Mezőkovácsháza Város Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2015 (II.17.) önkormányzati rendelete
Önkormányzat 2015. évi költségvetéséről
Hatályos: 2015. 02. 18- 2015. 02. 27Mezőkovácsháza 1/2015 (II.17.)
Önkormányzat 2015. évi költségvetéséről
2015-02-18-tól 2015-02-27-ig
MEZŐKOVÁCSHÁZA VÁROS ÖNKORMÁNYZATA
KÉPVISELŐ-TESTÜLETÉNEK
1/2015. (II. 17.) sz. önkormányzati
rendelete
az Önkormányzat 2015. évi költségvetéséről
Mezőkovácsháza Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a 2015. évi költségvetésről az alábbi rendeletet alkotja:
1. A rendelet hatálya
1. § A rendelet hatálya a képviselő-testületre, annak bizottságaira, a polgármesteri hivatalra és az önkormányzat által fenntartott költségvetési intézményekre terjed ki.
2. A költségvetés bevételei és kiadásai
2. § (1) A Képviselő-testület az önkormányzat 2015. évi költségvetését
1.116.394 eFt bevétellel
1.116.394 eFt kiadással
Ezen belül 70.966 eFt eFt hiánnyal állapítja meg, melyből a
Működési hiány: 0 eFt,
Felhalmozási hiány: 70.966 eFt.
- Az előzetes tervek alapján az Önkormányzat működési hiánya 76.552 eFt, fejlesztési hiánya 70.966 eFt, mindösszesen 147.518 eFt. A működési hiány teljes összegére működőképesség megőrzését szolgáló kiegészítő támogatás került betervezésre. A fejlesztési hiány fedezetére fejlesztési hitelfelvételt tervezett.
- Az önkormányzat működőképességének finanszírozása érdekében a Magyarország 2015. évi központi költségvetéséről szóló 2014. évi C. törvény 3. melléklet III. pontja alapján az önkormányzati fejezeti tartalék keret terhére működőképességének megőrzését szolgáló támogatásra pályázatot nyújt be. Amennyiben a pályázat elutasításra kerül, vagy meghiúsul, úgy az előirányzatokat újra felülvizsgálja és módosítja.
- A felhalmozási hiány fedezetét az önkormányzat fejlesztési hitel felvételével, esetlegesen kötvény kibocsátásával kívánja megvalósítani.
- Az (1) bekezdésben megállapított bevételek forrásonkénti, kiadások jogcímenkénti megoszlását, illetve működési és felhalmozási cél szerinti részletezését a rendelet 1. számú melléklete tartalmazza
- A 3. § (1) bekezdésben megállapított kiadási és bevételi főösszegek intézményenként és kiemelt előirányzatonkénti részletezését a 2. számú melléklet tartalmazza.
- A 2. sz. melléklet részletezése a következő:
2/1. melléklet: Mezőkovácsháza Városi Önkormányzat
2/2. melléklet Mezőkovácsházi Polgármesteri Hivatal
2/3. melléklet: Mezőkovácsházi Négy Évszak Óvoda és Bölcsőde
2/4. melléklet: Mezőkovácsházi Humán Szolgáltató Központ
2/5. melléklet: Mezőkovácsházi Városi Könyvtár
- A normatív állami hozzájárulásokat jogcímenként a 3. számú melléklet tartalmazza.
- A Képviselő-testület által meghatározott felújítási kiadásokat célonként a 4. számú melléklet, valamint a felhalmozási kiadásokat feladatonként az 5. számú melléklet tartalmazza.
- Az önkormányzat a kiadások között, 7.000 eFt általános célú tartalékot állapít meg.
- Az Áht. 23. § f) pont alapján a költségvetési év azon fejlesztési céljait, amelyek megvalósításához a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény 3. § (1) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügylet megkötése válik, vagy válhat szükségessé, a rendelet 6. sz. melléklete tartalmazza.
- A pénzben és természetben, valamint a rendszeres és eseti jelleggel nyújtott szociális ellátásokat a 7. számú melléklet tartalmazza. Az önkormányzati támogatás csak a központi támogatási összeggel arányosan használható fel.
- A működési és felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatokat mérlegszerűen a 8. és 9. számú melléklet tartalmazza.
- A Képviselő-testület több éves kihatással járó kötelezettségeinek előirányzatait éves bontásban a 10. számú melléklet tartalmazza.
- Az önkormányzat által felvett hitelállomány alakulását, lejárat és eszközök szerint a 11. számú melléklet tartalmazza.
- A Képviselő-testület a költségvetési évet követő 2 év várható előirányzatait, a költségvetési év folyamatai és áthúzódó hatásai, valamint a gazdasági előrejelzések ismeretében a 12. számú mellékletben foglaltak szerint tartalmazza.
- A Képviselő-testület a költségvetési év várható bevételi és kiadási előirányzatainak teljesüléséről az előirányzat felhasználási ütemtervet – a 13 számú mellékletben foglaltak szerint hagyja jóvá.
- Európai uniós támogatásokkal megvalósuló programok, projektek bevételei és kiadásai, valamint önkormányzaton kívül ilyen programhoz történő hozzájárulást a 14. számú melléklet tartalmazza.
- A Képviselő-testület a közvetett támogatásokról készített kimutatást a 15. számú melléklet szerint hagyja jóvá.
- Az önkormányzat 2015. évi létszámkeretét intézményenként a 16. sz. melléklet tartalmazza. A megüresedett álláshelyek csak a Képviselő-testület engedélyével tölthetőek be.
- A helyi önkormányzat által irányított költségvetési szervek tevékenységenkénti bevételeit, kiadásait kötelező, nem kötelező, államigazgatási feladatok bontásban annak finanszírozási módját a 17. számú melléklet tartalmazza.
- Az önkormányzat likviditási tervét a 18. sz. melléklet tartalmazza.
- A stabilitási tv. szerint felvehető hitel korlát számítását a 19. sz. melléklet tartalmazza.
3. A költségvetés végrehajtásának szabályai
3. § (1) Az intézmények vezetői szakmai tevékenységük és a költségvetés végrehajtása során kötelesek a gazdaságosság, a hatékonyság és az eredményesség követelményeit érvényesíteni.
- Az önállóan működő és az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervek e rendeletben meghatározott bevételi és kiadási kiemelt előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.
- Az (1) bekezdésben meghatározott költségvetési szervek jóváhagyott kötelező térítési díjak bevételi előirányzatain felüli többletbevételét az önkormányzat jelenlegi likviditási helyzetének helyreállításáig a mutatkozó hiány csökkentésének érdekében az intézményfinanszírozás egyidejű csökkentésével elvonja.
- Az (2) bekezdésben meghatározott költségvetési szervek kötelező többletbevételük –kivéve a (3) bekezdésben foglaltakat - terhére is csak a forrásképződés mértékében, illetve ütemének figyelembe vételével és az intézmény biztonságos működésének szem előtt tartásával vállalhatnak kötelezettséget. Többletbevételük terhére,- kivéve a ˙(3) bekezdésben foglaltakat - saját hatáskörben csak a dologi kiadások előirányzatát emelhetik fel.
- Az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv vezetője a saját hatáskörben végrehajtott előirányzat-változásról 15 napon belül köteles a jegyzőt tájékoztatni.
- A (4) és (5) bekezdés szerinti előirányzat-módosítás költségvetési támogatási igénnyel sem a költségvetési évben, sem a következő év/ek/ben nem járhat.
- Az önkormányzat, a Polgármesteri Hivatal, valamint az önállóan működő és önállóan gazdálkodó költségvetési szervek az évközi előirányzat-módosításokról a jegyző által meghatározott formában kötelesek naprakész nyilvántartást vezetni.
- A feladat elmaradásából származó – személyi jellegű juttatások, munkaadókat terhelő járulékok és dologi jellegű kiadások – megtakarítások felhasználására csak a Képviselő-testület engedélyével kerülhet sor.
- A testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat valamennyi önállóan működő és önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv köteles betartani.
- A Képviselő-testület a 2.176.000 Ft előirányzat zárolását rendeli el az alábbi megbontás szerint:
Adatok eFt-ban
Megnevezés | Személyi juttatások | Munkaadói járulékok | Összesen |
Humán szolgáltató Központ | |||
Cafetéria | 750 | 268 | 1018 |
Négy Évszak Óvoda és Bölcsőde | |||
Cafetéria | 660 | 236 | 896 |
Könyvtár | |||
Cafetéria | 90 | 32 | 122 |
Polgármesteri Hivatal | |||
Cafetéria | 30 | 10 | 40 |
Önkormányzat | |||
Cafetéria | 75 | 25 | 100 |
Mindösszesen: | 1605 | 571 | 2176 |
A gazdálkodás lehetőségeitől függően a zárolt előirányzatok feloldására vagy törlésére a Képviselő-testület jogosult.
4. § (1) Az önálló gazdálkodási jogkörrel felruházott költségvetési szervek kötelesek saját hatáskörükben kialakított számviteli rendjüket számviteli politikájukban és számlarendjükben rögzíteni.
- Valamennyi önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv köteles a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályzatot a mindenkori érvényes központi szabályozás figyelembe vételével elkészíteni, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani. A szabályozási hiányosságokért a felelősség a mindenkori intézményvezetőt terheli.
5. § (1) A Képviselő-testület a jóváhagyott kiemelt kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát kizárólagos hatáskörében tartja.
- Az önkormányzat költségvetésében meghatározott tartalék előirányzatának módosításáról, átcsoportosításáról a Képviselő-testület dönt.
- A képviselő-testület feljogosítja az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerveket a költségvetésükben előirányzott felhalmozási pénzeszközükkel való gazdálkodásra.
- Az év közben engedélyezett központi támogatások felhasználásáról, valamint az önkormányzat költségvetési szervei által javasolt előirányzat átcsoportosítások miatt a költségvetési rendelet módosításáról a Képviselő-testület a jegyző által történő előkészítése után, a polgármester előterjesztése alapján II. a III. és a IV., valamint a tárgyévet követő I. negyedévben dönt.
6. § (1) Az önkormányzatnál felmerülő likviditási problémák fennállása esetén az alaptevékenységekhez kapcsolódó kiadások teljesítésénél a következő sorrendet kell betartani: munkabérek, szociális ellátások, közüzemi díjak, egyéb alapfeladathoz kapcsolódó kiadások. Az alapfeladathoz nem kapcsolódó kiadások csak az előzőekben sorolt kifizetések után teljesíthetők.
- Az önkormányzat működőképességének fenntartása érdekében a Képviselő-testület elrendeli, hogy a Polgármesteri Hivatal készítse elő az önkormányzati fejezeti tartalék terhére történő helyi önkormányzatok működőképessége megőrzését szolgáló kiegészítő támogatáshoz szükséges igénybejelentést.
- A (2) bekezdés szerinti intézkedések megtételéről és a támogatási igény kimutatásáról, határidőben történő benyújtásáról a polgármester gondoskodik, külön Képviselő-testületi döntés alapján.
- Amennyiben az intézmény 30 napot elérő, vagy meghaladó elismert tartozásállománya további 28 napig fennáll és mértékét tekintve a költségvetési szerv éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át eléri, azt az önállóan gazdálkodó költségvetési szerv vezetője haladéktalanul köteles jelenteni az önkormányzat jegyzőjének.
- § A Magyarország helyi Önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. Törvény 68.§ (4) bekezdése szerinti értékhatár 0 Ft.
4. Illetményalap, juttatások
8. § (1) A köztisztviselői illetményalap 38.650,- Ft.
- A költségvetési szervek által foglalkoztatottak éves cafeteria keretére a Magyarország 2015. évi központi költségvetéséről szóló 2014. évi C. törvény 59. § (2) bekezdését kell alkalmazni.
5. Belső ellenőrzés
9. § A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése az önállóan gazdálkodó költségvetési szervek tekintetében a Dél-Békési Kistérség Többcélú Társulása útján történik. Az ellenőrzés tapasztalatairól a polgármester a zárszámadási rendelettervezet előterjesztésekor köteles a képviselő-testületet tájékoztatni.
6. Záró rendelkezések
E rendelet a 2015. február 18. napján lép hatályba, ezzel egyidejűleg az átmeneti gazdálkodásról szóló 26/2014. (XII. 23.) sz. önkormányzati rendelet hatályát veszti.
Mezőkovácsháza, 2015. február 12.
Varga Gusztáv Dr. Szilbereisz Edit
polgármester aljegyző
Mezőkovácsháza, 2015. február 17.
Dr. Szilbereisz Edit
aljegyző