Doboz Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testülete 1/2015. (II.26..) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2015. évi költségvetéséről
Hatályos: 2015. 12. 18- 2016. 04. 04Doboz Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testülete 1/2015. (II.26..) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2015. évi költségvetéséről
2015-12-18-tól 2016-04-04-ig
Doboz Nagyközség Önkormányzata
Képviselő-testülete
1/2015. (II.26.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2015. évi költségvetéséről
Doboz Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. §
A rendelet hatálya
(1) A rendelet hatálya a képviselő-testületre, annak bizottságaira, a polgármesteri hivatalra és az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervekre (intézményekre) terjed ki.
2. §
A költségvetés bevételei és kiadásai
(1) A képviselő-testület az önkormányzat 2015. évi
2.840.164 E Ft | Költségvetési bevétellel |
2.983.334 E Ft | Költségvetési kiadással |
143.170 E Ft 90.565 E Ft 52.605 E Ft
52.605 E Ft 101.149 E Ft 10.584 E Ft | Költségvetési egyenleggel -ebből működési felhalmozási Finanszírozási bevétel felhalmozási működési Finanszírozási kiadás működési |
2.993.918 e Ft összes bevétellel
2.993.918 e Ft összes kiadással állapítja meg.”
állapítja meg.
(2) Az (1) bekezdésben megállapított költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási bevételeket és kiadásokat a rendelet 1.1. melléklete alapján határozza meg a képviselő-testület.
(3) A bevételek és kiadások előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, államigazgatási feladatok szerinti bontásban az 1.2., 1.3., 1.4. mellékletek szerint állapítja meg.
(4) A működési és felhalmozási bevételek és kiadások előirányzatai mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten a 2.1. és a 2.2. melléklet részletezi.
(5) A kötelező feladatok ellátásához szükséges 21.542 e Ft összegű fedezet, egyéb működési célú támogatásként szerepel az önkormányzat költségvetési bevételein belül, ezen forrás megteremtése érdekében a polgármester támogatási igényt nyújt be kiegészítő támogatásra.
(6) A felhalmozási hiány finanszírozása érdekében a hiány belső finanszírozása 30.000 e Ft összegben felhalmozási bevételekből vásárolt forgatási célú belföldi értékpapírok értékesítéséből és 22.605 e Ft felhalmozási célú előző évi költségvetési maradvány igénybevételéből, származó bevételekből történik.
(7) Az Önkormányzat a szennyvízberuházással kapcsolatos kiadások finanszírozásához a Dobozi Víziközmű Társulat részére kezességet vállal az OTP Bank Nyrt-től felvenni tervezett 170.000 e Ft összegű áthidaló kölcsönhöz.
3. §
A költségvetés részletezése
A Képviselő-testület az Önkormányzat 2015. évi költségvetését részletesen a következők szerint állapítja meg:
(1) Az Önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit a 3. melléklet részletezi.
(2) Az Önkormányzat saját bevételeinek részletezését az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához a 4. melléklet tartalmazza.
(3) Az Önkormányzat 2015. évi adósságot keletkeztető fejlesztési céljait az 5. melléklet részletezi.
(4) Az Önkormányzat költségvetésében szereplő beruházások kiadásainak beruházásonkénti részletezését a 6. melléklet szerint határozza meg.
(5) Az önkormányzat költségvetésében szereplő felújítások kiadásait felújításonként a 7. melléklet szerint részletezi.
(6) Az EU-s támogatással megvalósuló programokat és projekteket, valamint az önkormányzaton kívül megvalósuló projektekhez való hozzájárulást a 8. melléklet szerint hagyja jóvá.
(7) A 2. § (1) bekezdésében megállapított bevételek és kiadások önkormányzati, polgármesteri hivatali, továbbá költségvetési szervenkénti (Dobozi Mesekert Óvoda, Dobozi Gondozási Központ, Dobozi Közösségi Ház és Könyvtár) megoszlását, és az éves létszám előirányzatot és a közfoglalkoztatottak létszámát költségvetési szervenként, feladatonként és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, államigazgatási feladatok szerinti bontásban a 9.1.9.2,9.3,9.4,9.5, mellékletek szerint határozza meg.
(8) Az Önkormányzat a kiadások között tartalékot nem állapít meg.
(9) Az Önkormányzat a civil szervezetek támogatására 3.000 e Ft-ot állapít meg.
4. §
A költségvetés végrehajtásának szabályai
(1) Az Önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.
(2) Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.
(3) A költségvetési hiány csökkentése érdekében évközben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.
(4) A költségvetési szerveknél a jutalmazásra fordítható és kifizethető összeg nem haladhatja meg a rendszeres személyi juttatások előirányzatának 8%-át. Ennek fedezetére a személyi juttatások évközi megtakarítása és a személyi juttatások előirányzatának növelésére fordítható forrás szolgálhat[1].
(5) Amennyiben a költségvetési szerv harminc napon túli, lejárt esedékességű elismert tartozásállományának mértéke két egymást követő hónapban eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át vagy a százötven millió forintot, az irányító szerv a költségvetési szervhez önkormányzati biztost jelöl ki.
(6) A költségvetési szerv vezetője e rendelet 10. mellékletében foglalt adatlapon köteles a tartozásállományról adatot szolgáltatni. A költségvetési szerv az általa lejárt esedékességű elismert tartozásállomány tekintetében, havonta a tárgyhó 25-i állapotnak megfelelően a tárgyhónapot követő hó 5-ig[2] az önkormányzat jegyzője részére köteles adatszolgáltatást teljesíteni.
(7) Kiegészítő támogatás igényléséről a működőképességet veszélyeztető helyzet esetében a polgármester gondoskodik, külön képviselő-testületi döntés alapján.
(8) A finanszírozási bevételekkel és kiadásokkal kapcsolatos hatásköröket a Képviselő-testület gyakorolja.
(9) A Képviselő-testület e rendeletében megjelenő bevételek és kiadások módosítását, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítást 2015. december 31-ig értékhatártól függetlenül a polgármesterre átruházza.
(10) A polgármester az eredeti előirányzaton felüli kiadás teljesítésére kötelezettséget vállalhat a 2015. évi költségvetésben rendelkezésre álló forrás, vagy szabad előirányzat terhére.
5. §
Az előirányzatok módosítása
(1) Az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a képviselő-testület dönt.
(2) A képviselő-testület a jóváhagyott kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát minden esetben fenntartja magának.
(3) A költségvetési szerv a költségvetése kiemelt előirányzatai és a kiemelt előirányzaton belüli rovatok között átcsoportosítást hajthat végre.
(4) A képviselő-testület a költségvetési rendelet 5. § (2) és (3) bekezdés szerinti előirányzat-módosítás, előirányzat-átcsoportosítás átvezetéseként - félévkor, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés a hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.
(5) A költségvetési szerv alaptevékenysége körében szellemi tevékenység szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételére szolgáló kiadási előirányzat csak a személyi juttatások terhére növelhető.
(6) Amennyiben az önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.
(7) A képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat valamennyi költségvetési szerv köteles betartani. Az előirányzat túllépés fegyelmi felelősséget von maga után.
6. §
A gazdálkodás szabályai
(1) A költségvetési szervek rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek. A polgármesternek a személyi juttatásokkal kapcsolatban ellenjegyzési joga van.
(2) A költségvetési szervek az alapfeladatai ellátását szolgáló személyi juttatásokkal és az azokhoz kapcsolódó járulékok és egyéb közterhek előirányzataival minden esetben, egyéb előirányzatokkal a munkamegosztási megállapodásban foglaltaknak megfelelően rendelkezik.
(3) Valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles belső szabályzatban rögzíteni a működéshez, gazdálkodáshoz kapcsolódóan a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályokat, a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembe vételével, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani. A szabályozásbeli hiányosságért, a felelősség a jegyzőt terheli.
(4) A polgármesteri (önkormányzati, közös) hivatal, valamint a költségvetési szervek az évközi előirányzat-módosításokról a jegyző által elrendelt formában kötelesek naprakész nyilvántartást vezetni.
6/A.§
(1) Az eredeti rendszeres személyi juttatások előirányzatának megtakarításából az intézményeknél jutalmazás, teljesítményösztönzés fizethető utalvány formájában a 2015. évi költségvetés terhére, maximum 25 000 Ft/ fő összeghatárig azon foglalkoztatottak részére, akik pótlékban, önkormányzati illetménykiegészítésben nem részesülnek.
(2) Az intézményvezető jogosult az (1) bekezdés szerinti felhasználásra, ha a kifizetésre a bérmegtakarítás rendelkezésre áll, és a kifizetés nem veszélyezteti az intézmény működését.
(3) A kifizetéseket a polgármester hagyja jóvá.
7. §
A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése
(1) Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző, az intézmények esetében az intézményvezető felelős.
(2) Az Önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról a külső szakemberrel kötött megállapodás útján gondoskodik. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.
8. §
Záró és vegyes rendelkezések
(1) Ez a rendelet 2015. február hó 27. napján lép hatályba.
(2) A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszíti az átmeneti gazdálkodásról szóló 19./2014. (XII.19.) önkormányzati rendelet.
Doboz, 2015. február 26.
Hrabovszkiné Dandé Szidónia Köves Mihály
jegyző polgármester
Ezen önkormányzati rendelet kihirdetése 2015. február 27-én megtörtént.
Hrabovszkiné Dandé Szidónia
jegyző