Doboz Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testülete 2/2019. (III.1..) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2019. évi költségvetéséről

Hatályos: 2019. 03. 01- 2019. 09. 30

DOBOZ NAGYKÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATÁNAK

2/2019. (III.1.) számú rendelete

az önkormányzat 2019. évi költségvetéséről


Doboz Nagyközség Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. § A költségvetés bevételei és kiadásai

(1)  A képviselő-testület az önkormányzat 2019. évi költségvetését:

993.726.000 Ft

Költségvetési bevétellel

1.226.714.000 Ft

Költségvetési kiadással

232.988.000 Ft

    347.195.435 Ft

    114.207.435 Ft

    232.988.000 Ft


1.340.921.435 Ft

1.340.921.435 Ft

Költségvetési egyenleggel

Finanszírozási bevétellel

Finanszírozási kiadással

Finanszírozási egyenleggel


Összes bevétellel

Összes kiadással


állapítja meg.

(2)   Az (1) bekezdésben megállapított költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási bevételeket és kiadásokat a rendelet 1.1. melléklete alapján határozza meg a képviselő-testület.

(3) A bevételek és kiadások előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, államigazgatási feladatok szerinti bontásban az 1.2., 1.3., 1.4. mellékletek szerint állapítja meg.

(4)   A működési és felhalmozási bevételek és kiadások előirányzatai mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten a 2.1. és a 2.2. melléklet részletezi.

(5)   A kötelező feladatok ellátásához szükséges 39.195.000 Ft összegű fedezet, illetve az előző évi államháztartási megelőlegezés 14.207.435 Ft összegű visszafizetésének forrása az előző évi működési költségvetési maradvány, mely összesen 53.402.435 Ft.

(6)   A felhalmozási feladatok ellátásához szükséges 193.793.000 Ft összegű fedezet forrása az előző évi felhalmozási költségvetési maradvány 193.793.000 Ft összegben. Az értékpapír vásárlásból származó 100.000.000 Ft forrása az értékpapír értékesítéséből keletkező 100.000.000 Ft bevétel.

2. § A költségvetés részletezése

A Képviselő-testület az önkormányzat 2019. évi költségvetését részletesen a következők szerint állapítja meg:

(1)   Az Önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit a 3. melléklet részletezi.

(2)   Az Önkormányzat saját bevételeinek részletezését az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához a 4. melléklet tartalmazza.    

(3)   Az Önkormányzat 2019. évi adósságot keletkeztető fejlesztési céljait az 5. melléklet részletezi.     

(4)   Az Önkormányzat költségvetésében szereplő beruházások kiadásainak beruházásonkénti részletezését a 6. melléklet szerint határozza meg.

(5)   Az Önkormányzat költségvetésében szereplő felújítások kiadásait felújításonként a 7. melléklet szerint részletezi.

(6)   Az EU-s támogatással megvalósuló programokat és projekteket, valamint az önkormányzaton kívül megvalósuló projektekhez való hozzájárulást az 1.1. melléklet bevételeit tartalmazó táblázat 2.6. sora és a 8. melléklet szerint hagyja jóvá.

(7)   A 2. § (1) bekezdésében megállapított bevételek és kiadások önkormányzati, polgármesteri hivatali, továbbá költségvetési szervenkénti (Dobozi Gondozási Központ, Dobozi Közösségi Ház és Könyvtár, Dobozi Mesekert Óvoda és Konyha) megoszlását, és az éves (tervezett) létszám előirányzatot és a közfoglalkoztatottak létszámát költségvetési szervenként, feladatonként és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, államigazgatási feladatok szerinti bontásban a 9.1., 9.2., 9.3., 9.4., 9.5., valamint 11. mellékletek szerint határozza meg.

(8)   Az Önkormányzat a kiadások között 0 Ft általános, 0 Ft céltartalékot állapít meg.

(9)   Az Önkormányzat a Civil szervezetek támogatására 3.000.000 Ft-ot állapít meg.

(10)A Képviselő-testület a köztisztviselői illetményalapot 2019. évre 46.380 Ft-ban állapítja meg.

3. § A költségvetés végrehajtásának szabályai

(1)   Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.

(2)   Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.

(3)   A költségvetési hiány csökkentése érdekében évközben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.

(4)   Kiegészítő támogatás igényléséről a működőképességet veszélyeztető helyzet esetén gondoskodik, külön képviselő-testületi döntés alapján.

(5)   A polgármester a költségvetés végrehajtásával kapcsolatos hatásköröket meghatározott értékhatárok közt, a finanszírozási bevételekkel és a finanszírozási kiadásokkal kapcsolatos hatásköröket, valamint a helyi önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítását és a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítást Doboz Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testülete 1/2016. (I.29.) önkormányzati rendeletével jóváhagyott, az Önkormányzata Képviselő-testülete és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatának 4. mellékletet alapján gyakorolja.

 (6)  A költségvetési szerveik feladatainak változását a Képviselő-testület engedélyezi az alapító okirat egyidejű módosításával.

(7)   A költségvetési szerveknél szakmai programok indításához, feladatmutatót érintő fejlesztéshez a Képviselő-testület előzetes hozzájárulása szükséges. A döntést megelőzően vizsgálni kell annak rövid és hosszabb távú költségvetési hatását.

(8)   Amennyiben a (7) bekezdésben jelentkező feladatváltozást az intézményvezető a költségvetési rendelet előirányzatain belül biztosítani tudja, illetve további évekre a feladatváltozás bizonyíthatóan nem jár kiadási többlettel, akkor is köteles azt előzetesen a polgármesternek bejelenteni, aki a fenntartó nevében azt engedélyezi.

(9) A központi állami támogatásokat megalapozó feladatmutatók évközi változásáról azok csökkenése, valamint növekedése esetén a költségvetési szerv vezetője köteles 30 napon belül az igénylésért felelős ügyintéző részére adatot szolgáltatni.

(10) A költségvetési szervek vezetői felelősek a feladatmutatókhoz kötött állami központi támogatások igénylését megalapozó mutatószámok (létszám, stb.) valóságtartalmáért az elszámoláshoz szükséges dokumentumok helyességéért, valamint kötelesek a támogatás alapját képező nyilvántartásokat naprakészen vezetni.


4. § Az előirányzatok módosítása

  1. A költségvetési szerv a költségvetése kiemelt előirányzatain belüli rovatok között átcsoportosítást hajthat végre.

(2)  A Képviselő-testület az előirányzat-módosítást, előirányzat-átcsoportosítást – az első negyedév kivételével – negyedévenként, a döntése szerinti időpontban, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés a hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a Képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.

(3)   Amennyiben az önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.

 (4)  A képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat valamennyi költségvetési szerv köteles betartani. Az előirányzat túllépés fegyelmi felelősséget von maga után.

5. § A gazdálkodás szabályai

(1)   A költségvetési szervek rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.

(2)   Valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles belső szabályzatban rögzíteni a működéshez, gazdálkodáshoz kapcsolódóan a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályokat, a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembe vételével, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani. A szabályozásbeli hiányosságért, a felelősség a mindenkori intézményvezetőt terheli.

6. § A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése

(1)   Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző, az intézmények esetében az intézményvezető felelős.

(2)   Az Önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról a külső szakemberrel kötött megállapodás útján gondoskodik. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.

7. § Mellékletek

(1)   E rendelet mellékletei:

1.1. melléklet: Doboz Nagyközség Önkormányzata 2019. évi költségvetésének    összevont mérlege
1.2. melléklet:      Doboz Nagyközség Önkormányzata 2019. évi költségvetés kötelező    feladatinka mérlege
1.3. melléklet:      Doboz Nagyközség Önkormányzata 2019. évi költségvetés önként      vállalt feladatainak mérlege
1.4. melléklet:      Doboz Nagyközség Önkormányzata 2019. évi költségvetés       államigazgatási feladatainak mérlege
2.1. melléklet:      Működési célú bevételek és kiadások mérlege (Önkormányzati szinten)
2.2. melléklet:      Felhalmozási célú bevételek és kiadások mérlege (Önkormányzati        szinten)
3. melléklet:         Doboz Nagyközség Önkormányzata adósságot keletkeztető      ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségei
4. melléklet:         Doboz Nagyközség Önkormányzata saját bevételeinek részletezése az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési     kötelezettség megállapításához
5. melléklet:         Doboz Nagyközség Önkormányzata 2019. évi adósságot keletkeztető fejlesztési céljai
6. melléklet:         Beruházási (felhalmozási) kiadások előirányzata beruházásonként
7. melléklet:         Felújítási kiadások előirányzata felújításonként
8. melléklet:         Európai uniós támogatással megvalósuló projektek bevételei, kiadásai,             hozzájárulások
9.1. melléklet:      Önkormányzat Összes bevétel, kiadás
9.1.1. melléklet:   Önkormányzat Kötelező feladatok bevételei, kiadásai
9.1.2. melléklet:   Önkormányzat Önként vállalt feladatok bevételei, kiadásai
9.1.3. melléklet:   Önkormányzat Államigazgatási feladatok bevételei, kiadásai
9.2. melléklet:      Dobozi Polgármesteri Hivatal Összes bevétel, kiadás
9.2.1. melléklet:   Dobozi Polgármesteri Hivatal Kötelező feladatok bevételei, kiadásai
9.2.2. melléklet:   Dobozi Polgármesteri Hivatal Önként vállalt feladatok bevételei,         kiadásai
9.2.3. melléklet:   Dobozi Polgármesteri Hivatal Államigazgatási feladatok bevételei,       kiadásai
9.3. melléklet:      Dobozi Gondozási Központ bevétel, kiadás
9.3.1. melléklet:   Dobozi Gondozási Központ Kötelező feladatok bevételei, kiadásai
9.3.2. melléklet:   Dobozi Gondozási Központ Önként vállalt feladatok bevételei,                                                             kiadásai
9.3.3. melléklet:   Dobozi Gondozási Központ Államigazgatási feladatok  bevételei,        kiadásai
9.4. melléklet:      Dobozi Közösségi Ház és Könyvtár Összes bevétel, kiadás
9.4.1. melléklet:   Dobozi Közösségi Ház és Könyvtár Kötelező feladatok bevételei,        kiadásai
9.4.2. melléklet:   Dobozi Közösségi Ház és Könyvtár Önként vállalt feladatok    bevételei,  kiadásai
9.4.3. melléklet:   Dobozi Közösségi Ház és Könyvtár Államigazgatási feladatok bevételei, kiadásai
9.5. melléklet:      Dobozi Mesekert Óvoda és Konyha Összes bevétel, kiadás
9.5.1. melléklet:   Dobozi Mesekert Óvoda és Konyha Kötelező feladatok bevételei,       kiadásai
9.5.2. melléklet:   Dobozi Mesekert Óvoda és Konyha Önként vállalt feladatok    bevételei, kiadásai
9.5.3. melléklet:   Dobozi Mesekert Óvoda és Konyha Államigazgatási feladatok             bevételei, kiadásai
10.1. melléklet:    Adatszolgáltatás az elismert tartozásállományról (Doboz Nagyközség Önkormányzata)
10.2. melléklet:    Adatszolgáltatás az elismert tartozásállományról (Dobozi          Polgármesteri Hivatal)
10.3. melléklet:    Adatszolgáltatás az elismert tartozásállományról (Dobozi Gondozási    Központ)
10.4. melléklet:    Adatszolgáltatás az elismert tartozásállományról (Dobozi Közösségi    Ház és Könyvtár)
10.5. melléklet:    Adatszolgáltatás az elismert tartozásállományról (Dobozi Mesekert      Óvoda és Konyha)
11. melléklet:       Az Önkormányzat és Intézményei által 2018. évben foglalkoztatottak létszámáról

8. § Záró és vegyes rendelkezések

(1)   Ez a rendelet a kihirdetése napján lép hatályba, rendelkezései 2019. január 1. napjától kell alkalmazni.



Doboz, 2019.02.13.




Köves Mihály                                                            Molnárné dr. Tarkovács Márta

polgármester                                                                                    jegyző


A rendelet kihirdetésre került 2019. 03.01-én.


Molnárné dr. Tarkovács Márta

                   jegyző