Sarkadkeresztúr Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2025. (III. 11.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2025. évi költségvetéséről
Hatályos: 2025. 03. 12Sarkadkeresztúr Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2025. (III. 11.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2025. évi költségvetéséről
[1] Sarkadkeresztúr Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a rendeletet összhangban az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvényben foglaltakkal alkotja meg, hogy a gazdálkodás folytonosságának és átláthatóságának eleget tegyen.
[2] Sarkadkeresztúr Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el.
1. § [A rendelet hatálya]
A rendelet hatálya a képviselő-testületre, annak bizottságaira és az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervekre (intézményekre) terjed ki.
2. § [A költségvetés bevételei és kiadásai]
(1) A képviselő-testület az önkormányzat 2025. évi költségvetését:
a) 327.112.212 Ft költségvetési bevétellel
b) 463.534.989 Ft költségvetési kiadással
c) 153.665.588 Ft finanszírozási bevétellel
d) 17.242.811 Ft finanszírozási kiadással
e) a bevételek és kiadások főösszegét 480.777.800 Ft-ban állapítja meg.
(2) Az (1) bekezdésben megállapított költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási bevételeket és kiadásokat és azon belül kötelező feladatok szerinti bontásban a képviselő-testület az 1. számú melléklet szerint határozza meg.
(3) A működési és felhalmozási bevételek és kiadások előirányzatai mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten a 2. számú melléklet részletezi.
(4) A működési hiány belső finanszírozásának érdekében a képviselő-testület az előző év költségvetési maradványának igénybevételét rendeli el.
(5) A felhalmozási hiány finanszírozása érdekében a képviselő-testület az előző év költségvetési maradványának igénybevételét rendeli el.
3. § [A költségvetés részletezése]
(1) A képviselő-testület az önkormányzat 2025. évi költségvetését részletesen a következők szerint állapítja meg:
(2) Az Önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit a 3. számú melléklet részletezi.
(3) Az Önkormányzat saját bevételeinek részletezését az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához a 4. számú melléklet tartalmazza.
(4) Az Önkormányzat költségvetésében szereplő beruházások kiadásainak beruházásonkénti részletezését az 5. számú melléklet tartalmazza.
(5) Az önkormányzat költségvetésében szereplő felújítások kiadásait felújításonként a 6. számú melléklet szerint részletezi.
(6) A 2. § (1) bekezdésében megállapított bevételek és kiadások önkormányzati továbbá költségvetési szervenkénti megoszlását, és az éves (tervezett) létszám előirányzatot és a közfoglalkoztattottak létszámát költségvetési szervenként, feladatonként és azon belül kötelező feladatok szerinti bontásban a 7. számú melléklet határozza meg.
(7) Adatszolgáltatás az elismert tartozásállományról tartalmi elemeit a 8. számú melléklet tartalmazza.
(8) A 2025. évi általános működési és ágazati feladatok támogatását alakulása jogcímenként a 9. számú melléklet tartalmazza.
4. § [A költségvetés végrehajtásának szabályai]
(1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.
(2) Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képvisel-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.
(3) A költségvetési hiány csökkentése érdekében év közben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.
(4) Kiegészítő támogatás igényléséről a polgármester gondoskodik, külön képviselő-testületi döntés alapján.
(5) A finanszírozási bevételekkel és kiadásokkal kapcsolatos hatásköröket a Képviselő-testület gyakorolja.
5. § [Az előirányzatok módosítása]
(1) Az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a Képviselő-testület dönt.
(2) A költségvetési szerv a költségvetése kiemelt előirányzatain belüli rovatok között átcsoportosítást hajthat végre.
(3) A képviselő-testület a költségvetési rendelet 5. § szerinti előirányzat-módosítás, előirányzat-átcsoportosítás átvezetéseként - az első negyedév kivételével - fél évente, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés a hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.
(4) Amennyiben az önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.
(5) A képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat valamennyi költségvetési szerv köteles betartani.
(6) Az önkormányzat saját forrásai terhére - a képviselő-testület hivatalánál (közös hivatal) foglalkoztatott köztisztviselők vonatkozásában - a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011.évi CXCIX. törvényben foglaltaktól eltérően az illetményalapot 46.380 Ft-ban állapítja meg.
6. § [A gazdálkodás szabályai]
(1) A költségvetési szervek rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzati felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.
(2) A költségvetési szervek az alapfeladatai ellátását szolgáló személyi juttatásokkal és az egyéb azokhoz kapcsolódó járulékok és egyéb közterhek előirányzataival minden esetben, egyéb előirányzatokkal a jogszabályokban foglaltaknak megfelelően rendelkezik.
7. § [A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése]
(1) Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetéséért és továbbfejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző, az intézmények esetében az intézményvezető felelős.
(2) Az Önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról a Sarkad és környéke Többcélú Kistérségi Társulás útján gondoskodik. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.
8. § [A Sarkadkeresztúr Község Önkormányzata 2025. évi átmeneti gazdálkodásról szóló 17/2024. (XII. 10.) önkormányzati rendelet módosítása]
Hatályát veszti a Sarkadkeresztúr Község Önkormányzata 2025. évi átmeneti gazdálkodásról szóló 17/2024. (XII. 10.) önkormányzati rendelet.
9. § [Záró és vegyes rendelkezések]
Ez a rendelet 2025. március 12-én lép hatályba.