.000.- Ft értékhatárig.

1.14. Az önkormányzat tulajdonában levő lakások és nem lakáscélú helyiségek bérletéről és elidegenítéséről szóló 23/2022. (XI. 28.) önkormányzati rendelet alapján azonnali intézkedést igénylő rendkívüli élethelyzet esetén, méltányosságból, egyedi mérlegelés alapján a szociális, jövedelmi és vagyoni feltételek vizsgálata nélkül, határozott idejű, maximum egy év időtartamra szóló bérleti jogviszony létesítéséről dönthet.

1.15. Dönt az önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítása és a kiadási kiemelt előirányzatok közötti átcsoportosításról 10 000 000 Ft összeghatárig - mely esetenként a 4 000 000 Ft összeghatárt nem haladhatja meg.

1.16. Gondoskodik az állati eredetű melléktermék – így különösen az elhullott állat tetemének – elszállításáról, ártalmatlanná tételéről, ha a tulajdonos ismeretlen vagy ismeretlen helyen tartózkodik

2. A Pénzügyi, Szociális és Településfejlesztési Bizottságra átruházott feladat- és hatáskörök

2.1. Szociális rászorultság esetén - a szociális alapellátás keretében - a jogosult számára települési támogatást állapít meg a Szoctv.-ben, valamint a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 12/2021. (IX. 30.) önkormányzati rendeletében meghatározott feltételek szerint.

2.2. Megszünteti a Szoctv.-ben meghatározott feltételek hiányában, vagy jogszabály megsértésével nyújtott szociális ellátást, kötelezi az ellátást jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybevevőt a Szoctv.-ben meghatározottak szerint a megtérítésre.

2.3. Dönt arról, hogy a pénzbeli ellátás helyett természetbeni szociális ellátást nyújt a Szoctv.-ben meghatározott esetekben.

2.4. Ellátja a szociális célú tüzelőanyag valamint a rendkívüli energiatámogatással kapcsolatos feladatokat, dönt a támogatásokról.

3. Az Ügyrendi, Társadalmi Kapcsolatos, Kulturális és Sport Bizottságra átruházott feladat- és hatáskörök

3.1. Ellátja az oktatási (különösen Bursa Hungarica), kulturális és sport célú tevékenységek támogatását, dönt a támogatásokról.

3.2. Ellátja a civil szervezetek, egyházak, nemzetiségi önkormányzatok támogatásával kapcsolatos feladatokat, dönt a támogatásokról az önkormányzati támogatások nyújtásáról szóló 9/2022. (VI. 16.) önkormányzati rendelet alapján.

4. A jegyzőre átruházott feladat- és hatáskörök

Dönt a közterületek használatának rendjéről szóló 22/2022. (XI. 28.) önkormányzati rendeletben foglaltak szerint a közterület-használattal kapcsolatos tulajdonosi jogosultság gyakorlásáról.

4. melléklet a 20/2023. (IX. 25.) önkormányzati rendelethez

A bizottságok részletes feladat- és hatáskörei

1. Pénzügyi, Szociális és Településfejlesztési Bizottság

1.1. Véleményezi és ellenőrzi:

1.1.1. a költségvetési beszámolókat,

1.1.2. a jövőre vonatkozó pénzügyi tervek költségvetési előirányzatait,

1.1.3. az éves költségvetési terveket, azok végrehajtását,

1.1.4. az intézmények részére biztosított keretszámok elosztását és felhasználását,

1.1.5. az önkormányzat bevételi forrásainak körét,

1.1.6. az önkormányzatot érintő adókkal kapcsolatos tevékenységeket.

1.2. Ellenőrzi az önkormányzat vagyonával való gazdálkodást.

1.3. Véleményezi önkormányzati érdekeltségű gazdasági társaság alapítását, belépés, összeolvadás, kilépés és megszűnés indokoltságát.

1.4. Véleményezi és ellenőrzi az önkormányzati intézmény alapítását, összevonásának és megszűnésének indokoltságát.

1.5. Véleményezi önkormányzati alapítvány létesítését, megszűnését.

1.6. Javaslatot tesz hitel felvételére, illetve véleményezi az erre irányuló javaslatokat.

1.7. Véleményezi, koordinálja a pénzügyi, gazdasági ellenőrzéseket a Hivatalnál, továbbá a helyi intézményeknél.

1.8. Vizsgálja és elemzi az önkormányzati gazdálkodás hatékonyságát.

1.9. Részt vesz a gazdasági program előkészítésében és felülvizsgálatában.

1.10. Ellenőrzi az átruházott pénzügyi, gazdálkodási hatáskörök gyakorlását.

1.11. Részt vesz a pénzügyi kihatású testületi döntések előkészítésében, a végrehajtás ellenőrzésében.

1.12. Véleményt nyilvánít vállalkozás indításáról, illetve az abban való részvételről.

1.13. Véleményezi a megállapodás (társasági szerződés, alapító okirat) tervezeteket.

1.14. Közreműködik a befektetési és vállalkozási tevékenység összefogásában, koordinálásában.

1.15. Vizsgálja a vállalkozások foglalkoztatási gondok enyhítését elősegítő módozatait, javaslatot tesz ezekre.

1.16. Véleményezi az önkormányzat gazdasági programját és költségvetését.

1.17. Figyelemmel kíséri és ellenőrzi az önkormányzati vagyon felmérését, nyilvántartásba vételét, a törzsvagyon kimutatását, a vagyonátadás lebonyolítását.

1.18. Javaslatot tesz a vagyon kezelésének módjára.

1.19. Javaslatot tesz a vagyon hasznosításának, a tulajdonosi jogok gyakorlásának formájára és eszközeire.

1.20. Javaslatot tesz a vagyongazdálkodással kapcsolatos érdekeltségi szabályok kialakítására.

1.21. Véleményezi az önkormányzati vagyont érintő más gazdálkodó szervezetek, vállalkozók által benyújtott kérelmeket, megkereséseket.

1.22. Javaslatot tesz a pályázati lehetőségek vonatkozásában.

1.23. Véleményt nyilvánít a pályázati források felhasználásának vonatkozásában.

1.24. Véleményezi önkormányzati tulajdon elidegenítését, cseréjét, megterhelését, vállalkozásba való bevitelét, illetve más célú hasznosítását.

1.25. Közreműködik a városrendezési program kidolgozásában, megvalósulása figyelemmel kísérésében és elősegítésében.

1.26. Véleményezi a közterület-használattal összefüggő rendezési elképzeléseket.

1.27. Figyelemmel kíséri a város lakosságának kommunális ellátási, szolgáltatási helyzetét, ellenőrzi az e körbe tartozó ágazati feladatokat végző szervezetek tevékenységét, munkáját, javaslatot tesz átalakításukra.

1.28. Véleményt nyilvánít közműfejlesztési kérdésekben, valamint a lakásépítések területrendezési és építészeti kérdéseiben.

1.29. Véleményt nyilvánít önkormányzati tulajdonú földek elidegenítésével kapcsolatos rendezési tervi és környezetvédelmi kérdésekben.

1.30. Véleményezi az önkormányzati terület-felhasználásokat, beruházásokat.

1.31. Figyelemmel kíséri és javaslatot tesz városi beruházások és a településfejlesztés vonatkozásában.

1.32. Részt vesz a szociális feladatkörbe tartozó testületi döntések előkészítésében, végrehajtásában, a végrehajtás ellenőrzésében.

1.33. Figyelemmel kíséri a mozgáskorlátozottak helyzetét.

2. Ügyrendi, Társadalmi Kapcsolatok, Kulturális, és Sport Bizottság

2.1. Véleményezi az oktatási intézmények átszervezését, szerkezet-átalakítását.

2.2. Véleményt nyilvánít intézményvezetők kinevezésekor.

2.3. Ellenőrzi az óvodák felvételi ügyeit, szakmai munkáját.

2.4. Ellenőrzi a Reibel Mihály Városi Művelődési Ház és Könyvtár felvételi ügyeit, szakmai munkáját.

2.5. Közreműködik a szabadidősport szervezésében.

2.6. Segíti a diáksport tevékenységet.

2.7. Javaslatot tesz az egyesületi szakosztályok támogatására, segíti a versenysport munkát.

2.8. Javaslatot tesz utcanevek megváltoztatására, emléktáblák elhelyezésére, közterületek elnevezésére.

2.9. Javaslatot tesz kulturális alapítványok kuratóriuma tagjainak személyére.

2.10. Véleményezi közművelődési intézmény létesítését, megszüntetését, átszervezését, vállalati intézmények átvételét.

2.11. Ellátja a Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjpályázat lebonyolításával kapcsolatos feladatokat.

2.12. Kapcsolatot tart a nemzetiségi önkormányzatokkal, véleményezi a nemzetiségekkel kapcsolatos előterjesztéseket.

2.13. Kapcsolatot tart az egyházak képviselőivel, véleményezi a vallásügyekkel kapcsolatos előterjesztéseket.

2.14. Kapcsolatot tart a civil szervezetek képviselőivel.

2.15. Kapcsolatot tart az eleki iskolák képviselőivel.

2.16. Kapcsolatot tart a testvértelepülések képviselőivel.

2.17. Javaslatot tesz intézményvezetők kitüntetésére.

2.18. Javaslatot tesz a város által adományozható díjakra, kitüntetésekre.

2.19. Javaslatot tesz szakmai pályázatok meghirdetésére.

2.20. Javaslatot tesz kulturális rendezvények megtartására, évfordulók megünneplésére.

2.21. Folyamatosan figyelemmel kíséri az önkormányzat működését érintő jogszabályokat.

2.22. Lebonyolítja a képviselő-testület hatáskörébe tartozó választásokat, kinevezéseket és titkos szavazásokat.

2.23. Előkészíti az SZMSZ megalkotását, módosítását, kiegészítését és vizsgálja hatályosulását.

2.24. Részt vesz a hatályos képviselő-testületi rendeletek felülvizsgálatában.

2.25. Döntésre előkészíti a választott tisztségviselők, a testületi tagok személyét érintő összeférhetetlenségi és méltatlansági ügyeket, és más a képviselő-testület hatáskörébe tartozó személyi döntéseket.

2.26. Közreműködik a képviselő-testület nemzetközi kapcsolatainak kialakításában és ápolásában.

2.27. Ellátja a polgármester, valamint az önkormányzati képviselők vagyonnyilatkozatának vizsgálatával kapcsolatos feladatokat.

2.28. Összehangolja a gyermek- és ifjúságvédelmi feladatokat.

2.29. Vizsgálja az intézményfejlesztés lehetőségét és erre vonatkozó javaslatot tesz.

2.30. Véleményezi az állat- és a növényegészségüggyel kapcsolatos előterjesztéseket.

2.31. Javaslatot tesz az önkormányzati környezetvédelmi pénzeszközökkel való rendelkezésre és gazdálkodásra.

2.32. Javaslatot tesz környezetvédelmi kérdésekben és véleményezi az ide tartozó elgondolásokat.

2.33. Figyelemmel kíséri és ellenőrzi a város egészségügyi ellátottságát, a gyógyító-megelőző egészségügyi ellátást végző körzeti orvosi, gyermekorvosi, fogorvosi, védőnői szolgálat működését, a közegészségügy helyzetét, valamint a város köztisztasági állapotát.

2.34. Ellenőrzi az egészségügyi intézmények működését, jóváhagyja a szervezeti és működési rendjüket.

2.35. Vizsgálja az egészségügyi intézmények biztonságos tevékenységének színvonalát, a szakmai felkészültséget és az etikai helyzetet.

5. melléklet a 20/2023. (IX. 25.) önkormányzati rendelethez

Vagyonnyilatkozat-tételre kötelezett személyek

1. közbeszerzési eljárásban résztvevő munkacsoport tagjai évente

2. önkormányzati fenntartású intézmény vezetője kétévente

3. önkormányzat által alapított gazdasági társaság ügyvezetője évente

4. önkormányzat által alapított gazdasági társaság felügyelő bizottsági tagja kétévente

5. a képviselő-testület bizottságának nem képviselő tagja évente

6. önkormányzat által alapított közalapítvány kuratóriumi és felügyelő bizottsági tagja kétévente

1

A 36. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.