Mezőkovácsháza Város Önkormányzata Képviselő-testületének 29/2013. (XII.17.) önkormányzati rendelete

a szociális és gyermekvédelmi ellátásokról

Hatályos: 2014. 04. 10- 2014. 07. 02

MEZŐKOVÁCSHÁZA VÁROS ÖNKORMÁNYZATA


KÉPVISELŐ-TESTÜLETÉNEK


29/2013. (XII. 17.) sz.


ÖNKORMÁNYZATI RENDELETE



Mezőkovácsháza Város Önkormányzat Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban Szt. 10. § (1) bekezdésében, 26. §-ában, 32. § (3) bekezdésében, 37/A. § (3) bekezdésében, 45. § (1) bekezdésében, 48. § (4) bekezdésében, 50. § (3) bekezdésében, 62. § (2) bekezdésében, 92. § (1) és (2) bekezdésében, 132. § (4) bekezdésében valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (továbbiakban Gyvt.) 18. § (1) bekezdés b) pontjában, (2) bekezdésében, 29. § (1) bekezdésében, 162. § (5) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdésében biztosított feladatkörében eljárva az alábbi rendeletet alkotja:


I. fejezet


ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK


A rendelet hatálya



1. § (1) A rendelet hatálya kiterjed Mezőkovácsháza városban  lakóhellyel – vagy ha a kérelmező életvitelszerűen bejelentett tartózkodási helyén lakik – tartózkodási hellyel, bevándorlási, letelepedési engedéllyel rendelkező, továbbá a magyar hatóság által menekültként elismert személyekre és e személyek gyermekeire.

(2) A rendelet hatálya kiterjed továbbá az  Szt. valamint a Gyvt. személyi hatályában  meghatározott személyekre .

(3) A rendelet hatálya alá tartozó szociális és gyermekvédelmi ellátások fedezetét az Önkormányzat éves költségvetésében kell tervezni.


Értelmező rendelkezések


2. § A rendelet alkalmazásában:


(1) Létfenntartást veszélyeztető, rendkívüli élethelyzet, időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzd különösen:

  1. nyugdíjazás esetén, az ellátatlanság ideje,
  2. gyógyászati segédeszköz beszerzése, gyógykezelése, ha az igénylő nem rendelkezik közgyógyellátási igazolvánnyal,
  3. tartós (egy hónapot meghaladó) táppénzes állománya,
  4. elemi kár, baleset esetén,
  5. egyedülálló, ellátatlan személy,
  6. szabadságvesztésből való szabadulás ha a szabaduláskor az igénylő rendelkezésére álló összeg a rendszeres szociális segély havi összegét nem haladja meg.
  7. munkahely elveszítő,
  8. a jövedelem a kérelmet megelőző hónaphoz viszonyított  legalább 20 % -os mértéket meghaladó csökkenése esetén,
  9. táplálkozási zavarral, fogyatékossággal élő,
  10. közeli hozzátartozót elveszítő.


(2) Helyben szokásos legolcsóbb temetési költség: a mindenkori öregségi nyugdíjminimum négyszerese.





A rendeletben szabályozott ellátási formák



3. § (1) Pénzbeli szociális ellátások:

  1. önkormányzati segély



(2) Természetben nyújtott szociális ellátások:

  1. köztemetés
  2. közgyógyellátás


(3) Pénzbeli ellátás helyett természetbeni szociális ellátás formájában is nyújtható ellátások:

  1. önkormányzati segély


(4) Szociális szolgáltatások:

  1. étkeztetés
  2. házi segítségnyújtás
  3. családsegítés
  4. támogató szolgálat

e. nappali ellátás


(5) Gyermekvédelmi szolgáltatások:

  1. gyermekjóléti szolgáltatás
  2. gyermekek napközbeni ellátása



Hatásköri és eljárási rendelkezések



4. § (1) A szociális és gyermekvédelmi ellátás megállapítása iránti eljárás kezdeményezésére, az eljárás lefolytatására, illetve a jogorvoslati eljárásra az Szt., a Gyvt., a gyámhatóságokról, valamint a gyermekvédelmi és gyámügyi eljárásról szóló 149/1997. (IX. 10.) Kormányrendelet (továbbiakban Gyer.), a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006. (III. 27.) Kormányrendelet (továbbiakban Kormányrendelet) rendelkezéseit, a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL törvény (továbbiakban Ket.) rendelkezéseit - az e rendeletben meghatározott eltérésekkel kell alkalmazni.


(2) A rendeletben használt fogalmak értelmezésére a Szt. 4. §‑ban foglaltakat kell alkalmazni.


(3) A rendeletben meghatározott ellátások közül a Jegyző dönt: az aktív korúak ellátásáról, a lakásfenntartási támogatásáról, az Szt. 50.§.(3) bekezdés szerinti méltányossági közgyógyellátásról.


(4) A rendeletben meghatározott szociális feladat és hatásköröket a Képviselő-testület által átruházott hatáskörben:

a. A Kulturális és Szociális Bizottság (továbbiakban: bizottság) gyakorolja az önkormányzati segély

b. A polgármester gyakorolja a két bizottsági ülés közötti időszakban a halasztást nem tűrő, azonnali intézkedést igénylő (krízishelyzet) önkormányzati segély esetén.



5. § (1) A rendeletben szabályozott szociális ellátás megállapítása iránti kérelmet Mezőkovácsháza Városi Önkormányzat Képviselő-testülete Hivatalában (a továbbiakban: Hivatal) kell benyújtani.


(2) A Hivatal a szociális ellátást igénylő szociális helyzetéről tájékozódik, ennek keretében:

a.) a kérelmező kötelezhető arra, hogy családja vagyoni, jövedelmi viszonyairól nyilatkozzék, illetve azokat igazolja,

b.) becsatoltatja a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006. (III. 27.) Korm. rendeletben szabályozott, szükséges bizonyítékokat,

      c.) környezettanulmányt készíthet a kérelmezőnél.



6. § (1) A jogerősen megállapított pénzbeli szociális ellátásokat a Hivatal folyósítja az alábbiak szerint:

a.)  az aktív korúak ellátását, a lakásfenntartási támogatást a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006. (III. 27.) Korm. rendelet 6. §-ban foglaltaknak megfelelően,

b.) az önkormányzati segélyt a döntést követő 15 napon belül, illetőleg a döntést követően azonnal, ha ennek hiánya a rászorulónak az életét, egészségét, testi épségét veszélyezteti, vagy szociális körülmények indokolják.


(2) A pénzbeli szociális ellátások kifizetése elsősorban lakossági folyószámlára való átutalással, az ügyfél kifejezett kérésére házipénztárból készpénzzel történhet.


(3) Amennyiben az ellátások felhasználásának ellenőrzését a döntést hozó szükségesnek látja, ennek a feladatnak az elvégzésére a Humán Szolgáltató Központot kéri fel.


Jogosulatlanul igénybe vett ellátás megtérítése



7. § A jogosulatlanul igénybe vett ellátás megtérítésével, elengedésével, csökkentésével és a részletfizetés engedélyezésével kapcsolatban a Szt. 17. § alapján a hatáskörök gyakorlói döntenek.


II. Fejezet


PÉNZBELI SZOCIÁLIS ELLÁTÁSOK


Aktív korúak ellátása



8. § (1) A kérelmező az aktív korúak ellátására való jogosultság feltételeként a lakókörnyezete rendezettségének biztosítása körében köteles

a.) az általa életvitelszerűen lakott lakás vagy ház rendeltetésszerű használatára,  annak udvara, kertje, valamint az ingatlan öt méteres körzetének rendben tartására, így különösen: tisztaság fenntartására (szemét és lom eltávolítása), vízelvezető árok karbantartására, takarítására, talajegyengetésre, szeméttároló használatára,  be nem épített területek parlagfű- és gyommentesítésére, művelésbe vonására,

b.) a vizes helyiség és illemhely rendeltetésszerű használatára, rendszeres takarítására, fertőtlenítésére,

c.) az ingatlan és közvetlen környezetének rágcsálóktól (egér, patkány) való irtására.

d.) az állatok tartására vonatkozó jogszabályi előírások betartására – különös tekintettel a trágyaelhelyezésre.


 (2) Az (1) bekezdésben felsorolt feltételeknek való megfelelést az önkormányzat a Humán Szolgáltató Központ bevonásával ellenőrzi. Amennyiben a jogosult a feltételeknek nem felel meg- a jegyző írásban, legfeljebb 10 napos határidő kitűzésével –teljesítésre szólítja fel.


(3) Az Szt. 34. § (2) valamint 36. § (2) bekezdésében foglaltakon túl meg kell szüntetni az aktív korúak ellátására való jogosultságát annak a foglalkozást helyettesítő támogatásra jogosult személynek, aki az (1) bekezdésben foglalt kötelezettségét felszólítás ellenére sem teljesíti, vagy nem gondoskodik annak fenntartásáról.


Együttműködési kötelezettség



9. § (1) Az önkormányzat az együttműködés intézményi feltételeiről a Humán Szolgáltató Központ Családsegítő Szolgálata útján gondoskodik.


(2) A beilleszkedést segítő program típusai:

a) kapcsolattartás  az együttműködésre kijelölt szervvel,

b) foglalkoztathatóság javítása, álláskeresési felkészítés (motiváció és készségfejlesztés, egyéni tanácsadás, pályakorrekciós tanácsadás, képzésbe eljutás)

c) szinten tartás-karbantartás, társadalmi integráció erősítése (egészségügyi, szociális, mentális állapot javítása, szociális esetkezelés, családgondozás, kapcsolatépítés),

d) más ellátásba jutás segítése (nyugdíj, ápolási díj, rehabilitációs járadékban ügyintézés segítése, tanácsadás, információnyújtás az ellátásokról).


(3) A rendszeres szociális segélyezett köteles a pénzellátását megállapító határozat jogerőre emelkedését követő 15 napon belül személyesen megkeresni az együttműködésre kijelölt szervet azért, hogy nyilvántartásba vetesse magát és az együttműködési megállapodást megkösse.


(4) Az együttműködésre kijelölt szerv számára a Polgármesteri Hivatal a rendszeres segély megállapításáról szóló határozatot a jogerőre emelkedéstől számított 10 napon belül megküldi.


(5) Amennyiben a segélyezett nem tesz eleget a (4) bekezdésben meghatározott kötelezettségének, az együttműködésre kijelölt szerv az (5) bekezdésben meghatározott határidő lejártát követő 10 napon belül írásban felszólítja a segélyezettet a nyilvántartásba vételi kötelezettsége teljesítésére.


(6) A felszólítás kézhezvételétől számított újabb 10 napon belül nem tesz eleget kötelezettségének a segélyezett, úgy az együttműködésre kijelölt szerv a Polgármesteri Hivatalt tájékoztatja erről a tényről, mely a szükséges intézkedést megteszi.


(7) Az együttműködésre kijelölt szerv:

      a.) a megjelent kérelmezőt nyilvántartásba veszi

b.) tájékoztatja a beilleszkedést segítő programról való megállapodási kötelezettségéről,

c.) ismerteti a beilleszkedést segítő program típusát,

d.) egyeztet, illetve a segélyben részesülő személy szociális helyzetének és mentális állapotának megismeréséhez szükséges ismételt megbeszélést tart, majd írásbeli megállapodást köt a beilleszkedést segítő programokról,

e.) felhívja a segélyezett figyelmét a programban foglaltak teljesítési kötelezettségére.


(8) Az együttműködésre kötelezett szerv egyidejűleg több beilleszkedési program típusba való részvételről is megállapodhat a segélyezettel, ha azok együttes alkalmazása éri el a kívánt eredményt.


(9) A segélyezett megszegi együttműködési kötelezettségét akkor, ha a (3) bekezdésben foglalt kötelezettségét, valamint a beilleszkedést segítő megállapodásban meghatározottakat a megállapodásban rögzítettek szerint nem teljesíti.


(10) Amennyiben a rendszeres szociális segélyben részesülő a segély folyósításának tartama alatt együttműködésre kijelölt szervvel fennálló együttműködési kötelezettségét neki felróhatóan két éven belül ismételten megszegi, akkor meg kell szüntetni az aktív korúak ellátására való jogosultságot.


(11) Az önkormányzat az aktív korú személyek közcélú foglalkoztatását- kivétel a rendszeres szociális segélyezettek - a Polgármesteri hivatala és az önkormányzat intézményei útján szervezi.


Lakásfenntartási támogatás



10. § A kérelem benyújtója, illetve az ellátás jogosultja a lakókörnyezete rendezettségének  biztosítására vonatkozó, a rendelet 8. §-ban megállapított feltételek teljesítésére köteles.



Önkormányzati segély



11. § (1) Annak a személynek a részére, aki létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzd - kérelemre vagy hivatalból indult eljárásra - önkormányzati segély nyújtható, feltéve, hogy az egy főre számított havi családi jövedelme az öregségi nyugdíjminimum 130 %-át, egyedül élő esetén annak 140 %-át nem haladja meg.


(2) Két bizottsági ülés közötti időszakban a halasztást nem tűrő, azonnali intézkedést igénylő (krízishelyzet) esetben a Családsegítő Szolgálat környezettanulmánya és javaslata alapján jövedelmi viszonytól függetlenül a polgármester 100.000 Ft összeghatárig önkormányzati segélyt állapíthat meg.


(3) Természetbeni támogatás megállapítása esetén a segély céljával egyező felhasználásának biztosítására a Bizottság a Humán Szolgáltató Központot közreműködésre kéri fel.


III. Fejezet


TERMÉSZETBENI SZOCIÁLIS ELLÁTÁSOK


Köztemetés



12. § (1) Köztemetés nem állapítható meg abban az esetben, amennyiben a hozzátartozó a szociális temetés lehetőségével nem élt.


(2) Köztemetésnél a helyben szokásos legolcsóbb temetés rendelhető el.


 Közgyógyellátás



13. § (1) Méltányosságból megállapítható a közgyógyellátásra való jogosultsága annak, aki szociálisan rászorult és gyógyszerköltsége olyan magas, hogy azt létfenntartásának veszélyeztetése nélkül nem képes elviselni.


(2) Szociálisan rászorultnak kell tekinteni azt a személyt, akinek egy főre számított havi családi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíjminimum kétszeresét, és a havi rendszeres gyógyító ellátásának költsége, meghaladja az egy főre eső jövedelmének 10%-át.


(3) A közgyógyellátásra való jogosultság megállapítása iránti kérelmet a Kormányrendelet 9. melléklete szerinti formanyomtatványon kell benyújtani. Csatolni kell hozzá a rajta feltüntetett jövedelmekről az igazolást és a Kormányrendelet 10. mellékletében megjelölt háziorvosi igazolást.


IV. Fejezet


SZOCIÁLIS SZOLGÁLTATÁSOK


Alapszolgáltatások



14. § (1) Az Önkormányzat a szociálisan rászoruló személyek részére biztosítja a személyes gondoskodást nyújtó alábbi szociális alapszolgáltatásokat:

étkeztetés

a.) házi segítségnyújtás

b.) családsegítés

c.) nappali ellátás

d.) támogató szolgáltatás

e.) jelzőrendszeres házi segítségnyújtás

f.) szenvedélybetegek közösségi ellátása

g.) gyermekjóléti szolgáltatás



(2) Az Önkormányzat az (1) bekezdés f) és g) pontjaiban foglalt szociális alapszolgáltatásokat a Dél-Békési Kistérség Többcélú Társulása, valamint a gesztor Önkormányzatokkal kötött megállapodás alapján nyújtja.


(3) Az önkormányzat személyes gondoskodás körébe tartozó szociális alapszolgáltatásait a Humán Szolgáltató Központ (Székhelye: Mezőkovácsháza, Fáy u. 30.) integrált intézménye keretében, az alábbi szervezeti egységekben nyújtja:

a.) Idősek Klubja  

      idősek nappali ellátása, étkeztetés, házi segítségnyújtás, jelzőrendszeres házi segítségnyújtás

 b.) Családsegítő Szolgálat

 c.) Gyermekjóléti Szolgálat

 d.) Támogató Szolgálat


(4) A Humán Szolgáltató Központ integrált intézményen belül működő szervezeti egységek a szociális alapszolgáltatások mellett gyermekjóléti és egészségügyi alapszolgáltatásokat is nyújtanak, amelyek a jogszabályi előírások szerinti önálló szakmai egységekként működnek.


(5)  A szociális rászorultságot az alábbi alapszolgáltatások igénybevétele során a Szt-ben és e rendeletben meghatározottak szerint vizsgálni szükséges:

    a.) jelzőrendszeres házi segítségnyújtás

b.) támogató szolgáltatás



Szociálpolitikai kerekasztal


                  

15. § (1) A fenntartó helyi szociálpolitikai kerekasztalt hoz létre különösen a Városi Önkormányzat szociális szolgáltatástervezési koncepciójában meghatározott feladatok megvalósulásának, végrehajtásának folyamatos figyelemmel kísérésére.


(2)    A helyi szociálpolitikai kerekasztal tagjai:

a.) Városi Önkormányzat Képviselő-testületének egy tagja

b.) Humán Szolgáltató Központ képviselője

c.)  Szent István Otthonház képviselője

d.) Békés Megyei Fogyatékosok és Pszichiátriai Betegek Otthona delegáltja

e.) Háziorvosi Szolgálat egy tagja

f.) Szakmai civilszervezetek (Vöröskereszt, Mozgáskorlátozottak Szervezete) képviselője

g.) Helyi vállalkozók egy képviselője

h.) Román Nemzetiségi Önkormányzat

i.)  Városi Önkormányzat szakreferense

j.)  Nyugdíjas Egyesület delegáltja


(3) A kerekasztal évente kettő alkalommal ülést tart. Működésére vonatkozóan ügyrendet készít.


Étkeztetés



16. § (1) Étkeztetésre jogosultság feltételei:

a.) Kora alapján:

aa) az egyedül élő 75. életévét betöltött személy

ab)  a 80. életévét betöltött személy, függetlenül attól, hogy egyedül él, vagy sem


b.) Egészségi állapota alapján:

ba) ételei elkészítésében állandó segítségre szoruló személy, akut egészségromlása bekövetkeztétől legfeljebb 6 hónap időtartamra,

bb) 79 %-ot meghaladó mértékű egészségkárosodott, valamint a 2007. december 31. előtt az OOSZI szakvélemény szerint I. rokkantsági csoportba tartozó személy,

bc) az az ágyhoz kötött személy, akinek ez az állapota tartós, előreláthatóan 3 hónapot meghaladó időtartamú.


c.) Fogyatékossága, pszichiátriai betegsége alapján:

ca) fogyatékossági támogatásban részesülő személy

cb) olyan pszichiátriai beteg, aki

                            cba) gondnokság alatt áll vagy

                            cbb) korábban szakosított intézményi elhelyezett volt vagy

cbc) aki tartós, legalább 3 hónapot meghaladó gyógykezelés alatt áll és ételei elkészítéséhez állandó segítségre szorul, jogosultsága legfeljebb 6 hónapra áll fenn

                   d.)  Szenvedélybetegsége alapján:

da) pszichiáter szakorvos szakvéleményével igazolt szenvedélybetegségben szenvedő személy


          e.) Hajléktalan személy


(2) Az önkormányzat az étkeztetést

a.) Az Önkormányzat Gazdasági Ellátó Szervezete által üzemeltetett konyháról történő elvitellel, vagy az Idősek Klubjában, helyben fogyasztással,


b.) az étel házhoz szállításával biztosítja. Házhoz szállításra csak abban az esetben van lehetőség, amennyiben az étkezést igénybe vevő egészségi állapota miatt nem képes az étel elvitelére és ezt a tényt a háziorvos által kiállított igazolással alátámasztja, ápolási díjat rá tekintettel nem állapítottak meg, valamint nincs hozzátartozója, illetve hozzátartozói méltányolható indokkal az étel szállítását részére nem tudják biztosítani. „Méltányolható indok:” hozzátartozó életvitelszerűen nem tartózkodik a településen, tartósan beteg, illetve teljes munkaidős foglalkoztatásban vesz részt, továbbá aki ápolási díjban részesül és mellette napi 4 órában foglalkoztatott.


Házi segítségnyújtás



17. § (1) A házi segítségnyújtás feladatait az Idősek Klubja intézményegységben, azzal integrációban látják el.


(2) Házi segítségnyújtás igénybevételét megelőzően a gondozási szükségletet intézményvezetője, vagy az általa meghatalmazott személy vizsgálja meg.


(3) Az intézményvezető kötelező erejű igazolást ad ki a napi gondozási szükséglet mértékéről.


Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás



18. § A jelzőrendszeres házi segítségnyújtás feladatainak ellátása a Dél-Békési Kistérség Többcélú Társulás keretében, a gesztor önkormányzattal (Medgyesegyháza Nagyközségi Önkormányzat) kötött Megállapodásban, valamint a mezőkovácsházi Humán Szolgáltató Központ Szervezeti és Működési Szabályzatában foglalt működési rendben történik. 


Családsegítés



19. § (1) A családsegítő szolgáltatást a településen és a Mezőkovácsháza Térsége Önkormányzati Társulás keretein belül Végegyháza községben is a Humán Szolgáltató Központ Családsegítő Szolgálata látja el.


(2) A családsegítő szolgálat ellátja a szociális törvényben és a vonatkozó szakmai rendeletben rögzített feladatait.


(3) A családsegítő szolgálat az egyén és család számára nyújtott szolgáltatása térítésmentes.


Támogató szolgáltatás



20. § (1)  A támogató szolgáltatás feladata különösen

a.)  személyi segítő szolgálat

b.) szállító szolgálat

c.) tanácsadás működtetése.        


(2) A támogató szolgálat feladatainak ellátása a Mezőkovácsháza és  Térsége Önkormányzati Társulás keretében, Mezőkovácsháza, mint gesztor Battonya, Kisdombegyház, Kunágota, Magyardombegyháza, Végegyháza települési önkormányzatokkal kötött Megállapodásban, valamint a mezőkovácsházai Humán Szolgáltató Központ Szervezeti és Működési Szabályzatában foglalt működési rendben történik. 


Nappali ellátás



21. § Az önkormányzat a nappali ellátást a Humán Szolgáltató Központ intézményegységeként az Idősek klubjában biztosítja. 



V.


ELLÁTÁSOK KÖZÖS SZABÁLYAI


Igénybevétel és megszüntetés szabályi



22. § (1) Az ellátások iránti kérelmet az Humán Szolgáltató Központ Vezetőjéhez kell benyújtani. A kérelmek elbírálásáról az intézmény vezetője dönt és az ellátás biztosításáról a kérelmezőt értesíti.


(2) Ha az ellátást igénylő, illetve törvényes képviselője az intézmény vezetőjének a döntését vitatja, az arról szóló értesítés kézhezvételétől számított 8 napon belül a fenntartóhoz (Mezőkovácsháza Városi Önkormányzat) fordulhat. Ilyen esetben a polgármester határozattal dönt.


(3) A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátás feltételeiről a kérelem benyújtásakor a kérelmezőt tájékoztatni kell. Az ellátás megkezdésének időpontjáról az intézmény vezetője a jogosultat, illetve hozzátartozóját értesíti.


(4) Az ellátás igénybevételének megkezdésekor az intézményvezető vagy az általa erre feljogosított személy az ellátást igénybevevővel, illetőleg törvényes képviselőjével az Szt-ben meghatározott esetekben megállapodást köt, mely tartalmazza az Szt. 94/B. § (2) bek. a),c)  pontjaiban, valamint a 9/1999.(XI.24) SzCsM rendeletben foglaltakat az e rendeletben meghatározottak, és az intézmény házirendjében foglaltak figyelembevételével.


(5) A rendelet 17.§.-ban szabályozott étkeztetés igénybevételére benyújtott kérelem mellékleteként az abban foglalt feltételek igazolására az alábbi dokumentumok becsatolása szükséges:

a.) az életkor igazolására a személyazonosításra alkalmas okmány másolata,

b.) az egészségi állapot igazolására

ba) a háziorvos igazolása az átmeneti egészségromlás miatti, önellátási képessége legfeljebb 6 hó időtartamú hiányáról

bb) ORSZI szakvélemény az egészségkárosodás mértékéről, vagy az OOSZI által 2007. december 31-ig kiadott szakvélemény a 67%-os munkaképesség csökkenésről, mely a következő felülvizsgálat időpontjáig, vagy véglegesen érvényes

bc) háziorvosi igazolás a tartósan, előreláthatóan 3 hónapot meghaladó ágyhoz kötöttséggel járó betegségről 

c.) a fogyatékossági támogatás megállapítását igazoló határozat másolata

d.) pszichiátriai betegség igazolására

da) a gondnokság alá helyezést elrendelő bírósági végzés másolata

db) a szakosított intézeti elhelyezést megszüntető határozat másolata

dc) pszichiáter vagy neurológus szakorvos szakvéleménye a legalább 3 hónapot meghaladó kezeléséről és önellátási képessége hiányáról.

e.) Szenvedélybetegség igazolására pszichiáter vagy addiktológus szakorvos szakvéleménye.


(6) A szociális szolgáltatások igénybevételét megelőzően előgondozást kell végezni a 9/1999 (XI.24.) SzCsM rendeletben foglaltak szerint.


(7) Egyszerűsített előgondozást kell végezni:

a.) a házi segítségnyújtást

b.) személyi segítő szolgáltatás esetén a támogató szolgáltatást

c.) jelzőrendszeres házi segítségnyújtást megelőzően


(8) Külön eljárás nélkül köteles az intézmény vezetője az ellátást biztosítani, ha - a rendeletben szabályozott egyéb feltételek fennállásán túl - a kérelmező átmeneti, de azonnali ellátása szükséges rendkívüli élethelyzet /a róla gondoskodó személy előre nem látható és indokolt távolléte/ miatt.


(9) Az ellátások az alábbi esetekben és módokon szüntethetők meg:


a.) a határozott idő lejártával ezen időponttal,

b.) az igénybevevő lemondásával az általa megjelölt időponttal,

c.) a szakmai vezető írásos értesítése alapján indult, és az intézményvezető által az ellátott meghallgatásával lefolytatott eljárás alapján az intézményvezető megszüntető döntésének időpontjával, ha az ellátott az intézményi házirendet többször vagy súlyosan megszegi.


(10) Amennyiben a megszüntetéssel a jogosult, illetve törvényes képviselője nem ért egyet, az értesítés kézhezvételétől számított 8 napon belül a polgármesterhez fordulhat. Ilyen esetben az ellátást változatlan feltételek mellett mindaddig biztosítani kell, amíg a polgármester határozatot nem hoz.


(11) A fenntartó ellenőrzi és évente egy alkalommal értékeli a szakmai munka eredményességét. Az intézmény vezetője a személyes gondoskodás körében ellátott szociális szolgáltatások területén végzett munkáról évente egy – felkérésre több - alkalommal köteles beszámolni a fenntartónak.



Fizetendő térítési díjak


                                                                      

23. § A Az étkeztetésért térítési díjat kell fizetni. A térítési díj mértékét az önkormányzat külön rendelete határozza meg.


V.


GYERMEKVÉDELMI SZOLGÁLTATÁSOK


Gyermekjóléti Szolgáltatás



24. § Az Önkormányzat a szolgáltatást a településen – az önkormányzati társulási megállapodás alapján Végegyháza községben is – a Humán Szolgáltató Központ intézményegységén keresztül biztosítja.


Gyermekek napközbeni ellátása




25. § (1) A gyermekek napközbeni ellátásának célja biztosítani a gyermekek korának megfelelő nappali felügyeletét, gondozását, nevelését, foglalkoztatását és étkeztetését.


(2) A szolgáltatást a Négy Évszak Bölcsőde és Óvoda valamint az alapfokú és középfokú köznevelési intézmények biztosítják.


(3) Az étkeztetés rendjére, igénybevételének módjára és az intézményi térítési díj mértékére, és megfizetésének módjára, külön önkormányzati rendeletben foglaltak az irányadók.


VI. Fejezet


ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK



26. § A rendelet 2014. január 1. napján lép hatályba, ezzel egyidejűleg a pénzbeli, természetben nyújtandó és a személyes gondoskodás körébe tartozó helyi szociális ellátásokról szóló a  15/2007. (V. 2.), 38/2007. (XII. 29.), 3/2008. (I. 31.), 13/2008. (IV. 30.), 4/2009. (II. 20.), 7/2009. (IV. 30.) ÖR., 28/2009. (XI. 25.), 5/2010. (II. 15.), 8/2010. (II. 26.), 11/2010. (IV. 26.) sz. önkormányzati rendeletekkel módosított 11/2007. (III. 30.) sz. ÖR. rendelet valamint a gyermekek védelméről és a gyermekjóléti alapellátásokról szóló a 16/2007. (V. 2.), 39/2007. (XII. 29.), 39/2008. (XII. 22.) ÖR., 29/2009. (XI. 25.) sz. önkormányzati rendeletekkel módosított 10/2007. (III. 30.) sz. ÖR rendelet hatályát veszti. E rendelet  rendelkezéseit a hatálybalépést követően benyújtott ügyekben kell alkalmazni.




Mezőkovácsháza 2013. december 12.





Prof. Dr. Turcsán Zsolt                                                     Izsákné Hetényi Valéria

    polgármester                                                                           jegyző