Sarkadkeresztúr Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2022. (III. 2.) önkormányzati rendelete

Sarkadkeresztúr Község Önkormányzata Képviselő-testületének rendelete az önkormányzat 2022. évi költségvetéséről

Hatályos: 2022. 03. 03- 2023. 05. 24

Sarkadkeresztúr Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2022. (III. 2.) önkormányzati rendelete

Sarkadkeresztúr Község Önkormányzata Képviselő-testületének rendelete az önkormányzat 2022. évi költségvetéséről

2022.03.03.

Sarkadkeresztúr Község Önkormányzatának Képviselő - testületének az Alaptörvényének 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, valamint az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (1) bekezdése alapján Sarkadkeresztúr Község Önkormányzata a 2022. évi költségvetésről a következőket rendeletet alkotja:

ELSŐ RÉSZ

Általános rendelkezések

1. § A költségvetési rendelet (továbbiakban: rendelet) hatálya kiterjed az Önkormányzatra (Képviselő-testületre és Bizottságaira), a Sarkadkeresztúr Község Önkormányzatának Óvoda Intézményére és Sarkadkeresztúr Önkormányzati Konyhájára, mint költségvetési szerveire

2. § A rendelet meghatározza az önkormányzat kötelezően ellátandó és önként vállalt feladatait, az ezek ellátásához szükséges bevételeket, kiadásokat továbbá a 2022. évi gazdálkodás főbb szabályait.

MÁSODIK RÉSZ

Az Önkormányzat főbb gazdasági mutatói

3. § (1) Az önkormányzat 2022. évi költségvetése az alábbi célok megvalósítását tűzte ki:

(2) Az önkormányzat feladatát képező helyi közszolgáltatások biztosítását, ezen belül:

a) az önkormányzat által fenntartott Óvoda Intézmény, Önkormányzati Konyha és a Zsadány Község Önkormányzatával közösen fenntartott Zsadányi Közös Önkormányzati Hivatal üzemeltetését, működési feltételének biztosítását, figyelemmel az ésszerű takarékos gazdálkodás követelményeire,az önkormányzatra háruló pénzbeli és természetbeni szociális feladatok ellátását, a szociális alapszolgáltatások Feladat ellátási szerződés (Egyház) útján történő ellátását, ezen belül a rászorultság elvének erősítését,

b) a feladatellátás színvonalának emelése érdekében élni kell a különféle pályázatok adta pénzügyi lehetőségekkel,

(3) Az önkormányzat felhalmozási tevékenységén belül:

a) a fejlesztési kiadások ütemezésénél a külső forrásokkal támogatott előirányzatokat kell elsősorban figyelembe venni

b) a 2022. évben induló beruházások esetében a település fejlesztésének figyelembe vétele mellett az Önkormányzat pénzügyi- likviditási egyensúlyának megtartása érdekében ütemterv alapján meghatározott sorrend szerint, a fejlesztési előirányzatokhoz kapcsolódó forrás megléte esetén a Polgármester engedélyével valósítható meg.

(4) Az önkormányzati költségvetésben szereplő felhalmozási kiadások megvalósításához szükséges előkészítési – tervezési, kivitelezési feladatok kötelezettségvállalása csak polgármesteri engedéllyel történhet meg.

(5) A felhalmozási célú feladatok esetében indokolt a pályázati lehetőségekkel élni, amely során a tervezett feladatokhoz rendelt előirányzatokat önrésznek is lehet tekinteni.

1. Az önkormányzat összesített 2022. évi költségvetése

4. § (1) A képviselő-testület az önkormányzati szinten összesített 2022. évi költségvetés bevételi fő összegét 500.898.241,- Ft-ban állapítja meg.

(2) Az önkormányzat önkormányzati szinten összesített 2022. évi kiemelt költségvetési bevételi előirányzatai

a) Működési célú támogatások államháztartáson belülről: 188 476 351 Ft

b) Felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről: 0 Ft

c) Közhatalmi bevételek: 10 281 043 Ft

d) Működési bevételek: 32 408 131 Ft

e) Felhalmozási bevételek 56 012 227 Ft

f) Működési célú átvett pénzeszközök: 9 000 000 Ft

g) Felhalmozási célú átvett pénzeszközök: 15 000 000 Ft

h) Maradvány 39 720 489 Ft

i) Hitel, kölcsön felvétele 150 000 000 Ft

(3) Költségvetési bevételek összesen: 500 898 241 Ft

(4) Az önkormányzat önkormányzati szinten összesített költségvetési bevételeiből

(5) Kötelező feladatok bevételei: 500 898 241 Ft

(6) Önként vállalt feladatok bevételei: 0 Ft

(7) Az önkormányzat önkormányzati szinten összesített költségvetési bevételei előirányzat csoportonként:

a) Működési költségvetés bevételi előirányzat csoport: 258 942 461 Ft

b) Felhalmozási költségvetés bevételi előirányzat csoport: 241 955 780 Ft

(8) A kiemelt előirányzatok egységes rovatrend szerinti összetételét, így a helyi önkormányzatok általános működéséhez és ágazati feladataihoz kapcsolódó bevételeket és kiadásokat az 1, 2. számú melléklete tartalmazza.

(9) Az önkormányzat önkormányzati szinten összesített 2022. évi kiemelt költségvetési kiadási fő összegét 500.898.241,- Ft-ban állapítja meg.

a) Személyi juttatások: 113 645 210 Ft

b) Munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó: 12 462 719 Ft

c) Dologi kiadások: 117 316 974 Ft

d) Ellátottak pénzbeli juttatásai: 12 984 051 Ft

e) Egyéb működési célú kiadások: 28 641 783 Ft

f) Beruházások: 19 824 019 Ft

g) Felújítások: 27 048 879 Ft

h) Egyéb felhalmozási célú kiadások: 15 000 000 Ft

i) Hitel, kölcsön kiadásai 165 086 082 Ft

j) Áht. belüli megelőlegezés visszafizetése 3 888 524 Ft

(10) Költségvetési kiadások összesen: 500 898 241 Ft

(11) Az önkormányzat önkormányzati szinten összesített költségvetési kiadásaiból:

a) Kötelező feladatok kiadásai: 500 898 241 Ft

b) Önként vállalt feladatok kiadásai: 0 Ft

(12) Az önkormányzat önkormányzati szinten összesített költségvetési kiadási előirányzat csoportonként:

a) Működési költségvetés kiadási előirányzat csoport: 273 942 461 Ft

b) Felhalmozási költségvetés kiadási előirányzat csoport: 225 955 780 Ft

(13) A költségvetés egyenlege: 0 Ft többlet/hiány

5. § Az önkormányzat képviselő-testülete a Sarkadkeresztúri Óvoda, Sarkadkeresztúr Község Önkormányzatának Konyhája (továbbiakban: óvoda, konyha) költségvetési szervei, valamint az Önkormányzat 2022. évi költségvetési bevételi és kiadási fő összegét és kiemelt előirányzatait a rendelet 1. és 2. melléklet szerint állapítja meg.

6. § (1) Sarkadkeresztúr Község Képviselő-testülete elrendeli, hogy a kiemelt bevételi és kiadási előirányzaton belül az Önkormányzat intézményei kivételével (Óvoda, Konyha) – a rendeletekben, határozatokban és megállapodásokban rögzítettek szerint továbbá a bevételekre is figyelemmel – szabadon gazdálkodhat.

(2) Az önkormányzat költségvetésében megállapított Önkormányzat intézményei kivételével (Óvoda, Konyha) a kiemelt bevételi és kiadási előirányzataikon belül – az arra jogosultak – saját és a hozzájuk tartozó bármely kofog (Kormányzati funkció) előirányzatai között – az egyes kiemelt előirányzatok mértékén belül – szabadon átcsoportosíthatnak.

(3) Az önkormányzati pénzeszközök terhére történő kiemelt kiadási előirányzatok módosítására a képviselő – testület jogosult.

7. § A Képviselő – testület az önkormányzat és a polgármester Áfa– val, közterhekkel növelt reprezentációs keretét éves szinten 536 000,- Ft-ban állapítja meg.

8. § A kiemelt bevételi előirányzatok mértékéig a bevételekkel az Önkormányzat (intézményei nélkül) előirányzatai felett rendelkezők rendelkeznek, a megállapított bevételi előirányzaton túlmenő teljesítés előirányzatosítására a képviselő- testület a polgármester útján rendelkezik.

9. § A rendelet 3. melléklete a költségvetési év működési és felhalmozási célú bevételek és kiadások 2022. évi továbbá a 2022-2024. évi várható előirányzatainak mérlegét tartalmazza.

10. § (1) A Képviselő – testület az önkormányzat szociális kiadásainak, keretösszegeinek felhasználását – az előterjesztésben rögzítettek figyelembevételével – az alábbiak szerint határozza meg:

(2) a szociális támogatás - pénzeszközök - terhére más címen szociális támogatás kizárólag abban az esetben és olyan mértékben adható amennyiben a szociális támogatások ill. azok meghatározott keret összegeinek, a tárgyév előző vagy későbbi időszakában még fel nem használt részei arra fedezetet biztosítanak.

(3) A szociális ellátások, támogatások keretösszegének betartása a szociális ellátások, támogatások felhasználására jogosultak egyetemleges felelőssége mellett – akár a támogatások soron kívüli felülvizsgálatával – éves összesenben kötelező.

2. Költségvetési létszámkeret

11. § (1) Sarkadkeresztúr Község Képviselő – testülete az Önkormányzat és intézményei az Óvoda és a Konyha létszámkeretét – települési képviselők és a polgármester nélkül – 2022. évben az alábbiak szerint határozza meg:

(2) Önkormányzat intézmény nélkül:

a) - Munka Tvk. hatálya alá tartozó keret: 6; terv:5,5

b) - Közfoglalkoztatott (100 %-os támogatott) keret: 36; terv:36

(3) Sarkadkeresztúr Községi Óvoda: Közalkalmazott keret: 5; terv:4,9

(4) Sarkadkeresztúri Konyha: Közalkalmazott keret: 4; terv:3,52

(5) Önkormányzat Összesen:

a) - Közalkalmazott keret: 9; terv:8,42

b) - Munka tvk, hatálya alá tartozó keret: 6; terv:5,5

c) - Közfoglalkoztatott (100 %-os támogatott) keret: 36; terv:36

(6) Az önkormányzat a létszám keretét a 2022. évre és a közfoglalkoztatott létszámkeretre vonatkozóan a polgármester év közben megváltoztathatja.

(7) A saját hatáskörben végrehajtott létszámcsökkentésről a költségvetési szerv vezetője köteles a Polgármestert tájékoztatni, a csökkenéssel jelentkező személyi juttatás megtakarítás felhasználására irányuló igénnyel egyidejűleg.

3. Egyéb információk

12. § A rendelet 4. melléklete a bevételi előirányzat felhasználási ütemtervét tartalmazza 2022.év tekintetében.

13. § A rendelet 5. melléklete a kiadási előirányzat felhasználási ütemtervét tartalmazza 2022.év tekintetében.

14. § A rendelet 6. melléklete tartalmazza Sarkadkeresztúr Község Önkormányzatának likviditási tervét eredeti terv adatokból.

15. § A rendelet 7. melléklete 1–2. oldal tartalmazza az Önkormányzat és Intézményei költségvetésének forrásait.

16. § A rendelet 8. melléklet tartalmazza a Sarkadkeresztúri Román Nemzetiségi Önkormányzat címrend szerinti bevételi előirányzatát.

17. § A rendelet 9. melléklet tartalmazza a Sarkadkeresztúri Román Nemzetiségi Önkormányzat címrend szerinti kiadási előirányzatát.

18. § A rendelet 10. melléklete tartalmazza Sarkadkeresztúr Község Önkormányzatának saját bevételi és adósságot keletkeztető ügyleteiből eredő fizetési kötelezettségeit.

19. § (1) A Képviselő-testület az alábbiakban rögzíti az Önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletekkel kapcsolatos kötelezettségei és azok bevételeit, a többéves kihatással járó döntései, valamint az önkormányzat közvetett támogatásait ahol a kedvezmények, mentességek különösen az alábbiakhoz kapcsolódóan jelennek meg:

(2) Az Önkormányzat többéves kihatással járó kötelezettségvállalást - hosszú lejáratú hitel - kizárólag előzetes Kormányzati hozzájárulása köthet. A kormányzati hozzájárulás feltételei:

a) adósságot keletkeztető fejlesztési célú ügylet az önkormányzat törvényben meghatározott feladatának ellátásához szükséges kapacitás létrehozását eredményezi azzal, hogy a működési kiadások folyamatos teljesítése biztosított,

b) az önkormányzat adósságot keletkeztető – korábbi évre tervezett – ügyletéhez kapcsolódó összes adott évi fizetési kötelezettség, az ügylet futam idejének végéig egyik évben sem haladja meg az önkormányzat adott költségvetési évi saját bevételeinek 50 %-át

(3) Az önkormányzat közvetett támogatásai:

a) Közhatalmi bevételekhez kapcsolódó kedvezmény nincs

b) kommunális adó mentesség nincs

4. Európai Uniós támogatás

20. § Az önkormányzat és az önkormányzat költségvetési szervei európai uniós támogatásból megvalósuló projektekkel rendelkezik.

21. § Az önkormányzata költségvetési rendeletében általános tartalékot képez.

HARMADIK RÉSZ

A költségvetés végrehajtására vonatkozó szabályok

5. Előre nem tervezhető bevételek, kiadások

22. § (1) Az önkormányzat és a költségvetési szerv feladataik színvonalasabb ellátása érdekében, az alapító okiratuk szerinti tevékenységi körben pályázatokat nyújthatnak be, közvetlen pénzbeli támogatást, felajánlást fogadhatnak el. A költségvetési szerv esetében ehhez a gazdálkodási feladatát ellátó kijelölt költségvetési szerv gazdasági vezetőjének ellenjegyzése szükséges. Az olyan tevékenységi körbe tartozó célra, amit a költségvetési szerv alapító okirata nem tartalmaz, pályázat nem nyújtható be. A vállalt cél megvalósítása a költségvetési szerv alapító okirata szerinti tevékenysége ellátásának biztonságát nem veszélyeztetheti.

(2) A pályázat benyújtásához minden esetben az irányító szerv előzetes hozzájárulása szükséges.

(3) A pályázaton való részvételhez történő hozzájárulás megadása előtt vizsgálni kell a pályázattal megvalósítandó cél működési-kiadási vonzatát, annak több évre szóló kihatását.

(4) Több évre kiható működési kiadás esetén vagy, ha a pályázat benyújtásához a saját forrás a költségvetési szervnél nem biztosított, a pályázat benyújtásának előzetes engedélyezésével kapcsolatos hatáskört a Képviselő-testület gyakorolja.

(5) A polgármester a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett - a Képviselő- testület hatásköréből át nem ruházható ügyeket kivéve – a két ülés közötti időszakban felmerülő, halaszthatatlan, életveszélyt, súlyos balesetveszély elhárítása céljából esetenként 1.000.000 Ft összeghatár erejéig dönthet. Amennyiben a kiadások fedezete nem áll rendelkezésre az adott évi költségvetésben, akkor a szükséges forrás megteremtése érdekében a polgármester- kiadási fő összeget nem érintő- előirányzat átcsoportosításról dönt. Az előirányzat átcsoportosítást a soron következő költségvetési rendelet módosításakor a költségvetési rendeletben át kell vezetni.

(6) Az élet- és balesetveszély elhárításához, megszüntetéséhez szükséges finanszírozásról a műszaki indokoltság figyelembevételével a Polgármester vagy az általa kijelölt helyettes dönt, a Képviselő- testület tájékoztatása mellett.

6. Az önkormányzat és a költségvetési szerveinek gazdálkodása

23. § (1) Az előirányzat az önkormányzat és a költségvetési szervei költségvetésébe beépül, ha központi költségvetéstől támogatást meghatározott célra, átvett pénzeszközből realizált bevételi többletet év közben az Országgyűléstől, a Kormánytól, valamely költségvetési fejezettől, vagy elkülönített állami pénzalaptól kap, vagy többlettámogatásban részesül a működési kiadások és felhalmozási kiadásainak fedezetére. Ennek realizált összegével előirányzat módosítást hajt végre a Képviselő-testület a Polgármester előterjesztésében. A Képviselő-testület negyedévenként, de legkésőbb 2022. december 31-ig dönt a költségvetési rendeletének módosításáról.

(2) Az önkormányzat költségvetési szervei a hatáskörébe tartozó előirányzat változásairól minden hónap 10-ig információt szolgáltat az önkormányzatnak és a Zsadányi Közös Önkormányzati Hivatalnak, hogy az előirányzat változások a nyilvántartásokon rögzítésre kerüljenek.

24. § A költségvetési szervek feladatainak változását a Képviselő-testület engedélyezi az alapító okirat egyidejű módosításával.

25. § Költségvetési szervnél szakmai program indításához, fejlesztéséhez a Képviselő-testület előzetes engedélye szükséges.

26. § Az önkormányzat, és a költségvetési szervei pót előirányzati kérelemmel nem fordulhat a Képviselő-testület felé, amíg az adott összegre a kiemelt előirányzaton belül fedezet áll rendelkezésre.

27. § Az önkormányzatnak és a költségvetési szerveinek lehetősége van szakmai feladataik szakszerű ellátása érdekében szellemi tevékenységre - szolgáltatási szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételre. A dologi kiadások között tervezett és elszámolt kiadásra szerződés külső személlyel, szervezettel csak a jogszabályban meghatározott feltételek szerinti feladatok elvégzésére köthető.

28. § Az önkormányzat és a költségvetési szervei beruházásaira, felújításaira és beszerzéseire a közbeszerzésekről szóló törvény rendelkezéseit kell alkalmazni. A Polgármester előterjesztése után a Képviselő – testület dönt a Közbeszerzési eljárás megindításáról, ajánlattételi felhívás elkészítéséről és megküldéséről.

7. Korlátozó és egyéb intézkedések

29. § (1) Az önkormányzat központi támogatásaihoz információt az önkormányzat és annak költségvetési szervei szolgáltatnak. Az igénybevétel alapjául szolgáló nyilvántartások vezetése az intézményvezetők feladata – felelőssége (feladatmutatók állományának – és változásainak vezetése, ágazati statisztikai jelentések, analitikus nyilvántartások). A költségvetési szervek vezetői kötelesek a Képviselő-testület által, az intézmény részére jóváhagyott éves költségvetési előirányzaton (intézmény fő összege, kiemelt előirányzatok) belül gazdálkodni.

(2) A téves adatszolgáltatásból, az előírt nyilvántartások előírásoknak nem megfelelő vezetéséből adódó visszafizetési kötelezettségek miatt a Képviselő-testület a költségvetési szerv kiadási előirányzatait csökkenti.

(3) A költségvetési szervtől a 2022. évben túligénylés miatt, vagy jogosulatlanul igénybe vett, illetve fel nem használt és következő évre le nem kötött állami hozzájárulás összegét december 31-i hatállyal a költségvetés módosításakor el kell vonni.

30. § Az önkormányzat és az önkormányzat költségvetési szervei költségvetésük végrehajtása során - a saját bevételeik teljesülési ütemére figyelemmel - vállalhatnak fizetési kötelezettséget és fizethetik ki.

31. § Az önkormányzat és az önkormányzat költségvetési szervei szellemi és anyagi infrastruktúrájukat magáncélra, meghatározott feladat elvégzésére igénybevevők számára köteles térítést előírni, a felhasználás, illetve az igénybevétel alapján felmerült közvetlen és közvetett költségek figyelembevételével. A költségek és a térítés megállapításának rendjét és mértékét belső szabályzatban kell rögzíteni.

32. § Az önkormányzat költségvetési szervei részére, gazdasági társaságot megillető pénzkövetelésre fizetési halasztást, részletfizetést akkor engedélyezhet, ha az önkormányzat gazdálkodását nem veszélyezteti. Pénzkövetelés behajtásánál a Polgári Törvénykönyv szerinti késedelmi kamat érvényesítése kötelező.

33. § A karbantartási, felújítási és fejlesztési feladatok elvégzésével kapcsolatos kifogásolható vállalkozói teljesítés esetén kötelező a jótállási, szavatossági igények érvényesítése.

8. Személyi és egyéb juttatások

34. § A Közös Önkormányzati Hivatal Köztisztviselőinek illetményalapja 46.380,- Ft, az illetménykiegészítés mértéke egységesen I. és II. besorolási osztályban 20 %.

9. Társadalmi önszerveződő közösségek és egyéb támogatások

35. § (1) Az Önkormányzat 2022. évi kiadási előirányzata tartalmazza civil szervezeteket - egyesületek, alapítványok- támogatását.

(2) Politikai pártok részére pénzbeli és egyéb, az önkormányzat költségvetésében kiadást eredményező támogatás nem nyújtható.

(3) A támogatásban részesülő szervezetek - az államháztartáson belüli szervezetek kivételével - a kapott pénzeszközről a támogatási szerződésben meghatározott módon és időpontig, de legkésőbb tárgyévet követő február 28-ig kötelesek elszámolni.

(4) Az államháztartáson belüli szervezetek a támogatási szerződésben meghatározott időpontig kötelesek elszámolni.

10. Végrehajtási szabályok

36. § Az önkormányzat esetében a Polgármester, az önkormányzati költségvetési szervei esetében annak vezetője a felelős a költségvetés végrehajtásáért.

37. § Az önkormányzat és költségvetési szervei átmenetileg szabad pénzeszközét sem kamattal, sem kamat nélkül kölcsönbe nem adhatja.

38. § Az éves gazdálkodásról a Polgármester zárszámadási rendelet-tervezetet terjeszt a Képviselő-testület elé, a költségvetési évet követő négy hónapon belül.

NEGYEDIK RÉSZ

Záró rendelkezések

39. § A rendelet kihirdetése a helyben szokásos módon, a Zsadányi Közös Önkormányzati Hivatal Sarkadkeresztúri Kirendeltségének hirdetőtábláján való kifüggesztéssel történik.

40. § Ez a rendelet 2022. március 3-án lép hatályba.

41. § E rendelet rendelkezéseit 2022. január 1-től kell alkalmazni