Mezőkovácsháza Város Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2017. (II.28.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat 2017. évi költségvetéséről

Hatályos: 2017. 10. 26- 2017. 11. 14

Mezőkovácsháza Város Önkormányzata

Képviselő-testületének


5/2017. (II. 28.) sz.

önkormányzati rendelete


az Önkormányzat 2017. évi költségvetéséről


Mezőkovácsháza Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a 2017. évi költségvetésről az alábbi rendeletet alkotja:


1. A rendelet hatálya


1. §      A rendelet hatálya a képviselő-testületre, annak bizottságaira, a polgármesteri  hivatalra és az önkormányzat által fenntartott költségvetési intézményekre terjed ki.

    

2. A költségvetés bevételei és kiadásai


2. § [1],[2],[3] (1) A Képviselő-testület az önkormányzat 2017. évi költségvetését


      2.121.490.392 Ft bevétellel

      2.121.490.392 Ft kiadással

 Ezen belül a költségvetési bevételek

 és költségvetési kiadások különbözete                         187.706.000 Ft (hiány)

 Ebből a működési bevételek és kiadások különbözete                        0 Ft

fejlesztési bevételek és kiadások különbözete              187.706.000 Ft


(2) Az előzetes tervek alapján az Önkormányzat működési bevételeinek és kiadásainak különbözete 59.774 eFt, fejlesztési hiánya 78.709 eFt, mindösszesen 138.483 eFt. A működési hiány teljes összegére működőképesség megőrzését szolgáló rendkívüli önkormányzati költségvetési támogatás került betervezésre. A fejlesztési hiány fedezetére fejlesztési hitelfelvételt tervezett.


(3) Az önkormányzat működőképességének finanszírozása érdekében a Magyarország 2017. évi központi költségvetéséről szóló 2016. évi XC. törvény 3. melléklet III. „Önkormányzatok rendkívüli támogatása” 1. pontja alapján működőképességének megőrzését, vagy feladataik ellátását veszélyeztető helyzet elhárítására pályázatot nyújt be. Amennyiben a pályázat elutasításra kerül, vagy meghiúsul, úgy az előirányzatokat újra felülvizsgálja és módosítja.


(4) A felhalmozási hiány fedezetét az önkormányzat fejlesztési hitel felvételével kívánja megvalósítani.


(5) Az (1) bekezdésben megállapított bevételek forrásonkénti, kiadások jogcímenkénti megoszlását, illetve működési és felhalmozási cél szerinti részletezését a rendelet 1. számú melléklete tartalmazza


(6) A 3. § (1) bekezdésben megállapított kiadási és bevételi főösszegek intézményenként és kiemelt előirányzatonkénti részletezését a 2. számú melléklet tartalmazza.


(7) A 2. sz. melléklet részletezése a következő:

2/1. melléklet: Mezőkovácsháza Város Önkormányzata

2/2. melléklet Mezőkovácsházi Polgármesteri Hivatal

2/3. melléklet: Mezőkovácsházi Négy Évszak Óvoda és Bölcsőde

2/4. melléklet: Mezőkovácsházi Humán Szolgáltató Központ

2/5. melléklet: Mezőkovácsházi Városi Könyvtár


(8) A normatív állami hozzájárulásokat jogcímenként a 3. számú melléklet tartalmazza.


(9) A Képviselő-testület által meghatározott felújítási kiadásokat célonként a 4. számú melléklet, valamint a felhalmozási kiadásokat feladatonként az 5. számú melléklet tartalmazza.


(10) Az önkormányzat a kiadások között, 9.000 eFt általános célú tartalékot állapít meg.


(11) Az Áht. 23. § f) pont alapján a költségvetési év azon fejlesztési céljait, amelyek megvalósításához a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény 3. § (1) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügylet megkötése válik, vagy válhat szükségessé, a rendelet 6. sz. melléklete tartalmazza.


(12) A pénzben és természetben, valamint a rendszeres és eseti jelleggel nyújtott szociális ellátásokat a 7. számú melléklet tartalmazza. Az önkormányzati támogatás csak a központi támogatási összeggel arányosan használható fel.


(13) A működési és felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatokat mérlegszerűen a 8. és 9. számú melléklet tartalmazza.


(14) A Képviselő-testület több éves kihatással járó kötelezettségeinek előirányzatait éves bontásban a 10. számú melléklet tartalmazza.


(15) Az önkormányzat által felvett hitelállomány alakulását, lejárat és eszközök szerint a 11. számú melléklet tartalmazza.


(16) A Képviselő-testület a költségvetési évet követő 2 év várható előirányzatait, a költségvetési év folyamatai és áthúzódó hatásai, valamint a gazdasági előrejelzések ismeretében a 12. számú mellékletben foglaltak szerint tartalmazza.


(17) A Képviselő-testület a költségvetési év várható bevételi és kiadási előirányzatainak teljesüléséről az előirányzat felhasználási ütemtervet – a 13 számú mellékletben foglaltak szerint hagyja jóvá.


(18) Európai uniós támogatásokkal megvalósuló programok, projektek bevételei és kiadásai, valamint önkormányzaton kívül ilyen programhoz történő hozzájárulást a 14. számú melléklet tartalmazza.


(19) A Képviselő-testület a közvetett támogatásokról készített kimutatást a 15. számú melléklet szerint hagyja jóvá.


(20) Az önkormányzat 2017. évi létszámkeretét intézményenként a 16. sz. melléklet tartalmazza. A megüresedett álláshelyek csak a Képviselő-testület engedélyével tölthetőek be.


(21) A helyi önkormányzat által irányított költségvetési szervek tevékenységenkénti bevételeit, kiadásait kötelező, nem kötelező, államigazgatási feladatok bontásban annak finanszírozási módját a 17. számú melléklet tartalmazza.


(22) Az önkormányzat likviditási tervét a 18. sz. melléklet tartalmazza.


(23) A stabilitási tv. szerint felvehető hitel korlát számítását a 19. sz. melléklet tartalmazza.


3. A költségvetés végrehajtásának szabályai


3. § (1) Az intézmények vezetői szakmai tevékenységük és a költségvetés végrehajtása során kötelesek a gazdaságosság, a hatékonyság és az eredményesség követelményeit érvényesíteni.


(2) Az önállóan működő és az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervek e rendeletben meghatározott bevételi és kiadási kiemelt előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.


(3) Az (1) bekezdésben meghatározott költségvetési szervek jóváhagyott kötelező térítési díjak bevételi előirányzatain felüli többletbevételét az önkormányzat jelenlegi likviditási helyzetének helyreállításáig a mutatkozó hiány csökkentésének érdekében az intézményfinanszírozás egyidejű csökkentésével elvonja.


(4) Az (2) bekezdésben meghatározott költségvetési szervek kötelező többletbevételük –kivéve a (3) bekezdésben foglaltakat - terhére is csak a forrásképződés mértékében, illetve ütemének figyelembe vételével és az intézmény biztonságos működésének szem előtt tartásával vállalhatnak kötelezettséget. Többletbevételük terhére,- kivéve a ˙(3) bekezdésben foglaltakat - saját hatáskörben csak a dologi kiadások előirányzatát emelhetik fel.


(5) Az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv vezetője a saját hatáskörben végrehajtott előirányzat-változásról 15 napon belül köteles a jegyzőt tájékoztatni.


(6) A (4) és (5) bekezdés szerinti előirányzat-módosítás költségvetési támogatási igénnyel sem a költségvetési évben, sem a következő év/ek/ben nem járhat.


(7) Az önkormányzat, a Polgármesteri Hivatal, valamint az önállóan működő és önállóan gazdálkodó költségvetési szervek az évközi előirányzat-módosításokról a jegyző által meghatározott formában kötelesek naprakész nyilvántartást vezetni.


(8) A feladat elmaradásából származó – személyi jellegű juttatások, munkaadókat terhelő járulékok és dologi jellegű kiadások – megtakarítások felhasználására csak a Képviselő-testület engedélyével kerülhet sor.


(9) A testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat valamennyi önállóan működő és önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv köteles betartani.


  1. [4]  A Képviselő-testület a 6.207.663 Ft előirányzat zárolását rendeli el az alábbi megbontás szerint:

Adatok Ft-ban

Megnevezés

Személyi juttatások

Munkaadói járulékok

Felújítások


Összesen

Humán Szolgáltató Központ





Cafetéria

780.000

266.916


1.046.916

számlavezetési díj

275.000

60.500


335.500

Négy Évszak Óvoda és Bölcsőde





Óvoda





Cafetéria

450.000

153.990


603.990

számlavezetési díj

160.000

35.200


195.200

Bölcsőde





Cafetéria

165.000

56.463


221.463

számlavezetési díj

55.000

12.100


67.100

Felújítások



1.600.000

1.600.000

Könyvtár





Cafetéria

75.000

25.665


100.665

számlavezetési díj

25.000

5.500


30.500

felújítások



1.500.000

1.500.000

Polgármesteri Hivatal





számlavezetési díj

135.000

29.700


164.700

Önkormányzat





Cafetéria

75.000

25.665


100.665

számlavezetési díj

25.000

5.500


30.500

Településgazdálkodási Kft.





cafetéria

120.000

41.064


161.064

számlavezetési díj

40.000

9.400


49.400

Mindösszesen:

2.380.000

727.663

3.100.000

6.207.663


A gazdálkodás lehetőségeitől függően a zárolt előirányzatok feloldására vagy törlésére a Képviselő-testület jogosult.


4. § (1) Az önálló gazdálkodási jogkörrel felruházott költségvetési szervek kötelesek saját hatáskörükben kialakított számviteli rendjüket számviteli politikájukban és számlarendjükben rögzíteni.


(2) Valamennyi önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv köteles a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályzatot a mindenkori érvényes központi szabályozás figyelembe vételével elkészíteni, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani. A szabályozási hiányosságokért a felelősség a mindenkori intézményvezetőt terheli.


5. § (1) A Képviselő-testület a jóváhagyott kiemelt kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát kizárólagos hatáskörében tartja.


(2) Az önkormányzat költségvetésében meghatározott tartalék előirányzatának módosításáról, átcsoportosításáról a Képviselő-testület dönt.


(3) A képviselő-testület feljogosítja az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerveket a költségvetésükben előirányzott felhalmozási pénzeszközükkel való gazdálkodásra.


(4) Az év közben engedélyezett központi támogatások felhasználásáról, valamint az önkormányzat költségvetési szervei által javasolt előirányzat átcsoportosítások miatt a költségvetési rendelet módosításáról a Képviselő-testület a jegyző által történő előkészítése után, a polgármester előterjesztése alapján II. a III. és a IV., valamint a tárgyévet követő I. negyedévben dönt.


6. § (1) Az önkormányzatnál felmerülő likviditási problémák fennállása esetén az alaptevékenységekhez kapcsolódó kiadások teljesítésénél a következő sorrendet kell betartani: munkabérek, szociális ellátások, közüzemi díjak, egyéb alapfeladathoz kapcsolódó kiadások. Az alapfeladathoz nem kapcsolódó kiadások csak az előzőekben sorolt kifizetések után teljesíthetők.


(2) Az önkormányzat működőképességének fenntartása érdekében a Képviselő-testület elrendeli, hogy a Polgármesteri Hivatal készítse elő a rendkívüli önkormányzati költségvetési támogatáshoz szükséges igénybejelentést.


(3) A (2) bekezdés szerinti intézkedések megtételéről és a támogatási igény kimutatásáról, határidőben történő benyújtásáról a polgármester gondoskodik, külön Képviselő-testületi döntés alapján.


(4) Amennyiben az intézmény 30 napot elérő, vagy meghaladó elismert tartozásállománya további 28 napig fennáll és mértékét tekintve a költségvetési szerv éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át eléri, azt az önállóan gazdálkodó költségvetési szerv vezetője haladéktalanul köteles jelenteni az önkormányzat jegyzőjének.


  1. § A Magyarország helyi Önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. Törvény 68.§ (4) bekezdése szerinti értékhatár 200.000 Ft.


4. Illetményalap, juttatások


8. §  (1) [5]A köztisztviselői illetményalap 2017. augusztus 31-ig 38.650,- Ft, 2017. szeptember 01-től 42.515.-Ft.


(2) A költségvetési szervek által foglalkoztatottak éves cafeteria keretére a Magyarország 2017. évi központi költségvetéséről szóló 2016. éviXC. törvény 59. § (4) bekezdését kell alkalmazni.


5. Belső ellenőrzés


9. § A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése az önállóan gazdálkodó költségvetési szervek tekintetében a Dél-Békési Kistérség Többcélú Társulása útján történik. Az ellenőrzés tapasztalatairól a polgármester a zárszámadási rendelettervezet előterjesztésekor köteles a képviselő-testületet tájékoztatni.


6. Záró rendelkezések


E rendelet a 2017. március 1. napján lép hatályba, ezzel egyidejűleg az átmeneti gazdálkodásról szóló 25/2016. (XII. 20.) sz. önkormányzati rendelet hatályát veszti.



[1]

Módosította a 13/2017. (VI. 27.) sz. önkormányzati rendelet. Hatályos: 2017. 06. 28-tól

[2]

Módosította a 18/2017. (IX. 26.) sz. önkormányzati rendelet. Hatályos: 2017. 09. 27-től

[3]

Módosította a 22/2017. (X. 25.) sz. önkormányzati rendelet. Hatályos: 2017. 10. 26-tól

[4]

Módosította a 18/2017. (IX. 26.) sz. önkormányzati rendelet. Hatályos: 2017. 09. 27-től

[5]

Módosította a 22/2017. (X. 25.) sz. önkormányzati rendelet. Hatályos: 2017. 10. 26-tól