Kétegyháza Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 24/2013. (XI. 29.) önkormányzati rendelete
a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról
Hatályos: 2014. 03. 01- 2015. 02. 28Kétegyháza Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 24/2013. (XI. 29.) önkormányzati rendelete
a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról1
Kétegyháza Nagyközség Képviselő-testülete a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX tv. 13. §-ában meghatározott feladatkörében, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvényben - továbbiakban Sztv. - kapott felhatalmazás alapján a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról a következőket rendeli el:
Általános rendelkezések
A rendelet célja
1. § E rendelet célja, hogy a szociális biztonság megteremtése, illetve megőrzése érdekében az 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) rendelkezéseinek megfelelően és felhatalmazása alapján meghatározza Kétegyháza Nagyközség által biztosított egyes szociális ellátások formáit, a szociális ellátásokra való jogosultság feltételeit, valamint érvényesítésének garanciáit.
A rendelet hatálya
2. § (1) E rendelet hatálya - a (2)-(3) bekezdésben foglalt eltérésekkel - kiterjed a Kétegyháza Nagyközség közigazgatási területén élő
a) magyar állampolgárokra,
b) bevándoroltakra és letelepedettekre,
c) hontalanokra,
d) a magyar hatóság által menekültként vagy oltalmazottként elismert személyekre.
(2) A törvény hatálya az átmeneti segélyezés tekintetében az (1) bekezdésben foglaltakon túlmenően kiterjed az Európai Szociális Kartát megerősítő országoknak a Magyarország területén jogszerűen tartózkodó állampolgáraira is.
(3) A rendelet hatálya kiterjed a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyek beutazásáról és tartózkodásáról szóló törvényben meghatározott, szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyre, amennyiben az ellátás igénylésének időpontjában az Szmtv-ben meghatározottak szerint a szabad mozgás és a három hónapot meghaladó tartózkodási jogát Magyarország területén gyakorolja, és a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló törvény szerint bejelentett lakóhellyel rendelkezik.
A Rendelet hatályát és az értelmező rendelkezéseket egyebekben az Sztv. határozza meg.
3. § (1) E rendeletben meghatározott szociális feladat- és hatásköröket átruházott hatáskörben Kétegyháza Nagyközség polgármestere (önkormányzati segély, szociális ékeztetés, méltányossági közgyógyellátás) gyakorolja.
(2) A köztemetéssel kapcsolatos feladat és hatásköröket a polgármester saját hatáskörben látja el.
(3) A rendszeres szociális segélyre, foglalkoztatást helyettesítő támogatásra való jogosultságot és a lakásfenntartási támogatást a jegyző állapítja meg.
4. § Kétegyháza Nagyközség Képviselő-testületének e rendeletben szabályozott szociális ellátásai:
a) lakásfenntartási támogatás;
b) önkormányzati segély;
c) köztemetés;
d) aktív korúak ellátása;
e) méltányossági közgyógyellátás;
f) szociális étkeztetés;
g) babakelengye támogatás.
5. § (1) A személyes gondoskodást nyújtó ellátások megszervezésével Kétegyháza Nagyközség Képviselő-testülete segítséget nyújt a szociálisan rászorulók részére saját otthonukban és lakókörnyezetükben önálló életvitelük fenntartásában, valamint egészségi állapotukból, mentális állapotukból vagy más okból származó problémáik megoldásában.
(2) Az egyes ellátásokat és szolgáltatásokat – a szociális étkeztetés kivételével - az önkormányzat feladatellátási szerződés alapján, a Gyulai Kistérség Egységes Szociális és Gyermekjóléti Intézménye keretében látja el.
(3) A működéssel és az egyes ellátásokkal kapcsolatos részletszabályokat Társulási Megállapodásban rögzítettek szerint, Gyula Város Képviselő-testületének – Kétegyháza Nagyközség Képviselő-testülete előzetes hozzájárulását követően - megalkotott rendelete tartalmazza.
a SZOCIÁLIS ELLÁTÁSOKRA
VONATKOZÓ Eljárási rendelkezések
6. § (1) A szociális ellátások iránti kérelmeket Kétegyháza Nagyközség Polgármesteri Hivatalánál lehet benyújtani.
(2) A szociális ellátások iránti kérelemnek tartalmaznia kell:
- természetes személyazonosító adatokat,
- a jogosult állampolgárságát, illetve bevándorolt, letelepedett, menekült, oltalmazott vagy hontalan jogállását,
- a jogosult belföldi lakó-, illetőleg tartózkodási helyét,
- a jogosult tartására köteles személy természetes személyazonosító adatait,
- a jogosultság megállapításához szükséges jövedelmi adatokat,
- a jogosult Társadalombiztosítási Azonosító jelét,
- a kérelmezővel közös háztartásban élők személyi adatait,
- továbbá az egyes ellátásoknál előírt egyéb adatokat, igazolásokat,
- minden olyan tényt, körülményt mely a támogatás megállapítását megalapozhatja;
- a 7. §-ban meghatározott igazolásokat;
- bankszámlaszámot,
- a foglalkoztatást helyettesítő támogatásra jogosult személyek esetében iskolai végzettségre és szakképesítésre irányuló adatokat.
(3) Önkormányzati segély hivatalból is megállapítható, különösen nevelési-oktatási intézmény, gyámhatóság, továbbá más családvédelemmel intézmény, illetve természetes személy vagy a gyermekek érdekeinek védelmét ellátó társadalmi szervezet kezdeményezésére.
7. § (1) A szociális ellátások iránti igény benyújtásakor a kérelmező köteles saját, illetve családja, vagyoni, jövedelemi viszonyairól nyilatkozni, azokat igazolni.
(2) A jogosultság megállapításakor
a) a havi rendszerességgel járó - nem vállalkozásból, illetve őstermelői tevékenységből (a továbbiakban együtt: vállalkozás) származó - jövedelem esetén a kérelem benyújtását megelőző hónap jövedelmét,
b) a nem havi rendszerességgel szerzett, illetve vállalkozásból származó jövedelem esetén a kérelem benyújtásának hónapját közvetlenül megelőző tizenkét hónap alatt szerzett jövedelem egyhavi átlagát
kell figyelembe venni, azzal, hogy a b) pont szerinti számításnál azon hónapoknál, amelyek adóbevallással már lezárt időszakra esnek, a jövedelmet a bevallott éves jövedelemnek e hónapokkal arányos összegében kell beszámítani.
Ha a vállalkozási tevékenység megkezdésétől eltelt időtartam nem éri el a 12 hónapot, akkor az egyhavi átlagos jövedelmet a vállalkozási tevékenység időtartama alapján kell kiszámítani.
(3) A jövedelemszámításnál figyelmen kívül kell hagyni
a) a kérelem benyújtását megelőzően megszűnt havi rendszeres jövedelmet,
b) a vállalkozásból származó jövedelmet, feltéve, hogy a vállalkozási tevékenység megszűnt.
c) a közfoglalkoztatásból származó havi jövedelemnek a foglalkoztatást helyettesítő támogatás összegét meghaladó részét.
A vállalkozási tevékenység akkor tekinthető megszűntnek, ha a vállalkozói engedélyt, illetve az őstermelői igazolványt visszaadták vagy visszavonták, illetőleg a társas vállalkozást törölték a cégjegyzékből.
(4) Amennyiben a kérelmező az e §-ban bekezdésében foglalt kötelezettségének nem tesz eleget, így a szükséges igazolásokat nem csatolja, a kért adatokat nem közli, úgy 15 napon belüli hiánypótlásra kell felszólítani. Ennek eredménytelensége a rendelkezésre álló adatok alapján kell dönteni, vagy a kérelmet el lehet utasítani.
(5) Az igények elbírálása során a polgármesteri hivatal a kérelmező által közölt adatokat, tényeket valamint a szociális helyzetet környezettanulmány során ellenőrizheti. Ha az önkormányzat hivatalos tudomására, vagy környezettanulmány lefolytatása alapján a kérelmező életkörülményeire tekintettel a jövedelemnyilatkozatban foglaltakat vitatja, felhívhatja a kérelmezőt az általa lakott lakás, illetve saját és a családja tulajdonába álló vagyon fenntartási költségeit igazoló dokumentumok benyújtására. Abban az esetben, ha fenntartási költségek meghaladják a jövedelem nyilatkozatban szereplő jövedelem 50 %-át, a jövedelem a fenntartási költségek figyelembevételével vélelmezhető. Ha kérelemben foglaltak fentieknek nem felelnek meg a kérelem elutasítható.
8. § (1) A szociális ellátásban részesülő a jogosultság feltételét érintő tények, adatok, körülmények megváltozásáról 15 napon belül köteles értesíteni az ellátást folyósító szervet.
(2) A szociális ellátások folyósítása elsősorban folyószámlára utalással, illetve kivételesen postai úton, vagy házipénztárból történik, rendszeres szociális ellátások esetében a tárgyhónapot követő hónap 5. napjáig.
EGYES Pénzbeli szociális ellátások
Lakásfenntartási támogatás
9. § (1) A lakásfenntartási támogatás a szociálisan rászorult személyeknek, családoknak az általuk lakott lakás vagy nem lakás céljára szolgáló helyiség fenntartásával kapcsolatos rendszeres kiadásaik viseléséhez nyújtott hozzájárulás.
(2) A lakásfenntartási támogatást elsősorban természetbeni szociális ellátás formájában, és a lakásfenntartással összefüggő azon rendszeres kiadásokhoz kell nyújtani, amelyek megfizetésének elmaradása a kérelmező lakhatását a legnagyobb mértékben veszélyezteti.
(3) A jogosult kérelmezheti, hogy a támogatást fennálló adó vagy egyéb – az ingatlannal kapcsolatban felmerült - tartozás kiegyenlítésére fordítsák.
Önkormányzati segély
10. § (1) Az önkormányzat a létfenntartásukat veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gondokkal küzdő személyek részére, akik önmaguk, illetve családjuk létfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni, vagy alkalmanként jelentkező, nem várt többletkiadások, továbbá gyermekük hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre szorulnak e rendeletben meghatározottak szerint önkormányzati segély nyújt.
(2) Önkormányzati segély elsősorban betegséghez, halálesethez, elemi kár elhárításához, válsághelyzetben lévő anya gyermekének megtartásához, iskoláztatáshoz, a gyermek fogadásának előkészítéséhez, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásához, továbbá a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadások enyhítésére biztosítható.
(3) A kialakult rendkívüli élethelyzetet a kérelmezőnek kell hitelt érdemlően igazolnia.
11. § (1) Önkormányzati segély nyújtható annak a szociálisan rászoruló
a) családnak, ahol az egy főre jutó havi nettó jövedelem a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 150 %-át nem haladja meg;
b) egyedül élő esetén, akinek a havi nettó jövedelme a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 200 %-át nem haladja meg.
(2) A Polgármester méltányosságot gyakorolhat amennyiben a kérelmező rendkívüli élethelyzetbe került így különösen haláleset, elemi csapás, súlyos betegség következett be.
(3) A támogatást az alábbi formákban nyújtja az önkormányzat:
a) készpénzben, elszámolási kötelezettséggel nélkül;
b) szolgáltatóhoz történő utalással azon személyek részére, akiknek közműtartozása van;
c) tüzelő formájában;
d) szennyvízrákötési kedvezmény formájában;
e) kamatmentes kölcsön formájában.
(4) A támogatás szemétszállítási díjkedvezmény formájában is nyújtható, jövedelemhatárra tekintet nélkül azon kétegyházi lakosnak, akinek esetében idős kora, betegsége, rendkívüli élethelyzete ezt indokolttá teszi.
(5) A kamatmentes kölcsön 12 hónapon belül egy alkalommal nyújtható, összegét 30 napon belül kell visszatéríteni vagy az adós kérelmére más jogcímen folyósított ellátásból legfeljebb 3 egyenlő részletben levonni.
(6) Az eltemettetés költségeihez hozzájáruló önkormányzati segély összege nem lehet kevesebb a helyben szokásos legolcsóbb temetés költségének 10 %-nál – 2014. évben 7. 000.-Ft –, mely összeget a Képviselő-testület a mindenkor hatályos helyi költségvetési rendeletében határozza meg.
(7) A temetési költségekre tekintettel igényelt önkormányzati segély megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell a temetés költségeiről – a kérelmező vagy a vele egy lakcímen élő közeli hozzátartozója nevére – kiállított számla eredeti példányát és a halotti anyakönyvi kivonat másolatát.
(8) Amennyiben a kérelmező szociális helyzete indokolttá teszi, a temetés költségeinek csökkentésére kért önkormányzati segély előre adható a temetést igazoló eredeti számlák bemutatására való határidő kitűzésével.
Köztemetés
12. § A köztemetés költségeinek megtérítési kötelezettsége alól részben vagy egészben mentesíthető az eltemettetésre köteles személy, amennyiben az elhunyt hagyatéka az eltemettetés költségeit nem fedezi és az eltemettető családjában az egy főre eső jövedelem nem éri el az öregségi nyugdíj legkisebb összegét, egyedülálló esetén annak 150 %-át.
Aktív korúak ellátása
13. § (1) Az aktív korúak ellátása a hátrányos munkaerő-piaci helyzetű aktív korú személyek és családjuk részére nyújtott támogatás.
(2) Az Szt. 33. §-ban foglaltak alapján a jegyző aktív korúak ellátására való jogosultságot és az
a) Szt. 35. § szerinti személyek részére foglalkoztatást helyettesítő támogatást,
b) Szt. 37. § szerinti személyek részére rendszeres szociális segélyt állapít meg, illetve folyósít.
(3) Az aktív korúak ellátására jogosult, rendszeres szociális segélyben részesülő személy a Gyulai Kistérség Egységes Szociális és Gyermekjóléti Intézmény keretében működő Gondozási Központtal (Gondozási Központ) együttműködni köteles.
(4) Az együttműködési kötelezettség keretében a rendszeres szociális segélyben részesülő, egészségkárosodottnak nem minősülő személy köteles
a) az ellátást megállapító határozat kézhezvételétől számított 5 napon belül nyilvántartásba vetetni magát a Gondozási Központtal,
b) a Központ által javasolt, az egyéni élethelyzetéhez igazodó program összeállításában együttműködni,
c) az egyéni élethelyzethez igazodó, beilleszkedést segítő programban való részvételről írásbeli nyilatkozatot tenni, valamint
d) teljesíteni a programban foglaltakat.
(5) Az együttműködési programok típusai:
a) mentális segítségnyújtás az álláskeresésre való felkészítés érdekében;
b) együttműködés az álláskeresésben.
(6) Az együttműködési kötelezettség megszegésének minősül, ha az aktív korúak ellátására jogosult személy
a) a nyilvántartásba vételt határidőben nem teljesíti, illetve az erről szóló igazolást határidőben nem mutatja be;
b) a meghirdetetett programokon előzetes bejelentés nélkül nem vesz részt vagy azokról eltávozik;
c) magatartásával akadályozza a programok végrehajtását.
(7)2 A foglalkoztatást helyettesítő támogatásra való jogosultság megállapításának további feltétele, hogy a kérelmező által életvitelszerűen lakott ház és annak udvara, kertje, a kerítéssel kívül határos területe, járdája tisztán legyen tartva. Az ingatlan állaga a rendeltetésszerű használhatóságnak, valamint higiénikus állapotnak feleljen meg. Ennek meglétét a jegyző ellenőrizheti.
Méltányossági közgyógyellátás
14. § Közgyógyellátás méltányosságból is megállapítható, amennyiben
a) egyedül élő esetén az egy főre eső jövedelem az öregségi nyugdíj 200 %-át;
b) egyebekben a 150 %-át
nem haladja meg és a havi rendszeres gyógyító ellátás költsége az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 25 %-át eléri, egyéb értéktől független, hasznosítható ingatlanvagyona nincs, valamint a kérelmező tekintetében az alábbi feltételek együttesen fennállnak:
- tartósan beteg;
- a kérelmező vagy családja igazolt lakásfenntartási költségei az összjövedelem 75 %-át meghaladják.
Hulladékszállítási díj megfizetése alóli mentesség
15. § A Kétegyháza Nagyközség közigazgatási területén állandó lakcímmel rendelkező azon lakosok, akik 70. életévüket betöltötték és a saját tulajdonú ingatlanukat kizárólag egyedül, illetve 70. életévét betöltött házastársukkal lakják - kérelem benyújtása - nélkül mentesülnek a hulladékszállítási díj megfizetése alól.
A támogatás a rendelkezésre álló költségvetési keret erejéig nyújtható.
16. § A képviselő-testület a mindenkori költségvetési rendeletben elfogadott értékű – 2014. évben 10.000.- Ft – babakelengye csomagot adományoz a Kétegyháza nagyközségben állandó lakóhellyel rendelkező és életvitelszerűen itt élő újszülöttek számára.
Szociális étkeztetés
17. § Az étkeztetés keretében azoknak a szociálisan rászorultaknak a legalább napi egyszeri meleg étkeztetéséről kell gondoskodni, akik azt önmaguk, illetve eltartottjaik részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani az alább felsoroltak miatt, a megfelelő igazolás alapján:
a) koruk, a mindenkori öregségi nyugdíjkorhatár betöltése esetén, melynek igazolása a személyazonosításra alkalmas okmány másolata alapján történik;
b) egészségi állapotuk, mely alapján történő igénybevétel feltétele a háziorvosi javaslat;
c) fogyatékosságuk, pszichiátriai betegségük, mely alapján történő igénybevétel feltétele a háziorvosi javaslat;
d) szenvedélybetegségük, mely alapján történő igénybevétel feltétele addiktológiai szakorvosi vélemény bemutatása;
e) hajléktalanság, mely alapján történő igénybevétel feltétele, az erre vonatkozó dokumentum másolata, vagy igazgatási szerv erre vonatkozó igazolása.
A jogosultsági feltételek megléte esetén az ellátás megállapításáról a polgármester dönt, a jogosultsági feltételeket szükség szerint, de legkésőbb két év elteltével felülvizsgálja.
Szociális kerekasztal
18. § (1) Kétegyháza Nagyközség Önkormányzata szociálpolitikai kerekasztalt működtet, a működtetés feltételeit a jegyző biztosítja.
(2) Tagjai
- polgármester;
- az Oktatási, Szociális és Kulturális Bizottság egy tagja;
- a Gondozási Központ tagintézmény vezetője;
- az általános iskolák egy-egy delegáltja.
Záró rendelkezések
19. § (1) E rendelet 2014. január 1. napján lép hatályba, rendelkezéseit a folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.
(2) E rendelet hatálybalépésével Kétegyháza Nagyközség Képviselő-testületének a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 2/2012. (I.27.) és a gyermekvédelem helyi rendszeréről szóló 16/2012. (IX.28.) számú önkormányzati rendeletei hatályukat vesztik.
Az önkormányzati rendeletet a Kétegyháza Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2015. (II. 27.) önkormányzati rendelete 19. § (2) bekezdése hatályon kívül helyezte 2015. március 1. napjával.
A 13. § (7) bekezdését a Kétegyháza Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2014. (II. 28.) önkormányzati rendelete 1. §-a iktatta be.