Sarkad Város Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2025. (II. 27.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat 2025. évi költségvetéséről
Hatályos: 2025. 02. 28- 2025. 04. 24Sarkad Város Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2025. (II. 27.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat 2025. évi költségvetéséről
[1] Sarkad Város Önkormányzata az elmúlt években is megfontolt, takarékos, előrelátó gazdálkodást folytatott melynek köszönhetően, az önkormányzati gazdálkodás stabil. A Képviselő-testület eddig is biztosította és ezután is biztosítani fogja az intézmények működéséhez szükséges teljes forrást. Az év során felmerülő esetleges nehézségek ellenére az önkormányzat legfontosabb feladata, hogy a munkavállalói egyikének se kerüljön veszélybe a munkahelye, bére, megélhetése. Továbbra is ez az elsődleges célkitűzés a 2025. évi költségvetés tervezésénél.
[2] Sarkad Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) és f) pontjaiban meghatározott feladatkörében eljárva, a következőket rendeli el:
1. § [A rendelet hatálya]
E rendelet hatálya a Képviselő-testületre és annak bizottságaira, az önkormányzat hivatalára, az önkormányzat felügyelete alá tartozó intézményekre terjed ki.
2. § [A költségvetés bevételei és kiadásai]
(1) A Képviselő-testület a 2025. évi költségvetésének bevételi főösszegét 3.772.741 e Ft-ban, kiadási főösszegét 3.772.741 e Ft-ban állapítja meg.
(2) Költségvetési bevételek: e Ft
a) Működési bevételek: 1.171.564
aa) Intézményi működési bevételek: 751.564 (1. melléklet 4. oszlop 4. sor)
ab) Önkormányzatok sajátos működési bevételei: 420.000 (1. melléklet 4. oszlop 7. sor)
b) Támogatások: 1.716.284
ba) Önkormányzatok költségvetési támogatása: 1.716.284 (1. melléklet 4. oszlop 13. sor)
bb) Működési célú kiegészítő támogatás
bc) Felhalmozási célú kiegészítő támogatás
c) Felhalmozási és tőkejellegű bevételek: 0
d) Támogatás értékű bevételek: 401.292 (1. melléklet 4. oszlop 22. sor)
da) Működési: 265.119 (1. melléklet 4. oszlop 25. sor)
db) Felhalmozási: 136.173 (1. melléklet 4. oszlop 26. sor)
e) Átvett pénzeszközök: 23.000 (1. melléklet. 4.oszlop 28. sor)
f) Adott kölcsönök visszatérülése: 393 (1. melléklet 4.oszlop 31. sor)
g) Éven belüli hitelfelvétel: 0
h) Felhalmozás ÁFA bevétele: 0
i) Költségvetési hiány belső finanszírozására szolgáló pénzforgalom nélküli bevételek: 460.208 (1. melléklet 4. oszlop 38. sor)
j) Előző évek maradványának igénybevétele
ja) Működési célra:
jb) Felhalmozási célra: 460.208 (1. melléklet 4. oszlop 39. sor)
k) Belső finanszírozást meghaladó külső finanszírozás bevételei: 0
(3) Bevételek főösszege: 3.772.741 (1. melléklet 4. oszlop 41. sor)
(a)+(b)+(c)+(d)+(e)+(f)+(g)+(h)+(i)+(j)+(k)
(4) Költségvetési kiadások e Ft
a) Működési kiadások: 3.281.375 (1. melléklet 4. oszlop 4. sor)
aa) személyi juttatások: 1.451.593 (1. melléklet 4. oszlop 7. sor)
ab) szociális hozzájárulási adó: 203.110 (1. melléklet 4. oszlop 8. sor)
ac) dologi kiadások: 1.036.764 (1. melléklet 4. oszlop 9. sor)
ad) támogatás értékű működési kiadások: 497.308 (1. melléklet 4. oszlop 12. sor)
ae) működési célú pénzeszköz átadás: 22.600 (1. melléklet 4. oszlop 13. sor)
af) önkormányzat által folyósított ellátások: 70.000 (1. melléklet 4. oszlop 11. sor)
b) Felújítási és felhalmozási kiadások: 470.008 (1. melléklet 4. oszlop 14. sor)
ba) beruházások: 437.082 (1. melléklet 4. oszlop 17. sor)
bb) felújítások: 31.126 (1. melléklet 4. oszlop 18. sor)
bc) felhalmozási célú pénzeszköz átadás: 1.800 (1. melléklet 4. oszlop 19. sor)
c) Adott kölcsönök: 0 (1. melléklet 4. oszlop 20. sor)
d) Egyéb elvonások, befizetések (Szolidaritási hozzájárulás): 21.358 (1. melléklet 4. oszlop 21. sor)
e) Tartalékok: 0
ea) Általános
eb) Fejlesztési
ec) Cél
f) Finanszírozási célú kiadások: 0
(5) Kiadások főösszege: 3.772.741 (1. melléklet 4. oszlop 28. sor) (a)+(b)+(c)+(d)+(e)+(f)
(6) Sarkad Város Önkormányzat Képviselő-testülete a felügyelete alá tartozó intézményeinek és az önkormányzati hivatalnak a létszámát 2025. évben 281 álláshelyre állapítja meg, melyből 82 álláshely közfoglalkoztatotti.
(7) A tartalékok, ezen belül céltartalék előirányzat meghatározására nem került sor.
(8) A Képviselő-testület a 2025. évi költségvetésben a polgármesteri alap összegét 2.500 e Ft/év összegben határozza meg.
(9) A Képviselő-testület a több éves kihatással járó döntések előirányzatát a 11. melléklet szerint fogadja el azzal, hogy a későbbi évek előirányzatait véglegesen az adott évi költségvetés elfogadásakor állapítja meg.
(10) A Képviselő-testület az önkormányzat 2025-2026-2027. évekre a gördülő tervezés keretében előre jelzett bevételi és kiadási előirányzatait a 14. melléklet szerint fogadja el azzal, hogy ezen adatok tájékoztató jellegűek, azok előirányzatait véglegesen az adott évi költségvetés elfogadásakor állapítja meg.
3. § [A költségvetés végrehajtására vonatkozó szabályok]
(1) A költségvetés önkormányzati szintű végrehajtásáról a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáról az önkormányzati hivatal útján a jegyző gondoskodik.
(2) A Képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik a költségvetési rendelet módosítása.
(3) Ha év közben az Országgyűlés, a Kormány, illetve valamely költségvetési fejezet, vagy elkülönített pénzalap az önkormányzat számára pótelőirányzatot biztosít, arról a polgármester negyedévente tájékoztatja a képviselő-testületet.
(4) Az önkormányzati gazdálkodás során az év közben
a) a gazdálkodást végző szerv a költségvetési elszámolási számláján lévő szabad pénzeszközeit – a központi költségvetésből származó hozzájárulások és támogatások kivételével – értékpapír vásárlás, illetve pénzintézeti lekötés útján hasznosíthatja.
b) az intézmények az átmeneti szabad pénzeszközeiket a számlavezető pénzintézetnél helyezhetik el.
c) a hivatalnál képződő átmenetileg szabad pénzeszközöket csak államilag garantált értékpapír vásárlásra, vagy számlán történő lekötéssel lehet hasznosítani.
d) a polgármester a megtett intézkedésről a következő képviselő-testületi ülésen, tájékoztatást ad.
(5) Az önkormányzat intézményeinél év közben megjelenő működési bevételi többletet – főszabály szerint – az intézmény működési kiadásaira fordíthatja. Az intézményvezető az előirányzat módosítási kérelmét a Pénzügyi és Terv Osztályra köteles leadni, amely a soron következő költségvetési rendelet módosításakor a Képviselő-testület elé terjeszti azt.
(6) A Képviselő-testület a költségvetési intézmények önkormányzati támogatását finanszírozási ütemterv szerint biztosítja. Ettől eltérni csak a felhalmozási kiadások esetében lehet.
(7) A költségvetési intézmény vezetője - az intézmény részére jóváhagyott költségvetési keretszámon belül – köteles az intézmény egész éves működését biztosítani, az ehhez szükséges évközi intézkedéseket megtenni.
(8) A költségvetési intézmények évközi és év végi költségvetési beszámolót kötelesek készíteni, az önkormányzati hivatal által megadott szempontok alapján és határidőre.
(9) A civil szervezetek polgármesteri alap felhasználásából történő támogatását a rendelet 17. mellékletében fogja előirányozni.
4. § [Mérlegek és kimutatások]
A képviselő-testületnek a költségvetés előterjesztésekor tájékoztatásul a következő mérlegeket, és kimutatásokat kell bemutatni:
a) a helyi önkormányzat összes bevételét,
b) a helyi önkormányzat összes kiadását,
c) a helyi önkormányzat finanszírozását és pénzeszköz változását,
d) a helyi önkormányzat összevont mérlegét,
e) több éves kihatással járó döntések számszerűsítését
ea) - évenkénti bontásban, valamint
eb) - összesítve,
f) a közvetett támogatásokat (pl.: adóelengedéseket, adókedvezményeket) tartalmazó
fa) - kimutatást,
fb) - szöveges indoklást.
5. § [Vegyes rendelkezések - a rendelet mellékletei]
(1) 1. melléklet: Önkormányzat városi szintre összesített 2025. évi bevételei és kiadásai
(2) 2. melléklet: az Önkormányzat városi szintű 2025. évi mérlege
(3) 3. melléklet: az Önkormányzat városi szintre összesített 2025. évi működési célú bevételei és kiadásai
(4) 4. melléklet: az Önkormányzat városi szintre összesített 2025. évi felhalmozási célú bevételi és kiadásai
(5) 5. melléklet: az Önkormányzat 2025. évi bevételei forrásonként
(6) 6. melléklet: az Önkormányzat 2025. évi kiadásainak előirányzata
(7) 7. melléklet: az önállóan működő és gazdálkodó és önállóan működő intézmények 2025. évi bevételei és kiadásai
(8) 8. melléklet: az Önkormányzat városi szintre összesített 2025. évi felújítási kiadásai feladatonként /célonként
(9) 9. melléklet: az Önkormányzat városi szintre összesített 2025. évi felhalmozási kiadásai feladatonként/célonként
(10) 10. melléklet: az Önkormányzat 2025. évi tartalékai
(11) 11. melléklet: az Önkormányzat több éves kihatással járó felhalmozási feladatai előirányzata éves bontásban
(12) 12. melléklet: az Önkormányzat kezességvállalása
(13) 13. melléklet: az Önkormányzat 2025. évi előirányzat-felhasználási ütemterve
(14) 14. melléklet: az Önkormányzat városi szintre összesített 2025-2026-2027. évi bevételei és kiadásai
(15) 15. melléklet: az Önkormányzat városi szintre összesített saját bevételei és adósságot keletkeztető ügyleteiből eredő fizetési kötelezettsége
(16) 16. melléklet: az Önkormányzat közvetett támogatásai
(17) 17. melléklet: az Önkormányzat civil szervezetek támogatásai
6. § [ Záró rendelkezés]
Ez a rendelet 2025. február 28-án lép hatályba.