Mezőkovácsháza 1/2011 (II.15.)
Hivatali helyiségen valamint hivatali munkaidőn túli házasságkörésnél alkalmazott díjtételekről
Hatályos: 2011. 02. 20- 2011. 06. 19Mezőkovácsháza 1/2011 (II.15.)
Hivatali helyiségen valamint hivatali munkaidőn túli házasságkörésnél alkalmazott díjtételekről
2011-02-20-tól 2011-06-19-ig
MEZŐKOVÁCSHÁZA VÁROS ÖNKORMÁNYZATA
KÉPVISELŐ-TESTÜLETÉNEK
1/2011. (II. 15.) sz. önkormányzati rendelete
a hivatali helyiségen, valamint hivatali munkaidőn túli házasságkötésnél alkalmazott díjtételekről
Mezőkovácsháza Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az anyakönyvi eljárásról szóló 2010. évi I. törvény 96. §-ban kapott felhatalmazás alapján a 4. § (1) bekezdésében foglalt feladatkörében eljárva a következő rendelet alkotja:
1. A rendelet hatálya
1. § E rendelet hatálya a Mezőkovácsháza Város közigazgatási területén történő házasságkötésre és bejegyzett élettársi kapcsolat létesítésére (továbbiakban együtt: anyakönyvi esemény) terjed ki.
2. A hivatali helyiségen kívüli, valamint a hivatali munkaidőn kívül történő anyakönyvi esemény engedélyezésének szabályai
2. § (1) Hivatali helyiségen kívüli anyakönyvi eseményt hivatali munkaidőn belül csak ügyfélfogadási időn kívül lehet lebonyolítani.
(2) Az (1) bekezdésben foglaltaktól rendkívüli körülmény esetében lehet eltérni. Ilyen eset lehet különösen a házasulók, valamint az élettársi kapcsolatot létesíteni kívánók valamelyikének közeli halállal fenyegető egészségi állapota.
3. § (1) Hivatali helyiségen kívüli anyakönyvi esemény engedélyezése során figyelemmel kell lenni a már előjegyzésbe vett anyakönyvi eseményekre, azok lebonyolítását az engedélyezendő hivatalon kívüli anyakönyvi esemény nem veszélyeztetheti.
A kérelmet írásban, a bejelentéssel egyidejűleg kell benyújtani.
(2) A jegyző döntését megelőzően az anyakönyvvezető a házasulandók által megjelölt helyszínen szemlét tart, melyről feljegyzést készít, és a jegyzőnek az engedélyezésre javaslatot tesz.
3. Az anyakönyvi események díjazása
4. § (1) Az önkormányzat hivatali munkaidőben térítésmentesen biztosítja az anyakönyvi esemény lebonyolításához alkalmas hivatali helyiséget. (5800. Mezőkovácsháza, Árpád u. 176. házasságkötő terem).
(2) Az anyakönyvi esemény hivatali helyiségen kívül történő lebonyolításának díja 20.000,- Ft + ÁFA.
(3) Hivatali munkaidőn kívüli anyakönyvi esemény lebonyolításának díja 15.000,- Ft + ÁFA.
4. Az anyakönyvvezető részére fizetendő díj mértéke
5. § (1) A hivatali munkaidőn kívül történő anyakönyvi esemény lebonyolításában közreműködő anyakönyvvezetőt választása szerint a köztisztviselők jogállásáról szóló törvényben meghatározott szabadidő, vagy eseményenkénti bruttó 8.000,- Ft illeti meg.
(2) A hivatali helyiségen kívül történő anyakönyvi esemény lebonyolításában közreműködő anyakönyvvezetőt választása szerint a köztisztviselők jogállásáról szóló törvényben meghatározott szabadidő, vagy eseményenkénti bruttó 13.000,- Ft illeti meg.
5. Egyéb szolgáltatások díjai
6. § Az anyakönyvi esemény – az igénylő döntése szerint igénybe vehető – egyéb szolgáltatási díjai a következők:
a.) Gyertya 2.000,- Ft
b.) Pezsgő 1.500,- Ft/üveg
c.) Virágcsokor, asztali dísz 5.000,- Ft
6. Díjak megfizetése
7. § (1) A 4. és 6. §-ban szabályozott díjakat legkésőbb az anyakönyvi eseményt megelőző 3. napig a Polgármesteri Hivatal pénztárában kell megfizetni az erről kiállított számla alapján.
(2) A közreműködő anyakönyvvezetőt megillető díjazás kifizetése havonta, utólag a hatósági csoportvezető igazolása alapján történik.
7. Záró rendelkezések
8. § E rendelet 2011. február 20. napján lép hatályba, rendelkezéseit a hatályba lépést követő anyakönyvi eseményekre kell alkalmazni.
Mezőkovácsháza 2011. február 10.
Prof. Dr. Turcsán Zsolt Nyergesné Kovács Erzsébet
polgármester jegyző
A rendeletet 2011. február 15-én kihirdettem.
Mezőkovácsháza, 2011. február 15.
Nyergesné Kovács Erzsébet
jegyző
I N D O K O L Á S
az 1/2011. (II. 15.) sz. önkormányzati rendelethez
A szabályozást az anyakönyvi eljárásról szóló új törvény megalkotása indokolja.
A rendelet törvényi rendelkezésekkel összhangban főszabályként előírja az anyakönyvi eseményekhez szükséges és arra alkalmas hivatali helyiség önkormányzat általi biztosítását. Ugyanakkor igény mutatkozik a hivatali helyiségen kívüli házasságkötésre. Ezen igényeket kívánja kielégíteni a rendelet azzal, hogy jegyzői engedéllyel lehetőséget biztosít a házasulóknak a külső helyszínen történő házasságkötésre.
A jegyző az előzetes helyszíni szemle alapján az anyakönyvvezető megállapításai alapján dönt a helyszín engedélyezéséről.
A rendelet szabályozza a hivatali helyiségen kívüli, illetve a hivatali munkaidőn kívüli anyakönyvi események során felmerülő díjazás kérdéseit, ezzel elismerve a felmerülő többlet költségeket és közreműködő anyakönyvvezető munkaidőn kívüli munkáját.
Ez utóbbit a törvény úgy szabályozza, hogy az anyakönyvvezetőt választása szerint a Ktv-ben meghatározott szabadidő helyett önkormányzati rendeletben meghatározott mértékű díjazás illeti meg.
Tekintettel arra, hogy a házasságkötések többsége általában hét végén történik, ezek az önkormányzat számára többlet költséggel járnak (Pl. fűtés, hűtés, anyakönyvvezető díjazása stb.) indokolt a törvényi lehetőséggel élve díjakat megállapítani figyelemmel az önkormányzat forráshiányára is.