8/2015(IV.29..)

A választókerületek fejlesztésére fordítható önkormányzati pénzalap felhasználásáról

Hatályos: 2015. 04. 29

Kihirdetve: 2015. IV. 29.



dr. Pintér Magdolna

jegyző


Sarkad Város Önkormányzat Képviselő-testületének

8/2015. (IV.29.) önkormányzati rendelete

a választókerületek fejlesztésére fordítható önkormányzati pénzalap felhasználásáról.



Sarkad Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, a 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX törvény 10. § (2) bekezdésében meghatározottakra figyelemmel az alábbi rendeletet alkotja:

1. §.


(1) Sarkad Város Önkormányzat Képviselő-testülete az önkormányzati alap- és önként vállalt feladatok ellátására, választókerületenként pénzügyi alapot (a továbbiakban: alap) hoz létre.


(2) Az alap fedezete az éves költségvetésben e célra elkülönített pénzeszköz, melynek mértéke minden évben külön kerül meghatározásra, és amely összeg az esetleges ÁFÁ-t is tartalmazza.


2. §.


(1)Az alap rendeltetése az adott választókerületben meglévő kommunális feladatok - az éves keret szintjéig azonos színvonalon való - megoldása, a közterülethez kapcsolódó fejlesztési, felújítási, karbantartási munkák elvégzése.


(2) Kommunális feladatok alatt fő szabály szerint utak, járdák építése, létesítése, felújítása, csapadék- és belvízelvezető árok rendbetétele, közterületek funkciójának megváltoztatásához kapcsolódó feladatok, játszótér létesítése, felújítása értendő.


(3) Az (1) – (2) bekezdésben meghatározott felhasználási céltól eltérni nem lehet.


3. §.


(1) Az alap összege választókerületenként azonos az 1. §. (2) bekezdése szerint.


(2) Az alap kezelése alapvetően a közterülethez kapcsolódó feladatok ellátását végző Városgazdálkodási Irodánál (a továbbiakban: Iroda) történik, azt túllépni nem szabad.  Alulteljesítés esetén a fennmaradó összeg felhasználását a következő évben biztosítani kell, melynek mértéke nem haladhatja meg az éves keret 5 %-át.


(3.) § (1) Az alap összege választókerületenként azonos, az 1. § (2) bekezdése szerint, amely alól kivételt képez a Központi Statisztikai Hivatal által kimutatott szegregátumot(okat) legnagyobb mértékben lefedő választókerület(ek), amely(ek) részére az alap 15 %-al magasabb mértékben kerül biztosításra.”

4. §.


(1) Az évenként elkülönített alap, pontos felhasználásáról a képviselő-testület dönt ütemezéssel a tárgyév április 30-ig, június 30-ig, szeptember 30-ig azzal, hogy a munkaterv szerinti ülés előtt a Városgazdálkodási Irodához 14 nappal korábban benyújtott igényeket tárgyalja a testület az alábbi eljárás mentén.


a./ A fent nevesített határidőkhöz igazodva az egyes választókerületben megválasztott, illetve ott lakóhellyel rendelkező képviselők - a helyben lakók lakossági fórumon történő véleményének kikérését követően - leadják a rendelet kereteihez igazodó igényeiket az Irodához.


b./ Az Iroda vezetője minősíti az igényeket és időszerűségének megfelelően azt a Képviselő-testület elé terjeszti döntésre.


c./ Döntés előtt az előterjesztést a Gazdasági Bizottságnak (a továbbiakban: Bizottság) véleményeznie kell.


d./ Az a./ pontban nevesített képviselői koordinációs tevékenység az egyéni választókerületben megválasztott képviselők esetében kötelezettségként érvényesül.


(2) Az Iroda köteles felvállalni az alap felhasználásának tervezését (műszaki és költségvetési), a munka szervezését, műszaki ellenőrzését, irányítását és átvételét.


(3) Az Iroda feladata, hogy választókerületenként naprakész nyilvántartást vezessen a felhasználásról és erről negyedévenként a Bizottságot, illetve igény szerint az érintett képviselő /ke/t tájékoztassa.


5. §.


(1) A rendelet a kihirdetése napján lép hatályba.



S a r k a d, 2015. április 24.




                           dr. Mokán István                                                   dr. Pintér Magdolna

                              polgármester                                                                   jegyző














I N D O K O L Á S


Általános indokolás


A rendelet az önkormányzat éves költségvetésében elkülönítetten kezelt választókerületek fejlesztésére fordítható önkormányzati pénzalap felhasználásának szabályait rögzíti, mely forrást önként vállalt feladatként a választókerületekben felmerülő kommunális jellegű feladatok megoldására kerül felhasználásra.


Részletes indokolás


A rendelettervezet 1. §-ához

A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX törvény 10. §- a szerint a helyi önkormányzat önként vállalhatja minden olyan helyi közügy önálló megoldását, amelyet jogszabály nem utal más szerv kizárólagos hatáskörébe. Az önként vállalt helyi közügyek megoldása nem veszélyeztetheti a törvény által kötelezően előírt önkormányzati feladat- és hatáskörök ellátását, finanszírozása a saját bevételek, vagy az erre a célra biztosított külön források terhére lehetséges.


A rendelettervezet 2. §-ához

Az alap felhasználásának lehetőségeit, célhoz kötöttségét tartalmazza a §.


A rendelettervezet 3. §-ához

Az alap összege kerül megatározásra.


A rendelettervezet 4. §-ához

Az alap felosztásához kapcsolódó döntés előkészítési folyamat szabályozására kerül sor a §-ban.


A rendelettervezet 5. §-ához

A hatályba léptető rendelkezést tartalmazza.


Jelen rendelettervezet előzetes hatásvizsgálatának megállapításai a következők:


1./ Társadalmi hatás: az alap felhasználására évek óta lehetőséget biztosít a Képviselő-testület. Tekintettel arra, hogy a lakossági vélemények kikérését követően valósulnak meg az alap terhére fejlesztések, pozitív hatással van a település lakosságára.


2./ Gazdasági, költségvetési hatás: önkormányzatunk évtizedek óta hitelmentesen gazdálkodik, az alap biztosítása nem eredményez sem gazdasági, sem költségvetési egyensúlyvesztést az önkormányzat számára.


3./ Környezeti következmény: az alap felhasználása során megvalósuló kommunális feladatok révén javulnak a településünkön élők életkörülményei.


4./ Egészségügyi következmény: az alap felhasználása során megvalósuló kommunális feladatok  révén egészségesebbé válhat a lakókörnyezete az itt élőknek.


5./ Adminisztratív terheket befolyásoló hatás: az alap felhasználására évek óta lehetőséget biztosít a Képviselő-testület rendeletében, az adminisztrációs teher a korábbi évekkel azonos mértékű


6./ A rendelet megalkotásának szükségessége: lakossági igény.


7./ A rendeletalkotás elmaradásának következménye: kommunális feladatok ellátatlansága.


8./  A rendelet alkalmazásához szükséges feltételek:

- személyi: rendelkezésre áll

- szervezeti: rendelkezésre áll

- tárgyi: rendelkezésre áll

- pénzügyi:  önkormányzati kötelezettségvállalás által biztosítottan rendelkezésre áll.