Mezőkovácsháza 1/2011 (II.15.)

Hivatali helyiségen valamint hivatali munkaidőn túli házasságkörésnél alkalmazott díjtételekről

Hatályos: 2011. 02. 20- 2011. 06. 19

MEZŐKOVÁCSHÁZA VÁROS ÖNKORMÁNYZATA

KÉPVISELŐ-TESTÜLETÉNEK


1/2011. (II. 15.) sz. önkormányzati rendelete


a hivatali helyiségen, valamint hivatali munkaidőn túli házasságkötésnél alkalmazott díjtételekről




Mezőkovácsháza Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az anyakönyvi eljárásról szóló 2010. évi I. törvény 96. §-ban kapott felhatalmazás alapján a 4. § (1) bekezdésében foglalt feladatkörében eljárva a következő rendelet alkotja:


1. A rendelet hatálya


1. § E rendelet hatálya a Mezőkovácsháza Város közigazgatási területén történő házasságkötésre és bejegyzett élettársi kapcsolat létesítésére (továbbiakban együtt: anyakönyvi esemény) terjed ki.



2. A hivatali helyiségen kívüli, valamint a hivatali munkaidőn kívül történő anyakönyvi esemény engedélyezésének szabályai



2. §   (1) Hivatali helyiségen kívüli anyakönyvi eseményt hivatali munkaidőn belül csak ügyfélfogadási időn kívül lehet lebonyolítani.


         (2) Az (1) bekezdésben foglaltaktól rendkívüli körülmény esetében lehet eltérni. Ilyen eset lehet különösen a házasulók, valamint az élettársi kapcsolatot létesíteni kívánók valamelyikének közeli halállal fenyegető egészségi állapota.


3. §   (1) Hivatali helyiségen kívüli anyakönyvi esemény engedélyezése során figyelemmel kell lenni a már előjegyzésbe vett anyakönyvi eseményekre, azok lebonyolítását az engedélyezendő hivatalon kívüli anyakönyvi esemény nem veszélyeztetheti.

               A kérelmet írásban, a bejelentéssel egyidejűleg kell benyújtani.


         (2) A jegyző döntését megelőzően az anyakönyvvezető a házasulandók által megjelölt helyszínen szemlét tart, melyről feljegyzést készít, és a jegyzőnek az engedélyezésre javaslatot tesz.



3. Az anyakönyvi események díjazása


4. §   (1) Az önkormányzat hivatali munkaidőben térítésmentesen biztosítja az anyakönyvi esemény lebonyolításához alkalmas hivatali helyiséget. (5800. Mezőkovácsháza, Árpád u. 176. házasságkötő terem).


         (2) Az anyakönyvi esemény hivatali helyiségen kívül történő lebonyolításának díja 20.000,- Ft + ÁFA.

        

         (3) Hivatali munkaidőn kívüli anyakönyvi esemény lebonyolításának díja 15.000,- Ft + ÁFA.



 4. Az anyakönyvvezető részére fizetendő díj mértéke


5. § (1) A hivatali munkaidőn kívül történő anyakönyvi esemény lebonyolításában közreműködő anyakönyvvezetőt választása szerint a köztisztviselők jogállásáról szóló törvényben meghatározott szabadidő, vagy eseményenkénti bruttó 8.000,- Ft illeti meg.


         (2) A hivatali helyiségen kívül történő anyakönyvi esemény lebonyolításában közreműködő anyakönyvvezetőt választása szerint a köztisztviselők jogállásáról szóló törvényben meghatározott szabadidő, vagy eseményenkénti bruttó 13.000,- Ft illeti meg.


5. Egyéb szolgáltatások díjai


 6. § Az anyakönyvi esemény – az igénylő döntése szerint igénybe vehető – egyéb szolgáltatási díjai a következők:

a.) Gyertya                                  2.000,- Ft

b.) Pezsgő                                  1.500,- Ft/üveg

c.) Virágcsokor, asztali dísz       5.000,- Ft


6. Díjak megfizetése


7. § (1) A 4. és 6. §-ban szabályozott díjakat legkésőbb az anyakönyvi eseményt megelőző 3. napig a Polgármesteri Hivatal pénztárában kell megfizetni az erről kiállított számla alapján.


         (2) A közreműködő anyakönyvvezetőt megillető díjazás  kifizetése havonta, utólag a hatósági csoportvezető igazolása alapján történik.


7. Záró rendelkezések


8. § E rendelet 2011. február 20. napján lép hatályba, rendelkezéseit a hatályba lépést követő anyakönyvi eseményekre kell alkalmazni.



Mezőkovácsháza 2011. február 10.




Prof. Dr. Turcsán Zsolt                                                                                                       Nyergesné Kovács Erzsébet

       polgármester                                                                                                                              jegyző



A rendeletet 2011. február 15-én kihirdettem.


Mezőkovácsháza, 2011. február 15.


                                                                                   Nyergesné Kovács Erzsébet

                                                                                                  jegyző





I N D O K O L Á S


az 1/2011. (II. 15.) sz. önkormányzati rendelethez




A szabályozást az anyakönyvi eljárásról szóló új törvény megalkotása indokolja.



A rendelet törvényi rendelkezésekkel összhangban főszabályként előírja az anyakönyvi eseményekhez szükséges és arra alkalmas hivatali helyiség önkormányzat általi biztosítását. Ugyanakkor igény mutatkozik a hivatali helyiségen kívüli házasságkötésre. Ezen igényeket kívánja kielégíteni a rendelet azzal, hogy jegyzői engedéllyel lehetőséget biztosít a házasulóknak a külső helyszínen történő házasságkötésre.


A jegyző az előzetes helyszíni szemle alapján az anyakönyvvezető megállapításai alapján dönt a helyszín engedélyezéséről.


A rendelet szabályozza a hivatali helyiségen kívüli, illetve a hivatali munkaidőn kívüli anyakönyvi események során felmerülő díjazás kérdéseit, ezzel elismerve a felmerülő többlet költségeket és közreműködő anyakönyvvezető munkaidőn kívüli munkáját.

Ez utóbbit a törvény úgy szabályozza, hogy az anyakönyvvezetőt választása szerint a Ktv-ben meghatározott szabadidő helyett önkormányzati rendeletben meghatározott mértékű díjazás illeti meg.


Tekintettel arra, hogy a házasságkötések többsége általában hét végén történik, ezek az önkormányzat számára többlet költséggel járnak (Pl. fűtés, hűtés, anyakönyvvezető díjazása stb.) indokolt a törvényi lehetőséggel élve díjakat megállapítani figyelemmel az önkormányzat forráshiányára is.