8/2015(IV.29..)
A választókerületek fejlesztésére fordítható önkormányzati pénzalap felhasználásáról
Hatályos: 2015. 04. 298/2015(IV.29..)
A választókerületek fejlesztésére fordítható önkormányzati pénzalap felhasználásáról
2015-04-29-tól
Kihirdetve: 2015. IV. 29.
dr. Pintér Magdolna
jegyző
Sarkad Város Önkormányzat Képviselő-testületének
8/2015. (IV.29.) önkormányzati rendelete
a választókerületek fejlesztésére fordítható önkormányzati pénzalap felhasználásáról.
Sarkad Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, a 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX törvény 10. § (2) bekezdésében meghatározottakra figyelemmel az alábbi rendeletet alkotja:
1. §.
(1) Sarkad Város Önkormányzat Képviselő-testülete az önkormányzati alap- és önként vállalt feladatok ellátására, választókerületenként pénzügyi alapot (a továbbiakban: alap) hoz létre.
(2) Az alap fedezete az éves költségvetésben e célra elkülönített pénzeszköz, melynek mértéke minden évben külön kerül meghatározásra, és amely összeg az esetleges ÁFÁ-t is tartalmazza.
2. §.
(1)Az alap rendeltetése az adott választókerületben meglévő kommunális feladatok - az éves keret szintjéig azonos színvonalon való - megoldása, a közterülethez kapcsolódó fejlesztési, felújítási, karbantartási munkák elvégzése.
(2) Kommunális feladatok alatt fő szabály szerint utak, járdák építése, létesítése, felújítása, csapadék- és belvízelvezető árok rendbetétele, közterületek funkciójának megváltoztatásához kapcsolódó feladatok, játszótér létesítése, felújítása értendő.
(3) Az (1) – (2) bekezdésben meghatározott felhasználási céltól eltérni nem lehet.
3. §.
(1) Az alap összege választókerületenként azonos az 1. §. (2) bekezdése szerint.
(2) Az alap kezelése alapvetően a közterülethez kapcsolódó feladatok ellátását végző Városgazdálkodási Irodánál (a továbbiakban: Iroda) történik, azt túllépni nem szabad. Alulteljesítés esetén a fennmaradó összeg felhasználását a következő évben biztosítani kell, melynek mértéke nem haladhatja meg az éves keret 5 %-át.
(3.) § (1) Az alap összege választókerületenként azonos, az 1. § (2) bekezdése szerint, amely alól kivételt képez a Központi Statisztikai Hivatal által kimutatott szegregátumot(okat) legnagyobb mértékben lefedő választókerület(ek), amely(ek) részére az alap 15 %-al magasabb mértékben kerül biztosításra.”
4. §.
(1) Az évenként elkülönített alap, pontos felhasználásáról a képviselő-testület dönt ütemezéssel a tárgyév április 30-ig, június 30-ig, szeptember 30-ig azzal, hogy a munkaterv szerinti ülés előtt a Városgazdálkodási Irodához 14 nappal korábban benyújtott igényeket tárgyalja a testület az alábbi eljárás mentén.
a./ A fent nevesített határidőkhöz igazodva az egyes választókerületben megválasztott, illetve ott lakóhellyel rendelkező képviselők - a helyben lakók lakossági fórumon történő véleményének kikérését követően - leadják a rendelet kereteihez igazodó igényeiket az Irodához.
b./ Az Iroda vezetője minősíti az igényeket és időszerűségének megfelelően azt a Képviselő-testület elé terjeszti döntésre.
c./ Döntés előtt az előterjesztést a Gazdasági Bizottságnak (a továbbiakban: Bizottság) véleményeznie kell.
d./ Az a./ pontban nevesített képviselői koordinációs tevékenység az egyéni választókerületben megválasztott képviselők esetében kötelezettségként érvényesül.
(2) Az Iroda köteles felvállalni az alap felhasználásának tervezését (műszaki és költségvetési), a munka szervezését, műszaki ellenőrzését, irányítását és átvételét.
(3) Az Iroda feladata, hogy választókerületenként naprakész nyilvántartást vezessen a felhasználásról és erről negyedévenként a Bizottságot, illetve igény szerint az érintett képviselő /ke/t tájékoztassa.
5. §.
(1) A rendelet a kihirdetése napján lép hatályba.
S a r k a d, 2015. április 24.
dr. Mokán István dr. Pintér Magdolna
polgármester jegyző
I N D O K O L Á S
Általános indokolás
A rendelet az önkormányzat éves költségvetésében elkülönítetten kezelt választókerületek fejlesztésére fordítható önkormányzati pénzalap felhasználásának szabályait rögzíti, mely forrást önként vállalt feladatként a választókerületekben felmerülő kommunális jellegű feladatok megoldására kerül felhasználásra.
Részletes indokolás
A rendelettervezet 1. §-ához
A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX törvény 10. §- a szerint a helyi önkormányzat önként vállalhatja minden olyan helyi közügy önálló megoldását, amelyet jogszabály nem utal más szerv kizárólagos hatáskörébe. Az önként vállalt helyi közügyek megoldása nem veszélyeztetheti a törvény által kötelezően előírt önkormányzati feladat- és hatáskörök ellátását, finanszírozása a saját bevételek, vagy az erre a célra biztosított külön források terhére lehetséges.
A rendelettervezet 2. §-ához
Az alap felhasználásának lehetőségeit, célhoz kötöttségét tartalmazza a §.
A rendelettervezet 3. §-ához
Az alap összege kerül megatározásra.
A rendelettervezet 4. §-ához
Az alap felosztásához kapcsolódó döntés előkészítési folyamat szabályozására kerül sor a §-ban.
A rendelettervezet 5. §-ához
A hatályba léptető rendelkezést tartalmazza.
Jelen rendelettervezet előzetes hatásvizsgálatának megállapításai a következők:
1./ Társadalmi hatás: az alap felhasználására évek óta lehetőséget biztosít a Képviselő-testület. Tekintettel arra, hogy a lakossági vélemények kikérését követően valósulnak meg az alap terhére fejlesztések, pozitív hatással van a település lakosságára.
2./ Gazdasági, költségvetési hatás: önkormányzatunk évtizedek óta hitelmentesen gazdálkodik, az alap biztosítása nem eredményez sem gazdasági, sem költségvetési egyensúlyvesztést az önkormányzat számára.
3./ Környezeti következmény: az alap felhasználása során megvalósuló kommunális feladatok révén javulnak a településünkön élők életkörülményei.
4./ Egészségügyi következmény: az alap felhasználása során megvalósuló kommunális feladatok révén egészségesebbé válhat a lakókörnyezete az itt élőknek.
5./ Adminisztratív terheket befolyásoló hatás: az alap felhasználására évek óta lehetőséget biztosít a Képviselő-testület rendeletében, az adminisztrációs teher a korábbi évekkel azonos mértékű
6./ A rendelet megalkotásának szükségessége: lakossági igény.
7./ A rendeletalkotás elmaradásának következménye: kommunális feladatok ellátatlansága.
8./ A rendelet alkalmazásához szükséges feltételek:
- személyi: rendelkezésre áll
- szervezeti: rendelkezésre áll
- tárgyi: rendelkezésre áll
- pénzügyi: önkormányzati kötelezettségvállalás által biztosítottan rendelkezésre áll.