Doboz Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2024. (II. 29.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2024. évi költségvetéséről

Hatályos: 2024. 03. 01

Doboz Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2024. (II. 29.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2024. évi költségvetéséről

2024.03.01.

Doboz Nagyközség Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. § [A költségvetés bevételei és kiadásai]

(1) A képviselő-testület az önkormányzat 2024. évi költségvetését:

(2) Az (1) bekezdésben megállapított költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási bevételeket és kiadásokat a rendelet 1. melléklet alapján határozza meg a képviselő-testület.

(3) A bevételek és kiadások előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, államigazgatási feladatok szerinti bontásban az 2. melléklet, 3. melléklet, 4. melléklet szerint állapítja meg.

(4) A működési és felhalmozási bevételek és kiadások előirányzatai mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten a 5. melléklet és a 6. melléklet részletezi.

(5) A feladatellátás működéséhez szükséges 24.930.078 Ft összeg fedezete az előző évi működési költségvetési maradvány.

(6) A felhalmozási feladatok ellátásához szükséges 78.705.000 Ft összeg fedezete az előző évi felhalmozási költségvetési maradvány.

2. § [A költségvetés részletezése, a Képviselő-testület az önkormányzat 2024. évi költségvetését részletesen a következők szerint állapítja meg]

(1) Az Önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit a 7. melléklet részletezi.

(2) Az Önkormányzat saját bevételeinek részletezését az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához a 8. melléklet tartalmazza.

(3) Az Önkormányzat 2024. évi adósságot keletkeztető fejlesztési céljait az 9. melléklet részletezi.

(4) Az Önkormányzat költségvetésében szereplő beruházások kiadásainak beruházásonkénti részletezését a 10. melléklet szerint határozza meg.

(5) Az önkormányzat költségvetésében szereplő felújítások kiadásait felújításonként a 11. melléklet szerint részletezi.

(6) Az EU-s támogatással megvalósuló programokat és projekteket, valamint az önkormányzaton kívül megvalósuló projektekhez való hozzájárulást a 12. melléklet szerint hagyja jóvá.

(7) A 2. § (1) bekezdésében megállapított bevételek és kiadások önkormányzati, polgármesteri hivatali, továbbá költségvetési szervenkénti (Dobozi Gondozási Központ, Dobozi Közösségi Ház és Könyvtár, Dobozi Mesekert Óvoda és Konyha) megoszlását, az éves (tervezett) létszám előirányzatot a közfoglalkoztatottak létszámát költségvetési szervenként, feladatonként és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, államigazgatási feladatok szerinti bontásban a 13. melléklet, 14. melléklet, 15. melléklet, 16. melléklet, 17. melléklet, 18. melléklet, 19. melléklet, 20. melléklet, 21. melléklet, 22. melléklet, 23. melléklet, 24. melléklet, 25. melléklet, 26. melléklet, 27. melléklet, 28. melléklet, 29. melléklet, 30. melléklet, 31. melléklet, 32. melléklet, valamint a 40. melléklet és 41. melléklet szerint határozza meg.

(8) Az Önkormányzat a kiadások között 0 Ft általános, 0 Ft céltartalékot állapít meg.

(9) Az Önkormányzat a Civil szervezetek támogatására 3.000.000 Ft-ot állapít meg.

(10) A Képviselő-testület a köztisztviselői illetményalapot 2024. évre 38.650 Ft-ban állapítja meg.

(11) Az Önkormányzat az elismert tartozásállományt önkormányzati és intézményi szinten a 33. melléklet, 34. melléklet, 35. melléklet, 36. melléklet, 37. melléklet szerint állapítja meg.

(12) Az Önkormányzat a 2023. évi általános működési és ágazati támogatások összegét jogcímenként a 38. melléklet szerint állapítja meg.

(13) Az Önkormányzat a 2023. évben céljelleggel nyújtott támogatásokat a 39. melléklet szerint mutatja.

(14) Tekintettel a magas inflációra és arra, hogy Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 71. §-ában foglaltak szerint a polgármesteri illetmény 2024. évben nem változik a 2023-ban megállapított szinthez képest, a Képviselő-testület a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 225/H. §-ában kapott felhatalmazás alapján a mindenkori polgármester részére hathavi illetményének megfelelő jutalmat állapít meg. A jutalom kifizetése két részletben történik: 4,5 havi a 2023. évi zárszámadási rendelet elfogadása után 15 napon belül, egy összegben, átutalással esedékes. A fennmaradó 1,5 havi a képviselő-testület 2024. évi alakuló ülése után 15 napon belül, egy összegben, átutalással esedékes.

3. § [A költségvetés végrehajtásának szabályai]

(1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.

(2) Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a Képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.

(3) A költségvetési hiány csökkentése érdekében évközben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.

(4) Kiegészítő támogatás igényléséről a működőképességet veszélyeztető helyzet esetén gondoskodik, külön képviselő-testületi döntés alapján.

(5) A finanszírozási bevételekkel és kiadásokkal kapcsolatos hatásköröket a Képviselő-testület és a polgármester a Doboz Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testülete és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzata szerint gyakorolja.

(6) A költségvetési szerveik feladatainak változását a Képviselő-testület engedélyezi az alapító okirat egyidejű módosításával.

(7) A költségvetési szerveknél szakmai programok indításához, feladatmutatót érintő fejlesztéshez a Képviselő-testület előzetes hozzájárulása szükséges. A döntést megelőzően vizsgálni kell annak rövid és hosszabb távú költségvetési hatását.

(8) Amennyiben a (7) bekezdésben jelentkező feladatváltozást az intézményvezető a költségvetési rendelet előirányzatain belül biztosítani tudja, illetve további évekre a feladatváltozás bizonyíthatóan nem jár kiadási többlettel, akkor is köteles azt előzetesen a polgármesternek bejelenteni, aki a fenntartó nevében azt engedélyezi.

(9) A központi állami támogatások megalapozó feladatmutatók évközi változásáról azok csökkenése, valamint növekedése esetén a költségvetési szerv vezetője köteles 30 napon belül az igénylésért felelős ügyintéző részére adatot szolgáltatni.

(10) A költségvetési szervek vezetői felelősek a feladatmutatóhoz kötött állami központi támogatások igénylését megalapozó mutatószámok (létszám, stb.) valóságtartalmáért az elszámoláshoz szükséges dokumentumok helyességéért, valamint kötelesek a támogatás alapját képező nyilvántartásokat naprakészen vezetni.

4. § [Az előirányzatok módosítása]

(1) A költségvetési szerv a költségvetése kiemelt előirányzatain belüli rovatok között átcsoportosítást hajthat végre.

(2) A Képviselő-testület az előirányzat-módosítást, előirányzat-átcsoportosítást – az első negyedév kivételével – negyedévenként, a döntése szerinti időpontban, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés a hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a Képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.

(3) Amennyiben az önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester a Képviselő-testületet tájékoztatja.

(4) A Képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat valamennyi költségvetési szerv köteles betartani. Az előirányzat túllépés fegyelmi felelősséget von maga után.

5. § [A gazdálkodás szabályai]

(1) A költségvetési szervek rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.

(2) Valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles belső szabályzatban rögzíteni a működéshez, gazdálkodáshoz kapcsolódóan a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályokat, a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembe vételével, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani. A szabályozásbeli hiányosságért, a felelősség a mindenkori intézményvezetőt terheli.

6. § [A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése]

(1) Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző, az intézmények esetében az intézményvezető felelős.

(2) Az Önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról a külső szakemberrel kötött megállapodás útján gondoskodik. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.

7. § [ Egyéb rendelkezések]

Ez a rendelet 2024. március 1-jén lép hatályba.