Mezőkovácsháza Város Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2015. (II.27.) önkormányzati rendelete

a szociális és gyermekvédelmi ellátásokról

Hatályos: 2018. 05. 04- 2018. 06. 26


MEZŐKOVÁCSHÁZA VÁROS ÖNKORMÁNYZATA

KÉPVISELŐ-TESTÜLETÉNEK


5/2015. (II. 27.) sz. 

önkormányzati rendelete 


a szociális és gyermekvédelmi ellátásokról


Mezőkovácsháza Város Önkormányzat Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban Szt.) 10. § (1) bekezdésében, 25.§ (3) bekezdésének b) pontjában, 26. §-ában, 32. § (3) bekezdésében, 45. § (1) bekezdésében, 48. § (4) bekezdésében, 92. § (1) és (2) bekezdésében, 132. § (4) bekezdésében, 134/E. §-ában, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (továbbiakban Gyvt.) 18. § (2) bekezdésében, 29. § (1) bekezdésében, 131.§ (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdésének 8. pontjában és a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban Szt.) 1.§ (2) bekezdésében biztosított feladatkörében eljárva az alábbi rendeletet alkotja:



I. fejezet


ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK



1. A rendelet célja


1. § (1) A rendelet célja, hogy a szociális biztonság megteremtése és megőrzése érdekében szabályozza a pénzbeli és természetbeni juttatások, valamint a szociális ellátások igénybevételének helyi szabályait, rendelkezzék a szociális és gyermekjóléti szolgáltatások igénybevételének jogosultságáról, mértékéről, igénybevételük módjáról és a terítési díjakról.


(2) A Képviselő-testület az ellátások biztosításával a szociális szempontokból rászorult családok életminőségén kíván javítani, egyidejűleg ösztönözni kívánja a kérelmezőket arra, hogy maguk is tegyenek meg minden tőlük elvárhatót annak érdekében, hogy kereső tevékenységből származó jövedelemből családjuk ellátásáról elsősorban önmaguk képesek legyenek gondoskodni.


(3) [1] E rendelet az Szt-ben és a Gyvt-ben foglalt rendeletalkotási kötelezettségének megfelelően rendelkezik az Önkormányzat által nyújtható szociális és gyermekjóléti ellátásokról.



2. A rendelet hatálya


   2. § [2] (1) A rendelet személyi hatálya a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások tekintetében kiterjed a Mezőkovácsháza városban lakóhellyel – vagy ha a kérelmező életvitelszerűen bejelentett tartózkodási helyén lakik – tartózkodási hellyel, bevándorlási, letelepedési engedéllyel rendelkező, továbbá a magyar hatóság által menekültként elismert személyekre és e személyek gyermekeire.


(2) A gyermekek napközbeni ellátása és a Támogató Szolgálat esetén  a rendelet személyi hatálya kiterjed a szolgáltatást igénybe vevőkre.


(3) A rendelet hatálya kiterjed a Mezőkovácsházi Önkormányzat által fenntartott intézményekre.


(4) A rendelet területi hatálya kiterjed Mezőkovácsháza város közigazgatási területére, kivéve a Család és Gyermekjóléti Központ esetében.


 (5) A Család és Gyermekjóléti Központ tevékenysége vonatkozásában  a rendelet területi hatálya a mezőkovácsházi  járás településeinek közigazgatási területére terjed ki.


(6) A rendelet hatálya alá tartozó szociális és gyermekvédelmi ellátások fedezetét az Önkormányzat éves költségvetésében kell tervezni.



3. Értelmező rendelkezések



3. § (1) E rendelet alkalmazásában:


  1. Települési támogatás: e rendeletben meghatározott ellátási formákban nyújtható támogatás


  1.  Méltányosság: A rendelet alkalmazásában a méltánylást érdemlő eset;


  1. Együttműködés: a kérelmező vállalja, hogy az öngondoskodás jegyében együttműködik a Mezőkovácsházi Humán Szolgáltató Központtal, egyéb, Önkormányzattal ellátási megállapodást kötő intézményekkel, szervezetekkel, elfogadja a természetbeni segítséget, egyéb irányú felajánlást, nem utasítja vissza a közfoglalkoztatásban felajánlott munkalehetőséget, vagy egyéb jövedelmet produkáló tevékenységet, rendben tartja lakókörnyezetét, és elfogadja mindazt a segítséget, amit az Önkormányzat fel tud ajánlani. 


  1. [3] Rendkívüli élethelyzet: a kérelmezőnél, illetve családjában rendkívüli esemény, így különösen betegség, baleset, közeli hozzátartozó halála, ingatlant ért elemi kár, vagy műszaki hiba, munkahely elvesztése, gyermek fogadásának előkészítése, a válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartása, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartás, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítése  folytán kialakult élethelyzet.


  1. [4] Elemi kár: az elemi csapás (így különösen a jégeső, az árvíz, a belvíz, a fagy, az aszály, a hó-, a jég- és a széltörés, a vihar, a földrengés, valamint a természeti vagy a biológiai eredetű tűz) okozta kár.


  1. [5] Várandós anya válsághelyzete: a Gyvt. 5.§ o) pontjában megfogalmazott helyzet, állapot.”


 (2)  A rendeletben használt fogalmak értelmezésére a Szt. 4. §‑ban foglaltakat kell alkalmazni.


4. Általános eljárási rendelkezések


4. § (1) A rendeletben szabályozott szociális ellátás megállapítása iránti  e rendelet melléklete szerinti kérelmet (formanyomtatványt)  a Mezőkovácsházi Polgármesteri Hivatalban (a továbbiakban: Hivatal) kell benyújtani a Mezőkovácsházi Humán Szolgáltató Központtal (továbbiakban: HSZK) történt személyes egyeztetés és írásbeli helyzetértékelés után.

         

(2) A kérelemnek tartalmaznia kell:

a) a kérelem pontos célját, indokait,


b) az egy háztartásban élő személyek személyes adatait, jövedelmükről szóló igazolásokat, lakcímkártya másolatát,


c) a jogosultsági feltételeket és a kérelemben foglaltakat alátámasztó dokumentumokat:

ca) lakhatáshoz szükséges közüzemi díjak összegéről igazolást,

cb) közép-és felsőfokú tanulmányokat a nappali oktatás munkarendje szerint folytató gyermek vagy fiatal felnőtt adott félévi tanulói vagy hallgatói jogviszonyáról szóló igazolást

  1. gyógyszertámogatásra igényelt támogatásnál a háziorvosa igazolását arról, hogy a megjelölt társadalombiztosításban befogadott gyógyszer elháríthatatlanul szükséges egészségügyi állapota megőrzéséhez és javításához

cd) gyógyszertár igazolását a háziorvos által felírt gyógyszerek áráról


  1. [6] hatályon kívül helyezve
  2. hozzájárulást ahhoz, hogy nemzetiségi hovatartozás esetén az adott nemzetiségi önkormányzat megismerheti és véleményezheti kérelmét.


(3) A rendeletben meghatározott szociális feladat- és hatásköröket a Képviselő  testület által átruházott hatáskörben gyakorolja

               a)  Kulturális és Szociális Bizottság (továbbiakban: bizottság) dönt a

aa) [7] rendkívüli települési támogatásról

ab) a jogosulatlanul és rosszhiszeműen felvett ellátások   tekintetében a részletfizetés engedélyezéséről, részbeni vagy a teljes elengedésről

ac) [8] dönt az egyéb természetbeni támogatások odaítéléséről a 4. § (3) bekezdés bd) alpontja kivételével

               b) a polgármester dönt

 ba) rendkívüli települési támogatás esetén a két bizottsági ülés közötti időszakban a halasztást nem tűrő, azonnali intézkedést igénylő helyzetben

  1. köztemetés költségeinek megtérítése alóli mentességről

bc) a Kulturális és Szociális Bizottság akadályoztatása vagy határozatképtelensége esetén halasztást nem tűrő egyéb természetbeni települési támogatások körében

bd) [9] rendszeres települési támogatásról

be) [10] dönt az egyéb természetbeni juttatások körében a három napon b elül romlandó szezonális termények odaítéléséről.


(4) [11] A döntéshozó a beérkezett kérelmeket a lehetőség szerint minél hamarabb, de legkésőbb a beérkezéstől számított 21 napon belül köteles elbírálni.

                     

(5)  A szociális gondoskodás biztosítása érdekében az Önkormányzat, valamint annak intézményei, továbbá a településen működő köznevelési, egészségügyi szervezetek egymással és a civil szervezetekkel kötelesek együttműködni és a tudomásukra jutott gondoskodást igénylő problémák megoldását kötelesek kezdeményezni.


(6) A megállapított pénzbeli szociális ellátásokat a Hivatal folyósítja (vagy természetbeni formában juttatja) az alábbiak szerint: a döntést követő 15 napon belül, illetőleg a döntést követően azonnal, ha ennek hiánya a rászorulónak az életét, egészségét, testi épségét veszélyezteti, vagy szociális körülmények indokolják.


(7) A pénzbeli szociális ellátások kifizetése elsősorban folyószámlára való átutalással, az ügyfél kifejezett kérésére házipénztárból készpénzzel történhet.


(8) A megállapított támogatás célzott felhasználása érdekében a Mezőkovácsházi Humán Szolgáltató Központ közreműködése elrendelhető, amelyről a határozatban rendelkezni kell.


(9) A kérelem elbírálását megelőzően a döntéshozó a Polgármesteri Hivatal útján  a szociális ellátást igénylő szociális helyzetéről tájékozódik, ellenőrizheti, ennek keretében kérheti:

a) a kérelmező és a vele egy háztartásban élők  vagyoni, jövedelmi viszonyairól nyilatkozzék, illetve azokat igazolja,

b) becsatoltatja a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006. (III. 27.) Korm. rendeletben szabályozott, szükséges bizonyítékokat,

c) környezettanulmányt készíthet a kérelmező háztartásában.

d) megkeresheti a polgárok személyi adatait és lakcímét nyilvántartó szervet

e) megkeresheti az igazolást kiállító szervet, munkáltatót.



5. A rendeletben szabályozott ellátási formák



5. §   (1) Pénzbeli és természetbeni szociális ellátások:

  1. rendszeres települési támogatás,
  2. rendkívüli települési támogatás

c)   köztemetés


(2) [12] Szociális szolgáltatások és gyermekjóléti szolgáltatások:

  1. étkeztetés
  2. házi segítségnyújtás
  3. család és gyermekjóléti szolgálat
  4. támogató szolgálat
  5. nappali ellátás
  6. gyermekek napközbeni ellátása
  7. család és gyermekjóléti központ


(3) [13] Hatályon kívül helyezett rendelkezést tartalmazott

                                                     


6. Jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vett ellátás megtérítése


6. § [14] A jogosulatlanul igénybe vett ellátás megtérítésével kapcsolatban a Szt. 17. § (1)-(3) bekezdése alapján a hatáskörök gyakorlói döntenek.



7. Az ellátások pénzügyi feltétele, a pénzügyi források felhasználásának rendje



7.  § A szociális és gyermekvédelmi ellátásokkal kapcsolatos kiadások pénzügyi fedezetét és a felhasználható pénzügyi kereteket az éves költségvetésről szóló önkormányzati rendeletben kell meghatározni.




II. Fejezet


PÉNZBELI  ÉS TERMÉSZETBENI  TÁMOGATÁSOK


1. cím


RENDSZERES  TELEPÜLÉSI TÁMOGATÁS


1. Lakhatási támogatás


8. § (1) A lakhatás elősegítése érdekében az arra jogosult igénylőnek  bejelentett lakcímmel, a nevén fogyasztási mérővel (adott esetben előre fizető mérőórával) rendelkező igénylőnek települési támogatásként természetbeni formában közüzemi díj támogatás állapítható meg e rendeletben foglaltak szerint.


(2) Lakhatási támogatásra jogosult az a személy, akinek

a) [15] az egy háztartásban élők egy főre jutó jövedelme három- vagy többszemélyes háztartás esetében nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 150 %-át (42.750 Ft), egyedül élő vagy kétszemélyes háztartás esetén a 200 %-át (57.000 Ft),

               b) az adott ingatlanban bejelentett lakcíme vagy tartózkodási helye van és

   c) nevén fogyasztási mérőóra van.

                                                                                

(3) A támogatás iránti kérelemhez csatolni kell az egy háztartásban  élők jövedelemigazolását, annak a szolgáltatónak az utolsó havi teljes számlamásolatát, amire a támogatást kéri.


(4) Aktív korú kérelmező esetén a támogatás feltétele továbbá, hogy a kérelmező lakókörnyezete rendezett legyen az alábbiak szerint:

a) az általa életvitelszerűen lakott lakás vagy ház rendeltetésszerűen legyen használva,  annak udvara, kertje, valamint az ingatlan öt méteres körzete rendben legyen tartva, így különösen: tisztaság fenntartása (szemét és lom eltávolítása), vízelvezető árok karbantartása, talajegyengetés szeméttároló használata,  be nem épített területek parlagfű- és gyommentesítése, művelésbe vonása),

b) a vizes helyiség és illemhely közegészségügyi szempontok szerinti megléte, rendszeres takarítása, fertőtlenítése,

c) az ingatlan és közvetlen környezetének rágcsálóktól (egér, patkány) való irtása.

d) [16] Hatályon kívül helyezett rendelkezést tartalmazott.


(5) [17] A (4) bekezdésben foglalt feltételek teljesülését a kérelemhez csatoltan a Humán Szolgáltató Központ által végzett környezettanulmánnyal és helyzetértékeléssel igazolni kell.

A környezettanulmányt a Humán Szolgáltató Központ az ügyfél megkeresését követő 3 munkanapon belül elkészíti, a megkeresés időpontját a kérelem nyomtatvány helyzetértékelés rovatánál rögzíti.


(6) A  (4) bekezdésben foglalt  feltételnek való megfelelést a támogatás folyósítása alatt az önkormányzat a Humán Szolgáltató Központ bevonásával ellenőrzi. Amennyiben a jogosult a feltételeknek nem felel meg- a jegyző írásban, legfeljebb 10 napos határidő kitűzésével –teljesítésre szólítja fel.


(7) Az (1) bekezdés szerinti közüzemi díjtámogatás az alábbi formákban állapítható meg:

  1. Önkormányzati lakás esetében: lakbértámogatás az önkormányzat által megbízott szolgáltatóhoz való közvetlen utalással
  2.    Vízfogyasztás esetében: szolgáltatóhoz való közvetlen utalással
  3. [18] Villanyfogyasztás esetében: a szolgáltatónk való közvetlen utalással
  4. Gázfogyasztás esetében a szolgáltatónak való közvetlen utalással.


(8) [19] A támogatás mértéke: egységesen  4.000 forint/hó/lakás.


(9) [20] A támogatást 12 hónapra kell megállapítani oly módon, hogy a tárgyhó 15-ig beérkezett kérelem esetében az adott hónap első napjától, míg a 15-e után érkezett kérelem esetében a kérelem beérkezését követő hónap első napjától kell megállapítani. Nem állapítható meg lakhatási támogatás arra az időszakra, amelyben a kérelmező lakásfenntartási támogatásban részesül.


(10) A támogatás megszűnik a jogosult kérelmére, vagy amennyiben a jogosultsági feltételekben bekövetkezett változást 15 napon belül nem jelenti be. Ebben az esetben a jogosulatlanul felvett támogatást köteles visszafizetni.


(11) A lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadásokhoz nyújtott települési támogatást lakásfenntartási támogatásnak kell tekinteni, ezért a lakhatási célra nyújtott települési támogatásban részesülő személy védendő fogyasztónak minősül, amelyről kérelemre igazolást állít ki a jegyző.



                                                                        2. cím


                                       RENDKÍVÜLI TELEPÜLÉSI TÁMOGATÁS


9. § (1) [21] Az önkormányzat rendkívüli települési támogatást állapít meg a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint az időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére.



(2) [22],[23],[24] Az egy alkalommal nyújtott rendkívüli települési támogatás összege legalább 3000 Ft



(2a) [25],[26] Hatályon kívül helyezett rendelkezést tartalmazott.


(3) [27] Létfenntartási gonddal küzd az a személy,

a) akinek a háztartásában az egy főre jutó jövedelem legfeljebb az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-a vagy

b) egyedülálló személy esetén jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének legfeljebb 200%-a.


(4) [28] Továbbá létfenntartási gonddal küzd az a rendkívüli élethelyzetbe került személy, akinek ezzel összefüggésben

a) nem várt kiadása keletkezett vagy

b) jövedelme az előző három hónap átlagjövedelméhez képest 20 %-kal csökkent.


(5) [29], [30] A (4) bekezdés alapján igényelt támogatási kérelemhez mellékelni kell a többletkiadásokat vagy a jövedelemcsökkenést és a rendkívüli élethelyzetet  bizonyító dokumentumokat. Amennyiben azok a kérelem benyújtásakor nem állnak rendelkezésre, a Szoctv. 17.§ (1) bekezdésében foglaltakra figyelemmel utólagos elszámolási kötelezettséget kell előírni.”


(6) Rendkívüli élethelyzetre hivatkozással az igénylő rendkívüli támogatás iránti kérelmét az arra okot adó körülmény bekövetkeztét követő 60 napon belül nyújthatja be. A határidő elmulasztása a (4) bekezdés alkalmazása szempontjából jogvesztő.


(7) [31] A rendkívüli települési támogatás nyújtható pénzbeli ellátásként (meghatározott esetben utólagos elszámolásra), de elsősorban természetbeni ellátásként kell nyújtani élelmiszerre, ruházatra, tűzifára, brikettre, gyermek étkezési díjának megfizetésére. A támogatás formájáról és módjáról az ellátást megállapító határozatban kell rendelkezni.


(8) Egy háztartásban élők közül egyidejűleg csak egy személy részesedhet rendkívüli települési támogatásban.


3. cím


TERMÉSZETBENI  TÁMOGATÁSOK


1. Köztemetés



10. § (1) Köztemetésnél a helyben szokásos legolcsóbb temetés rendelhető el.


(2) Az eltemettetésre köteles személy kérelemre részben vagy egészben mentesíthető a köztemetés költségeinek megtérítése alól, amennyiben az egy  háztartásban élők egy főre jutó havi nettó jövedelme nem éri el az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 150%-át (42.750.ft).



2. Egyéb önkormányzat által nyújtott támogatások


11. § (1) Az önkormányzat egyedi jelleggel vagy időszakosan saját bevételei vagy más szervezetek, magánszemélyek által felajánlott adományok terhére természetbeni támogatásokat, különösen tüzelőanyag és élelmiszer-támogatásokat nyújthat a szociálisan rászorulók számára.


 (2) [32] Tüzelőanyagként az önkormányzati tulajdonú területekről kitermelt gally, faanyag, valamint az Önkormányzat által előállított brikett nyújtható természetbeni támogatásként


(3) [33] Élelmiszer támogatásként az Önkormányzat által előállított tartós, valamint megtermelt szezonális termények adhatók.


(4) [34] Az előállító köteles értesíteni a jegyzőt a támogatásként kiadható tüzelőanyag, illetve élelmiszer mennyiségéről, felhasználhatóságának határidejéről, valamint előállítási költségéről. A támogatás jogosultak körében történő elosztásáig a Mezőkovácsházi Humán Szolgáltató Központtal együttműködve gondoskodik a termények beszállításáról és megfelelő tárolásáról.


(5) [35] A Jegyző a (4) bekezdés szerinti tájékoztatást követően haladéktalanul értesíti a Mezőkovácsházi Humán Szolgáltató Központot, amely a megkeresést követően haladéktalanul, de legfeljebb 2 munkanapon belül megküldi javaslatát a támogatásra jogosultak köréről. Javaslatát elsősorban az Önkormányzatnál és a Járási hivatalnál szociális ellátásban részesülők körének figyelembevételével teszi meg.


  1. [36] A Mezőkovácsházi Humán Szolgáltató Központ javaslata alapján a támogatás odaítéléséről a 4. § (3) bekezdés szerinti döntésre jogosult szerv dönt. Az odaítélésnél előnyt élveznek a termények előállításában közreműködő, szociálisan rászorult személyek.


(7) [37] A Jegyző a döntésről  haladéktalanul értesíti a Mezőkovácsházi Humán Szolgáltató Központot, amely gondoskodik a döntés végrehajtásáról, lebonyolításáról és dokumentálásáról. A lebonyolítást követően az átvételi elismervényt megküldi a jegyzőnek a támogatás pénzügyi elszámolásához.


(8) [38] Magánszemély vagy szervezet által történő támogatás felajánlás esetén - amennyiben a felajánlást tevőnek egyéb kikötése nincs - (5)-(7) bekezdésben foglaltakat értelemszerűen kell alkalmazni.


III. Fejezet


SZOCIÁLIS ÉS GYERMEKJÓLÉTI SZOLGÁLTATÁSOK [39]


1. Alapszolgáltatások


12. § [40] (1) )Az Önkormányzat a szociálisan rászoruló személyek részére biztosítja a személyes gondoskodást nyújtó alábbi alapszolgáltatásokat:

  1. étkeztetés
  2. házi segítségnyújtás
  3. család és gyermekjóléti szolgálat
  4. támogató szolgálat
  5. nappali ellátás
  6. gyermekek napközbeni ellátása
  7. család és gyermekjóléti központ


(2) Az önkormányzat – a gyermekek napközbeni ellátásának kivételével - a személyes gondoskodás körébe tartozó alapszolgáltatásait a Mezőkovácsházi Humán Szolgáltató Központ (Székhelye: Mezőkovácsháza, Fáy u. 30-32.) integrált intézménye keretében, az alábbi szervezeti egységekben nyújtja:

a) Idősek Klubja 

      idősek nappali ellátása, étkeztetés, házi segítségnyújtás

b) Család és gyermekjóléti szolgálat

c) Támogató Szolgálat

d) Család és gyermekjóléti központ


  1. A Mezőkovácsházi Humán Szolgáltató Központ integrált intézményen belül működő szervezeti egységek a szociális alapszolgáltatások mellett gyermekjóléti és egészségügyi alapszolgáltatásokat is nyújtanak, amelyek a jogszabályi előírások szerinti önálló szakmai egységekként működnek.


  1. Az önkormányzat a gyermekek napközbeni ellátását a Mezőkovácsházi Négy Évszak Óvoda és Bölcsőde (székhelye: Mezőkovácsháza, Ifjúsági ltp. 1.) integrált intézménye által, a bölcsőde önálló intézményegysége (feladat-ellátási hely: Mezőkovácsháza, Petőfi u. 3/A.) útján szolgáltatja.

2. Étkeztetés


13. § (1) Étkeztetésre jogosultság feltételei:

a) Kora alapján:

aa) az egyedül élő 75. életévét betöltött személy

ab)  a 80. életévét betöltött személy, függetlenül attól, hogy egyedül él, vagy sem


b) Egészségi állapota alapján:

ba) ételei elkészítésében állandó segítségre szoruló személy,

bb) az ORSZI szakvélemény szerinti 79 %-ot meghaladó mértékű egészségkárosodott, vagy az OOSZI szakvélemény szerint I. rokkantsági csoportba tartozó személy, vagy a NRSZH szakvéleményében megállapított 50 %-os egészségkárosodott,

bc) az az ágyhoz kötött személy, akinek ez az állapota tartós, előreláthatóan 3 hónapot meghaladó időtartamú.


c) Fogyatékossága, pszichiátriai betegsége alapján:

ca) fogyatékossági támogatásban részesülő személy

cb) olyan pszichiátriai beteg, aki

                            cba) gondnokság alatt áll vagy

                            cbb) korábban szakosított intézményi elhelyezett volt vagy

                         cbc) aki tartós, legalább 3 hónapot meghaladó gyógykezelés alatt áll és ételei elkészítéséhez állandó segítségre szorul, jogosultsága legfeljebb 6 hónapra áll fenn

                                                    

                d) Szenvedélybetegsége alapján:

  da) pszichiáter szakorvos szakvéleményével igazolt szenvedély-betegségben szenvedő személy


          e) Hajléktalan személy


(2) Az önkormányzat az étkeztetést

a) [41] A Napközi Konyháról vagy az Idősek Klubjából történő elvitellel, vagy az Idősek Klubjában, helyben fogyasztással,


b) az étel házhoz szállításával biztosítja. Házhoz szállításra csak abban az esetben van lehetőség, amennyiben az étkezést igénybe vevő egészségi állapota miatt nem képes az étel elvitelére és ezt a tényt a háziorvos által kiállított igazolással alátámasztja, ápolási díjat rá tekintettel nem állapítottak meg, valamint nincs hozzátartozója, illetve hozzátartozói méltányolható indokkal az étel szállítását részére nem tudják biztosítani. „Méltányolható indok:” hozzátartozó életvitelszerűen nem tartózkodik a településen, tartósan beteg, illetve teljes munkaidős foglalkoztatásban vesz részt, továbbá aki ápolási díjban részesül és mellette napi 4 órában foglalkoztatott.



3. Házi segítségnyújtás


14. § (1) A házi segítségnyújtás feladatait az Idősek Klubja intézményegységben, azzal integrációban látják el.

(2) [42] Az intézményvezető a napi gondozási szükséglet mértékéről értékelő lapot ad ki az igénybevevőnek.



4. Család és gyermekjóléti szolgálat


15. § [43] (1) A család és gyermekjóléti szolgálat ellátja a szociális és gyermekvédelmi törvényben és a vonatkozó szakmai rendeletben rögzített feladatait.


(2) A  szolgálat az egyén és család számára nyújtott szolgáltatása térítésmentes.



5. Támogató szolgáltatás


16. § [44] A támogató szolgálat feladat-ellátási területe Mezőkovácsháza, Battonya, Kunágota, Végegyháza településekre terjed ki. Feladatainak ellátása a Mezőkovácsháza - mint feladatot ellátó önkormányzat - és Battonya, Kunágota, Végegyháza települési önkormányzatokkal kötött Megállapodásban, valamint a Mezőkovácsházai Humán Szolgáltató Központ Szervezeti és Működési Szabályzatában foglalt működési rendben történik.



6. Nappali ellátás



17. § Az önkormányzat a nappali ellátást a Mezőkovácsházi Humán Szolgáltató Központ intézményegységeként az Idősek klubjában biztosítja. 




7. Gyermekek napközbeni ellátása


17/A. § [45] (1) A szolgáltatást az önkormányzat bölcsőde fenntartásával a Mezőkovácsházi Négy Évszak Óvoda és Bölcsődén keresztül a Gyvt és  szakmai rendeletekben foglaltak szerint nyújtja.


          (2) A gyermekek napközbeni ellátásának célja biztosítani a gyermekek korának megfelelő nappali felügyeletét, gondozását, nevelését, foglalkoztatását és étkeztetését.



8. Család és gyermekjóléti központ


  17/B. § [46] A Család és gyermekjóléti központ a mezőkovácsházi járás területére kiterjedően nyújt a gyermek igényeinek és szükségleteinek megfelelő egyéni és csoportos speciális szolgáltatásokat.  A szolgáltatások igénybevétele térítésmentes.



IV. Fejezet


ELLÁTÁSOK KÖZÖS SZABÁLYAI


1. Igénybevétel és megszüntetés szabályai



18. § (1) [47] Az ellátások iránti kérelmet az ellátást nyújtó intézmény intézményvezetőjéhez írásban kell benyújtani. A kérelemben meg kell nevezni az igénybe venni kívánt szolgáltatást, az igénybe vétel módját, az ellátást igénybevevő illetve törvényes képviselőjének személyes adatait. A kérelemhez csatolni kell az igénybevételre jogosító feltételeket igazoló dokumentumok másolatát.


(1a) [48] A kérelmek elbírálásáról - hiánytalanul benyújtott kérelem esetén-az intézmény vezetője 15 napon belül dönt és erről a kérelmezőt írásban értesíti. Az igényelt ellátás a szabad férőhelyek függvényében a kérelmek benyújtásának sorrendjében biztosítható, kivétel az (1b) bekezdésben szabályozott esetben.


(1b) [49] A gyermekek napközbeni ellátásának biztosítása esetében előnyben kell részesíteni a Gyvt . 42/A §-ban foglaltakon túlmenően azt a gyermeket:

          a) akit egyedülálló vagy időskorú személy nevel,

          b) akivel együtt a családban három vagy több gyermeket nevelnek,

 c) akiről szülője/gondozója szociális helyzete miatt az ellátásról nem tud gondoskodni.


(2) Ha az ellátást igénylő, illetve törvényes képviselője az intézmény vezetőjének a döntését vitatja, az arról szóló értesítés kézhezvételétől számított 8 napon belül a fenntartóhoz (Mezőkovácsháza Városi Önkormányzat) fordulhat. Ilyen esetben a polgármester határozattal dönt.


(3) [50] A személyes gondoskodást nyújtó szociális vagy gyermekjóléti ellátás feltételeiről a kérelem benyújtásakor a kérelmezőt tájékoztatni kell. Az ellátás megkezdésének időpontjáról az intézmény vezetője a jogosultat, illetve hozzátartozóját értesíti.


(4) [51] Az ellátás igénybevételének megkezdésekor az intézményvezető vagy az általa erre feljogosított személy az ellátást igénybevevővel, illetőleg törvényes képviselőjével, mely tartalmazza a központi jogszabályokban meghatározott tartalmi elemeket az e rendeletben meghatározottak, és az intézmény házirendjében foglaltak figyelembevételével.


(5) A rendelet 13. §-ban szabályozott étkeztetés igénybevételére benyújtott kérelem mellékleteként az abban foglalt feltételek igazolására az alábbi dokumentumok becsatolása szükséges:

a) az életkor igazolására a személyazonosításra alkalmas okmány másolata,

b) az egészségi állapot igazolására

ba) a háziorvos vagy kezelő orvos igazolása az átmeneti egészségromlás miatti, önellátási képessége legfeljebb 6 hó időtartamú hiányáról

    bb) az ORSZI szakvélemény szerinti 79 %-ot meghaladó mértékű egészségkárosodott, vagy az OOSZI szakvélemény szerint I. rokkantsági csoportba tartozó személy, vagy a NRSZH szakvéleményében megállapított 50 %-os egészségkárosodott,

bc) a tartós betegség, önellátási képesség akadályozottságát igazoló kórházi igazolás vagy zárójelentés

c) a fogyatékossági támogatás megállapítását igazoló határozat másolata

d) pszichiátriai betegség igazolására

da) a gondnokság alá helyezést elrendelő bírósági végzés másolata

db) a szakosított intézeti elhelyezést megszüntető határozat másolata

dc) pszichiáter vagy neurológus szakorvos szakvéleménye a legalább 3 hónapot meghaladó kezeléséről és önellátási képessége hiányáról.

e) Szenvedélybetegség igazolására pszichiáter vagy addiktológus szakorvos szakvéleménye.


(6) Külön eljárás nélkül köteles az intézmény vezetője a soron kívüli ellátást biztosítani, ha - a rendeletben szabályozott egyéb feltételek fennállásán túl - a kérelmező átmeneti, de azonnali ellátása szükséges rendkívüli élethelyzet /a róla gondoskodó személy előre nem látható és indokolt távolléte/ miatt. A soron kívüli ellátásra vonatkozó igény indokoltságáról, az ellátási forma biztosításáról az intézményvezető dönt.


(7) [52] Az intézményi jogviszony megszűnésének és megszüntetésének részletes szabályait szociális ellátások esetében jogszabály, az ellátást biztosító intézmény szakmai programja valamint az ellátásra kötött megállapodás tartalmazza.


(7a.) [53] A gyermekek napközbeni ellátása esetén az intézményi jogviszony megszűnik a Gyvt. 42. § (4) bekezdésében és a 15/1998 (IV. 30.) NM rendelet 43. § (1) bekezdésében szabályozott esetekben. Az intézményvezető megszünteti az intézményi jogviszonyt 15/1998 (IV. 30.) NM rendelet 43. § (2) bekezdésében szabályozott esetekben. A megszűnésről és a megszüntetésről írásban haladéktalanul értesíti a törvényes képviselőt.


(8) [54] A fenntartó ellenőrzi és évente egy alkalommal értékeli a szakmai munka eredményességét. Az intézmény vezetője a személyes gondoskodás körében ellátott szociális vagy gyermekjóléti szolgáltatások területén végzett munkáról évente egy – felkérésre több - alkalommal köteles beszámolni a fenntartónak.



2. Fizetendő térítési díjak



19. § [55] Ha az Szt. és a Gyvt. másként nem rendelkezik, a személyes gondoskodást nyújtó ellátásokért, gyermekek napközbeni ellátásáért és az étkeztetésért térítési díjat kell megfizetni. A térítési díjak mértékét az önkormányzat külön rendelete határozza meg.


V. Fejezet [56]


GYERMEKÉTKEZTETÉS


20. §  (1) A szolgáltatást a Mezőkovácsházi  Négy Évszak Óvoda és Bölcsőde valamint az alapfokú és középfokú köznevelési intézmények biztosítják.


(2) Az étkeztetés rendjére, igénybevételének módjára és az intézményi térítési díj mértékére, és megfizetésének módjára, külön önkormányzati rendeletben foglaltak az irányadók.


20/A. § (1) A normatív étkeztetési támogatáson túlmenően 100%-os étkeztetési támogatásra jogosult az a bölcsődés, óvodás vagy általános iskola 1-8. évfolyamon tanuló, mezőkovácsházi  lakóhellyel rendelkező, az önkormányzat által fenntartott Napközi Konyháról étkező gyermek, akinek szülője/törvényes képviselője benyújtotta kérelmét a rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény megállapítására, az elutasításra került - és jövedelme az előírt jövedelem határt igazoltan legfeljebb 5%-kal haladta meg.


(2) A normatív étkeztetési támogatáson túlmenően 50%-os étkeztetési támogatásra jogosult az a bölcsődés, óvodás vagy általános iskola 1-8. évfolyamon tanuló, mezőkovácsházi  lakóhellyel rendelkező, az önkormányzat által fenntartott Napközi Konyháról étkező gyermek,akinek szülője/törvényes képviselője benyújtotta kérelmét a rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény megállapítására, az elutasításra került - és jövedelme az előírt jövedelem határt igazoltan legfeljebb 10 %-kal haladta meg.


(3) A kedvezményes étkeztetés igénylésekor be kell nyújtani az elutasító határozatot, mely tartalmazza a jövedelem túllépés %-os meghatározását.


(4) Az így megállapított kedvezmény csak a gyermekétkezetés igénylése során vehető figyelembe, a rendszeres gyermekvédelmi kedvezménnyel járó, egyéb kedvezményekre (tankönyv, egyszeri kifizetés) nem alkalmazható.




VI. Fejezet


ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK



21. § A rendelet 2015. március 1. napján lép hatályba, ezzel egyidejűleg hatályát veszti a 14/2014. (VII. 02.), és a 22/2014. (IX. 30.) sz. önkormányzati rendeletekkel módosított a szociális és gyermekvédelmi ellátásokról szóló 29/2013. (XII. 17.) sz. önkormányzati rendelet.  E rendelet  rendelkezéseit a hatálybalépést követően benyújtott ügyekben kell alkalmazni.


[1]

Módosította a 28/2015. (XII. 22.) sz. önkormányzati rendelet. Hatályos: 2015. 12. 23-tól

[2]

Módosította a 28/2015. (XII. 22.) sz. önkormányzati rendelet. Hatályos: 2016. 01. 01-től


[3]

Beiktatta az 1/2017. (I. 31.) sz. önkormányzati rendelet. Hatályos: 2017. 02. 01-től

[4]

Beiktatta az 1/2017. (I. 31.) sz. önkormányzati rendelet. Hatályos: 2017. 02. 01-től

[5]

Beiktatta az 1/2017. (I. 31.) sz. önkormányzati rendelet. Hatályos: 2017. 02. 01-től

[6]

Hatályon kívül helyezte a 9/2015. (III. 31.) sz. önkormányzati rendelet. Hatályos: 2015. 04. 01-től

[7]

Módosította a 9/2015. (III. 31.) sz. önkormányzati rendelet. Hatályos: 2015. 04. 01-től

[8]

Módosította a 15/2015. (VI. 02.) sz. önkormányzati rendelet. Hatályos: 2015. 06. 03-tól

[9]

Beiktatta a 9/2015. (III. 31.) sz. önkormányzati rendelet. Hatályos: 2015. 04. 01-től

[10]

Beiktatta a 15/2015. (VI. 02.) sz. önkormányzati rendelet. Hatályos: 2015. 06. 03-tól

[11]

Módosította az 1/2017. (I. 31.) sz. önkormányzati rendelet. Hatályos: 2017. 02. 01-től

[12]

Módosította a 28/2015. (XII. 22.) sz. önkormányzati rendelet. Hatályos: 2015. 12. 23-tól

[13]

Hatályon kívül helyezte a 28/2015. (XII. 22.) sz. önkormányzati rendelet. Hatályos: 2015. 12. 23-tól

[14]

Módosította a 9/2015. (III. 31.) sz. önkormányzati rendelet. (Hatályos: 2015. 04. 01-től

[15]

Módosította a 13/2015. (IV. 17.) sz. önkormányzati rendelet. Hatályos: 2015. 04. 18-tól.

[16]

Hatályon kívül helyezte az 1/2017. (I. 31.) sz. önkormányzati rendelet. Hatályos: 2017. 02. 01-től

[17]

Módosította a 9/2015. (III. 31.) sz. önkormányzati rendelet. Hatályos: 2015. 04. 01-től.

[18]

Módosította a 13/2015. (IV. 17.) sz. önkormányzati rendelet. Hatályos: 2015. 04. 18-tól.

[19]

Módosította a 13/2015. (IV. 17.) sz. önkormányzati rendelet. Hatályos: 2015. 04. 18-tól, de 2015. 03. 01-től kell alkalmazni

[20]

Kiegészítette a 9/2015. (III. 31.) sz. önkormányzati rendelet. Hatályos: 2015. 04. 01-től.

[21]

Módosította az 1/2017. (I. 31.) sz. önkormányzati rendelet. Hatályos: 2017. 02. 01-től

[22]

Módosította a 13/2015. (IV. 17.) sz. önkormányzati rendelet. Hatályos: 2015. 04. 18-tól.

[23]

Módosította a 16/2016. (IX. 27.) sz. önkormányzati rendelet. Hatályos: 2016. 10. 01-től.

[24]

Módosította az 1/2017. (I. 31.) sz. önkormányzati rendelet. Hatályos: 2017. 02. 01-től

[25]

Beiktatta a 9/2015. (III. 31.) sz. önkormányzati rendelet. Hatályos: 2015. 04. 01-től.

[26]

Hatályon kívül helyezte az 1/2017. (I. 31.) sz. önkormányzati rendelet. Hatályos: 2017. 02. 01-től

[27]

Módosította az 1/2017. (I. 31.) sz. önkormányzati rendelet. Hatályos: 2017. 02. 01-től

[28]

Módosította az 1/2017. (I. 31.) sz. önkormányzati rendelet. Hatályos: 2017. 02. 01-től

[29]

Módosította a 28/2015. (XII. 22.) sz. önkormányzati rendelet. Hatályos: 2015. 12. 23-tól

[30]

Módosította az 1/2017. (I. 31.) sz. önkormányzati rendelet. Hatályos: 2017. 02. 01-től

[31]

Módosította a 9/2015. (III. 31.) sz. önkormányzati rendelet. Hatályos: 2015. 04. 01-től

[32]

Módosította a 15/2015. (VI. 02.) sz. önkormányzati rendelet. Hatályos: 2015. 06. 03-tól

[33]

Módosította a 15/2015. (VI. 02.) sz. önkormányzati rendelet. Hatályos: 2015. 06. 03-tól

[34]

Módosította a 15/2015. (VI. 02.) sz. önkormányzati rendelet. Hatályos: 2015. 06. 03-tól

[35]

Módosította a 15/2015. (VI. 02.) sz. önkormányzati rendelet. Hatályos: 2015. 06. 03-tól

[36]

Módosította a 15/2015. (VI. 02.) sz. önkormányzati rendelet. Hatályos: 2015. 06. 03-tól

[37]

Beiktatta a 15/2015. (VI. 02.) sz. önkormányzati rendelet. Hatályos: 2015. 06. 03-tól

[38]

Beiktatta a 15/2015. (VI. 02.) sz. önkormányzati rendelet. Hatályos: 2015. 06. 03-tól

[39]

Módosította a 28/2015. (XII. 22.) sz. önkormányzati rendelet. Hatályos: 2015. 12. 23-tól

[40]

Módosította a 28/2015. (XII. 22.) sz. önkormányzati rendelet. Hatályos: 2015. 12. 23-tól


[41]

Módosította a 9/2015. (III. 31.) sz. önkormányzati rendelet. Hatályos: 2015. 04. 01-től

[42]

Módosította az 1/2017. (I. 31.) sz. önkormányzati rendelet. Hatályos: 2017. 02. 01-től

[43]

Módosította a 28/2015. (XII. 22.) sz. önkormányzati rendelet. Hatályos: 2015. 12. 23-tól

[44]

Módosította a 12/2018. (V. 02.) sz. önkormányzati rendelet. Hatályos: 2018. 05. 04-től

[45]

Beiktatta a 28/2015. (XII. 22.) sz. önkormányzati rendelet. Hatályos: 2015. 12. 23-tól

[46]

Beiktatta a 28/2015. (XII. 22.) sz. önkormányzati rendelet. Hatályos: 2016. 01. 01-től       

[47]

Módosította a 28/2015. (XII. 22.) sz. önkormányzati rendelet. Hatályos: 2015. 12. 23-tól

[48]

Beiktatta a 28/2015. (XII. 22.) sz. önkormányzati rendelet. Hatályos: 2015. 12. 23-tól

[49]

Beiktatta a 28/2015. (XII. 22.) sz. önkormányzati rendelet. Hatályos: 2015. 12. 23-tól

[50]

Módosította a 28/2015. (XII. 22.) sz. önkormányzati rendelet. Hatályos: 2015. 12. 23-tól

[51]

Módosította a 28/2015. (XII. 22.) sz. önkormányzati rendelet. Hatályos: 2015. 12. 23-tól

[52]

Módosította a 28/2015. (XII. 22.) sz. önkormányzati rendelet. Hatályos: 2015. 12. 23-tól

[53]

Beiktatta a 28/2015. (XII. 22.) sz. önkormányzati rendelet. Hatályos: 2015. 12. 23-tól

[54]

Módosította a 28/2015. (XII. 22.) sz. önkormányzati rendelet. Hatályos: 2015. 12. 23-tól

[55]

Módosította a 9/2015. (III. 31.) sz. önkormányzati rendelet. Hatályos: 2015. 04. 01.-től

[56]

Módosította a 28/2015. (XII. 22.) sz. önkormányzati rendelet. Hatályos: 2015. 12. 23-tól