Sarkad Város Önkormányzata Képviselő-testületének 24/2013. (XII. 27.) önkormányzati rendelete

a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról

Hatályos: 2014. 03. 08- 2014. 07. 04

Sarkad Város Önkormányzata Képviselő-testületének 24/2013. (XII. 27.) önkormányzati rendelete

a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról

2014.03.08.

Sarkad Város Önkormányzatának Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvénye 32. cikkének (1) a) pontja, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 32. §. (3) bekezdésében, valamint a 37. §. (1) bekezdés d.) pontjában, a 48. §. (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény II. fejezetében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I.

A RENDELET HATÁLYA

1. § (1) E rendelet hatálya a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Sztv.) által szabályozott szociális ellátások igénylésére, megállapítására, megszüntetésére és az ezzel kapcsolatos ügyintézésre, az ügyviteli feladatok ellátására terjed ki Sarkad város közigazgatási területén:

a./ magyar állampolgárok,
b./ bevándoroltak és letelepedettek,
c./ hontalanok,
d./ a magyar hatóság által menekültként elismert személyek
tekintetében.
(2) E rendelet hatálya kiterjed a Sztv. 6. §-ában, a 7. § (1) bekezdésében meghatározott ellátásokra - ha ennek hiánya a rászorulónak az életét, testi épségét veszélyezteti – az (1) bekezdésben foglaltakon túl az Európai Szociális Kartát megerősítő országoknak a Magyar Köztársaság területén jogszerűen tartózkodó állampolgáraira is.
(3) E rendelet hatálya kiterjed a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyek beutazásáról és tartózkodásáról szóló 2007. évi I. törvény (a továbbiakban: Szmtv.) szerint a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyekre, amennyiben az ellátás igénylésének időpontjában az Szmtv.-ben meghatározottak szerint a szabad mozgás és a 3 hónapot meghaladó tartózkodási jogát a Magyar Köztársaság területén gyakorolja, és a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló törvény szerint bejelentett lakóhellyel rendelkezik.
(4) A Sztv. által szabályozott egyes ellátásokat az e rendeletben meghatározott önkormányzati szervek a jelen rendelet, valamint az Sztv. végrehajtására kiadott magasabb szintű jogszabályok rendelkezései szerint biztosítják.

II.

A SZOCIÁLIS ÜGYEKBEN ELJÁRÓ ÖNKORMÁNYZATI SZERVEK

2. § (1) A Képviselő-testület a Polgármester hatáskörébe utalja az alábbi önkormányzati hatósági ügyek intézését:

a) a méltányossági közgyógyellátásra való jogosultság megállapítása

b) az önkormányzati segélyre való jogosultság megállapítása

(2) Sarkad Város Önkormányzata az alapellátás, valamint a szakosított ellátások körébe tartozó személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátási formák közül a Sarkad és környéke Többcélú Kistérségi Társulás által fenntartott Kistérségi Humán Szolgáltató Központ útján látja el az alábbi feladatokat:

- családsegítést,
- étkeztetést,
- házi segítségnyújtást,
- nappali ellátást (időskorúak és fogyatékosok részére),
- támogató szolgálat biztosítását,
- Idősek Otthonába történő ápolás, gondozás biztosítását,
- idősek átmeneti elhelyezését,
- személyi térítési díjak megállapítását.

3. § (1) A helyi szolgáltatástervezési koncepcióban meghatározott feladatok megvalósítását, végrehajtását a helyi szociálpolitikai kerekasztal kíséri figyelemmel.

(2) A helyi szociálpolitikai kerekasztal tagjai:

- Sarkad Város Önkormányzat Egészségügyi, Szociális és Lakásügyi Bizottságának mindenkori elnöke,
- Sarkad Város Önkormányzat által fenntartott szociális és gyermekvédelmi intézményeinek mindenkori vezetői,
- Sarkad és környéke Többcélú Kistérségi Társulás által fenntartott gyermekjóléti szolgálat és szociális intézmény mindenkori vezetője,
- Sarkad és környéke Többcélú Kistérségi Társulás területén szociális intézményeket működtető egyházi és nem állami fenntartók képviselői,
- A Sarkadi Polgármesteri Hivatala részéről egy fő szociális területen dolgozó köztisztviselő, akinek jelöléséről a Jegyző gondoskodik.
(3) A szociális kerekasztal vezetőjét tagjai közül maga választja, ügyrendjét maga határozza meg és évente legalább egy alkalommal tart ülést.

4. § Az átruházott hatáskörök vonatkozásában a határozat kézhezvételétől számított 15 napon belül fellebbezést lehet benyújtani a Képviselő-testülethez.

III.

SZOCIÁLIS RÁSZORULTSÁGTÓL FÜGGŐ PÉNZBENI ELLÁTÁSOK

Aktív korúak ellátása
Rendszeres szociális segély

5. § .

(1) Az az aktív korúak ellátására jogosult személy, aki az Sztv-ben meghatározott jogosultsági feltételeken túl az ellátásra való jogosultság kezdő napján

a) legalább 30 %-os mértékű egészségkárosodást szenvedett, vagy munkaképességét legalább 40 %-ban elvesztette és erről az Országos Rehabilitációs és Szociális Szakértői Intézetnek (továbbiakban: szakértői bizottság) az egészségkárosodás minősítését tartalmazó érvényes és hatályos szakhatósági állásfoglalását vagy szakvéleményét csatolja, vagy

b) pszichiátriai betegsége, szenvedélybetegsége a közfoglalkoztatásban való részvételét akadályozza vagy kizárja, és erről szakorvosi véleményt csatol, vagy

c) várandós anya, ha a méhmagzat legalább 91 napos és erről csatolja a szülész szakorvos által, a magzat fogantatásának vélt időpontjáról kiadott igazolását, vagy

d) közfoglalkoztatásra irányuló munkaviszonyt azért nem létesített, mert a munkaköri alkalmassági vizsgálaton 12 hónapon belül legalább 2 alkalommal „nem alkalmas” minősítést kapott

rendszeres szociális segélyre jogosult.

(2) Amennyiben az 5. §. (1) bekezdése szerinti valamely feltétel az aktív korúak ellátására való jogosultság megállapítását követően következik be, a bérpótló juttatásra jogosult személy köteles a feltétel bekövetkezését követő 15 napon belül bejelenteni a Sarkadi Polgármesteri Hivatal Általános Igazgatási, Koordinációs és Népjóléti Osztályához.

6. § (1) Az aktív korúak ellátására jogosult rendszeres szociális segélyben részesülő személy a rendszeres szociális segély folyósításának feltételeként köteles együttműködni a Sarkad és környéke Többcélú Kistérségi Társulás keretében működő Kistérségi Humán Szolgáltató Központtal.

a) Az együttműködési kötelezettség eljárási szabályai, tartalma:

- a kérelem benyújtásakor nyilatkozatban vállalja az együttműködést,
- a jogosultságot megállapító határozat jogerőre emelkedését követő 15 napon belül felkeresi a Kistérségi Humán Szolgáltató Központot, és nyilvántartásba veteti magát,
- a beilleszkedési programról írásban megállapodik a Kistérségi Humán Szolgáltató Központtal,
- a személyre szóló együttműködési terv, valamint megállapodás alapján részt vesz a számára előírt, az egyéni szociális helyzetéhez és mentális állapotához igazodó, a b./ pontban meghatározott programokban, illetve azok valamelyikében.
b) Az együttműködést, beilleszkedést segítő programoknak a nyilvántartásba vett aktív korúak ellátására jogosult rendszeres szociális segélyben részesülő személy és családja önfenntartó képességének szinten tartására és fejlesztésére kell irányulnia.
A beilleszkedést segítő programok típusai:
- álláskeresésre, elhelyezkedésre irányuló program (álláskeresési hatékonyság növelése, álláskeresési technikák elsajátítása),
- foglalkoztathatóság javítására irányuló program (tartós munkanélküliségből fakadó hátrányok érdekében csoportos foglalkozásokon, tanácsadásokon való részvétel),
- más ellátásba juttatásra irányuló program (nyugdíjaztatás, más szociális ellátás),
- szinten tartásra, karbantartásra, társadalmi integráció erősítésére irányuló program (egészségügyi és szociális szolgáltatások közvetítése, a szolgáltatásokban való részvétel elősegítése, nyomon követése).
- a felajánlott és az iskolai végzettségének megfelelő oktatásban, képzésben történő részvétel, különösen az általános iskolai végzettség és az első szakképesítés megszerzésére irányuló képzés.
(2) A rendszeres szociális segélyben részesülő személy az előírt együttműködési kötelezettségét megszegi
- ha a jogosultságot megállapító határozat jogerőre emelkedését követő 15 napon belül nem jelenik meg az együttműködésre kijelölt Kistérségi Humán Szolgáltató Központnál,
- ha az intézmény által előírt időpontban nem jelenik meg és távolmaradását nem igazolja,
- ha nem vesz részt a számára előírt foglalkozásokon, tanácsadásokon,
- ha a beilleszkedési programban meghatározottakat nem hajtja végre.
(3) A jegyző
- a rendszeres szociális segély megállapításáról szóló határozatot annak jogerőre emelkedésekor megküldi a Kistérségi Humán Szolgáltató Központnak,
- a jogerős határozat megküldésével tájékoztatja a Kistérségi Humán Szolgáltató Központot az aktív korúak ellátására való jogosultság megszüntetéséről,
- amennyiben a rendszeres szociális segélyre jogosult személy a Sztv. 37 /C. § (4) bekezdése szerinti megállapodást megköti, erről a megállapodás megkötését követő 5 napon belül tájékoztatja a Kistérségi Humán Szolgáltató Központot.
(4) A családsegítési feladatokat ellátó Kistérségi Humán Szolgáltató Központ
- 5 napon belül jelzéssel él, ha az aktív korúak ellátására jogosult rendszeres szociális segélyben részesülő személy együttműködési kötelezettségének nem tesz eleget,
- beilleszkedési program elkészítését követő egy év után, majd minden naptári évforduló alkalmával éves értékelést küld a jegyzőnek a rendszeres szociális segélyre jogosult személy beilleszkedést segítő programjának végrehajtásáról,
- a rendszeres szociális segélyre jogosult személy bevonásával szükség szerint módosítja a beilleszkedési programot, melyről 5 napon belül értesíti a jegyzőt.
Foglalkoztatást helyettesítő támogatás

7. § .

(1) A foglalkoztatást helyettesítő támogatás megállapításának, valamint folyósításának feltételeként a foglalkoztatást helyettesítő támogatás egyéb feltételeinek megfelelő jogosult kérelmező, vagy az ellátásban már részesülő személy (a továbbiakban: foglalkoztatást helyettesítő támogatásra jogosult) köteles lakókörnyezetének rendezettségét biztosítani.

(2) A foglalkoztatást helyettesítő támogatásra jogosultnak a lakókörnyezet rendezettségének biztosítása körében az általa életvitelszerűen lakott lakás vagy ház és annak udvara, kertje, a kerítéssel a közterület felől kívül határos terület, járda tisztán tartása, valamint az ingatlan higiénikus állapotának biztosítására irányuló kötelezettségeket kell teljesítenie.

(3) A foglalkoztatást helyettesítő támogatásra jogosult személy által életvitelszerűen lakott lakást vagy házat abban az esetben kell rendezettnek tekinteni, ha a lakás, vagy lakóház állagának megóvása érdekében az adott helyzetben elvárható karbantartási munkák elvégzésre kerülnek (pl. omló vakolat kijavítása, tetőcserepek lehullásának megakadályozása, festés, mázolás, tisztasági meszelés megfelelő időben való elvégzése).

(4) A foglalkoztatást helyettesítő támogatásra jogosult személy által életvitelszerűen lakott lakás vagy ház udvarát, kertjét, az ingatlannal határos közterületet abban az esetben kell rendezettnek tekinteni, ha

a) a fűfélék magassága nem haladja meg a 20 cm-t,

b) a művelésre alkalmas - nem parkosított földterületen zöldség, gyümölcs, vagy az állatok takarmányozására szánt növényeket termesztenek,

c) a háziállatok tartására olyan kialakított hely áll rendelkezésre, amely megakadályozza az állatok elkóborlását és a tisztasága is megfelelő, továbbá az állatok takarmánya a takarmány jellegének megfelelő formában van tárolva és a keletkezett trágya és trágyalé kezelése a higiéniai szempontoknak megfelel,

d) a rágcsálók elszaporodásának megakadályozása érdekében szükség szerint a rágcsálóirtást elvégzik,

e) nincs a heti hulladékszállításra szerződött edényzet /110 literes kuka/ kétszeres űrtartalmánál több – felhalmozott – háztartási, vagy egyéb hulladék,

f) a tüzelőnek való rendezett formában van felhalmozva,

g) amennyiben a lakóház komfortnélküli (nincs WC), akkor a higiéniai szempontoknak is megfelelő árnyékszék van,

h) téli időszakban a járda ingatlan előtti szakasza állandóan jég és hó mentesen van tartva,

i) a ház előtti csapadékvíz elvezető rendszer tiszta, szemétmentes, a csapadékvíz lefolyását semmi nem akadályozza,

j) a ház előtti növényzet nem akadályozza a forgalmat, és a kilátást az úttestre

(5) A (3) és (4) bekezdésben felsoroltak ellenőrzésére szúrópróbaszerűen, bejelentés, vagy hivatalos tudomásszerzés útján szerzett információ alapján helyszíni ellenőrzés formájában kerül sor. Az ellenőrzést – a jegyző megbízása alapján – a Sarkadi Polgármesteri Hivatal Általános Igazgatási, Koordinációs és Népjóléti Osztályának és a Műszaki és Beruházási Osztályának osztályvezetője által kijelölt köztisztviselő végzi. Az ellenőrzés tapasztalatait minden esetben jegyzőkönyvbe kell rögzíteni, a kifogásolt állapotról - amennyiben lehetséges - fényképfelvételt kell készíteni és azt a jegyzőkönyvhöz mellékelni, a jegyzőkönyvet pedig az ellenőrzött személy aktív korú ellátásra való jogosultságát megállapító ügyében keletkezett ügyiratához kell csatolni.

(6) Ha a helyszíni ellenőrzés alapján megállapításra kerül, hogy az e rendeletben megállapított rendezett lakókörnyezetre vonatkozó feltételek nem teljesülnek, abban az esetben a kérelmezőt, illetve a jogosultat annak teljesítésére megfelelő, de legalább ötnapos határidő kitűzésével a jegyző - az elvégzendő tevékenységek konkrét megjelölésével – felszólítja.

Önkormányzati segély

8. § (1) A Polgármester a létfenntartását veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan, vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére, elsősorban az Sztv. 45. § (4) bekezdésében meghatározott esetekben, valamint rászorultságára tekintettel a gyermekek és fiatal felnőttek részére önkormányzati segély nyújt.

(2) Önkormányzati segélyben részesíthető, akinek családjában az egy főre jutó havi átlagjövedelem nem éri el az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át, egyedül élő esetében 200 %-át.

9. § (1) Az önkormányzat hatáskörére és illetékességére való tekintet nélkül köteles az arra rászorulónak eseti segélyt és a hajléktalan személynek szállást biztosítani akkor, ha ennek hiányában a késedelem a rászorulónak, illetve a hajléktalannak testi épségét, életét veszélyeztetné.

(2) Az ellátást biztosító ideiglenes intézkedésről haladéktalanul értesíti a hatáskörrel rendelkező illetékes szervet. Az értesítéssel egyidejűleg követelheti a kifizetett átmeneti segély megtérítését.

10. § (1) Az átmeneti segélyt elsősorban természetben nyújtott szociális ellátás formájában kell nyújtani.

(2) A természetbeni ellátásként nyújtott önkormányzati segély formái:

a) A Közétkeztetési Intézménynél igénybe vehető meleg étel

b) Gyógyszerköltség támogatás

c) Napközi térítési díj

d) Tüzelőanyag

(3) A polgármester az önkormányzati segély felhasználásának ellenőrzése keretében a felhasználást alátámasztó dokumentumok (számla, nyugta stb.) becsatolására hívhatja fel a jogosultat.

(4) A természetbeni ellátásként nyújtott önkormányzati segély szolgáltatók felé való elszámolása és kifizetése az önkormányzatnak a szolgáltatókkal kötött külön megállapodása alapján történik.

(5) Az önkormányzati segély kifizetéséről pénztári kifizetést követően azonnal vagy legkésőbb 1 munkanapon belül, egyéb esetben a megállapítást követő 15 napon belül a Sarkadi Polgármesteri Hivatal Pénzügyi és Terv Osztálya gondoskodik.

Köztemetés

11. § .

(1) Közköltségen történő eltemettetés esetén a Polgármester

a) a költségeket hagyatéki teherként a területileg illetékes közjegyzőnél bejelenti, vagy

b) az eltemettetésre köteles személyt a köztemetés költségeinek megtérítésére kötelezi.

(2) A Polgármester a köztemetés költségének megtérítési kötelezettsége alól részben vagy egészben mentesítheti az eltemettetésre köteles személyt, ha az elhunyt utáni hagyaték értéke kevesebb a köztemetés költségénél vagy nincs hagyaték és az eltemettetésre köteles személy családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át.

Közgyógyellátás

12. § (1) Méltányosságból közgyógyellátásra tarthat igényt az a személy:

a) akinek tartós gyógykezelése azt indokolja,

b) akinek a Békés Megyei Egészségbiztosítási Pénztár által elismert havi rendszeres gyógyító ellátásának költsége eléri, vagy meghaladja az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 25 %-át,

c)a családban az egy főre jutó havi jövedelem a b.) pontban említett nyugdíjminimum 200 %-a, egyedül élő esetében 250 %-a alatt van.

(2) Méltányosságból közgyógyellátásra nem tarthat igényt az a kérelmező, aki tartási vagy öröklési szerződéssel rendelkezik.

IV.

SZEMÉLYES GONDOSKODÁST NYÚJTÓ ELLÁTÁSOK

13. § (1) Az ellátások formái:

a.) alapszolgáltatások:
- családsegítés,
- gyermekek napközbeni ellátása,
- étkeztetés,
- házi segítségnyújtás,
- nappali ellátás idős és fogyatékos személyek részére,
- támogató szolgáltatás.
b.) szakosított ellátások:
- átmeneti elhelyezést nyújtó intézmény idősek részére,
- ápolást, gondozást nyújtó intézmény idősek részére,
(2) Az ellátások ellátási területe a Sarkad és környéke Többcélú Kistérségi Társulás által fenntartott Kistérségi Humán Szolgáltató Központ Szervezeti és Működési Szabályzatában kerül meghatározásra.

14. § (1) A családsegítés az életvezetési problémákkal, szociális gondokkal küzdő családok, személyek mentális és szociális ellátása.

(2) A családsegítő csoport nyitott, szolgáltatásainak igénybevétele feltételhez nem kötött.

(3) A családsegítő csoport a hozzá forduló, vagy vele bármilyen kapcsolatban álló egyénekkel, családokkal az önkéntesség alapján alakít ki együttműködést, kivéve az önkormányzat által rendszeres szociális segélyben részesülő személyt.

(4) A családsegítő csoport kizárólag az érintett személy, illetve törvényes képviselője hozzájárulásával jogosult intézkedni, kivéve a különös veszélyeztetés esetét.

(5) Különös veszélyeztetés az a magatartás, amelynek következtében a magatartás tanúsítójának, vagy más személynek életét, vagy testi épségét közvetlenül és súlyosan fenyegető helyzet áll elő.

(6) A családsegítő csoport által nyújtott szolgáltatások térítésmentesek.

(7) Az önkormányzat a családsegítést a Sarkad és környéke Többcélú Kistérségi Társulás fenntartásában működő Kistérségi Humán Szolgáltató Központ által biztosítja.

15. § Gyermekek napközbeni ellátását, nappali gondozás keretében a munkanapokon nyitva tartó bölcsőde, óvodák, az iskola napközi otthonai, a középfokú iskolában tanuló gyermekeknél a menzai és externátusi ellátások biztosítják.

16. § (1) Szociális étkeztetés keretében azoknak a szociálisan rászorultaknak a napi legalább egyszeri meleg étkezéséről kell gondoskodni, akik azt önmaguk, illetve eltartottjaik részére tartósan, vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani, különösen:

- akik a reájuk irányadó öregségi nyugdíjkorhatárt betöltötték,
- a korábbi jogi szabályozás szerint munkaképességüket legalább 50%-ban elvesztették, illetve összervezeti egészségkárosodásuk mértéke legalább 50%-os mértékű,
- átmenetileg vagy tartósan lakhatással nem rendelkeznek, illetve
- fogyatékosságban, pszichiátriai betegségben, vagy szenvedélybetegségben szenvednek.
(2) Akinek ellátását tartási, vagy öröklési szerződésben vállalták – ideiglenesen – helyzetének rendezéséig lehet szociális étkeztetésben részesíteni.
(3) Az önkormányzat az étkeztetést a Sarkad és környéke Többcélú Kistérségi Társulás a fenntartásában működő Kistérségi Humán Szolgáltató Központ által biztosítja.

17. § Az önkormányzat a házi segítségnyújtást a Sarkad és környéke Többcélú Kistérségi Társulás fenntartásában működő Kistérségi Humán Szolgáltató Központ által biztosítja.

18. § (1) Idősek klubjába a szociális és mentális támogatásra szoruló, önmaga ellátására részben képes, reá irányadó nyugdíjkorhatárt betöltő személy vehető fel. Felvehető az a 18. életévét betöltött személy is, akinek felvételét megváltozott egészségi állapota indokolja (Sztv. 65/F §), különösen:

- a korábbi jogi szabályozás szerint munkaképességüket legalább 50%-ban elvesztették, illetve összervezeti egészségkárosodásuk mértéke legalább 50%-os mértékű.
(2) Az önkormányzat az idősek nappali ellátását a Sarkad és környéke Többcélú Kistérségi Társulás fenntartásában működő Kistérségi Humán Szolgáltató Központ által biztosítja.

19. § (1) Fogyatékosok Klubjába azok az önkiszolgálásra részben képes, de felügyeletre szoruló fogyatékos, illetve autista személyek vehetők fel, akik a 3. életévüket betöltötték. Rendkívül indokolt esetben olyan fogyatékos személy is felvehető, akire nézve szülője vagy más hozzátartozója gyermekgondozási segélyben, gyermeknevelési támogatásban vagy ápolási díjban részesül.

(2) Az önkormányzat a fogyatékosok nappali ellátását a Sarkad és környéke Többcélú Kistérségi Társulás fenntartásában működő Kistérségi Humán Szolgáltató Központ által biztosítja.

20. § (1) A támogató szolgálat keretén belül nyújtott szolgáltatások a fogyatékosság jellegének megfelelően:

- személyi segítő szolgálat,
- szállító szolgálat,
- tanácsadás, azon belül
- információnyújtás,
- ügyintézés.
(2) Az önkormányzat a támogató szolgáltatást a Sarkad és környéke Többcélú Kistérségi Társulás fenntartásában működő Kistérségi Humán Szolgáltató Központ által biztosítja.

21. § (1) Az Idősek Gondozóháza keretein belül az időskorú vagy a 18. életévüket betöltött beteg személy részére ideiglenes jelleggel - azaz amíg a gondozott családi környezetébe visszahelyezhetővé válik, de legfeljebb 1 év időtartamra, mely szükség esetén a jogszabálynak megfelelően, 1 évvel meghosszabbítható - az egészségi, pszichés állapotának és szociális helyzetének megfelelő komplex, személyre szóló teljes körű ellátást biztosítunk.

(2) Az Idősek Gondozóházába Magyarország közigazgatási területén élő, ellátásra jogosult személyek vehetők fel.

(3) A felvételről a Sarkad és környéke Többcélú Kistérségi Társulás fenntartásában működő Kistérségi Humán Szolgáltató Központ intézményvezetője dönt.

Amennyiben az ellátást igénylő, illetve törvényes képviselője az intézmény vezetőjének döntését vitatja, a döntésről szóló értesítés kézhezvételétől számított 8 napon belül az intézmény fenntartójához, a Sarkad és környéke Többcélú Kistérségi Társulás Társulási Tanácsához fordulhat, aki határozattal dönt a beutalás kérdéséről.
(4) Az intézményvezető az ellátás igénybe vételének megkezdése előtt az ellátást igénylővel, illetve törvényes képviselőjével írásban megállapodást köt.

22. § (1) Idősek Otthonába az Sztv. 68/A. § (3) bekezdésében meghatározott gondozási szükséglettel rendelkező, de rendszeres fekvőbeteg gyógyintézeti kezelést nem igénylő, a reá irányadó öregségi nyugdíjkorhatárt betöltött személy vehető fel. Felvehető az a 18. életévét betöltött személy is, aki betegsége vagy fogyatékossága miatt önmagáról gondoskodni nem képes, amennyiben az Sztv. 68/A. § (3) bekezdése szerinti gondozási szükséglettel rendelkezik, és ellátása más típusú, ápolást-gondozást nyújtó intézményben nem biztosítható.

(2) Az Idősek Otthonába Magyarország közigazgatási területén élő, ellátásra jogosult személyek vehetők fel.

(3) A felvételről a Sarkad és környéke Többcélú Kistérségi Társulás fenntartásában működő Kistérségi Humán Szolgáltató Központ intézményvezetője dönt.

Amennyiben az ellátást igénylő, illetve törvényes képviselője az intézmény vezetőjének döntését vitatja, a döntésről szóló értesítés kézhezvételétől számított 8 napon belül az intézmény fenntartójához, a Sarkad és környéke Többcélú Kistérségi Társulás Társulási Tanácsához fordulhat, aki határozattal dönt a beutalás kérdéséről.
(4) Az intézményvezető az ellátás igénybe vételének megkezdése előtt az ellátást igénylővel, illetve törvényes képviselőjével írásban megállapodást köt.
(5) Az Idősek Otthona igénybevétele esetén fizetendő egyszeri hozzájárulás mértéke a Sarkad és környéke Többcélú Kistérségi Társulás Társulási Tanácsának 22/2010. (II. 11.) számú határozata szerint:
l ágyas szobák esetében 1.121.940.-Ft
2 ágyas szobák esetében 975.600.-Ft
(6) A három, és ennél magasabb ágyszámú szobák igénybevétele esetén egyszeri használatbavételi díjat fizetni nem kell.

23. § (1) A Sarkad és környéke Többcélú Kistérségi Társulás fenntartásában működő Kistérségi Humán Szolgáltató Központ által személyi gondoskodást nyújtó ellátásokért térítési díjat kell fizetni, kivéve a családsegítést.

(2) A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások intézményi térítési díjait e rendelet 1. számú melléklete tartalmazza.

24. § (1) Térítési díj fizetésére kötelezett:

a.) az ellátást igénybevevő,
b.) a szülői felügyeleti joggal rendelkező törvényes képviselő,
c.) a jogosultnak a házastársa, élettársa, egyeneságbeli rokona, örökbe fogadott gyermeke, örökbefogadó szülője, akinek családjában az egy főre jutó jövedelem a tartási kötelezettség teljesítése mellett meghaladja az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének két és félszeresét,
d.) a jogosult tartását szerződésben vállaló személy,
e.) a jogosult tartására bíróság által kötelezett személy.
(2) Amennyiben az ellátásra jogosult, tartási vagy öröklési szerződést kötött, úgy a térítési díj fizetésére a tartást, gondozást szerződésben vállaló köteles, a személyi térítési díj mértéke pedig azonos az intézményi térítési díjjal.
(3) A fenntartó ingyenes ellátásban részesíti azt az ellátottat:
a.) aki jövedelemmel nem rendelkezik,
b.) és bentlakásos ellátás esetében az Sztv. 119. § (2) bekezdése szerinti jelzálog alapjául szolgáló vagyona nincs.
(4) A személyi térítési díjak megállapításánál figyelembe kell venni:
a.) a szolgáltatást igénybe vevő személy rendszeres havi jövedelmét,
b.) kiskorú igénybevevő esetén a családban egy főre jutó rendszeres havi jövedelme.
(5) A személyi térítési díj nem haladhatja meg az intézményi térítési díjat.
(6) A személyi térítési díjat a jogosult, vagy a tartásra köteles személy az intézménynek:
b.) átmeneti és tartós elhelyezést biztosító intézményi ellátás esetén legfeljebb egy havi időtartamra előre, tárgyhó 20. napjáig kell megfizetni,
c.) más személyes gondoskodási formáknál havonta utólag a tárgyhónapot követő hó 20. napjáig kell megfizetnie.

25. § (1) A személyi térítési díj meghatározására jogosult: a Sarkad és környéke Többcélú Kistérségi Társulás által fenntartott Kistérség Humán Szolgáltató Központ intézményvezetője

(2) A személyi térítési díj összegéről írásban kell tájékoztatni a kötelezettet.

(3) Különös méltánylást érdemlő esetben az intézmény fenntartója a megállapított személyi térítési díj mértékét a jogosult kérelmére, határozatlan időre csökkentheti és a jogosultságot évente 1 alkalommal felülvizsgálja.

26. § A személyi térítési díj csökkenthető, ha:

a.) a kérelmező jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj minimumát,
b.) ha a jogosult albérletben lakik
c.) ha a jogosult létfenntartása a térítési díj fizetésével veszélyeztetve van.

V.

ELJÁRÁSI RENDELKEZÉSEK

27. § Az egyes szociális ellátásokra irányuló kérelmeket a következők szerint kell benyújtani:

a) Az 5. § -12 §-ban szabályozott ellátások tekintetében a Sarkadi Polgármesteri Hivatal Általános Igazgatási, Koordinációs és Népjóléti Osztályához.

b) A 2. § /2/ bekezdésében felsorolt intézményi ellátások tekintetében az adott intézmény vezetőjénél.

28. § (1) Ezen rendeletben szabályozott szociális támogatás iránt benyújtott kérelmekhez csatolni kell az Sztv. 4. §.-ában meghatározott jövedelmekről a hiteles igazolást, a vagyonról nyilatkozatot, a kereseti igazolásnak a kérelem benyújtását megelőző hónap nettó átlagjövedelmét kell tartalmaznia.

A szociális ellátások tekintetében a havonta rendszeresen nem mérhető jövedelmek esetén a kérelem benyújtását megelőző egy év nettó átlagjövedelmét kell igazolni.
(2) Amennyiben az (1) bekezdésben foglalt szociális támogatás iránt benyújtott kérelemhez csatolt jövedelemigazolás valódisága vitatható, akkor a kérelmező kötelezhető az általa lakott lakás, illetve a saját és családja tulajdonában álló vagyon fenntartási költségeit igazoló dokumentumok benyújtására.
Abban az esetben, ha a fenntartási költségek meghaladják az igazolt jövedelem 50 %-át, a jövedelem a fenntartási költségek figyelembe vételével vélelmezhető.

VI.

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

29. § (1) Ez a rendelet 2014. január 1. napján lép hatályba.

(2) A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a szociális igazgatásról és a szociális ellátásról szóló 16/2009. (VI.25.) önkormányzati rendelet.

1. melléklet a 24/2013. (XII. 27.) önkormányzati rendelethez1

Kistérségi Humán Szolgáltató Központszemélyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások intézményi térítési díjai

1./ Szociális étkeztetés (telephelyenként)

1.1. 5720 Sarkad, Vasút u. 11.

a.) étkezés: 375,- Ft
b.) kiszállítás: 10,- Ft

1.2. 5720 Sarkad, Gyulai út 8.

a.) étkezés: 375,- Ft
b.) kiszállítás: 10,- Ft

1.3. Gondozási Központ, 5534 Okány, Kossuth L. 6.

a.) étkezés: 535,- Ft
b.) kiszállítás: 15,- Ft
2./ Nappali ellátás (telephelyenként)

2.1. Idősek nappali ellátása

2.1.1. 5720 Sarkad, Vasút u. 11. 0,- Ft

2.1.2. 5720 Sarkad, Gyulai út 8. 0,- Ft

2.1.3. 5534 Gondozási Központ, Okány, Kossuth L. 6. 0,- Ft

2.2. Fogyatékosok nappali ellátása

2.2.1. 5720 Sarkad, Vasút 11.

a.) csak napközbeni tartózkodás esetében 0,- Ft
b.) ott étkezést is igénybevevők esetén 0,- Ft

2.2.2. 5534 Okány, Kossuth L. 10.

a.) csak napközbeni tartózkodás esetében 0,- Ft
b.) ott étkezést is igénybevevők esetén 0,- Ft
3./ Házi segítségnyújtás (telephelyenként)

3.1. 5720 Sarkad, Vasút 11. 0,- Ft

3.2. 5534 Gondozási Központ, Okány, Kossuth L. 6. 0,- Ft

4./ Támogató Szolgálat

4.1. 5720 Sarkad, Vasút 11.

a.) szociálisan rászorult ellátott esetén
- személyi segítés 0,- Ft
- szállítás 0,- Ft
b.) szociálisan nem rászorult ellátott esetében
- személyi segítés óradíja 360,-Ft/óra
- szállítás 120,-Ft/km
5./ Idősek Otthona - Idősek Gondozóháza

5.1. 5720 Sarkad, Gyulai út 8.

a.) emelt szintű
- 1 napi térítési díj 3.165,- Ft
- 1 havi térítési díj 95.000,- Ft
b.) átlagos szintű
- 1 napi térítési díj 2.825,- Ft
- 1 havi térítési díj 84.680,- Ft
c.) demens ellátás
- 1 napi térítési díj 2.615,- Ft
- 1 havi térítési díj 78.490,- Ft
d.) átmeneti ellátás
- 1 napi térítési díj 2.955,- Ft
- 1 havi térítési díj 88.650,- Ft
1

Módosította 3/2014. (III.07.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2014. március 8. napjától.