Sarkad Város Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2011. (IV. 28.) önkormányzati rendelete
Sarkad Város Önkormányzata Képviselő-testületének és szerveinek Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2012. 10. 05- 2014. 10. 19Sarkad Város Önkormányzata Képviselő-testületének és szerveinek Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Sarkad Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 16. (1) bek.-ben a 18. § (1) bek.-ben kapott felhatalmazás alapján a Magyar Köztársaság Alkotmányáról szóló 1939. évi XX. tv. 44/A. § (1) bek. e./ pontjában foglalt feladatkörében eljárva Sarkad Város Önkormányzata Képviselő-testületének és szerveinek Szervezeti és Működési Szabályzatáról (a továbbiakban SZMSZ) az alábbi rendeletet alkotja:
Az önkormányzat, az önkormányzat feladata, hatásköre
Az önkormányzat és jelképei
1. § (1) Az önkormányzat hivatalos elnevezése:
(a továbbiakban: önkormányzat)
(levelezési cím: 5721 Sarkad, Pf.: 1)
Internet: www.sarkad.hu,
2. § (1) Az önkormányzat képviselő-testülete (a továbbiakban: képviselő-testület) tagjainak száma: 12 fő. A képviselő-testület tagjai: a polgármester, 8 fő egyéni választókerületi, valamint 3 fő listás képviselő.
(2) A képviselő-testület szervei:
3. § (1) Az önkormányzat hivatalos jelképei: a város címere és zászlója.
(2) Sarkad címere álló, négyelt, csúcsaiban csapott reneszánsz pajzs. A pajzs jobb felső kék mezejében a város hajdani alapítóira utaló földműves látható, bal felső vörös mezejében a Lipóczi-Keczer család címeréből átvett sasfióka lebeg, jobb alsó vörös mezejében az Andrássy címerből átvett ezüst bástya és szablyát tartó kéz található. Bal alsó kék mezejében, a református egyházi jelképrendszerből átszármazott fiókáit, saját vérével tápláló, ezüst pelikán motívuma található, a Körös folyóra utaló ezüst hullámmal.
Az önkormányzat feladat- és hatásköre
4. § (1) Az önkormányzat a helyi közszolgáltatások körében ellátja különösen a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. Törvény (a továbbiakban: önkormányzati törvény) 8. § (1) bek.-ben meghatározott feladatokat, valamint az önkormányzati törvény 8. § (4) bek.-ben meghatározott kötelező feladatokat.
(2) Az önkormányzat önként vállalt feladatai különösen:
5. § (1) A képviselő-testület át nem ruházható hatáskörei az önkormányzati törvény 10. § (1) bek.-ben és a 80/A. § (2) bek.-ben, valamint más vonatkozó törvényekben meghatározottakon túl:
A képviselő-testület működése
A képviselő-testület megalakulása
6. § (1) A képviselő-testület alakuló ülését az önkormányzati választást követően – az önkormányzati törvény 30. §-ban meghatározott időtartamon belül – a megválasztott polgármester hívja össze.
(2) Az alakuló ülésre meg kell hívni
A munkaterv
7. § (1)3 A képviselő-testület éves munkaterv alapján működik, melynek során évente legalább 10 ülést tart. (Az ülés helyszíne fő szabály szerint a Városháza tanácskozóterme, azonban amennyiben a napirend indokolja az ülés kivételesen máshol is tartható.)
(2) A munkatervben nem szereplő ülés a rendkívüli ülés, amelyre értelemszerűen a rendes ülés szabályai vonatkoznak. Rendkívüli testületi ülést akkor lehet összehívni, ha két rendes ülés közötti időszakban halaszthatatlan döntés szükséges valamely át nem ruházható hatáskörbe tartozó ügyben.
(3) A munkaterv-tervezetet a polgármester terjeszti jóváhagyásra a képviselő-testület elé, melynek során kikéri:
A képviselő-testület összehívása
8. § (1) A képviselő-testület ülését a polgármester hívja össze. A polgármester akadályoztatása esetén az alpolgármester(ek) a jelen SZMSZ szerinti helyettesítési rendben jogosultak, illetve kötelesek az ülést összehívni. A polgármester és az alpolgármesterek együttesen akadályoztatása esetén az ülést az Ügyrendi Bizottság elnöke hívja össze.
(2) Rendkívüli ülést kell összehívni a települési képviselők legalább egynegyedének vagy a képviselő-testület bizottságának a napirendi pontot és okot is tartalmazó írásbeli indítványára a benyújtástól számított 8 napon belüli időpontra.
(3) Az ülés helyszíne fő szabály szerint a Városháza tanácskozóterme, azonban ha a napirend indokolja az ülés kivételesen máshol is megtartható
(4) A képviselő-testületi ülések általában az adott hónap utolsó csütörtöki napján kerülnek megtárgyalásra du. 13.00 órai kezdettel
(5) A testületi ülést egy tárgyalási napon be kell fejezni, azt követően az ülés akkor folytatható ha azt a képviselő-testület minősített szótöbbséggel megszavazza
(6) Kivételesen indokolt esetben a képviselő-testület ülésszakra is összehívható.
A meghívó
9. § (1) A meghívót és az írásos előterjesztéseket úgy kell kiküldeni, hogy azokat a képviselők az ülés előtt legalább 6 nappal kézhez kapják. Ez alól értelemszerűen kivételt képez a rendkívüli üléshez kapcsolódó eljárás.
(2) Jelen SZMSZ lehetővé teszi a meghívót és az előterjesztéseket elektronikus formában történő eljuttatását az érdekelteknek, ahol ennek feltételei rendelkezésre állnak.
(3) A meghívót a polgármester írja alá, amely tartalmazza:
10. § (1) A képviselő-testületi ülések időpontjáról a város lakosságát a meghívónak a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztésével, valamint a helyi sajtóban és az önkormányzat honlapján való megjelentetésével kell értesíteni.
(2) A képviselő-testületi ülésekről jelenléti ívet kell vezetni. Az esetleges folytatólagos ülésről a jelenléti ívet ülésnaponként kell vezetni.
Ünnepi testületi ülés
11. § (1) A képviselő-testület – a város életében fontos szerepet játszó esemény alkalmából – ünnepi ülést tarthat, amelyet a polgármester hív össze.
(2) Az ülésre meg kell hívni:
Az előterjesztés
12. § (1) A képviselő-testület ülése elé a tárgyalandó anyagot írásban kell előterjeszteni.
(2) Egyszerű megítélésű vagy időszerű halaszthatatlan ügyben a polgármester javaslatára, majd ezt követően a képviselő-testület által hozott többségi döntése alapján (a napirend elfogadásánál) az írásos formától el lehet térni, de a határozati javaslatot ez esetben is írásban kell előterjeszteni.
(3) A képviselő-testület ülése elé kerülő előterjesztése fajtái:
13. § (1) A képviselő-testületnek előterjesztést nyújthat be:
Sürgősségi indítvány
14. § (1) Sürgősségi indítvány az adott képviselő-testületi ülés napirendi pontjai között nem szereplő javaslat, amelyet a bizottságok, a kisebbségi önkormányzat(ok) vagy 4 képviselő együttesen, írásban terjeszt elő.
(2) Az indítványt annak indoklásával együtt legkésőbb a testületi ülés napját megelőző nap 14.00 óráig lehet benyújtani a polgármesternél.
(3) A sürgősségi indítvány elfogadásáról a képviselő-testület minősített többséggel dönt és elfogadást követően első napirendi pontként kell tárgyalni.
(4) A költségvetési rendelet módosítását – ide nem értve a tartalék felhasználását – eredményező sürgősségi indítvány nem terjeszthető elő.
A képviselő-testületi ülés, az ülésvezetés szabályai
15. § (1) A képviselő-testület ülése nyilvános, azon bármely állampolgár részt vehet.
(2) A képviselő-testület zárt ülést tart az önkormányzati törvény 12. § (4) bek. a./ pontjában meghatározott esetekben. Ha a zárt ülés tartása az érintett nyilatkozatától függ, akkor e tárgyú írásbeli nyilatkozatát a napirendet tárgyaló bizottsági ülést megelőző nap 16.00 óráig, ha ez nem lehetséges akkor legkésőbb a képviselő-testületi ülés kezdetéig kell a nyilatkozatát beszerezni.
(3) A képviselő-testület a polgármester vagy bármely képviselő-testületi tag javaslatára zárt ülést rendelhet el az önkormányzati törvény 12. § (4) bek. b./ pontjában meghatározott esetekben.
16. § (1) A képviselő-testület ülését a polgármester, akadályoztatása esetén a főállású alpolgármester, együttes akadályoztatásuk esetén a társadalmi megbízatású alpolgármester, az előzőekben nevesített személyek együttes akadályoztatása esetén az Ügyrendi Bizottság elnöke vezeti.
(2) A képviselő-testület fő szabály szerint nyílt ülésen kezdi munkáját. Elsőként a lejárt határidejű határozatokat tárgyalja, majd a két ülés közötti tájékoztató kerül sorra. Ezt követik a főbb, nagyobb jelentőségű napirendi pontok, amelyek általában döntéshozatallal zárulnak, míg a kisebb súlyú és volumenű – de döntéshozatalt igénylő – napirendek a bejelentések keretében a testületi ülés végén kerülnek megtárgyalásra. Ezt a sort a döntést nem igénylő, tájékoztató jellegű bejelentések zárják.
(3) A zárt ülés rendszerint a nyílt ülést követően kerül megtartásra, kivéve ha a testület a napirendek elfogadásánál ettől eltérően dönt.
(4) A polgármester a testületi ülés vezetése során
Interpelláció és a kérdés
17. § (1) Az interpelláció olyan önkormányzati ügyben benyújtott felvetés, kérés amely:
18. § (1) Az interpellációt – fő szabály szerint írásban, beleértve az elektronikus formát is – a képviselő-testületi ülést megelőző nap 14.00 óráig bármelyik képviselő a címzett megjelölésével benyújthatja.
(2) A bejelentések napirend első pontjában – itt tárgyalandó a 17. § (2) bek.-ben szabályozott kérdés feltétel is – a polgármester közli a települési képviselők által írásban benyújtott interpellációkat.
(3) A települési képviselő a napirend keretében szóban is előadhat interpellációt.
19. § (1) Az interpellációra ha az lehetséges az ülésen érdemben választ kell adni. Ha ez nem lehetséges akkor a következő ülésre írásban elő kell készíteni.
(2) A képviselő-testület az interpelláció és a kérdés alapján részletesebb vizsgálatot is elrendelhet, amelybe szükség szerint bevonhatja az előterjesztőt, a bizottságot vagy eseti bizottságot hozhat létre.
(3) Az interpellációra és a kérdésre adott válasz elfogadásáról a képviselő igennel vagy nemmel nyilatkozik. Amennyiben ez a nyilatkozat nemleges azt egy percben megindokolhatja. Amennyiben a képviselő a választ nem fogadja el, úgy a válasz elfogadásáról a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű többséggel dönt.
(4) Ha a képviselő-testület sem fogadja el a választ, úgy megbízza a tárgy szerinti illetékes bizottságot az ügy kivizsgálásával, melybe a képviselőt is be kell vonni. A vizsgálat alapján a bizottság a következő testületi ülésen ismerteti álláspontját.
(5) Amennyiben az interpelláló, kérdést feltevő képviselő nincs jelen az ülésen a válasz elfogadásáról a képviselő-testület dönt.
A vita
20. § (1) a polgármester a vita megkezdése előtt biztosítja, hogy az előterjesztő szóbeli kiegészítést tegyen, amit az előterjesztés részének kell tekinteni. A vita az illetékes bizottság véleményének ismertetésével kezdődik, majd azt követően bármelyik képviselő és a tanácskozási joggal meghívottak kifejthetik álláspontjukat az előterjesztéssel kapcsolatosan.
(2) A felszólalásokra a jelentkezések sorrendjében kerülhet sor. A képviselő egy napirendi pont keretében 2 alkalommal szólhat hozzá, az első hozzászólás ideje nem haladhatja meg a 6 percet, míg a második hozzászólás esetében ez a korlát 2 perc. A képviselő személyét érintő hozzászólás okán a polgármester esetenként 1 perces válaszadást engedélyezhet.
(3) A polgármester napirendi pontonként 1 alkalommal engedélyezheti a tanácskozási joggal meghívottak hozzászólását, melynek időtartama nem haladhatja meg a 3 percet.
(4) A polgármester az egyes napirendek tárgyalásánál kivételes esetben az állampolgárnak hozzászólási jogot adhat, melynek időtartamát korlátozhatja.
(5) A fent meghatározott idő túllépése miatt a polgármester megvonhatja a szót a felszólalótól.
(6) A vita lezárására bármely képviselő javaslatot tehet, amelyet követően a napirend előadója válaszolhat a hozzászólásokra.
(7) A vita során a döntéshozatal előtt a jegyzőnek szót kell adni, ha a javaslat törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.
(8) A szavazást követően a napirendi pontokhoz újabb hozzászólásnak helye nincs.
A szavazás
21. § (1) A képviselő-testület a nyílt szavazáson kívül bármely képviselő javaslatára titkos szavazást tarthat mindazokban az ügyekben, amelyekben az önkormányzati törvény szerint zárt ülést tart vagy tarthat. A titkos szavazást az Ügyrendi Bizottság – jelenlévő testületi tagjait értve ezalatt – bonyolítja le a Polgármesteri Hivatal erre kijelölt munkatársainak közreműködésével. Ha a jelenlévő bizottsági tagok száma 3 fő alá csökken, akkor a testület egyedileg dönt a 3 főre történő kiegészítésről. A titkos szavazás eredményét a bizottság elnöke ismerteti.
(2) Név szerinti szavazás elrendelése esetén a jegyző egyenként olvassa a jelenléti ív alapján a települési képviselők nevét, akik a nevük elhangzását követően „Igen”-nel vagy „nem”-mel szavaznak, illetve tartózkodnak.
(3) A határozati javaslatokat a polgármester – eltérő indítvány hiányában – egyenként, az előterjesztés szerinti sorrendben bocsátja szavazásra úgy, hogy először az ülésen előterjesztett módosító indítványokat kell megszavaztatni indítványozási sorrendben, majd a bizottságok által javasolt módosításokat.
(4) A polgármester a módosító indítványokat a végszavazás megkezdése előtt szó szerint ismerteti. A módosító indítvány elfogadásához az eredeti előterjesztésekhez kapcsolódó szavazati arány szükséges.
(5) A szavazás kézfelemeléssel történik, amikor is a képviselők „igen”-nel vagy „nem”-mel szavaznak, illetve tartózkodnak.
22. § (1) Kettő, vagy több döntési változatot tartalmazó javaslat esetén a képviselők, vagy az előterjesztő javaslatot tehet nyílt, listás szavazás alkalmazására. A javaslatról a testület vita nélkül határoz. Ebben az esetben az a javaslat válik elfogadottá, amely több - de egyébként a javaslat elfogadásához szükséges - szavazatot kapott.
(2) Szavazategyenlőség vagy eredménytelen szavazás esetén ugyanazon testületi ülésen ugyanazon napirendi pont kapcsán előterjesztett határozati javaslatot még egy alkalommal szavazásra lehet bocsátani, amennyiben ezt a testület egyszerű szótöbbséggel megszavazza. Eredménytelen a szavazás, ha sem az „igen” sem a „nem” szavazatok száma nem éri el a döntéshez szükséges többséget.
(3) A szavazás során született eredményes döntést ugyanazon testületi ülésen csak egy esetben és csak akkor lehet megváltoztatni, ha a képviselő-testület a tárgyat minősített többséggel újra napirendre tűzi, és a korábbi döntést hatályon kívül helyezi. Az újra napirendre vett ügyben csak a megváltoztatni javasolt döntéshez kapcsolódó módosító javaslatot kell újra szavazásra bocsátani.
(4) A szavazást követően – melyek összeszámlálásáról a jegyző gondoskodik a Polgármesteri Hivatal köztisztviselőinek szükség szerinti bevonásával – a polgármester megállapítja a szavazások eredményét és ismerteti a döntést.
Kizárás, személyes érintettség
23. § (1) A képviselő-testületi döntéshozatalból való kizárásra az önkormányzati törvény 14. § (2) bek.-ben foglaltakat kell alkalmazni.
(2) Személyesen érintett az, aki a napirendi pont tárgyával önmaga vagy az önkormányzati törvény 110. § (1) bek.-ben meghatározott hozzátartozója bármilyen jogviszony keretében a napirend tárgyalásakor kapcsolatban áll vagy gazdasági érdeke miatt felléphet.
Szavazati arányok
24. § (1) A képviselő-testület határozatképességéhez a megválasztott 12 képviselő több mint felének azaz 7 főnek a jelenléte szükséges.
(2) A képviselő-testület egyszerű többségű döntéshez – az egyébként határozatképes ülés- jelenlévő képviselőinek több mint felének egybehangzó szavazata szükséges.
(3) Az önkormányzati törvény 15. § (1) bek.-ben, a 18. § (3) bek.-ben, a 33/c.§ (1) bek.-ben és a 34. § (1) bek.-ben továbbá más jogszabályokban meghatározott eseten felül minősített többség – a megválasztott 12 képviselő több mint felének azaz 7 főnek a szavazata – szükséges az alábbi ügyekben:
A határozat és végrehajtása
25. § (1) A képviselő-testület jegyzőkönyvi rögzítéssel, de számozott és formaszerű határozat nélkül dönt:
(4) A képviselő-testület normatív határozatainak közzététele a polgármesteri hivatalban az erre a célra rendszeresített hirdetőtáblán, kifüggesztéssel történik legalább 8 napon át. A kifüggesztés tényét, annak kezdő és befejező napját a határozatok kivonatának kifüggesztett példányán fel kell tüntetni.
(5) A képviselő-testület ülésén elfogadott határozatok – a zárt ülésen, önkormányzati hatósági ügyben hozott határozatok kivételével – megtekinthetők a Polgármesteri Hivatalban, a Városi Könyvtárban.
26. § (1) A lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról a képviselő-testület rendes üléseire írásos jelentést kell készíteni, amelyet a jegyző készít elő. A jelentés alapja a felelősök írásos beszámolója.
(2) A határozat végrehajtásáról a lejárt, valamint a feladat elvégzését követően a képviselő-testületi ülésen kell beszámolni. Ha a határozatot azonnal végre kell hajtani, a végrehajtásról vagy annak helyzetéről a következő testületi ülésen számot kell adni.
(3) A jelentésnek tartalmaznia kell:
A rendelet
27. § (1)4 A képviselő-testület a törvényben meghatározott eseteken felül:
a) a települési képviselők, a bizottság elnöke és tagjai, valamint a tanácsnok tiszteletdíjának és természetbeni juttatásának megállapításáról
b) Az önkormányzat jelképeiről, ezek használatának rendjéről
c) A helyi kitüntetésekről, címekről, díjakról és azok adományozási rendjéről
rendeletet alkot.
(2) Rendelet alkotását kezdeményezheti:
a) polgármester, az alpolgármester(ek)
b) települési képviselő
c) jegyző
d) a képviselő-testület bizottsága
e) a kisebbségi önkormányzat(ok)
(3) A kezdeményezést a polgármesternél vagy a jegyzőnél kell benyújtani. A kezdeményezésről, a rendelet elkészítéséről a vezetői értekezleten döntenek a tisztségviselők és a jegyző. Ennek során dönteni kell a társadalmi részvétel mikéntjéről is, amely fő szabály szerint a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján való előzetes – 5 napon át tartó – kifüggesztést illetve szükség szerint a város honlapján ugyanilyen időtartamú megjelenést feltételez. Az elkészítés során az elhangzott javaslatokra is tekintettel van, lehetőség szerint az előterjesztő
(4) A rendelet-tervezetet – a kezdeményezővel együtt – a jegyző készíti elő. A költségvetésről és a zárszámadásról szóló rendelettervezetet továbbá a képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló rendelettervezetet a polgármester és a jegyző együttesen terjeszti a testület elé.
(5) A rendelettervezetet az Ügyrendi Bizottság jogi szempontból megvizsgálja, míg a tárgya szerinti illetékes bizottság megtárgyalja.
(6) Az elfogadott rendelet hiteles, végleges szövegét a jegyző szerkeszti meg és gondoskodik a hatályos rendeletek jegyzékének naprakész nyilvántartásáról. A rendeletet megalkotó testületi ülés időpontját a rendeleten fel kell tüntetni.
(7) Az önkormányzati rendeletek megjelölésénél tekintettel kell lenni a jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009. (XII.14.) IRM rendelet előírásaira.
28. § (1) A rendeletek kihirdetése a polgármesteri hivatalban erre a célra rendszeresített hirdetőtáblán kifüggesztéssel történik legalább 8 napon át. A kifüggesztés tényét, valamint annak kezdő és befejező napját a rendelet kifüggesztett példányán fel kell tüntetni.
(2) A rendeletek megtekinthetőek a Polgármesteri Hivatalban, a Városi Könyvtárban, valamint az önkormányzat honlapján.
(3) Az elfogadott rendeletről a helyi sajtó útján a lakosságot tájékoztatni kell. A lakosság széles körét érintő rendeletet lehetőség szerint teljes terjedelmében meg kell jelentetni.
(4) A rendeletek hatályosulását választási ciklusonként felül kell vizsgálni.
A jegyzőkönyv
29. § (1) a képviselő-testület (nyílt és zárt) üléséről készült jegyzőkönyv az önkormányzati törvény 17. § (1) bek.-ben foglaltakon túl tartalmazza:
30. § (1) A zárt ülésről külön jegyzőkönyv készül 2 példányban.
(2)5 A zárt ülés jegyzőkönyvébe a képviselő-testület tagjain és a jegyzőn kívül – tekintettel az önkormányzati törvényben biztosított közérdekű adat és közérdekből nyilvános adat megismerése lehetőségének biztosítására is – az tekinthet be, akit az ügy személyesen érint. A betekintés a jegyző engedélyével történik. Az ezen bekezdésben leírt korlátok a zárt ülésről készült hangfelvételre értelemszerűen irányadóak.
A települési képviselő és a tanácsnok
31. § (1) A települési képviselő jogai az önkormányzati törvény 19. § (1)-(2) bek.-ben és más törvényben meghatározottakon túl:
A tanácsnok
32. §6
A bizottságok
33. § (1) Az állandó bizottság képviselő és nem képviselő tagjainak jogai és kötelességei a bizottsági működéssel összefüggésben azonosak.
(2) Az állandó bizottságok tagjai bizottsági munkájukkal összefüggésben önkormányzati rendeletben megállapított tiszteletdíjban részesülnek.
34. § (1) A bizottságokkal kapcsolatos ügyviteli feladatokat a Polgármesteri Hivatal látja el, a hivatal szervezeti és működési szabályzatában foglaltaknak megfelelően.
(2) A bizottság ülését az elnök, akadályoztatása esetén a képviselő bizottsági tagok közül általa felkért személy hívja össze és – bizottsági levezető elnökké történt jóváhagyását követően – vezeti
(3) A bizottsági ülést össze kell hívni:
35. § (1) A bizottságok választási ciklusonként egy alkalommal beszámolnak a képviselő-testületnek a végzett tevékenységükről.
(2) A bizottsági tag személyes érintettségére és kizárására az önkormányzati törvény 26. §-ában foglaltakat kell alkalmazni.
(3) A 24. §. (3) bek.-ben meghatározott esetek közül a minősített többségű szavazati aránynak akkor kell érvényesülnie ha a bizottság döntési hatáskörrel rendelkezik az ügyben.
(4) Véleményezési jogkör gyakorlása esetén a bizottsági ülés nyílt vagy zárt tartása igazodik az adott tárgykör képviselő-testületi ülésen történő tárgyalási módjához. Döntési jogkör esetén a bizottságra a 15. § (2) – (3) bek.-ben foglaltakat kell alkalmazni.
36. § (1) A bizottság üléséről jegyzőkönyv készül, melynek eredeti, aláírt példányát a – jegyző által a polgármesteri hivatal személyei közül kijelölt – titkár őrzi.
(2) Az átruházott hatáskörben hozott döntést tartalmazó bizottsági jegyzőkönyveket meg kell küldeni a helyi önkormányzatok törvényességi ellenőrzéséért felelős szervnek.
(3) A bizottság üléséről készült jegyzőkönyvre nézve a 29-30. §-ban foglaltakat értelemszerűen kell alkalmazni azzal, hogy a jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és a jegyzőkönyvvezető írja alá.
37. § (1) A képviselő-testület meghatározott feladatok ellátására ideiglenesen bizottságot vagy szaktanácsadó testületet alakíthat.
(2) Az (1) bek.-ben nevesített szervezetek szakmai vélemények, javaslatok, állásfoglalások kialakításával segítik a képviselő-testület és az állandó bizottságok munkáját.
(3) A megválasztott személyekre a polgármester és az érintett bizottság elnöke tehet javaslatot úgy, hogy az elnök csak a képviselő testület tagja lehet.
(4) Az ideiglenes bizottság és a szaktanácsadó testület tagjai díjazásban nem részesülnek.
A kisebbségi önkormányzat működési feltételeinek biztosítása
38. §7 A Képviselő-testület a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX törvény rendelkezéseinek megfelelően a Sarkadi Román Nemzetiségi Önkormányzattal és a Sarkadi Roma Nemzetiségi Önkormányzattal együttműködési megállapodást kötött az 5/a. és 5/b. számú melléklet szerinti tartalommal.
A polgármester és az alpolgármester(ek)
39. § (1) Sarkad város polgármestere megbízatását főállásban látja el.
(2) Feladat- és hatáskörét – törvényben és kormányrendeletben meghatározottakon kívül – a képviselő-testület állapítja meg, amelyek a testület működésével összefüggésben különösen az alábbiak:
40. § (1) A képviselő-testület a polgármester munkájának segítésére 1 fő főállású (foglalkoztatási jogviszonyban lévő) és 1 fő társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.
(2) A polgármestert – az általa meghatározott munkamegosztás alapján a főállású alpolgármester, az ő akadályoztatása esetén a társadalmi megbízatású alpolgármester helyettesíti. Ezen túl az egyes szervezeteken belüli önkormányzati képviselet tárgyában a képviselő-testület szükség esetén dönt.
(3) A főállású alpolgármester minden szerdán 8.00 – 11.00 óra között, míg a társadalmi megbízatású alpolgármester a hónap minden harmadik szerdáján 8.00 – 10.00 óra között tart fogadóórát. polgármestert helyettesítő társadalmi megbízatású alpolgármester a hónap minden harmadik szerdáján 8.00 – 10.00 óra között tart fogadóórát”
A jegyző és a polgármesteri hivatal
A jegyző
41. § (1) A jegyző a törvényben és más jogszabályokban meghatározott feladatok ellátása és hatáskörök gyakorlásán túl:
A polgármesteri hivatal
42. § (1) A képviselő-testület önálló, egységes hivatalának elnevezése:
43. § (1) A polgármesteri hivatal szervezeti és működési szabályzata tartalmazza a hivatal belső szervezeti tagozódásának, az egységek által ellátott feladatok, az egymáshoz való viszonyuk, együttműködésük, a hivatal munka- és ügyfélfogadási rendjének részletes szabályait, valamint a működéssel, költségvetéssel kapcsolatos részletes feladatokat.
(2) Az ügyfélfogadás rendjét a polgármesteri hivatalban fel kell tüntetni.
(3) A polgármesteri hivatal dolgozói az ügyintézés során a törvény keretei között kötelesek eljárni. Az ügyeket gyorsan, szakszerűen, bürokráciától mentesen kell elintézni, az ügyfelekkel való foglalkozás során be kell tartani az állampolgári jogokra és kötelezettségekre vonatkozó szabályokat.
(4) A polgármesteri hivatallal szembeni elvárások:
A helyi közösségi vélemény- és akaratnyilvánítás formái.
Helyi népszavazás, népi kezdeményezés
44. § (1) A képviselő-testület a helyi népszavazásra és népi kezdeményezésre vonatkozó eljárást külön önkormányzati rendeletben szabályozza.
(2) A képviselő-testület működéséhez kapcsolódik, hogy a helyi népszavazást, népi kezdeményezést tárgyaló ülésre a polgármester meghívja az aláírást gyűjtők képviselőjét és számára a napirendnél tanácskozási jogot biztosít.
(3) A helyi népszavazásra és népi kezdeményezésre a rendeleti szabályozáson, az e tárgyú önkormányzati rendeletben foglaltakon túl a választási eljárásról szóló 1997. évi. C. törvény XVI. fejezetében, valamint az önkormányzati törvény 45. §-ában és 49. §-ában foglalt rendelkezéseket kell alkalmazni.
45. § (1) A közmeghallgatás időpontját a képviselő-testület határozza meg munkatervében, az azon felüli közmeghallgatásról a polgármester dönt, aki egyben gondoskodik annak nyilvánosságra hozataláról.
(2) A polgármester köteles a közmeghallgatás tárgyú testületi ülést összehívni, ha azt legalább 300 helyi választójogosult kéri a tárgy megjelölésével.
(3) A közmeghallgatás helyét, időpontját és tárgyát legalább 10 nappal megelőzően meg kell hirdetni a helyi sajtóban, televízióban az önkormányzat honlapján.
(4) Az előre meghirdetett napirenden kívül az állampolgárok, a településen működő társadalmi és civil szervezetek képviselői közérdekű ügyben a képviselő-testülethez, az egyes képviselőhöz személyesen, a polgármesterhez, az alpolgármesterekhez, a jegyzőhöz kérdést intézhetnek, közérdekű javaslatot tehetnek.
(5) A kérdező, javaslattevő személy legfeljebb 2 alkalommal 3-3 percben szólalhat fel, melyre irányuló szándékát kézfelemeléssel jelzi.
(6) Amennyiben az ülésen nem lehetséges a kérdező részére választ adni, a polgármesteri hivatal koordinálásával 15 napon belül írásban kell válaszolni a kérdés tárgya szerinti illetékes személynek vagy szervezetnek.
(7) A közmeghallgatás képviselő-testületi ülésként kerül megtartásra, amelyről jegyzőkönyv készül. A jegyzőkönyv készítésére az SZMSZ-ben foglalt rendelkezések értelemszerűen irányadóak.
Egyéb fórumok
46. § (1) Az önkormányzat közérdekű tárgykörben, jelentősebb döntések előkészítése, valamint az állampolgárokkal, különféle társadalmi rétegekkel és szervezetekkel való párbeszéd fenntartása érdekében városi szintű fórumokat működtethet.
(2) A város összefüggő területén élő állampolgárokat érintő, kiemelkedően fontos településfejlesztési és közszolgáltatási ügyekben a lakosság véleményének megismerése céljából városrészi tanácskozás tartható.
(3) Az önkormányzati választáshoz tapadó egyéni választókerületi felosztáshoz igazodva lehetőség van választókerületi gyűlés összehívására az érintett képviselő döntése alapján.
(4) Az (1) – (2) bekezdések szerinti fórumokat a polgármester hívja össze. A fórumra meg kell hívni a települési képviselőket, a tisztségviselőket, a polgármesteri hivatal tárgykör szerint érintett képviselőit, továbbá a témához kapcsolódó külső szakembereket.
(5) A fórumokról emlékeztető készül, amely az ott elhangzottak lényegét tartalmazza.
Az önkormányzat gazdasági alapjai és az ellenőrzés
A gazdasági program
47. § (1) A polgármester gazdasági programot terjeszt a képviselő-testület ülése elé, amely fő szabály szerint a választási ciklusra vonatkozik. Indokolt esetben ezen az időtartamon túlnyúló programot is elfogadhat.
(2) A gazdasági programra egyebekben az önkormányzati törvény 91. §-ának vonatkozó rendelkezései az irányadó azzal, hogy a képviselő-testület eljárása során a helyi sajátosságokból fakadóan kiemelt figyelmet fordít a munkahelyteremtés feltételeinek elősegítéséhez kapcsolódó feladat meghatározásokra.
A önkormányzat költségvetése, gazdálkodása, vagyona
48. § (1) A képviselő-testület a költségvetés alapdokumentumairól legalább két alkalommal tárgyal.
49. § A képviselő testület az önkormányzat vagyonára és azzal való gazdálkodására vonatkozó legfontosabb rendelkezéseket önkormányzati rendeletben állapítja meg.
50. §8 Az önkormányzat gazdálkodási feladatait a polgármesteri hivatal látja el. Az ö kormányzat által ellátott feladatok szakfeladat rendjét az SZMSZ 6. számú melléklete tartalmazza. E körben különösen:
51. § (1) Az önkormányzat intézményei szakmai működésükről választási ciklusonként 2 alkalommal beszámolnak a képviselő-testület előtt.
(2) Az önkormányzat által alapított közalapítványok kezelő szervei évente számolnak be az alapító képviselő-testületnek.
(3) Az önkormányzat által alapított valamint az önkormányzat tulajdonosi részvételével működő gazdálkodási társaságok ciklusonként 1 alkalommal beszámolnak, illetve tájékoztatót adnak tevékenységükről.
Az ellenőrzés
52. § (1) A folyamatba épített előzetes és utólagos vezetői ellenőrzés (FEUVE) létrehozásáért, működtetésért és fejlesztéséért az önkormányzat által alapított és fenntartott költségvetési szervek vezetői a felelősek az államháztartásért felelős miniszter által közzétett módszertani útmutatók figyelembe vételével.
(2) A vezetők kötelesek olyan szabályzatot kiadni, folyamatokat kialakítani és működtetni a szervezeten belül, amelyek biztosítják a rendelkezésre álló források szabályszerű, szabályozott, gazdaságos, hatékony és eredményes felhasználását.
53. § (1) Az önkormányzat által alapított és fenntartott költségvetési szervek belső ellenőrzését a Polgármesteri Hivatal köztisztviselői jogviszonyban lévő Belső Ellenőrzési csoport látja el.
(2) A Belső ellenőrzés dolgozói közvetlen jegyzői vezetés alatt látják el az önkormányzati törvény 92. § (9) és (11) bek.-ben, valamint a költségvetési szervek belső ellenőrzéséről szóló 193/2003. (VI.26.) Korm. rendeletben foglalt feladatokat.
(3) Az ellenőrzési munka megtervezéséhez a Belső Ellenőrzés által készített stratégiai tervet a polgármester és a jegyző hagyja jóvá.
54. § Az egyes vagyonnyilatkozati tételi kötelezettségekről szóló 2007. évi CLII. Törvény alapján vagyonnyilatkozat tételére kötelezett személyek meghatározását az SZMSZ 4./ számú melléklet tartalmazza.
55. § Jelen Szervezeti és Működési Szabályzat függelékei:
1. számú Sarkad Város múltjának és jelenének rövid leírása
2. számú A tisztségviselők, a tanácsnok, a képviselő-testület tagjainak névsora
3. számú A képviselő-testület bizottsági tagjainak névsora
4. számú Az önkormányzati intézmények és az önkormányzat által alapított közalapítványok felsorolása
5. számú A képviselő-testület hatályos rendeleteinek nyilvántartása
56. § Ezen rendelet 2011. május 1-én lép hatályba, ezzel egyidejűleg hatályát veszti a Sarkad Város Önkormányzata Képviselő-testületének és szerveinek Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 7/2003. (III.28.) számú, valamint az azt módosító 23/2004. (X.29.) számú, a 16/2005. (VI.24.) számú, a 17/2005. (VII.29.) számú, a 22/2006.(X.17.) számú a 3/2007. (II.28.) számú, a 24/2007. (X.26.) számú és a 13/2010. (X.14.) számú rendelet.
1. melléklet a 11/2011. (IV. 28.) önkormányzati rendelethez
I.
Általános feladat és hatáskörök
II.
Az egyes bizottságok feladat- és hatáskörei
1./ Gazdasági Bizottság
2./ Művelődési, Oktatási és Sportbizottság
3./ Egészségügyi, Szociális és Lakásügyi Bizottság
4./ Pénzügyi Bizottság
5. Ügyrendi Bizottság
5.1. Felülvizsgálja és véleményezi az önkormányzat és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatát.
5.2. Előterjeszti – a Pénzügyi Bizottsággal közösen - a képviselők és bizottsági tagok tiszteletdíjára vonatkozó rendeletet
5.3. A jegyző koordinálásával előzetesen véleményezi a törvényességi ellenőrzést ellátó szerv az önkormányzat és szervei testületi működésére és a döntéshozatalra vonatkozó észrevételezéseit
5.4. Javaslatot tesz a polgármester bérfejlesztésére, jutalmazására – benne az érdekeltségi célú jutalomra is - a jegyző jelzése alapján.
5.5. Kezdeményezheti fegyelmi eljárás lefolytatását a polgármester ellen.
5.6. Elvégzi a vagyonnyilatkozatok vizsgálatát.
5.7. Kivizsgálja az önkormányzati képviselők összeférhetetlenségének megállapítására irányuló kezdeményezést, a kivizsgálás eredményéről előterjesztést készít a képviselő-testület következő ülésére.
5.8. Lebonyolítja a testületi működéshez kapcsolódó titkos szavazást
5.9. Tájékozódik az önkormányzati perek állásáról, eredményéről, szükség szerint ezzel összefüggésben javaslatot tesz a felelősség megállapítására
5.10. Figyelemmel kíséri a város bűnmegelőzési programjának végrehajtását, a város közrendjének és közbiztonságának alakulását
5.11. Véleményezi a városi rendőrkapitányság éves közbiztonsági beszámolóját.
2. melléklet a 11/2011. (IV. 28.) önkormányzati rendelethez
1./ Földügyi, mezőgazdaság, állategészségügyi és növényvédelmi igazgatás
2./ Honvédelmi és belügyi igazgatás
2.2. részt vesz a lakosság tűzvédelmi felvilágosításában, tűzvédelmi propagandában.
3./ Ipari és kereskedelmi igazgatás
4./ Közlekedési, hírközlési, környezetvédelmi és vízügyi igazgatás
5./ Művelődési és Közoktatási igazgatás
6./ Szociális és egészségügyi igazgatás
7./ Pénzügyi igazgatás, vagyongazdálkodás
8./ Munkaügyi igazgatás, foglalkoztatás
3. melléklet a 11/2011. (IV. 28.) önkormányzati rendelethez
I. A Polgármesteri Hivatal belső szervezeti felépítése
II. A Polgármesteri Hivatal munka és ügyfélfogadási rendje
4. melléklet a 11/2011. (IV. 28.) önkormányzati rendelethez
5/A. melléklet a 11/2011. (IV. 28.) önkormányzati rendelethez10
I. A Nemzetiségi Önkormányzat működése személyi és tárgyi feltételeinek biztosítása:
1. Az Önkormányzat a Nemzetiségi Önkormányzat részére havonta igény szerint tizenhat órában ingyenes használati jogot biztosít egy, a feladata ellátására alkalmas, számítógéppel, áramellátással, működő internetkapcsolattal ellátott irodahelyiségre a Polgármesteri Hivatal épületében, valamint a benne található berendezési – és felszerelési tárgyakra (különösen íróasztal, irattároló szekrény, irodaszék, íróeszközök, számítógép, vezetékes telefonkészülék, nyomtató, fénymásoló gép). A Nemzetiségi Önkormányzat tudomással bír arról, hogy a jelen pontban meghatározott irodahelyiség használata – a városban működő Nemzetiségi Önkormányzatokkal közösen történik.
2. A helyiség, a berendezési- és felszerelési tárgyak fenntartásával, karbantartásával működtetésével kapcsolatos rezsi- és egyéb költségek az Önkormányzatot terhelik.
3. A Nemzetiségi Önkormányzat az 1. pontban írt eszközöket és helyiséget kizárólag alapfeladatának ellátásához szükséges mértékben veheti igénybe, azokat a rendes és ésszerű gazdálkodás szabályai szerint, a jó gazda gondosságával kezelheti, a használat jogát az Önkormányzat érdekeit kímélve gyakorolhatja.
4. A Nemzetiségi Önkormányzat a használati jogának gyakorlásával a Polgármesteri Hivatalban folyó munkát nem zavarhatja, köteles megtartani az intézmény (épület) rendjét.
5. A megállapodás 1. pontja szerinti irodahelyiség kulcsát a Nemzetiségi Önkormányzat képviselője a Polgármesteri Hivatal telefonközpontjában veheti fel, és ott köteles leadni az épület elhagyásakor.
6. A Nemzetiségi Önkormányzat a használat jogát másnak semmilyen formában nem engedheti át.
7. Az Önkormányzat 1 fő, a Polgármesteri Hivatalban foglalkoztatott köztisztviselő alkalmazása útján biztosítja a nemzetiségi képviselők munkájának segítéséhez, a képviselő-testületi ülések előkészítéséhez, a testületi és tisztségviselői döntések előkészítéséhez, a működéssel kapcsolatban felmerült nyilvántartási, iratkezelési feladatok ellátáshoz szükséges személyi feltételek megteremtését. A köztisztviselő munkaköri leírásában rögzítésre kerül a feladatellátási kötelezettség.
8. A képviselő-testületi ülések előkészítéséhez kötődő feladatok ellátását (meghívók, előterjesztések, hivatalos levelezés előkészítése, postázása, a testületi ülések jegyzőkönyveinek elkészítése, postázása) az Önkormányzat a Polgármesteri Hivatal útján biztosítja.
9. Az Önkormányzat a Polgármesteri Hivatal útján látja el a nemzetiségi képviselő-testületi döntések és a tisztségviselők döntéseinek előkészítését, a testületi és tisztségviselői döntéshozatalhoz kapcsolódó nyilvántartási, sokszorosítási, postázási feladatokat.
10. Az Önkormányzat kötelezettséget vállal arra, hogy a Nemzetiségi Önkormányzat képviselőtestületi ülésein a jegyző, vagy a jegyzővel azonos képesítési előírásoknak megfelelő megbízottja az Önkormányzat megbízásából és képviseletében részt vesz és jelzi, amennyiben törvénysértést észlel.
11. A 7. és a 8. pontban felsorolt feladatok ellátásához kapcsolódó költségeket az Önkormányzat viseli, kivéve a képviselő-testületi tagok és tisztségviselők telefonhasználatát.
II. Az Önkormányzat kötelezettségei a Nemzetiségi Önkormányzat működésével kapcsolatban:
A) A gazdálkodó szerv által elvégzendő bejelentési kötelezettségek:
1. A gazdálkodó szerv a Nemzetiségi Önkormányzat törzskönyvi nyilvántartásba vételét kezdeményezte a Magyar Államkincstárnál, ezzel egyidejűleg megkérte a Nemzetiségi Önkormányzat adószámát.
2. A gazdálkodó szerv a Nemzetiségi Önkormányzat működésének, várható gazdálkodási folyamatainak ismeretében eleget tesz az adózási kötelezettségnek, az adóhatósághoz bejelentette a Nemzetiségi Önkormányzatot.
3. A gazdálkodó szerv a Nemzetiségi Önkormányzat részére önálló fizetési számla nyitását kezdeményezte a helyi önkormányzat számlavezető pénzintézeténél, a számlanyitással kapcsolatos adminisztrációs feladatokat elvégezte (aláírás bejelentők), a számlavezetéssel kapcsolatos változásokat a nyilvántartásokon folyamatosan átvezeti.
B) A gazdálkodó szerv által elvégzendő gazdálkodási feladatok:
1. A Nemzetiségi Önkormányzat által a saját nevében vállalt kötelezettségek alapján elvégzi a
2. A kötelezettségvállalások pénzügyi ellenjegyzését elvégzi, a kötelezettség vállalásokról nyilvántartást vezet az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII.
3. A kötelezettségvállaló megbízásából pénzügyi kifizetéseket teljesít.
4. A kifizetések pénzügyi ellenjegyzését a fedezet megléte esetében elvégzi.
5. A beszerzett eszközökről állományi és leltári nyilvántartást vezet.
6. Elvégzi a gazdálkodás miatt szükségessé váló előirányzat módosításokat, és ezeket jóváhagyásra a képviselő-testület elé terjeszti.
7. A működéshez szükséges további nyilvántartásokat vezet (különösen: vagyon-nyilvántartás; számviteli nyilvántartás, kötelezettségvállalásra, ellenjegyzésre, utalványozásra,
C) A gazdálkodó szerv által elvégzendő jelentési, adatszolgáltatási kötelezettségek:
1. A Magyar Államkincstár számára határidőre elkészíti, és megküldi a Nemzetiségi Önkormányzat működésével összefüggő negyedéves költségvetési jelentéseket, és az időszaki mérlegjelentéseket.
2. A képviselő-testület által jóváhagyott költségvetést, évközi beszámolókat és a zárszámadást
3. Az adókötelezettségnek eleget tesz, bevallást készít, és kezdeményezi a kötelezettségvállalónál a gazdálkodás miatt esedékessé váló adó befizetését vagy visszaigénylését.
D) A gazdálkodó szerv által a Nemzetiségi Önkormányzat számára készítendő dokumentumok:
1. Az elnök által elkészített költségvetési koncepció alapján elkészíti a Nemzetiségi Önkormányzat költségvetési dokumentumait jóváhagyásra.
2. A költségvetés végrehajtása miatt szükségessé váló előirányzat módosításokat évente három alkalommal a testület számára elkészíti jóváhagyásra.
3. Az évközi beszámolókat és a zárszámadást előkészíti a testület számára jóváhagyásra.
4. A képviselő-testület minden ülésére tájékoztatót készít a pénzkészlet alakulásáról, a felvett
5. Elkészíti a Nemzetiségi Önkormányzat számára a pénztári be- és kifizetések részletszabályainak rögzítésére szolgáló Pénztári Szabályzatot jóváhagyásra.
6. A Nemzetiségi Önkormányzat adóbevallását a jogszabályi előírásoknak megfelelően elkészíti.
E) Feladatok ellenőrzési jogkörben:
III. A Nemzetiségi Önkormányzat feladatai és kötelességei a gazdálkodással kapcsolatos feladatok körében
1. A Nemzetiségi Önkormányzat köteles együttműködni a gazdálkodó szervezettel, és figyelembe venni a gazdálkodó szervezet ellenőrzési jogkörében tett észrevételeit.
2. A Nemzetiségi Önkormányzat nevében kötelezettséget vállaló személy – a kötelezettségvállalás előtt – köteles meggyőződni arról, hogy a teljesítés fedezete biztosított.
3. Meghatározza a kötelezettségvállalásra, utalványozásra, teljesítésigazolásra jogosultak körét és kezdeményezi azok nyilvántartásba vételét.
4. Gazdálkodásával és pénzellátásával kapcsolatos minden pénzforgalmát önálló fizetési számláján köteles lebonyolítani.
5. Köteles a Pénztári Szabályzat előírásait betartani.
6. Köteles időben adatot, információt szolgáltatni a gazdálkodó szerv felé feladatai határidőben történő elvégzéséhez.
7. A vonatkozó jogszabályok alapján szolgáltatott adatok valódiságáért a Nemzetiségi Önkormányzat elnöke felelős.
IV. Kötelezettségvállalás, pénzügyi ellenjegyzés, utalványozás, érvényesítés, teljesítésigazolás:
1. A Nemzetiségi Önkormányzat nevében a költségvetés végrehajtása során fizetési vagy más
2. A Nemzetiségi Önkormányzat nevében tett kötelezettségvállasokat a Jegyző által kijelölt személy jelen Megállapodás II. B) 4. pontjában foglaltaknak megfelelően pénzügyileg ellenjegyzi. Fedezet hiánya esetén tájékoztatja kötelezettségvállalót vagy az utalványozót, ebben az esetben az ezzel megbízott személy az ellenjegyzést és a pénzügyi érvényesítést köteles megtagadni.
3. Az ellenjegyző az ellenjegyzés előtt köteles arról is meggyőződni, hogy a kötelezettségvállalás egyebekben nem sérti-e a gazdálkodás szabályait. Az ellenjegyzés és a pénzügyi érvényesítés nyilvánvaló jogsértés, vagy szabálytalan gazdálkodás esetén megtagadható, az ellenjegyzést és a pénzügyi érvényesítést a továbbiakban a Jegyző által megbízott személy a kötelezettségvállaló írásbeli utasítására végzi el.
4. Ha az ellenjegyzés és a pénzügyi érvényesítés írásbeli utasításra történt, a gazdálkodó szerv
5. A Nemzetiségi Önkormányzat kiadás teljesítésének, bevétele beszedésének vagy elszámolásának elrendelésére (a továbbiakban: utalványozás) kizárólag a Nemzetiségi Önkormányzat elnöke, vagy az általa erre felhatalmazott nemzetiségi képviselő jogosult. Utalványozni csak az érvényesítést követően lehet. Pénzügyi teljesítés az utalványozás és annak ellenjegyzése után történhet.
6. A Nemzetiségi Önkormányzat házipénztárából készpénz akkor fizethető ki, ha a Nemzetiségi Önkormányzat elnöke a kifizetés teljesítéséhez szükséges dokumentumokat (szerződés, számla) bemutatja, és szándékát a pénzfelvételt megelőző napon a gazdálkodó szervnél jelzi.
7. A Nemzetiségi Önkormányzat nevében érvényesítésre a Jegyző által megbízott köztisztviselő jogosult.
8. A Nemzetiségi Önkormányzat nevében teljesített kiadás telesítését igazolni kizárólag az elnök vagy az általa erre felhatalmazott nemzetiségi képviselő jogosult az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Kormányrendelet 57. §-ában foglaltak alapján.
V. Összeférhetetlenség:
1. A kötelezettségvállaló és a pénzügyi ellenjegyző ugyanazon gazdasági esemény tekintetében azonos személy nem lehet.
2. Az érvényesítő ugyanazon gazdasági esemény tekintetében nem lehet azonos a kötelezettségvállalásra, utalványozásra jogosult és a teljesítést igazoló személlyel.
3. Kötelezettségvállalási, pénzügyi ellenjegyzési, érvényesítési, utalványozási és teljesítés igazolására irányuló feladatot nem végezheti az a személy, aki ezt a tevékenységét a Polgári Törvénykönyv (a továbbiakban: Ptk.) szerinti közeli hozzátartozója, vagy maga javára látná el.
VI. Záró rendelkezések:
1. A felek a fenti megállapodást, mint akaratukkal mindenben megegyezőt, alulírott helyen és
2. Jelen megállapodást az Önkormányzat Képviselő-testülete a 86/2012. (V. 24.) sz. határozatával, a Nemzetiségi Önkormányzat Képviselő-testülete a 9/2012. (V. 23.) sz. határozatával hagyta jóvá.
3. Jelen megállapodásban nem szabályozott kérdésekben az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény és a végrehajtására kiadott 368/2011. (XII. 31.) Kormányrendelet, a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény és a mindenkor hatályos, a helyi önkormányzatokról szóló törvény(ek) rendelkezései az irányadók.
Sarkad, 2012. május 28.
----------------------------------
Bende Róbert s.k. polgármester
-----------------------------------------------------
Sarkadi Román Nemzetiségi Önkormányzat
----------------------------------------------
Dr. Sipos Lajos s.k. jegyző
Sarkad Város Önkormányzat Polgármesteri Hivatala
5/B. melléklet a 11/2011. (IV. 28.) önkormányzati rendelethez11
I. A Nemzetiségi Önkormányzat működése személyi és tárgyi feltételeinek biztosítása:
1. Az Önkormányzat a Nemzetiségi Önkormányzat részére havonta igény szerint tizenhat órában ingyenes használati jogot biztosít egy, a feladata ellátására alkalmas, számítógéppel, áramellátással, működő internetkapcsolattal ellátott irodahelyiségre a Polgármesteri Hivatal épületében, valamint a benne található berendezési – és felszerelési tárgyakra (különösen íróasztal, irattároló szekrény, irodaszék, íróeszközök, számítógép, vezetékes telefonkészülék, nyomtató, fénymásoló gép). A Nemzetiségi Önkormányzat tudomással bír arról, hogy a jelen pontban meghatározott irodahelyiség használata – a városban működő Nemzetiségi Önkormányzatokkal közösen történik.
2. A helyiség, a berendezési- és felszerelési tárgyak fenntartásával, karbantartásával működtetésével kapcsolatos rezsi- és egyéb költségek az Önkormányzatot terhelik.
3. A Nemzetiségi Önkormányzat az 1. pontban írt eszközöket és helyiséget kizárólag alapfeladatának ellátásához szükséges mértékben veheti igénybe, azokat a rendes és ésszerű gazdálkodás szabályai szerint, a jó gazda gondosságával kezelheti, a használat jogát az Önkormányzat érdekeit kímélve gyakorolhatja.
4. A Nemzetiségi Önkormányzat a használati jogának gyakorlásával a Polgármesteri Hivatalban folyó munkát nem zavarhatja, köteles megtartani az intézmény (épület) rendjét.
5. A megállapodás 1. pontja szerinti irodahelyiség kulcsát a Nemzetiségi Önkormányzat képviselője a Polgármesteri Hivatal telefonközpontjában veheti fel, és ott köteles leadni az épület elhagyásakor.
6. A Nemzetiségi Önkormányzat a használat jogát másnak semmilyen formában nem engedheti át.
7. Az Önkormányzat 1 fő, a Polgármesteri Hivatalban foglalkoztatott köztisztviselő alkalmazása útján biztosítja a nemzetiségi képviselők munkájának segítéséhez, a képviselő-testületi ülések előkészítéséhez, a testületi és tisztségviselői döntések előkészítéséhez, a működéssel kapcsolatban felmerült nyilvántartási, iratkezelési feladatok ellátáshoz szükséges személyi feltételek megteremtését. A köztisztviselő munkaköri leírásában rögzítésre kerül a feladatellátási kötelezettség.
8. A képviselő-testületi ülések előkészítéséhez kötődő feladatok ellátását (meghívók, előterjesztések, hivatalos levelezés előkészítése, postázása, a testületi ülések jegyzőkönyveinek elkészítése, postázása) az Önkormányzat a Polgármesteri Hivatal útján biztosítja.
9. Az Önkormányzat a Polgármesteri Hivatal útján látja el a nemzetiségi képviselő-testületi döntések és a tisztségviselők döntéseinek előkészítését, a testületi és tisztségviselői döntéshozatalhoz kapcsolódó nyilvántartási, sokszorosítási, postázási feladatokat.
10. Az Önkormányzat kötelezettséget vállal arra, hogy a Nemzetiségi Önkormányzat képviselőtestületi ülésein a jegyző, vagy a jegyzővel azonos képesítési előírásoknak megfelelő megbízottja az Önkormányzat megbízásából és képviseletében részt vesz és jelzi, amennyiben törvénysértést észlel.
11. A 7. és a 8. pontban felsorolt feladatok ellátásához kapcsolódó költségeket az Önkormányzat viseli, kivéve a képviselő-testületi tagok és tisztségviselők telefonhasználatát.
II. Az Önkormányzat kötelezettségei a Nemzetiségi Önkormányzat működésével kapcsolatban:
A) A gazdálkodó szerv által elvégzendő bejelentési kötelezettségek:
1. A gazdálkodó szerv a Nemzetiségi Önkormányzat törzskönyvi nyilvántartásba vételét kezdeményezte a Magyar Államkincstárnál, ezzel egyidejűleg megkérte a Nemzetiségi Önkormányzat adószámát.
2. A gazdálkodó szerv a Nemzetiségi Önkormányzat működésének, várható gazdálkodási folyamatainak ismeretében eleget tesz az adózási kötelezettségnek, az adóhatósághoz bejelentette a Nemzetiségi Önkormányzatot.
3. A gazdálkodó szerv a Nemzetiségi Önkormányzat részére önálló fizetési számla nyitását kezdeményezte a helyi önkormányzat számlavezető pénzintézeténél, a számlanyitással kapcsolatos adminisztrációs feladatokat elvégezte (aláírás bejelentők), a számlavezetéssel kapcsolatos változásokat a nyilvántartásokon folyamatosan átvezeti.
B) A gazdálkodó szerv által elvégzendő gazdálkodási feladatok:
1. A Nemzetiségi Önkormányzat által a saját nevében vállalt kötelezettségek alapján elvégzi a
2. A kötelezettségvállalások pénzügyi ellenjegyzését elvégzi, a kötelezettség vállalásokról nyilvántartást vezet az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII.
3. A kötelezettségvállaló megbízásából pénzügyi kifizetéseket teljesít.
4. A kifizetések pénzügyi ellenjegyzését a fedezet megléte esetében elvégzi.
5. A beszerzett eszközökről állományi és leltári nyilvántartást vezet.
6. Elvégzi a gazdálkodás miatt szükségessé váló előirányzat módosításokat, és ezeket jóváhagyásra a képviselő-testület elé terjeszti.
7. A működéshez szükséges további nyilvántartásokat vezet (különösen: vagyon-nyilvántartás; számviteli nyilvántartás, kötelezettségvállalásra, ellenjegyzésre, utalványozásra,
C) A gazdálkodó szerv által elvégzendő jelentési, adatszolgáltatási kötelezettségek:
1. A Magyar Államkincstár számára határidőre elkészíti, és megküldi a Nemzetiségi Önkormányzat működésével összefüggő negyedéves költségvetési jelentéseket, és az időszaki mérlegjelentéseket.
2. A képviselő-testület által jóváhagyott költségvetést, évközi beszámolókat és a zárszámadást
3. Az adókötelezettségnek eleget tesz, bevallást készít, és kezdeményezi a kötelezettségvállalónál a gazdálkodás miatt esedékessé váló adó befizetését vagy visszaigénylését.
D) A gazdálkodó szerv által a Nemzetiségi Önkormányzat számára készítendő dokumentumok:
1. Az elnök által elkészített költségvetési koncepció alapján elkészíti a Nemzetiségi Önkormányzat költségvetési dokumentumait jóváhagyásra.
2. A költségvetés végrehajtása miatt szükségessé váló előirányzat módosításokat évente három alkalommal a testület számára elkészíti jóváhagyásra.
3. Az évközi beszámolókat és a zárszámadást előkészíti a testület számára jóváhagyásra.
4. A képviselő-testület minden ülésére tájékoztatót készít a pénzkészlet alakulásáról, a felvett
5. Elkészíti a Nemzetiségi Önkormányzat számára a pénztári be- és kifizetések részletszabályainak rögzítésére szolgáló Pénztári Szabályzatot jóváhagyásra.
6. A Nemzetiségi Önkormányzat adóbevallását a jogszabályi előírásoknak megfelelően elkészíti.
E) Feladatok ellenőrzési jogkörben:
III. A Nemzetiségi Önkormányzat feladatai és kötelességei a gazdálkodással kapcsolatos feladatok körében
1. A Nemzetiségi Önkormányzat köteles együttműködni a gazdálkodó szervezettel, és figyelembe venni a gazdálkodó szervezet ellenőrzési jogkörében tett észrevételeit.
2. A Nemzetiségi Önkormányzat nevében kötelezettséget vállaló személy – a kötelezettségvállalás előtt – köteles meggyőződni arról, hogy a teljesítés fedezete biztosított.
3. Meghatározza a kötelezettségvállalásra, utalványozásra, teljesítésigazolásra jogosultak körét és kezdeményezi azok nyilvántartásba vételét.
4. Gazdálkodásával és pénzellátásával kapcsolatos minden pénzforgalmát önálló fizetési számláján köteles lebonyolítani.
5. Köteles a Pénztári Szabályzat előírásait betartani.
6. Köteles időben adatot, információt szolgáltatni a gazdálkodó szerv felé feladatai határidőben történő elvégzéséhez.
7. A vonatkozó jogszabályok alapján szolgáltatott adatok valódiságáért a Nemzetiségi Önkormányzat elnöke felelős.
IV. Kötelezettségvállalás, pénzügyi ellenjegyzés, utalványozás, érvényesítés, teljesítésigazolás:
1. A Nemzetiségi Önkormányzat nevében a költségvetés végrehajtása során fizetési vagy más
2. A Nemzetiségi Önkormányzat nevében tett kötelezettségvállasokat a Jegyző által kijelölt személy jelen Megállapodás II. B) 4. pontjában foglaltaknak megfelelően pénzügyileg ellenjegyzi. Fedezet hiánya esetén tájékoztatja kötelezettségvállalót vagy az utalványozót, ebben az esetben az ezzel megbízott személy az ellenjegyzést és a pénzügyi érvényesítést köteles megtagadni.
3. Az ellenjegyző az ellenjegyzés előtt köteles arról is meggyőződni, hogy a kötelezettségvállalás egyebekben nem sérti-e a gazdálkodás szabályait. Az ellenjegyzés és a pénzügyi érvényesítés nyilvánvaló jogsértés, vagy szabálytalan gazdálkodás esetén megtagadható, az ellenjegyzést és a pénzügyi érvényesítést a továbbiakban a Jegyző által megbízott személy a kötelezettségvállaló írásbeli utasítására végzi el.
4. Ha az ellenjegyzés és a pénzügyi érvényesítés írásbeli utasításra történt, a gazdálkodó szerv
5. A Nemzetiségi Önkormányzat kiadás teljesítésének, bevétele beszedésének vagy elszámolásának elrendelésére (a továbbiakban: utalványozás) kizárólag a Nemzetiségi Önkormányzat elnöke, vagy az általa erre felhatalmazott nemzetiségi képviselő jogosult. Utalványozni csak az érvényesítést követően lehet. Pénzügyi teljesítés az utalványozás és annak ellenjegyzése után történhet.
6. A Nemzetiségi Önkormányzat házipénztárából készpénz akkor fizethető ki, ha a Nemzetiségi Önkormányzat elnöke a kifizetés teljesítéséhez szükséges dokumentumokat (szerződés, számla) bemutatja, és szándékát a pénzfelvételt megelőző napon a gazdálkodó szervnél jelzi.
7. A Nemzetiségi Önkormányzat nevében érvényesítésre a Jegyző által megbízott köztisztviselő jogosult.
8. A Nemzetiségi Önkormányzat nevében teljesített kiadás telesítését igazolni kizárólag az elnök vagy az általa erre felhatalmazott nemzetiségi képviselő jogosult az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Kormányrendelet 57. §-ában foglaltak alapján.
V. Összeférhetetlenség:
1. A kötelezettségvállaló és a pénzügyi ellenjegyző ugyanazon gazdasági esemény tekintetében azonos személy nem lehet.
2. Az érvényesítő ugyanazon gazdasági esemény tekintetében nem lehet azonos a kötelezettségvállalásra, utalványozásra jogosult és a teljesítést igazoló személlyel.
3. Kötelezettségvállalási, pénzügyi ellenjegyzési, érvényesítési, utalványozási és teljesítés igazolására irányuló feladatot nem végezheti az a személy, aki ezt a tevékenységét a Polgári Törvénykönyv (a továbbiakban: Ptk.) szerinti közeli hozzátartozója, vagy maga javára látná el.
VI. Záró rendelkezések:
1. A felek a fenti megállapodást, mint akaratukkal mindenben megegyezőt, alulírott helyen és
2. Jelen megállapodást az Önkormányzat Képviselő-testülete a 86/2012. (V. 24.) sz. határozatával, a Nemzetiségi Önkormányzat Képviselő-testülete a 9/2012. (V. 22) sz. határozatával hagyta jóvá.
3. Jelen megállapodásban nem szabályozott kérdésekben az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény és a végrehajtására kiadott 368/2011. (XII. 31.) Kormányrendelet, a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény és a mindenkor hatályos, a helyi önkormányzatokról szóló törvény(ek) rendelkezései az irányadók.
Sarkad, 2012. május 28.
----------------------------------
Bende Róbert s.k. polgármester
-----------------------------------------------------
Sarkadi Roma Nemzetiségi Önkormányzat
----------------------------------------------
Dr. Sipos Lajos s.k. jegyző
Sarkad Város Önkormányzat Polgármesteri Hivatala
6. .melléklet
Sarkad Város Önkormányzat szakfeladatok rendje
|
Szakfeladat |
Név |
|---|---|
|
010000 |
Növénytermesztés,állattenyésztés, vadgazdálkodás és kapcs. sz. |
|
020000 |
Erdőgazdálkodás |
|
370000 |
Szennyvíz gyűjtése,tisztítása, elhelyezése |
|
522001 |
Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése,fennt |
|
552001 |
Üdülői szálláshely-szolgáltatás |
|
680001 |
Lakóingatlan bérbeadása, üzemeltetése |
|
841114 |
Ogy. képviselőválasztáshoz kapcsolódó tevékenység |
|
841115 |
Önkorm-i képviselőválasztáshoz kapcsolódó tevékenység |
|
841116 |
Országos,települési és területi kisebbségi önkorm. választ. kapcs.tev |
|
841117 |
Eu-i parlamenti képviselőválasztáshoz kapcs. tevékenység |
|
841173 |
Statisztikai tevékenység |
|
841191 |
Nemzeti ünnepek programjai |
|
841235 |
Környezetvédelmi és természetvédelmi területi igazgatása és szabályozása |
|
841403 |
Város- és községgazdálkodási m.n.s. szolgáltatások |
|
841901 |
Önkormányzatok valamint többcélú kistérségi társulások elszám. |
|
841902 |
Központi költségvetési befizetések |
|
842531 |
A polgári védelem ágazati feladatai |
|
842541 |
Belvízrendezés az élhetőbb településért |
|
855931 |
Iskolarendszeren kívüli nem szakmai oktatás |
|
855933 |
Foglalkoztatást elősegítő képzések |
|
855937 |
M.n.s. egyéb felnőttoktatás |
|
856092 |
Munkaerő-piaci felnőttképzéshez kapcs. szakmai szolgáltatások |
|
856099 |
Egyéb oktatást kiegészítő tevékenység |
|
882114 |
Helyi rendszeres lakásfenntartási támogatás |
|
882122 |
Átmeneti segély |
|
882123 |
Temetési segély |
|
882124 |
Rendkívüli gyermekvédelmi támogatás |
|
882129 |
Egyéb önkormányzati eseti pénzbeli ellátás |
|
882203 |
Köztemetés |
|
890301 |
Civil szervezetek működési támogatása |
|
890441 |
Rövid időtartamú közfoglalkoztatás |
|
890442 |
Bérpótló juttatásra jogosultak hosszabb időtartamú közfoglalkozt. |
|
890443 |
Egyéb közfoglalkoztatás |
|
900400 |
Kulturális műsorok, rendezvények kiállítások szervezése |
|
931301 |
Szabadidősport-(rekreációs sport-) tevékenység és támogatása |
Módosítva a 23/2011. (XII. 23.) önk. rend. 1§-a által. Hatályba lép 2011. december 23-án.
Hatályon kívül helyezte a 23/2011. (XII. 23.) önk. rend. 1§-a
Módosította a 23/2011. (XII. 23.) önk. rend. 2. §-a. Hatályba lép: 2011. december 23-án.
Módosította a 23/2011. (XII. 23.) önk. rend. 3. §-a.
Módosította a 23/2011. (XII. 23.) önk. rend. 4. §-a. Hatályba lép: 2011. december 23-án.
18/2014.(X.20.) önk. rendelet 1.§-val hatályon kívül helyezve.
Módosítva a 14/2012. (VII. 06.) önk. rendelet 1§. által. Hatálybe lép: 2012. július 1-jén.
Módosította a 16/2012. (X. 05.) önk. Rend. 1. §-a. Hatályba lép a kihirdetést követő napon.
Hatályon kívül helyezte a 22/2011. (XII. 23.) önk. rend. 5. §-a. Hatályba lép: 2011. december 23-án.
Beiktatta a 14/2012. (VII. 06.) önk. rendelet 1§-a. Hatályba lép 2012. július 1-jén.
Beiktatta a 14/2012. (VII. 06.) önk. rendelet 1§-a. Hatályba lép 2012. július 1-jén.