Mezőkovácsháza Város Önkormányzata Képviselő-testületének 25/2014. (XII. 9.) önkormányzati rendelete
a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 4/2013. (II. 19.) sz. rendelet módosításáról
Hatályos: 2014. 12. 10- 2014. 12. 10Mezőkovácsháza Város Önkormányzata Képviselő-testületének 25/2014. (XII. 9.) önkormányzati rendelete
a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 4/2013. (II. 19.) sz. rendelet módosításáról
Mezőkovácsháza Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (továbbiakban: Mötv.) 8. § (2) bekezdésében, 45. §-ában, a 48. § (2)-(4) bekezdéseiben, a 49. § (2) bekezdésében, az 50. §-ában, az 51. §. (2) bekezdésében, az 53. §-ban, az 57. §. (1)-(2) bekezdéseiben, az 59. § (2) bekezdésében 68. § (2)-(3) bekezdésében, a 82. § (3) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a Magyarország Alaptörvénye 32. cikk § (1) bekezdés d) pontjában foglalt feladatkörében eljárva Szervezeti és Működési Szabályzatáról a következő rendeletet alkotja:
1. § (1) A rendelet 2. § (2) bekezdésében a „a törvényben” szövegrész helyébe a „jogszabályban” szöveg kerül.
(2) A rendelet 2. § (2) bekezdésének a), d), f), g) pontjai hatályukat vesztik.
(3) A rendelet 2. § (2) bekezdésének b) pontja helyébe az alábbi szöveg kerül:
2. § (1) A rendelet 2. § (5) bekezdésének első mondatában a „szakfeladatok” szövegrész helyére a „államháztartási szakágazat és kormányzati funkciók” szöveg kerül.
(2) A rendelet 2. § (5) bekezdésének a) pontja helyébe az alábbi rendelkezés lép:
(3) A rendelet 2. § (5) bekezdésének b) pontja helyébe az alábbi rendelkezés lép:
3. § A rendelet 9. § (1) , a 17. § (2) , a 18. § (4), a 21. § (5), a 22. § (2) és (3), a 31. § (8), és a 33 § (2) bekezdéseiben az „Ügyrendi Bizottság” szövegrész helyére az „Ügyrendi és Pénzügyi Bizottság” szöveg kerül.
4. § A rendelet 10. § (5) bekezdésének második mondata helyébe a következő szöveg kerül, a harmadik mondata hatályát veszti: „A képviselő-testület tagjai, valamint a külsős bizottsági tagok részére a nyílt ülések anyaga elektronikus adathordozón, írásvédetten pdf formátumban – a bizottsági elnökök részére kérelem alapján papír alapon -, a zárt ülés anyaga nyomtatott formában, a Polgármesteri Hivatal kézbesítője útján kerül továbbításra.”
5. § A rendelet 20. § (2) bekezdése helyébe a következő szöveg kerül: „A Képviselő-testület munkatervben tervezett nyílt üléseiről a lakosságot a Városi Könyvtárban papír formában elhelyezett, az ülésekről készült jegyzőkönyvekkel és mellékleteivel – rendeletek, határozat mellékletek, előterjesztések mellékleteikkel együtt -, valamint a város honlapján (www.mezokovacshaza.hu) elektronikus formában ugyan ezen dokumentumok kihelyezésével tájékoztatja.”
6. § A rendelet 29. § (2) bekezdésében a „biztosítja” szövegrész helyébe a „gondoskodik” szöveg kerül.
7. § A rendelet VII. Fejezete helyébe az alábbi rendelkezés kerül.
35. § (1) A településen működő nemzetiségi önkormányzatok: a Román Nemzetiségi Önkormányzat és a Roma nemzetiségi Önkormányzat. A nemzetiségi önkormányzatok működésük részletes szabályait szervezeti és működési szabályzatukban állapítják meg.
(2) A települési önkormányzat a nemzetiségi önkormányzatok részére biztosítja a működésük feltételeit a 6. és 6/a. számú melléklet szerinti Együttműködési Megállapodásban rögzítettek szerint.
(3) A nemzetiségi önkormányzatok gazdálkodásával kapcsolatos feladatokat a Polgármesteri Hivatal költségvetési irodája látja el a (2) bekezdés szerinti megállapodás alapján.
8. § (1) A rendelet 38. § (2) és 39. § (4) bekezdésében a „Pénzügyi Bizottság” szövegrész helyére az „Ügyrendi és Pénzügyi Bizottság” szöveg kerül.
(2) A rendelet 38. § (8) bekezdés a) pontja helyébe az alábbi rendelkezés lép:
(3) A rendelet 28. § (8) bekezdés e) pontjában a „pénzforgalmi szemléletű kettős” szövegrész helyébe a „pénzforgalmi– és eredményszemléletű” szöveg kerül.
9. § (1) A rendelet 1. számú mellékletében az „Unio” szövegrész helyébe a „KTSE” szövegrész kerül.
(2) A rendelet 2. számú melléklete helyébe e rendelet 1. számú melléklete kerül.
(3) A rendelet 3. számú melléklete helyébe e rendelet 2. számú melléklete kerül.
(4) A rendelet 4. számú melléklete helyébe e rendelet 3. számú melléklete kerül.
10. § E rendelet 2014. december 10. napján lép hatályba.
1. melléklet
1. ÜGYRENDI és PÉNZÜGYI BIZOTTSÁG
1. véleményezi az éves költségvetési javaslatot, és a végrehajtásáról szóló féléves, éves beszámoló tervezeteit;
2. figyelemmel kíséri a költségvetési bevételek alakulását, különös tekintettel a saját bevételekre, a vagyonváltozás (vagyonnövekedés, csökkenés) alakulását, értékeli az azt előidéző okokat;
3. vizsgálja a hitelfelvétel indokait és gazdasági megalapozottságát, ellenőrizheti a pénzkezelési szabály betartását, a bizonylati rend és a bizonylati fegyelem érvényesítését. Vizsgálja továbbá a költségvetés készítésénél – a belső információs rendszerben – használatos nyomtatványok alkalmazását, illetve elvégzi a szükséges korrekciókat.
4. közli vizsgálati megállapításait haladéktalanul a képviselő-testülettel;
5. megküldi vizsgálati jegyzőkönyvét, észrevételeivel együtt az Állami Szám-vevőszéknek, ha a képviselő-testület a vizsgálati megállapításokkal nem ért egyet.
1. vizsgálja:
a) a képviselők és a polgármester összeférhetetlenségét, melyről jelentést, javaslatot tesz a képviselő-testületnek;
b) az SZMSZ hatályosulását, szükség esetén előterjesztést nyújt be annak módosítására;
c) törvényességi, jogszabály-szerkesztési szempontból a képviselő-testület elé kerülő rendelet-tervezeteket, szabályzatokat, alapszabályokat, alapító okiratokat, társasági szerződéseket és egyéb megállapodásokat;
d) a veszteség okait, ha a költségvetési szerv vállalkozási tevékenysége veszteségessé válik, vizsgálata alapján intézkedik az okok megszüntetéséről;
2. figyelemmel kíséri:
a) az önkormányzati rendeletek hatályosulását, kezdeményezi módosításukat, illetve hatályon kívül helyezésüket;
3. véleményezi:
a) a képviselő-testület elé kerülő szerződés tervezeteket;
b) a Kormányhivatal törvényességi észrevételét;
c) a költségvetés módosítását eredményező, képviselő-testület elé kerülő határozati javaslatokat;
b) az önkormányzat vagyonával kapcsolatos, képviselő-testület elé kerülő előterjesztéseket;
c) a költségvetési rendelettervezeteket, és a koncepciót;
d) a képviselő-testület elé kerülő, pályázattal kapcsolatos előterjesztéseket;
4. önkormányzati perek eredményének ismeretében javaslatot tehet személyi felelősség megállapítására;
5. közreműködik:
a) az önkormányzati rendeletek tervezetének kidolgozásában;
b) az önkormányzat éves költségvetésének összeállításában;
6. tájékozódik a belső ellenőrzési tervről, az éves beszámolóról, valamint az egyes ellenőrzési programok végrehajtásáról, melyekről szóló anyagokat a költségvetési iroda bocsátja rendelkezésére.
7. lebonyolítja a titkos szavazást,
8. kezeli, nyilvántartja, és ellenőrzi a képviselők, a polgármester vagyonnyilatkozatait, lefolytatja az ezzel kapcsolatos eljárást, melynek eredményéről a soron következő ülésen a képviselő-testületet tájékoztatja.
1. Dönt;
a) követelésről történő lemondásról, ill. annak leírásáról a polgári jogviszonyból eredő követelések behajtásának rendjéről szóló önkormányzati rendeletben szabályozott esetekben;
b) a hivatali és intézményi költségvetési plusz fedezeti igény elbírálásáról az általános célú tartalék terhére 500.000 Ft összeghatárig;
c) a hivatali kormányzati funkciók, szakfeladatok előirányzatai közötti átcsoportosításról;
d) a 100.000 Ft keretösszegek alatti kiküldetésekről, azokról az ingatlan és egyéb vagyonügyletekről, amelyet a képviselő-testület vagyonrendeletével hatáskörébe utalt;
e) a működéshez szükséges egy éven belüli likvidhitel felvételéről 50 millió Ft összeghatárig;
f) a képviselő-testület ügyrendi vitáiban;
2. megválasztja póttagok hiányában az új szavazatszámláló bizottsági tagokat;
3. felkérésére részt vesz a Választási Iroda Vezetőjének– az aláírásgyűjtő ívek hitelesítését megelőzően – a helyi népszavazásra bocsátandó kérdés(ek), népi kezdeményezéssel megtárgyalásra, döntésre javasolt ügy(ek) szakszerű, pontos, egyértelmű megfogalmazásában;
4. a polgármester munkájával kapcsolatban felmerült bejelentések előzetes kivizsgálása, javaslattétel a Képviselő-testület felé;
5. az át nem ruházható hatáskörök (díjazásának, tiszteletdíjának meghatározása, összeférhetetlenség, fegyelmi és kártérítési felelősség megállapítása) kivételével minden egyéb munkáltatói jog gyakorlása a polgármester felett;
6. a bizottság elnöke jogosult a képviselő-testületnek a polgármesterrel kapcsolatos munkáltatói intézkedések dokumentumainak aláírására, és szabadságolásával kapcsolatos engedélyezésre.
2. KULTURÁLIS és SZOCIÁLIS BIZOTTSÁG
1. összehangolja a közművelődéssel, közneveléssel, sporttal és ifjúsággal kapcsolatos városi feladatokat;
2. összeállítja az Önkormányzat éves közművelődési és sport rendezvénytervét, a városi szintű nemzeti és állami ünnepek, Kovácsházi napok, valamint szakmai napok rendezvényeinek előkészítő megbeszélésire egy tagot delegál, segíti az önkormányzati intézmények által bonyolított városi szintű rendezvények feladatait;
3. közreműködik a testvértelepülések kulturális és sport kapcsolatainak ápolásában;
4. ellenőrzi az ágazathoz tartozó intézmények tevékenységét;
5. figyelemmel kíséri a lakossági igényeket, és javaslatot tesz az egészségügyi, gyermekjóléti és szociális alapellátás színvonalának fejlesztésére;
6. részt vesz az ifjúságot érintő önkormányzati fejlesztési feladatok kidolgozásában.
7. támogatja:
a) a köznevelési és közösségi kulturális hagyományok és értékek ápolását, segíti a művészeti értékek létrehozását, megőrzését;
b) a művelődésre, társas életre szerveződő művelődési és civil közösségek tevékenységének, a lakosság életmódjának javítását szolgáló kulturális célok megvalósítását,
8. véleményezi:
a) az ágazatát érintő, képviselő-testület elé kerülő pályázati tervezeteket, előterjesztéseket;
b) az önkormányzat által alapított kitüntetésekre beérkező jelöléseket, javaslatokat;
c) a Kalocsa Róza Nonprofit Közhasznú Korlátolt Felelősségű Társaság önkormányzati támogatás felhasználásáról készült beszámolóját, a Közművelődési Közhasznúsági Szerződésben foglaltak érvényesülését, éves munkatervét
9. javaslatot tesz:
1. meghatározza:
a) az óvoda telephelyeinek működési (felvételi) körzetét;
b) az óvoda, könyvtár nyitvatartási rendjét;
2. beszerzi:
a) a működési körzet meghatározása előtt a települési nemzetiségi önkormányzat egyetértését, ha az intézmény nemzetiséghez tartozó gyermekek nevelését, oktatását végzi;
3. ellenőrzi az ágazathoz tartozó intézményekben a házirend, valamint - a kollektív szerződés és a közalkalmazotti szabályzat kivételével - más belső ágazati szabályzatok elfogadására irányuló eljárási rendelkezések betartását, a szabályzatban foglaltak, valamint a működés és döntéshozatal jogszerűségét (törvényességi ellenőrzés) Ellenőrizheti a szakmai munka eredményességét, a gyermek- és ifjúságvédelmi tevékenységet.
4. dönt:
a) az önkormányzat költségvetésében jóváhagyott közművelődési és sport keretösszeg éves felhasználásáról;
b) az önkormányzat éves közművelődési és sport rendezvénytervéről;
c) Bursa Hungarica felsőoktatási ösztöndíj odaítéléséről
d) átmeneti segély kérelmekről, a folyósítás módjának (természetbeni, pénzbeli) meghatározásáról,
e) a kiskorúak rendkívüli gyermekvédelmi-, gyermekintézményi térítési díj támogatására benyújtott kérelmekről,
f) pénzbeli szociális ellátásra biztosított kiemelt előirányzaton belüli átcsoportosításról,
g) gyakorolja a szociális bérlakások bérbeadásával kapcsolatos – vonatkozó helyi rendelet szerinti – hatásköröket,
h) dönt az önkormányzat által rendeletben megállapított fizetési kötelezettségek esetén a hátralékos ügyfél kérelmére a részletfizetés engedélyezéséről
i) másodfokon
a) a jogszabálysértésre hivatkozással benyújtott kérelem, továbbá
b) az óvodai felvétellel és az óvodából való kizárással kapcsolatban érdeksérelemre hivatkozással benyújtott kérelem tekintetében.
5. jóváhagyja:
6. elrendeli:
3. VÁROSFEJLESZTÉSI BIZOTTSÁG
1. javaslatot tesz:
a) önkormányzati intézmény alapítására, megszüntetésére;
b) vállalkozások létrehozására,;
c) a költségvetési törvény által megjelölt pályázati támogatások és egyéb pályázati források elnyeréséhez;
d) a városfejlesztési koncepcióival és rendezési tervével kapcsolatos ügyekben;
2. véleményezi:
a) az önkormányzat vagyonával kapcsolatos, képviselő-testület elé kerülő előterjesztéseket;
b) az ágazatait érintő, képviselő-testület elé kerülő pályázat és rendelet-tervezeteket;
c) az ágazatához kapcsolódó személyi ügyeket.
3. közreműködik:
a) az épített környezet emberhez méltó és esztétikus kialakításában, valamint a helyi építészeti örökség védelmében;
b) az építés helyi rendjének biztosítása érdekében az országos szabályoknak megfelelően, illetve az azokban megengedett eltérésekkel a település közigazgatási területének felhasználásával és beépítésével, továbbá a környezet természeti, táji és épített értékeinek védelmével kapcsolatos, a telkekhez fűződő sajátos helyi követelményeknek, jogoknak és kötelezettségeknek helyi építési szabályzatban történő megállapításában;
c) A megbízott főépítésszel együttműködve kidolgozza és előterjeszti a városfejlesztés szempontjából kiemelten fontos és ellenőrzött övezetekben a telekalakítás, építés előírásait tulajdonosi formától függetlenül. Javaslatot tesz a főtér, főtéri övezet, sétáló utca, piactér, piactéri övezet, fürdő-, sport-, szabadidő övezet kijelölésére. Előterjesztést tesz önkormányzati elővásárlási, építési tilalom elrendelési, kisajátítási és egyéb településrendezési feladatok megvalósulását biztosító sajátos jogintézmények tekintetében.
d) a helyi természeti és építészeti örökség értékeinek feltárásában, számbavételében, védetté nyilvánításában, fenntartásában, fejlesztésében, őrzésében, védelmének biztosításában;
e) a város-, fürdőfejlesztési koncepciók, programok, tervek kialakításában.
4. e feladatkörében figyelemmel kíséri:
a) az ágazataihoz tartozó önkormányzati intézmények, szervek tevékenységét;
b) a környezet védelmét és a természetvédelmet szolgáló jogszabályok betartását, kezdeményezi, illetve véleményezi e tárgykörökben helyi szabályok, rendeletek alkotását;
c) a rendezési terveket, programokat, kezdeményezi módosításukat;
d) a város-rekonstrukciót, a műemlék és műemlék jellegű ingatlanok hasznosítását;
5. előkészíti:
a) a közösségi közlekedéssel kapcsolatos előterjesztéseket;
b) kidolgozza és jóváhagyás céljából a testület elé terjeszti a képviselő-testület programjában foglalt célokkal, feladatokkal és a település rendezési tervével összhangban az önkormányzat illetékességi területére vonatkozó önálló települési környezetvédelmi programot;
c) a településfejlesztéssel és településrendezéssel összefüggő önkormányzati feladatokkal kapcsolatos helyi döntéseket, szervezi azok végrehajtását;
d) az épített és természeti környezet védelmével összefüggő önkormányzati feladatokkal kapcsolatos helyi döntéseket, szervezi azok végrehajtását;
1. dönt:
a) az önkormányzat éves költségvetésében a közterület fejlesztésével kapcsolatos pénzeszközök felhasználásáról, parkok, utcák, terek és játszóterek, stb. díszítő és funkcionális tárgyainak beszerzéséről és kialakításáról,
b) az önkormányzat tulajdonában lévő ingatlanok felújításáról 200.000,- Ft értékhatárig az e célra elkülönített keret terhére;
c) az értékesítésre kerülő önkormányzati bérlakások árának megállapításáról külön rendeletben foglalt szabályok szerint;
d) a város zöldterület-gazdálkodási éves tervének elfogadásáról;
e) a lakásértékesítésből származó bevételből képzett e célú keret 50%-a erejéig bérlakás-, telek vásárlásáról, ingatlanonként maximum 500.000 Ft értékhatárig,
f) a Környezetvédelmi Alapról szóló helyi rendeletben szabályozott hatásköreiben,
g) gyakorolja a költségalapú bérlakások bérbeadásával kapcsolatos – vonatkozó helyi rendelet szerinti – hatásköröket;
h) lefolytatja az elővásárlási joggal nem érintett lakásingatlanok értékesítése esetén a pályázati eljárást;
i) az önkormányzat nevében dönt az elidegenítési és terhelési tilalommal, valamint jelzálogjoggal kapcsolatos kérelmekről,
2. melléklet
a) 200.000 Ft egyedi értékhatárt meg nem haladó ingó, ingatlan, mezőgazdasági földterületek bérbeadása, értékesítése,
b) a selejtezett eszközök értékesítése.
a) A gyermekek védelméről és a gyermekjóléti alapellátásokról szóló helyi rendelet szerint,
b) A pénzbeli, természetben nyújtandó és a személyes gondoskodás körébe tartozó helyi szociális ellátásokról szóló helyi rendelet szerint.
a) kötelezettséget vállalhat az éves költségvetésben nem tervezett, előre nem látható kiadások fedezetére évi 500.000,- Ft erejéig az általános célú tartalék terhére,
b) meghatározza és a helyben szokásos módon (önkormányzati honlapon, óvoda hirdetőtáblán) közzéteszi az óvodai beiratkozási időpontokat,
c) egyetértését adja a rendkívüli, illetve a meghatározott szünetek mellett más időpontban tartandó óvodai szünet elrendeléséhez, valamint engedélyezi a közművelődési intézmény átmeneti igénybevételét más célra, valamint legfeljebb 2 hónapot meg nem haladó szüneteltetését,
d) dönt az önkormányzat tulajdonában lévő ingatlanok felújításáról 50.000,- Ft értékhatárig az e célra elkülönített keret terhére;
e) meghatározza a fürdő és kemping nyitvatartási idejét, indokolt esetekben egyedi és eseti kedvezményeket engedélyez. Indokolt eset különösen: önkormányzati rendezvényekhez, feladatellátáshoz kapcsolódó igények, kivételes testi fogyatékosság miatti igény, a létesítmények látogatottságát célzó akciók stb.
3. melléklet
a) a polgármester,
b) az alpolgármesterek
c) a jegyző, aljegyző;
d) a bizottság az általa felügyelt ágazat vonatkozásában;
a) az előterjesztés címét, cél-, és feladat meghatározását, a feltételeket, a várható eredményt, a döntés szükségességének indokait, ennek jogszabályi alapjait;
b) a témával kapcsolatos korábbi testületi döntést és annak végrehajtását,
c) a döntéshez szükséges információkat, következtetéseket, eszközöket, (a javasolt döntés indokait), annak várható társadalmi, gazdasági hatását,
d) esetleges szakértői véleményeket,
e) személyi kérdéseknél a zárt testületi ülés tartására irányuló kérelmet, valamint jelölés esetén az elfogadó nyilatkozatot,
f) intézmény beszámolójához a felügyeleti tevékenységben közreműködő hivatali dolgozó értékelését a beszámolót, az intézmény tevékenységét, illetően, megfogalmazza a szükséges intézkedéseket, döntési javaslatot készít.
g) a határozati javaslatot;
h) végrehajtásért felelős személy vagy személyek megnevezését, a határidők, részhatáridők megjelölését
i) az alábbi záradékot:
Az előterjesztést készítette: |
|
Az előterjesztést áttanulmányozta és felülvizsgálta: |
|
Az előterjesztést tárgyalta: |
|
Melléklet: |
|
Előterjesztéshez meghívott: |
|
Meghívott önszerveződő csoportok: |
|
Döntésről kivonattal értesül: |
|
Döntéshozatal: |
a) A képviselő-testület elé kerülő előterjesztések, beszámolók, jelentések, tájékoztatók, bejelentések, egyedi önkormányzati hatósági ügyek leadási határideje: a postázás napja előtt 10 nappal.
b) Postázás: a képviselő-testület ülését megelőző 5 nappal.
c) A testületi ülésre az előterjesztés írásban vagy szóban kerül benyújtásra. Írásos előterjesztést kell készíteni: a törvényben és az SZMSZ-ben meghatározott át nem ruházható hatáskörbe tartozó ügyek esetében.