Doboz Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testülete 1/2015. (II.26..) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2015. évi költségvetéséről

Hatályos: 2015. 12. 18- 2016. 04. 04

Doboz Nagyközség Önkormányzata
Képviselő-testülete

1/2015. (II.26.)  önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2015. évi költségvetéséről


Doboz Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. §

A rendelet hatálya

(1)   A rendelet hatálya a képviselő-testületre, annak bizottságaira, a polgármesteri hivatalra és az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervekre (intézményekre) terjed ki.

2. §

A költségvetés bevételei és kiadásai

(1)  A képviselő-testület az önkormányzat 2015. évi


                                      

2.840.164 E Ft

Költségvetési bevétellel

2.983.334 E Ft

Költségvetési kiadással

143.170 E Ft

90.565 E Ft

52.605 E Ft

 

52.605 E Ft

101.149 E Ft

10.584 E Ft

Költségvetési egyenleggel

-ebből  működési

           felhalmozási

Finanszírozási bevétel        felhalmozási

működési

Finanszírozási kiadás működési

                                                    2.993.918 e Ft     összes bevétellel

                                                    2.993.918 e Ft     összes kiadással  állapítja meg.”

 

állapítja meg.


(2)   Az (1) bekezdésben megállapított költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási bevételeket és kiadásokat a rendelet 1.1. melléklete alapján határozza meg a képviselő-testület.

(3) A bevételek és kiadások előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, államigazgatási feladatok szerinti bontásban az 1.2., 1.3., 1.4. mellékletek szerint állapítja meg.

(4)   A működési és felhalmozási bevételek és kiadások előirányzatai mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten a 2.1. és a 2.2. melléklet részletezi.

 (5)  A kötelező feladatok ellátásához szükséges  21.542 e Ft összegű fedezet, egyéb működési célú támogatásként szerepel az önkormányzat költségvetési  bevételein belül, ezen forrás megteremtése érdekében a polgármester támogatási igényt nyújt be kiegészítő támogatásra.

(6)   A felhalmozási hiány finanszírozása érdekében a hiány belső finanszírozása 30.000 e Ft összegben felhalmozási bevételekből vásárolt forgatási célú belföldi értékpapírok értékesítéséből és 22.605 e Ft felhalmozási célú előző évi költségvetési maradvány igénybevételéből, származó bevételekből történik.

(7) Az Önkormányzat a szennyvízberuházással kapcsolatos kiadások finanszírozásához a Dobozi Víziközmű Társulat részére kezességet vállal az OTP Bank Nyrt-től felvenni tervezett 170.000 e Ft összegű áthidaló kölcsönhöz.

3. §

A költségvetés részletezése

A Képviselő-testület az Önkormányzat 2015. évi költségvetését részletesen a következők szerint állapítja meg:

(1)   Az Önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit a 3. melléklet részletezi.

(2)   Az Önkormányzat saját bevételeinek részletezését az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához a 4. melléklet tartalmazza.    

(3)   Az Önkormányzat 2015. évi adósságot keletkeztető fejlesztési céljait az 5. melléklet részletezi.     

(4)   Az Önkormányzat költségvetésében szereplő beruházások kiadásainak beruházásonkénti részletezését a 6. melléklet szerint határozza meg.

(5)   Az önkormányzat költségvetésében szereplő felújítások kiadásait felújításonként a 7. melléklet szerint részletezi.

(6)   Az EU-s támogatással megvalósuló programokat és projekteket, valamint az önkormányzaton kívül megvalósuló projektekhez való hozzájárulást a 8. melléklet szerint hagyja jóvá.

(7)   A 2. § (1) bekezdésében megállapított bevételek és kiadások önkormányzati, polgármesteri  hivatali, továbbá költségvetési szervenkénti (Dobozi Mesekert Óvoda, Dobozi Gondozási Központ, Dobozi Közösségi Ház és Könyvtár) megoszlását, és az éves  létszám előirányzatot és a közfoglalkoztatottak létszámát költségvetési szervenként, feladatonként és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, államigazgatási feladatok szerinti bontásban a 9.1.9.2,9.3,9.4,9.5, mellékletek szerint határozza meg.

(8)   Az Önkormányzat a kiadások között tartalékot nem állapít meg.

(9) Az Önkormányzat a civil szervezetek támogatására 3.000 e Ft-ot állapít meg.

4. §

A költségvetés végrehajtásának szabályai

 (1)  Az Önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.

 (2)  Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.

 (3)  A költségvetési hiány csökkentése érdekében évközben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.

 (4)  A költségvetési szerveknél a jutalmazásra fordítható és kifizethető összeg nem haladhatja meg a rendszeres személyi juttatások előirányzatának 8%-át. Ennek fedezetére a személyi juttatások évközi megtakarítása és a személyi juttatások előirányzatának növelésére fordítható forrás szolgálhat[1].

 (5)  Amennyiben a költségvetési szerv harminc napon túli, lejárt esedékességű elismert tartozásállományának mértéke két egymást követő hónapban eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át vagy a százötven millió forintot, az irányító szerv a költségvetési szervhez önkormányzati biztost jelöl ki.

 (6)  A költségvetési szerv vezetője e rendelet 10. mellékletében foglalt adatlapon köteles a tartozásállományról adatot szolgáltatni. A költségvetési szerv az általa lejárt esedékességű elismert tartozásállomány tekintetében, havonta a tárgyhó 25-i állapotnak megfelelően a tárgyhónapot követő hó 5-ig[2] az önkormányzat jegyzője részére köteles adatszolgáltatást teljesíteni.

 (7)  Kiegészítő támogatás igényléséről a működőképességet veszélyeztető helyzet esetében a polgármester gondoskodik, külön képviselő-testületi döntés alapján.

(8) A finanszírozási bevételekkel és kiadásokkal kapcsolatos hatásköröket a Képviselő-testület gyakorolja.

(9) A Képviselő-testület e rendeletében megjelenő bevételek és kiadások módosítását, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítást 2015. december 31-ig értékhatártól függetlenül a polgármesterre átruházza.

 

(10) A polgármester az eredeti előirányzaton felüli kiadás teljesítésére kötelezettséget vállalhat a 2015. évi költségvetésben rendelkezésre álló forrás, vagy szabad előirányzat terhére.


5. §

Az előirányzatok módosítása

 (1)  Az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a képviselő-testület dönt.

 (2) A képviselő-testület a jóváhagyott kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát minden esetben fenntartja magának.

(3)   A költségvetési szerv a költségvetése kiemelt előirányzatai és a kiemelt előirányzaton belüli rovatok között átcsoportosítást hajthat végre.

(4) A képviselő-testület a költségvetési rendelet 5. § (2) és (3) bekezdés szerinti előirányzat-módosítás, előirányzat-átcsoportosítás átvezetéseként - félévkor, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés a hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.

(5)   A költségvetési szerv alaptevékenysége körében szellemi tevékenység szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételére szolgáló kiadási előirányzat csak a személyi juttatások terhére növelhető.

(6)   Amennyiben az önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.

 (7)  A képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat valamennyi költségvetési szerv köteles betartani. Az előirányzat túllépés fegyelmi felelősséget von maga után.

6. §

A gazdálkodás szabályai

(1)   A költségvetési szervek rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek. A  polgármesternek a személyi juttatásokkal kapcsolatban ellenjegyzési joga van.

(2)   A költségvetési szervek az alapfeladatai ellátását szolgáló személyi juttatásokkal és az azokhoz kapcsolódó járulékok és egyéb közterhek előirányzataival minden esetben, egyéb előirányzatokkal a munkamegosztási megállapodásban foglaltaknak megfelelően rendelkezik.

(3)   Valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles belső szabályzatban rögzíteni a működéshez, gazdálkodáshoz kapcsolódóan a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályokat, a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembe vételével, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani. A szabályozásbeli hiányosságért, a felelősség a jegyzőt terheli.

(4)   A polgármesteri (önkormányzati, közös) hivatal, valamint a költségvetési szervek az évközi előirányzat-módosításokról a jegyző által elrendelt formában kötelesek naprakész nyilvántartást vezetni.


                                                                                        6/A.§

(1) Az eredeti rendszeres személyi juttatások előirányzatának megtakarításából az intézményeknél jutalmazás, teljesítményösztönzés fizethető utalvány formájában a 2015. évi költségvetés terhére, maximum 25 000 Ft/ fő összeghatárig azon foglalkoztatottak részére, akik pótlékban, önkormányzati illetménykiegészítésben nem részesülnek.

(2) Az intézményvezető jogosult az (1) bekezdés szerinti felhasználásra, ha a kifizetésre a bérmegtakarítás rendelkezésre áll, és a kifizetés nem veszélyezteti az intézmény működését.

(3) A kifizetéseket a polgármester hagyja jóvá.


7. §

A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése

(1)   Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző, az intézmények esetében az intézményvezető felelős.

(2)   Az Önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról a külső szakemberrel kötött megállapodás útján gondoskodik. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.

8. §

Záró és vegyes rendelkezések

(1)   Ez a rendelet 2015. február hó 27. napján lép hatályba.

(2)   A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszíti az átmeneti gazdálkodásról szóló 19./2014. (XII.19.) önkormányzati rendelet.


Doboz, 2015. február 26.



Hrabovszkiné Dandé Szidónia                                        Köves Mihály

                jegyző                                                            polgármester


Ezen önkormányzati rendelet kihirdetése 2015. február 27-én megtörtént.


                                                                                               

                                                                         Hrabovszkiné Dandé Szidónia

                                                                                           jegyző


Mellékletek