Kaszaper Község Képviselő-testületének 3/2011 (IV.7..) önkormányzati rendelete
Kaszaper Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról.
Hatályos: 2013. 07. 16- 2014. 11. 29Kaszaper Község Képviselő-testületének 3/2011 (IV.7..) önkormányzati rendelete
Kaszaper Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról.
2013-07-16-tól 2014-11-30-ig
Kaszaper Község Önkormányzatának Képviselő-testülete Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (továbbiakban: Mötv.) 143. § (4) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás alapján, Magyarország Alaptörvénye 32. cikke (11 bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, Kaszaper Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról az alábbi rendeletet alkotja.[1]
I. fejezet
Általános rendelkezések
Az önkormányzat és jelképei
1. §
- Az önkormányzat hivatalos megnevezése:
Kaszaper Község Önkormányzata (a továbbiakban: önkormányzat)
- Az önkormányzat székhelye: Kaszaper
Címe: 5948 Kaszaper, Szent Gellért tér 1.
Telefonszáma: 06-68/423 000; 06-68/423 659
Az önkormányzat központi e-mail címe: kaszaper@kaszaper.hu
- Az önkormányzat hivatala: Kaszaper község Polgármesteri Hivatala.
- A település fontosabb adatait az SZMSZ 1. számú melléklete tartalmazza.
2. §
- Az önkormányzat jelképei: a címer, a zászló és a pecsét.
- Az önkormányzat címere: Hegyes alapú, felül körívben végződő, arany szegélyű, zöld alapú, felső csúcsain ívben metszett pajzs, tetején aranyszínű, két végén bevágott szalagban KASZAPER felirattal. A pajzs közepén két irányban álló, kifelé forduló kasza és sarló. A kasza és sarló nyele fekete, pengéjük ezüst színű. A kasza markolatában aranyszínű, hajló búzakéve, alatta öt, csokorba fogott, aranyszínű dohánylevél. A pajzs alsó szögletében 1241 aranyszínű felirat.
A pajzsfőn a szalag mögött egy fekete kontúros vörös szív növekszik, melyből egy ezüst Árpádházi kettőskereszt emelkedik ki. A szív a szeretet és testvériség jelképe, a kettőskereszt pedig a település vallási hovatartozására utal. A keresztből kiindulva vörösezüst levélformájú címertakaró koszorúzza a pajzsot, utalva a település Árpád korbeli létezésére, annak fő színeit visszatükrözve.
- Az önkormányzat zászlaja: téglalap alakú fehér színű, a közepén a község címere.
- Az önkormányzat címere és zászlaja használatának rendjére vonatkozó szabályokat külön rendelet állapítja meg.
- Az önkormányzat zászlója megjelenik a polgármesteri hivatal, valamint az önkormányzati intézmények épületének falain.
- Az önkormányzat pecsétje: kör alakú, benne középen az ország címere és körben, a szélén „Községi Önkormányzat Kaszaper” körfelirat található.
- Az önkormányzat pecsétjét kell használni:
a.) a képviselő-testület ülésén készített jegyzőkönyveken hitelesítésre, és a képviselő-testület által adományozott oklevelekben,
b.) az önkormányzat nemzetközi kapcsolatait tükröző dokumentumokon.
- (3) A polgármester és a jegyző hivatalos kör alakú pecsétjén középen az ország címere van, a köríven pedig a következő felirat olvasható: Kaszaper község Polgármestere, Kaszaper község Jegyzője.
3. § A polgármester gondoskodik arról, hogy a település lakossága a nemzeti és helyi ünnepeket méltó módon ünnepelhesse.
4. § A helyi önkormányzati kitüntetések és elismerő címek alapítására és adományozására vonatkozó szabályokat külön rendelet tartalmazza.
5. § A település nemzetközi és helyi kapcsolatai:
a.) Az önkormányzat hivatalos kapcsolatot tart fent:
Külföldön: Románia Arad Megye Pereg községgel,
Románia Kovászna Megye Csernáton Községgel,
Szerbia-Montenegró, Zenta Községgel, Zenta-Felsőhegy Helyi Közösséggel.
b) A polgármester kezdeményezésére a kül- és belföldi kapcsolatok tovább bővíthetők.
c) A külföldi önkormányzattal való további együttműködésről szóló megállapodás megkötése a képviselő-testület át nem ruházható hatáskörébe tartozik.
II. fejezet
A helyi önkormányzás általános szabályai
Feladat és hatáskörök
6. §
A képviselő-testület feladatainak eredményes megoldása érdekében együttműködik az önkormányzati társulásokkal, megyei önkormányzattal, egyéb szervekkel, szervezetekkel. A koordináció keretében közvetlen cél a tervek, koncepciók, elképzelések kidolgozásában való közvetlen részvétel, valamint azok egyeztetése a helyi elképzelésekkel. A folyamatos és rendszeres kapcsolattartás a polgármester, illetve a jegyző feladata.
Az önkormányzati feladat- és hatáskörök átruházása
7. §.
- A képviselő-testület hatásköreit – ha az Ötv. lehetővé teszi – a (2) bekezdésben foglaltak szerint, vagy más önkormányzati rendelettel átruházhatja:
a) a polgármesterre;
b) a bizottságokra - Az (1) bekezdés szerinti szervekre átruházott hatásköröket az SzMSz 1. számú melléklete tartalmazza.
- Az átruházott hatáskörben eljáró félévente a képviselő-testületi ülésen köteles beszámolni az átruházott hatáskörben hozott döntéseiről.
Az önkormányzat önként vállalt feladatai
8. §.
Az önkormányzat – saját elhatározása alapján – feladatai közé sorolja és a közszolgáltatások körében ellátja:
- településrendezés és településfejlesztés,
- az épített és természeti környezet védelme,
- lakásgazdálkodás,
- a vízrendezés, csapadékvíz elvezetés és csatornázás, valamint a szennyvízelvezetés, -kezelés, -ártalmatlanítás,
- a közterületek fenntartása,
- a köztisztaság biztosítása
- gondoskodás a közbiztonság helyi feladatairól,
- gondoskodás a helyi tűzvédelemről,
- gondoskodás a gyermek- és ifjúsági feladatokról,
- közreműködés a helyi energia-szolgáltatásban,
- közösségi tér biztosítása
- a közművelődéi, tudományos, művészeti tevékenység, sport támogatása,
- egészséges életmód közösségi feltételeinek elősegítése,
- polgármesteri hivatal működtetése,
- közreműködés a foglalkozás megoldásában,
- időskorúak részére ápolást, gondozást nyújtó tartós bentlakásos szociális elhelyezés,
- civil szervezetek és alapítványok támogatása.
III. fejezet
A képviselő-testület működése
A képviselő-testület összehívása
9. §
- A képviselő-testület tagjainak száma: 6 fő.
- A képviselő-testület rendes ülését a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester hívja össze az önkormányzat székhelyére. Amennyiben a tárgyalandó napirend, vagy egyéb körülmény indokolja a képviselő-testület ülése a székhelyén kívül máshol is összehívható.
- A polgármesteri és alpolgármesteri tisztségek egyidejű betöltetlensége, vagy tartós akadályoztatása esetén a Pénzügyi és Településfejlesztési Bizottság elnöke jogosult a képviselő-testület üléseinek összehívására.
Munkaterv
10. §
- A képviselő-testület munkáját a mindenkori tárgyévre vonatkozó munkaterv alapján végzi, amely a jogszabályokban kötelezően előírt, illetve meghatározott, határidőhöz kötött napirendeket tartalmazza.
- A munkaterv tervezetét a polgármester irányításával a jegyző állítja össze és a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé, a tárgyévet megelőző év decemberében.
- A munkaterv tartalmazza:
a) a képviselő-testület rendes üléseinek tervezett időpontját és főbb napirendjeit,
b) a napirendek előterjesztőit,
c) közmeghallgatás időpontját, napirendjét. - A munkaterv alapját meghatározó jogszabályi változások esetén a képviselő-testület munkatervét szükség szerint a tárgyév során módosítja.
Az alakuló ülés
11. §
- A képviselő-testület alakuló ülését a választást követő 15 napon belül tartja meg. Az összehívásról a polgármester gondoskodik. Az ülést a legidősebb települési képviselő, mint korelnök vezeti, majd a polgármester eskütételét követően, átadja a szót a polgármesternek.
- Az alakuló ülésen az alpolgármester titkos szavazással történő megválasztásának lebonyolítására 3 fő képviselő-testületi tagból álló ad-hoc bizottságot kell választani. A bizottság elnöke és tagjai személyére a polgármester tesz javaslatot.
- Az alakuló ülésen kell dönteni a polgármester, alpolgármester illetményéről, tiszteletdíjáról.
- Az alakuló ülésen a megválasztott polgármester, települési képviselők, alpolgármester, valamint a bizottságok tagjai megválasztása esetén a nem képviselő bizottsági tagok esküt vagy fogadalmat tesznek és erről okmányt írnak alá.
Rendes ülés
12. §
A képviselő-testület székhelyén vagy más helyen évente legalább 6 ülést tart.
Rendkívüli ülés
13. §.
A polgármester a képviselő-testület rendkívüli ülését hívja össze:
a) ha azt legalább 2 települési képviselő kezdeményezi,
b) ha azt a képviselő-testület bármely bizottsága indítványozza,
c) vis maior, illetve havaria esetén azonnali cselekvést, veszély- vagy katasztrófa-elhárítást igénylő esetben.
14. §.
- A 13. §-ban meghatározott esetekben a rendkívüli ülés összehívására vonatkozó indítványban meg kell jelölni a rendkívüli ülés összehívásának napirendjét, helyét, idejét és indokát.
- A 13. §. a) pontjában meghatározott esetben szükséges, hogy az indítványt a települési képviselők saját kezűleg aláírják.
- Az indítványt a polgármesternél kell előterjeszteni.
15. §.
- Amennyiben a képviselő-testület összehívására a. 13. §. a) és b) pontjában meghatározottak indítványára kerül sor, a polgármester a kezdeményezés benyújtásától számított 3 napon belül köteles gondoskodni az ülés összehívásáról.
- A 13. §. c) pontja esetében tekintettel a rendkívüli körülményekre a polgármester 24 órán belül köteles gondoskodni az ülés összehívásáról.
A képviselő-testület összehívásának rendje
16. §
- A képviselő-testület üléseit a 9. §. (2)–(3) bekezdéseiben meghatározott személyek hívják össze.
- A képviselő-testület tagjait az ülés helyének, napjának, kezdési időpontjának, a napirend tárgyának és előadójának megjelölését tartalmazó meghívóval kell összehívni.
- A rendes ülésre szóló meghívót a képviselő-testület ülésének napját megelőzően legalább 5 nappal kell kézbesíteni. A rendkívüli ülésre szóló meghívót pedig legalább 24 órával előbb kell kézbesíteni, kivéve a 13. §. c) pontot, amikor írásos meghívó helyett távbeszélő útján is történhet az ülés időpontjáról történő értesítés.
- A képviselő-testület ülésének időpontjáról a település lakosságát a (3) bekezdésnek megfelelően értesíteni kell
a) a meghívónak a polgármesteri hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztésével,
b) az önkormányzati honlapon történő megjelenéssel és
c) a helyben lehetséges közzététel útján. - A képviselő-testület üléseire meg kell hívni:
a) a települési képviselőket,
b) jegyzőt,
c) a bizottságik nem képviselő tagjait,
d) az illetékes országgyűlési képviselőt,
e) napirendi pontok előadóit,
f) önkormányzati intézmények vezetőit,
g) könyvvizsgálót a véleményezése körébe tartozó ügyekben,
h) a polgármesteri hivatal napirendi pont szerint illetékes ügyintézőit,
i) a polgármester külön vagy eseti rendelkezése szerinti hivatalos szervek, szervezetek vezetőit, egyházak és civil szervezetek képviselőit.
A b)-i) pontokban szereplő személyeket tanácskozási jog illeti meg az üléseken. - A meghívóval együtt kell kézbesíteni az írásos előterjesztéseket is, az (5) bekezdés e) pontjában meghatározottak írásos előterjesztést csak ahhoz a napirendi ponthoz kapnak, amelyekhez meghívásuk kapcsolódik.
- Kizárólag csak a meghívót kell kézbesíteni az (5) bekezdés i) pontjában megjelölt személyek részére.
A képviselő-testület ülése, az ülésvezetés szabályai
17. §
A képviselő-testület ülését a polgármester, akadályoztatása esetén a 9. §-ban megjelölt személy vezeti.
18. §.
A polgármester az ülés vezetése során:
a) megállapítja az ülés határozatképességét, név szerint felsorolja az igazoltan és az igazolatlanul távol lévő képviselőket.
b) előterjeszti az ülés napirendjét,
c) ismerteti a sürgősségi indítványt,
d) javaslatot tesz a jegyzőkönyv hitelesítő személyére.
Az előterjesztés
19. §
Előterjesztésnek minősül:
a) a polgármester,
b) az alpolgármester,
c) a települési képviselő,
d) a képviselő-testület bizottsága,
e) a jegyző,
f) a polgármesteri hivatal dolgozói,
g) az önkormányzat által alapított egyszemélyes gazdasági társaságok vezetői,
h) az önkormányzati intézmények vezetői
által önállóan vagy többen közösen javasolt rendelet-tervezet, határozat-tervezet, beszámoló, tájékoztató és módosító indítvány.
20.§.
A képviselő-testületi ülésre az előterjesztés írásban, vagy szóban kerül benyújtásra. A határozati javaslatot akkor is írásban kell benyújtani, ha az előterjesztésre szóban kerül sor. Sürgős esetben a polgármester engedélyezheti az írásba foglalt előterjesztésnek és határozati javaslatnak az ülésen történő kiosztását.
21. §.
- Az előterjesztés első részében meg kell határozni az előzményeket – a képviselő-testületi megállapításokat, a hozott határozatok eredményeit - , a tárgykört rendező jogszabályokat, s mindazokat a körülményeket, összefüggéseket, tényeket, adatokat, amelyek lehetővé teszik az értékelést és a döntést indokolják.
- Az előterjesztés második része az egyértelműen megfogalmazott határozati javaslatot tartalmazza a végrehajtásért felelősök megnevezésével és a határidők megjelölésével, ez alól kivétel a tájékoztató és beszámoló tudomásul vétele, elfogadása.
Sürgősségi indítvány
22. §.
Sürgősségi indítvány – a sürgősség tényének rövid indoklásával – legkésőbb az ülést megelőző nap 12 óráig írásban nyújtandó be a polgármesternél. Sürgősségi indítványt nyújthatnak be a 19. §. szerinti személyek.
23. §.
A polgármester ismerteti az indítványt, majd alkalmat ad 3 perc időtartamban az indítványozónak a sürgősség tényének indoklására. Amennyiben a polgármester, vagy valamely települési képviselő ellenzi az azonnal tárgyalást, akkor a sürgősség kérdését – a napirendi tárgysorozat ismertetése előtt – vitára kell bocsátani. A vitában legfeljebb 2 percben lehet hozzászólni.
24. §.
A képviselő-testület – a polgármester javaslatára – egyszerű szótöbbséggel dönt a sürgősség kérdésében.
Ügyrendi felszólalás
25. §.
A tárgyalt napirendet érintő, e rendeletbe n az ülésvezetéshez kapcsolódó tárgykörben bármelyik település képviselő a határozathozatalt megelőzően ügyrendi felszólalás keretében 1 percre szót kérhet és javaslatot tehet, melyről a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel határoz.
Felszólalás a képviselő-testület ülésén
Napirend előtti felszólalás
26. §.
- A napirend előtti felszólalásra, mivel nem kapcsolódik a képviselő-testület által tárgyalandó napirendhez, engedélyt kell kérni. A települési képviselő a felszólalás tartalmát írásban köteles eljuttatni a jegyzőhöz. A felszólalást úgy kell benyújtani, hogy az legalább 1 órával az ülés megnyitása előtt megérkezzen.
- Amennyiben az ülésvezető az engedélyt nem adja meg, a képviselő-testület a felszólalás meghallgatásáról vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel határoz.
- A napirend előtti felszólalás legfeljebb 3 percig tarthat. A napirend előtti felszólaláshoz egyszer, legfeljebb 2 percben lehet hozzászólni.
- Amennyiben határozathozatal szükséges, azt e rendelet szabályai szerint kell meghozni.
Napirendhez kapcsolódó felszólalás, vita
27. §
- Az ülésvezető a napirendek sorrendjében minden előterjesztést felett külön-külön nyit vitát, melynek során először a napirend előadója (a továbbiakban: előadó) a napirendhez a vita előtt szóban kiegészítést tehet, majd az előterjesztést tárgyaló bizottság ismerteti az előterjesztéssel kapcsolatosan kialakított bizottsági véleményt, a kisebbségi vélemény, ha a döntés nem egyhangú.
- Az előadóhoz felszólalásuk során a képviselő-testület tagjai, a tanácskozási joggal részt vevők kérdéseket tehetnek fel, amelyre az előadó rövid választ ad.
- A napirendi pont vitája során bármelyik települési képviselő kizárólag a napirendhez szorosan kapcsolódóan szólalhat fel.
- Egy napirendi ponthoz egy települési képviselő kétszer szólalhat fel. A hozzászólók sorrendjét, figyelemmel a jelentkezési sorrendre, az ülésvezető határozza meg.
- Az első felszólalás időtartama legfeljebb 5 perc, az ismételt felszólalás időtartama legfeljebb 2 perc lehet. A fel nem használt időkeret nem adható át más települési képviselő részére.
- A tanácskozási joggal rendelkezők a napirendi pont tárgyalása során legfeljebb egy esetben és 5 perc időtartamban szólalhatnak fel.
- A felszólalást az ülésvezető engedélyezi. Amennyiben a települési képviselő személyét érintő felszólalásra kíván észrevételt tenni, az ülésvezető engedélye alapján, adott napirendi ponthoz kapcsolódó felszólalási ideje 2 perc.
- Az előadó, a polgármesteri hivatal napirendben érintett dolgozója, a polgármester és a jegyző több alkalommal is hozzászólhatnak. Az előadót megilleti a zárszó joga is.
Határozathozatal előtti felszólalás
28. §
Az ülésvezető, az előterjesztő a határozathozatal előtt 3 percben felszólalhat.
29. §
Az előterjesztő a javaslatot, illetve a települési képviselő a módosító indítványát a vita bezárásáig megváltoztathatja, és a szavazás megkezdéséig azt bármikor vissza is vonhatja.
30. §
A vita lezárására az ülésvezető döntése alapján kerül sor.
31. §
A vita lezárása után, a határozathozatal előtt a jegyzőnek szót kell adni, ha a javaslatok törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.
Szavazás
32. §
- A polgármester az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra. Először a módosító, illetve kiegészítő indítványokról dönt a képviselő-testület az elhangzás sorrendjében a következők szerint:
a) ha a módosító, illetve kiegészítő indítvány az eredeti határozati javaslatot teljes mértékben érinti és többségi „igen” szavazatot kapott, úgy az eredeti határozati javaslatot nem kell szavazásra bocsátani;
b) ha a módosító, illetve kiegészítő indítvány az eredeti határozati javaslatot csak részben érinti és többségi „igen” szavazatot kapott, úgy az eredeti határozati javaslatot a módosító vagy kiegészítő indítvánnyal együtt kell szavazásra bocsátani;
c)ha a módosító, illetve kiegészítő indítvány nem kapott többségi „igen” szavazatot, úgy az eredeti határozati javaslatot kell szavazásra bocsátani. - Erre vonatkozó ügyrendi javaslat alapján, a képviselő-testület ezirányú döntése esetén együttesen is lehet szavazni több határozati javaslatról, amennyiben azok témája kapcsolódik egymáshoz.
33. §.
- Szavazni az ülésvezető ezirányú kérdését követően kézfelemeléssel „igen”-nel, „nem”-mel vagy „tartózkodás”-sal lehet. Amennyiben bármelyik települési képviselő nem vesz részt a szavazásban, a határozatképesség szempontjából jelenlévőnek kell tekinteni.
- A javaslat elfogadásához a jelenlévő települési képviselők több mint a felének „igen” szavazata szükséges, ennek hiányában a határozati javaslatot a képviselő-testület elutasította.
34. §
- Minősített többség szükséges:
a) önkormányzati rendeletalkotáshoz, módosításhoz;
b) az önkormányzat szervezetének kialakításához és működésének meghatározásához, továbbá a törvény által hatáskörébe utalt választáshoz, kinevezéshez, felmentéshez, vezetői megbízatáshoz, megbízatás visszavonásához;
c) önkormányzati társulás létrehozásához szükséges megállapodás jóváhagyásához, módosításához, megszüntetéséhez, társuláshoz való csatlakozáshoz, más csatlakozásához történő hozzájáruláshoz, a társulási megállapodás év közbeni felmondásához, érdekképviseleti szervezethez való csatlakozáshoz;
d) külföldi önkormányzattal való együttműködést rögzítő megállapodáshoz, nemzetközi önkormányzati szervezethez való csatlakozáshoz;
e) intézmény alapításához, alapító okirat módosításához;
f) a települési képviselő döntéshozatalból való kizárásához;
g) zárt ülés elrendeléséhez;
h) a képviselő-testület megbízatásának lejárta előtti feloszlatásához;
i) a polgármester elleni kereset benyújtásához;
j) fegyelmi eljárás megindításához, fegyelmi büntetés kiszabásához;
k) állásfoglalást igénylő személyi ügy tárgyalásához>
l) összeférhetetlenségi ügyekhez;
m) kitüntetések adományozásához és visszavonásához;
n) helyi népszavazásra irányuló kezdeményezés határozathozatalához. - Azokban az esetekben, amikor az előterjesztés szerkezete résszavazást igényel, a résszavazás eredményének megállapításakor is a minősített többségre vonatkozó szabályozásnak kell érvényesülnie.
- Azokban az esetekben, amikor minősített többség kell az előterjesztés elfogadásához, az azzal kapcsolatosan felmerülő módosító és kiegészítő javaslatok szavazás eredményének megállapításakor is a minősített többségre vonatkozó szabályozásnak kell érvényesülnie.
- A minősített többséghez a megválasztott települési képviselők több min a felének, 4 főnek a szavazata szükséges.
35. §.
- A képviselő-testület a döntéseit: határozatait, rendeleteit nyílt szavazással hozza.
- Titkos szavazást kell tartani az alpolgármester megválasztásához, felmentéséhez.
- A képviselő-testület titkos szavazást tarthat mindazokban az ügyekben, amelyekben zárt ülést köteles tartani, illetve zárt ülést tarthat. Ezen esetekben az ügyrendi felszólalásra vonatkozó szabályok szerint kell eljárni.
- A titkos szavazásról külön jegyzőkönyv készül.
36. §.
Név szerinti szavazást kell elrendelni:
a) ha azt a törvény előírja;
b) ha azt a jelenlévő települési képviselők egyharmada indítványozza;
c) ha azt a polgármester és legalább az egyik bizottság elnöke kéri;
d) az önkormányzati tulajdon elidegenítéséről történő rendelkezésnél (kijelölés értékesítésre, adásvétel, csere, ingyenes átadás, apportálás);
e) költségvetés megállapításánál és módosításánál;
f) helyi adó megállapításánál és módosításánál;
g) hitelfelvételnél és kötvénykibocsátásnál;
h) a képviselő-testület megbízatásának lejárta előtti feloszlatásához.
37. §.
Ügyrendi kérdésben név szerinti szavazást tartani nem lehet.
38. §,
A név szerinti szavazás úgy történik, hogy a jegyző abc sorrendben felolvassa a települési képviselők nevét, s a jelenlévő települési képviselők pedig a nevük felolvasásakor „igen”, „nem”, vagy „tartózkodom” nyilatkozattal szavaznak.
39. §.
A név szerinti szavazásról mindig kötelező jegyzőkönyvet készíteni. A külön hitelesített névsort a jegyzőkönyvhöz kell csatolni.
Interpelláció
40. §.
- A települési képviselő, a képviselő-testület ülésén
a) polgármestertől, alpolgármestertől,
b) jegyzőtől,
c) bizottság elnökétől,
önkormányzati ügyben felvilágosítást kérhet, amelyre az ülésen – vagy legkésőbb 15 napon belül írásban – érdemi választ kell adni. - Az interpelláció olyan érdemi felszólalás, melynek tárgya szoros kapcsolatban áll az önkormányzat hatáskörének ellátásával, illetőleg annak valamely – az önkormányzat irányítása alá tartozó – szervezet hatáskörébe tartozik. Nem nyújtható be interpellációként a korábban már megválaszolt és a képviselő-testület által elfogadott interpelláció, kivéve, ha a tárgykörben újabb körülményt merül fel.
- Az interpellációt az ülés megelőzően 48 órával korábban írásban kell benyújtani az interpellált személy részére. Az interpellációt előterjeszteni a napirendeket követően kell.
- Az írásban benyújtott interpellációt a jegyzőkönyvhöz kell mellékelni, melynek kötelező tartalmi elemei: az interpelláló neve, az interpelláció tárgya, az interpelláció szövege és az interpelláló saját kezű aláírása.
- Az interpelláló véleményét kérésére rögzíteni kell a jegyzőkönyvben.
41. §.
- A benyújtott interpellációt az ülésvezető ismerteti.
- A képviselő-testület ülésén az interpellációra adott válasz elfogadásáról az interpelláló legfeljebb 2 percben nyilatkozik. Amennyiben az interpelláló a választ nem fogadja el, az elfogadásról a képviselő-testület vita nélkül dönt. Amennyiben a képviselő-testület nem fogadja el az interpellációra adott választ, annak vizsgálatát a tárgy szerint érintett bizottságra bízza.
Kérdés
42. §.
- A kérdés az önkormányzat hatáskörébe tartozó, az adott ülésnapon napirendi pontként nem szereplő ügyben előadott felvetés vagy tudakozódás.
- A képviselő-testület ülésén a települési képviselő, – legfeljebb 2 percben – szóban kérdést terjeszthet elő a polgármesterhez, az alpolgármesterhez, a jegyzőhöz és a bizottságok elnökeihez, amelyre az ülésen – vagy legkésőbb 15 napon belül írásban – érdemi választ kell adni.
- A kérdésekre nyitva álló időtartam ülésnaponként legfeljebb 10 perc. Kérdést a tárgyalt napirendeket követően lehet feltenni.
A tanácskozás rendjének fenntartása
43. §.
A tanácskozás rendjének fenntartásáról, a képviselő-testületi ülés méltóságáról a polgármester gondoskodik, melynek során:
a) figyelmezteti azt, aki megjelenésében, előadásmódjában, vagy kifejezéseiben a képviselő-testület méltóságát sérti;
b) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltért a tárgyalt témától, vagy a tanácskozáshoz nem illő, sértő kifejezéseket használ;
c) ismétlődő rendzavarás esetén és rendreutasítás után a polgármester megvonhatja a szót az adott téma tárgyalásának lezárásáig.
44. §.
A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok a számukra kijelölt helyet foglalhatják el. A tanácskozás rendjének megzavarása esetén a polgármester rendreutasíthatja a rendzavarót, ismétlődő rendzavarás esetén pedig az érintettet a terem elhagyására is kötelezheti.
45. §.
- A polgármesternek a rend fenntartása érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani, velük vitába szállni nem lehet.
- Az a települési képviselő, aki a polgármester e rendelet 43. §-a alapján tett intézkedését sérelmesnek tartja, az Ügyrendi, Jóléti, Oktatási és Művelődésügyi Bizottságnál írásban kifogást terjeszthet elő. Az Ügyrendi, Jóléti, Oktatási és Művelődésügyi Bizottság a kifogást megvizsgálja és a vizsgálat eredményét a következő képviselő-testületi ülésen ismerteti.
A jegyzőkönyv
46. §.
- A képviselő-testület nyilvános üléséről 3 példányban, zárt üléséről 2 példányban kell jegyzőkönyvet készíteni.
- A nyilvános ülés jegyzőkönyvéből 1 eredeti példányt a mellékleteivel együtt a polgármesteri hivatalban kell elhelyezni és őrizni; 1 eredeti példányt a mellékleteivel együtt meg kell küldeni a Békés Megyei Kormányhivatal részére; valamint 1 eredeti példányt és elektronikus változatát a Községi könyvtár részére meg kell küldeni.
- A zárt ülés jegyzőkönyvéből 1 eredeti példányt a mellékleteivel együtt a polgármesteri hivatalban kell elhelyezni és őrizni; 1 eredeti példányt a mellékleteivel együtt meg kell küldeni a Békés Megyei Kormányhivatal részére.
- A képviselő-testület ülése jegyzőkönyvének elkészítéséről a jegyző köteles gondoskodni. A jegyzőkönyvet a polgármester, a jegyző és a képviselő-testület által az ülésen kijelölt hitelesítő írja alá.
47. §.
A jegyzőkönyv mellékletei:
a) a meghívó,
b) az előterjesztések,.
c) a rendeletek kihirdetett példányai,
d) a jelenléti ív,
e) a települési képviselő kérelmére az írásban benyújtott hozzászólása.
48. §.
A jegyzőkönyv tartalmazza:
a) az ülés helyét, időpontját;
b) a megjelent és távolmaradt települési képviselők;
c) az ülésen tanácskozási joggal részt vevők nevét;
d) a jegyzőkönyv hitelesítő nevét,
e) az elfogadott napirendi tárgysorozatot;
f) napirendenként az előadó és a felszólalók nevét, a kérdéseket, a hozzászólások lényegét;
g) a határozathozatal módját;
h) a szavazás eredményét és a határozat szövegét;
i) külön erre irányuló kérése esetén nem névszerinti szavazáskor a települési képviselő szavazatának rögzítését;
j) a települési képviselő külön erre irányuló kérése estén felszólalását szó szerint;
k) a polgármester esetleges intézkedéseit, az ülésen történt fontosabb eseményeket;
l) az elhangzott interpellációkat, valamint az azokkal kapcsolatos válaszokat és határozatokat.
IV. fejezet
Az önkormányzati rendeletalkotás
49. §.
- A képviselő-testület rendeletet alkot:
a) a Szervezeti és Működési Szabályzatról;
b) a helyi népszavazás és népi kezdeményezés feltételeinek, eljárási rendjének a megállapításáról;
c) a helyi adók megállapításáról;
d) minden olyan esetben, ahol a rendeletalkotás kötelezőségét vagy lehetőségét jogszabály határozza meg. - A képviselő-testület rendeletet alkothat különösen a következő tárgykörökben:
a) a települési képviselőnek, a bizottsági elnöknek, a bizottság tagjainak, - a törvény keretei között történő – tiszteletdíj megállapításáról;
b) bizottság részére történő hatósági jogkör megállapításáról;
c) a helyi önkormányzat meghatározott vagyontárgya, vagy vagyonrésze elidegenítéséről, megterheléséről, vállalkozásba való beviteléről, vagy más célú hasznosításáról.
A rendeletalkotási eljárás főbb szabályai
50. §.
- Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezhetik:
a) a települési képviselők,
b) az önkormányzati bizottságok elnöke,
c) a polgármester, az alpolgármester, a jegyző,
d) a település társadalmi, érdekképviseleti és más civil szervezetinek vezetői. - A rendelet-tervezetet a polgármesteri hivatal tárgy szerint érintett munkatársai készítik el.
- Rendelet-tervezet előkészítésével megbízható a tárgy szerint illetékes önkormányzati bizottság, ideiglenes bizottság, vagy külső szakértő. Külső szakértő felkérésére és bevonására a jegyző jogosult.
- A tervezetet – a jegyző véleményével együtt – megvitatás céljából az Ügyrendi, Jóléti, Oktatási és Művelődésügyi Bizottság elé kell terjeszteni, amely azt a Pénzügyi és Településfejlesztési Bizottsággal együttesen tartott ülésen is megvitathatja. Erre az ülésre a jegyzőt – s szükség szerint más külső szakembereket - is meg kell hívni.
51. §.
- A jegyző a rendelet-tervezetet indoklással és a bizottsági javaslatokkal együtt a képviselő-testület elé terjeszti.
- A rendelet hiteles, végleges szövegét a jegyző szerkeszti meg.
- Az önkormányzati rendeleteket külön-külön – a naptári év elejétől kezdődően – folyamatos sorszámmal és évszámmal, a hónap és nap feltüntetésével kell jelölni a következők szerint: Kaszaper Község Önkormányzata Képviselő-testületének {a rendelet száma}/{a rendelet kihirdetése évének a száma}. ({a rendelet kihirdetése hónapjának a száma}. {a rendelet kihirdetése napjának a száma}.) önkormányzati rendelte {a rendelet címe}. A rendelet kihirdetése hónapjának a számát római számmal, a többi számot arab számmal kell jelölni.
52. §.
Az önkormányzati rendelet a polgármesteri hivatal Kaszaper, Szent Gellért tér 1. szám alatti épület hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel és az önkormányzati honlapon történő megjelenéssel kell kihirdetni
V. fejezet
A képviselő-testület bizottságai
A bizottsági feladatok és szervezet
53. §.
- A képviselő-testület – meghatározott önkormányzati feladatok ellátására – állandó, vagy ideiglenes bizottságokat választ.
- Az ideiglenes bizottság megbízatása feladatának elvégzéséig, vagy az erről szóló jelentésnek a képviselő-testület által történő elfogadásáig tart.
- Az ideiglenes bizottság létrehozására és működésére az állandó bizottságra vonatkozó szabályozás alkalmazandó.
54. §.
A képviselő-testület a következő állandó bizottságokat hozza létre:
a) Pénzügyi és Településfejlesztési Bizottság, létszáma: 5 fő,
b) Ügyrendi, Jóléti, Oktatási és Művelődésügyi Bizottság, létszáma: 5 fő.
55. §.
- Az egyes bizottságok az önkormányzat feladat- és hatáskörébe tartozó és az átruházott hatáskör alapján bizottsági ülés, illetve a testületi ülés elé kerülő ügyek közül az adott bizottság feladatkörébe tartozó előterjesztéseket napirendjére tűzi.
Az egyes bizottságok feladatait e rendelet 2. számú melléklete határozza meg.
Amennyiben az előterjesztés nem szerepel az 2 számú melléklet felsorolásában, úgy a polgármester kérése alapján azt a felkért bizottság elnöke napirendjére tűzheti. - Az Ügyrendi, Népjóléti, Oktatási és Művelődésügyi Bizottság az összeférhetetlenség megállapítására irányuló kezdeményezéseket véleményezi, valamint kezeli, nyilvántartja és ellenőrzi a polgármester, az alpolgármester, a települési képviselők, illetve a velük közös háztartásban élő, jogszabály által vagyonnyilatkozat tételre kötelezett személyek vagyonnyilatkozatát.
A bizottsági működés főbb szabályai
56. §.
- A bizottság határozatképességére és határozathozatalára a képviselő-testületre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni e §-ban foglalt eltérésekkel.
- A két bizottság együttes ülése esetén a bizottságok elnökei együttesen hívják össze az ülést.
- Bizottságok együttes ülése esetén az ülés vezetésére a bizottsági elnökök megállapodása az irányadó.
- A bizottságok együttes ülése esetén a határozatképesség megállapításakor az egyes bizottságok határozatképességét külön-külön kell megvizsgálni.
- A bizottságok együttes ülése esetén a szavazáskor mindegyik bizottság külön-külön szavaz az előterjesztésről és a szavazás eredményét bizottságonként kell az ülésvezetőnek megállapítani.
- A javaslatot, illetve a döntést bizottságonként külön-külön határozatba kell foglalni.
57. §.
- A bizottság rendkívüli ülését a bizottság tagjai egynegyedének – 2 fő – az elnökhöz eljuttatott írásbeli indítványára össze kell hívni.
- A bizottság rendes és rendkívüli ülése nyilvános, azt az elnök hívja össze és vezeti. A meghívót az előterjesztéseket a polgármesteri hivatal közreműködésével a bizottsági ülés napját megelőzően legalább 3 nappal kell kiküldeni.
- A bizottsági ülésre meg kell hívni a 16. §. (5) bekezdés szerinti személyeket, szerveket.
- A bizottsági ülésre szóló meghívót a polgármesteri hivatal erre a célra elhelyezett hirdetőtábláján kell elhelyezni, valamint az önkormányzati honlapon kell megjelentetni.
58. §.
A bizottság azokban az esetekben tart zárt ülést, amelyekben azt az Ötv. kötelezővé teszi, vagy megengedi.
59. §.
- A bizottság nyilvános és zárt üléseiről 2 példányban kell jegyzőkönyvet készíteni.
- A nyilvános és zárt ülés jegyzőkönyvéből 1 eredeti példányt a mellékleteivel együtt a polgármesteri hivatalban kell elhelyezni és őrizni, valamint 1 eredeti példányt a mellékleteivel együtt meg kell küldeni a Békés Megyei Kormányhivatal részére.
60. §.
A jegyzőkönyv tartalmazza a megjelent és távolmaradt bizottsági tagok névsorát, a megjelent meghívottak névsorát, a tárgyal napirendi tárgysorozatot, az elhangzott felszólalások ismertetését, a hozott döntést. A jegyzőkönyvet a bizottság elnöke írja alá.
61. §.
A bizottság működésére az e fejezetben nem szabályozott kérdésekben a képviselő-testületre vonatkozó szabályok irányadóak azzal az eltéréssel, hogy napirend előtti felszólalásra csak a bizottság egyszerű szótöbbséggel hozott határozatát követően kerülhet sor; valamint a felszólalások száma és időtartama nem korlátozott.
VI. fejezet
A polgármester, az alpolgármester, a jegyző
A polgármester
62. §.
A polgármesternek a képviselő-testület és a bizottságok működésével összefüggő feladatai különösen:
a) segíti a települési képviselők munkáját;
b) összehívja és vezeti a testület üléseit;
c) képviseli az önkormányzatot;
d) szervezi a településfejlesztést és a közszolgáltatásokat;
e) biztosítja a demokratikus helyi hatalomgyakorlást, a közakarat érvényesülését;
f) a véleménye szerint önkormányzati érdekeket sértő képviselő-testületi döntés ismételt megtárgyalását kezdeményezheti;
g) az önkormányzati feladatok ellátására az önkormányzattal munkaviszonyban álló közfoglalkoztatásban alkalmazott munkavállalók esetében a teljes körű munkáltatói jogkör gyakorlása;
h) indítványozhatja a bizottság rendes és rendkívüli ülésének összehívását;
i) felfüggeszti a bizottság döntésének végrehajtását, ha az ellentétes a képviselő-testület határozatával, vagy sérti az önkormányzat érdekeit. A felfüggesztett döntésről a képviselő-testület a következő ülésén határoz.
62/A.[2] § (1) Kaszaper községben a polgármesteri tisztség ellátása 2013. július 16-tól kezdődően társadalmi megbízatásban történik.
(2) A polgármester hivatali munkarendje:
Hétfő 8 – 12 óráig
Csütörtök 8 – 12 óráig.
63. §.
A polgármesteri hivatallal összefüggő főbb polgármesteri jogosítványok:
a) szabályozza a hatáskörébe tartozó ügyekben a kiadmányozás rendjét;
b) a költségvetés végrehajtása során a vonatkozó jogszabályok keretei között kötelezettséget vállal, utalványoz. E hatásköre gyakorlását az általa meghatározott értékhatárig átruházhatja;
c) gyakorolja az egyéb munkáltatói jogokat a jegyző és az önkormányzati intézményvezetők tekintetében.
Az alpolgármester
64. §.
A képviselő-testület – a saját tagjai közül a polgármester javaslatára, titkos szavazással, a képviselő-testület megbízatásának időtartamára – a polgármester helyettesítésére, munkájának a segítésére 1 fő társadalmi megbízatási alpolgármestert választ.
65. §.
Az alpolgármester feladatait a polgármester határozza meg.
A jegyző
66. §.
A jegyző gondoskodik az önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok ellátásáról, ebben a körben:
a) ellátja a testület, a bizottságok szervezési és ügyviteli tevékenységével kapcsolatos feladatokat;
b) tanácskozási joggal részt vesz a képviselő-testület és a bizottságok ülésein;
c) törvényességi észrevételeket tehet a szavazás előtt az előterjesztés vitájában;
d) gondoskodik a testületi ülés jegyzőkönyvének elkészítéséről.
67. §.
A jegyző egyéb főbb feladatai:
a) döntésre előkészíti a polgármester hatáskörébe tartozó államigazgatási ügyeket;
b) ellátja a jogszabályban előírt államigazgatási feladatokat és a hatósági hatásköröket;
c) dönt a hatáskörébe utalt ügyekben;
d) a hatáskörébe tartozó ügyekben szabályozza a kiadmányozás rendjét, gyakorolja a munkáltatói jogokat a képviselő-testület hivatalának köztisztviselői tekintetében. A kinevezéshez, felmentéshez, jutalmazáshoz – a polgármester által meghatározott körben – a polgármester egyetértése szükséges;
e) ellátja az államigazgatási tevékenység egyszerűsítésével, korszerűsítésével összefüggő feladatokat.
VII. fejezet
A polgármesteri hivatal
68. §.
A polgármesteri hivatal belső szervezeti tagolódásának, munkarendjének, valamint ügyfélfogadási rendjének meghatározásáról külön képviselő-testületi határozattal elfogadott szervezeti és működési szabályzat rendelkezik.
VIII. fejezet
Közmeghallgatás, falugyűlés
69. §.
A képviselő-testület szükség szerint, de legalább évente egy esetben közmeghallgatást tart, melynek fontosabb szabályai a következők:
a) A közmeghallgatás alkalmával az állampolgárok és a településen működő társadalmi szervezetek, egyesületek, civil szerveződések képviselői közérdekű ügyben a képviselő-testülethez, az egyes települési képviselőkhöz, a polgármesterhez, az alpolgármesterhez, vagy a jegyzőhöz kérdéseket intézhetnek, vagy közérdekű javaslatot tehetnek.
b) A közmeghallgatás helyéről, idejéről a lakosságot a polgármesteri hivatal, valamint a település hirdetőtábláin, az önkormányzati honlapon történő megjelentetéssel tájékoztatni kell a rendezvény előtt legalább 5 nappal.
c) a közmeghallgatást a polgármester vezeti.
d) A közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül, amelyre értelem szerűen vonatkoznak a képviselő-testület jegyzőkönyvére irányadó szabályok. A jegyzőkönyv összeállításáról és a Békés Megyei Kormányhivatalhoz történő megküldéséről a jegyző gondoskodik.
e) A közmeghallgatáson előterjesztett közérdekű kérdéseket és javaslatokat a 2004. évi XXIX. törvény 141-143. §-okban előírt módon kell intézni. Az érdekelteket tájékoztatni kell az elintézés módjáról.
70. §
A polgármester előre meghatározott közérdekű tárgykörben falugyűlést hívhat össze, amelynek fontosabb szabályai a következők:
a) A gyűlés helyéről, idejéről, az esetleges ismertetésre vagy tárgyalásra kerülő tárgykörökről a polgármesteri hivatal, valamint a község hirdetőtábláin, továbbá az önkormányzati honlapon történő megjelentetéssel kell tájékoztatást adni a rendezvény előtt legalább 10 nappal.
b) A gyűlést a polgármester vezeti, erre meg kell hívni a települési képviselőket, a jegyzőt, továbbá a témával érintett polgármesteri hivatali ügyintézőt.
c) A gyűlésről jegyzőkönyv készül, melynek vezetéséről a jegyző gondoskodik.
IX. fejezet
Az önkormányzat gazdasági alapjai
Az önkormányzat vagyona
71. §.
Az önkormányzat tulajdonára és gazdálkodására vonatkozó legalapvetőbb rendelkezéseket külön önkormányzati rendelet határozza meg. Ebben a rendeletben kell megállapítani a forgalomképtelen vagyontárgyak körét, valamint a törzsvagyon korlátozottan forgalomképtelen tárgyait és azokat a feltételeket, amelyekre figyelemmel kell lenni a vagyontárgyakról való rendelkezés során.
Az önkormányzat költségvetése
72. §.
- A képviselő-testület a költségvetését önkormányzati rendeletben határozza meg, mely többek között tartalmazza a személyi juttatások előirányzatának összegét is.
- A költségvetés összeállításának részletes szabályait az államháztartásról szóló törvény, a finanszírozás rendjét és az állami hozzájárulás mértékét az állami költségvetési törvény határozza meg.
73. §.
A költségvetési koncepció elfogadása után a képviselő-testület megalkotja a költségvetési rendeletét.
74. §.
A költségvetési rendelet-tervezetét a jegyző készíti elő, s a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé. Az előterjesztést a Pénzügyi és Településfejlesztési Bizottság kötelezően, míg az Ügyrendi, Népjóléti, Oktatási és Művelődésügyi Bizottság döntésétől függően megtárgyalja.
75. §.
A zárszámadás rendelet-tervezetét a jegyző készíti elő, s a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé. Az előterjesztést a Pénzügyi és Településfejlesztési Bizottság előzetesen, kötelezően, míg az Ügyrendi, Népjóléti, Oktatási és Művelődésügyi Bizottság döntésétől függően megtárgyalja.
Az önkormányzati gazdálkodás főbb szabályai és ellenőrzése
76. §
Az önkormányzat gazdálkodási feladatait a polgármesteri hivatal látja el a jogszabályokban előírt feltételek keretei között.
77. §
Az önkormányzat által létesített és fenntartott intézmények önállóan működnek, gazdálkodási feladataikat a polgármesteri hivatal látja el.
78. §
- Az önkormányzat gazdálkodását az Állami Számvevőszék ellenőrzi.
- Az önkormányzat gondoskodik gazdálkodásának belső ellenőrzéséről a Dél-Békési Kistérség Többcélú Társulása keretein belül, megállapodás alapján.
79. §
- Az önkormányzat az Ötv. 92/A. §-a alapján könyvvizsgálót bíz meg.
- A könyvvizsgáló tanácskozási joggal vehet részt a képviselő-testület nyilvános és zárt ülésén. A könyvvizsgálót a véleményezési körébe tartozó témákban a képviselő-testület ülésére a polgármester köteles meghívni.
X. fejezet
Záró rendelkezések
80. §
- Ez a rendelet 2011. április 10-én lép hatályba.
- E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti Kaszaper község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2006. (X. 27.) számú rendelete a képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról, valamint a módosítására kiadott 9/2007. (IX. 14.). 6/2010. (IV. 30.) és a 7/2010. (X. 19.)
- melléklet a 3/2011. (IV. 7.) önkormányzati rendelethez.
A képviselő testület által átruházott hatáskörök jegyzéke
A képviselő-testület az alábbi hatáskör gyakorlását, az 5/2003. (III. 6.) KT. rendeletben meghatározottak szerint – a polgármesterre átruházza:
- átmeneti segélykérelmek elbírálása, a folyósítás módjának (természetbeni, pénzbeni) meghatározása,
- temetési segély megállapítása,
- normatív lakásfenntartási támogatás megállapítása.
Az átruházott hatáskör tovább nem ruházható.
2. számú melléklet a 3/2011. (IV. 7.) önkormányzati rendelethez
A képviselő-testület állandó bizottságai által ellátandó feladatok jegyzéke:
A Pénzügyi és Településfejlesztési Bizottság:
I.
- Figyelemmel kíséri az önkormányzat pénzügyi helyzetének alakulását, legalább negyedévenként tájékoztatást kér a bevételek és kiadások alakulásáról.
- Vizsgálja a vagyon-változás alakulását, értékeli az azt előidéző okokat. Kiemelt figyelmet fordít a beruházási tevékenységre, annak megvalósulására és pénzügyi forrásainak alakulására.
- Hitel és kölcsön-felvételi javaslat esetén vizsgálja annak indokait és gazdasági megalapozottságát. Véleményezi azt, és javaslatot tesz a felvételre vagy annak elutasítására.
- Ellenőrzi a pénzkezelési szabályok megtartását, a bizonylati rend és fegyelem érvényesülését.
- Javaslatot tesz a helyi adók bevezetésére, a bevezetés időpontjára, az adók mértékére.
- Figyelemmel kíséri az adók behajtását.
- Javaslatot tesz az önkormányzatnak pénzügyi döntések meghozatalára.
- Kezdeményezheti címzett és céltámogatások igénylését.
- Javaslatot tehet pályázatok benyújtására, és véleményezi azokat.
- Véleményezi az önkormányzatnál és intézményeinél az éves költségvetési javaslatot és a végrehajtásról szóló évközi és éves jelentés tervezetet.
- Véleményezi a költségvetési koncepciót.
- Véleményezi a beruházási elképzeléseket, a tervezett beruházásokra javaslatot tesz.
- Véleményezi a település fejlesztési tervet.
- Közreműködik a képviselő-testület pénzügyi vonatkozású döntéseinek előkészítésében, véleményezi, ellenőrzi azok végrehajtását.
- Véleményezi a képviselő-testület által alapított társaságok éves mérlegbeszámolóit és üzleti jelentésüket. Legalább félévente tájékoztatást kér a társaságoktól a gazdálkodásuk alakulásáról és pénzügyi helyzetükről.
- Javaslatot tesz könyvvizsgálói pályázat kiírására és a beadott pályázatokat véleményezi.
- Javaslatot tesz az önkormányzati vagyon hasznosítására, illetve az ilyen irányú előterjesztéseket véleményezi.
- Az előzőekben felsoroltakon túlmenően állást foglal minden pénzügyi területet érintő kérdésben és dönt azokban az ügyekben, amelyekben a képviselő-testület felhatalmazást ad.
II.
A Pénzügyi és Településfejlesztési Bizottság véleményezi:
a képviselő-testület által hozandó határozatok közül a bizottság feladat körébe tartozó előterjesztéseket.
III.
A Pénzügyi és Településfejlesztési Bizottság ügyrendjét maga állapítja meg, amelyet tájékoztatás céljából a képviselő-testület elé terjeszt.
Az Ügyrendi, Jóléti, Oktatási és Művelődésügyi Bizottság:
Ügyrendi feladatok ellátása során
- Állást foglal a testület működésével kapcsolatos ügyrendi kérdésekben.
- Javaslatot tehet ideiglenes bizottság alakítására.
- Állást foglal az önkormányzat különböző szabályzatainak tervezetéről, javaslatot tehet szabályzatok módosítására.
- Javaslatot tehet az önkormányzat és intézményeinek szervezeti kialakítására. Véleményezi szervezet kialakításokra vonatkozó javaslatokat.
- Véleményezi az önkormányzat által alapítandó társaságok, társulások, intézmények létesítésére vonatkozó előterjesztéseket.
- Javaslatot tesz vezetői munkakör betöltésére vonatkozó pályázatok kiírására és azok elbírálására.
- Javaslatot tesz a népi kezdeményezés kiírására.
- Átveszi és kezeli a jogszabály alapján kitöltött vagyonnyilatkozatokat.
- Figyeli a Szervezeti és Működési Szabályzatban foglaltak végrehajtását.
- A jegyző véleményének kikérésével, kialakítja az egységes jogi álláspontot a képviselő-testület működése során felmerülő kérdésekben.
- Lebonyolítja a képviselő-testület ülésén a titkos szavazást.
- Részt vesz a képviselő-testületi rendeletek felülvizsgálatában.
- Közreműködik a képviselő-testület nemzetközi kapcsolatainak kialakításában és ápolásában.
- Az előzőekben felsoroltakon túlmenően állást foglal minden ügyrendi kérdésben és dönt azokban a kérdésekben, amelyekben a képviselő-testület felhatalmazást ad.
Oktatási, művelődésügyi feladatok ellátása során:
- Megvitatja az oktatási és kulturális intézmények alapszabályát, szervezeti és működési szabályzatát, házirendjét, pedagógiai, művelődési programját, és javaslatot tesz azok jóváhagyására.
- Ellenőrzi és felügyeli az oktatási intézmények minőségirányítási munkáját.
- az önkormányzat éves költségvetésének tárgyalása előtt az oktatási és kulturális intézmények tervezett költségvetését megtárgyalja és véleményezi.
- Tanévkezdés előtt beszámoltatja az oktatási intézmények vezetőit a tanévkezdésre való felkészülés személyi és tárgyi feltételeinek biztosításáról. Megvitatja az oktatási és kulturális intézmények tevékenységéről szóló beszámolókat.
- Az intézmények és társadalmi szervezetek vezetői az önkormányzati rendezvények tekintetében (nemzeti ünnep, falunap) – a közművelődési- közösségi színtér és könyvtár művelődésszervezője részvételével összeállítja a község éves rendezvénytervét és jóváhagyásra a képviselő-testület elé terjeszti.
- Javaslatot tesz a közösségi, kulturális, helytörténeti hagyományok és értékek ápolását szolgáló célok megvalósítására.
- Figyelemmel kíséri a művelődési ház és a könyvtár működtetését és javaslatot tesz azok nyitvatartási rendjének meghatározására.
- Aktívan részt vesz az önkormányzat nemzetközi kapcsolatainak (testvértelepülések ) kialakításában és ápolásában.
- Javaslatot tesz a testnevelési és sporttevékenység feltételeinek biztosítására, a sportlétesítmények fenntartása és fejlesztése érdekében teendő intézkedésekre.
- Az önkormányzati költségvetés tárgyalása során javaslatot tesz a Kaszaperi SE és a Kaszaper FC olyan mértékű támogatására, amely a biztonságos működésükhöz feltétlenül szükséges.
- Javaslatot tesz a szabadidő sport népszerűsítésére, elsősorban a sportcsarnok és a sportpálya nyújtotta lehetőségek jobb kihasználásával.
Jóléti feladatok ellátása során:
- Javaslatot tesz a gyermekjóléti és szociális ellátásra vonatkozó önkormányzati rendeletek megalkotására, módosítására.
- Javaslatot tesz az első lakáshozjutók támogatásának folyósítására és mértékére.
- Javaslatot tesz az önkormányzati bérlakások bérlőjének kijelölésére.
- A gyermek veszélyeztetettség megelőzése érdekében feltárja a veszélyeztetettséget előidéző okokat és javaslatot tesz ezek megoldására.
- Folyamatosan figyelemmel kíséri a községben élő, házi segítségnyújtásra szorulók helyzetét és amennyiben szükséges, kezdeményezi a segítségnyújtást.
- Kezdeményezi az idős, egyedülálló személyek környezetének rendbetételét.
Egyéb feladatok:
- Kezdeményezi a közoktatási, kulturális, sport és szociális célú pályázatok benyújtását.
- Javaslatot tesz az egyesületek és civil szervezetek támogatásának módjára és mértékére.
- Feladatai ellátása során együttműködik az oktatási, művelődési, sport és szociális szervezetek vezetőivel, a társadalmi szervezetekkel, a polgármesterrel, a jegyzővel, a pénzügyi és településfejlesztési bizottsággal, valamint a polgármesteri hivatal e területekhez kapcsolódó ügyintézőivel.
- A bizottság a felsoroltakon túlmenően állást foglal minden, a szakterületét érintő kérdésben és dönt azokban az ügyekben, melyekben a képviselő-testület felhatalmazást ad.
Állásfoglalásait, kezdeményezéseit, javaslatait minden esetben a rugalmasság, szakmaiság, a minőségre – egyben a takarékos megvalósításra – törekvés elve jellemzi. - Megvitat minden olyan kérdést, témát, amelyet jogszabály a képviselő-testület hatáskörébe utal, és az a bizottság feladat- és hatáskörét érinti.
- A bizottság tagjai, az elnök felkérésére részt vesznek az intézmények és a társadalmi szervezetek rendezvényein, ott a bizottságot képviselik.
A bizottság véleményezi:
- a képviselő-testület által alkotandó minden rendelet-tervezetet,
- a képviselő-testület által hozandó határozatok közül a bizottság feladat körébe tartozó előterjesztéseket.
Az Ügyrendi, Oktatási, Jóléti és Művelődésügyi Bizottság ügyrendjét maga állapítja meg, amelyet tájékoztatás céljából a képviselő-testület elé terjeszt.