Elek Város Önkormányzat Képviselő-testülete 8/2021. (V. 28.) önkormányzati rendeletének indokolása
a 2020. évi pénzügyi terv végrehajtásáról
Hatályos: 2021. 05. 29a 2020. évi pénzügyi terv végrehajtásáról
Általános indokolás
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (továbbiakban: Áht.) 91. §. (1) bekezdésében foglaltak szerint a jegyző által előkészített zárszámadási rendelettervezetet a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé úgy, hogy az a képviselő-testület elé terjesztést követő harminc napon belül, de legkésőbb a költségvetési évet követő ötödik hónap utolsó napjáig hatályba lépjen. A veszélyhelyzet kihirdetéséről szóló 478/2020. (XI. 3.) Korm. rendelettel kihirdetett veszélyhelyzetben a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdésében biztosított felhatalmazás alapján a Képviselő-testület feladat- és hatáskörét a polgármester gyakorolja.
Az Önkormányzat 2020. évi zárszámadásáról szóló rendelet megalkotása indokolt annak érdekében, hogy a 2020. évi kötelezettséggel terhelt maradványok 2021. évi költségvetési évre történő áthozatala megtörténhessen
Elek Város Önkormányzata 2020. évi pénzügyi tervének végrehajtásáról szóló zárszámadás elkészült, melyet az alábbiak szerint terjesztek a Képviselő-testület elé.
I.
BEVEZETŐ
Elek Város Önkormányzatának Képviselő-testülete 2020. február 25-én fogadta el az önkormányzat 2020. évi költségvetését 835 613 232 Ft bevételi és kiadási előirányzattal. A költségvetés a végrehajtás időszakában többször módosításra került, melynek során a testület által meghozott döntések, valamint a központi kapcsolatokból származó források rendeleten történő átvezetése történt meg a folyamatos gazdálkodás biztosítása érdekében. Az önkormányzat szintű bevételi-kiadási előirányzat az év végére 1 520 350 893 Ft-ra növekedett.
A 2020. évi költségvetésünket az előző évekhez hasonlóan a kiadások tervezett szinten tartása és a takarékosság jellemezte. A kiadási előirányzatok megtartásával sikerült a fizetőképességet biztosítani.
Az önkormányzat és a felügyelete alá tartozó költségvetési szervek az Eleki Közös Önkormányzati Hivatal közreműködésével az éves beszámolási kötelezettségnek eleget tettek, melyek továbbítása a MÁK felé megtörtént. Az önkormányzatnak a 2020. évi állami támogatás elszámolását követően 1 622 306 Ft visszafizetési kötelezettsége keletkezett.
II.
A gazdálkodás értékelése
Elek Város Önkormányzata 2020. évi gazdálkodásának fő számai az alábbiak:
2020. év | Bevétel Ft | Kiadás Ft |
Eredeti előirányzat | 835 613 232 | 835 613 232 |
Módosított előirányzat | 1 520 350 893 | 1 520 350 893 |
Teljesítés | 1 501 548 733 | 979 589 575 |
Teljesítés %-a | 99% | 64% |
Bevételek alakulása
Az Önkormányzat 2020. évi költségvetési módosított bevételi előirányzatának főösszege 1 520 350 893 Ft. Ebből 472 888 970 Ft az önkormányzat működési támogatása, 200 708 484 Ft a működési célú-, és 361 862 243 Ft felhalmozási célú állami támogatás, 59 500 000 Ft a közhatalmi bevételek, 133 769 434 Ft a működési bevételek, 157 480 Ft a felhalmozási bevételek, 992 422 Ft a működési célú pénzeszköz átvételek, 15 757 317 Ft a felhalmozási célú átvett pénzeszközök, 255 645 215 Ft az előző évi maradvány igénybevétel és 19 069 328 Ft az államháztartáson belüli megelőlegezések összege.
Az év folyamán összesen 1 402 619 553 Ft bevétel realizálódott. A módosított előirányzathoz viszonyítva a teljesítés 99 %.
A teljesítési arányok az alábbiak szerint alakultak.
Az önkormányzat működési támogatások, kiegészítések előirányzatát és kiutalását jogszabályok határozzák meg, ennek teljesülése 100 %.
A működési célú állami támogatás államháztartáson belülről jogcímen 100 % a teljesítés. Ezen a soron kerül elszámolásra a közmunka támogatás, az iskola egészségügyi, a gyermekorvosi körzet után kapott NEAK támogatás, a területalapú támogatás, valamint a Lőkösháza Község Önkormányzata által a közös hivatal fenntartásához utalt hozzájárulás is. Ezen a jogcímen számoltuk el a Humán Szolgáltatások Fejlesztése térségi szemléletben EFOP-1.5.2.16-2017-00021 pályázatra kapott támogatást is.
Felhalmozási célú támogatás államháztartáson belül 97 %-on teljesült. Itt került elszámolásra az I. Óvoda felújítása pályázat 28 385 094 Ft, a Konyhafejlesztési pályázat különbözet 1 000 456 Ft, a Magyar Falu Program keretében: Közterület karbantartását szolgáló eszközök beszerzése projekt 6 533 123 Ft, Kerékpárút felújítása 40 893 993 Ft, Elhagyott ingatlan beszerzése 5 000 000 Ft, Védőnői eszközbeszerzés 1 938 263 Ft, Temetői infrastruktúra fejlesztése 3 999 824 Ft, II. Óvoda felújítása 30 996 215 Ft. Ezen a jogcímen teljesült a TOP-1.4.1-19-BS1-2019-00018 Bölcsődefejlesztési program előlege 232 930 230 Ft értékben.
Közhatalmi bevételek esetében a teljesítés 86 %. Adónemenként vizsgálva megállapítható, hogy a magánszemélyek kommunális adója az eredetileg tervezett 4 500 e Ft-hoz képest csaknem egy millió forinttal magasabb összegben teljesült. Az iparűzési adó a módosított előirányzathoz képest 84 %-os teljesítést mutat. Ennek oka a 2020. évben kirobbant koronavírus járvány okozta bevétel kiesés a vállalkozói szférában.
Intézményi működési bevételek az önkormányzat nem intézményi feladatain, az Elek Város Óvoda-Bölcsőde, a Naplemente Idősek Otthona és a Közös Hivatal esetén is 100 %, a Reibel Mihály Városi Művelődési Központ és Könyvtár intézmény esetén 92 %. A bevétel kiesés a művelődési ház esetén az intézmény hosszú időre történő bezárásának tudható be.
Felhalmozási bevételek 100%-ra teljesültek, amely egy régi tipusú önkormányzati traktor értékesítését tartalmazza.
Működési célú átvett pénzeszközök szintén 100%-ra teljesültek, 992 422 Ft összegben. Ebből a COVID-19 járvány miatti hozzájárulás 623 250 Ft, Leimen város adománya 267 667 Ft, az Elek Város Óvoda-Bölcsőde intézmény részére 40 750 Ft lakossági támogatás, valamint a Reibel Mihály Városi Művelődési Központ és Könyvtár részére 60 755 Ft lakossági támogatás.
Felhalmozási célú átvett pénzeszközök között 7 979 453 Ft adott kölcsön visszafizetése (Velek Vezér Hagyományörző Íjász Egyesület, Asztalitenisz SE, Eleki Utánpótlás Sportegyesület), 5 000 000 Ft támogatás a Magyar Labdarúgó Szövetségtől, valamint 2 362 484 Ft ROHU pályázati támogatás szerepel.
Az előző évi maradvány igénybevétele 100 %.
Kiadások alakulása
Az Önkormányzat 2020. évi költségvetési módosított kiadási előirányzatának főösszege 1 520 350 893 Ft, melyből 850 804 924 Ft működési-, 490 340 002 Ft a felhalmozási kiadás és 161 932 441 Ft a tartalék, valamint 17 273 526 Ft belföldi finanszírozási kiadás.
Az év folyamán összesen 979 589 575 Ft kiadás realizálódott. A módosított előirányzathoz viszonyítva a teljesítés 64 %.
A teljesítési arányok az alábbiak szerint alakultak.
Személyi juttatások tekintetében az önkormányzatnál és az intézményeknél is 100 %-os a teljesítés.
A munkaadót terhelő járulékok esetében a teljesítés az önkormányzatnál, valamint az intézmények esetén 100 %.
A dologi kiadások teljesítése az önkormányzatnál, az Eleki Közös Önkormányzati Hivatalnál és az Elek Város Óvoda - Bölcsődénél 100 %, a Reibel Mihály Városi Művelődési Központ és Könyvtárnál 83 %, a Naplemente Idősek Otthona intézménynél 99 %.
Az ellátottak pénzbeli juttatásai kiemelt előirányzaton az önkormányzat szociális rendeletében meghatározott ellátásokat teljesítettük 91 %-ra.
Egyéb működési célú kiadásoknál a teljesítés a módosított előirányzat 77 %-a. Ennek egyik legfőbb oka, hogy az állami támogatás visszafizetésére tervezett 5 millió forintból csupán 309 884 Ft-ot kellett az elszámolás után visszafizetni.
A felhalmozási kiadások közül a beruházási kiadások 25 %-ra teljesültek. A beruházások között a legnagyobb tétel az új bölcsőde építése. Ennek módosított előirányzata több, mint 230 millió forint. Kiadás a 2020-as évben 13,1 millió forint volt. A beruházás megvalósítása áthúzódik a 2021-22-es évekre.
A felújítási kiadások teljesítése 13 %. Ebben az évben több Magyar Falu program keretében nyert támogatással megvalósuló felújítás is betervezésre került módosított előirányzatként. Ezek mind áthúzódtak a 2021-es évre. (pl: Kerékpárút, Óvoda felújítás). Betervezésre került a Víziközművek energiahatékonyságának fejlesztése pályázat (turbófúvó berendezés), amely megvalósítására szintén a 2021-es évben került sor.
Maradvány alakulása
A Zárszámadási rendelet tervezet 7. számú melléklete tartalmazza Elek város Önkormányzata 2020. évi maradvány levezetését.
A beszámoló alapján az Önkormányzat, Közös Hivatal és az intézmények alaptevékenység maradványa összesen: 524 445 552 Ft. Ebből kötelezettséggel terhelt pénzmaradvány: 362 670 837 Ft. A szabad maradvány: 161 774 715 Ft, melynek összegét az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 4/A §. 3. pontja alapján a költségvetési hiány belső finanszírozására kell fordítani, a fennmaradó összeg általános tartalékba kerül.
III.
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 91. § (2) bekezdés a)-d) pontjaiban előírt indoklások
Az önkormányzat költségvetési mérlege, pénzeszközök változása
Az önkormányzat pénzkészlete (bankszámlák, pénztárak) 2020. január 1-jén 259 824 635 Ft.
Ft volt. Bevételként 1 621 065 070 Ft került elszámolásra. Az év folyamán 1 350 000 132
Ft kifizetését követően a 2020. december 31-i záró pénzkészlet 530 889 573 Ft.
Többéves kihatással járó döntések
A többéves kihatással járó döntésekből származó működési és felhalmozási célú kötelezettségek összege 375 611 283 Ft, amelynek részletezését a rendelet tervezet 2. sz. tájékoztató táblája tartalmazza.
Az önkormányzatnak nem volt hitelállománya 2020. december 31-én.
A beruházásoknál (3. sz. melléklet) és a felújításoknál (4. sz. melléklet) a 2019. évről áthúzódói és a 2020. évben megvalósuló feladatokat és munkákat mutattuk ki.
Az önkormányzatnak 2020. december 31. napjával nem volt kezességvállalása.
Közvetett támogatások
A közvetett támogatások tényleges összege 1 456 620 Ft, mely a következő jogcímeken jelentkezett:
- Magánszemélyek kommunális adója: 329 096 Ft
- Helyiségek hasznosítása utáni kedvezmény, mentesség: 441 724 Ft
- Talajterhelési díj: 685 800 Ft
Adósság állomány alakulása
2020. december 31-én az önkormányzatnak külföldi hitelező felé adósság állománya nem volt. A belföldi hitelezők felé az adósság állomány 19 769 420 Ft, ebből nem lejárt
19 719 010 Ft. A belföldi szállítói kötelezettség a mérlegben 55 592 Ft, melyből nem lejárt 5 182 Ft. Ez a kötelezettség 1-90 nap közötti lejáratú.
Vagyoni helyzet alakulása
Az önkormányzat eszközeinek értéke 2020. december 31-én 4 015 419 917 Ft, mely 5,5 %-kal nőtt az előző évhez képest.
Az immateriális javak állománya 42,9 %-kal csökkent a 2019. december 31-i adathoz viszonyítva, mely a tárgyévben elszámolt terv szerinti amortizáció miatt keletkezett.
A tárgyi eszközök állománya 3 429 188 398 Ft, míg az előző évben 3 475 477 421 Ft volt. Ez 1,3 %-os csökkenés. Ennek oka, hogy a beruházások állománya önkormányzati szinten 40 millió forinttal csökkent.
A befektetett pénzügyi eszközök állománya az elmúlt évhez képest csökkent. Itt tartjuk nyilván az Eleki Hulladékgazdálkodási Nonprofit Kft-ben és az Alföldvíz Zrt-ben meglévő tulajdonosi részesedésünket. A részesedéseket év végén értékelni kell. Az értékelés eredményeképpen az Alföldvíz Zrt-ben lévő részesedéseinkre értékvesztést kellett elszámolni, melynek következtében a tartós részesedések állománya az előző évi 12 800 000 Ft-ról 7 400 200 Ft-ra csökkent.
Ezen gazdasági társaságok működéséhez 2020-ban az önkormányzat támogatás formájában nem járult hozzá.
A forgóeszközök állománya a mérleg fordulónapján 5 015 927 Ft. Ez 39%-os csökkenést jelent az előző évhez képest. Ennek oka, hogy az előző évben nyilvántartott szociális tűzifa pályázaton nyert fa értékét a kiosztás után a készletek közül kivezettük.
A pénzeszközöknél növekedés következett be, melynek év végi állománya 530 889 573 Ft. 2020. év végén meglévő értékpapírok állománya 0 Ft.
A követelések vonatkozásában csökkenés tapasztalható 6,3 millió forint értékben az előző évhez képest. Legnagyobb mértékű csökkenés a közhatalmi bevételeknél figyelhető meg. Ezek közül is az iparűzési adó követelés csökkent csaknem 3,3 millió Ft-tal, valamint a gépjármű adó követeléseket ki kellett vezetni a nyilvántartásunkból. Ezen kívül több mint 2 millió forinttal csökkent a felhalmozási célú visszatérítendő pénzeszköz állománya, amely a 2019-ben a Velek Vezér Hagyományörző Íjász Egyesületnek adott kölcsön visszafizetéséből adódik.
A kezelésbe átadott eszközök év végi állománya nem változott az előző évhez képest.
Az önkormányzat és az intézményei az érték nélkül nyilvántartott eszközök állományát (0-ra leírt használatban lévő és használaton kívüli eszközök) kimutatták.
Tisztelt Képviselő-testület!
A 2020. évi költségvetési rendeletben megfogalmazott célok a végrehajtás során szükségessé vált módosításokkal együtt teljesültek.
A fenntartható fejlődés érdekében, 2020-ban folyamatosan elemeznünk kell a gazdasági folyamatokat, figyelembe véve az önkormányzat erre irányuló döntéseit.
A költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről szóló 370/2011. (XII. 31.) Kormányrendelet (továbbiakban: Bkr.) 11. § (2a) bekezdése értelmében az önkormányzat valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles az éves költségvetési beszámolóval együtt a Bkr. 1. melléklete szerinti vezetői nyilatkozatot a polgármesternek megküldeni. Önkormányzatunknál a Közös Hivatal az önállóan működő és gazdálkodó intézmény, ezért a vezetői nyilatkozat az önállóan működő intézményekre is vonatkozik. A vezetői nyilatkozat a zárszámadási rendelet tervezet mellékletét képezi.
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (Jat.) 17. §-a alapján a zárszámadási rendeletet előkészítő jegyző előzetes hatásvizsgálatot végzett, melyben felmérte a szabályozás várható következményeit.
A zárszámadási rendelettervezet előzetes hatásvizsgálatának megállapításai a következők:
Társadalmi, gazdasági, hatások
A rendelet-tervezet társadalmi. költségvetési hatása jelentős. A lakosság legszélesebb köre számára is átfogó képet ad a költségvetési rendelet alapján végrehajtott gazdálkodásról az önkormányzat pénzügyi helyzetéről. A személyi és dologi kiadások teljesítése közvetetten hatással van az Önkormányzat által nyújtott szolgáltatások színvonalára. A helyi adó bevételek nagysága, a működési bevételek tényleges alakulása befolyásolta az Önkormányzat likviditását.
A rendelet-tervezet lezárja a 2020-as költségvetési évet, valamint számot ad a tervezett és végrehajtott feladatokról.
Környezeti és egészségügyi következmények
A rendeletben foglaltak végrehajtásának közvetlen környezeti és egészségügyi következményei
nincsenek.
Adminisztratív terheket befolyásoló hatások
A zárszámadási rendeletben foglalt pénzügyi,- számviteli és szociális előírások végrehajtása a szakmai, ügyintézési és adminisztratív feladatok végrehajtásában többletfeladatokat jelentettek a költségvetési szervek számára.
A jogszabályok megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei
A zárszámadási rendelet megalkotását szükségessé teszi az Mötv. és az Áht. előírásai, melynek elmaradása törvényességi mulasztásnak számít, ami támogatás megvonásával jár.
A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek
A zárszámadási rendeletben rögzítettek végrehajtásához a személyi, tárgyi, szervezeti és pénzügyi feltételek rendelkezésre álltak.
A rendelet-tervezet elkészítésénél figyelembe vettük a jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009. (XII.14.) IRM rendelet előírásait.