Sarkadkeresztúr Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2022. (I. 25.) önkormányzati rendelete

Sarkadkeresztúr Község Önkormányzat Képviselő-testületének 1/2022 (I.25.) önkormányzati rendelete a települési támogatásról és az egyéb szociális ellátásokról

Hatályos: 2022. 02. 01- 2022. 07. 04

Sarkadkeresztúr Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2022. (I. 25.) önkormányzati rendelete

Sarkadkeresztúr Község Önkormányzat Képviselő-testületének1/2022 (I.25.) önkormányzati rendeletea települési támogatásról és az egyéb szociális ellátásokról

2022.02.01.

Sarkadkeresztúr Község Önkormányzat képviselő-testülete a Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdésének a) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13§ (8a) bekezdése és a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 45. § és 132. § (4) bekezdés g) pontja szerinti feladatkörökben a következő rendeli el.

I. Fejezet

Általános szabályok

1. § (1) A rendelet hatálya kiterjed a Sarkadkeresztúr Község Önkormányzat illetékességi területén lakóhellyel, tartózkodási hellyel rendelkező személyekre.

(2) Az (1) bekezdés tekintetében alkalmazni kell a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szoc. tv. 3. § (1)-(3) bekezdéseit és a 7. § (1) bekezdését.

(3) Az e rendeletben meghatározott hatásköröket eltérő rendelkezés hiányában a

képviselő-testület gyakorolja.

2. § (1) Az e rendeletben szabályozott valamennyi szociális ellátásra érvényes értelmező rendelkezéseket és az általános eljárási szabályokat az Szoc. tv. 4–16. §-a határozza meg

(2) Az adott ellátásnál alkalmazandó sajátos eljárási szabályok az adott ellátáshoz kapcsolódva kerülnek meghatározásra.

(3) A szociális igazgatási eljárásra vonatkozó eljárási szabályokat az Szoc. tv. 5. § (1) bekezdése szerint kell alkalmazni.

(4) Az eljárást:

a) az önkormányzati hivatalnál írásban előterjesztett kérelemre kell, vagy

b) elektronikus úton, vagy

c) hivatalból lehet megindítani

(5) A kérelmet a jogszabályokban, illetve az e rendeletben meghatározott dokumentumokkal – igazolásokkal, nyilatkozatokkal – együtt kell benyújtani.

(6) Az e rendeletben meghatározott vagyoni helyzetre vonatkozó feltétel meglétét a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006. (III. 27.) Korm. rendelet 1. számú melléklete szerinti vagyonnyilatkozat benyújtásával kell igazolni. A vagyonnyilatkozat II. részét - a nyomtatványon szereplő tájékoztató szövegtől eltekintve - az adott ellátásnál meghatározott személyi körre vonatkozóan kell kitölteni.

(7) A hiányosan előterjesztett kérelmek ügyében a hiánypótlási felhívást a kérelem beérkezésétől számított 5. munkanapon belül meg kell tenni.

(8) Ha a szociális ellátás iránti igényt nem a jogosult terjeszti elő az eljárást hivatalból kell megindítani.

3. § A kérelmezőnek a kérelemben, illetve az annak mellékleteként benyújtott dokumentumokban feltüntetett jövedelem-adatokat az Szoc. tv. 10. §-ában meghatározottak szerint kell igazolnia.

4. § (1) A pénzbeli ellátások kifizetése utalással történik, lakossági folyószámlára

(2) A polgármester joga, hogy az általa rendkívül indokolt esetnek minősülő helyzetekben utasítást adjon az eseti pénzbeli ellátások házipénztárból készpénzben történő kifizetésére.

5. § (1) A rendszeres pénzbeli települési támogatásokat utólag, minden hónap 5-ig kell folyósítani.

(2) Az eseti pénzbeli települési támogatásokat a határozatban meghatározott időpontig kell folyósítani.

(3) A természetbeni települési támogatások biztosításának szabályait, határidejét, formáját a vonatkozó határozat rendezi.

(4) A rendszeres települési támogatás a támogatásról rendelkező határozatban megjelölt időponttól illeti meg az érintettet azzal, hogy a jogosultság kezdő hónapjában a havi támogatás teljes összegét kell folyósítani.

II. Fejezet

Pénzbeli szociális ellátások

6. § Az önkormányzat képviselő-testülete e rendelet alapján a jogosult részére települési támogatást nyújt.

7. § (1) A pénzbeli települési támogatások formái:

a) Eseti települési támogatások:

aa) Települési létfenntartási támogatás,

ab) Települési temetési támogatás;

ac) Települési támogatás elemi kár elhárításához,

ad) Települési gyermeknevelési támogatás és beiskolázási támogatás

ae) Hátrányos helyzetű gyermek települési támogatása;

af) Kamatmentes szociális kölcsön

b) Természetben nyújtott szociális ellátás:

ba) Köztemetés

bb)Étkeztetés
bc) Szociális tüzelőanyag támogatás
c) Egyéb támogatás:
ca) Gyermekszületési támogatása
cb) Felsőfokú tanulmányokat folytató hátrányos szociális helyzetű fiatalok támogatása
cc) Lakáscélú támogatás
d) Személyes gondoskodást nyújtó ellátások:
da) Családsegítés
db) Szociális étkeztetés
dc) Tanyagondnoki szolgálat
dd) Időskorúak nappali ellátása
de) Házi segítség nyújtás

2. Települési létfenntartási támogatás

8. § (1) A képviselő-testület a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint az időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére rendkívüli települési támogatást állapít meg.

(2) Rendkívüli települési támogatásban elsősorban azokat a személyeket indokolt részesíteni, akik önmaguk, illetve családjuk létfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni vagy alkalmanként jelentkező többletkiadások – így különösen betegséghez, halálesethez, elemi kár elhárításához, a válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához, iskoláztatáshoz, a gyermek fogadásának előkészítéséhez, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásához, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadások – vagy a gyermek hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre szorulnak.

(3) A települési létfenntartási támogatás kérelemre és hivatalból – különösen nevelési-oktatási intézmény, gyámhatóság vagy más családvédelemmel foglalkozó intézmény, illetve természetes személy vagy a gyermekek érdekeinek védelmét ellátó társadalmi szervezet kezdeményezésére – is megállapítható.

(4) Rendkívüli települési támogatás természetbeni juttatásként – az önkormányzat rendelkezésére álló készlet erejéig – szociális tüzelő formájában is nyújtható.

9. § (1) Létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetnek minősül, ha a kérelmező családjában igazoltan:

a) tartós betegség, tartós táppénz vagy rokkantság miatt jelentős jövedelem-kiesés következett be,

b) elemi kár vagy baleset miatt jelentős anyagi kár keletkezett,

c)gyógyászati segédeszközt kell beszerezni és a segédeszközre szoruló személy közgyógyellátásra nem jogosult,
d) a nyugdíj vagy egyéb rendszeres pénzellátás folyósítása a jogosultság megállapításának elhúzódása miatt késik.
(2) A képviselő-testület a 8.-9 §-ban meghatározott rendkívüli települési támogatás megállapításával kapcsolatos hatáskör gyakorlását a Humánpolitikai Bizottságra ruházza át.

3. Települési temetési támogatás

10. § (1) A temetési költségekre tekintettel települési temetési támogatásra jogosult az a személy, akinek a temetési költségek viselése a saját, illetve családja létfenntartását veszélyezteti, függetlenül attól, hogy a meghalt személy eltemettetésére köteles, vagy tartásra köteles hozzátartozó volt-e vagy sem.

(2) Az (1) bekezdés szerint a temetési költség viselése az eltemettetést vállaló kérelmező létfenntartást akkor veszélyezteti, ha a családjában az egy főre jutó jövedelem a Magyarországon, a KSH által meghatározott nettó átlagjövedelmet, egyedül álló esetében, ennek 150%-át nem haladja meg.

(3) A települési temetési támogatást kérelmezni lehet:

a) a temetési költségek megelőlegezésére, vagy

b) a temetési költségek utólagos megtérítésére.

(4) A települési temetési támogatás megállapítására vonatkozó szabályozás:

a) A támogatás összegét kérelmenként - a helyben szokásos legolcsóbb temetési költség összegének 10 %-ig terjedő összegben - kell megállapítani, ha a temetés a Sarkadkeresztúri temetőben történik. A helyben szokásos legolcsóbb temetési költség

250.000 Ft.

b) A települési temetési támogatás azok részére is megállapítható, aki nem a Sarkadkeresztúri temetőben temeti el az elhunytat. A támogatás mértékét a helyben szokásos legolcsóbb temetési költség összegének a 10%-ig terjedő összegben kell megállapítani.

A helyben legolcsóbb temetési költség 250.000 Ft. Amennyiben a temetési költség nem éri el a 250.000 Ft-ot, akkor a bemutatott számlák összegének 10%-ában kell megállapítani a támogatást.
A kérelmezőknek a kérelemhez a (6) - os pont szerinti iratokat kell csatolni.
(5) A kérelmezőnek a kérelméhez a (3) bekezdés a) pont esetében csatolnia kell a temetési kiadásokra vonatkozó hivatalos igazolást, valamint a halotti anyakönyvi kivonatot.
(6) A kérelmezőnek a kérelméhez a (3) bekezdés b) pont esetében csatolnia kell kérelmező vagy a vele azonos lakcímen élő közeli hozzátartozója nevére – kiállított számla eredeti példányát, valamint a halotti anyakönyvi kivonatot.
(7) A temetési költségek megelőlegezése jogcímen megítélt települési támogatásról szóló határozatban meg kell jelölni a temetési előleggel - számlával - való elszámolás határidejét, amely a határozat kiadásától számított 30 napnál több nem lehet.
(8) A települési temetési támogatás megítéléséről az önkormányzat képviselő-testületének felhatalmazása alapján, átruházott hatáskörben a polgármester dönt. A temetkezési költségek megelőlegezése iránti kérelem esetén a kérelem beérkezésétől számított 3 munkanapon belül kell döntést hozni.
(9) Települési temetési támogatás kizárólag annak az igénylőnek adható, aki állandó Sarkadkeresztúri lakosként kéri.
(10) A települési temetési támogatás azok részére is megállapítható, akik a hamvasztás után a hamvakat temetkezési helyen nem temetik el. A támogatás mértékét a helyben szokásos legolcsóbb temetési költség összegének a 10%-ig terjedő összegben kell megállapítani.
(11) A helyben legolcsóbb temetési költség 250.000 Ft. Amennyiben a temetési költség nem éri el a 250.000 Ft-ot, akkor a bemutatott számlák összegének 10%-ában kell megállapítani a támogatást.
A kérelmezőnek a (6) bekezdésben meghatározott iratokat kell csatolnia a kérelemhez.
(12) A Szoc.tv 45§ (3) - (4) bekezdései szerinti esetekben a rendeletben foglaltaktól eltérő, a képviselő-testület méltányosságot gyakorolhat.

4. Települési támogatás elemi kár elhárításához

11. § (1) Elemi kárra tekintettel települési támogatásra jogosult az a személy, akinek a bekövetkezett elemi károk miatt létfenntartását veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került.

(2) Elemi kárnak minősül a tűz, robbanás, vihar, viharon kívüli egyéb elemi kár, földcsuszamlás, talajsüllyedés, földrengés, árvíz miatt bekövetkezett kár.

(3) A képviselő-testület egyedi elbírálás alapján dönt a kár elhárítására adott támogatás összegéről, vagyoni és jövedelmi viszonytól függetlenül.

(4) Az önkormányzat hivatal jegyzője, vagy a jegyző által kijelölt dolgozója a kérelem beérkezésétől számított 8 napon belül a kérelemmel érintett ingatlanon helyszíni szemlét tart. A kérelmező köteles a helyszíni szemlén közreműködni. Az együttműködés hiánya a kérelem elutasítását vonja maga után.

(5) El kell utasítani azt a kérelmet, mely esetében a kérelmező, illetve családjában élő személy az elemi kárt szándékosan idézte elő.

(6) Az elemi kárra tekintettel kérelmezett települési támogatás megítéléséről az önkormányzat képviselő-testülete a kérelem beérkezésétől számított 20 napon belül dönt.

(7) A támogatást megítélő határozatban - legfeljebb 3 hónapos határidő megadásával - a jogosultat kötelezni kell arra, hogy támogatási összeg cél szerinti felhasználásáról - a nevére, vagy a családja valamely tagjának nevére szóló számlával – elszámoljon.

(8) Amennyiben a jogosult a támogatást részben, vagy egészben nem a támogatási cél szerint használta fel, vagy az elszámolási kötelezettségének határidőig nem tesz eleget határozatban kell kötelezni a támogatás megtérítésére.

5. Települési gyermeknevelési támogatás

12. § (1) Települési gyermeknevelési támogatásra jogosult az a személy, akik létfenntartását veszélyeztető élethelyzetbe került a gyermekneveléshez kapcsolódó, alkalmanként jelentkező többlet kiadások miatt, és ezért anyagi segítségre szorul.

(2) A támogatást kérelmezni lehet:

a) a gyermek iskoláztatásához, vagy

b) válsághelyzetben lévő várandós anya által, a gyermekének megtartásához, vagy

c) a gyermek fogadásának előkészítéséhez, vagy

a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásához, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez szükséges anyagi támogatásra.
(3) A (2) bekezdés a) pontja szerinti kérelemhez be kell csatolni a gyermek iskolalátogatási igazolását, vagy az iskolai felvételről szóló igazolást.
(4) A (2) bekezdés b), vagy c) pontja szerinti kérelemhez a kérelmezőnek be kell nyújtani a várandóságot igazoló szakorvosi igazolást, illetve a (2) bekezdés c) pont szerinti esetben a már megszületett gyermek születési anyakönyvi kivonatát.
(5) A települési gyermeknevelési támogatást eseti jelleggel kell nyújtani
(6) Az egy alkalommal megállapított eseti települési gyermeknevelési támogatás maximális összege:
a) a (2) bekezdés a) pontja szerinti okból benyújtott kérelem esetén 20.000 Ft,
b) a (2) bekezdés b) és c) pontja szerinti okból benyújtott kérelem esetén 20.000 Ft,
(7) A (2) bekezdés a), c), pontok szerinti támogatásra való jogosultságról az Önkormányzat képviselő-testületének felhatalmazása alapján, átruházott hatáskörben az Humánpolitikai Bizottság dönt a kérelem beérkezésétől számított 15 napon belül.
(8) A (2) bekezdés b) pontja szerinti támogatásra való jogosultságról az Önkormányzat képviselő-testületének felhatalmazása alapján, átruházott hatáskörben a polgármester, és az alpolgármester dönt kérelem beérkezésétől számított 5 napon belül.

13. § (1) A települési gyermeknevelési támogatás keretén belül beiskolázási támogatás adható.

(2) Minden Óvodába beiratkozott gyermek, aki Sarkadkeresztúri székhelyű intézménybe fog járni a tanévben és Sarkadkeresztúri állandó lakcíme van, 10.000 Ft.
(3) Minden Általános Iskolába beiratkozott gyermek, aki Sarkadkeresztúri székhelyű intézménybe fog járni a tanévben és Sarkadkeresztúri állandó lakcíme van, 20.000 Ft.
(4) Minden Középiskolába beiratkozott gyermek, akinek Sarkadkeresztúri állandó lakcíme van, 20.000 Ft.
(5) Minden főiskolára vagy egyetemre beiratkozott gyermek, akinek Sarkadkeresztúri állandó lakcíme van, 20.000 Ft.

14. § A támogatás igénylése minden év augusztus 20-ig lehetséges és a támogatások kifizetése minden év szeptember 30-ig történik.

6. Hátrányos helyzetű gyermek települési támogatása

15. § (1) Hátrányos helyzetű gyermek települési támogatására jogosult az a személy, aki létfenntartását veszélyeztető élethelyzetbe került.

(2) A hátrányos helyzetű gyermek települési támogatását eseti jelleggel kell nyújtani.
(3) A hátrányos helyzetű gyermek települési támogatásra való jogosultságról az önkormányzat képviselő-testületének felhatalmazása alapján, átruházott hatáskörben a polgármester dönt.

7. Kamatmentes szociális kölcsön

16. § (1) Települési támogatás kamatmentes szociális kölcsön formájában annak a személynek lehet nyújtani, akinek

a) családjában az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 130 %-át nem haladja meg, és

b) tartós létfenntartási problémával kell megküzdenie

ba) elemi kár vagy bűncselekmény miatt, vagy

bb) a családjában bekövetkezett tartós betegség miatt.

(2) A kamatmentes kölcsönt 12 hónap időtartamra kell nyújtani. A kölcsön összege maximum 135.000 Ft. Az ellátást adott családban lévő személyek részére évente csak egy alkalommal lehet biztosítani

(3) A kölcsön törlesztését az egyösszegű folyósítás hónapjától számított harmadik hónapban kell megkezdeni. Az egy havi törlesztő részlet a kölcsön összegének tizenketted része. A visszafizetés megkezdésének határideje az érintett hónap 10. napja.

(4) Temetkezés esetén, a kölcsön összege 150.000 Ft.

17. § A települési támogatásról a képviselő-testület felhatalmazása alapján, átruházott hatáskörben az Humánpolitikai bizottság dönt.

III. Fejezet

Természetben nyújtott szociális ellátások

18. § (1) A természetben nyújtott szociális ellátások körében az önkormányzat a következő ellátásokat nyújtja:

a) köztemetés

b) étkeztetés

c) szociális tüzelőanyag támogatás.

(2) A pénzbeli települési támogatást megállapító határozat kimondja, hogy a támogatás maximum 60 százalékát természetben lehet biztosítani. A határozatnak rögzítenie kell a természetbeni nyújtott ellátás konkrét formáját.

(3) A (2) bekezdés szerinti esetben a természetbeni ellátás formái a következők lehetnek:

a) gyermekintézmények térítési díjának kifizetése, vagy

b) tankönyv - és tanszervásárlás, vagy

c) Erzsébet utalvány, vagy

d) vásárlási utalvány, vagy

e) anyagok, eszközök közvetlen megvásárlása, vagy

f) szolgáltatások szolgáltató részére történő megfizetése, vagy

g) tüzelő vásárlás.

h) szünidei étkeztetés (őszi, téli, tavaszi, nyári szünet)

i) felnőtt étkezés

(4) A (3) bekezdés a), b), f), g), h), i) pontjai szerinti természetbeni ellátást lehetőség szerint közvetlenül az ellátó intézménynek, a forgalmazónak, a szolgáltatást nyújtónak kell folyósítani.

8. Köztemetés

19. § (1) A köztemetés költségét nem lehet a helyben szokásos legolcsóbb temetési költségnél magasabb összegben megállapítani.

(2) A települési önkormányzat különös méltányosságból az Szoc. tv. 48. § (3) bekezdés b) pontjában meghatározott megtérítési kötelezettség alól:

Egyedi elbírálás alapján mentesítheti a eltemettetőt.
(3) A köztemetés esetében a képviselő-testülettől átruházott hatáskörben a Polgármester jár el.

9. Étkezés

20. § (1) Az önkormányzat a szociálisan rászorulóknak napi egyszeri meleg étkeztetést biztosít.

(2) Az étkeztetésre jogosultság feltételei különösen:

a) életkor alapján:

aa) az egyedül élő 70. év feletti életkorúak,

ab) a 75. életévét betöltött személy,

b) egészségi állapot alapján:

ba) akut egészségromlás bekövetkezésétől legfeljebb 3 hónap időtartamra jogosult az a személy, aki ételei elkészítésében állandó segítségre szorul,

bb) rehabilitációs ellátásban vagy rokkantsági ellátásban részesül és kereső tevékenységet nem folytat,

bc) az az ágyhoz kötött személy, akinek ez az állapota tartósan, előreláthatóan 3 hónapot meghaladó időtartamú,

bd) krónikus betegségben szenvedő vagy tartós gyógykezelés alatt álló személy, akinek háziorvosa egyéb alapszolgáltatás igénybevétele mellett javasolja az étkeztetés biztosítását,

be) az a személy, aki részére gondozási szükséglet megállapításra került, és egyéb alapszolgáltatás igénybevétele mellett háziorvosa javasolja részére az étkeztetés biztosítását,

c) fogyatékossága, pszichiátriai betegsége alapján:

ca) fogyatékossági támogatásban, vakok személyi járadékában részesülő személy

cb) olyan pszichiátriai beteg, aki gondnokság alatt áll, vagy korábban szakosított

intézményi elhelyezett volt, vagy aki tartós legalább három hónapot meghaladó gyógykezelés alatt áll és ételei elkészítéséhez állandó segítségre szorul, jogosultsága legalább hat hónapra áll fenn.

d) szenvedélybetegsége alapján:

da) pszichiáter szakorvos szakvéleményével igazolt szenvedély-betegségben szenvedő személy

e) hajléktalan személy

A rendeletben nem szabályozott kérdésekben az Szoc. tv. valamint a végrehajtására kiadott kormányrendeletek és más felsőbb szintű jogszabályok rendelkezéseit kell alkalmazni.

IV. Fejezet

Egyéb támogatás

10. Gyermekszületési támogatás

21. § (1) Gyermekszületési támogatásra jogosult azok a Sarkadkeresztúri állandó bejelentett lakással rendelkező szülők, akiknek gyermeke született és a gyermeket életvitelszerűen a Sarkadkeresztúri háztartásukban nevelik. A támogatást a szülők egyike igényelheti, egyszeri alkalommal.

(2) A támogatás mértéke 50.000 Ft. Gyermekenként.

(3) A támogatás iránti kérelemhez a gyermek születési anyakönyvi kivonatának fénymásolatát kell csatolni.

(4) A gyermekszületési támogatás esetében a képviselő-testülettől átruházott hatáskörben a Polgármester jár el.

11. Felsőfokú tanulmányokat folytató hátrányos szociális helyzetű fiatalok támogatása

BURSA HUNGARICA

22. § (1) Azon főiskolai vagy egyetemi tanulmányokat folytató, első diplomát megszerző, nappali tagozatos, önálló jövedelemmel nem rendelkező hátrányos helyzetű fiatalok tanulmányaik végzése érdekében 7.000 Ft. ösztöndíj támogatást kaphatnak

(2) A támogatás időtartama (félévismétlés nélküli) tanévenként 10 hónap:

a) főiskolai tanulmányok esetén 6-7 félév,

b) mesterképzés tanulmányok esetén 3-4 félév,

c) egyetemi tanulmányok esetén 10 félév

(3) A kérelmet az erre rendszeresített formanyomtatványon az Önkormányzati Hivatalhoz, a Wekerle S. Alapkezelő által meghirdetett határidőben lehet benyújtani eredeti iskolai igazolás, a kérelem beadását megelőző 6 hónapra vonatkozó jövedelemnyilatkozatok és - igazolások csatolásával.

(4) A benyújtott kérelmeket az Humánpolitikai Bizottság véleményezi, döntést a képviselő-testület hoz.

(5) A megállapított „B” típusú ösztöndíjat évente felülvizsgálja a képviselő-testület.

(6) Az ösztöndíj folyósítása szünetel azokra a tanulmányi félévekre, amelyre a támogatott a felsőfokú tanintézetbe nem iratkozik be.

(7) A folyósított ösztöndíj megvonásra kerül, ha a támogatott szociális rászorultsága már nem áll fenn.

(8) A támogatott a tanulói, hallgatói jogviszonyával kapcsolatos változásról 8 napon belül köteles értesíteni az önkormányzati hivatalt, ennek elmaradásából eredő jogtalan támogatás visszafizetése egy összegben azonnal esedékessé válik.

12. Lakáscélú támogatás

23. § (1) Sarkadkeresztúr Község Önkormányzatának Képviselő-testülete vissza nem térítendő és visszatérítendő támogatást nyújt azon Sarkadkeresztúri polgárok részére, akik első lakásukat vásárolják vagy építik, illetve meglévő lakásukat bővítik (szoba szám növelés) vagy felújítják (fürdőszoba kialakítása), minőségi lakáscserét hajtanak végre.

A támogatás feltételei:
(2) Helyi lakásvásárlási és lakásépítési támogatásban azok részesülhetnek, akiknek a tulajdonukban 1/2, illetve ennél nagyobb hányadban lakóházingatlan nincs, illetőleg soha nem is volt.
(3) Lakásbővítési vagy felújítási támogatásban azok részesülhetnek, akiknek a lakóház legalább 1/2-ed arányban tulajdonukban van és használati joggal nem terhelt.
(4) Az (1) bekezdés vonatkozásában nem kell lakóház tulajdonosnak tekinteni azokat, akik:
a) a tulajdonukban lévő lakóház lebontásával ugyanazon a helyen új lakóépületet kívánnak építeni, illetőleg
b) a lakásvásárlás támogatása iránti kérelmüket az adásvételi szerződés megkötését követő 6 hónapon belül nyújtják be.
(5) A lakásigény mértéke a lakáscélú állami támogatásokról 12/2001.(I.31) Kormány rendeletben meghatározottak figyelembevételével tekinthető méltányolandónak.

Eljárási szabályok

24. § (1) A helyi támogatás iránti kérelmet - a házastársaknak (élettársaknak) közösen - vásárlásnál legfeljebb az adásvételi szerződés megkötését követő 6 hónapon belül, építésnél pedig a lakhatási engedély kiadásának napjáig lehet az önkormányzati hivatalhoz benyújtani.

(2) A képviselő-testület a polgármester által előterjesztett és a feltételeknek megfelelő kérelmekről a májusi és szeptemberi ülésen dönt. Nem kell a szeptemberi ülésre terjeszteni a kérelmüket abban az esetben, ha a képviselő-testület már májusban döntött az éves költségvetésében meghatározott összeg teljes felhasználásáról.

(3) A kérelmeket az Humánpolitikai Bizottság is megtárgyalja és javaslatait a Képviselő-testület elé terjeszti.

Kizáró és korlátozó okok

25. § (1) Nem kaphat támogatást az a kérelmező:

a) aki - a (3) bekezdésben foglaltak kivételével - korábban már kapott az önkormányzattól helyi támogatást,

b) akinek nincs legalább három éves állandó, vagy ideiglenes lakcíme Sarkadkeresztúr községben

(2) A képviselő-testület az (1) bekezdés b) pontjában foglaltaktól községi érdekből a polgármester javaslatára eltekinthet.

(3) Aki minőségi lakáscserét hajt végre vagy új lakást épít és már kapott az önkormányzattól vissza nem térítendő támogatást, ismételten csak visszatérítendő támogatást kaphat

(4) Ugyanarra a lakásra szóló ismételt támogatási kérelem esetében, a támogatás összegét csökkenteni kell az esetleg fennálló előző támogatás során keletkezett, önkormányzat felé fennálló tartozással

(5) Lakásvásárlásra , lakásépítésre 16 és 45 év közötti személy kaphat támogatást.

A támogatás mértéke

26. § (1) A helyi támogatás összegét a képviselő-testület a benyújtott igények és az éves költségvetés figyelembe vételével egyedileg határozza meg. Amennyiben az igények meghaladják az éves költségvetésben tervezett összeget, a képviselő-testület először az új lakást építőket, majd a lakásvásárlókat támogatja.

(2) Lakásvásárlás és építés támogatásánál a támogatás együttes összege nem haladhatja meg a bekerülési összeg 15 %-át

(3) A lakásvásárlás támogatásánál a gyermeklétszám arányában elsőbbséggel rendelkeznek a több gyermeket nevelő kérelmezők.

(4) A vissza nem térítendő támogatás mértéke maximum egy lakásra 300.000 Ft .

(5) A visszatérítendő támogatás mértéke a költségvetésben rendelkezésre álló összeg nagyságától és támogatást kérők számától függ, és a kérelmező szociális helyzete alapján, egyedileg dönt a képviselő-testület.

A támogatás kifizetése

27. § (1) A kérelmező részére megállapított támogatást az Önkormányzati Hivatal akkor utalja ki, ha

a) a megvásárolni kívánt vagy megvásárolt lakás műszaki állapotát a Sarkad Város Önkormányzat építéshatósági szakemberei megvizsgálták és azt huzamosabb ideig, legalább 10 évig jelentősebb ráfordítás nélkül lakhatónak nyilvánítják, valamint a jogosult bemutatja a tulajdonjog átruházására vonatkozó közokiratot, ügyvéd által ellenjegyzett, illetőleg közjegyző által valódinak minősített névaláírással ellátott magánokiratot, vagy

b) lakásépítés esetén a kérelmező bemutatja a nevére szóló építési vagy használatbavételi engedélyt

(2) Ha a támogatásban részesülő szociálpolitikai kedvezményt vagy pénzintézeti kölcsönt vesz igénybe, a helyi támogatás összegét a kedvezményt vagy a kölcsönt folyósító pénzintézet útján kell folyósítani.

A támogatás biztosítékai

28. § (1) A helyi támogatásról szerződést kell kötni a kérelmezőkkel, melyet a képviselő-testület nevében a polgármester ír alá.

(2) A visszatérítendő támogatásra, az összeg nagyságától és a támogatott jövedelmétől függően, 5-10 havi egyenlő mértékű, kamatmentes részletfizetésben kell megállapodni. Ha a részletfizetésben 3 hónapot meghaladó hátralék keletkezik, eredménytelen felszólítás után, a hátralék megfizetése egy összegben, azonnal esedékessé válik

(3) A támogatási szerződésben kötelezni kell a támogatottat, hogy a lakást 5 éven belül nem adhatja el, mert különben a támogatást egy összegben vissza kell fizetnie.

Nem kell visszafizetni a támogatást, ha a kedvezményezett 6 hónapon belül igazolja, hogy a lakás eladási árát másik lakás megvásárlására, vagy új lakás építésére fordította Sarkadkeresztúrban.
Viszont a másik lakásra már nem igényelheti meg a lakáscélú támogatást
(4) A helyi támogatásról a Jegyző nyilvántartást vezet.
(5) A kérelmezők részére a támogatások első fordulójában megállapított támogatási összeget tárgyév augusztus 31-ig, a támogatások második fordulójában megállapított támogatási összeget pedig tárgyév december 31-ig lehet felhasználni. A támogatástól ilyen formában elesett kérelmező ismételt kérelmet nyújthat be
V. Fejezet

Egyéb rendelkezések

Személyes gondoskodást nyújtó ellátások igénybevétele

családsegítés

29. § (1) A személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatások igénybevétele önkéntes, a családsegítést a Sarkadi Többcélú Kistérségi Társulás, mint fenntartó, által működő Kistérségi Humán Szolgáltató Központ alkalmazásában álló családgondozó munkatársa látja el. Az ellátást igénylő, illetve törvényes képviselője kérelmére, indítványára történik, illetve indokolt esetben jelzéssel élhet bármelyik társadalmi, állami, vallási, karitatív szervezet.

30. § (1) A személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatások közül az étkeztetést és a házi segítségnyújtást, idősek nappali ellátását, a tanyagondnoki szolgáltatást, feladat ellátási szerződés alapján a Sarkadkeresztúri Református Egyházközség biztosítja.

VI. Fejezet

Záró rendelkezések

31.§
A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a többször módosított 2/2015. (II. 25.) önkormányzati rendelet.
Sarkadkeresztúr, 2022. január 25.
Záradék:
A rendeletet 2022. január 25.-én került kihirdetésre.
A rendelet 7/2022.(VII.4.) számú önkormányzati rendelettel módosított egységes szerkezetben.